توصیه های استاد میرداماد.mp3
4.36M
☝️☝️☝️☝️☝️☝️
توصیه های حاج سید مهدی میرداماد به مداحان جوان
دوستان حتما گوش کنید.
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
#شعر امام هادی علیه السلام
با آن که داشت زهر جفا را به ساغرش
دیگر نخورد نیزه ی اعدا به پیکرش
گر جان رسید بر لبش از کینه ی عدو
دیگر نخورد خنجر دشمن به حنجرش
وقت وداع گرچه پسر را به بر کشید
دیگر ندید لاله ی در خون شناورش
گر جان سپرد در بر فرزند خود پدر
بر نی نرفت راس مطهر برابرش
با آن که سوخت از شرر زهر کین دلش
در بر نبود غنچه ی خونین پرپرش
از پا فتاد گرچه به غربت ز زهر کین
دشمن نداد زخم زبانی به خواهرش
گیرم گذاشت صورت خودرا به روی خاک
گلگون نگشت چهره ی پاک و منورش
گیرم که بود در غم و غربت مکان او
سیلی نخورد بر رخ زیبای دخترش
گیرم که بود یکه و تنها به حجره اش
دیگر نبود طشتی و راس مطهرش
گر بوده است خانه ی او در محاصره
دیگر نخورد سنگ جفایی به شهپرش
با آن که سوخت "یاسر" غمدیده زین عزا
دارد ز شوق عرض ارادت به محضرش
🔸شاعر: محمود تاری
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
01 Mirdamad Milad Emam Javad 1396.mp3
5.14M
#سرود
🔹میلاد امام جواد و حضرت علی اصغر علیهما السلام
#سید_مهدی_میرداماد
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
قالب های شعری:
♦️ دوبیتی و رباعی ♦️
دوبیتی:دو بیت است که وزنش بر طبق ((کجایید ای شهیدان خدایی)) می باشد.
رباعی:دو بیت است که وزنش بر طبق ((لا حول و لا قوة إلا بالله)) می باشد.
-بیشترین کاربرد رباعی و دوبیتی در جایی است که مجلس قفل کرده و هر شعر یا روضه ای تأثیر در مستمع ندارد که در اینجا می شود با استفاده از دوبیتی و رباعی که مطلب سنگینی در آن وجود دارد، مجلس را متحول کرد.
-رباعی و دوبیتی ای خوب است که مصرع آخر آن، اصل و چکش مطلب باشد.
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
#شعر امام جواد علیه السلام
عاشقم عاشق نامی و رسیدم به امامی
غرق در سرّ جوادم، چه امامی و چه نامی
دفزنان، خواند مدینه: «طَلَعَ البَدرُ عَلَینا»
سر زد از خانۀ خورشید، عجب ماه تمامی
نُه کبوتر، دل تنگم به حرم کرده روانه
تا به تو، از قم و مشهد برسانند سلامی
شدهای پیرِ جهانی به جوانی و شدم من
بندۀ پیر خرابات و عجب لطف مدامی
آه! اگر نان یتیمی، رسد از خوان کریمی
وای! اگر از تو جوادی، برسد جامه و جامی
با تو، بیخود شدن از خویش؛ چه مستی حلالی!
بیتو چرخیدن بیعشق؛ چه احرام حرامی!
پسر حیدری و خاتم جود است به دستت
شود آزاد، نگاهت اگر افتد به غلامی
عالمی دل به رضا بسته، رضا دل به تو داده
بردهای خسرو شیرین! دل سلطان به کلامی
باب اگر باب جواد است، در آن گوشه مقیمم
بیش از این در همه آفاق، مگر هست مقامی؟
«من از آن روز که در بند تو» هستم، شدم آزاد
ندهم هرچه رهایی، به چنین حلقۀ دامی
ای محمد! برسد بعد تو، همنام تو بیشک
که بر این سلسله نامش بشود حُسن ختامی
نظری کن که دلم را برسانم به طلوعش
که خروش قلمم را، برسانم به قیامی
🔸شاعر: قاسم صرافان
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
02 Fousli Milad Emam Javad 1396.mp3
8.59M
#سرود
🔹میلاد امام جواد و حضرت علی اصغر علیهما السلام
#محمد_فصولی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
قالب های شعری:
♦️ غزل و قصیده ♦️
غزل:مصرع اول با تمام مصرع های زوج، هم قافیه است.
قصیده:همان غزل است ولی طولانی تر است که برای مدح و ثنای شخصی استفاده می شود.
در مولودی ها، قصیده کاربرد بیشتری دارد.
قصیده های مرحوم کمپانی اصفهانی برای مجالس مولودی مناسب است.
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
#شعر امام جواد علیه السلام
روشن تر از روز است خیلی بامرامند
وقتی کریمان با گدایان هم کلامند
الحق که آقازاده ها یک یک امیرند
الحق که نوکرزاده ها یک یک غلامند
در فقرِ محضِ خود غنیِّ محض هستم
وقتی گدای این درم، مردم گدامند
عین عدم هستیم و با آنان وجودیم
پس ما همان هاییم که آن ها بنامند
سنّ زیاد و سنّ کم، فرقی ندارد
این خانواده از طفولیت امامند
چیزی ندارم جز «سلام الله علیهم»
فرزندهای فاطمه با احترامند
هر صبح خورشیدند و در هر شام ماهند
این چهارده تا روشنی صبح و شامند
این چهارده آیینه از بس که شبیه اند
وقتی ببینی شان نمی دانی کدامند
🔸شاعر: علی اکبر لطیفیان
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
قالب های شعری:
♦️ قطعه ♦️
غزل بی سر را قطعه می گویند. یعنی اگر بیت اول غزل را برداریم، می شود قطعه که فقط مصرع های زوج هم قافیه خواهد بود.
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
#شعر حضرت زینب سلام الله علیها
دلش دریای صدها کهکشان صبر
غمش طوفان صدها آسمان ابر
دو چشم از گریه همچون ابر خسته
ز دست صبر ِزینب، صبر خسته
صدایش رنگ و بویی آشنا داشت
طنین ِموج آیات خدا داشت
زبانش ذوالفقاری صیقلی بود
صدا، آیینه ی صوت علی بود
چه گوشی می کند باور شنیدن؟
خروشی این چنین مردانه از زن
به این پرسش نخواهد داد پاسخ
مگر اندیشه ی اهل تناسخ :
حلول روح او، درجسم زینب
علی دیگری با اسم زینب
زنی عاشق، زنی اینگونه عاشق
زنی، پیغمبر ِقرآن ناطق
زنی، خون خدایی را پیامبر
زن و پیغمبری ؟ الله اکبر !
🔸شاعر: قیصر امین پور
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
33.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#مدح (از جرس بشنوید بانگ رحیل ...)
جشن #ولادت_حضرت_علی سال ۱۳۹۹
قم، غمخانه بیبیشهربانو سلاماللهعلیها
🎤حاج محمود کریمی
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
قالب های شعری:
♦️ترکیب بند و ترجیع بند♦️
اگر چند غزل به هم متصل شود، ترکیب بند یا ترجیع بند نامیده می شود که به وسیله یک بیت، این غزل ها به هم متصل می شوند.
اگر آن بیت اتصال در پایان غزل ها تکراری باشد، ترجیع بند نامیده می شود ولی اگر تک بیت ها مختلف باشند، ترکیب بند است.
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
#شعر امام حسن علیه السلام
با نان و خرما ميرسي، ای خوب خوبان
جانم به قربان شما، مولا حسن جان
از بس کرم داری و میبخشی به سائل،
زانو زدند در محضرت خیل بزرگان
بیعشق تو شوقی برای زندگی نیست
ای جلوه جود و عطا و عشق و غفران
اهل گناه و معصیت هستم ولیکن
ناجی برایم میشوی ای روح ایمان
قربان آن صحن و سرایی که نداری
ساخت ضریح و گنبدت با اهلِ ایران
شان نزول آیههای جود و صبری
جانم به قربان شما مولا حسن جان
🔸شاعر: ابراهیم کشاورزپور
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
قالب های شعری:
♦️مثنوی-چهارپاره-بحرطویل♦️
مثنوی:شعری طولانی است و فقط مصرع های روبه رو هم قافیه هستند.
چهارپاره:همان دوبیتی نو می باشد. چند دوبیتی که به هم پیوسته اند و بین آنها بیت اتصالی وجود ندارد.
بحر طویل:بیشتر حماسی است. در آن، بیت وجود ندارد، بلکه چیزی است که پشت سر هم ذکر می شود اما وزن دارد و به نوعی نثر موزون است.
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f
#شعر امام حسین علیه السلام
ارباب بی کفن کفنت شد حصیرها
کشته شدند پای تو ازبس امیرها
شیران بیشه ی اسد الله غالبند
گشتن فدایی تو همه بچه شیرها
تو کشته ی حقیقت قرآن سرمدی
در پای تو فتاده جوانان و پیرها
شبهای جمعه مادرتان روضه خوان شده
از بس نشسته بر تن پاک تو تیرها
(ای خاک کربلای تو مهر نماز من)
آزاد کرده خاک مزارت اسیرها
سجده کنم به تربت تو در نمازها
آتش گرفته سجده ز سوز و گدازها
حرزه تو را به گردن خود تا نهاده ام
من پای نوکری شما ایستاده ام
هرکس سواره آمده در کربلای تو
در بارگاه قرب تو آقا پیاده ام
آب فرات کرببلا کوثر من است
ساقی بریز جرعه ی آبی به باده ام
من بادیه نشین تو در کربلا شدم
هستم غلام کوی شما گر چه ساده ام
بر روی قبر من بنویسید یا حسین
در این مکان به پای حسینم فتاده ام
تاسینه ام به عشق تو آقا گداختند
مردم مرا بنام حسینم شناختند
هر بند بند من ز نوا نوحه سر دهد
با ناله شبانه خبر بر سحر دهد
اشکم مجال حرف زدن را نمیدهد
اینست سحاب رحمت واشک بصردهد
پای نهال عشق تو اشکم نثار شد
تا روز حشر نخل شود یک ثمر دهد
با این سخاوتی که دهد آب بر زمین
هر شب سماء به صفحه دریا قمر دهد
هرکس شکسته پر شده دربین این حرم
ارباب کائنات به او بال وپر دهد
اخلاص میخرند در این بحر معرفت
هر کس که مخلص است به او چشم تر دهد
ما نوکریم نوکر ارباب تشنه لب
آتش فشان عشق حسینیم روز وشب
زهرا مرا برای حسین انتخاب کرد
بر روضه خوانی پسرش انتصاب کرد
آنقدر ناله کردم وآنقدر گریستم
تا اینکه مادرش بروی من حساب کرد
چون شمع تا سحر به حرم شعله ور شدم
پروانه سوخت در دل من انقلاب کرد
هرکس که زنده نیست دراین مرتبت به عشق
باحال خسته فاطمه او را جواب کرد
دشمن ز بغض حیدر و زهرای مرضیه
دشت بلای کرببلا را سراب کرد
ما میهمان سفره شاه کرم شدیم
سینه زنان شاه کرم در حرم شدیم
🔸شاعر: مرتضی محمودپور
#آموزش_مداحی
https://eitaa.com/joinchat/2396127234C1e79c91b0f