eitaa logo
اندیشانه
65 دنبال‌کننده
663 عکس
132 ویدیو
287 فایل
تئولوژی @sadid20 : ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
شیعه در اسلام .pdf
2.03M
📚 دانلود کتاب شیعه در اسلام ✍ علامه طباطبايی 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh #آموزه_های_اعتقادی_دین_اسلام
❓بصيرت به چه معناست؟ آيا همان عقل يا فهم و شعور است؟ چه اهميتي دارد؟ و راه هاي دست يابي به آن را بگوييد و چرا بعضي افراد مشهور دچار بي بصيرتي مي شوند؟ ✍پاسخ: 🔸بصيرت به معناي بينايى، دانايى، زيركى، هوشيارى، بينش، آگاهي و صفتی در شخص است که به او توانایی شناخت حق از باطل، زمان شناسي، شـنـاخـت فتنه، شـنـاخـتن دوست و دشمن، تولي و تبري، آگاهي از ترفندها و خدعه هاي دشمن، مي دهد 🔹انسان در حوادث پيرامونش، تدبر كند؛ سعى كند از حوادث به شكل عاميانه و سطحى عبور نكند؛ به تعبير امام علي(ع) اعتبار كند: «رحم اللَّه امرء تفكّر فاعتبر»(نهج البلاغه، خطبه ۱۰۳) 🔸شما جوانان براى اينكه ايران اسلامى را بسازيد، يعنى هم ملت و ميهن عزيز و تاريختان را سربلند كنيد، هم وظيفه‌ خودتان را در مقابل اسلامِ باعظمت انجام دهيد، بايد بيدار باشيد، بايد هوشيار باشيد، بايد در صحنه باشيد، بايد بصيرت را محور كار خودتان قرار دهيد. مواظب باشيد دچار بى‌بصيرتى نشويد.
کرسی ترویجی" نقد کتاب حسن و قبح عقلی " با حضور مولف: دکتر رضا برنجکار و ناقدان : حجج الاسلام دکتر علی شیروانی و دکتر مسلم محمدی چهارشنبه : 29 آبان 1398، بعد از نماز مغرب و عشاء ساعت 18 خیابان جمهوری - کوچه دوم - فرعی چپ - انجمن های علمی حوزه - طبقه همکف - سالن همایش 👇 👇👇👇👇 کانال اطلاع رسانی برنامه های انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم ایتا: https://eitaa.com/Islamic_theology 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh
✨ای که به قدر و بها داده ای ✨کشور ما را تو صفا داده ای ✨نام تو بر قلب صفا میدهد ✨روضه تو بوی رضا(ع) میدهد 🌸 23 ربیع الاول سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به قم گرامی باد. 🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh
💠 پیامبر اکرم(ص) هر که بی هیچ حاجتی به قصد دیدن برادر مومنش به خانه او رود از زیارت کنندگان خدا نوشته می شود. وسائل الشیعه، ج ۱۷، ص ۲۰۹
▪️حالا که اینترنت جهانی قطعه میتونید از لینک ها و امکانات زیر برای رفع بعضی نیازتون استفاده کنید: ۱. موتورهای جستجو (سرچ): 🔻پارسی‌جو parsijoo.ir 🔻یوز yooz.ir 🔻پارسیک parseek.ir ۲. مسیریاب: 🔻نشان nshn.ir 🔻بلد balad.ir 🔻دال daal.ir ۳. ایمیل: 🔻النون elenoon.ir 🔻چاپار chmail.ir 🔻میهن‌میل mihanmail.ir ۴. اینستاگرام ایرانی: 🔻هورسا hoorsa.ir 🔻لنزور lenzor.ir 🔻نزدیکا nazdika.ir 🇮🇷کانال اساتیدانقلابی http://eitaa.com/asatid_enghelabi 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh
✅ نبوت (۱) 💠 رسلآ مُبشّرین و مُنذرین لئلاّ یکونُ للناسِ علی الله حُجة بعد الرّسُل و کان الله عزیزاً حکیماً (نساء/۱۶۵) 🔸 یکی از اصول اعتقادی مسلمانان اعتقاد به نبوت است که این مبحث در کتب کلامی به طور مبسوط مورد بحث و واکاوی قرار گرفته است. 🔸 پیش نیاز مبحث راه و راهنماشناسی، اثبات وجود خدا و شناخت صفات الهی همچون علم و حکمت و قدرت... و انسان شناسی توحیدی است. 🔶 براهمه در جوامع شرقی(ر.ک: ملل و نحل شهرستانی ج 2 ص250) و دئیست ها در جامعه غربی (ر.ک: تاریخ فلسفه کاپلستون ج5 ص 179) منکر ضرورت اصل نبوت هستند. 🔶در میان مسلمانان، اشاعره به علت نفی عقلی بودن حسن و قبح، بایستگی نبوت را مثل ضرورت خیلی امور دیگر قبول ندارند. در مقابلِ اشاعره، عدلیه(شیعه امامیه و معتزله) هستند که بر ضرورت عقلی نبوت باور مندند. 🔶 در اینکه آیا افرادی همچون ابن راوندی، زکریای رازی و.. منکر اصل نبوت بوده اند یا نه؟ نیاز به تحقیق و پژوهش است. 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام
✍ ابوحمزه ثُمالی از ابوخالد کابلی از امام سجاد علیه السلام نقل می کند که حضرت فرمودند : يا أَبَا خَالِدٍ إِنَّ أَهْلَ زَمَانِ غَيْبَتِهِ الْقَائِلِينَ بِإِمَامَتِهِ وَ الْمُنْتَظِرِينَ لِظُهُورِهِ أَفْضَلُ مِنْ أَهْلِ كُلِّ زَمَانٍ، لِأَنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَعْطَاهُمْ مِنَ الْعُقُولِ وَ الْأَفْهَامِ وَ الْمَعْرِفَةِ مَا صَارَتْ بِهِ الْغَيْبَةُ عِنْدَهُمْ بِمَنْزِلَةِ الْمُشَاهَدَةِ ، وَ جَعَلَهُمْ فِي ذَلِكَ الزَّمَانِ بِمَنْزِلَةِ الْمُجَاهِدِينَ بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلّم بِالسَّيْفِ ، أُولَئِكَ الْمُخْلَصُونَ حَقّاً وَ شِيعَتُنَا صِدْقاً ، وَ الدُّعَاةُ إِلَى دِينِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سِرّاً وَ جَهْراً. اى ابو خالد مردم زمان غيبت امام زمان علیه السلام كه معتقد به امامت او هستند و منتظر ظهورش می باشند از مردم هر زمانى برترند زيرا خداوند تبارك و تعالى عقل و فهم و معرفتى به آنها عطا كرده است كه غيبت امام نزد آنها مانند حضور امام است. و همچنین خداوند متعال آنها را در زمان غیبت مانند مجاهد در ركاب رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم با شمشير قرار داده است. آنان حقیقتا از مخلَصین و شيعيان با صداقتِ ما و دعوت کنندگان به دين خداى عز و جل در پنهان و آشكار مي باشند. كمال الدّين و تمام النّعمة،ج1،ص320. ابنِ بابِوَیه 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh
شماره ۲۵ مجله علمی پژوهشی تحقیقات کلامی (وابسته به انجمن علم کلام حوزه علمیه قم) منتشر شد. 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh
📚 پژوهانه 🖌 معرفی پایگاههای اینترنتی مفید در حوزه پژوهش فناورانه (که قابلیت برداشت منبع علمی دارند) : 🔸کتاب🔸 سایت کتابخانه ملی ایران www.nlai.ir پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران lib.ir کتابخانه دیجیتال نور noorlib.ir کتابخانه مدرسه فقاهت lib.eshia.ir دایرة المعارف بزرگ اسلامی cgie.org.ir 🔸مقاله🔸 پایگاه مجلات تخصصی نور noormags.com پورتال جامع علوم انسانی ensani.ir پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات irandoc.ac.ir پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی sid.ir نشریات مجازی دانشگاه تهران ut.ac.ir نشریات تخصصی موسسه امام خمینی nashriyat.ir بانک اطلاعات نشریات کشور magiran.com 🔸 پایان نامه🔸 پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات irondoc.ac.ir پایگاه اطلاع رسانی حوزه hawzah.net سایتهای دسترسی و جستجو در دروس خارج مدرسه فقاهت eshia.ir پایگاه های اطلاع رسانی مراجع معظم تقلید و سایر دانشمندان و فرهیختگان.. @andishaneh
کلام_امامیه_ریشه_ها_و_رویش_ها@Bankketab.pdf
365.9K
#مقاله کلام امامیه ریشه ها و رویش ها ✍ محمد تقی سبحانی 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh #آموزه_های_اعتقادی_دین_اسلام
علل گرایش به مادیگری.pdf
1.68M
📚 علل گرایش به مادیگری ✍ شهید مرتضی مطهری 👇👇👇👇 https://eitaa.com/andishaneh #آموزه_های_اعتقادی_دین_اسلام
✍شعر زیبای "مهدی سهیلی" در موضوع 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 دخترم با تو سخن می گویم گوش کن با تو سخن می گویم زندگی در نگهم گلزاریست و تو با قامت چون نیلوفر شاخه ی پر گل این گلزاری من در اندام تو یک خرمن گل می بینم گل گیسو _ گل لبها _ گل لبخند شباب من به چشمان تو گلهای فراوان دیدم _ گل تقوا _ گل عفت _ گل صد رنگ امید _ گل فردای بزرگ _ گل دنیای سپید می خرامی و تو را می نگرم چشم تو آیینه فردای من است تو همان خرده نهالی که چنین بالیدی راست ، چون شاخه سرسبز و برومند شدی همچو پر غنچه درختی ، همه لبخند شدی دیده بگشای و در اندیشه گلچینان باش همه گلچین گل امروزند همه هستی سوزند کس به فردای گل باغ نمی اندیشد آنکه گرد همه گلها به هوس میچرخد بلبل عاشق نیست بلکه گلچین سیه کرداریست که سراسیمه دود در پی گلهای لطیف تا یکی لحظه بچنگ آرد و ریزد بر خاک دست او دشمن باغ است و نگاهش ناپاک تو گل شادابی به ره باد مرو غافل از باغ مشو ای گل صد پر من ! با تو در پرده سخن می گویم : گل چو پژمرده شود جای ندارد در باغ گل پژمرده نخندد بر شاخ کس نگیرد ز گل مرده سراغ دخترم ! با تو سخن می گویم : عشق دیدار تو بر گردن من زنجیریست و تو چون قطعه الماس درشتی کمیاب گردن آویز بر این زنجیری تا نگهبان تو باشم ز ((حرامی)) هر شب خواب بر دیده ی من هست حرام بر خود از رنج بپیچم همه روز دیده از خواب بپوشم همه شام دخترم ، گوهر من گوهرم ، دختر من تو که تک گوهر دنیای منی دل به لبخند ((حرامی)) مسپار دزد را دوست مخوان چشم امید به ابلیس مدار دیوخویان پلیدی که سلیمان رویند همه گوهر شکنند دیو کی ارزش گوهر داند ؟ نه خردمند بود آنکه اهریمن را از سر جهل ، سلیمان خواند دخترم ای همه ی هستی من تو چراغی ، تو چراغ همه شبهای منی به ره باد مرو تو گلی دسته گلی صد رنگی پیش گلچین منشین تو یکی گوهر تابنده ی بی مانندی خویش را خوار مبین آری ای دخترکم ، ای سراپا الماس از ((حرامی)) بهراس قیمت خود مشکن قدر خود را بشناس قدر خود را بشناس.
🌺🍃🌺🍃🌺🍃 👌 حضور باشکوه مردم بصیر ایران در دفاع از اقتدار و امنیت میهن اسلامی و پشتیبانی از نظام و رهبر معظم انقلاب در راهپیمایی برائت از اغتشاشگران و مستکبران
✍ باسلام و احترام دوستانی که صوت تدریس دروس عقاید را خواسته بودند در خصوص اطلاع دهند تا برایشان ارسال گردد.
(۲) ✍ چه نیازی به پیامبران هست؟ (تقریر فلاسفه) 1⃣ انسان مدنی بالبع است از این رو بطور فطری میل به زندگی اجتماعی دارد. 2⃣ انسان به خاطر خوددوستی و منفعت طلب بودن، دنبال استثمار دیگران است و چه بسا خودبرتربینی و هواهای نفسانی و منافعش او را به اختلاف و ظلم در حق دیگران بکشاند. برای جلوگیری از استثمار و ظلم و همچنین جهت رفع اختلافات، قانون در جامعه لازم است. 3⃣کسی که قانون را وضع می کند نباید فردی باشد که در وضع قانون منفعتی داشته باشد و الا منفعت خود را در آن دخیل می کند. همچنین واضع قانون کامل، علم و معرفت کامل لازم دارد و واضع قانون باید علم گسترده به همه نیازهای انسان داشته باشد. 🔻ما در صحنه هستی کسی را جز خداوند سراغ نداریم که بر تمامی نیازهای مادی و معنوی انسان آگاه باشد. همچنین هیچ موجودی غیر از خداوند متعال نداریم که محتاج نباشد و دنبال منفعت خود نباشد. 💠 بنابراین انسان صلاحیت وضع چنین قانونی را ندارد. لذا این همه قوانین بشری که روز به روز عوض می شوند یا نقض و یا کامل تر می شوند و تبصره و متمم می خورند دلیل بر نقص انسان در وضع قوانین است. 🔻حال که استقرار حیات اجتماعی بشر متوقف بر این است که خداوند قانون وضع کند طبق حکمت الهی بر خداوند لازم است که چنین قانونی را به بشر برساند (یعنی اگر خداوند چنین کار نکند با حکمت خود منافات دارد و بر او قبیح است و خداوند کار قبیح انجام نمی دهد) که آن قانون، وحی، و آورنده آن نبی و پیامبر نام دارد. 🔻و لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط. 🌷👇👇 @andishaneh
💠 تواضع عالمانه داخل آزمایشگاه جمع شده بودیم. تقریباً همه از شاگرد اول‌های رشته بودند. استاد مقدمه را که گفت شهید داریوش رضایی نژاد نتیجه آزمایش را حدس زد. استاد اخم کرد و با لحنی که بخواهد داریوش را مسخره کند گفت: «بچه! حالا تو جوونی، بذار بزرگتر بشی یاد می‌گیری که نباید عجله کنی!» داریوش هم بزرگوارانه خندید. فردا برای دیدن نتیجه، داریوش نیامد. گفت می‌ترسم استاد جلوی من تحقیر شود. نتیجه همان بود که داریوش پیش‌بینی کرده بود. استاد گفت: خوب شد رضایی نژاد نیامد، وگرنه خدا می‌داند من چقدر باید خجالت می‌کشیدم.» هم‌دوره کارشناسی ارشد شهید برگرفته از کتاب شهید علم، دفتر دوم 🇮🇷 #هفته_بسیج گرامی باد. 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 https://eitaa.com/andishaneh #آموزه_های_اعتقادی_دین_اسلام
1398.09.05-KarimiGhodosi .mp3
13.46M
⚠️یک سخنرانی عجیب برای مخاطبان 🔴سخنرانی بی سابقه و فوق امنیتی اقای کریمی قدوسی ۵ آذر ۹۸ قم
4_5848228569192333978.pdf
358.6K
📚 جمعیت غدیر خم : بررسی و تحلیل تاریخی جمعیت حاضر در غدیر خم که چند نفر در غدیر حضور داشتند؟ ✍ حجت الاسلام دکتر محمدجواد یاوری 👇👇👇👇 @andishaneh
ای شفای دردهای بی شمار ما بیا به دعای ما که نه، بر ناله ی زهرا بیا از گناهان خسته و در روضه ها سر میکنم ای صفای حق تعالی بر همه دلها بیا من که سربارت شدم، بی قیمت و بی آبرو آبروی هر دو عالم حضرت مولا بیا من گنه کارم ولی عشق تو را دارم به دل عشق زیبایت تمام آبروی ما بیا من بدم اما گدای درگهت هستم هنوز خاک پایت میشوم ای حضرت آقا بیا
✍ چرا امام جعفر صادق (علیه السلام) را رئیس مذهب تشیع می نامیم ؟ همه امامان شیعه برای اسلام و خلق خدا خدمت کردند.در این راه زحمات طاقت فرسایی را متحمل شدند. زحمات در قالب های مختلف، مانند قیام، صلح، سکوت و فعالیت های سیاسی و فرهنگی ظهور نمود. علت اینکه به مذهب ما "مذهب جعفری "گفته می شود، این نیست که امامان دیگر برای اسلام خدمت نکرده اند، بلکه سبب ناميده شدن آن است كه دوره زندگي امام صادق(ع) مصادف بود با اواخر حكومت امويان و اوايل خلافت عباسيان. به سبب درگيری ها و اختلافاتي كه ميان اين دو خاندان به وجود آمده بود، فرصت خوبی برای فعالیت های فرهنگی پدید آمد که امام صادق(ع) از آن بهره گرفت و مذهب شيعه را توسعه داد. امام با تشكيل حلقات درس و تبيين معارف و مباني تشيع، به نشر و تبليغ اسلام پرداخت وروايات بسيار زيادي را بيان فرمود. به همين جهت حيات مجددي در كالبد شيعه دميده شد. با این فعالیت گسترده علمی و فرهنگی معارف و احكام شيعه بيش از هر زماني مطرح گرديد. نظم و ترتيب خاص و ارزنده اي به شيعه داده شد. بدین جهت اين مذهب را به امام جعفر صادق منسوب مي نمايند. زيرا علاوه بر تحكيم مباني آن، عمده احاديث اين مذهب- نسبت به امامان ديگر - از اين امام بزرگوار نقل شده است. در مجلس درس ايشان هزاران تن شركت مي كردند. برخي از آنان مانند ابوحنفيه، مالك بن انس، جابر بن حيان و زرارة بن اعين، از اركان و بزرگان اهل سنت و شيعه به شمار مي آمدند.(۱) مرحوم جعفرشهیدی می نویسد: " آن كه در اخبار فقه شيعه تتبع كند، خواهد ديد روايت هاى رسيده از امام صادق (ع) در مسائل مختلف فقهى و كلامى مجموعه اى گسترده و متنوع است. براى همين است كه مذهب شيعه را مذهب جعفرى خوانده اند. گشايشى كه در آغاز دهه سوم سده دوم هجرى پديد آمد، موجب شد مردم آزادانه تر به امام صادق (ع) روى آورند. گشودن مشكلات فقهى و غير فقهى را از او بخواهند. ... دانشمندان از هيچ يك از اهل بيت رسول خدا به مقدار آنچه از ابوعبدالله روايت دارند، نقل نكرده اند. هيچ يك از آنان متعلمان و شاگردانى به اندازه شاگردان او نداشته اند. روايات هيچ يك از آنان برابر با روايت هاى رسيده از او نيست. اصحاب حديث نام راويان از او را چهار هزار تن نوشته اند. نشانه آشكار امامت او خردها را حيران مى كند و زبان مخالفان را از طعن لال مى سازد." (۲). پی نوشت ها : ۱. محمدجواد مشكور ، تاريخ شيعه و فرقههاي اسلام تا قرن چهارم، بی نام، ص ۱۰۶ - ۱۰۵؛مهدی پیشوایی، سیره پیشوایان، قم، موسسه امام صادق (ع)،۱۳۷۹ش ،چاب یازدهم، ص۳۵۹ ۲. جعفر شهيدى، زندگانى امام صادق، ص۶۱؛ رسول جعفریان، حیات فکری وسیاسی امامان شیعه، قم ، انتشارات انصاریان، ۱۳۸۴ش ، چاپ هشتم، ص ۳۴۵. 👇👇👇👇 @andishaneh