هدایت شده از اَنار نیوز🎙
#خبر_فوری♨️
#مهم💯
هیجان، رقابت، استرس😨
افتتاح اولین بازی گروهی💥
زیر نظر باغ انار🌹
رقابت کنندگان، کجای باغ نشستهاند؟!🤔
جزئیات این مسابقهی نفسگیر، فردا ساعت 22⏰
در اَنار نیوز، منتظرمان باشید😎🍃
🆔 @ANAR_NEWSS 🎙
🆔 https://eitaa.com/joinchat/647496552Cd5b3f5e7ba
اَنار نیوز🎙
#مصاحبه🎙 ♨️مصاحبه با سرکار خانوم 𝓱𝓪𝓭𝓲𝓼♡ سرگروه ژانر جنایی، معمایی، امنیتی، یکی از گروههای #طرح_تحو
#مصاحبه🎙
♨️مصاحبه با سرکار خانوم •𝑟𝑒𝑦ℎ𝑎𝑛• سرگروه ژانر مذهبی، خانوادگی، اجتماعی، یکی از گروههای #طرح_تحول را در ادامه میخوانید👇🍃
🟢سلام و برگ. امیدوارم حالتون خوب باشه. اول از همه بگید که نظرتون راجع به #طرح_تحول چیه و به نظرتون اون رونق و مشارکت رو نسبت به قبل به باغ انار برمیگردونه یا نه؟!
🟡به نام خدا. سلام و خداقوت خدمت شما و همه دست اندر کاران این طرح فوقالعاده. امیدوارم حال شماهم خوب باشه. باید خدمتتون عرض کنم که اونچه رو که من از طرح تحول فهمیدم به معنای واقعی کلمه اگر به اون بها داده بشه هم مارو به رشد میرسونه و هم باعث مهارت ورزی میشه و این خودش یک چالشه که باعث میشه ما به مهارت برسیم. بله بنظر من طرح تحول مقدمه بسیار خوبیست برای اینکه شور و اشتیاق رو کم کم به باغ برگردونه.
🟢چی شد که سرگروه شدید و تا الان چقدر از کار جلو رفته؟!
🟡راستش جناب مهندس که هم عضو اجرایی و هم ناظر هستن، در گروه ها پیشنهاد دادن در گروه کوچک ترین فرد هر کسی که هست سر گروه بشه تا بزرگان و اساتید گروه به سرگروه مشاوره که میدن باعث رشد هم بزرگواران و هم سرگروه بشه چون ضمن اینکه قلم قرار هست رشد کنه از بُعد فرهنگی و اجتماعی و... نیز رشد حاصل بشه و بعد اینکه همه عزیزان سنشون رو فرمودن معلوم شد من کوچولو ترین فرد اون جمع هستم و اینگونه گشت که سرگروه شدم. البته با موافقت تمام بزرگواران. تا الان خداروشکر پیشرفت خوبی داشتیم. بزرگواران خیلی زحمت میکشن تا یه کار فوق العاده در موعد مقرر ارائه بدیم.
🟢از سوابق کار گروهیتون بگید و اینکه مزایا و معایب کار گروهی چیه؟! هم به عنوان سرگروه، هم به عنوان عضو عادی گروه.
🟡بنده قبل از اینکه در طرح تحول شرکت کنم، در گروه محرم ۱۴۰۳ شرکت کردم و در کنار عزیزان کار بسیار جذابی رو شروع کردیم و خوشحالم از اینکه همراه دوستان هستم و حتما منتظر قسمت های بعدی داستان باشید. از مزایای کار گروهی بخوام بگم یکیش اینکه واقعا انسان رشد پیدا میکنه یعنی هم تواضع هم ادب هم انتقاد پذیری و... رو یاد میگیره. و یکی از معایب کار رو بخوام براتون بگم اینه که دیر و زود برنامه ها اتفاق می افته یعنی گاهی وقتا سر زمانی که کار باید ارسال بشه ارسال نمیشه و فکر میکنم گاها ازون دغدغه کاسته میشه و شور و اشتیاق خودش رو از دست میده.
🟢اگه به کسانی که هنوز تردید دارن که توی این طرح شرکت کنن یا نه، چی میگید و چهجوری قانعشون میکنید؟!
🟡من به عنوان یک فرد که دارم در این طرح شرکت میکنم چه به عنوان یک فرد عادی و چه سرگروه به این نتیجه رسیدم در طرح تحول با چالش هایی که داره برگزار میشه میتونیم به رشد و مهارت قابل توجهی دست پیدا کنیم. اگر میخوایم رشد کنیم باید دچار چالش بشیم و این طرح اون چالش رو ایجاد کرده و باعث رشد میشه و این رشد یعنی محک خوردن قلم ، خوب نوشتن و...
🟢در آخر اگر مایلید، کمی از خودتون بگید. محصلید یا شاغل. رشتهی تحصیلیتون چیه و از کِی وارد باغ انار و عرصهی نویسندگی شدید؟!
🟡ریحانه هستم یک بذر کوچک در باغ. محصل هستم و در رشته معارف تحصیل میکنم. حدود دو یا سه سالی هست وارد باغ شدم اما زیر آبی بودم اما الان حدود یه ساله که اومدم روی آب و نویسندگی رو تا حدودی به صورت جدی از راهنمایی آغاز کردم.
🟢خیلی ممنون از اینکه وقت گذاشتید. براتون آرزوی موفقیت و سلامتی میکنم.
🟡خواهش میکنم ، همچنین.
💢مصاحبهگر: اَحَف🎤
🆔 @ANAR_NEWSS 🎙
🔴🔴
بسمالله الرحمن الرحیم
جلسه دوم.
خوب امروز قراره مبحث صحنه پردازی ایستا و پویا و توصیفات و ادامه بدیم.
البته چون هدف گروه تدریس نیست در حد مجمل و سربسته بهش میپردازیم در حدی که تو قلمتون کمک کنه.
🆔 @ANAR_NEWSS 🎙
اول ببینیم صحنه یعنی چیه؟
صحنه یعنی: «زمان و مکانی که داستان در آن جریان پیدا میکند.»
🌸1_صحنه باید فضای تاریخی و زمان، روز یا شب، حتی نگرش و عقاید شخصیت ها
و سلیقه هاشون را به خواننده منتقل کنه
مثال اتاق یک فرد
لباسش
دکوراسیون منزلش
همه و همه علایق و سلایق فرد را نشون میده مثلا ما وقتی میخوایم یک نفر مذهبی رو معرفی کنیم
نمیگیم که پدر بزرگش که مذهبی بود با صدای از جا بلند شد
میگیم پدربزرگ تسبیح داخل دستش را چرخاند ذکرش با شنیدن صدای اذان در گوشم گم شد. لب حوص رفت . آستیتن هایش را بالا داد و ...
🆔 @ANAR_NEWSS 🎙
🌸2_صحنه خوب بدون تعریف کردن، نشان میدهد. وقتی نوبت به توضیح دادن میرسد از مدل « نشان بده و تعریف نکن» استفاده کنید که ارزش عمل کردن را بالاتر از توضیح دادن میداند.
مثلا به جای اینکه بگین ترسیده بودم.
از کلمه ترس استفاده نمیکنید و ویژگیهای یک شخصیت ترسیده رو بیان میکنید.
یک نویسنده خوب اجازه میده مخاطب، خودش به نتیجه برسه که الان شخصیت ترسیده✅
🆔 @ANAR_NEWSS 🎙
🌸3_در داستان بهتر است توصیف، غیر مستقیم باشد، اطلاعات در طول داستان تقسیم شه و به ویژگیهای اساسی و کارآمد صحنه و شخصیت اشاره شود. یعنی چی؟
یعنی شما وقتی قراره شخصیتتون وارد یه اتاق بشه نباید برگرده سرسری بدو ورود شروع کنه دیوارا فلانن. پنجره اونجاست و اجزای خونه رو در لحظه توصیف کنه باید توصیفات رو توی سیر داستان جا بده
مثلا به متن زیر دقت کنید👇
مانوئل گارسیا از پلههای دفتر میگوئل رتانا بالا رفت. چمداناش را زمین گذاشت و در زد. جوابی نیامد. مانوئل که در راهرو ایستاده بود، احساس کرد کسی توی اتاق هست. از پشت در احساس کرد.
گفت: "رتانا" و گوش داد.
جوابی نیامد. مانوئل اندیشید:"درسته اونجاست"
گفت:"رتانا" و محکم در را زد.
کسی از توی دفتر گفت:"کیه؟"
مانوئل گفت:"منم مانولو"
صدا پرسید:"چی میخوای؟"
مانوئل گفت:"میخوام کار کنم."
چیزی چند بار با صدا درون در چرخید و در باز شد. مانوئل چمدان به دست آمد تو . مرد کوتاهی پشت میز، ته اتاق نشسته بود. بالای سرش، به دیوار، کلهگاو پر از کاهی، کار استادی از مادرید، آویزان بود. روی دیوارها پر بود از عکسهای قابشده و اعلانهای گاوبازی.
مرد کوتاهقد نشسته بود و مانوئل را نگاه میکرد.
گفت:"خیال میکردم کشتنت."»
(ارنست همینگوی/از پانیفتاده/ترجمهی سیروس طاهباز)
اینجا داستان از اصل ماجرا شروع شده و در جاهای مناسب به ویژگیهای صحنه اشاره شده؛ جوری که بدون توقف محسوسِ زمان جاری داستان، اطلاعات لازم و مفیدی از صحنه به دست آوردیم؛ مثلا از کلهگاو روی دیوار و از اعلانها و عکسهای مربوط به گاوبازی میفهمیم که کار «رتانا» به نوعی به گاوبازی مربوطه و «مانوئل» احتمالا یک گاوباز گمنام و فقیره که برای کار اومده.
🆔 @ANAR_NEWSS 🎙
🌸4_این جملهها( صحنه پردازی)با هدفِ دادن اطلاعات داستانی نوشته میشود. اما نباید اطلاعات قبلی را باز گویید. مثلا وقتی در یک توصیف به موج یا دریا، یا ساحل اشاره کرد و خواننده فهمید که این مکان نزدیک دریاست، دیگری نیازی به تکرار این اطلاعات ندارد.
یعنی داستاننویس تنها به جزء یک کل اشاره میکند و آن مفهوم کلی در ذهن خواننده ایجاد میشود
.
مثلا وقتی در داستانی میخوانیم «وقتی معلم وارد شد، دانشآموزان از جای خود بلند شدند ...» در واقع به مکان مدرسه اشاره کردهایم. معلم و دانشآموز یک جزء مدرسه هستند و مدرسه مفهوم کلی درک شده است و نمیخواهد دوباره اشاره شود که اینجا مدرسه است وگرنه اضافه گویی میشه و هم مخاطب دلسرد میشه و حوصلش سر میره.
سعی کنید توصیفات و به اندازه به کار ببرید، نه افراط نه تفریط.✋🏻
گردآورنده: خانوم 𝓱𝓪𝓭𝓲𝓼♡🍃
برداشته شده از گروه ژانر جنایی، معمایی، امنیتی✅
🆔 @ANAR_NEWSS 🎙
اَنار نیوز🎙
#خبر_فوری♨️ #مهم💯 هیجان، رقابت، استرس😨 افتتاح اولین بازی گروهی💥 زیر نظر باغ انار🌹 رقابت کنندگان،
#اطلاع_رسانی💯
#فوری♨️
سلام و برگ خدمت دوستان. خب بالاخره لحظهی موعود فرا رسید و مافیانار هم افتتاح شد😍🍃
علاقهمندان به بازی شهروند و مافیا، میتونن وارد گروه مافیانار بشن و طبق مقررات و همچنین زمان مسابقه که متعاقباً اعلام میشه، ثبت نام کنن و این بازی جذاب رو در فضا و حریمی امن و با رعایت حد و حدود، در این تابستان گرم تجربه کنن😃🍃
البته اونایی هم که دوست ندارن بازی کنن و یا بلد نیستن؛ نگران نباشن. این افراد میتونن به عنوان تماشاگر به گروه بیان. بالاخره برای یه سریا بازی کردنش کِیف میده؛ برای یه سریا نگاه کردنش😉🍃
برای جزئیات این مسابقهی هیجان انگیز و همچنین آموزش بازی و...به لینک زیر مراجعه کنید👇🍃
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2088698046C93aad96c58 🎩
منتظرتونیم🥰🍃
🆔 @ANAR_NEWSS 🎙
اَنار نیوز🎙
🌹مجموعه فرهنگی هنری باغ انار تقدیم میکند: #تا_آخرین_نفس 🍃 داستان هایی که همچون نفس هایمان، به هم
#فوری♨️
قسمت سوم مجموعه کلیپ #تا_آخرین_نفس امشب منتشر میشود✅
به گفتهی خانوم شفق صوفی، یکی از تولیدکنندگان این مجموعه کلیپ، قسمت سوم این مجموعه تقریباً آماده است و پس از انجام کارهای نهایی، امشب منتشر میشود🌹
#تا_آخرین_نفس مجموعه کلیپی است که از اول محرم تا الان، دو قسمت از آن منتشر شده است🥀
🆔 @ANAR_NEWSS 🎙
"بسمالله الرحمن الرحیم."
سلام. عصر همگی بخیر و خوشی🌱 جلسه سوم و ادامه مبحث توصیفات و صحنه پردازی رو ادامه میدیم.
🆔 @ANAR_NEWSS 🎙
امروز قراره بریم سراغ دو نوع صحنه پردازی یعنی ایستا و پویا
همچنین یه نکتهای که تو متن اکثر دوستان مشهود بود رو یکم باز کنیم و بیشتر راجبش صحبت کنیم.
به متن زیر دقت کنید👇
«بقالی پر بود از گونیهای کوچک و بزرگ حبوبات. تنها چند راه باریک میان آنها وجود داشت که بقال چاق و خپله برای این که جنسی را بردارد و به دست مشتری بدهد، مجبور بود به سختی از میان این راهها عبور کند. طاقچهها و قفسهها پر بود از شیشههای جورواجور مربا و ترشی. از دیوار سمت چپ، کلمهگوزنی آویزان بود. کلاهی گرد که مال بقال بود از قسمت پایینی شاخهای درهمپیچیدهی گوزن آویخته بود ...»
میبینید که این نوع توصیف بیشتر شبیه انشای مدرسه هست و هیچ حرکت و پویایی در آن دیده نمیشه. هنوز داستان شروع نشده و خواننده نمیدونه چیزی که میخونه چه ربطی به چیزیه که قراره اتفاق بیافته.
همونطور که مشخصه یکم کسل کنندست و اینطور توصیفا باعث میشه خواننده بدون این که حتی سعی کنه تصور کنه مکان رو سریع بخونه بره.
به این نوع صحنه پردازی میگن ایستا
🆔 @ANAR_NEWSS 🎙
حالا میریم سراغ متن بعدی👇
«مردی لاغرمردنی، با بیصبری کنار درِ بسته دکان ایستاده بود که «آقا کمال» نفسنفسزنان از راه رسید و کلید را توی قفل قدیمی انداخت. در چوبی را در دو طرف تا کرد و به دیوار تکیه داد. بوی ترشی و نفتالین، قاطی با دهها بوی دیگر از دکان بیرون زد. مرد لاغر در برابر هیکل گنده و خپل آقا کمال، مانند فیل و فنجان به نظر میآمدند. آقا کمال در پیشخوان را بلند کرد و به زحمت از راه باریکی که میان دهها گونی کوچک و بزرگ که کنار هم در فضای کوچک دکان چپیده بودند، گذشت. در مقابل نگاه تند و اخم و تخم مشتری لاغر، کلاه گرد مخملیاش را برداشت. تنها باریکهی موی فلفلنمکی پشت گردناش دیده میشد. به دیوار سمت چپ دکان، سر گوزنی آویزان بود. آقا کمال مثل هر روز به قسمت پایین شاخهای درهمپیچیده گوزن آویخت. قفل و کلید را روی ردیف یکی از قفسهها گذاشت. قفسهها و طاقچهها پر بود از انواع ادویه و گیاهان دارویی...
همینطور که میبینید تو این نوع صحنه پردازی، نویسنده توصیفات و صحنه رو با مهارت خاصی در لابه لای سیر داستان قرار داده که باعث جذابیت بیشتر داستان شده و فضا برای مخاطب ملموس تره.
این نوع صحنه پردازی رو میگیم پویا.
🆔 @ANAR_NEWSS 🎙
هر صحنه با صحنههای همانند خود، وجه مشترکی دارد. در عین حال ویژگیهایی نیز دارد که او را از صحنههای مشابه، متمایز و جدا میکند و به آن وجه ممتاز یا متمایز صحنه میگوییم.
در نوشتن صحنه به کمترینِ وجوه مشترک صحنه باید اکتفا شود و بعد به وجوه متمایز و خاص آن پرداخت. وجوه متمایز و خاص صحنه، داستان را باورپذیر و تأثیرگذار میکند.
🆔 @ANAR_NEWSS 🎙
مثال👇
اگر صحنهی ما مغازهای بقالی در بعد از ظهری گرم و کسلکننده است، بقال، مشتریها، اجناس و شکل و شمایل مغازه، صدای رادیو، بوی صابون و نفتالین و ادویه و سبزیهای خشک معطر، باد گرمی که پنکهی پر سروصدای سقفی میزند، بو و دود تند تخمههایی که بود داده میشود، صدایی که از خیابان شنیده میشود و ... جزئی از صحنه هستند. در مسیر داستان باید به میزان لازم این اجزای صحنه را به کار برد. اگر قرار است بین بقال چاق و یک مشتری لاغر و عصبانی، جنگ و دعوایی پیش آید، باید شاهد واژگون شدن گونیها، ریختن حبوبات، شکستن شیشههای مربا و ترشی، پرتاب صابون و گردو، شکستن شاخ گوزن و جر خوردن کلاه بقال باشیم. نخست باید دید که در داستان چه اتفاقی قرار است بیفتد؛ سپس متناسب با آن اتفاق صحنه را انتخاب کرده به میزان نیاز لازم از اجزای صحنه، در پردازش آن اتفاق، بهره میبریم.
🆔 @ANAR_NEWSS 🎙
چون مثال زیاد داشت این مبحث یکم طولانی شد و این مبحث صحنه رو متوقف میکنیم و میریم سراغ ایراد اکثر متنا که خیلی تو نقد مفصل توضیح دادم.
در نوشتن داستان باید از توصیف مجرد و انتزاعی فاصله بگیریم و به توصیف عینی بپردازیم. در جملهی: «بالای تپه، خانه قشنگی بود ...»، «قشنگ» یک وصف مجرد است. خواننده با آنکه معنای «قشنگ» را میداند، ولی نمیداند در اینجا «خانه قشنگ» یعنی چه جور خانهای؟ اگر نویسنده به جای این جمله، چگونگی «خانه قشنگ» را دقیقا بیان میکرد، توصیفی عینی به کار برده بود. او میتوانست بگوید: «بالای تپه، خانهای بود به شکل قلعههای قدیمی که با سنگ سفید ساخته شدهبود. صبحها وقتی آفتاب میزد، مثل «تاج محل» میدرخشید. هرکس از دور آن را بالای تپه سرسبز و بلند میدید، خیال میکرد آنجا سرزمین رویاهاست.» حالا بهتر میفهیم که مراد از «خانه قشنگ» چیست. گفتیم که چگونه یک مغازه بقالی را توصیف کنیم تا از تمامی مغازههای بقالی جهان، متمایز و جدا شود. گفته شد چاره کار این است که به اندکی از «وجه مشترک» اکتفا کتیم و بیشتر «وجه متمایز و خاص» را نشان دهیم.
🆔 @ANAR_NEWSS 🎙
اگه براتون مبهم بود به نقدهایی که در متن دوستان ارسال کردم رجوع کنید، مفصل توضیح دادم که نباید از کلمات کلی بد خوب قشنگ زشت❗️ ترسناک❗️خوفناک و .....استفاده کنید.
گردآورنده: خانوم 𝓱𝓪𝓭𝓲𝓼♡🍃
برداشته شده از گروه ژانر جنایی، معمایی، امنیتی✅
🆔 @ANAR_NEWSS 🎙
هدایت شده از 💎•﴿ باغ انار ﴾•💎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹مجموعه فرهنگی هنری باغ انار تقدیم میکند:
#تا_آخرین_نفس 🍃
داستان هایی که همچون نفس هایمان، به هم پیوستهاند... 🖇
قسمت سوم: #گیرودار_عاشقی✨
عاقبت دیلم و شوی او چه میشود؟ قاصد چه پیامی برایش آوره بود؟ برای دیدن ادامهی ماجرا، همراه ما باشید🌻
#درختانه_سخنگو
#درختان_سخنگو
#باغ_انار
@anarstory