قالب های شعری:
♦️مثنوی-چهارپاره-بحرطویل♦️
مثنوی:شعری طولانی است و فقط مصرع های روبه رو هم قافیه هستند.
چهارپاره:همان دوبیتی نو می باشد. چند دوبیتی که به هم پیوسته اند و بین آنها بیت اتصالی وجود ندارد.
بحر طویل:بیشتر حماسی است. در آن، بیت وجود ندارد، بلکه چیزی است که پشت سر هم ذکر می شود اما وزن دارد و به نوعی نثر موزون است.
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
#شعر امام حسین علیه السلام
ارباب بی کفن کفنت شد حصیرها
کشته شدند پای تو ازبس امیرها
شیران بیشه ی اسد الله غالبند
گشتن فدایی تو همه بچه شیرها
تو کشته ی حقیقت قرآن سرمدی
در پای تو فتاده جوانان و پیرها
شبهای جمعه مادرتان روضه خوان شده
از بس نشسته بر تن پاک تو تیرها
(ای خاک کربلای تو مهر نماز من)
آزاد کرده خاک مزارت اسیرها
سجده کنم به تربت تو در نمازها
آتش گرفته سجده ز سوز و گدازها
حرزه تو را به گردن خود تا نهاده ام
من پای نوکری شما ایستاده ام
هرکس سواره آمده در کربلای تو
در بارگاه قرب تو آقا پیاده ام
آب فرات کرببلا کوثر من است
ساقی بریز جرعه ی آبی به باده ام
من بادیه نشین تو در کربلا شدم
هستم غلام کوی شما گر چه ساده ام
بر روی قبر من بنویسید یا حسین
در این مکان به پای حسینم فتاده ام
تاسینه ام به عشق تو آقا گداختند
مردم مرا بنام حسینم شناختند
هر بند بند من ز نوا نوحه سر دهد
با ناله شبانه خبر بر سحر دهد
اشکم مجال حرف زدن را نمیدهد
اینست سحاب رحمت واشک بصردهد
پای نهال عشق تو اشکم نثار شد
تا روز حشر نخل شود یک ثمر دهد
با این سخاوتی که دهد آب بر زمین
هر شب سماء به صفحه دریا قمر دهد
هرکس شکسته پر شده دربین این حرم
ارباب کائنات به او بال وپر دهد
اخلاص میخرند در این بحر معرفت
هر کس که مخلص است به او چشم تر دهد
ما نوکریم نوکر ارباب تشنه لب
آتش فشان عشق حسینیم روز وشب
زهرا مرا برای حسین انتخاب کرد
بر روضه خوانی پسرش انتصاب کرد
آنقدر ناله کردم وآنقدر گریستم
تا اینکه مادرش بروی من حساب کرد
چون شمع تا سحر به حرم شعله ور شدم
پروانه سوخت در دل من انقلاب کرد
هرکس که زنده نیست دراین مرتبت به عشق
باحال خسته فاطمه او را جواب کرد
دشمن ز بغض حیدر و زهرای مرضیه
دشت بلای کرببلا را سراب کرد
ما میهمان سفره شاه کرم شدیم
سینه زنان شاه کرم در حرم شدیم
🔸شاعر: مرتضی محمودپور
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
🔹 ردیف و قافیه 🔹
ردیف:کلمه ای است که در آخر مصرع ها عینا ذکر می شود.
قافیه:یک یا چند حرفی است که در آخر مصرع و یا قبل از ردیف ذکر می شوند.
مثال:
در بیت زیر، کلمه ((بود)) ردیف بوده و کلمه ((دانا و برنا)) قافیه می باشند.
توانا بود هرکه دانا بود
ز دانش دل پیر برنا بود
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
#شعر امام کاظم علیه السلام
در دل حبسم و حبس است به دل فریادم
فرصتی نیست که از سینه برآید دادم
سالهـا میگذرد رفتـهام از یـاد همه
کاش میکرد اجـل گوشۀ زندان، یادم
طایر عرش کجـا، قعـر سیـهچال کجا؟
من کجا بودم و یـا رب به کجا افتادم
همه شب خُرم از آنم که در این گوشۀ حبس
«هر دم آید غمی از نو به مبارک بادم»
زهـر یکبــار مـرا کـشت، خدا میداند
بارهــا سـوختم و ساختم و جان دادم
به امیدی که رضا لحظـهای آید به برم
سالها حلقهصفت چشم به در بنْهادم
بال پرواز، شکسته است و پرم ریخته است
چــه نیـاز اسـت کـه صیاد کند آزادم
دل صیـاد بـوَد سنـگ و نـدارد اثری
گیـرم از سینـه برآیـد به فلک فریادم
منـم آن لالـۀ پرپــر شـدۀ دور از باغ
که چو گلبرگ خزان داد فلک بر بادم
مرهـم زخـم تن خستۀ مـن گریه بوَد
چشم «میثم» مگر از اشک کند دلشادم
🔸شاعر: غلامرضا سازگار
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
📋نکاتی پیرامون حفظ شعر📋
1⃣شعری که می خواهیم حفظ کنیم باید کاربردی باشد چه از جهت موضوع و چه از جهت وزن.
2⃣شعری که می خواهیم حفظ کنیم خوب است که مشهور باشد.
3⃣شعری که می خواهیم حفظ کنیم باید روان و دارای صنایع ادبی باشد.
4⃣قبل از شروع حفظ، باید شعر را به یک کارشناس ادبی و سپس کارشناس تاریخی نشان داد تا ایرادی نداشته باشد.
4⃣شعری که حفظ می شود باید مزین به آیات، روایات و پندیات باشد.
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
📋نکاتی پیرامون حفظ شعر۲📋
♦️هر مداحی باید به اندازه وسع خود شعر حفظ کند یعنی شعری حفظ نکند که نتواند اجرا کند.
♦️شعری که حفظ می شود باید از نسخه واحد و بدون غلط چاپی حفظ شود.
♦️حفظ شعر باید در یک ساعت و مکان واحد انجام بگیرد مثلا هر روز ساعت ۶ صبح در حیاط خانه یا اتاق و ...
♦️مداح باید یک دفتر حفظیات داشته باشد تا فراموش نکند که چه شعرهایی را حفظ است.
♦️برای به یاد ماندن شعر می توان مضمون شعر را حفظ کرد تا این که بیتی جا نماند.
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f