ا 🍃✿🌺❀✿🌺🍃✿
🌺غيبت حضرت بقية الله (ارواحنافداه) قضاى الهى است.
اگر حضرت بقية اللّه (ارواحنافداه) در غيبت است، براى اين است كه ما براى آن وجود مقدّس ارزشى قائل نيستيم. او را ارزان مى فروشيم. اهميت به او نمى دهيم. به متاع پست او را از دست مى دهيم.
ما درباره امام زمان (عليه السلام) «من الزاهدين» هستيم، يعنى بى اعتنا هستيم، بى توجّه هستيم، زهد درباره دنیا يعنى بى توجّه به دنيا، حالا درباره هرچيزى انسان اگر زاهد بود، يعنى بى توجّه به او است، ارزشى براى او قائل نيست، اين كه حضرتش در پس پرده غيبت است، براى اين است كه آخرين سفير پروردگار، امام آخرين و دوازدهمين، اگر بيايد همان معامله اى را با او مى كنيم كه با جدش حسين بن على (عليه السلام) کردند. ببينيد نسبت به سيّد الشهداء (عليه السلام) چه كرده اند.
همين امروز با يكى از دوستان صحبت مى كردم كه ما بر چه مصيبتى در ايام عاشورا گريه كنيم؟ بزرگترين مصيبت در اين ايام و در قضيه كربلا اين است كه بشر به عظمت امام زمان خودش اطلاع پيدا نكرد و سه شبانه روز در ميان بيابان بدن مباركش را بياندازند و دفن نكنند؟ خيلى عجيب است. قلب عالم امكان است، بزرگترين موجود بعد از ذات مقدّس پروردگار است. چطور مى شود كه حتى دفنش نكنند؟
امروز حضرت بقية اللّه (ارواحنافداه) كه در غيبت به سر مى برد و ما از نعمت وجودش به صورت ظاهر محروميم، به خاطر گناهان ماست، به خاطر بدى ماست.«ما أَصابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ» هر چه بدى مى رسد، حال مى خواهد يك ميخى به پايت فرو رفته باشد يا دستت به چوبى خورده باشد و خون آمده باشد يا مى خواهد بدبختى دائمى داشته باشى، هر چه مى رسد از جانب خودت است.
خدا براى تو جز خوبى و پاكى و به اصطلاح زندگى طيب و طاهر زندگى پاک و پاكيزه زير سايه امام و رهبرى چون حجة ابن الحسن (ارواحنافداه) يا هم چون على بن ابى طالب (عليه السلام) يا امام حسن (عليه السلام) فرقى نمی كند «كلهم نور واحد» چنين زندگى براى تو خواسته، دنياى تو را نخواسته كه يک دنياى پر رنج و پر زحمتى باشد. دنياى تو را خواسته دنيايى باشد شبيه به بهشت، بعد از ظهور همين طور خواهد شد، دنيا بهشت مى شود.
«وَ أَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقالَها» تمام چيزهاى پر قيمت زمين بيرون ريخته مى شود.
اثقال يعنى چيزهاى گران قيمت، سنگين، اينها بيرون ريخته مى شود، همه معادن ظاهر مى شوند. يک نفر فقير در سراسر عالم وجود ندارد. اين طورى مى شود، خدا اين طور خواسته
«وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلاّ عَلَى اللّهِ رِزْقُها» چرا بايد اين همه در دنيا گرسنه و بيكار
و فلک زده و افراد بدبخت وجود داشته باشد؟
چرا بايد دنيا اين همه افراد جاهل داشته باشد؟
اين به خاطر اين است كه يک گناهان دسته جمعى ما داريم، يک گناهان فردى. گناهان فردى، فرد را بدبخت مى كند. گناهان دسته جمعى، جمع را بدبخت مى كند. هنوز نمى توانيم درک كنيم كه وجود مقدّس حجة ابن الحسن (عليه السلام) براى ما چه فايده اى دارد؟ گناهان فردى هم همين گناهانى است كه هر فردی از ما انجام مى دهد.
#کلام_ناب ✨
#کانال_عصر_ظهور
#قرارگاه_بسوی_ظهور
@amtewi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عرصه ی آخرالزمان عرصه ی بشین یکی بیاد یه کاری بکنه نیست
1⃣
🔹 #نشر_دهید
✅ كپى با ذكرصلوات مجاز است
➰✨➰✨➰✨➰
#کانال_عصر_ظهور
#قرارگاه_بسوی_ظهور
@amtewi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عرصه ی آخرالزمان عرصه ی بشین یکی بیاد یه کاری بکنه نیست
2⃣
🔹 #نشر_دهید
✅ كپى با ذكرصلوات مجاز است
➰✨➰✨➰✨➰
#کانال_عصر_ظهور
#قرارگاه_بسوی_ظهور
@amtewi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عرصه ی آخرالزمان عرصه ی بشین یکی بیاد یه کاری بکنه نیست
3⃣
🔹 #نشر_دهید
✅ کپى با ذكرصلوات مجاز است
➰✨➰✨➰✨➰
#کانال_عصر_ظهور
#قرارگاه_بسوی_ظهور
@amtewi
#مولا_جانم❣
🌼به صفایت قسم گل نرگس
🍃جز تو هر گل که دیده ام خار است
🌸روشنی بخش دیده ام مهدی
🍃بی تو عالم به چشم من تار است
💚 الّلهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَـ الْفَرَج 💚
#روزتون_مهدوی🌤
#التماس_دعای_فرج🤲
➰✨➰✨➰✨➰
#کانال_عصر_ظهور
#قرارگاه_بسوی_ظهور
@amtewi
🔷 آیت الله بهجت:
《دعای تعجیل فرج دوای دردهای ماست
اگر برای فرج دعا می کنید...
علامت آن است که هنوز ایمانتان پابرجاست...》
#اللهمعجــللولیڪالفــــرج
➰✨➰✨➰✨➰
#کانال_عصر_ظهور
#قرارگاه_بسوی_ظهور
@amtewi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #کلیپ «فرقه های انحرافی»
📺 برنامه تلویزیونی #بازگشت
🎤 #استاد دکتر نصوری
🔺 تمام جریان های انحرافی دو صفت مشترک دارند: همشون عالِمگریز و عقلگریز اند.
⭕️ #انحرافات_مهدویت
🍀 #کلیپ_صوت_مهدوی
➰✨➰✨➰✨➰
#کانال_عصر_ظهور
#قرارگاه_بسوی_ظهور
@amtewi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬کلیپ
🎤 #استاد رائفی پور
📝« با کشتی نوح (ع) تا کشتی حسین (ع) -3 »
#مهدویت #آخرالزمان
➰✨➰✨➰✨➰
#کانال_عصر_ظهور
#قرارگاه_بسوی_ظهور
@amtewi
❣ #امام_زمانم❣
دل هوایِ تو را دارد💓
خدا کند #راست باشد
که میگویند...
↩دل به دل راه دارد💞
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج 🌸🍃
➰✨➰✨➰✨➰
#کانال_عصر_ظهور
#قرارگاه_بسوی_ظهور
@amtewi
کانال ܫࡎـــܝ ࡈ߭ߊߺـــܣࡐܝ
⚪️🕊🔮◻🔆 🕊🔮◻️🔆 🔮◻️🔆 ◻️🔆 🔆 #اثبات_وجود_امام_زمان قسمت 4⃣2⃣ 💠علمای اهل سنت و ظهور منجی💠 ✨هر چند بعضی
⚪️🕊🔮◻🔆
🕊🔮◻️🔆
🔮◻️🔆
◻️🔆
🔆
#اثبات_وجود_امام_زمان
قسمت 5⃣2⃣
💠امام زمان علیه السلام در کتب معتبر و کتب روایی اهل سنت💠
⚡️شمس الدین ذهبی
یکی از بزرگان تاریخ اهل سنت در علم رجال، درایه، حدیث، تاریخ و انساب در چندین کتاب خود؛ از جمله:
🔸العبر فی خبر من غبر
🔸تاریخ الاسلام
🔸سیر اعلام النبلاء
تصریح کرده است که:
◽️امام حسن عسکری علیه السلام فرزندی بنام (م ح م د) داشته که در ۲۵۵ هجری به دنیا آمده است.
وی در کتاب العبر ج ۱ ص ۳۸۱ می نویسد:
💥و فیها [سنه ۲۵۶ ه] محمد بن الحسن العسکری بن علی الهادی محمد الجواد بن علی الرضا بن موسی الکاظم بن جعفر الصادق العلوی الحسینی ابو القاسم الذی تلقبه الرافضه الخلف الحجه و تلقبه بالمهدی وبالمنتظر و تلقبه بصاحب الزمان و هو خاتمه...اثنی عشر.
◽️درسال ۲۵۶ محمد بن الحسن العسکری که رافضی ها او را با القابی همچون خلف الحجه ، مهدی، منتظر، و صحاب الزمان یاد می کنند ، به دنیا آمد . او آخرین امام از ائمه دوازدهگانه است.
⚡️ابن حجر عسقلانی
یکی دیگر از بزرگان علم رجال و حدیث اهل سنت است که تولد حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف را مفروغ عنه گرفته و امام حسن عسکری علیه السلام را پدر آن حضرت خوانده است.
💥عن النبی صلی الله علیه و آله وسلم قال: لو لم یبق من الدهر الا یوم لبعث الله رجلا من اهل بیتی یملاها عدلا کما ملئت جورا.
◽️اگر از روزگار ، جز یک روز باقی نمانده باشد ، خدای تعالی مردی از اهل بیت مرا بر می گمارد تا دنیا را پر از عدل و داد نماید همانطور که پر از ظلم و جور شده است.
مسند احمد حنبل ج ۱ ص ۹۹.
سنن ابی داود ج ۲ ص ۳۱۰.
الجامع الصغیر، سیوطی ج ۲ ص ۴۳۸.
کنزل العمال، متقی هندی، ج ۱۴ ص ۲۶۷.
✨ادامه دارد.....
🌹 اللهم عجل لولیک الفرج 🌹
#کانال_عصر_ظهور
#قرارگاه_بسوی_ظهور
@amtewi
🔆
◻️🔆
🔮◻️🔆
🕊🔮◻️🔆
⚪️🕊🔮◻️🔆
🌷 بسم الله الرّحمن الرّحیم 🌷
💠 کنفرانس ؛
" سلسله مباحث مهدویت "
1⃣1⃣ جلسه یازدهم ؛
🔰 عنوان موضوع :
" انقلاب اسلامی ؛ نقطه عطف پیشا ظهور "
(بررسی ابعاد سیاسی، فرهنگی و اجتماعی
بینشِ الهی نسبت به بینشِ الحادی)
🗓 تاریخ : پنج شنبه_ 99/5/23
🕰 ساعت : 21/30
🎙توسط : استاد سخایی
💠 اجراء :
#سوپر گروه گفتمان عصر ظهور
# قرارگاه بسوی ظهور
https://eitaa.com/joinchat/2778660876C0a0b160147
@amtewi
💢🔅💢🔅💢🔅💢🔅💢
کانال ܫࡎـــܝ ࡈ߭ߊߺـــܣࡐܝ
1️⃣ صوت نخست: مقدمه و مدخلِ بحث؛
💠 شروع برنامه جلسه دهم " سلسله مباحث مهدویت "👆👆👆
💠 #مروری بر برنامه جلسه دهم با عنوانِ 👇👇👇
《نگاهی به کمال اجتماعی انسان در هندسه دین》
🌹💢🌹💢🌹💢🌹
🔰 مروری بر سلسله مباحث :
💠 سلسله مباحثی که ما شروع کرده ایم ، درسگفتاری است نسبت به مسئله مهدویت و خصوصاً اندیشه دینی .
هدف این است که این سلسله مباحث که به شکل درسگفتار ارائه میشود ، یک سلسله عمیق و پُربار باشد تا ان شاءالله در پایان، بعد از عبور از این جلسات ، دوستان نگاه عمیق تر و بینش دقیق تری را نسبت به مسئله مهدویت داشته باشند.
🔷 همانطور که قبلاً هم بیان کردیم ، ما بحث خود را در سه محور شروع کردیم ؛
_محور اول پیرامون مقدمات نافع یا مبانی اندیشه دینی است.
_محور دوم مسائل تخصصی و ویژه ی مهدویت است. (سه محور غیبت ، انتظار و ظهور)
_محور سوم مباحث جانبی مهدویت.
🔶 در این سلسله جلسات ما از مسئله ولایت الهی شروع کردیم ، سپس به مسئله خلافت و امامت پرداختیم و همچنین به مباحثی که در ذیل این مسئله می گنجد ، پرداختیم.
در این جلسه هم ان شاءالله ، مسئله کمال اجتماعی انسان را در هندسه و نگاه دینی بررسی خواهیم کرد.
🌹💢🌹💢🌹💢🌹1⃣
🌹💢🌹💢🌹💢🌹
🔰 رویکرد مطالعه ی انسان در اندیشه ی دینی
🔶 در این جلسه ، همانطور که از عنوان جلسه پیداست (کمال اجتماعی انسان در هندسه دین) نگاهی به مسئله انسان و کمال اجتماعی انسان و همچنین ارتباط این قضیه با مسئله مهدویت ، منجی و ظهور منجی را خلاصتاً بررسی خواهیم کرد.
🔷 به صورت کلّی اگر بخواهیم نگاهی دینی به انسان بیاندازیم ، میتوانیم از رویکردهای مختلفی انسان را مورد بررسی قرار دهیم.
چیزی که امروزه در حوزه علوم انسانی، با عنوان انسان ، بحث و بررسی میشود در جهات مختلفی قابل بررسی است.
💠 یکی از مهم ترین موضوعات مورد مطالعه ی بشر در طول تاریخ حیات ، خودِ انسان بوده است ؛ چیستی انسان و بررسی و مطالعه در این مورد.
اگر بشود یک تعریف جامع و نافعی از انسان ارائه داد و انسان را درست تعریف کرد ، حدود و ثغورِ انسانیت و چیزی که انسان با آن تعریف میشود و قوام پیدا میکند درست مشخص و معین کرد ، میشود این امید را داشت که در پسِ این تعریف، ستونی ایجاد کرد که در پیِ آن ساختمان علمی بنا شود و علوم تابعی برای جامعه سازی و تمدن سازی ایجاد شوند.
🔶 یکی از مهم ترین مسائلی که اگر درست مورد تبیین و تحلیل قرار گیرد ، خیلی از مسائل و مشکلات و ابهامات حل میشود ، تعریف انسان است.
دلیل زوال تمدّن وحشی غرب ، تعریف غلط از خودِ انسان است و افتادن به ورطه انسان محوری و انسان مداری است که باعث شده بحرانهای بسیاری در این جوامع شاهد باشیم.
🔷 اگر ما بخواهیم با نگاه خودمان انسان را مطالعه کنیم، می توانیم با رویکردهای مختلفی این کار را انجام دهیم که یکی از آنها رویکرد " حرکت مداری " است ؛ اینکه انسان در نگاه دینی یک موجود کاملاً الهی و خدایی است. (اِنّا لله و اِنّا اِلیهِ راجعون)
انسان کادح و راجع الی الله است ؛ یعنی نقطه آغازین انسان خداست، یک سیر و یک قوس نزولی به عالم ناسوت (دنیا) دارد و قرار است به سمت خدا برگردد.
این یک نگاه با رویکرد حرکت مدار است که سیر حرکت انسان را در عالم هستی مطالعه می کنیم.
🌹💢🌹💢🌹💢🌹2⃣
🌹💢🌹💢🌹💢🌹
🔰 رویکرد مطالعه ی انسان (ادامه)
🔷 در یک نگاه دیگر ، میتوانیم " مرکزمدار " مطالعه کنیم ؛ اینکه انسان حول یک مرکز و یک محور می چرخد ، مرکزیت انسان " ولیّ " است. چیزی که در مرکز قرار میگیرد و انسان به عنوان مداد پرگار دور آن می چرخد " ولیّ انسان " است و این بسته به انتخاب انسان مختلف است.
🔶 همانطور که در ولایت تشریعی گفتیم ،" ولی " امیرالمومنین علیه السّلام است و انسان باید حول محور ولایت بچرخد و اگر حول محور ولایت نچرخد ، قطعاً حول محور طاغوت می چرخد .
در این نگاه ، با رویکرد مرکزمدار می توان انسان را مورد مطالعه قرار داد.
🔷 یک نگاه دیگر ، رویکرد" هدف مدار " نسبت به انسان است. در این نگاه انسان به سمت سعادت حرکت می کند و انسان در دو ساحت فردی و اجتماعی خود باید به سمت سعادت حرکت کند و با این رویکرد ، مسئله سعادتمندی انسان مورد بررسی قرار میگیرد.
🔶 مبداء انسان در دنیا ، نقص و جهل است و حالا به سمت کمال و معرفت حرکت می کند؛ این هم یک رویکردی است که باید مورد تحقیق قرار گیرد. اگر هدف شناسی دین را در نسبت با انسان بررسی کنید می بینید که اسلام در دو بعد دنیا و عقبی به دنبال دنیاسازی و عقبی سازی برای انسان است. (ربّنا آتنا في الدّنیا حسنة و في الآخرة حسنة و قِنا عذابَ النّار)
🔺 این مسئله و رویکردهای مختلف مطالعات انسان که ما به چند مورد آن اشاره کردیم ، جهات مختلفی از انسان را نشان می دهند که می توانید یک انسان را مورد بررسی و تحقیق قرار دهید؛ منتها تفاوت اینجاست که انسان شناسی ای که تمدن غرب به بشریت ارائه می دهد ، یک انسان شناسی تک بُعدی و تک ساختی با نگاه دوگم و بسته تجربی است که نهایتاً انسان شناسی زیستی را شاهد هستیم.
اما اگر بناست در تقابل با این تمدن ، یک انسان شناسی جدیدی ارائه دهیم و مدعی بینش دینی به معنای واقعی کلمه باشیم، باید بتوانیم نگاه و بینش خودمان را ارائه دهیم.
🌹💢🌹💢🌹💢🌹3⃣
🌹💢🌹💢🌹💢🌹
🔰 تطبیق هدف دین با ساحت های وجود انسان
🔷 اگر ما دین را مجموعه ای از انتزاعیات و نظریات در نظر بگیریم و از طرفی دیگر بُعد عملی دین را در جامعه سازی و اداره انسان و جامعه بخواهیم مورد تحلیل قرار دهیم ، میتوانیم بین هدف دین با ساحت های وجود انسان تطبیقی بدهیم.
برنامه دین درباره انسان در دو بُعد شکل میگیرد؛ هم در بعد دنیا که این ، انسان را به سمت سعادت در دنیا حرکت می دهد و هم در بعد آخرت یا عقبی که بازهم سعادت را می طلبد.
این دوگانگی ایجاب میکند که انسان به عنوان موجودی بسیار عمیق و چند لایه در وجودش که هم بعد معنا دارد و هم بعد ماده ، باید به سمت سعادت خودش در دمیا و آخرت حرکت کند که این مسئله در هر دو بعد فردی و اجتماعی مهم است.
🔶 اگر در جامعه غربی مسئله ای تحت عنوان لائیتسه و سکولاریسم و جامعه سکولار رقم میخورد، اینها به دنبال این هستنو که دین را از دنیا جدا کنند و میگویند دولت و سیاست ارتباطی به دین ندارد.
در بینش عمیق و درست دین و بینش تعریف و تبیین شده ای که دین به ما ارائه می دهد، این بینش نه تنها دنیا را جدای از خود نمی داند ، بلکه دنیا را مزرعه آخرت می داند.
در این بینش دنیا کشتزاری است که آخرت در آن کشت می شود، یعنی مقدمه ای برای رسیدن به آخرت می شود. این نگاه دقیقاً برعکس با نگاه تمدن غرب است. فلذا شما به عنوان یک دین مدار و کسی که دین را به عنوان جهان بینی و سبک زندگی خود پذیرفته اید و تمام کارهایی که در زندگی شما به عنوان مسائل کاربردی و عملیاتی دین ساری و جاری است ، باید بتوانید در مرحله اول نگاه و بینش دینی را عمیق و دقیق بشناسید و بتوانید آن را به عنوان یک دینمدار ارائه دهید و در مرحله بعد جایگاه خودتان را در این جهان بینی خوب بشناسید و ارائه دهید؛ چون ما یک بحث فهم داریم و یک مسئله تفهیم. یکبار شما مسئله و جایگاه خودتان را خوب می فهمید ، اما در مرحله دوم باید بتوانید آن را تفهیم کنید.
🔷 اگر ما مدعیان دینداری هستیم باید دین، در جهات و ساحت های مختلف زندگی جمعی و فردی ما قابلیت اجرا داشته باشد و ما بتوانیم این را تبیین کنیم. در واقع تبیین اصلی ترین مفاهیم و پایه ترین مفاهیمی که در پس آن جامعه سازی شکل میگیرد.
🌹💢🌹💢🌹💢🌹4⃣
🌹💢🌹💢🌹💢🌹
🔰 ساحت اجتماعی انسان در جامعه شناسی دین
در این بخش به موضوعی تحت این عنوان خواهیم پرداخت که ساحت اجتماعی انسان ، در جامعه شناسی دین به چه شکل است؟ یعنی جامعه شناسی دینی و تعریف انسان و جامعه در دین و فلسفه تاریخ و جامعه در دین به چه شکل و نحوی است و امتداد تاریخ انسان در دین به چه شکل تعریف می شود؟
🔷 درست در تقابل با نگاه جامعه شناسی روز که در واقع در نگاه قالبش، دین و خصوصاً توحید را تکامل یافته ی جادو می دانند ، این مسئله در نگاه دینی کاملاً مردود و طرد می شود و اصلا نگاه دین به انسان و جامعه این نیست و این نگاه غلط و اومانیستی و خیلی سطحی است.
در حوزه اجتماعیِ انسان و اجتماع از منظر دین، اولاً انسان اجتماعی آفریده می شود ، یعنی برعکس نگاه لیبرال که انسان را فرد می داند که با قراردادی اجتماعی دولت میشود ، انسان در نگاه دینی ذاتاً اجتماعی آفریده می شود و یک موجود اجتماعی که در ابتدای خلقتش با حضرت حوا خلق می شود و اجتماع دو نفره را تشکیل می دهد.
ثانیاً انسان ، متمدن آفریده می شود. در نگاه دینی انسان خاصتاً متمدن آفریده می شود و به این سمت حرکت میکند؛ یعنی اینطور نیست که انسان از توحّش به تمدن برسد ، بلکه انسان از یک مدنیّت کوچک کم کم به مدنیّت و تمدنیت بزرگ می رسد و در حوزه پیشرفت تمدنی خود پیچیده تر می شود.
🔶 مسئله ای که وجود دارد این است که تمدن انسانی متعهدترین تمدن است که عهد الهی در این تمدن محفوظ است ؛ انسان پایبند به عهد خداست و یک مدنیّت اولیه و مدنیّت الله مدار است و انسان هر چه به سمت این سه مرحله نسیان و عصیان و طغیان می رود ، این عهد را فراموش می کند.
🔻 ادامه ....👇
🌹💢🌹💢🌹💢🌹5⃣
🌹💢🌹💢🌹💢🌹
🔰 ادامه ساحت اجتماعی انسان در جامعه شناسی دین
🔷 مسئله بعدی که وجود دارد این است که در فلسفه تاریخ و جامعه شناسی دین ، هر چه که انسان از ابتدا به این سو حرکت کرده ، هر چند پیشرفت ظاهریِ تمدن جامعه شکل گرفته و در ظاهر پیشرفت کرده ، اما از کمال خود دور شده ؛ چرا که کمال یک تمدن و بلوغ اجتماعی انسان جایی است که انسان بتواند انسانیت خود را بروز دهد و به معنای واقعی کلمه، فضایل و ارزشهای انسانی در جامعه بروز پیدا کند تا یک جامعه فطری و کامل داشته باشیم. جامعه ای که رهبر آن یک انسان کامل و امام معصوم است و مردم به کمک او به سمت خدا حرکت می کنند.
🔶 هر چه انسان در طول تاریخ به سمتی که عهد خود را به فراموشی می سپارد و نسبت به عهد الهی طغیان می کند ، حرکت می کند بخصوص در ۸۰۰_۲۷۰۰ سال گذشته از زمانی که تمدن غرب سر برمیدارد و آغاز میشود ، در واقع یک نگاه جدیدی را از بدو تولد خود آغاز می کند، هر چند پیشرفت مادی اش بیشتر می شود، این کالبد و جسد تمدن شروع به پیشرفته شدن می کند ، زندگی صنعتی میشود و رفاه بیشتر میشود و.... ؛ اما آرامش از انسان سلب می شود و انسان تبدیل به گمشده ای میشود که در این تمدن بیگانه است.
🔷 در حالیکه در نگاه دینی به این شکل نیست و با رقم خوردن نگاه و تمدن دینی ، انسان به سمت کمال حرکت می کند و در واقع هر چه انسان از سمت کمال خود کج شود و سمت پیشرفت و توسعه را بگیرد و کمال را در نظر نگیرد بیشتر گم میشود.
هر چه انسان، نمودار پیشرفت را در کنار نمودار کمال داشته باشد و به این سمت حرکت کند (خطّی به صورت افقی که پیشرفت انسان را نشان میدهد و خطّی به صورت عمودی که کمال انسان را نشان میدهد)، این تمدنِ رو به کمالِ اجتماعی انسان بیشتر میشود و به معنای واقعی کلمه رو به بلوغ اجتماعی می رود.
* در این نگاه ، تمدن انسانی خواه ناخواه به سمت کمال اجتماعی حقیقی در حال حرکت است که اوج این کمال اجتماعی " عصر ظهور آقا حجة ابن الحسن عجل الله تعالی " است.
🌹💢🌹💢🌹💢🌹6⃣
🌹💢🌹💢🌹💢🌹
🔰✨عصر ظهور ، عصر کمال اجتماعی انسان✨
💠 آخرین مسئله در بحث امشب ، پیرامون این است که عصر ظهور ، عصر کمال اجتماعی انسان است. این عصر یک سری ویژگیها دارد :
✅ اول اینکه عصر ظهور ، عصر پیروزی عقل بر جهل است ؛ یعنی بروز و تجلّی همات صفات انسانیت که حداقل هفتاد مورد صفت اصیل است که در کتاب عقل و جهل اصول کافی و حدیث جنود عقل و جهل بیان شده . صفات عقلی در جامعه و تمدن مهدوی متجلی می شود. در واقع عصر ظهور، عصر تجلی این صفات در حوزه فردی و اجتماعی است و این مسئله یکی از ویژگیها و مختصات عصر ظهور است.
✅ دوم اینکه عصر تحقق تمام عیار عرفان اجتماعی ، بعد از وقوع طغیان اجتماعی انسان است . به عنوان مثال انقلاب ایران که در سال ۱۳۵۷ محقق می شود ،مقدمه ای برای آغاز معرفت اجتماعیِ خداوند متعال است و هدف انقلاب این است که معرفت اجتماعی شکل بگیرد. و همه انسان های جامعه به سمت معرفت خدا حرکت کنندو برای نیل به این مقصود به طرف عرفان اجتماعی حرکت می کنند.
✅ مورد بعدی عصر ظهور ، عصر ایجاد تمدن فطری است . تمدن فطری یعنی تمدن اخلاق و تقوا و فضیلت که تمدن دوران ظهور است.
این عصر مختصاتش این است که اولاً تمدن فطری شکل میگیرد و اخلاق و تقوا و فضیلت در معنای واقعی خود رقم میخورد. مکارم اخلاقی و اخلاقیات در این تمدن بصورت اجتماعی بسط پیدا می کند و این یکی از ویژگی های این تمدن است.
🌹💢🌹💢🌹💢🌹7⃣
🌹💢🌹💢🌹💢🌹
💠 عصر ظهور، عصر خستگی و بازگشت انسان ز عهدشکنی خداست.عصری است که انسان خسته از تلذّذ بیجا خسته می،شود و به سمت خداوند متعال حرکت می کند که در این عصد ، ظهور و تمدن ظهور ساری و جاری خواهد شد و کمال اجتماعی انسان رقم خواهد خورد.
عصر حرکت جمعی انسانها به سمت ایمان و پیروزی ایمان بر کفر ، یکی دیگر از ویژگیهای این عصر است.
عصر اجرای کامل حدود الهی در جامعه است و جامعه به سمت اجرای حدود کامل اجرا نشده حرکت می کند و اینکه عصر تجلّی کامل عدالت در جامعه انسانی است. در یک کلام تفاوت تمدن امروز و تمدن پسا ظهور در این است که در تمدن امروز انسان به سمت پیشرفت حرکت میکند ولی در تمدن ظهور و آینده تمدن کامل است که انسان به سمت کمال حرکت می کند و آرامش در این تمدن حاکم است ؛ چیزی که بشر امروز محتاج آن است و به دنبال آن میگردد ، در تمدن فردا محقق خواهد شد ان شاءالله.
🔷 و در کلام آخر عصر ظهور ، عصر کمال اجتماعی انسان است ، یعنی انسان در ساحت فردی و اجتماعی خود ، بالغ میشود و خصوصاً در بعد اجتماعی به کمال و بلوغ کاملی دست پیدا می کند .
یکی از مسائلی که در زمان بحث ظهور شما باید مدّ نظر داشته باشید این است که عصر ظهور چنین عصری است ؛ یعنی دورانی است که در کل تاریخ کمال انسان به این شکل درک نشده است.
و در یک نگاه آنتروپولوژیک و انسان شناختی از منظر دین و نگاه و اندیشه دینی ، عصر ظهور از این حیث اهمیت دارد که انسان را به سرمنزل مقصود و به مقدمه ای برای کمال ابدی خود سوق می دهد و می رساند.
" والسلام "
🌹💢🌹💢🌹💢🌹