eitaa logo
انباز
270 دنبال‌کننده
405 عکس
81 ویدیو
25 فایل
انباز: شریک، دوست، مانند و همتا، محبوب و معشوق. جایی کوچک برای فعالیت دینی ایتا: https://eitaa.com/anbaz60 تلگرام: https://t.me/anbaz60 ادمین: @Sajjaddinparast60 پست اول کانال: https://eitaa.com/anbaz60/2 وبلاگ: http://sdinparasti60.parsiblog.com/
مشاهده در ایتا
دانلود
از امام باقر (ع) نقل شده: "در کوفه به دلیل شادی از کشتن  (ع) چهار مسجد ساخته شد: مسجد اشعث، مسجد جریر، مسجد سماک و مسجد شبث بن ربعی". (بحارالانوار، ج ۴۵، ص ۱۸۹)
کسانی که نگاهی به آسیب‌های دین‌شناسی دارند و با برخوردهای نادرست دیگران در این مسیر مواجه شده‌اند، می‌توانند با مطالعۀ کتاب «» ، سابقه‌ای از این کشاکش‌ها ببینند و با آن شهید بزرگوار، احساس همدردی کنند.1️⃣ ملاحظه حالات روانشناختی و اخلاقی شهید مطهری نیز بسیار درس‌آموز است؛ می‌توان فضائل ایشان را آموخت، و شاید بتوان برای بهتر از او بودن، تلاش کرد. —— 1️⃣ فإِنْ كَذَّبُوكَ فَقَدْ كُذِّبَ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِكَ جاؤُ بِالْبَيِّناتِ وَ الزُّبُرِ وَ الْكِتابِ الْمُنيرِ (آل‏عمران 184)
انباز
کسانی که نگاهی به آسیب‌های دین‌شناسی دارند و با برخوردهای نادرست دیگران در این مسیر مواجه شده‌اند، م
یکی از نکاتی که در قلمِ ناقدِ است و همان سبک را از بعضی از طلاب درس‌خوان هم دیده‌ام، این است که بعد از بیان یک مطلب، می‌گویند «فافهم» یا «فتأمل» یا «خذ و اغتنم» و امثال آن. کاربرد این عبارات در کتب درسی یا برخی نامه‌نگاری‌ها از آن باب است که استاد صاحب نظری احتمال می‌دهد شاگرد/شاگردان از نکته دقیق مطلبش غفلت کنند و به حق مطلب نرسند. اما وقتی مخاطب او شخص دقیق‌النظری مثل است، دیگر «فافهم» برای چیست؟ خصوصا که او در نوع خود اگر بی‌نظیر نباشد، قطعا کم‌نظیر است و غالب ما محتاجیم به شنیدن ده‌ها «فافهم» و «خذ و اغتنم» از آن محقق والامقام. شاید شهید مطهری هم خواسته به نوعی، از پشت این عبارات، تعریض بیاورد، که یک بار فرموده: «از چیزی نفهمیدم». وقتی با کسی گفتگو می‌کنم و او قاعدتا اهل دقت در کلمات است یا سخن من چندان سخن پیچیده‌ای نیست، چرا باید بگویم «خذ و اغتنم»؟ کلاس داره؟! خیلی خوبه که درباره عادات خودمون، از جمله عادات قلمی و زبانی‌مون فکر کنیم و اگر اشکالی دارند، اصلاح کنیم.
انباز
#شهید_مطهری: در تاريخ اسلام خودمان، تنها در صدر اسلام است كه مى‏بينيم بانوان نقش مؤثرى از نظر سياسى
: عايشه همواره زنان انصار را اينچنين ستايش مى‏كرد: «مرحبا به زنان انصار. همينكه آيات سوره نور نازل شد يك نفر از آنان ديده نشد كه مانند سابق بيرون بيابد. سر خود را با روسری‌هاى مشكى مى‏پوشيدند. گويى كلاغ روى سرشان نشسته است.» در سنن ابو داود جلد 2 صفحه 382 همين مطلب را از امّ سلمه نقل مى‏كند با اين تفاوت كه امّ سلمه مى‏گويد: «پس از آنكه آيه سوره احزاب (يُدْنينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلابيبِهِنَّ) نازل شد زنان انصار چنين كردند.».1️⃣ —— پ.ن: 1️⃣نکتۀ اساسی این دو روایت آن است که مردم مخاطب قرآن، به راحتی تکلیف جلباب را پذیرفتند. این مسئله مبتنی بر علل فرهنگی است که پیش از سوره احزاب با حکمت الهی تدبیر شده بود، و ادبیات آیه 59 احزاب نیز گویای همین معنا است.
: بعدها بر اثر معاشرت اعراب مسلمان با تازه مسلمانان غير عرب، حجاب از آنچه در زمان رسول اكرم وجود داشت شديدتر شد نه اينكه اسلام اساساً به پوشش زن هيچ عنايتى نداشته است. از سخنان نهرو برمى‏آيد كه روميان نيز (شايد تحت تأثير قوم يهود) حجاب داشته‏اند و رسم حرمسرادارى نيز از روم و ايران به دربار خلفاى اسلامى راه يافت. اين نكته را ديگران نيز تأييد كرده‏اند.
حضرت مرحوم یئتوب امامه مصیبتْ مصیبت اوستوندن نظرده ایمدی همان حالتی مجسَّم دور ییخوبلا قولسوز علمدارینی فرات اوسته یانان بو حسرته، شط فرات علقم دور یئتن زمان باشی اوسته، گؤروب نفَس گلمور هله اورک قانی گلماقلیغا دمادم دور دؤلوبدی قان گؤزونه دیده دن آخار یوزونه گُل اوزره بس دیه‌سن قطره قطره شبنم دور الین قؤیوب بئلینه دیلده ذکر واعباس دئدی بوکولدی بئلیم آه قامتیم خم دور الون الیمدن آلوب ائتدیلر شهید سنی بو قوم ایمدی منیم قتلیمه مصمم دور سنون گؤزونده منم، اؤز گؤزونده سن منی گؤر بو پرده پردۀ چشمونده خونِ دیده‌م دور مدادِ سُرخیله سینونده آیۀ قربان یازوبلا صفحۀ قرآن کیمی مترجم دور اگر یاتوب علمون ائتمه غم قیامت دن او گون لوای شفاعت سنه مسلّم دور ... باشین گؤتوردی دیزیندن ایاقینه قؤیدی محبت عالمینین سرّی اؤزگه عالم دور (با اندک ویرایش)
انباز
#شهید_مطهری: بعدها بر اثر معاشرت اعراب مسلمان با تازه مسلمانان غير عرب، حجاب از آنچه در زمان رسول اك
: در ميان اعرابِ جاهليت پوشش نبود1️⃣ و در عين حال امنيت فردى به واسطه زندگى خاص قبيله‏اى و بدوى وجود داشت؛ يعنى در همان وقت كه در ايران، ناامنى فردى و تجاوز به ناموس به حد اعلى وجود داشت و پوشش هم بود، در عربستان اين گونه تجاوز بين افراد قبائل وجود نداشت. امنيتى كه در زندگى قبيله‏اى وجود نداشت يعنى امنيت گروهى بود و اين گونه عدم امنيت‏ها را پوشش نمى‏تواند چاره نمايد. به اين معنى كه قبيله‏اى به قبيله ديگر شبيخون مى‏زد. در اين شبيخونها كه به وسيله قبيله بيگانه انجام مى‏شد همه چيز دستخوش غارت مى‏گرديد، هم مرد اسير مى‏شد و هم زن، پوشش زن براى او امنيت نمى‏آورد. زندگى اعراب جاهليت با همه تفاوت عظيم و فاحشى كه با زندگى صنعتى و ماشينى عصر ما داشته، از اين جهت مانند عصر ما بوده يعنى فحشا و زنا حتى در مورد زنان شوهردار فراوان بوده است. ولى به خاطر يك نوع دموكراسى و نبودن حكومت استبدادى كسى زن كسى را به زور از خانه‏اش بيرون نمى‏كشيد. با اين تفاوت كه نوعى عدم در زندگى ماشينى امروز هست كه در آن عصر نبود. پوشش براى جلوگيرى از تجاوز كسانى است كه در يك جا زندگى مى‏كنند.2️⃣ برحسب خوى و عادت قبيله‏اى بين افراد يك قبيله اين‏جور تجاوزها وجود نداشته است. لهذا نمى‏توانيم بگوييم كه اسلام صرفاً به خاطر برقرار ساختن امنيت دستور پوشش را وضع كرد. نمى‏خواهيم بگوييم كه مسأله امنيت زن از گزند تجاوز مرد به هيچ وجه مورد توجه قرآن کریم نبوده است، یا در عصر ما اين فلسفه بى‏مورد است و امنيت كامل براى زن از ناحيه تجاوزات مردانه برقرار است؛ بلکه تجاوزات به عنف كه در كشورهاى به اصطلاح پيشرفته همه روزه رخ مى‏دهد، در روزنامه‏هاى ما هم منعكس است. —— پ.ن: 1️⃣ ظاهرا مراد شهید مطهری این است که پوشش خاص مورد نظر شرع اسلام نداشتند. 2️⃣ با توجه به اینکه طبق آیه 59 احزاب، حجاب واجب شده تا زنان آزار نبینند، آیا از مطالب شهید مطهری چنین برمی‌آید که این آیه، حجاب را بر زنانی لازم می‌داند که شهروند یک حکومت مرکزی باشند؟
: ابن خلدون در مقدمه خويش فصلى دارد تحت عنوان «فَصْلٌ فِى الْحِجابِ كَيْفَ يَقَعُ فِى الدُّوَلِ وَ انَّهُ يَعْظُمُ عِنْدَ الْهَرَمِ». در اين فصل بيان مى‏كند كه حكومتها در بَدو تشكيل ميان خود و مردم حائل و فاصله‏اى قرار نمى‏دهند ولى تدريجاً حائل و پرده ميان حاكم و مردم ضخيم‏تر مى‏شود تا بالأخره عواقب ناگوارى به وجود مى‏آورد. ابن خلدون كلمه «حجاب» را به معنى پرده و حائل (نه پوشش) به كار برده است.
انباز
#شهید_مطهری: ابن خلدون در مقدمه خويش فصلى دارد تحت عنوان «فَصْلٌ فِى الْحِجابِ كَيْفَ يَقَعُ فِى الد
✳️ حجاب حلال، حجاب حرام ویرایشی از متن ... دو نوع حجاب در فرهنگ جوامع اسلامی وجود دارد: نخست، ، که می‌فرمایند زنان به مثابه عورت باید پوشانده باشند و اگر چنین نکنند فساد عالمگیر می‌شود. برخی مدعی‌اند از شیوع برهنگی زنان جوامع سقوط می‌کنند. دوم، به این معنی که حاکمان حق ندارند میان خودشان و مردمشان حجابی قرار دهند، چنانکه ملت برای دسترسی به حاکم، مجبور شوند از چند دربان و منشی و... عبور کنند. بلکه باید مردم بتوانند بدون واسطه و لکنت، آنان را مورد پرسش و نقد قرار دهند. 🔻 در مورد حدود و ثغور و فلسفه و کارکرد حجاب زنان، میان علما و دانشمندان اختلاف بسیار است. اما در مورد حجاب حاکمان از مردم، اسلام به صراحت در ده‌ها آیه و حدیث و سیره و سنت، بر آن تأکید فراوان کرده و آن را جزو بدیهیات حکومت اسلامی و واجب عینی خوانده است و در آن شبهه‌ای نیست. اما جالب این است که برای اجرای حجاب نوع نخست (حجاب زن به مثابه مقابله با فساد) چه دم و دستگاه قانونی و تبلیغاتی و قضایی و نظامی و... برپا ساخته‌اند و چه بگیر و ببندها راه انداخته‌اند؛ گویا که از اصول دین باشد. در عوض از حرام بودن حجاب نوع دوم (حجاب حاکم از ملت) نه تنها سخنی به میان نمی‌آید که اگر بگویی هم به هزار برچسب، متهم می‌شوی. ❌ در جامعه‌ای که بدیهیات اسلام در نحوه حکمرانی رعایت نمی‌شود، در سیاست‌های فرهنگی و مالی و اجرایی به سادگی حدود اسلام نقض می‌شود، در نحوه توزیع ثروت، رفع تبعیض و رسیدگی به حقوق عمومی، تامین نیازهای محرومین و مستضعفین و پاسخگویی حاکمان در قبال رفتارهایشان، اسلام و قرآن کنار زده می‌شود، و رتبه فسادش در سطح بین المللی سال‌به‌سال درشت‌تر می‌شود، در چنین جامعه‌ای، پافشاری بر حجاب زنان به عنوان جامعه اسلامی، نوعی سخره گرفتن اسلام و وهن مسلمانی است. https://t.me/falaakhon/3410 https://www.instagram.com/p/CRUe7ctNnJ_/?utm_medium=copy_link
زبان حال سید الشهدا علیه السلام بر بالین قمر منیر بنی هاشم عاشورانین دیلیندن حضرت (ع) خطابینا: اولدوز اولدوز پارچالانمیش آی! بئله باتما آمان سایریشان اولدوزلاری قورخوتما آغلاتما آمان زهره زهرا سؤلار سن‌سیز، قارالتما گؤیلری سؤنمه‌سین نورون گونشلی گوندوزوم یاتما آمان سئیر ائله، دورما، گونش منظومه‌سی برهم اؤلار بو گونش، ثابت گرکدیر، باشه فیرلاتما آمان چوخ دئدیم گؤز وورماغا مرصاده گلمیش حرمله گؤیدن أنمیش بو فرس‌له عرصه‌یه چاتما آمان ساقی کوثر نشانی! مشکی سن‌سیز نئیلیرم اؤ اوزون قؤللاری نالایق سویا ساتما آمان ساغ گؤزوندن سانجیلان قویروقلو اولدوز اؤد تؤکر قلبیمی قان ائتمه قارداش، گؤزده قاش آتما آمان ای نمازین اؤغلو باخ، اوخ یوخ کی سایسیز عقربه ظهره استشهاد ائدیر قدقامتی قاتما آمان عقربه‌لر یوز منه توتموشلار، عقربلر سنه ای قمر! فتح آیه‌سین تسلیمه اؤغراتما1️⃣ آمان کؤرموش اؤل ناکس کی شستیندن سنه اؤخ قورتاریب یؤخسا بو گؤزلر دئییر بو سمته اؤخ آتما آمان سو دگیل‌سن، نور‌سن هؤپما بو قومساللیق یئره اولدوز اولدوز پارچالانمیش آی بئله باتما آمان * کربلاده گؤیلرین نورویدی دامدی تؤرپاغا ای قلم اؤل کهکشانی قانه اؤخشاتما آمان التماس دعا به یاد حجت الاسلام (رضوان الله علیه) که این اشعار زیبا را در اختیار بنده قرار داده بود. https://eitaa.com/anbaz60/633 ---- پ.ن: 1️⃣ اؤغراتما: یؤخون‌لاتما
امشبی را ... 🖤🌹 امشبی را شه دین در حرمش مهمان است عصر فردا بدنش زیر سم اسبان است ، مکن ای صبح طلوع امشبی را علی اکبر به لبش قرآن است عصر فردا اربا اربا وسط میدان است مکن ای صبح طلوع ... امشبی را علی اصغر به روی دامان است عصر فردا هدف تیر عدو عطشان است مکن ای صبح طلوع ... امشبی را رخ اطفال حرم خندان است عصر فردا به بیابان دلشان حیران است مکن ای صبح طلوع ...