eitaa logo
آموزش تخصصی تجوید و حفظ و قرائت قرآن کریم
6هزار دنبال‌کننده
19.7هزار عکس
7.1هزار ویدیو
416 فایل
✨﷽✨ 📖 رسول اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : ✨حاملان وحافظان قرآن مشمول رحمت خاص خداوند هستند.✨ 📣ادمین و پشتیبانی کانال آموزش حفظ قرآن↩️ @meftah68 گروه حفظ ترتیبی https://eitaa.com/joinchat/3090940015C72c3166202
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ از رویارویی با یک شکست ناامید نشوید، این شکست ها شما را قوی تر میکند و تلاش خود را از دست ندهید. همواره سعی کنید تا نقاط ضعف برنامه حفظ را پیدا کرده و در جهت رفع آن تلاش کنید. 💠شکست نردبانی برای موفقیت شما است، شکست‌ها و ناکامی‌های خود را خوب تحلیل کنید، علت‌های آن را شناسایی کرده و سعی بر جبران آن‌ها داشته باشید... ✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾ 🆔اکنون شما هم به کانال ✨« » ✨ بپيونديد: 👉@amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠آموزش درست‌خوانی قرآن کریم 🍃درس۳۴:کسب مهارت در خواندن کلمات دارای ادغام 🌱مدرس:استاد علی قاسمی ♡اللّھمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج♡ ✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾ 🆔اکنون شما هم به کانال ✨« » ✨ بپيونديد: 👉@amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊️🪔🪦🪦🪦🪔🕊️ *🖤بسته خیرات هدیه به اموات🖤* *💐پنجشنبه است و ياد درگذشتگان:* *🖤اللّهُمَّ اغفِر لِلمُومِنینَ وَ المُومِنَاتِ وَ المُسلِمینَ وَ المُسلِمَاتِ اَلاَحیَاءِ مِنهُم وَ الاَموَاتِ ، تَابِع بَینَنَا وَ بَینَهُم بِالخَیراتِ اِنَّکَ مُجیبُ الدَعَوَاتِ اِنَّکَ غافِرَ الذَنبِ وَ الخَطیئَاتِ وَ اِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ بِحُرمَةِ الفَاتِحةِ مَعَ الصَّلَوَاتِ.🖤* 🖤🪔🪔🪔🪔🪔🖤 *🕯️ختم روز پنج شنبه شامل :🕯️* 🌟 *1 زیارت اهل قبور* 🌟 *1 سوره حمد* 🌟 *3 سوره توحید* 🌟 *1سوره قدر* 🌟 *1 آیة الکرسی* 🪔🪔🪔🕯️🕯️🪔🪔🪔 *💎این ختم را هدیه میکنیم به انبیا ؛ اولیا ؛ اوصیا ؛ شهدای اسلام و اموات و بخصوص اموات عزیزانی که در این گروه هستند و عزیزانی که آسمانی شدند 🤲روحشان شاد و یادشان گرامی باد🤲* 🕯️🕯️🕯️🖤🕯️🕯️🕯️ *💐زیارت اهل قبور:💐* *بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم*ِ *اَلسَّلامُ عَلی اَهْلِ لا إِلهَ إلاَّ اللهُ مِنْ أَهْلِ لا إِلهَ إِلاّ اللهُ یا أَهْلِ لا إِلهَ إِلاّ اللهُ بِحَقِّ لا إِلهَ إِلاّ اللهُ کَیْفَ وَجَدْتُمْ قَوْلَ لا إِلهَ إِلاّ اللهُ مِنْ لا إِلهَ إِلاّ اللهُ یا لا إِلهَ إِلاّ اللهُ بِحَقِّ لا إِلهَ إِلاّ اللهُ اِغْفِرْ لِمَنْ قالَ لا إِلهَ إِلاّ اللهُ وَحْشُرْنا فی زُمْرَهِ مَنْ قالَ لا إِلهَ إِلاّ اللهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللهِ علیٌّ وَلِیٌّ الله* 🕯️🕯️🕯️🖤🕯️🕯️🕯️ ✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾ 🆔اکنون شما هم به کانال ✨« » ✨ بپيونديد: 👉@amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. (يا أَيُّهَا النّاسُ إِنّا خَلَقناكُم مِن ذَكَرٍ وَأُنثىٰ وَجَعَلناكُم شُعوبًا وَقَبائِلَ لِتَعارَفوا ۚ إِنَّ أَكرَمَكُم عِندَ اللَّهِ أَتقاكُم ۚ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ خَبيرٌ) ﴿۱۳﴾ ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 👌فرازی شنیدنی از استاد مرحوم ✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾ 🆔اکنون شما هم به کانال ✨« » ✨ بپيونديد: 👉@amozeshtajvidhefzquran👈 با عضویت در این کانال به سادگی و رایگان حافظ و یا قاری قرآن کریم شوید و از اساتید قرآنی در آموزش دروس قرآنی بهرمند گردید. 😊😊😊 👉 @talavatquran1 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🍃🌸🍃 🍃سَیح: یا همان سیاحت به معنای خروج از مبدأ به نیت مقصد نامشخص برای تفریح و خوشگذرانی را گویند. فَسِيحُوا فِي الْأَرْضِ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَ اعْلَمُوا أَنَّكُمْ غَيْرُ مُعْجِزِي اللَّـهِ وَ أَنَّ اللَّهَ مُخْزِي الْكافِرِينَ (۲_توبه) بنابراین، چهار ماه در زمین (آزادانه) گردش کنید؛ ولی بدانید که شما نمی‌توانید از دست خدا بگریزید، و (بدانید که) خداوند، کافران را خوار و ذلیل می‌کند. یعنی به شما مشرکان اجازه دادیم چهار ماه بی هدف در شهر مکه بگردید و هر کجا که خواستید بدون هدف بروید. پس کسی که به اصطلاح حوصله اش سر می رود و درب منزل باز می کند و بی هدف در شهر می گردد به او "سیّاح" می گویند. به کسی که مثال، مدت ده روز از محل زندگی خود خارج و قصد سفر به شمال را دارد و به دنبال مقصد مشخصی در شمال نیست و ممکن است اگر فرصت کند به مشهد هم برود ما به او سیاح و یا جهانگرد گوییم، ولی در قرآن با توجه به آیه ۲ سوره توبه، سیاحت به گردش در شهر یا وطن گفته و اطلاق می شود. التَّائِبُونَ الْعابِدُونَ الْحامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّاهُونَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ الْحافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّـهِ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ (۱۱۲_ توبه) (آن مؤمنان،) همان توبه‌کنندگان، عبادت‌کنندگان، ستایشگران، روزه‌داران، رکوع کنندگان، سجده کنندگان، آنان که به کار شایسته فرمان می‌دهند و از کار ناشایست نهی می‌کنند و مرزهای (حلال و حرام) خدا را حفظ می‌کنند (، مؤمنان راستین‌اند)، و (ای پیامبر،) به مؤمنان بشارت ده. عَسى‏ رَبُّهُ إِنْ طَلَّقَكُنَّ أَنْ يُبْدِلَهُ أَزْواجاً خَيْراً مِنْكُنَّ مُسْلِماتٍ مُؤْمِناتٍ قانِتاتٍ تائِباتٍ عابِداتٍ سائِحاتٍ ثَيِّباتٍ وَ أَبْكاراً (۵ _تحریم) اگر (پیامبر،) شما را طلاق دهد، چه‌ بسا پروردگارش برای او همسرانی بهتر از شما جایگزین کند؛ (زنانی) که تسلیم خدا، باایمان، فرمان‌بردارِ (خدا)، توبه‌کار، اهل عبادت و اهل روزه باشند؛ باکره یا غیر باکره. مراد از السَّائِحُونَ در آیه ۱۱۲ سوره توبه، و سائِحاتٍ در آیه ۵ تحریم چیست؟ که خداوند صفت سائحه بودن زن برای ازدواج اش بر نبی مکرم اسلام (ص) را یک نعمت الهی می داند؟ واژه سیاح (ولگرد)، و سائح هر دو از سیاحت به معنای هدف‌ گرد است. سائح، یعنی کسی که از منزل نه تنها بی هدف بیرون نمی رود بلکه زمانی که بیرون می رود سیاحت او و گردش او در شهر برای هدف مشخصی است و این هدف صرفاً یک هدف دینی و معنوی است. در قرآن صفت سائح هم برای مردان و هم برای زنان جزء فضایل ذکر شده است و صفت سائحات در مورد زنان هرچند شرط ازدواج برای نبی مکرم اسلام (ص) در انتخاب کردن زوج اش ذکر نشده است ولی خداوند به او وعده می فرماید: «زنان تو اگر از دستورات و شروط تو عدول کنند از طلاق دادن آنان نترس چرا که خداوند هدیه خود را بر تو در صورت طلاق دادن آن ها با این شرط که همان زنان واجد شرایط سائحات می باشد به تو وعده داده است.» در فضای مجازی هم، کسی که برای پُر کردن وقت خود می گردد را سیّاح (ولگرد)؛ و کسی که برای هدفی تحقیق می کند و می گردد سائح است. معمولاً سیّاح به ولگرد اطلاق می شود. مثال، کسی که از بیکاری از خانه بیرون زده است و در همان خیابان صحنه تصادف ببیند تا پایان اتفاق در آن می ایستد و چند قدمی که رفت، ممکن است کسی سیّاح مثل خود را ببیند و با او ساعتی حرف بزند. ولی سائح که به فرض مثال برای اطعام نیازمندی از منزل بیرون رفته است هرگز با دیدن صحنه تصادف آنجا توقف نمی کند و وقت خود از دست نمی دهد. 🍃زن سائحه کیست؟ زنی که در خانه خود می نشیند و به عبادت خدا و شوهرداری و رسیدگی به امور فرزندان و خانه‌ داری می پردازد و اگر از خانه بیرون رود با إذن شوهر بوده و برای امر الهی می رود. (مثال، برای آموزش قرآن یا مجلس معنوی دینی یا رسیدگی به نیازمندان و یا برای صله ارحام خارج می شود) و برای انبساط خاطر یا رفتن به منزل دوستان زن، برای دورهمی و گپ و گفتگو هر چند غیبت نباشد و چون مجلس لغو است از منزل خارج نمی شود، این امر در مورد مردان با تقوی هم صدق می کند، ولی نمودش در زنان بیشتر است. در حدیث نبوی از نبی مکرم اسلام (ص) آمده است: سِیاحَةُ أُمَّتِی فِی الْمَساجِد، سیاحت امت من در مساجد است. و در حدیث دیگری از همان حضرت (ص) آمده است: «بهترین محل عبادت زنان کنج منزل شان است.» ✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾ 🆔اکنون شما هم به کانال ✨« » ✨ بپيونديد: 👉@amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📢 اگر کتاب آسمانی و آیات قرآن را کنار بگذاریم، بلایی بزرگ سرمان می‌آید! ما را رها میکنند بحال خودمان در میان ظلمات و بیراهه‌ها گم شویم! 🌴 سوره انعام 🌴 🕋 ذَرْهُمْ فِي خَوْضِهِمْ يَلْعَبُونَ «91» ⚡️ترجمه: رهايشان كن تا در ياوه‌گويى‌هاى خود غوطه‌ور باشند. ☀️ ✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾ 🆔اکنون شما هم به کانال ✨« » ✨ بپيونديد: 👉@amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیه ی 88 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
007088.mp3
463.6K
قَالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا مِنْ قَوْمِهِ لَنُخْرِجَنَّكَ يَا شُعَيْبُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَكَ مِنْ قَرْيَتِنَا أَوْ لَتَعُودُنَّ فِي مِلَّتِنَا ۚ قَالَ أَوَلَوْ كُنَّا كَارِهِينَ ﴿٨٨﴾ اشراف و سران قومش که [از پذیرفتن حق] تکبّر ورزیدند، گفتند: ای شعیب! مسلماً تو و کسانی را که با تو ایمان آورده اند از شهرمان بیرون می کنیم یا اینکه بی چون و چرا به آیین ما بازگردید. گفت: آیا هر چند که نفرت و کراهت [از آن آیین] داشته باشیم؟! (۸۸) 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
➖تلاوت قرآن رو چند بار با دقت گوش کنید ➖بعد میریم به سراغ ترجمه کلمه به کلمه و تفسیر این آیه 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
قَالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا مِنْ قَوْمِهِ لَنُخْرِجَنَّكَ يَا شُعَيْبُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَكَ مِنْ قَرْيَتِنَا أَوْ لَتَعُودُنَّ فِي مِلَّتِنَا ۚ قَالَ أَوَلَوْ كُنَّا كَارِهِينَ ﴿٨٨﴾ اشراف و سران قومش که [از پذیرفتن حق] تکبّر ورزیدند، گفتند: ای شعیب! مسلماً تو و کسانی را که با تو ایمان آورده اند از شهرمان بیرون می کنیم یا اینکه بی چون و چرا به آیین ما بازگردید. گفت: آیا هر چند که نفرت و کراهت [از آن آیین] داشته باشیم؟! (۸۸) قَالَ الْمَلَأُ = گفتند اشراف قوم الَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا = کسانی که سرکشی کردند مِنْ قَوْمِهِ = از قومش لَنُخْرِجَنَّكَ = هرآینه البته بیرون می کنیم تو را يَا شُعَيْبُ = ای شعیب وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَكَ = و کسانی که ایمان آوردند با تو مِنْ قَرْيَتِنَا = از شهرمان أَوْ لَتَعُودُنَّ = یا هرآینه البته باز می گردید فِي مِلَّتِنَا = در آیین ما قَالَ أَوَلَوْ كُنَّا = گفت اگر چه باشیم كَارِهِينَ = اکراه کنندگان 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ٨٨) -در اين آيه و آيۀ بعد عكس العمل قوم مستكبر شعيب در برابر سخنان منطقى اين پيامبر بزرگ بيان شده است. قرآن مى‌گويد: «اشراف زورمند و متكبر قوم شعيب به او گفتند سوگند ياد مى‌كنيم كه قطعا، هم خودت و هم كسانى را كه به تو ايمان آورده‌اند، از محيط خود بيرون خواهيم راند، مگر اين كه هر چه زودتر به آيين ما باز گرديد» (قالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا مِنْ قَوْمِهِ لَنُخْرِجَنَّكَ يا شُعَيْبُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا مَعَكَ مِنْ قَرْيَتِنا أَوْ لَتَعُودُنَّ فِي مِلَّتِنا) ١. پاسخى كه شعيب در برابر اين همه تهديد و خشونت به آنها داد خيلى ساده و ملايم و منطقى بود، «گفت: آيا (مى‌خواهيد ما را به آيين خودتان بازگردانيد) اگر چه مايل نباشيم» (قالَ أَ وَ لَوْ كُنّا كارِهِينَ) . برگزیده تفسیر نمونه - 2، صفحه 68 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
بعد از آشنایی با ترجمه و تفسیر این آیه حفظ آن براتون خیلی آسون میشه بعد از حفظ شدن آن چند بار آن را از حفظ بخونید و سپس وصل کنید به آیه ی قبل مراحل وصل آيات را به ترتیب انجام بدین 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌹 بخش ۱ 🌸 وَإِلَىٰ مَدْيَنَ أَخَاهُمْ شُعَيْبًا ۗ قَالَ يَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَكُمْ مِنْ إِلَٰهٍ غَيْرُهُ ۖ قَدْ جَآءَتْكُمْ بَيِّنَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ ۖ فَأَوْفُوا الْكَيْلَ وَالْمِيزَانَ وَلَا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْيَآءَهُمْ وَلَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلَاحِهَا ۚ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ (۸۵) وَلَا تَقْعُدُوا بِكُلِّ صِرَاطٍ تُوعِدُونَ وَتَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِهِ وَتَبْغُونَهَا عِوَجًا ۚ وَاذْكُرُوٓا إِذْ كُنْتُمْ قَلِيلًا فَكَثَّرَكُمْ ۖ وَانْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُفْسِدِين (۸۶) وَإِنْ كَانَ طَآئِفَةٌ مِنْكُمْ آمَنُوا بِالَّذِيٓ أُرْسِلْتُ بِهِ وَطَآئِفَةٌ لَمْ يُؤْمِنُوا فَاصْبِرُوا حَتَّىٰ يَحْكُمَ اللَّهُ بَيْنَنَا ۚ وَهُوَ خَيْرُ الْحَاكِمِينَ (۸۷) قَالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا مِنْ قَوْمِهِ لَنُخْرِجَنَّكَ يَا شُعَيْبُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَكَ مِنْ قَرْيَتِنَآ أَوْ لَتَعُودُنَّ فِي مِلَّتِنَا ۚ قَالَ أَوَلَوْ كُنَّا كَارِهِينَ (۸۸) قَدِ افْتَرَيْنَا عَلَى اللَّهِ كَذِبًا إِنْ عُدْنَا فِي مِلَّتِكُمْ بَعْدَ إِذْ نَجَّانَا اللَّهُ مِنْهَا ۚ وَمَا يَكُونُ لَنَآ أَنْ نَعُودَ فِيهَآ إِلَّآ أَنْ يَشَآءَ اللَّهُ رَبُّنَا ۚ وَسِعَ رَبُّنَا كُلَّ شَيْءٍ عِلْمًا ۚ عَلَى اللَّهِ تَوَكَّلْنَا ۚ رَبَّنَا افْتَحْ بَيْنَنَا وَبَيْنَ قَوْمِنَا بِالْحَقِّ وَأَنْتَ خَيْرُ الْفَاتِحِينَ (۸۹) وَقَالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ قَوْمِهِ لَئِنِ اتَّبَعْتُمْ شُعَيْبًا إِنَّكُمْ إِذًا لَخَاسِرُونَ (۹۰) فَأَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ فَأَصْبَحُوا فِي دَارِهِمْ جَاثِمِينَ (۹۱) الَّذِينَ كَذَّبُوا شُعَيْبًا كَأَنْ لَمْ يَغْنَوْا فِيهَا ۚ الَّذِينَ كَذَّبُوا شُعَيْبًا كَانُوا هُمُ الْخَاسِرِينَ (۹۲) فَتَوَلَّىٰ عَنْهُمْ وَقَالَ يَا قَوْمِ لَقَدْ أَبْلَغْتُكُمْ رِسَالَاتِ رَبِّي وَنَصَحْتُ لَكُمْ ۖ فَكَيْفَ آسَىٰ عَلَىٰ قَوْمٍ كَافِرِينَ (۹۳) 🍀 ترجمه: و به سوی مردم مَدیَن، برادرشان شعیب را [فرستادیم،] گفت: ای قوم من! خدا را بپرستید كه شما را جز او معبودی نیست، یقیناً برهانی روشن از سوی پروردگارتان برای شما آمد، پس پیمانه و ترازو را پُر و كامل بدهید، و کالاهای مردم را کم نگذارید، و در زمین پس از اصلاح آن فساد نكنید، این برای شما بهتر است اگر مؤمنید (۸۵) و بر سر هر راهی منشینید كه كسانی را كه به خدا ایمان آورده‌اند [به مصادره اموال و شكنجه و باج خواهی‌] بترسانید، و از راه خدا بازدارید، و بخواهید آن را [با وسوسه و اغواگری‌] كج نشان دهید؛ و به یاد آورید زمانی كه جمعیّت اندكی بودید، ولی [پروردگارتان‌] شما را زیاد گرداند، و با تأمّل بنگرید كه سرانجام مفسدان چگونه بود؟ (۸۶) و اگر گروهی از شما به آیینی كه من به آن فرستاده شده‌ ام، ایمان آوردند و گروهی ایمان نیاوردند، پس صبر کنید تا خدا میان ما داوری كند، كه او بهترین داوران است (۸۷) اشراف و سران قومش كه تكبّر ورزیدند، گفتند: ای شعیب! حتماً ما تو و كسانی را كه با تو ایمان آورده‌ اند از آبادیمان بیرون خواهیم کرد مگر اینكه به آیین ما بازگردید. گفت: آیا هر چند كه نفرت و كراهت داشته باشیم؟ (۸۸) اگر پس از آنكه خدا ما را از آیین شما نجات داد، به آیین شما بازگردیم یقیناً بر خدا دروغ بسته‌ ایم؛ بنابراین امكان ندارد به آیین شما بازگردیم، مگر اینكه خدا بخواهد كه او پروردگار ما است، پروردگار ما از نظر دانش بر همه چیز احاطه دارد، فقط بر خدا توكل كردیم. ای پروردگار ما! میان ما و قوم ما به حقّ داوری و راهگشایی كن كه تو بهترین داوران و راهگشایان هستی (۸۹) و بزرگان قومش که کافر شدند گفتند: اگر از شعیب پیروی كنید، مسلّماً شما هم از زیانكارانید (۹۰) پس زلزله‌ ای سخت آنان را فراگرفت و در خانه‌هایشان جسمی بی‌ جان شدند(۹۱) كسانی كه شعیب را تكذیب كردند گویی در آن شهر سكونت نداشتند، آنان كه شعیب را تكذیب كردند، همان زیانكاران بودند (۹۲) پس شعیب از آنان روی گردانید و گفت: ای قوم من! یقیناً من پیام‌ های پروردگارم را به شما رساندم، و برای شما خیرخواهی كردم، با این حال چگونه بر گروهی كه كافرند تأسّف خورم؟ (۹۳) 🔴 در این جلسه آیات ۸۵ تا ۹۳ به همراه ترجمه آنها بیان شد در جلسه بعدی به ترجمه کلمه ها می پردازیم. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌹 بخش ۲ 🌷 : به سوی 🌷 : یكى از شهرهاى شام بود كه در جغرافیاى امروز، نزدیک اردن و نامش معان است، منطقه‏ اى سرسبز، داراى مردمى بت‏ پرست ومرفّه كه در معامله و تجارت كم‏ فروش بودند. حضرت شعیب علیه السلام بر آنان مبعوث شد، امّا آنها به خاطر لجاجت و نافرمانى او هلاک شدند. 🌷 : يكى از پيامبران معروف است، نام مباركش يازده بار در قرآن مجيد آمده است. او به مردم مدين و «ايكه» مبعوث شد. عده اى به او ايمان آوردند و گروهى او را تكذيب كردند. او همان است كه دخترش را به ازدواج حضرت موسى عليه السّلام در آورد كه در سوره قصص نقل شده است. نام اين پيامبر در تورات فعلى، رعوئيل است كه دختر خويش را به موسى داد. 🌷 : برادرشان 🌷 : گفت 🌷 : برای شما نیست 🌷 : معبود 🌷 : قطعا 🌷 : برای شما آمد 🌷 : برهان و دلیلی روشن 🌷 : پروردگارتان 🌷 : پس کامل دهید 🌷 : پیمانه 🌷 : ترازو 🌷 : کم نگذارید 🌷 : زمین 🌷 : بهتر 🌷 : ننشینید 🌷 : راه 🌷 : راه 🌷 : کج 🌷 : به یاد آورید 🌷 : اندک 🌷 : پس شما را زیاد گرداند 🌷 : بنگرید 🌷 : چگونه 🌷 : بود عَاقِبَةُ الْمُفْسِدِين 🌷 : گروه 🌷 : فرستاده شده ام 🌷 : داوری کند 🌷 : بهترین داوران 🌷 : بزرگان 🌷 : تکبر ورزیدند 🌷 : تو را بیرون خواهیم کرد 🌷 : باز گردید 🌷 : آیین ما 🌷 : آیا هرچند 🌷 : کراهت داشته باشیم 🌷 : دروغ بسته ایم 🌷 : بازگردیم 🌷 : اگر بخواهد 🌷 : احاطه دارد 🌷 : پس آنها را فراگرفت 🌷 : زلزله 🌷 : خانه هایشان 🌷 : اجسام بی جان 🌷 : تکذیب کردند 🌷 : گویی 🌷: سکونت نداشتند 🌷 : پس روی گردانید 🌷 : به شما رساندم 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌹 بخش۳ 🌸 قرآن ماجرای قوم شعیب را برای ما بیان می کند تا از آن عبرت بگیریم. این آیات در مکه نازل شده است. مَدیَن یكى از شهرهاى شام بود داراى مردمى بت‏ پرست و مرفّه كه در معامله كم‏ فروش بودند. حضرت شعیب به سوی آنان فرستاده شد. سپس آن حضرت بر مردم «اَیكه» مبعوث شد، و به ارشاد آنان پرداخت. البتّه احتمال دارد «مَدیَن» همان «اَیْكه» باشد، چون اَیكه به منطقه‏ ى پر درخت و بیشه‏ زار و نخلستان مى‏‌ گویند. 🌸 شعيب كه نسبش با چندين واسطه به «ابراهيم» مى‌رسيد، به سوى اهل مبعوث گرديد.در اين آيه خداوند مى‌ فرمايد: {وَ إِلى مَدْيَنَ أَخاهُمْ شُعَيْباً: و به سوی مردم مدین، برادرشان شعیب را فرستادیم} شعيب دعوت خود را همانند پيامبران ديگر از توحيد شروع كرد و {قالَ يا قَوْمِ اعْبُدُوا اللّهَ ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُه: گفت: ای قوم من! خدا را بپرستید که شما را جز او معبودی نیست} سپس اضافه می کندقَدْجاءَتْكُمْ بَيِّنَةٌ مِنْ رَبِّكُم: به طور یقین دلیلی روشن از سوی پروردگارتان برای شما آمده است 🌸 سپس به مبارزه با مفاسد اجتماعى و اخلاقى و اقتصادى آنها برخاسته، نخست آنان را كه آلوده كم فروشى و تقلّب در معامله بودند از اين كار باز مى‌دارد فَأَوْفُوا الْكَيْلَ وَ الْمِيزانَ وَ لا تَبْخَسُوا النّاسَ أَشْياءَهُمْ: پس پیمانه و ترازو را پر و کامل بدهید، و کالاهای مردم را کم نگذارید} سپس به يكى ديگر از كارهاى آنها اشاره كرده وَ لا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاحِها: و در زمین پس از اصلاح آن فساد نکنید} سپس می فرماید: ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ: این برای شما بهتر است اگر با ایمان هستید} 🌸 سپس به نصيحت دیگر شعيب به قوم خود اشاره شده {وَ لا تَقْعُدُوا بِكُلِّ صِراطٍ تُوعِدُونَ وَ تَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِهِ وَ تَبْغُونَها عِوَجاً: و بر سر راهی منشینید که کسانی را که به خدا ایمان آورده اند بترسانید و از راه خدا باز دارید و بخواهید آن را کج نشان دهید؛ و سپس برای یادآورى نعمت هاى پروردگار می فرماید: { وَ اذْكُرُوا إِذْ كُنْتُمْ قَلِيلاً فَكَثَّرَكُمْ: و به یاد آورید زمانی که جمعیت اندکی بودید ولی [پروردگارتان] شما را زیاد گرداند} و سپس می فرماید:{وَ انْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُفْسِدِينَ: و با تامل بنگرید که سرانجام مفسدان چگونه بود؟} 🌸 در آیه‌ بعد که در واقع پاسخى است به بعضى از گفته‌ هاى مؤمنان و كافران، شعيب است مى‌ گويد:{وَ إِنْ كانَ طائِفَةٌ مِنْكُمْ آمَنُوا بِالَّذِي أُرْسِلْتُ بِهِ وَ طائِفَةٌ لَمْ يُؤْمِنُوا فَاصْبِرُوا حَتّى يَحْكُمَ اللّهُ بَيْنَنا وَ هُوَ خَيْرُ الْحاكِمِينَ: و اگر گروهی از شما به آیینی که من به آن فرستاده شده ام، ایمان آوردند و گروهی ایمان نیاوردند، پس صبر کنید تا خدا میان ما داوری کند که او بهترین داوران است} يعنى، آينده نشان خواهد داد، چه كسانى بر حقّ بوده‌ اند و چه كسانى بر باطل. 🌸 سپس به عكس العمل قوم مستكبر شعيب بيان شده است. قرآن مى‌ فرماید:{قالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا مِنْ قَوْمِهِ لَنُخْرِجَنَّكَ يا شُعَيْبُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا مَعَكَ مِنْ قَرْيَتِنا أَوْ لَتَعُودُنَّ فِي مِلَّتِنا: اشراف و سران قومش که تکبر ورزیدند، گفتند: ای شعیب! حتما ما تو و کسانی را که با تو ایمان آورده اند از آبادیمان بیرون خواهیم کرد مگر اینکه به آیین ما بازگردید. گفت: آیا هر چند که نفرت و کراهت داشته باشیم؟} پاسخى كه شعيب در برابر اين همه تهديد به آنها داد خيلى منطقى بود {قالَ أَ وَ لَوْ كُنّا كارِهِين: گفت: آیا هر چند که نفرت و کراهت داشته باشیم؟} 🌸‌ سپس شعيب چنين ادامه مى‌ دهد: {قَدِ افْتَرَيْنا عَلَى اللّهِ كَذِباً إِنْ عُدْنا فِي مِلَّتِكُمْ بَعْدَ إِذْ نَجّانَا اللّهُ مِنْها: اگر پس از آنکه خدا ما را از آیین شما نجات داد، به آیین شما باز گردیم به طور یقین بر خدا دروغ بسته ایم} سپس می فرماید: {وَ ما يَكُونُ لَنا أَنْ نَعُودَ فِيها إِلاّ أَنْ يَشاءَ اللّهُ رَبُّنا: بنابراین امکان ندارد به آیین شما بازگردیم، مگر اینکه خدا بخواهد که او پروردگار ما است} و سپس اضافه مى‌ كند كه خداوند نيز چنين دستورى نخواهد داد، {وَسِعَ رَبُّنا كُلَّ شَيْءٍ عِلْماً: پروردگار ما از نظر دانش بر همه چیز احاطه دارد} سپس براى اين كه به آنها حالى كند از تهديدشان ترسی ندارد مى‌ گويد: {عَلَى اللّهِ تَوَكَّلْنا: فقط بر خدا توکل کردیم} و سرانجام براى اين كه حُسن نيّت خود را ثابت كند تا دشمنانش او را متّهم به ماجراجويى و غوغا طلبى نكنند، مى‌ گويد: {رَبَّنَا افْتَحْ بَيْنَنا وَ بَيْنَ قَوْمِنا بِالْحَقِّ وَ أَنْتَ خَيْرُ الْفاتِحِينَ: ای پروردگار ما! میان ما و قوم ما به حق داوری کن که تو بهترین داورانی}
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌹 بخش ۴ 🌸 سپس از تبليغاتى كه مخالفان شعيب در برابر پیروان او انجام می دادند سخن به ميان آورده {وَ قالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ قَوْمِهِ لَئِنِ اتَّبَعْتُمْ شُعَيْباً إِنَّكُمْ إِذاً لَخاسِرُونَ: و بزرگان قومش که کافر شدند گفتند: اگر از شعیب پیروی کنید ، قطعا شما هم از زیانکارانید} و منظورشان همان خسارت هاى مادّى بود كه دامنگير مؤمنان به دعوت شعيب مى‌ شد، زيرا آنها مسلّماً بازگشت به آيين بت پرستى نمى‌ كردند، و بنابراين مى‌ بايست به زور از آن شهر و ديار اخراج شوند و املاک و خانه‌ هاى خود را بگذارند و بروند. 🌸 هنگامى كه كارشان به اينجا رسيد و علاوه بر گمراهى خويش در گمراه ساختن ديگران نيز اصرار ورزيدند، و هيچ گونه اميدى به ايمان آوردن آنها نبود، مجازات الهى به حكم قانون قطع ريشه فساد به سراغ آنها آمد، {فَأَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ فَأَصْبَحُوا فِي دارِهِمْ جاثِمِينَ: پس زلزله ای سخت آنان را فرا گرفت و در خانه هایشان جسمی بی جان شدند} سپس ابعاد وحشتناک اين زلزله عجيب را با اين جمله تشريح كرده، مى‌ گويد: {الَّذِينَ كَذَّبُوا شُعَيْباً كَأَنْ لَمْ يَغْنَوْا فِيهَا: کسانی که شعیب را تکذیب کردند گویی در آن شهر سکونت نداشتند} و سپس مى‌ فرمايد: {الَّذِينَ كَذَّبُوا شُعَيْباً كانُوا هُمُ الْخاسِرِينَ: آنان که شعیب را تکذیب کردند، همان زیانکاران بودند} 🌸 سپس آخرين گفتار شعيب را مى‌ خوانيم {فَتَوَلّى عَنْهُمْ وَ قالَ يا قَوْمِ لَقَدْ أَبْلَغْتُكُمْ رِسالاتِ رَبِّي وَ نَصَحْتُ لَكُمْ: پس از آنان روی گردانید و گفت: ای قوم من! قطعا من پیام های پروردگارم را به شما رساندم و برای شما خیر خواهی کردم} {فَكَيْفَ آسى عَلى قَوْمٍ كافِرِينَ: با این حال چگونه بر گروهی که کافرند تاسف خورم؟} زيرا آخرين تلاش و كوشش براى هدايت آنها به عمل آمد ولى در برابر حقّ سر تسليم فرود نياوردند، و مى‌بايست چنين سرنوشت شومى را داشته باشند. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
07.Araf.088.mp3
1.41M
................................................. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈