eitaa logo
انباز
273 دنبال‌کننده
402 عکس
79 ویدیو
25 فایل
انباز: شریک، دوست، مانند و همتا، محبوب و معشوق. جایی کوچک برای فعالیت دینی ایتا: https://eitaa.com/anbaz60 تلگرام: https://t.me/anbaz60 ادمین: @Sajjaddinparast60 پست اول کانال: https://eitaa.com/anbaz60/2 وبلاگ: http://sdinparasti60.parsiblog.com/
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ 📛 مردم عزیز ایران هوشیار باشید ✍️ حجت الاسلام خسروپناه: ضمن تشکر از نیروهای زحمتکش و مخلص انتظامی و پلیس فتا مراقب کلاهبرداران باشید برخی از آنها با استفاده از لوگوی صدا و سیما با شما از طرق مختلف مثل واتساپ و ... تماس می‌گیرند و ادعا می‌کنند از رادیو جوان یا رادیو گفتگو و ...، ستاد پخش جوایز رادیویی هستند و وعده برنده شدن هزینه تشرف به عتبات می‌دهند، یک مصاحبه صوری انجام می‌دهند و می‌گویند سعی کنید سیاسی و ... صحبت نکنید. از شما می‌خواهند احساستان را بیان کنید. سپس می‌گویند قطع نکنید تا به امور مالی وصل شوید. مدتی صدایی نمی‌آید سپس می‌گویند "با تور صدا و سیما می‌خواهید بروید یا نقدی پرداخت شود؟". حتی اجازه انتخاب به شما نمی‌دهند و به جای شما تصمیم می‌گیرند که نقدی پرداخت شود. بعد از شما شماره کارت می‌خواهند و جوری صحبت می‌کنند که اعتماد شما را جلب می‌کنند و با ، طوری ذهن شما را تسخیر می‌کنند که اصلاً قدرت تصمیم‌گیری نداشته باشید. هم cvv2 را با ترفند می‌گیرند و هم رمز دومی را که برای شما پیامک شده، با این عنوان که کدی را که آمده بخوان تا پول را به حسابت واریز کنم و به قدری شما را هول و دستپاچه می‌کنند که قدرت تصمیم‌گیری از شما سلب می‌شود و کدی که از شما می‌خواهند در واقع رمز حساب شما برای برداشت پول از حسابتان است. خواندن کد همان و خالی شدن حساب همان. 🔴 برای گرفتن جایزه از هر ارگانی فقط یا لازم است نه هیچ رمزی. به هیچ وجه نباید به دستگاه خودپرداز مراجعه کرد و نباید مِنو را به انگلیسی تغییر داد. https://eitaa.com/khosropanah_ir/1053
تحقیق و پایان‌نامه‌نویسی (با تأکید بر تحقیقات قرآنی): از جمله مسئله‌های پژوهشی مفید، «روش‌شناسیِ علوم» است که شامل سه سؤال فرعی می‌شود: 1. مبانی: (هست‌ها و نیست‌های مرتبط با مسئلۀ تحقیق) امروزه غالبا 7 نوع مبنا برای یک نظریه علمی مطرح می‌شود: * معرفت‌شناختی * هستی‌شناختی * انسان‌شناختی * ارزش‌شناختی * زیبایی‌شناختی * روش‌شناختی * فلسفه دین (دین‌شناختی) معمولا بخشی از آنها متناسب با مسئله و نیاز تحقیقات، مورد بحث قرار می‌گیرد، اما اگر حجم مطالب این قسمت زیاد باشد، می‌توان همین سرفصل را به عنوان موضوع، پیشنهاد داد. 2. قواعد: (بایدها و نبایدهای مرتبط با مسئلۀ تحقیق) قواعد (همانند مبانی) به کلان و جزئی (که مفاهیمی نسبی‌اند) تقسیم می‌شوند. اگر مسئلۀ اصلی یک تحقیق، قواعد یک دانش یا نظریه باشد، باید سؤالات فرعی را با مدل نمودار درختی قواعد کلی و جزئی یافت. 3. آسیب‌شناسی: محتوای این بحث را می‌توان به دو شکل عرضه کرد: 3.1. می‌توان آن را به عنوان فصل چهارم تحقیقِ «روش‌شناسانه» و در عَرْض مبانی و قواعد (و به عنوان سؤال فرعی سوم) آورد. بهتر است بحث آسیب‌شناسی در تحقیقات «توصیفی»، به این شکل بیاید. 3.2. همچنین می‌توان محتوای فیش‌های آن را در ذیل مباحث دو فصل گذشته (خصوصا بحث قواعد) آورد. به این شکل که ذیل هر قاعده (یا مبنا) مثال‌هایی را از رعایت نکردن مبانی و قواعد ذکر کرد که موجب آسیب‌پذیر شدن کارهای تفسیری شده است. شاید مناسب‌تر آن باشد که بحث «آسیب‌شناسی» در پژوهش‌های توصیه‌ای به این شکل عرضه شود. طبیعتا مثال‌ها به اندازۀ اهمیت و تأثیرگذاری‌شان قابل طرح خواهند بود.
در پژوهش‌های تفسیری چندین مدل برای تحقیقات روش‌شناسانه (روش‌شناختی) در حوزۀ تفسیر وجود دارد. انتخاب موضوع در این زمینه بسیار آسان است. این موضوعات پژوهشی را می‌توان با لحاظ متغیرهایی مانند موارد زیر و نیز ترکیب آنها با هم به دست آورد: 1. تفسیر (یا مفسر) خاص 2. روش‌های تفسیری 3. گرایش‌های تفسیری 4. مذهب مفسران 5. سوره‌های قرآن 6. موضوعات قرآنی (که در تفسیر موضوعی مورد توجه‌اند) 7. دوره‌های تاریخی مفسران 8. سطوح مفسران (مثل معصوم و غیر معصوم) 9. منابع معرفت‌شناختی مرتبط با تفسیر و ... بسته به اهمیت و اولویت هر کدام از این متغیرها می‌توان دو یا چند متغیر را با هم تلفیق کرد و به یک موضوع پژوهشی دست یافت. در ادامه به نمونه‌هایی از موضوعات محتمل اشاره می‌کنم: 1. روش‌شناسی کشف غرض سوره‌ها در تفسیر المیزان 2. بررسی تطبیقی روش مفسران در کشف غرض سورۀ شورا 3. روش‌شناسی تقسیم یک سوره به بندها در تفسیر المیزان 4. بررسی تطبیقی روش مفسران در تقسیم سورۀ شورا به چند بند 5. روش‌شناسی تفسیر المیزان در برقرار کردن ارتباط بین غرض سوره و بندهای آن 6. بررسی تطبیقی روش مفسران در برقراری ارتباط بین غرض سورۀ شورا با بندها(آیه‌ها)ی آن 7. لوازم روشی تفسیر قرآن به قرآن در فهم آیات امامت 8. روش‌شناسی تفسیر تربیتی مفسران شیعی 9. نقش فقه مقاصد در روش تفسیر تربیتی (هدایتی) مفسران اهل سنت 10. روش‌شناسی جری و تطبیق در روایات تفسیری پیامبر و اهل بیت و ... 1. هر کدام از این موضوعات می‌توانند متناسب با سطح 3 و 4 حوزه (یا ارشد و دکترای دانشگاه) باشند. اما طبیعتا تحقیقات توصیه‌ای برای سطح 4 و توصیفی‌ها برای سطح 3 مناسب‌ترند. 2. یکی از مؤلفه‌های بسیار مهم برای انتخاب متغیرهای مؤثر در انتخاب موضوع، حجم احتمالی فیش‌هایی است که متن تحقیق را تشکیل خواهند داد. محقق باید پیش از انتخاب یک موضوع، مطالعه‌ای اجمالی دربارۀ آن داشته باشد تا تقریبا مطمئن شود که حجم مطالبش با پایان‌نامۀ سطح 3 یا 4 متناسب است. 3. لازم است که قبل از پیشنهاد موضوع، سؤالات فرعی آن را تصور کرده باشیم. تدوین اولیۀ سؤالات فرعی دقیق، دست کم دو ثمره دارد: الف) انتخاب موضوع مفیدتر؛ ب) بیان مسئله بهتر.
4_5816746613531477860.pdf
154.2K
فرمانده گردان: احساس می‌کنم قاتل هستم عملیات خیبر در فضای تبلیغاتی اغلب به عنوان فتح خیبر و یک پیروزی بزرگ تصویر شده است، اما از زاویه‌ی دیگر می‌تواند یکی از تلخ‌ترین شکست‌های ایران در جنگ لقب بگیرد. آن‌ها که محمد ابراهیم همت، فرمانده لشکر ۲۷، را در روزهای منتهی به شهادتش در عملیات خیبر دیده بودند به یاد دارند که چه فشار وحشتناکی را تحمل کرده بود. از یک سو برخی به ناتوانی متهمش کرده بودند و ... در نظر فرماندهانی که با همت کار می‌کردند درست نبودن دستورهایی که از رده‌های بالای جنگ می‌رسید به‌قدری واضح بود که یکی از فرماندهان می‌گفت احساس می‌کند قاتل است. در این عملیات همتِ فرمانده لشکر، سوار بر موتور در خط مقدم نبرد شهید شد. اصل این ماجرا از یک اشتباه ساده و مرگبار در جبهه‌ی ایران آغاز شده بود. جزئیات این داستان غم‌بار را در این فایل پی‌دی‌اف پیوست کرده‌ام. خیلی تلخ است، اما چه می‌شود کرد؟ کانال تلگرامی https://t.me/jafarshiralinia/303
اگر مرجع تقلید شما اموال بانک دولتی را مجهول‌المالک می‌داند می‌توانید از حکم آیت الله سیستانی (اجازۀ عام) استفاده کنید و وام را بگیرید و سودش رو هم از باب ناچاری پرداخت کنید؛ حتی اگر مقلد آقای سیستانی نباشید.
‎⁨دعای عرفه آسان⁩.pdf
1.82M
فایل فوق حاوی به صورت جمله‌جمله با طراحی گرافیکی زیبا است که با تلاش و تحقیق ویژه تولید شده و برای پخش از طریق مانیتور در مساجد نیز کاملا مناسب است. آرزومندم خواندن دعاها به هر فردی (مانند و ) هم شود، تا بهره‌های بیشتری از نور دعاها ببریم. از همگی، خصوصا کسانی که توفیق دارند به معانی دعا توجه کنند، ملتمس دعایم.
سلام بر همگی الهی که عمرتون پر از نور و عطر ولایت علوی باشه الحمد لله علی الولایة الالهیة 🌹
نرم افزار مجموع آثار علامه محمدتقی جعفری (رضوان الله علیه) توسط مؤسسه کامپیوتری نور
‍ ‍ ‍ ⭕️📝دربار زروزوروتزویر، یعنی همین! ✍سعید زیباکلام 🔶 یعنی، دربار زروزور رژیم فاسدِ مفسدِ دست‌نشانده شاه، حالا یه بازوی نیرومند و نقدناپذیر ملکوتی یافته است که فقط یک بند انگشت قدرتش از خدا کمتر است!  🔴 آیا در آن دوران کسی به خواب می‌دید که در منابر وعظ و موعظه و ترویج دیانت و اخلاق، اختلاس و ارتشاء و تبانی برای تکاثر قدرت و ثروت و اشرافی‌گری توجیه و تطهیر شود، آن هم توسط کلیدداران رسمیِ جوازدارِ دین و تبلیغ دین؟ ⭕️ مقامات اعلی و عالی! شما را به امیرالمؤمنین سوگند می‌دهیم ابوتراب و ائمه هدایت و ایمان و فرقان و تقوی را برای این ملت دست‌نخورده باقی بگذارید. ⭕️ ما قبول می‌کنیم که نظام ما، جامعه ما، سیاست ما، اقتصاد ما، بانک‌های ما، مجلس شورای ما، مجلس خبرگان ما، مجمع تشخیص مصلحت ما، دستگاه‌ قضای ما، نظام اداری ما، نظام آموزش و پرورش ما، شهرسازی ما، حفاظت از محیط زیست ما، شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ما، شورای‌عالی معماری و شهرسازی ما، شورای‌عالی امنیت ملی ما، دانشگاه‌های ما، و به‌ویژه حوزه‌های ما، همه با هم و جداگانه اسلامیِ اسلامی هستند!  ⭕️ ما هم‌چنین قبول می‌کنیم هیچ‌یک از مسئولان و مقامات نظام نه اختلاس می‌کند و نه رشوه می‌گیرد و نه در منصب خود تبعیض می‌گذارد و نه سهمی در شبکه‌های ویژه‌خواری دارد و نه با هیچ مقام دیگری برای تکاثر ثروت و قدرت تبانی می‌کند و نه برای حفظ و ارتقای مقام خود تملق و چاپلوسی می‌کند و نه در موارد انگشت‌شماری که مسئولی به بیت‌المال تجاوز و حقوق مردم را تضییع می‌کند مقامات به‌طور هماهنگ آن را توجیه و لاپوشانی و یا اختفا می‌کنند. 🔴 همه اینها را ما اعتراف و اذعان و علناً اعلام می‌کنیم فقط به این شرط که ”خانه گلین فاطمه“، مرکّب از پیامبر امین‌ رحمة للعالمین(ص) و علی و فاطمه و حسن و حسین(علیهم‌السلام)، را به حال خود بگذارید.  ⭕️ بگذارید این میراث بی‌بدیل تاریخی برای این ملت بماند تا در هنگامه‌هایی که چشمانش باز می‌شود و حاصل اعتمادهای بیکران و بی‌حساب خود را می‌بیند و خود را مغبون و فریب‌خورده و مستضعف‌تر و فقیرتر می‌بیند بتواند برای نجات خود و هویتش و فرهنگش و هم نیز برای معیشتش بدان متمسک شود. ▪️بارخدایا! تو شاهد باش! که ما چگونه مثل بید باید برای هویت و فرهنگمان هم بترسیم و بلرزیم، فرهنگ و هویتی که سال‌هاست اعتبار و ارزش آن به‌ سرعت در میان مردم و به‌ویژه جوانان رو به زوال گذاشته است. ▪️یا ذوالجلال و الاکرام! تو را به جلال و اکرامت سوگند می‌دهم ما را آنی به خودمان وامگذار و شهوات پنج‌گانه ثروت و قدرت و شهرت و محبوبیت و جاه را در دل ما بمیران، و محبت دنیا در دل ما سرد بگردان، و حب و قرب و رضوانت را عطایمان فرما. ▫️قل لن یصیبنا الا ما کتب الله لنا، هو مولینا و علی الله فلیتوکل المؤمنون(سورة مبارکه توبه: ۵۱) والسلام علی من اتبع الهدی 🗓۲۴ مرداد ۱۳۹۹ https://t.me/Saeidzibakalam/1681
ما و افشاگری‌ها 🔎 1. از آقای مهندس دو رفتار رسانه‌ای پرسروصدا در چند وقت اخیر دیده‌ام. یکی آنجا که به آقای گفت «چرا باید چنین سؤالی را بپرسید؟» و سپس در برنامه‌ای دیگر عذرخواهی کرد، دومی هم افشاگری اخیر درباره اموال . حتی عذرخواهی ایشان نادرست بود؛ زیرا ایشان گفتند «آن شب خیلی خسته بودم و نباید به برنامه می‌آمدم». در حالی که اتفاقا همان حال خستگی، حال حقیقی و پنهانی را آشکار می‌کند: «عِنْدَ الِامْتِحَانِ يُكْرَمُ الرَّجُلُ أَوْ يُهَانُ؛ انسان در آزمایش‌ها سربلند و سرافکنده می‌شود» (عيون الحكم و المواعظ ليثي، ص 337) پیشنهاد خاضعانه و برادرانۀ بنده خدمت‌شان این است که ریشه‌های این حالت خودحق‌پنداری مطلق را یافته، اصلاح فرمایند، که در این صورت امید خدمات بسیار ارزنده‌ای از ایشان خواهد بود. 2. افشاگری اخیر ایشان از نظر سیاسی-رسانه‌ای بود، نه در راستای شفافیت قانونی، عقلائی و شرعی. حتی اگر آنگونه که خودش گفت «قانون دست بنیاد را بسته» و ناچار از اطلاع‌رسانی به افکار عمومی شده (که اصلا بعید نمی‌دانم)، باز هم روش درست این بود و هست که لیست را با ذکر تمام جزئیات و مستندات و به صورت اسناد رسمی‌شده، اعلام و روی سایت بنیاد بارگذاری کند. البته روشن است که برای استیفای حقوق مردم (خصوصا مستضعفان) دست کم باید موارد زیر ذکر شود: أ) مبدأ مالکیت بنیاد (یعنی اینکه بنیاد کی و چگونه مالک شده است؟)؛ ب) قیمت کارشناسی به‌روز؛ ج) سود و ضرر شرکت‌های تجاری؛ د) نهادهای تصرف کننده؛ ه) موارد مصرف فعلی اموال؛ و) اقدامات انجام‌گرفته در طول سالیان گذشته برای استیفای حقوق مردم. ۳. اگر پس از روش فوق، لازم به انتشار وسیع رسانه‌ای باشد، ایشان می‌تواند علاوه بر برنامه‌های رسمی و حتی تبلیغاتی صدا و سیما، از رسانه‌های آزاد فضای مجازی هم استفاده کند. روشن است که چنین فرایندی چقدر می‌تواند اعتماد سوختۀ مردم به مسئولان (حتی به مسئولان افشاگر) را ترمیم و بازسازی کند و آیندۀ روشن‌تری را برای ایران و ایرانیان رقم بزند. ضرورت این اطلاع‌رسانی (حتی بر فرض اینکه دست‌بسته نباشند) با توجه به عبارات زیر از خود آقای فتاح در جلسه معارفه‌شان آشکارتر می‌شود: «سود فعالیت‌های بنیاد باید معطوف به محرومان و مستضعفان باشد و هیچ چیز پنهان در بنیاد مستضعفان نخواهیم داشت». 4. با این همه، همین افشاگریِ بیمار و بی‌نتیجه، تریبون و صدایی به فریاد ساکت‌شدۀ مردم داد. اما در این میان اخباری غیر رسمی مطرح شد که برخی از نهادهای بالادستی، خواسته‌اند که آقای فتاح از افشاگری خود عذرخواهی کند. آرزویم نادرستی این خبر است، اما اگر چنین مطالبه‌ای از ایشان بدون بررسی علنی صحت و سقم ادعاهای‌شان واقعیت داشته باشد، مصداق «باز کردن سگ و بستن سنگ» خواهد بود. 5. البته که نباید از بازی‌های انتخاباتی مسئولان هم غافل شد. لذا نباید افشاگری‌ها را لزوما به معنای عدالت‌خواهی و عذرخواهی‌ها را لزوما به معنای تواضع و مردم‌داری دانست. «باشد اندر پرده بازی‌های پنهان»! 29 مرداد 1399
❖ ریشه یابی برخی جملات منسوب به امام حسین(علیه السلام) «إنْ كان دينُ محمدٍ لَمْ يَستقِمْ إلا بقتلي، يا سُيوف خُذيني» «إنّ الحياةَ عقيدةٌ وجِهادٌ» این دو جمله علیرغم آنچه مشهور است که بعنوان سخنانی از امام حسین(علیه السلام) به ایشان نسبت داده میشود اما در واقع بریده‌هایی است از دو شعر، از دو شاعر متأخر. ● معنای جملۀ اول اینست: «اگر دین پیامبر برپا نمیگردد مگر با کشتن من، ای شمشیرها مرا بگیرید!» این جمله، بیت شعری است از مرحوم ملّا محسن أبوالحَب کربلایی1️⃣، یکی از خطبای منبری که معاصر حاج سید مهدی بحرالعلوم بوده و دیوان اشعارش هم چاپ شده. مرحوم حاج سید محسن امین عاملی در «الدرّ النضيد في مراثي السبط الشهيد» که اشعاری از 150 دیوان در آن گلچین کرده این قصیدۀ مرحوم ابوالحبّ را نیز آورده است. در کتاب «مَعالي السبطين» اثر شیخ محمد مهدی حائری مازندرانی نیز بسیاری از اشعار میرزا محسن أبوالحَب کربلایی آورده شده. در این قصیده تصویری از امام(علیه السلام) ترسیم میشود که انگار نفس امام آمادۀ معرکه و قتال نبوده و امام با خود کلنجار میرفته است. به همین خاطر بعضی از علما به معنای این شعر اشکال نموده‌اند. ابیات منتهی به جملۀ مشهور، چنین است: في يوم ألقى للمهالكِ نفسَه * كيما تكون وقايةً للدين وبيوم قال لنفسه من بعد ما * أدّى بها حقّ المعالي بِيني أعطيتُ ربي موثقاً لا ينقضي * إلا بقتلي فاصعدي وذريني إن كان دينُ محمدٍ لمْ يستقمْ * إلا بقتلي يا سيوفُ خُذيني ● و اما جملۀ دوم: «إنّ الحیاةَ عقیدةٌ وجِهادٌ» این جمله نیز مصرعی است از یک بیت از یک شاعر سنی مصری، بنام احمد شوقي2️⃣. بیت کاملش اینست: قِفْ دونَ رأيك في الحیاة مجاهداً *** إنّ الحیاةَ عقیدةٌ وجِهادٌ3️⃣ یعنی: بر سر رأی و عقیدۀ خویش مجاهد و رزمنده بایست که [ارزش و حقیقتِ] زندگی، عقیده داشتن و جهاد [در راه آن عقیده] است! در پایان کتاب «سُموُّ المعنی في سمو الذات أو أشعةٌ من حياة الحسين» اثر شیخ عبدالله العلايلي4️⃣ نیز چند قصیده در رثای امام حسین(علیه السلام) [و بعنوان زبان حال ایشان] آمده است که یکی از آنها همین قصیده است. حتی مرحوم امام خمینی هم یکبار این جمله را نقل نمود و به اشتباه آن را به امام حسین(علیه السلام) نسبت داد. اما مرحوم ‌شهید دکتر مفتح در بزرگداشت مرحوم شهید مطهری میگفت: «شهید مطهری اصرار عجیبی داشت که بگوید این جمله نه از امام حسین(ع) است و نه از هیچ معصوم دیگری. و وقتی از ایشان سؤال شد که چه ضرورتی دارد بر نفی این جمله اصرار کنید؟ فرمود: چون انحراف فکری بوجود میآورد و دستاویز گروههای منحرف شده است»5️⃣. به قول مرحوم میرزای نوری و شهید مطهری، برای برخی ساده‌انگارها یکی از بهترین ملاکهای مستند بودن یک کلام به معصوم، زیباییِ آن کلام است. و اصولاً طرز فکری در میان شیعه رواج دارد که میگویند مگر امکان دارد فلان خبر با این زیبایی در بیان از امام معصوم نباشد؟! یا مثلاً میگویند این حرف با این بلاغت جز از امام معصوم نمیتواند صادر شود!. این طرز فکر اشتباه است و منشأش ضعف بلاغتِ خود این افراد و نرسیدنشان به مراد نهاییِ آن عبارات است. 📓 مجموعۀ مصاحبه‌ها: (ص1، پی‌نوشت‌ها در صفحۀ بعد) @Yusufi_Gharawi
بايد از موانع، مَركَب ساخت. امام و رهبر به حدى می‌رسد كه نه تنها از اختلاف نمی‌ترسد و وحشتى ندارد كه خود، اختلافِ در «فتوا» و «عمل» و «حكم» ايجاد می‌كند؛ چون می‌تواند از اين اختلاف‏ها بهره‌بردارى كند. امام صادق (ع) خود، اختلاف‏ها را ايجاد می‌كرد؛ كه در روايت آمده است: «فردى پيش امام آمد و سؤال كرد نماز ظهر چند ركعت است؟ حضرت فرمود: دوازده ركعت. آن شخص تعجب كرد! به قول ما سرش سوت كشيد و گفت: دوازده ركعت؟! تاكنون نشنيده بودم. عده‌اى از اصحاب به او گفتند: بپرس چه نماز ظهرى، واجب يا مستحب؟». اصحاب او را پرورش می‌دهند و تربيت می‌كنند كه در دوره‌اى كه دوره نفوذ و تقيّه و پنهان‏كارى است، بايد با اشاره‌ها حركت كرد و ورزيده بود. ما مثل كيسه‌هاى برنج، از كنار يكديگر رد می‌شويم و هيچ اثرى روى همديگر نمی‌گذاريم، دست روى زلف هم نمی‌گذاريم و خيال می‌كنيم اخلاق اسلامى داريم، اما امام آن شخص را در بحران و مسأله می‌اندازد تا ورزيده و قوى شود. ما بايد براى هم مسأله ايجاد كنيم، ولى خيلى آهسته و آرام از كنار يكديگر رد می‌شويم و خيال می‌كنيم يك چنين اخلاقى نرم، در جامعه‌اى كه پر از درگيرى است، می‌تواند مثمر ثمر باشد. بنا نداريم همديگر را پيچيده و قوى بار بياوريم. ما بايد حتى براى بچه‌هاى كوچك مسأله طرح كنيم، روى صورت آنها چيزى بيندازيم، روى دستشان چيزى بيندازيم تا آنها را بردارند و قوى شوند. بچه‌هايى كه با مسأله‌اى روبرو نشوند، بعدها نمی‌توانند مسائلشان را حل كنند. ايجاد مسأله براى بچه، او را پرورش می‌دهد و تربيت می‌كند.
شعر عربی شیخ محمدحسین غروی اصفهانی در زبان حال حضرت رباب سلام الله علیها) مادر شهید شیرخوار کربلا: «ما خلت ان السهم للفطام حتى ارتنى جهرة ايامي» آیت الله فاطمی‌نیا (عافاه الله) این شعر را اینگونه نقل به معنا می‌کند: رباب می‌گوید «دیگر اینطور بچه از شیر گرفتن ندیده بودم!».
مرحوم آیت الله علی صفائی حائری از مهمترین سخنان او که مدام در گوشم می‌پیچد این است که با سوز و گداز ویژه‌ای می‌گوید: «من با زندگی کرده‌ام»
هَفْهاف بن مُهَنَّد راسِبى‏ تنها در نقل فُضَيل بن زبير، در باره او، مطالب زیر آمده است: هَفهاف بن مُهَنَّد راسبى، وقتى خبر خروج حسين عليه السلام را شنيد، از بصره بيرون آمد؛ امّا پس از كشته شدن حسين عليه السلام، به لشكر ابن سعد رسيد. وارد لشكر شد، شمشيرش را كشيد و آن گاه گفت: اى سپاه مسلّح! من هَفهاف بن مُهَنَّدم‏ و خانواده محمّد را مى‏جويم. سپس، در ميان آنها، به سختى تاخت و تاز كرد. امام زين العابدين عليه السلام [در باره او] فرموده است: «از زمانى كه، خداوند محمّد (صلى الله عليه و آله) را برانگيخت، پس از على بن ابى طالب (عليه السلام) مردم جنگاورى مثل او نديده بودند كه اينگونه تعدادى را بكُشد. به مقابله با او برخاستند و پنج نفر، محاصره‏اش كردند تا او را كُشتند. رحمت خداى متعال بر او باد!». (دانشنامه امام حسين «عليه السلام» بر پايه قرآن، حديث و تاريخ، ج‏6، ص: 435)
دانشنامه امام حسين «عليه السلام» بر پايه قرآن، حديث و تاريخ، ج‏5، ص: 349 بخش هشتم: از رسيدن امام حسين عليه السلام به كربلا، تا شهادت‏ فصل يكم: امام عليه السلام در محاصره دشمن‏ فصل دوم: نگاهى به ميدان نبرد فصل سوم: شهادت ياران امام حسين عليه السلام‏ فصل چهارم: شهادت فرزندان امام حسين عليه السلام‏ فصل پنجم: شهادت فرزندان اميرمؤمنان عليه السلام‏ فصل ششم: شهادت فرزندان امام حسن عليه السلام‏ فصل هفتم: شهادت فرزندان عبدالله بن جعفر فصل هشتم: شهادت فرزندان عقيل‏ فصل نهم: شهادت سيّدالشهدا عليه السلام‏
المناقب لابن شهرآشوب: ثُمَّ وَدَّعَ [الحُسَينُ عليه السلام‏] النِّساءَ، وكانَت سُكَينَةُ تَصيحُ، فَضَمَّها إلى صَدرِهِ وقالَ: سَيَطولُ بَعدي يا سُكَينَةُ فَاعلَمي مِنكِ البُكاءُ إذَا الحِمامُ دَهاني‏ (اى سَكينه! بدان كه پس از من، گريه‏ات طولانى خواهد بود، هنگامى كه مرگ، مرا در يابد.) لا تُحرِقي قَلبي بِدَمعِكِ حَسرَةً ما دامَ مِنِّي الرّوحُ فِي جُثماني‏ (با اشك حسرتت، دلم را آتش مزن‏ تا آن گاه كه روح در بدن دارم‏) و إذا قُتِلتُ فَأَنتِ أولى بِالَّذي تَأتينَهُ يا خَيرَةَ النِّسوانِ (و چون كشته شدم، تو سزامندترین شخص برای گريستنى؛ اى بهترينِ زنان!)
هدایت شده از حدیثنا
❓چرا هیچ زخمی بر پشت سیدالشهدا ننشسته بود؟ 🔹مرحوم شیخ صدوق در روز عاشورای سال ۳۶۸، در مجلسی که برای املای احادیث اهل‌بیت (علیهم‌السلام) برگزار شده بود، این حدیث را نقل کرده است: 🌿...عَنْ أَبِي الْجَارُودِ وَ ابْنِ بُكَيْرٍ وَ بُرَيْدِ بْنِ مُعَاوِيَةَ الْعِجْلِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ الْبَاقِرِ ع قَالَ: 🍃«أُصِيبَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ ع وَ وُجِدَ بِهِ ثَلَاثُمِائَةٍ وَ بضعا [بِضْعٌ‏] وَ عشرين [عِشْرُونَ‏] طَعْنَةً بِرُمْحٍ أَوْ ضَرْبَةً بِسَيْفٍ أَوْ رَمْيَةً بِسَهْمٍ فَرُوِيَ أَنَّهَا كَانَتْ كُلُّهَا فِي مُقَدَّمِهِ لِأَنَّهُ ع كَانَ لَا يُوَلِّي.» 📚الأمالي (للصدوق)، ص۱۶۴ 🌿از امام باقر (علیه‌السلام) نقل شده است که فرمودند: 🔸«امام حسین (علیه‌السلام) دچار آن مصیبت شدند، در حالی که سیصد و بیست و چند زخمِ نیزه و شمشیر و تیر بر (پیکر مطهر) ایشان یافت می‌شد. 🔸روایت شده است که تمام این زخم‌ها بر جلوی بدنشان نشسته بود؛ چراکه ایشان (به دشمن) پشت نمی‌کردند (فرار نمی‌کردند.)»
نقش پدر و مادر در تربیت ❤️💡🕯 أَحْمَدُ بْنُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْبَرْقِيُّ عَنْ أَبِيهِ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ جَعْفَرٍ الْجَعْفَرِيِّ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا ع قَالَ: قَالَ لِي يَا سُلَيْمَانُ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى خَلَقَ الْمُؤْمِنَ مِنْ نُورِهِ وَ صَبَغَهُمْ فِي رَحْمَتِهِ وَ أَخَذَ مِيثَاقَهُمْ لَنَا بِالْوَلَايَةِ فَالْمُؤْمِنُ أَخُو الْمُؤْمِنِ لِأَبِيهِ وَ أُمِّهِ أَبُوهُ النُّورُ وَ أُمُّهُ الرَّحْمَةُ فَاتَّقُوا فِرَاسَةَ الْمُؤْمِنِ فَإِنَّهُ يَنْظُرُ بِنُورِ اللَّهِ الَّذِي خُلِقَ مِنْهُ. (المحاسن، ج 1، ص 131) بخشی از این حدیث (که سند خوبی دارد) می‌فرماید «مؤمن، برادر تنی مؤمن است، پدرش نور است و مادرش مهربانی». گویا این تعبیر، استعارۀ1️⃣ دو طرفی است: 🔹 از یک طرف می‌فرماید شخصیت ایمانی، با نور و رحمتی شکل می‌گیرد که خدا به انسان می‌رساند. خدا به انسانْ نوری می‌رساند تا حقائق را دریابد و رحمتی در دل او می‌کارد که دوست‌دار حقیقت باشد. اگر من و تو، با این روشنایی و مهربانی زندگی کنیم و خود را از تاریکی‌ها و کدورت‌ها برهانیم و بهره‌بردار از این نعمت‌های بی‌دریغ الهی باشیم، شخصیتی ایمانی در ما متولد می‌شود که پدر و مادرش بینش و گرایش صحیح نسبت به حقائق است. ( و ) در این توضیح، شخصیت ایمانی به فرزند تشبیه شده است، و نور الهی به پدر، و رحمت و مهربانیِ خدادادی به مادر. 🔹 از طرف دیگر هم به والدین می‌آموزد اگر می‌خواهید فرزندتان مؤمن شود، باید پدر، واقع‌بین و پرتوافکن به روی حقائق باشد و مادر، به فرزندش و به فضائل حقیقی، مهر و عاطفه بِوَرزد. اگر چنین شد، فرزند، خوب و بد را از هم بازمی‌شناسد و دوست‌دار خوبی‌ها و خوبان می‌شود. البته معنای سخن مذکور این نیست که پدر، وظیفه‌ای نسبت به مهربانی و مادر رسالتی نسبت به روشنگری ندارد؛ بلکه مراد، سهم متناسب‌تر هر کدام از آنها برای تربیت فرزند است. چه اینکه اساسا انتقال بینش درست، بدون مهر و رحمت تقریبا ناشدنی است و عاطفۀ بدون بینشِ پشتیبان، ارزش چندانی ندارد (و چه بسا که ضد ارزش هم باشد). در این توضیح، پدر و مادر انسان، به روشنایی و مهرورزی تشبیه شده‌اند (برعکس توضیح اول که نور و رحمت شبیه والدین دیده شدند). ---- پی‌نوشت: 1️⃣ استعاره، نوعی سخن مجازی است که بر پایۀ تشبیه چیزی به چیزی دیگر شکل می‌گیرد. https://eitaa.com/anbaz60
: روپرت شلدریک (Rupert Sheldrake) اندیشمند بریتانیایی کتابی دارد به نام . احتمالا ترجمه این کتاب به فارسی، سال بعد منتشر می‌شود (وظیفه‌ی مقابله‌ی ترجمه با متن اصلی به من محول شده). این کتاب نقدهای اساسی را متوجه جریان رایج علم (علم ماتریالیستی) کرده و مدعیات خود را با ذکر موارد متنوعی پشتیبانی می‌کند. کتاب او کمک می‌کند تصویر بت‌گونه از علم جدید (به‌عنوان دستگاهی از حقایق آزموده و پای‌بند محض به روش‌شناسی خود) شکسته شود. خواندنش خصوصاً برای دانشجویان و پژوهشگران علوم تجربی لازم است. یکی از فصل‌های کتاب به بحث چگونگی شکل‌گیری حافظه در انسان می‌پردازد و توضیح می‌دهد چندین دهه تلاش محققان برای تعیین اینکه حافظه دقیقاً در کجا ثبت و ضبط می‌شود، با شکست مواجه شده. یک شاهد بس عجیب بر این شکست‌ها: عصب‌شناس بریتانیایی ، پس از بررسی تعدادی از بیماران مبتلا به هیدروسفالی (بیماری ناشی از افزایش و تجمع مایع مغزی-نخاعی در حفره‌های مغز) و مشاهده‌ی اینکه بسیاری از آن‌ها وضعیت عادی داشته‌اند به این پرسش رسیده است که «آیا وجود مغز واقعاً ضروری است؟». یکی از این بیماران و درواقع عجیب‌ترین آنها، مرد جوانی بوده با آی‌کیوی 126 که در دانشگاه شفیلد ریاضی می‌خوانده، کسی که «تقریباً هیچ مغزی نداشته». مغز او عبارت بوده از لایه‌ای به ضخامت یک میلی‌متر (که اطراف جمجمه قرار داشته) و بقیه‌ی حجم کاسه‌ی سر او از مایع پر بوده است. یعنی مغز او تنها 5 درصد یک مغز عادی حجم داشته. چنین مغزی، بسیاری از نظریات راجع به کارکرد مغز را به شکست می‌کشاند. https://t.me/tafakoresadeh/2105
این دشت پاره‌پاره پر از بوی آشناست تنها لباس یوسفِ این خاک، بوریاست
✳️ این به چه زبانی نوشته شده‌است؟ ↘️ ⛔️ امروز ساعته پنجه عصر با یکی از دوستانه قدیمی قراره همدیگه رو ببینیم. این چه‌طور؟ ↘️ ⛔️ ب برادره جمشید گفتم ک احتمالن فردا چ برنامه‌ای خاهم داشت. ✅ به فرزندانمان رحم کنیم. طوری ننویسیم که ندانند این طرز نوشتن درست است یا شیوه‌ای که در کتاب‌های درسیشان و کتاب‌های کتابخانه‌شان می‌بینند و می‌خوانند. ✅ شوخی خوب است، اما خط و زبان ما بازیچه نیست. با خط فارسی بازی نکنیم! ✅ خودمان و فرزندان ایران را سردرگم نکنیم! https://t.me/SadeNevisi/1305
گویا آقای درباره (علیه الصلاة و السلام) و ایشان در تاریخ اول آبان 1398 مطالب زیر را گفته است: «هدف اسلام نه جنگ است و نه صلح، بلکه هدف اسلام، مسائل امت اسلامی است. اگر رفتار و اخلاق ما عدالت و تواضع ما، دوستی و محبت ما به زندگی پیامبر (ص) شباهت دارد و زندگی پیامبر (ص) را الگو قرار دادیم، آن زمان در مسیر اسلام و ایمان واقعی هستیم. امام حسن (ع) و امام حسین (ع) جایگاه خود را داشتند و سبط اکبر پیامبر گرامی (ص)، حضرت مجتبی (ع) مظهر صلح و مصلحت و مظهر وحدت امت اسلامی است. شاید برخی‌ها دقیق این را تصور نکنند که شهامت، ​شجاعت، صبر و ایستادگی در صلح بالاتر از صبر و استقامت در جنگ است‏. در مقام مصلحت‌های امت در جامعه اسلامی، مصالحی وجود دارد که برای تندرو‌ها قابل فهم نیست، همانطوری که تندرو‌ها در صلح حدیبیه روبروی پیامبر (ص) ایستادند و با اینکه پیغمبر خدا بود و او را پیغمبر می‌دانستند، شروع کردند به تمسخرکردن ایشان. معمولا در شهامت و شجاعت، صلح کار سخت‌تر از شهامت در میدان نبرد است و امام حسن (ع) دارای این شهامت بود. تندترین جملات را برخی از یاران نزدیک امام حسن (ع) نسبت به او روا داشتند، اما امام راه خود را ادامه داد، صلحنامه را امضاء کرد، چون خیر امت اسلام و مصلحت و بقای اسلام را در سایه آن صلح می‌دانست.» اخیرا هم در 23 مهر 1399 مطالب زیر را به زبان آورده است: «او امام صلح بود، او امام پیوند بود، امامی بود که با ایجاد وحدت برای حفظ اساس اسلام گام برداشت. وقتی برخی از اصحاب امام آمدند با زبان معترضانه که چرا قبول کردی؟ چرا صلح کردی؟ چرا در برابر طرف پیمان را امضا کردی؟ حضرت فرمود: انی رأیت هوا معظم الناس علی الصلح جامعه اسلامی شما ده نفر بیست نفر نیستید که پیش من آمدید. من در مسجد رفتم برای مردم سخنرانی کردم دیدم اکثریت قاطع جامعه صلح می‌خواهد.» ان شاء الله مطالبی درباره این سخنان تقدیم خواهم کرد.
پیشنهاد مطالعه: مقاله آقای رسول جعفریان درباره تطبیقات اخبار مهدوی بر مسائل انقلاب ایران https://www.google.com/amp/s/www.khabaronline.ir/amp/1445351/