۸ آذر ۱۳۹۹
🔷 مهارت ها و شیوه ها 🔷
چطور و چگونه بخوانیم؟
1⃣آشنایی با
الف-روان خوانی(لهجه داشتن در مداحی، نقص است.)
ب-متن اشعار
ج-متن ادعیه(کمیل،ندبه،عاشورا، جامعه کبیره و ...)
د-متن زیارتنامه ها
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
۸ آذر ۱۳۹۹
2⃣کشیدگی صدا(مد دادن): به شرطی که تأثیر در معنای شعر و ترتیب شعر نگذارد.
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
۹ آذر ۱۳۹۹
3⃣شمرده شمرده خواندن: تلفظ آرام آرام کلمه ها و جمله ها در شعر یا در مطالبی که بین اشعار گفته می شود.
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
۹ آذر ۱۳۹۹
4⃣تنفس صحیح:به اندازه کافی برای مطالب پیش رو هوا ذخیره کنیم تا صدا هم قوی تر و هم واضح تر خارج شود.
نکته:تمرین های تنفسی مثل کوه نوردی، رفتن به سونا و ... باعث زیاد شدن نفس می شود.
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
۹ آذر ۱۳۹۹
5⃣آهنگین خواندن :
دستگاه های ردیف خوانی:اگر بتوانیم در حد ضرورت، دستگاه های ردیف خوانی را یاد بگیریم، خیلی موفق تر خواهیم بود.
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
۱۰ آذر ۱۳۹۹
6⃣استفاده از تحریر باعث زیبایی و لطافت و ملاحت اجرا خواهد شد.
تحریر سه حالت دارد:
۱-موزون،متعادل،یک دست
۲-از تن پایین به بالا
۳-از تن بالا به پایین
-در تحریر زدن، دهان نه خیلی باز و نه خیلی بسته است.
-برای تمرین در تحریر از حروف کشیده(آ - ای - او) استفاده می شود. از حروف کوتاه هم می شود استفاده کرد ولی حروف کشیده بهتر است.
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
۱۰ آذر ۱۳۹۹
7⃣تقسیم بندی گام های صدا:
۱-صوت ضعیف(قرار):پایین ترین حالت برای خواندن،مثل شروع اول جلسه ای.
۲-صوت متوسط(جواب قرار):تقریبا دو گام بعد از صوت ضعیف را صوت متوسط می گویند(بیشترین و بهترین حالتی که به آن مبتلا هستیم،صوت متوسط است.)
۳-صوت قوی(جواب جواب):بالاترین حالت در خواندن.
-اگر توانایی داریم مثلا گام۶ را بخوانیم، بهتر است که گام۵ را بخوانیم و تمام توانایی خود را خرج نکنیم.
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
۱۰ آذر ۱۳۹۹
8⃣فراز و فرود:رعایت کردن فراز و فرود، خیلی به شور و حال جلسه اضافه می کند.
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
۱۰ آذر ۱۳۹۹
9⃣زیرخوانی و بم خوانی:
در زیرخوانی، صدا تند و تیز و واضح تر است.
صدا در زیرخوانی، برد بیشتری دارد.
در بم خوانی، صدا پر حجم و معمولا در گام پایین می باشد.
در زیرخوانی، صدا با فشار و تشدید بیشتری همراه است ولی در بم خوانی، صدا یا حنجره با فشار کمتری همراه است.
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
۱۰ آذر ۱۳۹۹
#شعر مدح امام حسن علیه السلام
سهم مان از کل عالم گر حسن باشد بس است
ما غلامیم و اگر سرور حسن باشد بس است
گریه هایم را قیامت میخرد چون فاطمه
شافع من در صف محشر حسن باشد بس است
خلق تصویر خدا بر جلد ادم ساده بود
سوژه ی تصویر صورتگر حسن باشد بس است
متن قران را کریم از بخشش او خوانده اند
قسمتی از ایه ی مضطر حسن باشد بس است
بار عالم را به دوشش میکشد حین نماز
گر به روی دوش پیغمبر حسن باشد بس است
درجمل باضربه ی شمشیر خود اثبات کرد
درمیان لشکر حیدر حسن باشد بس است
هرکسی از همنشین خود اثر خواهد گرفت
همنشین مالک اشتر حسن باشد بس است
قاسمت را بی زره در کربلا داماد کرد
چون ملاک عقد یک دختر حسن باشد بس است
ایت الکرسی کجا و ذکر الله الکریم
ذکر نقش سنگ انگشتر حسن باشد بس است
صاحب امر تقیه انتقامش کربلاست
واعظ بنشسته بر منبر حسن باشد، بس است
بارهاگفتم و میگویم که از لطف شماست
ناظر اشعار این دفتر حسن باشد بس است
🔸شاعر: هانی خداداد
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
۱۱ آذر ۱۳۹۹
۱۱ آذر ۱۳۹۹
4_5931588966670141133.mp3
7.2M
#شور
🔹گریه کنید مادر ما بی پناه بود ...
▪️محرم ۱۳۹۹
#حسن_عطایی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
۱۱ آذر ۱۳۹۹
نکته:
مداحی هنگام صبح مشکل تر است نسبت به زمان غروب؛ لذا بهتر است تمرینات خود را در زمان غروب انجام بدهیم.
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
۱۲ آذر ۱۳۹۹
#شعر مناجات امام حسین علیه السلام
میان این همه آشوب و بیقراری شهر
حسین (ع) امن ترین تکیه گاه نوکرهاست ....
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
۱۲ آذر ۱۳۹۹
۱۲ آذر ۱۳۹۹
4_5933501966578616592.mp3
10.29M
#شور
🔹آقا میدونی حالم زاره ...
▪️محرم ۱۳۹۹
#حسن_عطایی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
۱۳ آذر ۱۳۹۹
نکته:
شکم سفت و شکم روان، هردو برای حنجره مضر هستند.
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
۱۳ آذر ۱۳۹۹
#شعر مناجات امام حسین علیه السلام
بـا نیـم نگــــــاهِ مهـربانــــت بنویــــس
آقـا بــه عطــای بی کــرانت بنویـــــس
مـــا را بنویس هـر کـجا ، جـــا داری !!
روزی خورِ خــرده های نانَــت بنویــس
«سالی که نکــوست از بهارش پیداست»
امسال مـرا گـدای خوانــت بنویــس
دل را به تو می سپارم این اول ســال
نزدِ حـرمِ خویش ، امانــت بنویــس
یکبـار مـرا هــم امتحان کـن آقــا
لطفـی کن و از مُـدافعانـت بنویــس
نوکـر بنویس ، یا گــدا فرقی نیست
یک جا بنویـس ؛ پاسبانـت بنویــس
آمـد دگر ، آخرین شـب جمعه ی سـال
در زُمـره ی خِیـل زائرانـت بنویــــس
🔸شاعر: سید حسین میرعمادی
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
۱۳ آذر ۱۳۹۹
۱۳ آذر ۱۳۹۹
۱۴ آذر ۱۳۹۹
نکته:
خواندن زیاد و همچنین افزایش معلومات، باعث رفع استرس مداح در هنگام اجرا می شوند.
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
۱۴ آذر ۱۳۹۹
#شعر مناجات امام زمان علیه السلام
کوچه را آب زدم با نم مژگان تری
تا که شاید ز سفرکرده بیاید خبری
صبح این جمعه نیامد پدرم گفت دگر
انقدَر گریه نکن ، گریه ندارد اثری
اینهمه جمعه به جمعه نگهت بر در ماند
شده یکدفعه بماند به نگاه تو دری
دل اگر همدم یارش نشود سنگ شود
پس در این سینه نمانده است به غیر از حجری
تا خود صبح نشستم دم در تا بلکه
به دماغم بخورد عطر نسیم سحری
لا اقل باد صبا عطر دمش را برسان
که مرا هست ز هجرش غم و سوز جگری
🔸شاعر: جعفر ابوالفتحی
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
۱۴ آذر ۱۳۹۹
۱۵ آذر ۱۳۹۹
🔶 لرزش صدا 🔶
دلایل لرزش صدا:
۱-ضعف حنجره⬅️این مشکل به مرور و با انجام تمرینات رفع می شود.
۲-عدم اعتماد به نفس⬅️باید با تقویت اعتماد به نفس، این مشکل را رفع کرد.
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
۱۵ آذر ۱۳۹۹
#شعر مدح مولا علی علیه السلام
هر دل که شکست ره به جایی دارد
هر اهل دلی قبله نمایی دارد
با آنکه بود قبله ما کعبه ولی
ایوان نجف عجب صفایی دارد
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
۱۶ آذر ۱۳۹۹
۱۶ آذر ۱۳۹۹
۱۷ آذر ۱۳۹۹
#شعر مناجات با امام حسین علیه السلام
نوکرِ درباریام ؛ دربار ، مأوای من است
زیر سقف عرشی هیئت فقط جای من است
نان خورِ ارباب ، با ارباب همسفره شده
این هم از رعیت نوازیهای آقای من است
نسبتم با شاه ؟! ؛ او آقاتر از این حرفهاست
بچهی این خانهام ؛ ارباب ، بابای من است
هر چه آقایم بگوید ؛ هر چه که باشد قبول
«چشمِ» بی چون و چرا تفسیر تقوای من است
«مَن مَنم» را در حریم نوکری «مِن مِن» بخوان
اصلا اینجا «هیچ بودن» اوج معنای «من» است
بی سوادم ؛ مینویسم عشق، میخوانم حسین
«حا و سین و یا و نون» کل الفبای من است
غیرِ جمعِ نوکرانِ او نرفتم هیچ جا
روز محشر سربلندم ؛ شاهدم پای من است
ابر رحمت قطره قطره میخرد اشک مرا
بارشش در خشکسالیهای فردای من است
آرزوهایم فقط یک جا خلاصه میشوند
«کربلا» رویای قصر آرزوهای من است
هر کسی حاجات خود را گفت و از آقا گرفت
«نوکر ارباب ماندن» هم تقاضای من است
🔸شاعر: رضا قاسمی
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
۱۸ آذر ۱۳۹۹