استاد عندلیب همدانی
🎙صوت درس خارج فقه التعامل 🔰قاعدۀ تقیه(جمع بندی مباحث سال گذشته) 🔰جلسۀ 221 #️⃣#فقه_التعامل_1398_1399
222 (2).mp3
5.38M
🎙صوت درس خارج فقه التعامل
🔰قاعدۀ تقیه(جمع بندی مباحث سال گذشته)
🔰جلسۀ 222
#️⃣#فقه_التعامل_1398_1399
🆔@andalibhamedani
فقه جلسه 222-25 مرداد 1400.docx
61.4K
📄تقریر درس خارج فقه التعامل
🔰قاعدۀ تقیه(جمع بندی مباحث سال گذشته)
🔰جلسۀ 222
#️⃣#فقه_التعامل_1398_1399
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
🎙صوت درس خارج اصول 🔰انسداد(تتمه بحث سال گذشته) 🔰جلسۀ 221 #️⃣#خارج_اصول_1398_1399 🆔@andalibhamedani
222.mp3
5.68M
🎙صوت درس خارج اصول
🔰انسداد(تتمه بحث سال گذشته)
🔰جلسۀ 222
#️⃣#خارج_اصول_1398_1399
🆔@andalibhamedani
اصول جلسه 222- 25مرداد1400.docx
53.3K
📄تقریر درس خارج اصول
🔰انسداد(تتمه بحث سال گذشته)
🔰جلسۀ 222
#️⃣#خارج_اصول_1398_1399
🆔@andalibhamedani
📌غم_نامه۸
#سه_خون_آسمانی
🔳 امام شهید( علیه السلام ) در روز عاشورا سه خون را به طرف آسمان پرتاب کرد و قطره ای از این سه خون به زمین باز نگشت ،یکی خون گلوی شیرخوارهٔ شهید بود ، دیگری خون مقدس خودش بود. و نیز خون مقدس علی اکبر، همانطور که در زیارتش می خوانیم:
«یرفَعُ دَمَكَ ألی عِنانِ السَّماءِ لا یرجَعُ مِنهُ قَطرَةٌ وَ لا تَسكُنُ عَلیكَ مَن أَبیكَ زَفرَةٌ حینَ وَ دَّعَكَ لِلفِراقِ»
جملهٔ دوم نشانگر گریه های بسیار سوزناک و شدید پدر به هنگام وداع با فرزند است.
🆔@andalibhamedani
⚫️⚫️⚫️ یکی از دوستان عزیزم این دو کلیپ👇 را برایمن فرستادند که در بارهٔ زیارت و عزاداری حسینی است و در آن ادعا شده است که با اعجاز الهی زائران و عزاداران همواره در محافل اهل بیت (عليهم السلام) ایمن از بلا و بیماری هستند و ادلهٔ لاضرر در این موارد جاری نیست و........
این دوست بزرگوار نظر حقیر را در این باره خواستند ، مختصرا چیزی را خدمت ایشان نوشتم که در اینجا نخست دو کلیپ آورده می شود ، آنگاه عرائض بنده 👇
سلام علیکم
1️⃣ مرحوم آیت الله آخوند همدانی می فرماید همهٔ احکام محکوم لاضرر هستند ﴿یعنی در صورت ضرر عمده ترک می شوند مثل روزه یا تبدیل می شوند مثل وضوکه به تیمم تبدیل می شود﴾ولی خود لاضرر محکوم ادلهٔ زیارت حسینی است﴿ یعنی ولواحتمال ضرر هم می دهی زیارت را انجام بده و سراغ لاضرر نرو در حالی که حج با احتمال عقلایی ضرر عمده از عهده ساقط است﴾
پس این حرف از قبل هم مطرح بوده منتها با این بیان کاملا فنی که آن فقیه بزرگگفتند.
منتها باید توجه کرد که :
✅اولا/ این مطلب در همهٔ زمان ها ودر همهٔ موارد نیست بلکه مربوط به زمانی است که دشمن بخواهد تمام آثار حسینی را از بین ببردحتی قبر او را آب ببندد وخراب کند ، در اینجا جهاد ما رفتن به زیارت است ولو خسارت و ضرر هم ببینیم چوندر جهاد خسارت و ضربه دیدن طبیعی است و ادلهٔ لاضرر جاری نیست چون منافع بالاتری هست.
ولی الان که آن حالت اضطراری نیست اگر خوف ضرر عمده داشتم حق ندارم کربلا بروم (به دلیل حرمت اضرار به بدن)
✅ثانیا/ در مثل بیماری کرونا علاوه بر اینکه خوف از ابتلاء خودم به بیماری مانع رفتنم می شود ، مهمتر اینکه اگر احتمال عقلایی دادم که دیگران را بیمار کنم ، این که قطعا و قطعا حرام است و طبیعتا سفر این چنینی را حرام می کند ، ( اگر احتمال سرایت بالا باشد )
2️⃣ اصل معجزه امری قطعی و حتمی و یقینی است و هیچ تردیدی در آن نیست ولی :
✅اولا/ به صورت موردی است و نه همیشگی ،شما مشاهده می کنید که هزاران بیمار به زیارت ثامن الحجج ( علیه السلام) برای استشفاء می روند اما فقط برخی نتیجه می گیرند،چون بنای خلقت الهی بر خرق عادت همیشگی نیست بله به صورت موردی گاهی حکمت الهی اقتضای خرق عادت دارد، پس اینکه در اعتاب مقدسه، همیشه و همهٔ زائران و بلا استثناء دچار بیماری مسری نمی شوند نه دلیل عقلی دارد و نه مقتضای حکمت الهی در باب معجزه اینچنین است.
✅ثانیا/اثبات معجزه چه آنچه از روایات استفاده می شود وچه در این زمان ادعای وقوعش می شود باید یقینی باشد و ما قطع کنیمکه صحیح است و جعلی نیست و نیز تأثیر خیال و جوسازی نیست ....
محمد عندلیب همدانی
🆔@andalibhamedani
🔳 غم_نامه۹
📌 عمود_آهنین
گرز آهنین که به آن عمود می گویند سلاح سنگین و سختی است که سر را متلاشی می کند
پس از جدا شدن دست راست و چپ ، عمودی بر فرق قمر بنی هاشم زده شد و آنگاه بود که برادر را صدا کرد ، و حسین ( علیه السلام) خود را با عجله بالین بدن برادرش رساند و دید سر و پیشانی شکسته و دست ها بریده و بدن پر از جراحت است ﴿ وقف علیه منحنیا﴾امام با قامت خمیده و گریان در کنار بدن ماند تا او به شهادت رسید.
این یک بار که دشمن از عمود استفاده کرد ، مورد دیگر وقتی بود که تنها شهیدهٔ کربلا «ام وهب» همسر عبدالله،بن عمیر کلبی بر بالین بدن همسر نشسته بود، ناگاه غلام شمر به دستور او عمودی بر فرق بانو زد و او را به شهادت رساند
🆔@andalibhamedani