زكاةُ العقلِ احتمالُ الجُهّالِ
تنها انسان عاقل میتواند در برابر برخوردهای نسنجیده نادانان، برخورد کریمانهای داشته باشد و سنگینی بار آن را به دوش بکشد.
این تحمل، هم علامت عقل اوست و هم موجب رشد و فزونی عقلش.
همچنین نتیجهی همین مواجههی عاقلانه، موجب رواج بیشتر رفتار حلیمانه و حکیمانه در جامعه خواهد بود؛ زیرا انسان فطرتا خوبیها را دوست میدارد و وقتی چنین رفتار خوب و سنجیدهای را ببیند، محبت آن در دلش خواهد نشست و سعی خواهد کرد خود نیز حلیم و حکیم و کریم باشد.
گذشته از اینکه محبت همان فرد عاقل نیز در دل او جا خواهد گرفت و اطرافیان، مایل خواهند بود که دوستی بیشتری با او داشته باشند، و یکی از عوامل مهم رشد انسان، همراهی بیشتر با خوبان است.
#نهج_البلاغه
#تربیت
#عقل
#انفاق
وَ الَّذِينَ صَبَرُوا ابْتِغَاءَ وَجْهِ رَبِّهِمْ وَ أَقَامُوا الصَّلاةَ وَ أَنفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرّاً وَ عَلانِيَةً، وَ يَدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ، أُولَئِكَ لَهُمْ عُقْبَى الدَّارِ (رعد 22)
و کسانی که عقل خالص دارند، کسانیاند که در طلب روی پروردگارشان، (بر دشوارىها و فرمانبردارى از خدا و خودداری از گناهان،) شکیبایی کردند و نماز برپا داشتند و از آنچه روزیشان کردیم، در نهان و آشکار انفاق کردند،
و بدى را با کار یا پاسخی نیک میزدایند،
آناناند که فرجام (نیکوى) این سرا برای ایشان است.
(ترجمۀ قرآن بر اساس المیزان، با اندکی تغییر)
دو قید «سرّاً» و «علانيةً» بیانگر آن است که مؤمنان باید در حال انفاق همهی شروط را در نظر بگیرند و به #مقتضای_حال انفاق کنند:
✅ آنجا که انفاقِ آشکار باعث ريا يا اهانت به فقير است، پنهانی و دور از چشم مردم انفاق کنند،
✅ و آنجا که انفاق آشکار سبب تشويق دیگران به انفاق میشود، يا بدینوسیله تهمت بخل از انسان دور میشود، آشکارا انفاق کنند.
#تفسیر_المیزان
#ترجمه_قرآن_بر_اساس_المیزان
#ترجمه_قرآن_استاد_صفوی
#نکات_تفسیری
هدایت شده از شعر هیأت
💠 بازخوانی شعری از علامه غروی اصفهانی
زندانیان عشق چو شب را سحر کنند
از سوز شمع و اشک روانش خبر کنند
مانند غنچه سر به گریبان در آورند
شور و نوای بلبل شوریده سر کنند
چون سر به خشت یا که به زانوی غم نهند
یکباره سر ز کنگرهٔ عرش بر کنند
با آن شکسته حالی و بیبال و بیپری
تا آشیان قدس به خوبی سفر کنند
چون رهسپر شوند به سینای طور عشق
از شوق سینه را سپر هر خطر کنند
آنان کزین معامله هستند بیخبر
برگو که تا به مَحبَس هارون نظر کنند
تا بنگرند گنج حقیقت به کنج غم
آن لعل خشک را به دُر اشک تر کنند
بر پا کنند حلقهٔ ماتم به یاد او
تا عرش و فرش را همه زیر و زبر کنند
آتش به عرصهٔ ملکوت قِدَم زنند
ملک حُدوث را ز غمش پر شرر کنند
تا شد به زیر سلسله سرحلقهٔ عقول
افتاد شور و غلغله در حلقهٔ عقول
🔹 «زندانیان عشق» نخستین بند از ترکیببند هفتبندی مرحوم آیت الله شیخ محمد حسین غروی اصفهانی در رثای حضرت موسی بن جعفر (علیهالسلام) است. همنشینی دو کلمهٔ «هفت» و «بند» در این هفتبند فینفسه هنرمندانه است.
🔸 از آنجا که شهادت امام موسی بن جعفر (علیهالسلام) در ماه رجب واقع شده (که از ماههای برتر عبادی سال است) و از آنجا که عبادتها و مناجاتهای آن حضرت در زندان، فراز برجستهای از مرثیه و مدح ایشان است؛ شاعر، این اقتضائات را در نظر گرفته و فضاسازی هنرمندانهای با رنگ و بوی مناجات زندانیان و توصیف چگونگی به سحر رسیدن شب عاشقان در زندان انجام داده است.
🔹 در پنج بیت نخست، شعر به توصیف زندانیان عشق و حال و هوای آنان پرداخته و فضای مناجات گونهای که مناسب حال زندانیان و هم عاشقان وجه الهی باشد، ایجاد کرده است.
در بیت ششم به طرز هنرمندانهای فضای اول به فضای زندان هارون(علیه اللعنه) پیوند میخورد و شعر، رنگ و بوی مرثیهٔ حضرت #امام_کاظم(علیهالسلام) به خود میگیرد.
🔸 مطلع این شعر از نمونههای خوب براعت استهلال است و شعرهای #علامه_غروی_اصفهانی در استفاده از براعت استهلال قابل تأمل هستند.
✍🏻 #حسن_بیاتانی
🏷 #یک_شعر_یک_نکته
🌐 shereheyat.ir/node/1352
✅ @ShereHeyat
المفصلِ جواد علی پس از ۴۶ سال در حال ترجمه به فارسی
اثر ده جلدیِ المفصّل فی تاریخ العرب قبل الإسلام نوشته دکتر جواد علی برجستهترین و گستردهترین کاری است که تا به امروز درباره تاریخ عرب پیش از اسلام انجام گرفتهاست. گستردگیِ دامنهی پژوهش، مآخذ فراوان و دقت و صلاحیت علمیِ نویسنده، المفصل را به معتبرترین اثر در این حوزه بدل کردهاست، تا جایی که امروزه هیچ پژوهشگر غربی یا شرقی در حوزهی تاریخ عرب خود را از این کتاب بینیاز نمیبیند.
میتوان گفت که جواد علی گذشته از مآخذ و اسناد کهن عربی و غیر عربی، تقریبا از تمام کتابها و مقالههای مهم خاورشناسان سود جستهاست. او دادهها و دیدگاههای گوناگون را در هر موضوع بازگو میکند و از نقادی دریغ نمیورزد، اما هیچگاه به داوریهای شتابزده نمیپردازد و هیچ گرایشی نگاهش را تار نمیکند.
متن فنی و دقیق و جزئیِ جواد علی، مانع شدهبود این کتاب تاکنون ترجمه شود. زاهد ویسی و انتشارات ایده نو در حال انجام این خطیر هستند.
توضیحات الهامگرفته از اینجا
https://t.me/QuranPazhooh/1024
هدایت شده از محسن قنبریان
بعثت پیامبر در شهر تجاری.mp3
2.74M
🔆 سرّ بعثت در شهر تجاری!؟
• در دوره فئودالیته اروپا و چندین سال قبل از غلبه تجارت بر کشاورزی(دوره اول سرمایه داری) خداوند پیامبرخاتم را در یک شهر تجاری مبعوث کرد؛ تا برای فردا حرف بزند، تجارتی که کاپیتالیسم نشود!
• اشاره ای کوتاه به سوره قریش در اینباره
*(در اینباره حرف به تفصیل بسیار است که در کارگاه های فقهی_اقتصادی مان بیان میشود این ۵دقیقه پیشکش بمناسبت عید مبعث)
#عید_مبعث
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
انباز
🔆 سرّ بعثت در شهر تجاری!؟ • در دوره فئودالیته اروپا و چندین سال قبل از غلبه تجارت بر کشاورزی(دوره ا
این پنج-شش دقیقه را از دست ندهید.
الهی که برکات عید #مبعث، زندگی همگان را روشن کند.
#کلام_نور
🌅
وَ مَا لَنَا أَلاَّ نَتَوَكَّلَ عَلَى اللَّهِ وَ قَدْ هَدَانَا سُبُلَنَا
وَ لَنَصْبِرَنَّ عَلَى مَا آذَيْتُمُونَا
وَ عَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُتَوَكِّلُونَ (ابراهیم 12)
[پیامبران الهی در مقابل مردم کفرپیشه گفتند:]
«و ما چه عذرى داریم که بر خدا توکل نکنیم و حالآنکه او راههایى را که براى ما شایسته است به ما نشان داده است؟
ازاینرو بر آزارهایى که [به سبب تفاوت دیدگاهها] به ما رساندهاید، صبر میکنیم.
و کسانی که نیاز دارند کار خود را به کسی بسپارند، باید تنها بر خدا توکل کنند»
#آیت_الله_فاطمینیا حق بزرگی بر گردن ما و فرهنگ دینی ما دارند.
برای عافیت عاجل و کاملشان حمد شفا بخوانیم.