انباز
#شهید_مطهری: در تاريخ اسلام خودمان، تنها در صدر اسلام است كه مىبينيم بانوان نقش مؤثرى از نظر سياسى
#شهید_مطهری:
عايشه همواره زنان انصار را اينچنين ستايش مىكرد:
«مرحبا به زنان انصار. همينكه آيات سوره نور نازل شد يك نفر از آنان ديده نشد كه مانند سابق بيرون بيابد. سر خود را با روسریهاى مشكى مىپوشيدند. گويى كلاغ روى سرشان نشسته است.»
در سنن ابو داود جلد 2 صفحه 382 همين مطلب را از امّ سلمه نقل مىكند با اين تفاوت كه امّ سلمه مىگويد:
«پس از آنكه آيه سوره احزاب (يُدْنينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلابيبِهِنَّ) نازل شد زنان انصار چنين كردند.».1️⃣
#مسئله_حجاب
——
پ.ن:
1️⃣نکتۀ اساسی این دو روایت آن است که مردم مخاطب قرآن، به راحتی تکلیف جلباب را پذیرفتند. این مسئله مبتنی بر علل فرهنگی است که پیش از سوره احزاب با حکمت الهی تدبیر شده بود، و ادبیات آیه 59 احزاب نیز گویای همین معنا است.
#شهید_مطهری:
بعدها بر اثر معاشرت اعراب مسلمان با تازه مسلمانان غير عرب، حجاب از آنچه در زمان رسول اكرم وجود داشت شديدتر شد نه اينكه اسلام اساساً به پوشش زن هيچ عنايتى نداشته است.
از سخنان نهرو برمىآيد كه روميان نيز (شايد تحت تأثير قوم يهود) حجاب داشتهاند و رسم حرمسرادارى نيز از روم و ايران به دربار خلفاى اسلامى راه يافت.
اين نكته را ديگران نيز تأييد كردهاند.
#مسئله_حجاب
حضرت #ابوالفضل #عباس
مرحوم #حقیر
یئتوب امامه مصیبتْ مصیبت اوستوندن
نظرده ایمدی همان حالتی مجسَّم دور
ییخوبلا قولسوز علمدارینی فرات اوسته
یانان بو حسرته، شط فرات علقم دور
یئتن زمان باشی اوسته، گؤروب نفَس گلمور
هله اورک قانی گلماقلیغا دمادم دور
دؤلوبدی قان گؤزونه دیده دن آخار یوزونه
گُل اوزره بس دیهسن قطره قطره شبنم دور
الین قؤیوب بئلینه دیلده ذکر واعباس
دئدی بوکولدی بئلیم آه قامتیم خم دور
الون الیمدن آلوب ائتدیلر شهید سنی
بو قوم ایمدی منیم قتلیمه مصمم دور
سنون گؤزونده منم، اؤز گؤزونده سن منی گؤر
بو پرده پردۀ چشمونده خونِ دیدهم دور
مدادِ سُرخیله سینونده آیۀ قربان
یازوبلا صفحۀ قرآن کیمی مترجم دور
اگر یاتوب علمون ائتمه غم قیامت دن
او گون لوای شفاعت سنه مسلّم دور
...
باشین گؤتوردی دیزیندن ایاقینه قؤیدی
محبت عالمینین سرّی اؤزگه عالم دور
(با اندک ویرایش)
انباز
#شهید_مطهری: بعدها بر اثر معاشرت اعراب مسلمان با تازه مسلمانان غير عرب، حجاب از آنچه در زمان رسول اك
#شهید_مطهری:
در ميان اعرابِ جاهليت پوشش نبود1️⃣ و در عين حال امنيت فردى به واسطه زندگى خاص قبيلهاى و بدوى وجود داشت؛ يعنى در همان وقت كه در ايران، ناامنى فردى و تجاوز به ناموس به حد اعلى وجود داشت و پوشش هم بود، در عربستان اين گونه تجاوز بين افراد قبائل وجود نداشت.
امنيتى كه در زندگى قبيلهاى وجود نداشت #امنيت_اجتماعى يعنى امنيت گروهى بود و اين گونه عدم امنيتها را پوشش نمىتواند چاره نمايد. به اين معنى كه قبيلهاى به قبيله ديگر شبيخون مىزد. در اين شبيخونها كه به وسيله قبيله بيگانه انجام مىشد همه چيز دستخوش غارت مىگرديد، هم مرد اسير مىشد و هم زن، پوشش زن براى او امنيت نمىآورد.
زندگى اعراب جاهليت با همه تفاوت عظيم و فاحشى كه با زندگى صنعتى و ماشينى عصر ما داشته، از اين جهت مانند عصر ما بوده يعنى فحشا و زنا حتى در مورد زنان شوهردار فراوان بوده است. ولى به خاطر يك نوع دموكراسى و نبودن حكومت استبدادى كسى زن كسى را به زور از خانهاش بيرون نمىكشيد. با اين تفاوت كه نوعى عدم #امنيت_فردى در زندگى ماشينى امروز هست كه در آن عصر نبود.
پوشش براى جلوگيرى از تجاوز كسانى است كه در يك جا زندگى مىكنند.2️⃣
برحسب خوى و عادت قبيلهاى بين افراد يك قبيله اينجور تجاوزها وجود نداشته است. لهذا نمىتوانيم بگوييم كه اسلام صرفاً به خاطر برقرار ساختن امنيت دستور پوشش را وضع كرد.
نمىخواهيم بگوييم كه مسأله امنيت زن از گزند تجاوز مرد به هيچ وجه مورد توجه قرآن کریم نبوده است، یا در عصر ما اين فلسفه بىمورد است و امنيت كامل براى زن از ناحيه تجاوزات مردانه برقرار است؛ بلکه تجاوزات به عنف كه در كشورهاى به اصطلاح پيشرفته همه روزه رخ مىدهد، در روزنامههاى ما هم منعكس است.
#مسئله_حجاب
——
پ.ن:
1️⃣ ظاهرا مراد شهید مطهری این است که پوشش خاص مورد نظر شرع اسلام نداشتند.
2️⃣ با توجه به اینکه طبق آیه 59 احزاب، حجاب واجب شده تا زنان آزار نبینند، آیا از مطالب شهید مطهری چنین برمیآید که این آیه، حجاب را بر زنانی لازم میداند که شهروند یک حکومت مرکزی باشند؟
#شهید_مطهری:
ابن خلدون در مقدمه خويش فصلى دارد تحت عنوان «فَصْلٌ فِى الْحِجابِ كَيْفَ يَقَعُ فِى الدُّوَلِ وَ انَّهُ يَعْظُمُ عِنْدَ الْهَرَمِ». در اين فصل بيان مىكند كه حكومتها در بَدو تشكيل ميان خود و مردم حائل و فاصلهاى قرار نمىدهند ولى تدريجاً حائل و پرده ميان حاكم و مردم ضخيمتر مىشود تا بالأخره عواقب ناگوارى به وجود مىآورد.
ابن خلدون كلمه «حجاب» را به معنى پرده و حائل (نه پوشش) به كار برده است.
#مسئله_حجاب
انباز
#شهید_مطهری: ابن خلدون در مقدمه خويش فصلى دارد تحت عنوان «فَصْلٌ فِى الْحِجابِ كَيْفَ يَقَعُ فِى الد
✳️ حجاب حلال، حجاب حرام
ویرایشی از متن #سلمان_کدیور
...
دو نوع حجاب در فرهنگ جوامع اسلامی وجود دارد:
نخست، #حجاب_زنان، که میفرمایند زنان به مثابه عورت باید پوشانده باشند و اگر چنین نکنند فساد عالمگیر میشود.
برخی مدعیاند از شیوع برهنگی زنان جوامع سقوط میکنند.
دوم، #حجاب_حاکمان_از_مردم به این معنی که حاکمان حق ندارند میان خودشان و مردمشان حجابی قرار دهند، چنانکه ملت برای دسترسی به حاکم، مجبور شوند از چند دربان و منشی و... عبور کنند. بلکه باید مردم بتوانند بدون واسطه و لکنت، آنان را مورد پرسش و نقد قرار دهند.
🔻
در مورد حدود و ثغور و فلسفه و کارکرد حجاب زنان، میان علما و دانشمندان اختلاف بسیار است.
اما در مورد حجاب حاکمان از مردم، اسلام به صراحت در دهها آیه و حدیث و سیره و سنت، بر آن تأکید فراوان کرده و آن را جزو بدیهیات حکومت اسلامی و واجب عینی خوانده است و در آن شبههای نیست.
اما جالب این است که برای اجرای حجاب نوع نخست (حجاب زن به مثابه مقابله با فساد) چه دم و دستگاه قانونی و تبلیغاتی و قضایی و نظامی و... برپا ساختهاند و چه بگیر و ببندها راه انداختهاند؛ گویا که از اصول دین باشد.
در عوض از حرام بودن حجاب نوع دوم (حجاب حاکم از ملت) نه تنها سخنی به میان نمیآید که اگر بگویی هم به هزار برچسب، متهم میشوی.
❌
در جامعهای که
بدیهیات اسلام در نحوه حکمرانی رعایت نمیشود،
در سیاستهای فرهنگی و مالی و اجرایی به سادگی حدود اسلام نقض میشود،
در نحوه توزیع ثروت، رفع تبعیض و رسیدگی به حقوق عمومی، تامین نیازهای محرومین و مستضعفین و پاسخگویی حاکمان در قبال رفتارهایشان، اسلام و قرآن کنار زده میشود،
و رتبه فسادش در سطح بین المللی سالبهسال درشتتر میشود،
در چنین جامعهای، پافشاری بر حجاب زنان به عنوان #نماد جامعه اسلامی، نوعی سخره گرفتن اسلام و وهن مسلمانی است.
https://t.me/falaakhon/3410
https://www.instagram.com/p/CRUe7ctNnJ_/?utm_medium=copy_link
#تاسوعای_حسینی
زبان حال سید الشهدا علیه السلام بر بالین قمر منیر بنی هاشم
#شمسِ عاشورانین دیلیندن حضرت #قمر (ع) خطابینا:
اولدوز اولدوز پارچالانمیش آی! بئله باتما آمان
سایریشان اولدوزلاری قورخوتما آغلاتما آمان
زهره زهرا سؤلار سنسیز، قارالتما گؤیلری
سؤنمهسین نورون گونشلی گوندوزوم یاتما آمان
سئیر ائله، دورما، گونش منظومهسی برهم اؤلار
بو گونش، ثابت گرکدیر، باشه فیرلاتما آمان
چوخ دئدیم گؤز وورماغا مرصاده گلمیش حرمله
گؤیدن أنمیش بو فرسله عرصهیه چاتما آمان
ساقی کوثر نشانی! مشکی سنسیز نئیلیرم
اؤ اوزون قؤللاری نالایق سویا ساتما آمان
ساغ گؤزوندن سانجیلان قویروقلو اولدوز اؤد تؤکر
قلبیمی قان ائتمه قارداش، گؤزده قاش آتما آمان
ای نمازین اؤغلو باخ، اوخ یوخ کی سایسیز عقربه
ظهره استشهاد ائدیر قدقامتی قاتما آمان
عقربهلر یوز منه توتموشلار، عقربلر سنه
ای قمر! فتح آیهسین تسلیمه اؤغراتما1️⃣ آمان
کؤرموش اؤل ناکس کی شستیندن سنه اؤخ قورتاریب
یؤخسا بو گؤزلر دئییر بو سمته اؤخ آتما آمان
سو دگیلسن، نورسن هؤپما بو قومساللیق یئره
اولدوز اولدوز پارچالانمیش آی بئله باتما آمان
*
کربلاده گؤیلرین نورویدی دامدی تؤرپاغا
ای قلم اؤل کهکشانی قانه اؤخشاتما آمان
التماس دعا
#عبدالله_بحرالعلومی
به یاد حجت الاسلام #مولایی_اردبیلی (رضوان الله علیه) که این اشعار زیبا را در اختیار بنده قرار داده بود.
https://eitaa.com/anbaz60/633
----
پ.ن:
1️⃣ اؤغراتما: یؤخونلاتما
امشبی را ...
🖤🌹
امشبی را شه دین در حرمش مهمان است
عصر فردا بدنش زیر سم اسبان است
#مکن_ای_صبح_طلوع، مکن ای صبح طلوع
امشبی را علی اکبر به لبش قرآن است
عصر فردا اربا اربا وسط میدان است
مکن ای صبح طلوع ...
امشبی را علی اصغر به روی دامان است
عصر فردا هدف تیر عدو عطشان است
مکن ای صبح طلوع ...
امشبی را رخ اطفال حرم خندان است
عصر فردا به بیابان دلشان حیران است
مکن ای صبح طلوع ...
مطالب مربوط به امام حسین علیه السلام در کانال انباز:
https://eitaa.com/anbaz60/38
https://eitaa.com/anbaz60/147
https://eitaa.com/anbaz60/150
https://eitaa.com/anbaz60/151
https://eitaa.com/anbaz60/152
https://eitaa.com/anbaz60/154
https://eitaa.com/anbaz60/331
https://eitaa.com/anbaz60/330
https://eitaa.com/anbaz60/354
https://eitaa.com/anbaz60/381
https://eitaa.com/anbaz60/448
https://eitaa.com/anbaz60/624
«أَعْظَمَ اللهُ أُجُورَنَا بِمُصَابِنَا بِالْحُسَيْنِ وَ جَعَلَنَا وَ إِيَّاكُمْ مِنَ الطَّالِبِينَ بِثَأْرِهِ مَعَ وَلِيِّهِ الْإِمَامِ الْمَهْدِيِّ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ علیهم السلام»
به بهانۀ روضهای که امروز از یک سخنران معروف کشوری شنیدم:
قبول دارم
اگر زینب کبرا قبل از شمر، بر بالای سر سید الشهدا حاضر میشد و او را به آغوش میکشید و امام حسین ع چند بار که به هوش آمده باشد، با نگرانی از رسیدن دشمنان، به زینب بگوید «تا دشمن نرسیده برگرد به خیمهها» و زینب نمیتوانست از برادرش دل بکَنَد، ماجرا عاطفیتر و سوزناکتر بود.
اما مگر قصه میسازیم؟
اصلا مگر زخمها و غربتها و حادثهها، مصائب اصلی اهل بیتاند؟
نه عزیزم!
مصیبت اصلی چیزی دیگر و در جایی دیگر است. این مصائب، همگی، فقط، علاماتی بر آن مصیبت اعظماند.
سالها است که بسیار به ندرت مجلس عزائی پیش میآید که با خیال راحت بنشینم و بشنوم و همراه شوم.
الغرض!
حیف است به جای آنکه دنبال معارف ناب قرآن و احادیث باشیم و از آن سیراب شویم و کام دیگران را نیز شیرین کنیم،
چند وقت یک بار دروغی تازهتر درباره مصائب یا مناقب اهل بیت (علیهم السلام) بگوییم و منتشر کنیم، تا عدهای را بیشتر بگریانیم یا به هیجان آوریم.
و البته آن طرف ماجرا این است که چنین کاری باعث هدررفت مقدار قابل توجهی از امکانات فرهنگی ما میشود، که خود، مصیبت گرانی است.
اگر دست من و تو از معارف انسانساز و جامعهساز و تاریخساز و فرهنگسازِ قرآن و احادیث خالی است، مشکل از ما است، و الّا ثقلین، چیزی از رسالت خود کم ندارند؛ پس ما باید نزد اهلش برویم و یاد بگیریم.
تا کی میخواهیم با تهییج عواطف، مردم را پای دین نگه داریم؟ گیرم که میشود، مگر چنین دینی همان دینی است که خدا برای ما فرستاده و پایبندی به آن را از ما میخواهد؟
کی میخواهیم همانند خود انبیا و اولیای الهی، عقل خود و دیگران را بارور کنیم؟
هیهات!
وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الضَّلَالَةِ وَ الْجَهَالَةِ وَ الْعَمَى وَ الشَّكِّ وَ الِارْتِيَابِ إِلَى بَابِ الْهُدَى مِنَ الرَّدَى
https://eitaa.com/anbaz60/637
1️⃣
در این تصویر چند اشتباه فاحش وجود دارد که توضیح خواهم داد:
1. نسبت دادن کلام امام صادق به امام حسین علیهما السلام؛
2. تفکیک نکردن حدیث امام صادق از توضیح شیخ عباس قمی و نقل تاریخی درباره عمر بن خطاب؛
3. چندین اشتباه فاحش در ترجمه عبارات عربی؛
4. نادیده گرفتن قسمتی از متن؛
5. معکوس کردن فضیلت اهل بیت در مواجهه کریمانه با ایرانیان به شکل تحقیر ایرانیان.
ادامه دارد...
ایتا:
https://eitaa.com/anbaz60
تلگرام:
https://t.me/anbaz60
وبلاگ:
http://sdinparasti60.parsiblog.com/