eitaa logo
اندیشه رضوان
1.7هزار دنبال‌کننده
668 عکس
77 ویدیو
9 فایل
📌 پایگاه تحلیل و بررسی چالش‌ها و پرسش‌های دینی و اندیشه‌های تمدنی 📚 اندیشه رضوان، برای اندیشه، برای تو.... 📝 منتظر دیدگاه‌ها، انتقادات و پیشنهادات شما هستیم مدیریت: @Andisheh_rezvan ادمین تبادل1:‌ @mmadreza21 ادمین تبادل 2: @hadifh81
مشاهده در ایتا
دانلود
عصر زایش علوم انسانی اسلامی 🔹شاید بتوان گفت جمهوری اسلامی نخستین تجربه حاکمیت شیعی است. 🔺به همین دلیل تا پیش از انقلاب اسلامی، رساله‌ها و نگاشته‌های علمی اندیشمندان شیعی کمتر رنگ و بوی علوم انسانی در سطح کلان اجتماعی و تمدنی داشت. (هرچند اصل ایده علوم انسانی و اسلامی مربوط به پیش از انقلاب است و انقلاب اسلامی محصول آن است) 📌 اینجاست که می‌توان دهه‌های اخیر ایران را باید دوران گذار و ترقی دانست؛ ترقی از رساله‌نویسی فردی به ایده‌پردازی تمدنی.... ▪️دورانی که آینده جهان را تعیین می‌کند ❗️دورانی که باید آن را دوران زایش دانست؛ لذا همراه با چالش، درد و سختی است! 🔸عصری که نسل امروز طلاب و دانشجویان با الهام از آموخته‌های نسل پیشین، آن را راهبری می‌کند. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
هدف، اسرائیل نیست! 🔸 دفاع مشروع و مقتدرانه ایران در برابر تهاجم اسرائیل را نباید در مقیاس نظامی خلاصه کرد 🔹 اقدامی که از نظر نظامی در خاک اسرائیل رخ داد، ولی فقط هیمنه اسرائیل را از بین نبرد بلکه هیمنه و تهاجم‌های ضدبشری آن را نابود کرد. 🔺 تمدنی که ساخته شده بر بنیان‌هایی همچون ، ، و بود. 📍تمدنی که تمام مکاتب خود را برای حمایت از جنایت اسرائیل بسیج کرده است؛ چراکه اساس تشکیل اسرائیل برای منافع تمدن غرب است ▪️اساساً وقایع مربوط به اسرائیل را باید در این مقیاس مطالعه کرد ❗️حتی عادی‌سازی روابط با اسرائیل نیز در واقع در راستای سکولاریزاسیون (سکولارسازی) بیش از پیشِ کشورهای عربی بود 📌به همین دلیل مسئله اسرائیل، مسئله اسلام و یهود نیست. مسئله فلسطین و اسرائیل هم نیست. مسئله تمدن سلطه‌گر غرب و مقابله بشریت با آن است. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
دل پاک! 🔹همانطور که سلامتی شاخه و برگ درخت به سلامتی ریشه بستگی دارد 🔹همانطور که نمی‌شود دلت استقلالی باشد ولی لباس پرسپولیس را بپوشی و به حساب دلت به میان تماشاگران استقلال بروی، 📌نمی‌شود دلت الهی باشد ولی بروز و ظهور اجتماعی غیرالهی داشته باشی. 🔺این مسئله نه تنها در باب حجاب، بلکه همه اعمال روزمره، کنش‌های اجتماعی، کسب و کار و... جریان دارد ▪️اگرچه عموم افرادی که شعار «دل پاک بدون ظهور و بروز عملی» سر میدهند از این خبر ندارند ولی اساس این ایده، مبتنی بر نوعی الهیات تخدیری است ❗️الهیات تخدیری، خدایابی بر اساس تلقین و گاها توهم درونی برای کسب آرامش مصنوعی است (مثل مواد مخدر) برخلاف الهیاتی که به دنبال اصلاح، فعالیت، اثرگذاری عملی و واقعی در زندگی بشر است. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
چرا جوامع اسلامی در عرصه‌های مختلف آسیب و معضلات متعدد دارند؟ 🔹 با اینکه جوامع مسلمان گاهی ظرفیت‌های بسیار بالایی در عرصه‌های فرهنگی، فکری و ... دارند ولی تا زمانی که در راستای تمدن‌سازی و ایجادساختارهای کلان مبتنی بر آموزه‌های اسلامی قدم بر ندارند، معمولا عقب هستند. 🔸 بهترین تلاش‌ها در تمدن غیراسلامی، همچون ورزش کردن در هوای آلوده است 📌 در واقع تمدن‌ها اتمسفر سازند و هوای تنفسی شما را شکل می‌دهند. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
عصمت امام در اندیشه سیاسی شیعه 🔸در میان مذاهب اسلامی، شیعه تنها مذهبی است که در فلسفه سیاسی خود و نظریه ولایت و حکومتش شروط ویژه‌ای برای حاکم در نظر دارد 🔹 اینکه حاکم در درجه اول باید معصوم باشد 🔺 در واقع اگر حاکم جامعه معصوم باشد، حقوق طبیعی آحاد جامعه حفظ می‌شود 📍 حاکمیت اهل ظلم و جور نخواهد بود 🔹 در جامعه قانون حکمفرما خواهد بود. 📌 در حقیقت از آنجا که حاکم معصوم، جامع همه فضایل است و به معنای واقعی کلمه حکیم است، می‌تواند با علم و فضیلت خود قوای جامعه و افراد آن را در جهت شکوفایی و رشد پیش ببرد. 🔺 به همین دلیل است که فیلسوفانی همچون و با حاکمیت حکیمان و صاحبان فضایل باور دارند. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
اسلام و سیاست 🔸اگر سیاست را به معنای مدیریت همراه با خباثت و شیطنت برای استعمار، سلطه و چپاول بدانیم، اسلام با آن مخالف است و به مبارزه با آن بر می‌خیزد همانگونه که امامان شیعی به مبارزه با بنی‌امیه پرداختند 🔹 ولی اگر سیاست را به معنای تدبیر هوشمندانه برای برقراری نظم اجتماعی، شکوفایی، رشد و تکامل بدانیم، اسلام با آن موافق است؛ بلکه برای آن برنامه دارد به این معناست که می‌گوییم اسلام برنامه سیاسی اجتماعی دارد و را برنمی‌تابد. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
زیگموند باومن؛ مدرنیته و عقلانیت ابزاری! 🔹جدا از اینکه هولوکاست از نظر تاریخی ثابت شده است یا نه، این نکته قابل توجه است که زیگموند بآومن در کتاب خود با نام و هولوکاست به نکته ای مهم اشاره می کند 🔺او معتقد است، هولوکاست‌ها و نسل کشی لازمه عقلانیت ابزاری تمدن مدرن غرب است 🔸 او از تمدنی سخن می‌گوید که در آن عقلانیت، ابزاری برای سلطه‌گری و تأمین منافع است و در آن خبری از انسانیت، عدالت و... نیست. 📌همان چیزی که در عصر حاضر در نسل ‌کشی غزه هم به خوبی نمایش داده می شود. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
اسلام و علوم انسانی! 🔹وقتی از اقتصاد اسلامی، جامعه‌شناسی اسلامی و دیگر علوم انسانی با پسوند اسلامی سخن گفته می‌شود، باید توجه داشت که مقصود چیست؟ 🔸آیا مقصود آن است که در آیات و روایات، در جستجوی ایده‌های جامعه‌شناختی یا نسبت عرضه و تقاضا و... باشیم؟! ⁉️قطعا از آنچه در آیات و روایات است، به این راحتی نمی‌توانید تئوری‌پردازی و اندیشه‌ورزی‌های رایج را پیدا کنید؛ بدین جهت باید دانست که مقصود از چیست 📌در واقع منظور آن است که متفکران مسلمان با فهمی روش‌مند بتوانند راهبردهای اسلام در هر دانش را دریابند تا ساختاری از مبانی، اهداف و... سامان یابد 🔹پس از آن این گزاره‌ها بایستی با شاخصه‌های خاص خود بر موارد مختلف و تطبیق یابد و گزاره‌های کاربردی یا دستورات کاربردی متناسب با آن راهبردها بازطراحی شوند 🔸اینجاست که می‌توان از علوم انسانی اسلامی سخن گفت. 🔺بدین جهت، این برداشت که «علوم انسانی اسلامی صرفا به دنبال چند آیه و روایت در موضوعات جامعه‌شناختی، اقتصادی یا... است» برداشتی نارسا و نادرست است بلکه فهم عمیق از آیات و روایات و راهبردهای دین و سپس بازطراحی گزاره‌های کاربردی متناسب با آن، بخشی مهم از پروژه بازسازی علوم انسانی بر اساس آموزه‌های راهبردی اسلام است. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
کرامت انسانی... 🔹همواره انسان و جایگاه او در نظام زندگی اجتماعی بشر مورد توجه اندیشمندان مختلف بوده است. 🔸این‌که آیا هر انسانی دارای ارزش، کرامت و احترام است یا تنها برخی از انسان‌ها؟ 🔺به نظر می‌رسد در این زمینه باید به این نکته توجه داشت که اگر چه اصل وجود انسان و تمامی انسان‌ها دارای کرامت و احترام اند ولی در عین حال رفتارهای انسان می‌تواند به رفتار خوب و بد تقسیم گردد؛ 📌یعنی کرامت ذاتی انسان یک مسئله است و این‌که رفتار خوب و بد چیست مسئله‌ای دیگر، و این‌که انسان در قبال رفتارهای ناشایست خود باید پاسخگو باشد و گاه مجازات گردد، مسئله‌ای دیگر است. 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
چالش پلورالیسم! 📍یکی از مغالطه‌های طرفداران استفاده از تمثیل به نظام‌ها اقتصادی و سیاسی است. 🔺 آنها می‌گویند همانگونه که هر نظام سیاسی یا اقتصادی محاسن و معایبی دارد و نقاط مثبت و منفی مختلفی را در خود جای داده‌ است، هم اینگونه هستند. هرکدام نقاط ضعف و قوتی دارند. در این موارد باید همه را درست دانست و از حق دانستن یکی و رد دیگران پرهیز کرد. 📌برای نشان دادن ضعف این سخن می‌توان این سؤال را مطرح کرد که چرا دين و گزاره‌هاى دينى نظير مسائل فيزيک و رياضى نباشند كه يک پاسخ صحیح بیشتر ندارند؟! 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
مدینه فاضله افلاطون، دغدغه‌ای قابل توجه! 🔹نظریه مدینه فاضله افلاطون می‌گوید: دنیا آن روزی به سعادت نائل خواهد شد که حکیمان، زمامداران باشند و زمامداران حکیم باشند. 🔸تا وقتی که حکیمان طبقه‌‏ای هستند و زمامداران طبقه‌‏ای دیگر، دنیا روی سعادت نخواهد دید. 🔺در واقع هرچه جامعه در حوزه ابزار پیشرفت کند، تا زمانی که این ابزار توسط حکیم (کسی که در علم و عمل در جایگاه رفیع و دارای فضیلت است) به کار گرفته نشود، منجر به انحطاط و سقوط بشر می‌شود چراکه افراد غیرحکیم ابزار را برای منافع خودشان استفاده می‌کنند. 📌 هرچند که و ، رابطه خوشایندی با این نظریه ندارند ولی اساس دغدغه‌ی ، مسئله‌ای مهم است که می‌توان آن را مسئله امروز بشریت نیز قلمداد کرد؛ مسئله و دغدغه‌ای که هنوز زنده است... چه بسا همین دغدغه زنده است که باعث شده تا افوام و ادیان مختلف همواره در انتظار یک منجی باشند؛ منجی که قرار است مدینه‌ای فاضله ایجاد نماید 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات
اختلاف فتوا؛ پلورالیسم صدق یا نجات؟ 🔹 گاه ( دینی) به معنای آن به کار می‌رود که ممکن است افراد مختلفی از ادیان مختلف، نجات یابند و به آرامش و سعادت اخروی (ولو حداقلی) نائل شوند. 🔺این شبیه آن چیزی است که در ذیل اختلاف فتوا هم مطرح می‌شود. اینکه هر کسی به نظریه یک عالم دینی (در زمان غیبت) عمل کند، به رستگاری و سعادت می‌رسد؛ چراکه علما شاید اختلاف نظر داشته باشند و قطعا برخی از آن‌ها با واقعیت سازگار نباشند (خطا باشند) ولی عمل به دیدگاه آن‌ها موجب معذوریت و نجات است 🔸 ولی گاه پلورالیسم به معنای کثرت‌گرایی در صدق و حقانیت است؛ به این معنا که همه ادیان و اهالی آن‌ها، همگی در گزاره‌های خویش صادق هستند. 🔺پرواضح است که چنین دیدگاهی با چالشی جدی مواجه است! 📌 به عنوان چگونه می‌توان آموزه تثلیت مسیحیت را نیز صادق و حق دانست و در عین حال مخالفت و انتقادات جدی اسلام به آن را نیز حقیقت و صادق دانست؟! 📌 این مسئله به طور خاص در اعتقادات و باورهای بنیادین عملاً مستلزم تناقض‌گویی خواهد شد و مسلماً مورد پذیرش نخواهد بود! 🌱اندیشه رضوان؛ پایگاه تخصصی تحلیل و بررسی اندیشه‌های تمدنی 📎ایتا l سایت | تلگرام | اینستاگرام | ویراستی | آپارات