#علامه_امینی
#شهید_مطهری
🔻 بخش سوم:
2️⃣ اعتقاد و بیانات علامه امينى:
ایشان در فرصتهاى مختلف در مجلدات الغدير اين مسئله را طرح كردهاند، از جمله:
یک. مقدمه جلد اول: «و ما اينهمه را خدمت به دين و اعلاى كلمه حق و احياى #امت_اسلامى مىشماريم.»
دو. جلد سوم، صفحه 77: ابن تيميّه و آلوسى و قصيمى به دروغ میگویند شيعه برخى از اهلبيت را از قبيل زيد بن على بن الحسين دشمن مىدارد، اين دروغها و تهمتها تخم فساد را مىكارد و دشمنيها را ميان امت اسلام برمىانگيزد و جماعت اسلام را تبديل به تفرقه مىنمايد و جمع امت را متشتّت مىسازد و با #مصالح_عامه مسلمين تضاد دارد.
سه. جلد سوم، صفحه 268: سيد رشيد رضا گفته: «شيعه از هر شكستى كه نصيب مسلمين شود خوشحال مىشود تا آنجا كه پيروزى روس را بر مسلمين در ايران جشن گرفتند». در حالی که اين دروغها ساخته و پرداخته امثال سيد محمّد رشيد رضاست. شيعيان ايران و عراق كه قاعدتاً مورد اين تهمت هستند و همچنين مستشرقان و سيّاحان و نمايندگان ممالك اسلامى و غيرهم كه در ايران و عراق رفت و آمد داشته و دارند خبرى از اين جريان ندارند. شيعه بلااستثناء، براى نفوس و خون و حيثيت و مال عموم مسلمين اعمّ از شيعه و سنى احترام قائل است. هر وقت مصيبتى براى عالم اسلام در هركجا و هر منطقه و براى هر فرقه پيش آمده است، در غم آنها شريك بوده است. شيعه هرگز #اخوّت_اسلامى را كه در قرآن و سنت بدان تصريح شده محدود به جهان تشيع نكرده است و در اين جهت فرقى ميان شيعه و سنى قائل نشده است.
چهار. پايان جلد سوم: پس از انتقاد از چند كتاب از كتب قدما از قبيل عِقدالفريد ابن عبد ربّه، الانتصار ابوالحسين خيّاط معتزلى، الفرق بين الفِرَق ابومنصور بغدادى، الفصل ابن حزم اندلسى، الملل و النحل محمّد بن عبدالكريم شهرستانى، منهاج السنه ابن تيميّه و البداية و النهايه ابن كثير و چند كتاب از كتب متأخرين از قبيل تاريخ الامم الاسلاميه شيخ محمّد خضرى، فجر الاسلام احمد امين، الجولة فى ربوع الشرق الادنى محمّد ثابت مصرى، الصراع بين الاسلام و الوثنيه قصيمى و الوشيعه موسى جار اللَّه مىگويند:
«هدف ما از نقل و انتقاد اين كتب اين است كه به امت اسلام اعلام خطر كنيم و آنان را بيدار نماييم كه اين كتابها بزرگترين خطر را براى جامعه اسلامى به وجود مىآورد، زيرا وحدت اسلامى را متزلزل مىكند، صفوف مسلمين را مىپراكند، هيچ عاملى بيش از اين كتب صفوف مسلمين را از هم نمىپاشد و وحدتشان را از بين نمىبرد و رشته اخوّت اسلامى را پاره نمىكند.»
پنج. مقدمه جلد پنجم:
به مناسبت يكى از تقديرنامههايى كه از مصر درباره الغدير رسيده است، تحت عنوان «نظرية كريمة» مىگويند:
«عقايد و آراء درباره مذاهب آزاد است و هرگز رشته اخوّت اسلامى را كه قرآن كريم با جمله انَّمَا الْمُؤْمِنونَ اخْوَةٌ بدان تصريح كرده پاره نمىكند، هرچند كار مباحثه علمى و مجادله كلامى و مذهبى به اوج خود برسد. سيره سلف و در رأس آنها صحابه و تابعين همين بوده است.
ما مؤلفان و نويسندگان در اقطار و اكناف جهان اسلام، با همه اختلافى كه در اصول و فروع با يكديگر داريم، يك جامع مشترك داريم و آن ايمان به خدا و پيامبر خداست. در كالبد همه ما يك روح و يك عاطفه حكمفرماست و آن روح اسلام و كلمه اخلاص است.
ما مؤلفان اسلامى همه در زير پرچم حق زندگى مىكنيم و تحت قيادت قرآن و رسالت نبىّ اكرم انجام وظيفه مىنماييم. پيام همه ما اين است كه: انَّ الدّينَ عِندَ اللَّهِ الْاسْلامُ و شعار همه ما لا اله الّا اللَّه و محمّدٌ رسولُ اللَّه است.
آرى ما حزب خدا و حاميان دين او هستيم.»
شش. در مقدمه جلد هشتم تحت عنوان «الغدير يوحّد الصفوف فى الملأ الاسلامى» مستقيماً وارد بحث نقش الغدير در وحدت اسلامى مىشود و این اتهام را سخت رد می کند كه «الغدير موجب تفرقه بيشتر مسلمين مىشود» و ثابت مىكنند كه برعكس، الغدير بسيارى از سوء تفاهمات را از بين مىبرد و موجب نزديكتر شدن مسلمين به يكديگر مىگردد.
(ادامه دارد)
#علامه_امینی
#شهید_مطهری
🔻 بخش چهارم و پایانی:
3️⃣ نقش مثبت الغدير در وحدت اسلامى:
اولًا منطق مستدل شيعه را روشن مىكند، و ثابت مىكند كه گرايش در حدود صد ميليون مسلمان به تشيع- برخلاف تبليغات زهرآگين عدهاى- مولود جريانهاى سياسى يا نژادى و غيره نبوده است، بلكه يك منطق قوى متكى به قرآن و سنت موجب اين گرايش شده است.
ثانياً پارهاى از اتهامات به شيعه را رد می کند -كه سبب فاصله گرفتن مسلمانان ديگر از شيعه شده است-، از قبيل اينكه:
* شيعه غيرمسلمان را بر مسلمانِ غيرشيعه ترجيح مىدهد
* و از شكست مسلمانان غير شيعه از غير مسلمان شادمان مىگردد
* و شيعه بهجاى حج به زيارت ائمه مىرود،
* يا در نماز چنين مىكند
* و در ازدواج موقت چنان.
ثالثاً شخص شخيص اميرالمؤمنين على عليه السلام را كه مظلومترين و مجهولالقدرترين شخصيت بزرگ اسلامى است و مىتواند مقتداى عموم مسلمين واقع شود، و همچنين ذرّيّه اطهارش را به جهان اسلام معرفى مىكند.
4️⃣ برداشت ديگران از «الغدير»:
برداشت بسيارى از دانشمندان بىغرض مسلمان غيرشيعه از الغدير همين است:
یک. محمّد عبدالغنى حسن مصرى در تقريظ خود بر الغدير:
از خداوند مسئلت مىكنم كه بركه آب زلال شما را سبب صلح و صفا ميان دو برادر شيعه و سنى قرار دهد كه دست به دست هم داده، بناى امت اسلامى را بسازند.
دو. عادل غضبان، مدير مجله مصرى «الكتاب»:
اين كتاب، منطق شيعه را روشن مىكند و اهل سنت مىتوانند به وسيله اين كتاب، شيعه را به طور صحيح بشناسند. شناسايى صحيح شيعه سبب مىشود كه آراء شيعه و سنى به يكديگر نزديك شود و مجموعاً صف واحدى تشكيل دهند.
سه. دكتر محمّد غلاب، استاد فلسفه در دانشكده «اصول دين» جامع ازهر:
كتاب شما در وقت بسيار مناسبى به دستم رسيد، زيرا اكنون مشغول جمعآورى و تأليف كتابى درباره زندگى مسلمين از جوانب مختلف هستم، لهذا خيلى مايلم كه اطلاعات صحيحى درباره شيعه اماميه داشته باشم.
كتاب شما به من كمك خواهد كرد و من ديگر مانند ديگران درباره شيعه اشتباه نخواهم كرد.
چهار. دكتر عبدالرحمن كيالى حلبى:
كتاب الغدير و محتويات غنى آن، چيزى است كه سزاوار است هر مسلمانى از آن آگاهى يابد، تا دانسته شود چگونه مورخان كوتاهى كردهاند و حقيقت كجاست. ما به اين وسيله بايد گذشته را جبران كنيم و با كوشش در راه اتحاد مسلمين به اجر و ثواب نايل گرديم.
#شهید_مطهری:
در تاريخ اسلام خودمان، تنها در صدر اسلام است كه مىبينيم بانوان نقش مؤثرى از نظر سياسى يا نظامى يا فرهنگى ايفا كردهاند. در دورههاى متأخر تدريجاً اين نقش ضعيف شده و احياناً به صفر رسيده است و همين جهت ايجاب مىكند كه تحقيق كنيم «چه عواملى موجب گشت كه زن بار ديگر [در جریان انقلاب اسلامی ایران] در صحنه تاريخ ظاهر شود و تاريخ را از #مذكر بودن محض خارج كند و آن را #مذنّث (مذكر مؤنث) نمايد؟».
#مسئله_حجاب
پ.ن:
پاسخ به مسئله نوع و سطح حضور زنان در صحنه تاریخ و جامعه، در فهم بسیاری از حوادث تاریخی و حتی احکام شرعی تأثیر دارد و یکی از مسائل مهم #فلسفه_فقه و حتی #فلسفه_دین است.
148 آیات ۱۴۷ تا ۱۴۹ انعام.mp3
5.09M
#مباحث_تفسیری
ص 148
#انعام 147-149
🔹 بحثی درباره قلمرو قاعدۀ لطف
🔹 آیا اجماع لطفی قابل قبول است؟
🔹 آیا خطای فقها یا ولات امر، خلاف لطف خدا است؟
#کلام
#اصول_فقه
#سیاسی
هدایت شده از وحید جلیلی
🔰 هشدار قرآن به حزباللهیها
📆 به بهانه 24 ذیالحجه سالگرد نزول آیه ولایت
✅ "انما ولیکم الله و رسوله و الذین امنوا الذین یقیمون الصلوه و یُوتون الزکوه و هُم راکعون"
✅ از امیرالمومنین اسمش را هم نمیآورد فقط صحنه را توصیف میکند، صفت را توضیح میدهد. بنده توی این مسجد نشستهام. خیلیهای دیگر هم هستند. یک فقیری محتاجی وارد میشود، بنده چکار میکنم؟ - خودم را عرض میکنم- بلافاصله بلند میشوم الله اکبر، بسم الله الرحمن الرحیم، الحمدالله رب العالمین،.... ما که داریم نماز میخوانیم برو سراغ بقیه.
✅ یعنی بلافاصله دین خودم را سپری قرار میدهم که مبادا مسئولیت اجتماعی بیاید سمت من. این یک نوع دینداری است که امثال من داریم.
✅ توی آن مسجد آن همه آدم هستند کی به آن فقیر کمک میکند؟ علی. در چه حالتی؟ در رکوعش. آن هم رکوع نمازهای آنها در اوج معنویت، آیه نازل میشود: "این قرائت از دین باید حکومت کند" دینی که معنویت و عدالت؛ عبادت و مسئولیت؛ در آن در کنار هماند. مواظب باشید بچه مسلمانها، بچه حزباللهیها، مومنین، این قرائت از دین باید حکومت کند. هر کس دیگری علَم حکومت دینی برافراشت، با قرائتهای دیگر، بدانید یا فاسد است، یا خائن است، یا خیلی پیاده است، بیسواد است. این موضع قرآن ماست در مساله امامت و ولایت.
✅ کسی که دم از ولایت میزند اما مثل امویها زندگی میکند دروغگو ست.کسی که دم از علی میزند اما نامه حضرت به عثمانبنحنیف را با رفتارش مسخره میکند و هیچ حساب میکند، دروغگوست.
✅ کسی که دم از ولایت میزند و به شکلگیری اشرافیت سیاسی و اقتصادی کمک میکند و حساسیتی نسبت به رنج جمهور مردم ندارد دروغگوست.
🆔@jalili_vahid
هدایت شده از وحید جلیلی
13.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 هشدار قرآن به حزباللهیها
📆 به بهانه 24 ذیالحجه سالگرد نزول آیه ولایت
🆔@jalili_vahid
#شهید_مطهری:
سررشتهی عُلْقهی خانوادگی در جانب مرد است و اگر مرد به همسرش علاقهمند باشد، زن طبق طبیعت خودش (كه میخواهد او را دوست بدارند) علاقهمند میشود. زن به اینکه دیگری را دوست داشته باشد اهمیت نمیدهد، بلکه به محبوب بودن برای دیگری اهمیت میدهد؛ یعنی زن آن مردی را دوست میدارد كه او را دوست بدارد، مردی محبوب اوست كه او محبوب آن مرد باشد. بنابراین كلید علقهی خانوادگی در دست مرد است و همینكه علاقهی مرد از بین رفت، كانون خانوادگی بهطور طبیعی منحلّ است. چنین كانونی را -كه باید بر محبت و علاقه و صمیمیت استوار باشد- نمیشود با زور و اجبار قانونی نگهداری كرد. زن مانند نوكر یا كارگر نیست كه قانون اجباری بتواند او را بر خلاف میلِ صاحبكار، در محل كارش نگهداری كند.
#مسئله_حجاب
(با ویرایش و تغییرات جزئی)