eitaa logo
اندیشه رضوان
1.9هزار دنبال‌کننده
685 عکس
77 ویدیو
9 فایل
📌 پایگاه تحلیل و بررسی چالش‌ها و پرسش‌های دینی و اندیشه‌های تمدنی 📚 اندیشه رضوان، برای اندیشه، برای تو.... 📝 منتظر دیدگاه‌ها، انتقادات و پیشنهادات شما هستیم مدیریت: @Andisheh_rezvan ادمین تبادل1:‌ @mmadreza21 ادمین تبادل 2: @hadifh81
مشاهده در ایتا
دانلود
رابطۀ سلطۀ سیاسی و فساد اخلاقی در فلسفۀ سیاسی و شیوۀ حکمرانی هر مکتب نگاهی خاص به مناسبات میان مباحث اخلاقی جامعه و معماری قدرت حاکم بر آن وجود دارد. شهید مطهری به رویکرد قدرت‌های غیر الهی برای سلطه بر جوامع اشاره می‌کند: 💡تاریخ بشر نشان می‌دهد که هرگاه قدرتهای حاکم می‌خواهند جامعه‌‏ای را تحت سلطه خود قرار دهند و آن را استثمار کنند، تلاش می‌کنند تا روح جامعه را فاسد کنند و برای این منظور تسهیلات شهوترانی را برای مردم زیاد می‌کنند و آنها را به شهوترانی ترغیب می‌کنند. 💡نمونه عبرت‌‏انگیزی از این شیوه کثیف، فاجعه‏‌ای بود که در اسپانیای مسلمان- که یکی از سرچشمه‌های به حساب می‌آمد و از پیشرفته‏‌ترین تمدنهای اروپا محسوب می‌شد- برای مسلمانان اتفاق افتاد. 💡 مسیحیان برای خارج کردن اسپانیا از چنگ مسلمانان، از راه فاسد کردن روحیه و اخلاق جوانان مسلمان وارد عمل شدند. تا آنجا که توانستند وسائل لهو و لعب و شهوترانی را به سهولت در اختیار مسلمانان قرار دادند و در این کار تا آنجا پیش رفتند که حتی سرداران و مقامات دولتی را نیز فریفتند و آنان را آلوده ساختند و به این ترتیب توانستند عزم و اراده و نیرو و شجاعت و ایمان و پاکی روح مسلمین را از میان بردارند و آنها را به آدمهایی زبون و ضعیف و شهوتران و شراب‌خواره و زنباره مبدل کنند. و پر واضح است که غلبه و پیروزی بر چنین مردمی کار دشواری نیست. 📗📍 آشنایی با قرآن، ج۱، ص۷ 🌱 اندیشۀ رضوان https://eitaa.com/andishehrezvan_offical 📎 ایتا I سایت
📚 «اسلام و مسئله ملیت» شمامل یک دیباچه، سه سخنرانی و یک ضمیمه از شهید متفکر آیت‌الله مطهری است. 📍دیباچه با عنوان «ایران و اسلام» از دو مقاله از استاد شهید تشکیل شده است. تفصیل این مقاله در کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران از آن شهید، آورده شده است. 📍بخش بعدی شامل سه سخنرانی شهید مطهری است که در تقریباً سال ۱۳۴۷ هجری شمسی در انجمن اسلامی مهندسین ایراد شده است. نوارهای صوتی آن سخنرانیها در دست نیست و این بخش تنظیم‌شده متنی است که در همان زمان از نوار صوتی پیاده شده و در اختیار آن شهید قرار گرفته است. بخش ضمیمه مقاله‌ای با عنوان «خدمات ایرانیان به فرهنگ اسلامی تا قرن پنجم» است. 📍مطالعه این کتاب، برای خواننده، روشن و ثابت می‌کند که نه‌تنها تقابلی میان اسلام و ملیت ایرانی وجود ندارد، بلکه اساسا اسلام، جزیی از ملیت مردم ایران است و هیچ ملتی به اندازه ایرانیان از روی عشق و علاقه، به اسلام خدمت نکرده است. 🌱 اندیشۀ رضوان https://eitaa.com/andishehrezvan_offical 📎 ایتا I سایت
انسان اقتصادی.mp3
4.3M
انسان؛ اقتصاد و رشد یکی از مهم‌ترین ارکان تمدن است. با این حال باید دانست که آیا انسان‌شناسی با انسان‌شناسی تفاوت دارد؟ اگر آری؛ تفاوت در چیست؟ حجة الاسلام قنبریان پاسخ می‌گوید. 🌱 اندیشۀ رضوان https://eitaa.com/andishehrezvan_offical 📎 ایتا I سایت
پیشتازی زنان در اثرگذاری بر جریانات اجتماعی 📍نگاه شهید مطهری در مسئله نسبت و جامعه و این نیست که فقط زن اجازه حضور در جامعه را دارد یا نه؟ 🔺از نگاه وی، زن الهام بخش است. 🔹یعنی نه تنها زن می‌تواند در متن جامعه حضور داشته باشد بلکه الهام‌بخش به مردان نیز هست. 📌شهید در آینده انقلاب اسلامی ایران، ص210 میگوید اگر زن پیشتاز جریانات اجتماعی باشد، نه تنها از حضور مردان جلوگیری نمی‌کند بلکه نیروی مردان در مسائل اجتماعی را چندبرابر می‌کند. 🌱 اندیشۀ رضوان https://eitaa.com/andishehrezvan_offical 📎 ایتا I سایت
نسبت انقلاب اسلامی با مسئله زن 🔹علت اینکه برخی جامعه‌شناسان، را پیش‌بینی نشده و خاص می‌دانند، آن است که به خاطر مناسبات خودشان و تبلیغات خودشان باورشان شده که دین با مشکل دارد و زنان قطعا در جبهه مقابل انقلاب اسلامی خواهد بود. 📍ولی اطلاع دقیقی از محیط اسلامی ایران نداشته و ندارند که اساساً انقلاب اسلامی نه تنها با زن مشکلی ندارد بلکه خود انقلاب ثمره حضور جدی زنان است. آینده انقلاب اسلامی ایران، ص ۲۱۰ 🌱 اندیشۀ رضوان https://eitaa.com/andishehrezvan_offical 📎 ایتا I سایت
پرسشی صریح از شهید مطهری درباره تمدن اسلامی! 📍اگر اسلام قادر بود ملتی را نجات بدهد و و فرهنگی به‌وجود آورد، چطور در طول این چهارده قرن یک نمونه هم نتوانست ایجاد کند؟ 📝 پاسخ شهید: اسلام پنج قرن، تمدنی را در سه مرکز بزرگ (اندلس، مصر، و بغداد و ایران) به وجود آورد که مجموع اینها را «تمدن اسلامی» می‏‌نامند. شما از قول جامعه‏‌شناسان در نظر بگیرید. مثلا که یک مورخ جامعه شناس در زمان خودمان بود و چهار پنج سال بیشتر نیست که مرده است تمدن‌های عالم را تقسیم بندی کرده است. سی و چند تمدن در دنیا تشخیص داده، بعد بعضی را کنار زده و بعضی را درجه اول در نظر گرفته تا به پنج تمدن رسیده است. باز برخی از آنها را کنار زده و به سه تمدن رسانده است. در میان آن سه تمدن بزرگ جهانی یکی را می‌شناسد. 📚 آینده انقلاب اسلامی ایران، ص142 📌این یعنی هم اسلام می‌تواند و هم توانسته تمدن‌سازی کند. 🌱 اندیشۀ رضوان https://eitaa.com/andishehrezvan_offical 📎 ایتا I سایت
حدود سیصد سال پیش مسئله‌ی اراده آزاد را غامض‌ترین مسئله‌ی فلسفی خوانده و هم امروزه درباره‌ی آن چنین می‌گوید: «مسئله‌ی اراده‌ی آزاد مسئله‌ای غیرعادی در میان مسائل فلسفی معاصر است؛ به نحوی که ما به داشتن پاسخی ناظر به آن هرگز نزدیک هم نشده‌ایم». او ادامه می‌دهد که مسائل زیادی است که ما راه‌حلی برای آن نداریم اما مسئله‌ی خاص اراده‌ی آزاد این است که «بدون آن نمی‌توانیم به زندگی خود ادامه دهیم». کتاب «اراده‌ی آزاد و چالش‌های علمی و فلسفی معاصر» به نقش اراده در اختیار و نقش عوامل بیرونی بر اراده انسان به مباحث زیر می‌پردازد: ✓جبر گرایی فلسفی و فیزیکی ✓برهان پیامد ✓برهان شانس ✓اراده آزاد و چالش‌های علم‌گرایانه ✓بستار فیزیکی و علیت ذهنی ✍️ نویسندگان: نیما نریمانی، روزبه زارع، جمال خداپور و نیلوفر شاهین‌نیا 🌱 اندیشۀ رضوان https://eitaa.com/andishehrezvan_offical 📎 ایتا I سایت
📍دین حق محدود کردن آزادی را دارد!؟ 🔍قرآن می‌گوید «‌لاَ إِكْرَاهَ فِى الدِّين» بنابراين، آزادى اصل و مقدّم بر دين است و اساساً وجود و اعتبار دين در پرتو آزادى معنا پيدا مى‌كند. حال كه جايگاه آزادى قبل از دين است و دين زاييده و است، دين هرگز نمى‌تواند آزادى را محدود كند. 📝 ضمن تأیید قسمت اول (ارزشمندی انتخاب دين در فضا و شرايطى آزاد) باید دانست که قسمت دوم سفسطه است زیرا انسان بعد از این‌که آزادانه دین را پذیرفت، مجموعه دين اعم از امور اعتقادى و دستورات عملى را نيز پذيرفته است و به لوازم اين پذيرش كه عمل و راه‌پويى در قالب اين اعتقادات و فرامين عملى است گردن نهاده، آزادانه خود را تابع اوامر و نواهى خداوند متعال ساخته است. 🖍 : افرادی که به استخدام نيروهاى پلیس درمى‌آيند، بعد از استخدام و پذيرفتن آزادانه، حقّ تخطّى از قوانين و مقرّرات حاكم بر نيروهاى آن را ندارند. 📚پرسش‌ها و پاسخ‌ها، ج۳، رابطه دین و آزادی 🌱 اندیشۀ رضوان https://eitaa.com/andishehrezvan_offical 📎 ایتا I سایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ابن‌سینا، علم و دین 🔹این کلیپ اخیرا در فضای مجازی منتشر شد در انتهای این کلیپ، مسئله تأثیر دین بر روان به عنوان یک مسئله از را نتیجه می‌گیرد 🔸کاری به این نداریم 📌مهم‌تر از آن مسئله رابطه است که در این قطعه تصویری وجود دارد 🔹اینکه ابن‌سینا مثل بسیاری دیگر، هم فیلسوف، هم متدین و هم دانشمند تجربی است؛ خیلی مهم است این نشان دهنده آن است که تمدن اسلام، هم ادعا و هم ظرفیت آن را دارد که بین علم و دین تعامل و همسویی برقرار کند. ❗️برخلاف مسیحیت کاتولیک و آنچه در غرب امروز دیده می‌شود که باور عمیق به ناسازگاری علم و دین دارد. 🌱 اندیشۀ رضوان https://eitaa.com/andishehrezvan_offical 📎 ایتا I سایت
ده باور بی‌اساس علم مدرن این کتاب هم ادعای بزرگ دارد و هم برای کسانی که در مسائلی مثل ، ، و... دغدغه دارند، جذاب خواهد بود. ادعای این کتاب آن است که بسیاری از یافته‌های علمی (تجربی) بر اصولی استوار هستند که به خاطر تکرار زیاد، پذیرفته شده و مسلم در نظر گرفته می‌شوند در حالی که بسیاری از این اصول قابلیت نقد و چالش دارند. البته باید توجه داشت که این کتاب مورد نقد برخی منتقدان نیز قرار گرفته است که بایستی مورد توجه اندیشمندان و پژوهشگران حوزه علم قرار گیرد. معرفی بیشتر کتاب در پایگاه اندیشه رضوان 🌱 اندیشۀ رضوان https://eitaa.com/andishehrezvan_offical 📎 ایتا I سایت
عدالت یا فایده‌گرایی؟ اندیشه نیچه! 🔹نظام حقوقی و اخلاقی و اندیشه‌های شیعی بر محور شکل گرفته است. 🔸گفتمان مقابل این جریان در زمان کنونی، و است که به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه در مسیر فایده‌گرایی یا سودگرایی قرار گرفتند؛ اینکه هیچ چیزی حق نیست مگر آنکه برای من فایده و سود داشته باشد. 🔺این یعنی هرکسی زور بیشتری برای جلب منافع خودش داشت، برحق است. ▪️بخشی از تفکر نیچه را هم باید در امتداد همین اندیشه دید. او فیلسوفی بود که در آخر عمرش دیوانه شد. 📍 معتقد بود که بر اساس و غلبه زورمندهاست و در جامعه هم چنین است. او را مساوی با زور می‌دانست، هر کسی که زوردارتر است او ذی‌حق است، هر کسی که بی‌زور است همان بی‌زوری دلیل بر بی‌حقی‌اش است. ❗️ در نگاه او زوردارها هستند که صلاحیت بقا را دارند و صلاحیت اینکه نسل آینده از آنها به‌وجود بیاید. به مذاهب و مخصوصاً حمله کرد، گفت: مسیحیت اخلاق و ضعیف‌پرور را ترویج کرده است. 📌به قول شهید مطهری: اتفاقاً این دستور اخلاقی که خودش داد، در آخر عمر پاگیر خودش شد، به یک بدبختی دچار شد که تنهای تنها مانده بود و یک نفر دوست در دنیا نداشت چون ضعیف مانده بود و به حکم فلسفه خودش باید او را به کلی از بین ببرند و هیچ کس به او اعتنا نکند. 📍آشنایی با قرآن، ج11، ص248 و 249 🌱 اندیشۀ رضوان 📎 ایتا I سایت I تلگرام