eitaa logo
انباز
271 دنبال‌کننده
402 عکس
79 ویدیو
25 فایل
انباز: شریک، دوست، مانند و همتا، محبوب و معشوق. جایی کوچک برای فعالیت دینی ایتا: https://eitaa.com/anbaz60 تلگرام: https://t.me/anbaz60 ادمین: @Sajjaddinparast60 پست اول کانال: https://eitaa.com/anbaz60/2 وبلاگ: http://sdinparasti60.parsiblog.com/
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از حمید رسایی ✔️
🔹 عزت شیعه، سرمایه جمهوری اسلامی ایران است ♻️ چند نکته درباره ملاقات پاپ با آیت‌الله سیستانی 🔰 حمید رسایی: سفر به عراق هرچند با هدف و انگیزه دیدار با مرجع عالیقدر انجام نشده بود و این ملاقات هم به دنبال درخواست از طرف مرجعیت نبود بلکه با اصرار طرف‌های دیگر انجام شد، اما با پذیرش و سیاست‌ورزی بجای آیت الله سیستانی، در نهایت برای جبهه جهانی اسلام و مسلمین و بویژه شیعیان، اندوخته خوبی داشت. این دیدار البته با حواشی‌ای در فضای مجازی مواجه شد که چند نکته در باره آن می‌نویسم: ۱. اولین حاشیه به اصل پذیرش این دیدار برمی‌گشت. عده‌ای اشکال کردند که در زمان (ره) وقتی پادشاه عربستان به ایران آمد و وقت ملاقات خواست، آن مرجع عالیقدر به وی وقت ملاقات نداد، چون در برنامه خود زیارت حرم (س) را قرار نداده بود. بر همین اساس اشکال کرده بودند که چرا آیت الله سیستانی در حالی که زیارت حرم علیه السلام در برنامه پاپ نبوده، چرا آیت‌الله سیستانی پدیرفته‌اند که با وی ملاقات کنند! علاوه بر این که تفاوت ضرورت‌های زمان آیت الله بروجردی با ضرورت‌های امروز برای هر ناظری قابل درک است، واقعا وقتی برخی تفاوت پادشاه یک کشور مسلمان با مقام عالی کلیسای مسیحی را نمی‌فهمند، چه باید گفت! از نظر این جماعت، حتما اشکال بزرگتری به شخص این مرجع محترم وارد است که سال‌هاست با اینکه بیت ایشان در چند ده‌متری حرم امیرالمومنین علیه السلام است، اما برای زیارت و رفتن حرم از خانه خود خارج نشده‌اند! البته این رفتار آیت الله سیستانی هوشمندانه و برای انتقال یک پیام مهم سیاسی و امنیتی است که بعد از سقوط صدام و اشغال عراق توسط آمریکا حکایت از با وجود آمریکایی‌ها می‌کند. ۲. ‏اشکال کرده بودند که ای کاش دفتر این مرجع تقلید با تغییر آیت الله سیستانی، اجازه نمی‌دادند که چنین تصویر نمادین سیاه و سفیدی از این دیدار منتشر شود که در آن، پاپ با لباسی یکدست سفید و مرجع تقلید شیعیان با لباس یکدست تیره قرار گرفته‌اند! تردید ندارم که اگر اینگونه می‌شد و در لباس ایشان تغییری حاصل می‌شد، همین‌ افراد اشکال می‌کردند که چرا باید لباس مرجع تقلید شیعه، متأثر از پاپ تغییر کند! آنچه همواره دیده‌ایم لباس رسمی پاپ، همیشه سفید و لباس ‎آیت‌الله سیستانی هم همیشه با همین ترکیب رنگ‌بندی بوده است. eitaa.com/rasaee/4566 ۳. ‏خناسانی در داخل کشور، ملاقات ‎پاپ با آیت‌الله سیستانی را نشانه قدرت و ضعف جمهوری اسلامی ایران دانسته‌اند! در حالی که تقلید شیعه در عراق است. یکی از مهمترین نشانه‌های دخالت ایشان در سیاست عراق، ممانعت از ورود مقامات عراقی در بیت و دیدار با ایشان حتی در همراهی با پاپ است که دیداری بین‌المللی شمرده می‌شود. برخی عدم ملاقات آیت الله با مقامات جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های اخیر را نشانه مخالفت ‎این مرجع تقلید با سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران می‌دانند، در حالی که این موضوع متأثر از نارضایتی ایشان از سیاست‌ها و عملکرد مسئولان عراقی است. چون ایشان به مقامات عراقی وقت ملاقات نمی‌دهند، برای اینکه جلوی سوءاستفاده و شیطنت‌های برخی را بگیرند، با مقامات سیاسی دیگر کشورها از جمله ایران هم ملاقات نمی‌کنند. ۴. برخی در داخل تلاش کردند تا این ملاقات را به ضرر جمهوری اسلامی ایران و به نفع نظام سیاسی عراق جلوه دهند. در حالی که ‏وقتی در ملاقات پاپ با ‎آیت‌الله سیستانی، علیه ‎ فلسطین به پاپ یادآوری و به نقش وی برای مقابله با آن اشاره می‌شود؛ وقتی مقامات عراقی در چنین ملاقات مهمی اجازه ورود به بیت ایشان را ندارند، این یعنی سرمایه این ملاقات نه برای نظام سیاسی عراق که برای شیعیان امیرالمومنین است و است، کسی در این شک دارد؟! 🔺صفحات حمید رسایی در فضای مجازی🔻 eitaa.com/rasaee T.me/www_rasaee_ir instagram.com/rasaee.ir twitter.com/hamidrasaee
‍ «اتحادیۀ اروپا» یا «اتحادیۀ اروپایی»؟ | | | | | | | | «مردم بنگلادشی فيلم‌هاي ايراني را دوست دارند.» جوان‌آنلاین «فیلم‌های ایرانی» که آشناست؛ اما «مردم بنگلادشی» یک جوری نیست؟ «مردم بنگلادش» طبیعی‌تر و روان‌تر به‌نظر نمی‌آید؟ یادم هست اوایل تشکیل اتحادیۀ اروپا، صداوسیما عنوان این اتحادیه را همین‌طور می‌گفت؛ اما چند سال است که به‌جای این عبارت، ترکیب «اتحادیۀ اروپایی» به گوشمان می‌خورد. این اشتباهی است که در ترجمۀ European Union رخ داده است؛ یعنی مترجم، European را به همان صورت صفت (اروپایی) ترجمه کرده، نه اسم (اروپا). قضیه از این قرار است که انگلیسی‌زبان‌ها برخی تعبیراتی را که ما به‌صورت اضافی به‌کار می‌بریم، به‌صورت وصفی به‌کار می‌برند و این اتفاق، غالباً در ترکیباتی می‌افتد که چیزی را به مکانی نسبت می‌دهند: Iranian team تیم ایران (نه ایرانی) Turkish law قانون ترکیه (نه ترکیه‌ای) American mountains کوه‌های آمریکا (نه آمریکایی) Japanese volcanoes آتش‌فشان‌های ژاپن (نه ژاپنی) British history تاریخ بریتانیا (نه بریتانیایی) Arabian Peninsula شبه‌جزیرۀ عربستان (نه عربستانی یا عربی) Asian Football Confederation کنفدراسیون فوتبال آسیا (نه آسیایی) Union of European Football Associations اتحادیۀ فوتبال اروپا (نه اروپایی) در فارسی، ترکیباتی ازاین‌دست را طبیعی و راحت به‌کار می‌بریم: پستۀ دامغان، قالی کاشان، کشمش کاشمر، زیتون رودبار، عسل خوانسار، انار ساوه، فرش تبریز، زعفران قاین، تاریخ سیستان، برنامۀ هسته‌ای ایران، بیابان‌های آفریقا، واردات چین، آداب‌ورسوم ژاپن و... . پس می‌توانیم «اتحادیۀ اروپا» را هم راحت به‌کار بریم. مردم بنگلادشی هم نداریم: مردم بنگلادش. 💠 | مهنه‌وِشت را بخوانید | https://t.me/mehnevesht/470
شکر خدا باز هم نزدیک شد و به یاد افتادند. https://t.me/anbaz60/686
076 آیات 195-200 آل عمران.mp3
4.9M
ص 76 ، آیات 195-200 🔹 لزوم هم‌افزایی مؤمنان در روابط اجتماعی بر پایه ایمان و تقوا و صبر
077 آیه‌های 1-6 نساء.mp3
17.69M
ص 77 1-6 🔹 تقوا در متن زندگی 🔹 حقیقت اکرام ایتام 🔹 تضییع حق ایتام با روش‌های نوین و خطرناک‌تر 🔹 نگاه فرهنگی به بحث تعدد زوجات 🔹 عدالت اخلاقی-روانی در تعدد زوجات 🔹 واقع‌بینی در ملاک‌های ازدواج 🔹 لوازم رفتاری معنای رزق 🔹 تفاوت رزق و کسوت 🔹 بلوغ اخلاقی و اقتصادی در ازدواج 🔹 وظیفه مربیان در رساندن فرزندان به این بلوغ‌ها 🌷
078 آیات 7-9 نساء.mp3
5.1M
ص 78 7-9 🔹 سیر طبیعی فرهنگ شدن امری در جامعه
083 آیات 27-31 نساء.mp3
5.53M
ص 83 27-31 🔹 ضرورت تناسب احکام فقهی با موضوع هدایت (انسان) 🔹 امضائی بودن برخی از احکام دینی 🔹 توجه به نظام اخلاقی اسلام، بر اساس شناخت گناهان کبیره
084 آیه 34 نساء.mp3
7.32M
ص 84 34 🔹 اگر این آیه را درست و دقیق ترجمه و تفسیر کنیم، شبهات مطرح درباره ، اصلا مطرح نمی‌شوند.
بازخوانی مفهوم نشوز زن و مرد در قرآن.pdf
476.7K
مقاله: بازخوانی مفهوم نشوز زن و مرد در قرآن محقق: حامد مصطفوی‌فرد این مقاله معنای متفاوتی از را ارائه می‌دهد که با مجموع آیات قرآن و روایات تفسیری و همچنین با سیاق آیه 34 سوره و حکمت احکام شرعی، سازگاری حداکثری دارد. پیشنهاد می‌کنم از مطالعه این مقاله غافل نشوید.
085 آیات 38-43 نساء.mp3
5.6M
ص 85 38-43 🔹 رابطه سه عنصر تربیتی: * فطرت اخلاقی * مبدأ و معاد * فلسفه اخلاق 🔹 : تقنین متناسب با ظرفیت مخاطب و جامعه
086 آیات 44-46 نساء.mp3
4.84M
ص 86 44-46 🔹 درس‌های آیات برای امروز جهان اسلام
087 آیات 52-59 نساء.mp3
5.24M
ص 87 52-59 🔹 توضیح دو 🔹 باید بهشت و جهنم را طوری بفهمیم که مظهر حکمت الهی باشند. 🔹 آیا لزوما عصمت دارد؟
088 آیات 60-65 نساء.mp3
5.18M
ص 88 60-65 🔹 آیا استفاده از رسانه‌های خارجی و دادگاه‌های بین المللی، لزوما مصداق است؟
089 آیات 66-68 نساء.mp3
5.15M
ص 89 66-68 🔹 حقانیتِ احکام الهی و نبوی، کاملا آشکار است و هیچ ابهامی ندارد. مرجعیت، و هر حکم دیگری را هم باید همینگونه فهمید. 🔹 هویت جامعه (روح جمعی اجتماع) 🔹 قسم سومی از استثناء ادبی: برزخ بین متصله و منفصله (از نظر علامه طباطبایی)
089 آیات 69-71 نساء.mp3
5.86M
ص 89 69-71 🔹 ارتباط آیه 59 (با اولی الامر) و 69 (بدون اولی الامر) 🔹 لوازم کوچ برای جنگ 🔹 لوازم سلوک اخلاقی 🔹 اشاره به تفاوت سلوک الی الله در دوره قبل از (گروهی) و بعد از ظهور (همگی)
ظهور قرآنی حضرت مهدی 🕋🌅 وَ رَوَى جَابِرٌ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع أَنَّهُ قَالَ إِذَا قَامَ قَائِمُ آلِ مُحَمَّدٍ ع ضَرَبَ فَسَاطِيطَ لِمَنْ يُعَلِّمُ النَّاسَ الْقُرْآنَ عَلَى مَا أَنْزَلَ اللهُ جَلَّ جَلَالُهُ فَأَصْعَبُ مَا يَكُونُ عَلَى مَنْ حَفِظَهُ الْيَوْمَ لِأَنَّهُ يُخَالِفُ فِيهِ التَّأْلِيفَ ◀️ آنگاه که قائم آل محمد (صلوات الله علیه و آله) قیام و ظهور کند، خیمه‌هایی بر پا می‌کند تا عده‌ای، قرآن را آنگونه به مردم بیاموزند که خدای بزرگ نازل کرده است. پس آن روز، یادگرفتن قرآن به این شیوه، بر کسانی که قرآن را در این روزگار آموخته‌اند، سخت‌تر خواهد بود؛ زیرا قرآن با شیوه‌ای که خدا فرستاده، بر خلاف چیزی است که ایشان با آن انس گرفته‌اند.1️⃣ 💡 توضیح: درباره اینکه خدای حکیم قرآن را چگونه نازل کرده و چرا آموزش قرآن در دوره ظهور (علیه السلام) «مخالف تألیف» است بحث‌های زیادی میان و درگرفته‌. شاید مهم‌ترین و روشن‌ترین معنا چنین باشد: خداوند قرآن را به ترتیبی سازنده و حکیمانه2️⃣ و همراه با ️⃣ بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نازل کرد تا نقش مربی‌گری ایشان بر پایه‌ی این بیانات4️⃣ و آن ترتیب5️⃣ شکل گیرد، که مهم‌ترین سند نگه‌دارنده‌ی این حکمت‌ها، مصحف امیر مؤمنان (علیه السلام) بود. اما پس از رحلت پیامبر (ص) این گنجینه‌ی بی‌بدیل، از دایره‌ی معارف اسلامی حذف یا کاسته شد و به همین علت امروزه آنگونه که باید و شاید از قرآن بهره نمی‌بریم، جز اندکی. در واقع یکی از کارکردهای مهم آن چشمه‌ی جوشان این بود که بشر در هر مقطعی از زندگی خود دریابد، راهکار قرآن برای برون‌رفت از مشکلات خود و دست‌یابی به مراتب بالاتر چیست؛ حقیقتی که در روایات اهل بیت (علیهم السلام) بیان شده و به ما رسیده،6️⃣ ولی هنوز به شکل بایسته‌ای جزء فرهنگ علمی و عملی مسلمانان قرار نگرفته است. بر اساس ادله‌ی دینی (همچون روایت مذکور) انتظار می‌رود، پس از ظهورِ سلاله‌ی ️⃣ و بقیّت الله،8️⃣ معارف قرآنی در بالاترین سطح ممکن وارد متن زندگی بشر شود؛ چه اینکه آن حضرت حکمت بالغه‌ی الهی است و معلمانی را تربیت خواهد کرد که بتوانند حامل این فقه حکیمانه و رشدآفرین باشند و به دیگران بیاموزند. الهی که همگی توفیق زندگی قرآنی در پرتو تعالیم و حمایت‌های حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) داشته باشیم؛ چه پیش از ظهور و چه پس از آن. —— پی‌نوشت‌ها: 1️⃣ شیخ مفید، الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج 2، ص 386 2️⃣ كتابٌ أُحْكِمَتْ آياتُهُ ثُمَّ فُصِّلَتْ مِنْ لَدُنْ حَكيمٍ خَبيرٍ (هود 1) 3️⃣ و لا يَأْتُونَكَ بِمَثَلٍ إِلاَّ جِئْناكَ بِالْحَقِّ وَ أَحْسَنَ تَفْسيراً (فرقان 33) 4️⃣ ... وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ (نحل 44) 5️⃣ و قُرْآناً فَرَقْناهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَى النَّاسِ عَلى‏ مُكْثٍ وَ نَزَّلْناهُ تَنْزيلاً (اسراء 106) 6️⃣ حدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ الْجَبَّارِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ عَنْ مَنْصُورٍ عَنِ ابْنِ أُذَيْنَةَ عَنِ الْفُضَيْلِ بْنِ يَسَارٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع عَنْ هَذِهِ الرِّوَايَةِ مَا مِنْ آيَةٍ إِلَّا وَ لَهَا ظَهْرٌ وَ بَطْنٌ وَ مَا فِيهِ حَرْفٌ إِلَّا وَ لَهُ حَدٌّ يَطْلُعُ مَا يَعْنِي بِقَوْلِهِ لَهَا ظَهْرٌ وَ بَطْنٌ قَالَ ظَهْرٌ وَ بَطْنٌ هُوَ تَأْوِيلُهَا مِنْهُ مَا قَدْ مَضَى وَ مِنْهُ مَا لَمْ يَجِئْ يَجْرِي كَمَا تَجْرِي الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ كُلَّمَا جَاءَ فِيهِ تَأْوِيلُ شَيْ‏ءٍ مِنْهُ يَكُونُ عَلَى الْأَمْوَاتِ كَمَا يَكُونُ عَلَى الْأَحْيَاءِ كَمَا قَالَ اللهُ تَعَالَى وَ ما يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ وَ نَحْنُ نَعْلَمُهُ. (محمد بن حسن صفار، بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم، ج 1، ص 203، حدیث 2) 7️⃣ در زیارتنامه‌ی سید الشهداء (علیه السلام)، از جمله در شب ، چنین وارد شده است: «السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا شَرِيكَ الْقُرْآنِ» (المزار الكبير، (لابن المشهدي)، ص 426) همچنین در زیارت امام عصر (ع) موسوم به زیارت آل یاسین آمده است: «السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا تَالِيَ كِتَابِ اللهِ وَ تَرْجُمَانَهُ» (الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسي)، ج 2، ص 493) 8️⃣ احادیث، «بَقِيَّتُ اللهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنينَ...» در آیه 86 سوره هود به اهل بیت (علیهم السلام) تفسیر شده است که به گستره‌ی معنایی و مصداقی آیه توجه می‌دهند. (ر.ک. الكافي، ج 1، ص 471، حدیث 5، كمال الدين و تمام النعمة، ج 1، ص 331) https://eitaa.com/anbaz60/417 🌹💫
انباز
#مباحث_تفسیری ص 88 #نساء 60-65 🔹 آیا استفاده از رسانه‌های خارجی و دادگاه‌های بین المللی، لزوما مصدا
مناسب بحث : 🔴 آیا در ایران قاضی هست ؟ فردریک کبیر می خواست قصری بسازد. در کار ساخت قصر وقفه افتاد. علت را پرسید. گفتند در گوشه ای از زمین، آسیابی است که صاحبش نمی فروشد. فردریک شخصا به سراغ آسیابان رفت و علت را پرسید. آسیابان گفت اینجا موروثی است و من نه آنقدر متمولم که به آن احتیاج نداشته باشم و نه آنقدر فقیر که به پولش نیازمند باشم پس نمیفروشم! فردریک با پرخاش گفت: «تو میدانی با چه کسی حرف میزنی؟ من اینجا را از تو میگیرم!» آسیابان لبخندی زد و گفت؛ «نمیتوانی چون هنوز در برلین قاضی هست!». فردریک به یاد نصایح «ولتر» افتاد که به او گفته بود: در حکومت هر چیزی را ابزار خودت کن جز دستگاه عدالت را، چون مردمت از هر جا رانده شوند به دستگاه عدالت پناه می برند، و وقتی آنجا را نیز گوش به فرمان تو ببینند دیگر به بیگانه پناه می برند، و بدین ترتیب پای بیگانه به کشورت باز میشود… https://t.me/virayeshe_zehn/1789
090 آیات 75-77 نساء.mp3
5.5M
ص 90 75-77 🔹 از نظر اسلام، مبتنی بر تقابل و است.
090 آیات 78-79 نساء.mp3
7.1M
ص 90 78-79 🔹 از غرر آیات 🔹 تفاوت زندگی مؤمنانه با غیر آن 🔹
091 آیات 80-82 نساء.mp3
4.75M
ص 91 80-82 🔹 تدبر در قرآن
091 آیات 83-86 نساء.mp3
7.82M
ص 91 83-86 🔹 روش درست برخورد با شایعات امنیتی و غیر آن، از طرف مردم و مسئولان
نساء 83- غزوه بدر الصفراء- موسوعة التاریخ الاسلامی.docx
29.4K
متن مربوط به غزوه بدر الصفراء تاریخ اسلام عصر پیامبر آیت الله محمدهادی یوسفی غروی مربوط به آیات 83-84 سوره مبارکه
هدایت شده از الفقه و الاصول
♻️روش‌شناسی اصولی محقق بروجردی(رضوان‌الله‌علیه) 🔹 استادسیداحمد مددی(دام عزه): نظر ایشان این بود که در مسائل، عنصر را نگاه کنند. ایشان در اصول این کار را کرد. در آن زمان این اشکال می‌شد که اصول بحث عقلی است، عقل که زمان و مکان سرش نمی‌شود. اما ایشان آمد در خود بحث اصولی این کار را کرد. مثلاً اجتماع امر و نهی در آغاز چه بوده و بعد چه شده است. اصلا زاویه‌ی بحث چه بوده است و اکنون زاویه‌ی بحث چه شده است و بعد خود ایشان نتیجه‌گیری می‌کند که این کار را باید بکنیم. من اصول ایشان را از طریق آنچه آقای منتظری و آقای خمینی نوشتند، هر دو را نگاه کردم. این کار، کار بسیار با ارزشی است. این که شاگردان ایشان در یک مصاحبه‌ای گفتند روش ایشان وثوق‌آور و مورد اطمینان است، به خاطر این است که هر وقت ما با واقعیت‌های تاریخی پیش برویم این وثوق و اطمینان بیشتر می‌شود. آقای بروجردی برخورد می‌کردند. این‌گونه برخورد، خواهی نخواهی افق فکر را بیشتر باز می‌کند. «هر کسی در حوزه‌های ما ریشه‌ای برخورد بکند، زودتر افراد را به نتیجه می‌رساند». سه ماه که نه، ممکن است در یک ماه به نتیجه برسند. چون ریشه‌ها را می‌گوید. وقتی طلبه دو تا مسئله، سه تا مسئله را در درس ایشان به طور ریشه‌ای کار می‌کند، بقیه‌ی مسائل را می‌آموزد که چگونه کار کند. اما وقتی تعبدی شد، وقتی ریشه‌ای نبود و موردی بود، استاد باید هر کدام از مسائل را موردی بیاموزد. مرحوم بروجردی در خیلی از عناصر اصول، جانب تاریخی را وارد کردند. @alfigh_alosul