eitaa logo
اندکی حقیقت
29 دنبال‌کننده
15 عکس
1 ویدیو
0 فایل
نکاتی پیرامون #اخلاق و #عرفان اسلامی از زبان و گفتار بزرگان #معرفی_کتاب #سخنرانی #متن
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم
💢 حقیقت یعنی چه ؟ 🔻 در اصطلاحات فلسفی معمولا حقیقت همردیف “ صدق “ یا “ صحیح “ است. 🔺مثلا اعتقاد به اینکه “ چهار مساوی است با دو ضرب در دو “ یا اعتقاد به اینکه “ زمین گرد خورشید می چرخد “ حقیقت و صدق و صحیح است. 🔰اصول فلسفه/ صفحه 136 ✍️علامه طباطبایی @andaki_haghighat
💢 آیا حقیقت وجود دارد؟ 🔻حقیقی بودن و مطابق با واقع بودن ادراکات انسان ( فی الجمله ) بدیهی است. 🔺یعنی اینکه “ همه معلومات بشر صد در صد خطا و موهوم نیست “ بر همه کس در نهایت وضوح هویداست و احتیاج به استدلال ندارد. ♦️غرض از این بیان تنبیه و توجه دادن هر کس است به فطریات خود نه استدلال و اقامه برهان بر مدعا ، زیرا همچنانکه دانشمندان گفته اند اگر کسی منکر جمیع اصول و حقایق مسلمه بشود ( البته به زبان ) استدلال و اقامه برهان برای محکوم کردن او بی فایده است زیرا هر استدلالی متکی به مقدماتی خواهد بود و آن مقدمات یا خود بی نیاز از استدلال اند یا آنکه بالاخره متکی به اصول و مقدماتی خواهند بود که بی نیاز از استدلال باشند و اگر طرف به هیچ اصلی اذعان نداشته باشد و برای هر مقدمه دلیل بخواهد ، تا بی نهایت پیش خواهد رفت و قهرا حصول نتیجه غیر میسر خواهد بود . 🔰اصول فلسفه/ صفحه 140 ✍️علامه طباطبایی 👇لینک ورود در کانال👇 https://eitaa.com/joinchat/1375666439C3eed454405 @andaki_haghighat
💢میزان تشخیص حقیقت از خطا چیست ؟ 🔻از یک سلسله حقایق مسلمه که ذهن ما آنها را در کمال بداهت و روشنی می یابد بگذریم به مسائل دیگری برمی خوریم که بر ما روشن نیست و باید آنها را از طریق فکری و استدلالی کشف کنیم و همچنانکه وجود یک سلسله حقایق مسلمه بر ما مسلم است این مطلب نیز مسلم است که بشر گاهی در کوششهای علمی و استدلالی خود خطا می کند و به غلط می افتد . پس باید دید وسیله ای برای تشخیص صحیح از سقیم و حقیقت از خطا هست یا نه ، و آن وسیله چیست ؟ ♦️مقیاس و معیار تشخیص حقیقت از خطا “ منطق “ نامیده می شود . معروف ترین و شاید قدیمی ترین اسلوبهای منطقی همان است که ارسطو موفق به جمع و تدوین آنها شده . در تحول جدید اروپا منطق ارسطو مورد اعتراض و انتقاد دانشمندان قرار گرفته و بعضی از دانشمندان مانند دکارت (1)و هگل (2) مدعی منطق جدیدی هستند . 🔰اصول فلسفه/ صفحه 141 ✍️علامه طباطبایی 👇لینک ورود در کانال👇 https://eitaa.com/joinchat/1375666439C3eed454405 @andaki_haghighat
🛑آیا ممکن است یک چیز هم حقیقت بوده باشد و هم خطا ؟ 🔻معمولا هر یک از حقیقت و خطا یا صحیح و غلط یا صدق و کذب را در مقابل یکدیگر قرار می دهند و می گویند یک فکر اگر حقیقت و صحیح و صادق بود پس ممکن نیست خطا و غلط و کذب باشد ، و بالعکس اگر خطا بود ممکن نیست حقیقت بوده باشد 👈مثلا این فکر “ زمین به دور خورشید می چرخد “ یا راست است یا دروغ ، شق ثالث ندارد . 🔺راجع به هر مطلب دیگر نیز در نظر بگیریم خواه مربوط به مسائل روزمره باشد ( من امروز با فلان رفیق ملاقات کردم ) و خواه مربوط به حقایق تاریخی ( ارسطو شاگرد افلاطون بوده است ) و خواه مربوط به حقایق کلی علمی ریاضی مثل “ پنج ضرب در پنج مساوی است با بیست و پنج “ یا حقایق کلی طبیعی مثل آنکه “ اجسام در اثر حرارت منبسط می شوند “ یا حقایق فلسفی مثل آنکه “ دور و تسلسل باطل است “ همین طور است . 🔰اصول فلسفه/ صفحه 142 ✍️علامه طباطبایی 👇لینک ورود در کانال👇 https://eitaa.com/joinchat/1375666439C3eed454405 @andaki_haghighat
⭕چرا علوم تجربی یقینی نیست ؟ 🔻علت یقینی نبودن علومی که صرفا مستند به تجربه هستند این است که فرضیاتی که در علوم ساخته می شود دلیل و گواهی غیر از انطباق با عمل و نتیجه عملی دادن ندارد و نتیجه عملی دادن دلیل بر صحت یک فرضیه و مطابقت آن با واقع نمی شود زیرا ممکن است یک فرضیه صد در صد غلط باشد ولی در عین حال بتوان از آن عملا نتیجه گرفت . 🔺چنانکه هیئت بطلمیوس که زمین را مرکز عالم و افلاک و خورشید و همه ستارگان را متحرک به دور زمین می دانست غلط بود ولی در عین حال از همین فرضیه غلط درباره خسوف و کسوف و غیره نتیجه عملی می گرفتند . طب قدیم که براساس طبایع چهارگانه ( حرارت ، برودت ، رطوبت ، یبوست ) قضاوت می کرد غلط بود ولی در عین حال عملا صدها هزار مریض را معالجه کرده است . 🔰اصول فلسفه/ صفحه 150 ✍️علامه طباطبایی 👇لینک ورود در کانال👇 https://eitaa.com/joinchat/1375666439C3eed454405 @andaki_haghighat
🛑هدف خدا از آفرينش جهان و انسان چيست؟ 🔻در پاسخ به پرسش نخست بايد بگوييم كه به طور كلي اين سؤال صحيح نيست، چون خدا خود هدف است؛ نه اينكه هدف داشته باشد. 🔺هر كس با انجام هر كاري، به دنبال بر طرف كردن نقص خود و رسيدن به كمال است. 🔴 پس رسيدن به كمال براي خداي كمال مطلق، بي‌معني است، بلكه درباره كمال مطلق چنين گفته مي‌شود👈 كه او چون كمال مطلق و خير محض است و يكي از شعب كمال، جود و سخاست، از چنين ذاتي خير، احسان و جود صادر مي‌شود كه همان افاضه هستي است. ✅افاضه هستي بهترين جود است. 🔰نسيم انديشه دفتر دوم - صفحه ۱۲ ✍️آیت الله جوادی آملی 👇لینک ورود در کانال👇 https://eitaa.com/joinchat/1375666439C3eed454405 @andaki_haghighat
🛑هدف ما از خلق شدن چيست؟ 🔻 انسان موجودي است كه هم مي‌انديشد و هم كار مي‌كند، پس بايد براي انديشه و كار خود هدف داشته باشد. قرآن كريم هدف آفرينش انسان را نگاه الهي او به جهان هستي معرفي مي‌كند: 👈(اَللهُ الَّذي خَلَقَ سَبعَ سَموتٍ ومِنَ الاَ‌رضِ مِثلَهُنَّ يَتَنَزَّلُ الاَ‌مرُ بَينَهُنَّ لِتَعلَموا اَنَّ اللهَ عَلي كُلِّ شي‌ءٍ قَدير واَنَّ اللهَ قَد اَحاطَ بِكُلِّ شي‌ءٍ عِلما) خداوند است كه هفت آسمان را و از زمين همانند آن‌ها را آفريده‌است. فرمان (وي) ميان آن‌ها فرود مي‌آيد تا بدانيد كه خداوند بر هر كاري تواناست و اينكه دانش خداوند فراگير همه چيز است (سوره طلاق، آيه ۱۲)؛ 🔺اين مجموعه آفريده شد، تا شما جهان را با نگاهي الهي ببينيد و بدانيد كه همه اينها مخلوق يك مبدأ است، مبدئي كه عين قدرت و علم است و چيزي از محدوده علم و قدرت او خارج نيست. 💢اعتقاد به مبدئي با علم و قدرت نامتناهي براي ما سازنده است؛ به اين صورت كه چون او به همه چيز عالم است، پس ما مواظبيم كه به گناه آلوده نشويم و چون به همه چيز تواناست، كارها را با او در ميان مي‌گذاريم و فقط از او مي‌خواهيم. 🔰نسيم انديشه دفتر دوم - صفحه ۱۲ ✍️آیت الله جوادی عاملی 👇لینک ورود در کانال👇 https://eitaa.com/joinchat/1375666439C3eed454405 @andaki_haghighat
اندکی حقیقت
🛑هدف ما از خلق شدن چيست؟ 🔻 انسان موجودي است كه هم مي‌انديشد و هم كار مي‌كند، پس بايد براي انديشه
🛑در آيات پاياني سوره «ذاريات» آمده است: 🔻(وما خَلَقتُ الجِنَّ والاِنسَ اِلاّلِيَعبُدون) 👈هدف آفرينش انسان و جن خداپرستي و دوري جستن از غير خداست. چون بشر در هر حال ديني دارد و به يك قانون الهي يا غير الهي پايبند است. اگر اين قانون الهي باشد، دين شخص اسلام است: (اِنَّ الدّينَ عِندَ اللهِ الاِسلم) و مسلّماً اين شخص از اوامر خدا اطاعت و از نواهي او پرهيز مي‌كند. 🔺اما اگر كسي اين راه را طي نكرد و نفس خود را در جاي خدا نشاند، هواپرست است. بعضي مي‌گويند: من هر كار كه بخواهم انجام مي‌دهم، هرجا كه بخواهم مي‌روم و...؛ يعني دين من براساس هوس من تنظيم مي‌شود. 💢 خداي سبحان در قرآن كريم در اين باره فرمود: (اَرَءَيتَ مَنِ اتَّخَذَ اِلهَهُ هَوه). چنين شخصي هواپرست است. بنابراين، انسان يا خداپرست يا هواپرست است؛ بر اين اساس، قرآن كريم فرمود: انسان بايد در بخش عمل خداپرست و در بخش نظر خدابين باشد. مجموعه اين دو هدف علمي و عملي، آفرينش انسان را تشريح مي‌كند. 🔰نسيم انديشه دفتر دوم - صفحه ۱۲ ✍️آیت الله جوادی عاملی 👇لینک ورود در کانال👇 https://eitaa.com/joinchat/1375666439C3eed454405
«ای نوبهار عاشقان داری خبر از یار ما ای از تو آبستن چمن و ای از تو خندان باغ‌ها» «ای بادهای خوش نفس عشاق را فریادرس ای پاکتر از جان و جا آخر کجا بودی کجا» «ای فتنه روم و حبش حیران شدم کاین بوی خوش پیراهن یوسف بود یا خود روان مصطفی» «ای جویبار راستی از جوی یار ماستی بر سینه‌ها سیناستی بر جان‌هایی جان فزا» «ای قیل و ای قال تو خوش و ای جمله اشکال تو خوش ماه تو خوش سال تو خوش ای سال و مه چاکر تو را» آرزویمان این است 👇 دیگر بدون آقایمان روز را نو نکنیم سال نو مبارک 🌹🌹🌹 @andaki_haghighat
🛑در سوره ابراهيم آمده است: 🔻(اِن تَكفُروا اَنتُم ومَن فِي الاَ‌رضِ جَميعًا فَاِنَّ اللهَ لَغَنِي حَميد) 👈اگر همه مردم روي زمين كافر شوند، نقصي بر خدا وارد نمي‌شود و كمبودي براي او ايجاد نمي‌گردد. 🔺بعضي براي كسب سود كار مي‌كنند؛ مثلاً خانه‌اي مي‌سازند تا در آن سكونت كنند يا آن را بفروشند. هدف آنها از ساختن خانه، سود بردن صاحب‌خانه است؛ گاهي هدف ساختن بنا، سود بردن نيست، جود كردن است؛ مثل كسي كه از نظر مالي در وضعيت خوبي به سر مي‌برد و براي كمك به پيشرفت علم و دانش، براي دانشجويان خوابگاه مي‌سازد؛ او سودي نمي‌برد، بلكه جود مي‌كند؛ اگر اين كار را نكند، ناقص است، چون مي‌خواهد به جود و سخا كه يك كمال است دست يابد. ✅ خداي سبحان نه از قسم نخست است، نه از قسم دوم؛ نه جهان را آفريد كه سودي ببرد و نه به دنبال آن است كه با جود به كمال برسد؛ او (غَنِي عَنِ العلَمين) است. كسي كه هستي محض و كمالِ صرف است، به كار و تلاش براي رسيدن به كمال نياز ندارد، بلكه چون عين كمال است، جود و سخا از او نشأت مي‌گيرد؛ او خود هدف است و عين الهدف، منزّه از آن است كه هدف داشته باشد. 🔰نسيم انديشه دفتر دوم - ۱۲ تا ۱۶ ✍️آیت الله جوادی عاملی 👇لینک ورود در کانال👇 https://eitaa.com/joinchat/1375666439C3eed454405
🛑معنای رمضان 🔻عده ای از لغويون در مورد لغت "رمضان" ميگويند در هرکلمه ای که حروف "ر م ض" به کار رفته باشد، معناي حرارت از آن استفاده ميشود. ❓حال باید بررسی شود رابطه ماه رمضان و معنای حرارت چیست؟ 🔺یکی از احادیث شریفه این معنا را بیان میکند و میفرماید: "سمي رمضان رمضان لانه يحرق الذنوب " ♦ماه رمضان ، رمضان نامیده شد چرا که گناهان را میسوزاند و آن را ازبین میبرد. ✅از تمام لحظات این ماه مبارک باید استفاده کنیم ان شاءالله. 🎙 استاد فاطمی نیا 👇لینک ورود در کانال👇 https://eitaa.com/joinchat/1375666439C3eed454405
🛑 هدف از خلقت انسان 🔻رسیدن به توحید ذات بالاترین مقامی است که انسان می‌تواند به آن برسد و هدف از خلقت هم همین است. ♦ آن جا مقامی است که انسان با تمام وجود به این حقیقت و باور می‌رسد که یک وجود بیشتر در عالم نیست که همه عالم را پر کرده‌است و همه مخلوقات سایه و ظهوری از آن هستند عیناً مثل گلی که انسان تصور می‌کند که از طرفی هم گل غیر از انسان است وهم وجود این گل تصور شده عین وجود انسان (خالق آن) است. ✍علامه طهرانی 🔰روح مجرد.ص. ۳۰۶ 👇لینک ورود در کانال👇 https://eitaa.com/joinchat/1375666439C3eed454405 @andaki_haghighat
🛑 زیربنای دین چیست؟ 🔻پاسخ علامه طباطبایی به این سوال: ♦️تمام امور مربوط به شرع همه فرعِ توحیدند، توحید است که نبوت می‌خواهد، و توحید است که معاد می طلبد. 👇لینک ورود در کانال👇 https://eitaa.com/joinchat/1375666439C3eed454405 @andaki_haghighat
🛑توحید در عرفان 🔻به این معنا است که جز خداوند چیز دیگری وجود ندارد؛ از این دید عارف مسلمان همه چیز را تجلی خدا می‌بیند و غیر از او چیزی را نمی‌بیند و ماسوی الله را مظاهر حق می‌داند که به عنایت او وجود یافته‌اند. 👇لینک ورود در کانال👇 https://eitaa.com/joinchat/1375666439C3eed454405 @andaki_haghighat
اول الدین.mp3
5.45M
🛑نفی صفات از خدا ♦️کمترین امر در خداشناسی این است که خدا منفعل نمی شود و کمال معرفت تصدیق است. بعد از این به توحید می رسیم و در ادامه اخلاص بیان می شود. کمال اخلاص در این است که صفات را از خدا نفی کنیم. 🎙استاد فاطمی‌نیا 👇لینک ورود در کانال👇 https://eitaa.com/joinchat/1375666439C3eed454405 @andaki_haghighat
🛑توحید در کلام عرفا 🔻در نگاه عارفان‌، نفی وجود غیرخدا به‌ معنای نفی خلق‌ نیست‌، بلکه‌ مراد این‌ است‌ که‌ با مشاهده‌ وجود حقیقی، از جمیع‌ موجودات‌ به‌ عنوان‌ موجودات‌ حقیقی مستقل‌ قطع‌نظر شود، زیرا وجود موجوداتْ اعتباری است‌؛ آنها مظاهر حق‌اند و به‌ وجود حق‌ موجود و بدون‌ او معدوم‌اند و وجود حقیقی فقط‌ حق‌ تعالی است‌. 🔺توحید حقیقی، مشاهده‌ حق‌ با خلق‌ و مشاهده‌ خلق‌ با حق‌ است‌، چنانکه‌ نه‌ حق‌ حجاب‌ خلق‌ شود و نه‌ خلق‌ حجاب‌ حق‌ گردد.(آیت الله جوادی آملی، تحریر تمهیدالقواعد صائن‌الدین‌ علی بن محمد الترکه‌، ج۱، ص۳۸ـ ۴۲) ♦️به‌گفته‌ ابن‌عربی در الفتوحات‌ المکیه‌ آنچه‌ حق‌ تعالی بر موحد واجب‌ و ضروری می‌داند این‌ است‌ که‌ خدا را از حیث‌ هویتش‌ یگانه‌ بداند و نیز بداند که‌ اگرچه‌ مظاهر متعدد و کثیرند، ظاهر (= حق‌تعالی) تعدد ندارد و یگانه‌ است‌.(ابن‌عربی، الفتوحات‌ المکیه‌، ج۱، ص۴۴۶، ش‌ ۳۸۲، سفر ۱۲) 👇لینک ورود در کانال👇 https://eitaa.com/joinchat/1375666439C3eed454405 @andaki_haghighat
🛑جایگاه توحید در عرفان 🔻عارفان‌ با نظر به‌ احوال‌ و مقامات‌ و مراتب‌ سیر و سلوک‌، توحید را مقصد اقصا و مطلب‌ اعلا دانسته‌ و تمام‌ مقامات‌ و احوال‌ را، راهها و اسباب‌ و مقدمات‌ رسیدن‌ به‌ توحید نامیده‌اند. 🔻خواجه‌عبداللّه‌ انصاری در منازل‌السائرین‌، در باب‌ دهم‌ از ابواب‌ ده‌گانه‌ قسمِ نهایات‌، که‌ قسم‌ آخر مقامات‌ است‌، به‌ بیان‌ توحید پرداخته‌ است‌، بدین‌ ترتیب‌ وی توحید را آخرین‌ مقام‌ در سیر الی اللّه‌ می‌داند که‌ سالک‌ با طی مقامات‌ پیشین‌ بدان‌ نایل‌ می‌گردد. ✅همچنین‌ توحید اصل‌ در سلوک‌ است‌ و علم‌ معامله‌ (علم‌ احکام‌ شرعی که‌ خلق‌ برای نیل‌ به‌ ثواب‌ و پاداش‌ بدان‌ دست‌ می‌یازند، در برابر علم‌ مکاشفه‌ جز با تحقق‌ آن‌ تمام‌ نمی‌گردد، ابن‌عربی و برخی از شارحان‌ وی، توحید را همان‌ صراط‌ مستقیم‌ دانسته‌اند که‌ سالک‌ هدایت‌ به‌ آن‌ را از خداوند می‌طلبد، زیرا توحید طریق‌ سلیم‌ به‌ سوی خدا و راه‌ مستقیم‌ خالی از انحراف‌ و کجی به‌سوی خشنودی اوست‌. ♦️سیدحیدر آملی گفته‌ است‌ که‌ کل‌ وجود بر توحید واقع‌ و مشتمل‌ بر مراتب‌ آن‌ است‌، تمام‌ موجودات‌ بر فطرت‌ توحیدند و توحید، غایت‌ خلقت‌ ایشان‌ است‌، حصول‌ دین‌ و کمال‌، به‌حسب‌ ظاهر و باطن‌ موقوف‌ و منوط‌ به‌ توحید حقیقی است‌ و هدف‌ بعثت‌ انبیا و اولیا علیهم‌السلام‌، اظهار آن‌ و دعوت‌ خلق‌ به‌ آن‌ است‌. 👇لینک ورود در کانال👇 https://eitaa.com/joinchat/1375666439C3eed454405 @andaki_haghighat
🛑توحید عام‌ 🔻توحید عام‌ یا توحید عوام‌ که‌ به‌ زبان‌ شهادت‌ دهند که‌ هیچ‌ خالقی جز خداوند نیست‌ و این‌ معنی را به‌ دل‌ نیز تصدیق‌ کنند. 🔻به‌ تعبیر سیدحیدرآملی این‌ مرتبه‌ از توحید عبارت‌ است‌ از نفی خدایان‌ مقید و بسیار و اثبات‌ خدای مطلق‌ و یگانه‌. کسی که‌ در این‌ مرتبه‌ از توحید است‌، یعنی صاحب‌ عقل‌ (اهل‌ استدلال‌ )، خلق‌ را ظاهر می‌بیند و حق‌ را باطن‌، حق‌ نزد او آیینه‌ای است‌ که‌ در آن‌ خلق‌ را می‌بیند و آیینه‌ به‌ سبب‌ چهره‌ و صورتی که‌ در آن‌ نمایان‌ می‌گردد خود در حجاب‌ است‌ و دیده‌ نمی‌شود، به‌ تعبیر عارفان‌ با تحقق‌ این‌ مرتبه‌ از توحید ورود به‌ اسلام‌ و رهایی از شرک‌ جلی محقق‌ می‌گردد. 👇لینک ورود در کانال👇 https://eitaa.com/joinchat/1375666439C3eed454405 @andaki_haghighat
صفات خدا.mp3
5.86M
🛑معنای نفی صفات از خدا 🔻یعنی چه که صفات را از خدا نفی کنیم؟ 🔺 لشَهادَةِ کُلِّ صِفَة أنَّها غَیْرُ الْمَوْصُوفِ وَ شَهادَةِ کُلِّ مَوْصُوف أنَّهُ غَیْرُ الصِّفَةِ ♦️«برای اینکه هر صفتی شهادت می دهد غیرموصوف است و هر موصوفی شهادت می دهد غیر از صفت است». صفت یک چیزی است و موصوف چیز دیگری است، علم یک چیز جداست و عالم هم جداست. نفی صفات از خدا یعنی چه؟ صفات خدا باید را عین ذاتش بدانیم، اگر صفت خدا را یک چیز و خدا را چیز دیگر بدانید العیاذبالله خدا مرکب می شود و خدا به آن صفت محتاج می شود و نیاز پیش می آید. صفات خدا عین ذات خداست، سمیع عین ذات خداست. 🎙استاد فاطمی‌نیا 👇لینک ورود در کانال👇 https://eitaa.com/joinchat/1375666439C3eed454405 @andaki_haghighat
🛑توحید عارفان‌ 🔻خواجه‌عبداللّه‌ انصاری توحید عارفان‌ را توحید خاصه‌ می‌نامد که‌ توحیدِ اهل‌ حقایق‌ است‌ و به‌وسیله‌ مقامات‌، یعنی مکاشفه‌، مشاهده‌، معاینه‌، حیات‌، قبض‌، بسط‌، سُکْر، صحو، اتصال‌ و انفصال‌، که‌ در قسم‌ نهم‌ از اقسام‌ ده‌گانه‌ مقامات‌ سلوک‌ ذکر شده‌ است‌ تثبیت می‌گردد. 🔺به‌ عبارت‌ دیگر این‌ توحید برای کسانی است‌ که‌ اهل‌ این‌ مقامات‌اند، ♦️وی می‌افزاید در مقام‌ توحید، سالک‌ به‌ مقام‌ کشف‌ ترقی، و از طَور عقل‌ و منازعات‌ عقلی به‌ نور کشف‌ گذر می‌کند و به‌ نور تجلی و عیان‌ از طور استدلال‌ و تمسک‌ به‌ ادله‌ بی نیاز می‌شود؛ ازینرو، توحید سالک‌ در این‌ مرتبه‌ متوقف‌ بر دلیل‌ نیست‌، زیرا توحید اَجلی' از هر دلیل‌ است‌ و نیز در توکل‌ سببی مشاهده‌ نمی‌کند زیرا به‌ یقین‌ می‌داند که‌ جز خدا مؤثری نیست‌ و تأثیر اسباب‌ و همه‌ افعال‌ از خداوند است‌ و در طلب‌ نجات‌ هیچ‌ واسطه‌ و وسیله‌ای را جز امتثال‌ فرمان‌ حق‌، که‌ موهبتی از جانب‌ خداست‌، معتبر نمی‌داند. ✍️عبدالرزاق‌ کاشی 🔰شرح‌ منازل‌السائرین‌، ج۱، ص۶۱۵ 👇لینک ورود در کانال👇 https://eitaa.com/joinchat/1375666439C3eed454405 @andaki_haghighat
قال الله سبحانه و تعالی: ⚪️….عَسى‏ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَ عَسى‏ أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ 🔴….چه بسا چیزی را خوش نداشته باشید، حال آن که خیرِ شما در آن است. و یا چیزی را دوست داشته باشید، حال آنکه شرِّ شما در آن است. و خداوند می‌داند، و شما نمی‌دانید. 📚قران کریم ، سوره مبارکه بقره ، آیه ۲۱۶ 👇لینک ورود در کانال👇 https://eitaa.com/joinchat/1375666439C3eed454405 @andaki_haghighat
هدایت شده از مدرسه تولید محتوا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
 🛑توضیح استاد فاطمی‌نیا در مورد این روایت 👇 💢 عَنْ يُونُسَ بْنِ يَعْقُوبَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ: مَنْ أَذْنَبَ ذَنْباً فَعَلِمَ أَنَّ اَللَّهَ مُطَّلِعٌ عَلَيْهِ إِنْ شَاءَ عَذَّبَهُ وَ إِنْ شَاءَ غَفَرَ لَهُ غَفَرَ لَهُ وَ إِنْ لَمْ يَسْتَغْفِرْ. ✅ «يونس بن يعقوب»گويد شنيدم امام صادق عليه السّلام مى‌فرمود: هركس گناهى كند و بداند كه خدا بر كارش آگاه است،اگر خواهد عذابش مى‌كند و اگر خواهد بيامرزد،خدا او را بيامرزد اگرچه استغفار نكند. ♨️ توضيح:مرحوم مجلسى(ره)مى‌گويد:شايد مراد علمى باشد كه در نفس او اثر كند و ثمره‌اش عمل باشد(يعنى سبب دست كشيدن از گناه شود). (اصول کافی / ترجمه آیت اللهی ;  ج ۴  ص ۲۵۷) 👇به کانال [تولید محتوا] وارد شوید👇 https://eitaa.com/joinchat/3011117308Cd8ce8a27dd @toolid_mohtava