اندیشه ولایت
﷽؛ 🌐تمدّن نوین اسلامی 63 "خودکم بینی و عقب گرد" امام خامنهای (روحی فداه) : 🔹شما قرن چهارم هجری را
﷽؛
🌐تمدّن نوین اسلامی 64
"خدامحوری در تمدن سازی"
امام خامنهای (روحی فداه) :
🔹ملّت عزیز ما و شما عزیزان باید این #فرصتی را که خدای متعال در اختیارتان گذاشته است قدر بدانید.
این اقبالی که دلهای شما به سوی خدا و معنویّت و ذکر و خشوع و توجّه و تضرّع دارد، خیلی باارزش است. این، همان عامل است که یک روز اسلام را از یک جمع محدود غریب به یک تمدّن عظیم جهانی تبدیل کرد و این تمدّن، قرنها -لااقل در چند قرن از قرون اولیّه- دنیا را اداره کرد و امروز هم دنیا، مدیون تمدّن اسلامی است.
🔹توجّه به خدا و توجّه به معنویّت، باعث تکوینِ چنین تمدّنی شد، و الّا با انگیزهها و تلاشهای مادّی، چنین تمدّن ماندگاری به وجود نمیآمد.
🗓۱۳۷۵/۱۱/۲۱
•● بیانِ معارف انقلاب اسلامی ●•
@andishe_emam
اندیشه ولایت
﷽؛ 🌐تمدّن نوین اسلامی 64 "خدامحوری در تمدن سازی" امام خامنهای (روحی فداه) : 🔹ملّت عزیز ما و شما ع
﷽؛
🌐تمدّن نوین اسلامی 65
"دینداری عامل تمدّن سازی"
امام خامنهای (روحی فداه) :
🔹قرن چهارم هجری، قرن اوج شکوفایی تمدّن اسلامی است. اگر کتاب «تمدّن اسلامی در قرن چهارم» را مطالعه کنید، خواهید دید که در قرن چهارم هجری یعنی همان قرن یازدهم میلادی؛ یعنی اوج ظلمت جهل در اروپا که هیچچیز نبوده اوج شکوفایی اسلامی مربوط به ایران است.
🔹دانشمندانی هم که هستند جز تعداد خیلی معدودی تقریبا همه ایرانیاند؛ در حالی که دین و دینداری در همان اوقات در ایران از اروپا کمتر که نبود، خیلی بیشتر هم بود.
🔹پس، این دین نیست که مانع علم است؛ یک چیز دیگر و یک هویّت دیگری است که مانع از پیشرفت علمی میشود. آن چیست؟ آن، جهالتهای گوناگون مردم است؛ خرافات مسیحیتِ آن روز است. هرگز در دورهی اسلامی دیده نشد که یک عالِم به جرم علم، مورد اهانت قرار گیرد؛ در حالی که در اروپا به جرم علم یکی را کشتند، یکی را سنگسار کردند، یکی را به دار زدند، تعداد زیادی را آتش زدند! یعنی آنها آنچه را که در آنجا اتّفاق افتاده و ناشی از دینِ خرافیِ آمیختهی به شدّت جهالتزدهی مسیحیتِ تحریف شده بود، به همهی دنیا تعمیم دادند. گناه اسلام چیست؟ گناه مسلمانان چیست؟ گناه ملّتهای اسلامی چیست؟
🗓۱۳۷۸/۷/۱۹
•● بیانِ معارف انقلاب اسلامی ●•
@andishe_emam
اندیشه ولایت
﷽؛ 🌐تمدّن نوین اسلامی 65 "دینداری عامل تمدّن سازی" امام خامنهای (روحی فداه) : 🔹قرن چهارم هجری، قر
﷽؛
🌐تمدّن نوین اسلامی 66
"عوامل تمدّن سازی بررسی شود…"
امام خامنهای (روحی فداه) :
🔹همیشه سالهای گذشته، وقتی مسألهی مبعث و خاطرهی بزرگ بعثت مطرح میشده است؛ هم ملّت ما، حرکت و بعثت عمومی و برانگیختگی ملیِ تاریخی خود را در انقلاب، ادامهی آن بعثت عظیم نبوی دانسته، هم این #سؤال لااقل در ذهنهای افرادی از مردم از خواص و اهل نظر پیش آمده است که #راز_پیشرفت اسلام در آن روزگار غربت معرفت و عمومیت جهل، که همهی دنیا را پر کرده بود، چه بود.
🔹فقط در منطقهی عربی نبود که #جاهلیت حاکم بود. در دو امپراتوری عظیم آن روز یعنی امپراتوری ایران ساسانی و امپراتوری روم همین جاهلیّت وجود داشت؛ در آن مناطق هم از عدالت خبری نبود؛ در آن مناطق هم تبعیض بود.
در #همین_ایران، درس خواندن و معرفت آموختن، مخصوص به طبقاتی بود و عامّهی مردم حق نداشتند درس بخوانند.
بردهداری به بدترین شکلش، معاملهی با ضعفا به بدترین شکل، مسألهی زن و حضور زنان در جامعه و معامله با زنان در زشتترین و تحقیرآمیزترین شکل.
🔹همه جا جاهلیت بود؛ همه جا #معرفت غریب بود. اسلام آمد و خورشید معرفت اسلامی بر دلها و ذهنها تابید و با وجود جهالت عالَم و نامساعد بودن اوضاع و احوال، این کاروانِ رشد و ترقّیِ انسانی با سرعت پیش رفت.
🔹نیم قرن از دوران بعثت نگذشته بود که بیش از نیمی از دنیای آباد عالم، در حیطهی تصرّف اسلام قرار گرفت. این چیز کمی نیست. هرجا اسلام رفت، تودههای مردم از آن استقبال کردند و #قدرتهای پوشالیِ مانع و مزاحم، به آسانی کنار گذاشته شدند. این چه عاملی بود که توانست اینطور اقتدار اسلام را پیش ببرد و بعد هم تمدّن اسلامی را پایهگذاری کند که این تمدّن اسلامی، حتّی در دوران انحطاط قدرت سیاسی اسلام هم در اوج تلألؤ و اقتدار باقی ماند؛ فرهنگ دنیا را تحت تأثیر قرار داد؛ علم را گسترش داد و فرهنگ اسلامی را رایج کرد؟ اینها تجربیات خیلی عجیبی در تاریخ است. عامل اینها چیست؟ این، موضوع یک بحث خیلی طولانی است. محقّقان و نویسندگان روی این مسئله کار کردند؛ بازهم باید کار کنند.
🗓۱۳۷۸/۸/۱۵
•● بیانِ معارف انقلاب اسلامی ●•
@andishe_emam
اندیشه ولایت
﷽؛ 🌐تمدّن نوین اسلامی 66 "عوامل تمدّن سازی بررسی شود…" امام خامنهای (روحی فداه) : 🔹همیشه سالهای
﷽؛
🌐تمدّن نوین اسلامی 67
"در تمدن اسلامی، دنیا و آخرت با هم دیده می شود"
امام خامنهای (روحی فداه) :
🔹گرچه اسلام، نهضت و حرکت معنوی و اخلاقی بود و هدف اَعلای اسلام عبارت است از "ساخت انسان متکامل و منطبق با طراز اسلامی"، لکن بدون شک پیشرفت علم و پیشرفت و #اعتلای_اقتصادی جزو هدفهای اسلامی است؛ لذا شما ملاحظه میکنید که در #تمدن_اسلامی، اسلام در یکی از فقیرترین و عقبمانده ترین نقاط دنیا ظهور کرد؛ اما هنوز #پنجاه_سال از عمر آن نگذشته بود که بیش از #پنجاه_درصد از دنیای متمدّن آن روز در زیر پرچم اسلام قرار گرفت و هنوز بیش از دو قرن از عمر این تمدّن نگذشته بود که دنیای بزرگ اسلامی در آن روز، قلهی تمدّن بشری از لحاظ علم و انواع دانش و پیشرفتهای مدنی و اقتصادی شد؛ این نبود مگر به برکت #تعالیم_اسلام.
🔹اسلام به ما نمیگوید که ما معنویّت را ملاحظه کنیم، امّا از متن زندگی جامعهی انسانی غافل بمانیم.
🔹ما باید برای استقلال امّت اسلامی و برای عزّت آن، همهی تدابیر لازم را به کار ببریم، که یکی از مهمترینِ آنها، مسألهی #اقتصاد است.
🔹بنابراین، تلاش برای رشد و توسعه و اعتلای جنبهی اقتصادی دنیای اسلام، از کارهایی است که بلاشک جزو هدفهای اسلامی است.
🗓۱۳۸۳/۶/۲۵
•● بیانِ معارف انقلاب اسلامی ●•
@andishe_emam
اندیشه ولایت
﷽؛ 🌐تمدّن نوین اسلامی 67 "در تمدن اسلامی، دنیا و آخرت با هم دیده می شود" امام خامنهای (روحی فداه)
﷽؛
🌐تمدّن نوین اسلامی 68
امام خامنهای (روحی فداه) :
🔹تمدّن اسلامی به برکت #حرکت_علمی که از روز اوّل در اسلام شروع شد، به وجود آمد.
🔹هنوز دو قرن به طور کامل از طلوع اسلام نگذشته بود که حرکت علمی
جهش وار اسلامی به وجود آمد؛ آن هم در آن محیط.
🔹اگر شما بخواهید آن حرکت علمی را با امروز مقایسه کنید، باید قطبهای علمی امروز دنیا را در نظر بگیرید، بعد فرض کنید که کشوری در نقطهی دوردستی از دنیا قرار دارد که دور از هرگونه مدنیّتی است؛ این کشور وارد میدان تمدّن میشود و به فاصلهی مثلا صد یا صدوپنجاه سال، از لحاظ علمی بر همهی آن تمدّنها فائق میآید؛ این یک حرکت معجزآساست؛ اصلا قابل تصوّر نیست.
🔹این نبود مگر اینکه اسلام به علم، فراگیری آن و تعلیم دادن علم و زندگی عالمانه، تحریص داشت.
اصلا ببینید در احادیثی که در زبانهاست و گاهی مورد تعمّق قرار نمیگیرد، چقدر بعضی از نکات مهم هست:
«النّاس ثلاثة: عالمٌ و مُتعلّمٌ علی سبیل نجاة و هَمَجٌ رِعاع»؛
اصولا ما سه دسته انسان داریم: انسانهایی دانشمندند؛ انسانهایی در طریق دانستن هستند؛ بقیه، همج رعاع هستند. همج رعاع یعنی انسانهای سرگردان، بی ارزش و بی وزن. میبینید که اسلام اصلا نسبت به علم، در درجهی اوّل، ارزش را روی علم میبرد؛ چه داشتنِ علم و آموختن آن به دیگران و چه فراگیری علم. محیط اسلامی، چنین محیطی است.
🗓۱۳۸۳/۷/۵
•● بیانِ معارف انقلاب اسلامی ●•
@andishe_emam
اندیشه ولایت
﷽؛ 🌐تمدّن نوین اسلامی 68 امام خامنهای (روحی فداه) : 🔹تمدّن اسلامی به برکت #حرکت_علمی که از روز او
﷽؛
🌐تمدّن نوین اسلامی 69
امام خامنهای (روحی فداه) :
🔹نبی مکرّم، آن عنصر #شایستهای بود که برای یک چنین حرکت عظیمی، برای طول تاریخ بشریّت، خداوند او را آماده کرده بود.
لذا توانست در طول بیست و سه سال یک #جریانی را به راه بیندازد که این جریان با همهی موانع، با همهی مشکلات، تا امروز تاریخ را جلو رانده و پیش برده است.
🔹۲۳سال، زمان کوتاهی است.۱۳سال از این مدت هم با #مبارزات_غریبانه گذشت.
🔹در مکّه، اول با ۵نفر و ۱۰نفر و ۵۰نفر شروع شد و جمعیّت #معدودی در زیر #فشارهای طاقتفرسای دشمنان متعصّب، کور و #جاهل توانستند #مقاومت کنند.
🔹ستونهای مستحکمی ساخته شد برای اینکه جامعهی اسلامی و تمدّن اسلامی بر روی این ستونها قرار بگیرد.
🔹بعد هم خداوند متعال شرائطی را پیش آورد که پیغمبر توانست به مدینه هجرت کند و این نظام و این جامعه را به وجود بیاورد و این تمدّن را پیریزی کند. همهی مدّتی هم که پیغمبر اکرم این نظام نوپا را پرداخت، ساخت، آماده کرد و پیش راند، ۱۰سال شده است؛ یعنی یک مدّت کوتاه.
یک چنین حوادثی معمولا در طوفان امواج حوادث دنیا گم میشود، از بین میرود، فراموش میشود.
۱۰سال خیلی مدّت کوتاهی است؛ امّا در همین مدّت پیغمبر اکرم توانست این نهال را غرس کند، آبیاری کند، وسیلهی رشد و نمو آن را فراهم کند؛ یک حرکتی را ایجاد کند که این حرکت یک تمدّنی را آفرید و این تمدّن بر اوج قلّهی تمدّن بشری در دوران مناسب خود قرار گرفت.
یعنی در قرن سوم و چهارم هجری، در همهی دنیای آن روز، با سابقهی تمدّنها، با حکومتهای مقتدر، با میراثهای گوناگون تاریخی، هیچ تمدّنی به عظمت و رونق تمدّن اسلامی مشاهده نشده است؛ این هنر اسلام است.
🔹و این در حالی است که از بعد از دوران نبی مکرم اسلام، از بعد از همان دوران ۱۰ساله، حوادث گوناگون و تلخی هم برای امّت اسلامی به وجود آمد؛ موانع به وجود آمد، اختلافات به وجود آمد، درگیریهای داخلی پیدا شد. با همهی اینها، انحرافاتی که در طول زمان به وجود آمد، ناخالصیهائی که در جریان اسلام پیدا شد و رشد کرد، پیام پیغمبر اکرم و پیام بعثت در طول سه چهار قرن توانست آن عظمت را به وجود بیاورد که همهی دنیا و همهی تمدّنهای امروز #مدیون آن تمدّن قرن سوم و چهارم هجری مسلمانان است.
این یک تجربه است.
🗓۱۳۹۰/۴/۹
#پرورش_انسانهای_صالح_لازمه_تمدن_سازی
•● بیانِ معارف انقلاب اسلامی ●•
@andishe_emam
اندیشه ولایت
﷽؛ 🌐اسلام ناب 65 امام خامنهای (روحی فداه) : 🔹در اسلام وضعیّت بکلی متفاوت است. در اسلام ضدیّت دین
﷽؛
🌐اسلام ناب 66
امام خمینی (رحمةالله علیه):
آنهائی که اسلام را خلاصه میکنند در اینکه بخورند و یک نمازی بخوانند و یک روزه ای بگیرند و در گرفتاری این ملت، در گرفتاری این جامعه دخالت نکنند، به حسب روایت رسول اکرم اینها مسلم نیستند.
📚صحیفه نور/ ج ۱۵ ص۵۰
•● بیانِ معارف انقلاب اسلامی ●•
@andishe_emam
اندیشه ولایت
﷽؛ 🌐امامان جمعه، مسئولان انقلاب 11 " جناحی عمل نکنید " امام خامنهای (روحی فداه) : 🔹برخورد پدرانه
﷽؛
🌐امامان جمعه، مسئولان انقلاب 12
" مسئلهگویی که اهتمام به امور مسلمین نیست "
امام خمینی (رحمةالله علیه) :
🔹 نماز جمعه و مساجد در صدر اول اسلام، یک وضعی داشت و بعد به تدریج، آن محتوای خودش را از دست داد. در بین مسلمین، یک طایفهشان اصلا اقامهی جمعه نمیکردند و یک دستهای هم که اقامهی جمعه میکردند، تقریبا #بیمحتوا بود؛ مسائل منحصر میشد به یک چند جمله نصیحت و ختم میشد.
🔹 در صدر اسلام، مسجد و نماز جمعه یک ابزاری بود در دست کسانی که میخواستند فعالیت در امور کشوری بکنند. از مسجد، همهی این مسائل بیرون میرفت؛ شکل میگرفت و نماز جمعهها اینطور نبود.
🔹 شما خطبههایی [را] که در نماز جمعههای آن وقت خوانده شده است، ملاحظه میفرمائید که چه وضعی بوده است آن نماز جمعهها و چه محتوایی داشته است. و معالأسف، دستهای خائنی از اول تقریباً به تدریج این را از بین بردند؛ به طوری که نماز جمعه اصلا هیچ محتوا دیگر نداشت.
🔹پیغمبر سفارش کرده است که باید اهتمام [به] امور مسلمین [داشته باشید] اهتمام به امور مسلمین فقط همین است که ما بگوییم نماز چند رکعت است و شک بین کذا چی است؟! این اهتمام به امور مسلمین است؟!
🔹 مسئلهگویی که اهتمام به امور مسلمین نیست. امور مسلمین عبارت از امور #سیاسی مسلمین است، امور #اجتماعی مسلمین است، #گرفتاریهای_مسلمین است و کسی که اهتمام به این نکند، به حسب آن روایت، فَلَیْسَ بِمُسْلِمْ. و ما امیدواریم که لااقل از این دنیا نرویم و مشمول این نشویم که [بگویند:] شما مسلم نبودید؛ برای اینکه در امور مسلمین اهتمام نداشتید. ما باید دنبال این مسئله باشیم که با اهتمام تمام، بر امور مسلمین نظارت تام و تمام بر امور داشته باشیم.
🔹 اینطور نباشد که توی مسجد اگر یک امام جماعتی، جمعهای بخواهد یک کلمهای بگوید که مربوط به اجتماع مسلمین است، مورد طعن واقع بشود: «این چرا این طور کرده است؟!» بیایند و او را طعنش بدهند.
🔹 طعن به آن [کسی] وارد بشود که در امور مسلمین دخالت نمیکند، کنارهگیری میکند، عزلت میکند.
🔸شما ببینید قضیه عزلت در اسلام اصلاً نبوده؛ اساس نداشته این عزلت... این در یک طوایفی بوده است غیرمسلمین؛ اما آمده است در مسلمین؛ یک وقت رسیده به آنجایی که «آقا خیلی آدم خوبی است، اصلاً توجه ندارد به اینکه فلان چیز چه جور میشود!»
🗓1361/7/22
در جمع ائمه جمعه سراسر کشور
•● بیانِ معارف انقلاب اسلامی ●•
@andishe_emam
اندیشه ولایت
﷽؛ 🌐اتّحاد اسلامی 3 " اختلافکردن بر سر ولایت امیرالمومنین «خیانت به اسلام» است" امام خمینی(رحمةا
﷽؛
🌐اتّحاد اسلامی 4
امام خامنهای (روحی فداه) :
🔹…مثل ریگ درشبکه های ماهواره ای پول میریزند تا وحدت مسلمین رانابودکنند و به امالمؤمنین عایشه اهانت کنند، توهین به شعائر اهل سنت حرام است!
🗓۹۰/۷/۲۰
•● بیانِ معارف انقلاب اسلامی ●•
@andishe_emam
اندیشه ولایت
﷽؛ 🌐حکومت اسلامی 108 " شروع دیکتاتوری" امام خمینی (رحمةالله علیه ) : 🔹زمانی که دولت [مجموعه کارگز
7.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽؛
🌐حکومت اسلامی 109
🎥صفات حکومتی امام علی(علیه السلام) در بیانات ارزشمند امام خامنهای
⛔️اجتناب از زخارف دنيا
⛔️استفاده شخصی ازامكانات عمومی ممنوع
⛔️دقت نسبت به بیت المال
•● بیانِ معارف انقلاب اسلامی ●•
@andishe_emam
﷽؛
🌐حزبالله 1
امام خامنه ای(روحی فداه):
🔹عدّه ای سعی نکنند #حزباللهی را از ارزش بیاندازند!
"حزب اللّه" این مملکت را نجات داد.
🗓۱۳۷۵/۱/۲۸
•● بیانِ معارف انقلاب اسلامی ●•
@andishe_emam