اینکه میفرمایند
«تحریمها در سه سال اخیر شدت یافته»
تأیید تلویحی این است که
مقصر اصلی وضعیت فوق بحرانی اقتصاد کشور
در سه سال اخیر
(دوره دوم ریاست جمهوری آقای #روحانی)
تشدید #تحریمهای_خارجی است،
نه #سوء_تدبیر_داخلی.
شما چطور میفهمید؟
ثَابِرُوا عَلَى صَلَاحِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُتَّقِين (عيون الحكم و المواعظ (لليثي)، ص: 218)
ترجمه: مراقب مصلحت مؤمنان و اهل تقوا باشید.
سؤال:
آیا #حکومت مطلوب از نظر اسلام، فقط باید #مصلحت_مؤمنان را در نظر بگیرد یا #مصلحت_عمومی را فارغ از گرایشهای دینی و مذهبی؟
جواب:
قطعا وظیفۀ حکومت، رعایت و تأمین مصالح عمومی است، اما مصلحت مؤمنان، فارغ از مصلحت عمومی جامعه نیست. اما اگر مصلحت و مفسده را با #مبانی دقیق بررسی کنیم، درمییابیم که ملاک #مصلحت_حقیقی، فقط در منطق ایمان به #مبدأ و #معاد قابل دفاع منطقی است.
لذا این حدیث شریف علاوه بر گفتمان #دروندینی، ملاک ارزیابی نگاههای #بروندینی را هم بیان میکند و ارزش همگانی دارد.
برای اثبات این ادعا (ملازمۀ مصلحت مؤمنان با مصالح عمومی) باید پاسخ سؤالات زیر روشن شود:
1. ملاک ارزش و مصلحت چیست؟ (مسئله فلسفهاخلاقی)
2. ایمان چیست و مؤمن کیست؟ (سؤال فلسفهدینی)
#روش_تحقیق
#انتخاب_موضوع
📜
🔸 یک #طلبه و #دانشجو باید پر از #مسئله باشد. اینکه بسیاری از ما برای نوشتن #پایاننامه، با قحطی #مسئله_پژوهشی مواجه میشویم، علامت این است که یا خوب درس ندادهاند، یا خوب درس نخواندهایم، یا برنامه درسی مشکل داشته است.
اصولا باید هنگام #پایاننامهنویسی، متحیر باشیم که از میان دهها مسئله، کدامیک را انتخاب کنیم!
✅ پیشنهاد کاربردی:
1. روش گامبهگام #مطالعه_دقیق و #مطالعه_تجسسی را کاملا بیاموزیم
2. برای یافتن مهارت طرح مسئله، به اندازه کافی تمرین کنیم
3. هر روز چندین مسئله قابل بررسی بسازیم؛
چه در زندگی روزمره و چه در موضوعات درسی،
چه اینکه برای ما مهم باشد و چه نباشد.
منبع مرتبط:
مطالعه کتاب #خودآموز_مقدمات_پژوهش بسیار مفید و راهگشا است.
#کتابخوانی
اگر هنوز ازدواج نکردهایم، باید چند کتاب درباره #خواستگاری، #همسرداری و #تربیت_فرزند بخوانیم.
اگر ازدواج کردهایم، خصوصا اگر فرزند هم داریم، باید درباره همین سه موضوع، کتابهای بیشتری بخوانیم.
از آقای #عبدالعظیم_کریمی:
* اثرات پنهان تربیت آسیبزا
* مراحل شكلگیری اخلاق در كودك؛ با تأكيد بر رويكردهای تحولی
* تربيت در طبيعت (مدرسه طبيعت)
* رويكرد نمادين به تربيت دينی؛ با تأكيد بر روشهای اكتشافي
* تربيت چه چيز نيست؟
* تربيت طبيعی در مقابل تربيت عاريهای.
از آقای #محسن_عباسی_ولدی:
* تا ساحل آرامش
* نیمه دیگرم
* من دیگر ما.
از آقای #حسین_دهنوی:
* گلبرگ زندگی
* نسیم مهر.
از مرحوم آقای #ابراهیم_امینی:
* اسلام و تعلیم و تربیت
* تربیت
* خودسازی (تزکیه و تهذیب نفس)
* آشنایی با وظایف و حقوق زن
* همسرداری
* جوان و همسرگزینی
* ازدواج، موانع و راهحلها.
از دکتر #مسعود_جانبزرگی (ترجمه تحت اشراف):
تفاوتهای جنسیتی را جدی بگیریم
از مرحوم آقای #علی_صفائی_حائری:
* روابط متکامل زن و مرد
* تربیت کودک
* مسئولیت و سازندگی
(البته بسیاری از کتابهای آقای صفائی را باید با استاد خواند)
بر اساس تجربه، گوش دادن به صوت اساتید این زمینه (مثل آقایان حبشی، فرهنگ، تراشیون و ...) هم بسیار مفید است.
ضمنا #مطالعه و #مشاوره، دو بال حرکت عاقلانهاند و غالبا، هیچ کدام، جایگزین دیگری نمیشود.
یا أَیهَا الَّذینَ آمَنوا کونوا قَوّامینَ للهِ شُهَداءَ بِالقِسطِ
وَ لا یجرِمَنَّکم شَنَآنُ قَومٍ عَلیٰ أَلّا تَعدِلُوا
اعدِلوا هُوَ أَقرَبُ لِلتَّقویٰ وَ اتَّقُوا اللهَ
إِنَّ اللهَ خَبیرٌ بِما تَعمَلونَ. (مائده/ ۸)
ترجمۀ آزاد:
بیتقوایی، یعنی چشمانت را ببندی و دهانت را باز کنی و هر چه دوست داری، دربارۀ کسانی که دوستشان نداری، بگویی.
پس متقیان را از مواجهۀ آنان با مخالفانشان بشناسید، نه از رفتارشان با دوستانشان.
مرحوم استاد #رضا_بابایی
https://t.me/rezababaei43/510
هر چند قاضی پاکدست فراوان است، اما مرور چنین اشعاری، هشداری به همۀ ما است:
برد دزدی را سوی قاضی عَسَس1️⃣
خَلقِ بسیاری روان از پیش و پس
گفت قاضی: کاین خطاکاری چه بود؟
دزد گفت: از مردمآزاری چه سود؟
گفت: بدکردار را بد کیفر2️⃣ است
گفت: بدکار از منافق بهتر است
گفت: هان برگوی شغل خویشتن
گفت: هستم همچو قاضی راهزن
گفت: آن زرها که بُردَستی کجاست؟
گفت: در هَمیان3️⃣ تلبیس4️⃣ شماست
گفت: آن لعل بدخشانی5️⃣ چه شد؟
گفت: میدانیم و میدانی چه شد
گفت: پیش کیست آن روشننگین؟
گفت: بیرون آر دست از آستین
دزدی پنهان و پیدا، کار توست
مال دزدی، جمله در انبار توست
تو قلم بر حکم داور میبری
من ز دیوار و تو از در میبری
حد به گردن داری و حد میزنی
گر یکی باید زدن، صد میزنی
میزنم گر من ره خلق، ای رفیق
در ره شرعی تو قطاع الطریق6️⃣
میبَرم من جامهٔ درویش عور7️⃣
تو ربا و رشوه میگیری به زور
دست من بستی برای یک گلیم
خود گرفتی خانه از دست یتیم
من ربودم موزه8️⃣ و طشت و نمد
تو سیهدل مدرک و حکم و سند
دزد جاهل، گر یکی ابریق9️⃣ بُرد
دزد عارف، دفتر تحقیق برد
دیدههای عقل، گر بینا شوند
خودفروشان زودتر رسوا شوند
دزد زر بستند و دزد دین رهید
شحنه🔟 ما را دید و قاضی را ندید
من به راه خود ندیدم چاه را
تو بدیدی، کج نکردی راه را
میزدی خود، پشت پا بر راستی
راستی از دیگران میخواستی
دیگر ای گندمنمای جوفروش!
با ردای عجب،1️⃣1️⃣ عیب خود مپوش
چیرهدستان میربایند آنچه هست
میبُرند آنگه ز دزد کاه، دست
در دل ما حرص، آلایش2️⃣1️⃣ فزود
نیت پاکان چرا آلوده بود؟
دزد اگر شب، گرم یغما کردن است
دزدی حکام، روز روشن است
حاجت ار ما را ز راه راست برد
دیو،3️⃣1️⃣ قاضی را به هرجا خواست برد
------
پینوشتها:
1. عسس: پاسبان
2. کیفر: مجازات
3. همیان: کیسۀ درازی که در آن پول میریختند و به کمر میبستند؛ کیسۀ پول.
4. تلبیس: فریب، پوشاندن حقیقت امری
5. بدخشان . [ ب َ دَ ] (اِخ ) شهری است [ از حدود خراسان ] بسیارنعمت و جای بازرگانان و اندر وی معدن سیم است و زر و بیجاده و لاجورد و از تبت مشک بدانجا برند. (حدود العالم ).
6. قطاع الطریق: راهزنان (اینجا: راهزن)
7. عور: نابینا [از یک چشم]
8. موزه: کفش
9. ابریق: نوعی کوزه
10. شحنه: داروغه؛ پلیس؛ پاسبان و نگهبان شهر.
11. عجب: خودپسندی
12. آلایش: آلودگی، ناپاکی.
13. دیو: شیطان
#ادبیات_فارسی
#ادبیات_انتقادی
#پروین_اعتصامی
#گنجور
#واژهیاب
006 آیه 30 بقره، روش مطالعه ترجمه استاد صفوی.mp3
4.8M
#مباحث_تفسیری
ص 6
#بقره آیه 30 + تمرینی برای روش مطالعه ترجمه استاد صفوی
هدایت شده از توت (تعلیم و تربیت ) روستا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرزندان معلول مجازی!
باید عرصه تربیت را از گلخانه مدرسه به واقعیت جامعه و متن زندگی ببریم. تربیت در کلاس و دادن محتوا نیست. حتی در اردو هم نیست! بچهها باید در واقعیت زندگی رشد کنند. اما اکثر نوجوانان ما در واقعیت زندگی، معلول مجازی هستند! چشم دارند، اما نمیبینند. گوش دارند، اما آواهای لازم را نمیشنوند!
استاد وافی
#توت_روستا
#تعلیم_تربیت_روستایی
#تربیت_ماندگار
@tooteroosta
هدایت شده از توت (تعلیم و تربیت ) روستا
5.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قتل عام فرزندان در فضای مجازی!
🔻برای اینکه بارتربیت به سرمنزل مقصود برسد، باید خانوادهها در میدان تربیت باشند. چرا که «هسته نخستین تربیت»، «خانواده» است. مدرسه و مجموعههای دیگر نقش کمکی دارند و اگر مدارس و مجموعههای فرهنگی با پدر و مادر و خانواده همراه نباشند، تربیت به ثمر نمیرسد.
استاد وافی
#توت_روستا
#تعلیم_تربیت_روستایی
#تربیت_ماندگار
@tooteroosta