eitaa logo
اندیشگان
505 دنبال‌کننده
239 عکس
164 ویدیو
48 فایل
🧩 اندیشگان؛ به فراخی اندیشه ◾جستارهایی در باب علوم انسانی-اسلامی 📮 نقد و نظر: @Andishgan_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
ویکی پدیا به بسیاری از مسایل ریز می پردازد و توضیح میدهد آنهم بعضا در کمتر از یک روز شرح ماجرا را می نویسد. مثل ماجرای کیان پیرفلک. ولی درباره ایشون صفحه ای آورد زدم برم توش گفت حذف شده. سوگیری های این سایت اطلاعات بسیار واضح است که البته اسمش را باید بی شرفی گذاشت. شما بخوای احوالات فرح پهلوی ملعون را بخوانی در همین ویکی پدیا با عناوینی مثل شهربانو مواجه میشوید ولی درباره امامان معصوم علیهم السلام فقط نام خالی را می بینی. در بزنگاه ها نیز با اینکه ویکی پدیای کثیف نظرات مختلف را می آورد ولی بگونه ای بیان میکند که خواسته خودش و نظر خودش را ناخودآگاه، مخاطب درست تر می پندارد. مثلا در جریان مهسا امینی یا قتل های زنجیره ای یا فتنه ۸۸ اگر بخوانید نظرات مختلف را آورده ولی بگونه ایست که شما احتمال ضعیفی میدهید نظر خلاف مثلا شبکه های خارجی درست باشد و البته این خودش رندی خاصیست که هم در نظر عموم مردم بی طرفی ویکی پدیا حفظ بشه و هم نظر خودشو قالب کنه. 💡کانال اندیشگان 👈 عضو شوید
✅ اعلام مبلغ بُن اعتباری خرید کتاب 🔹یارانه اعتباری خرید کتاب از ۳ روز قبل از آغاز نمایشگاه کتاب (هفدهم اردیبهشت‌) به اعضای هیأت علمی، دانشجویان و طلاب کشور تخصیص داده می‌شود. متقاضیان می‌توانند به ketab.ir مراجعه کنند و درخواست خود را برای دریافت یارانه اعتباری ثبت کنند. 🔹سقف این یارانه برای دانشجویان و طلاب ۶۰۰ هزار تومان است که از این مقدار ۲۴۰ هزار تومان سهم وزارت فرهنگ است. سقف یارانه اعتباری خرید کتاب برای اعضای هیأت علمی هم ۷۰۰ هزار تومان است که از این مقدار ۳۵۰ هزار تومان برعهده وزارت فرهنگ خواهد بود. 🔹این یارانه‌ها صرفاً در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران قابل استفاده است و به‌صورت اعتبار خرید به کد ملی متقاضیان اختصاص پیدا می‌کند. برای دریافت این یارانه در هنگام درخواست نیازی به واریز وجه نیست و یارانه اختصاصی در زمان خرید کتاب محاسبه و کسر خواهد شد. 🔸سی‌وچهارمین نمایشگاه کتاب تهران ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ در مصلی امام خمینی‌ (ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برگزار خواهد شد. ♻️ https://eitaa.com/andishgan
💐💐💐 🔰مردی متوجه شد که گوش همسرش شنوایی اش کم شده است. ولی نمی‌دانست این موضوع را چگونه با او درمیان بگذارد. به این دلیل، نزد دکتر خانوادگی‌شان رفت و مشکل را با او درمیان گذاشت. دکتر گفت: برای اینکه بتوانی دقیقتر به من بگویی که میزان ناشنوایی همسرت چقدر است، آزمایش ساده‌ای وجود دارد انجام بده و جوابش را به من بگو، در فاصله ۴ متری او بایست و با صدای معمولی، مطلبی را به او بگو. اگر نشنید، همین کار را در فاصله ۳ متری تکرار کن. بعددر ۲متری و به همین ترتیب تابالاخره جواب بدهد. آن شب همسر مرد در آشپزخانه سرگرم تهیه شام بود و او در اتاق نشسته بود. مرد فکر کرد الان فاصله ما حدود ۴ متر است. بگذار امتحان کنم، و سوالش را مطرح کرد جوابی نشنید بعد بلند شد و یک متر به سمت آشپزخانه رفت ودوباره پرسید و باز هم جوابی نشنید. بازهم جلوتر رفت سوالش را تکرار کرد و باز هم جوابی نشنید. این بار جلوتر رفت و گفت: ” شام چی داریم؟” و این بار همسرش گفت: عزیزم برای چهارمین بار دارم میگم ماکارونی داریم؛ ☘️گاهی بد نیست که نگاهی به درون خودمان بیندازیم شاید عیبهایی که تصور می‌کنیم دردیگران وجود دارد در وجود خودمان است. 🌷🌸🌷🌷 💠کانال اندیشگان عضو شوید ↙️↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
(زمان مطالعه:‌ ۲ دقیقه) 🚨نهاد «نهي از منكر» نهادي امنيت‌ساز🏆 «پلیس🚓 می‌گوید، وقتی یک غریبه هفته گذشته به یک زن در قطاری در نزدیکی فیلادلفیا تجاوز کرد⛔️، تماشاگران هیچ کاری نکردند.🤦‍♂️ یک مقام حمل و نقل به آسوشیتد پرس گفت: مردم در قطار 🚈"شاهد این عمل وحشتناک بودند" و حتی با 911 ( شماره اعلام مسائل اضطراری به پلیس ، آتش نشانی یا .... ) هم تماس نگرفتند!»🤐😓🤯 مايكل كوك، اسلام‌پژوه آمريكائي 🇺🇸در سال 200 كتابي در زمينه‌ امر به معروف و نهي از منكر منتشر كرده👌، او مي‌گويد، در روزنامه خبري خوانده كه خانمي در قطار شهري ايستگاه شيكاگو مورد تجاوز قرار مي‌گيرد و در حالي كه از مردم كمك مي‌خواهد عابران از كنار او بي‌توجه رد مي‌شوند! 😢😭 تنها يك نفر با پليس براي گرفتن شخص مجرم همكاري مي‌كند.🏆 به اين روحيه، «بي‌تفاوتي اجتماعي»، يا «تولرانس» 👨‍🦯گفته مي‌شود. همان روحيه‌اي كه امروز در كشور ما در حال گسترش است.🥶 🛎 يكي از اركان نظام دستوري اسلام، نظارت اجتماعي مردم است، ثمره‌ي اين الگوي رفتاري، «امنيت و اصلاح جامعه» ☀️ و نتيجه‌ بي‌تفاوتي اجتماعي، «بي‌پناه شدن انسان‌ها در بستر طغيان انسان‌هاي هنجارشكن» است.😱 https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
آزادی مطلق یا محدود؟ (مدت مطالعه: ۳ دقیقه) ⛔️ این گفته که کرامت انسانی به آزادی است و هر چیزی که این آزادی را محدود کند محکوم و مطرود است شعار فریبنده ای است 😈 که در دنیای غرب مطرح شده است و در کشورهای دیگر نیز عده ای بدون توجه به لوازمش آن را پذیرفته اند و مرتب بر آن پای می فشرند. ⁉️ [در مقابل آنها] این سؤال را طرح میکنیم که منظور از این که انسان باید مطلقا آزاد باشد و هیچ محدودیتی نداشته باشد چیست؟ آیا منظور این است که هیچ قانون الزام آوری نباید وجود داشته باشد؟🧐 این را که هیچ انسان عاقلی نمی پذیرد🤌 زیرا معنایش این است که هر کس برای انجام هر کاری آزاد است. هر کس آزاد است که به قتل، تعرّض به ناموس مردم و ایجاد ناامنی در جامعه اقدام کند! بی شک اولین زیان و آفت چنین نگرشی متوجه گوینده اش میشود؛ 😮‍💨 اصلاً مگر امکان دارد در اجتماعی کـه بـا چنین آزادی ای خو گرفته است زندگی کرد؟😬 پس مسلماً آزادی نامحدود نیست و انسان آزاد نیست که در هر شرایطی هر کار خواست انجام دهد.چه کسی و بر چه اساسی می تواند آزادی را محدود کند؟ ✅ پس از آن که روشن گردید آزادی محدود و مشروط ،است این سؤال طرح میشود که چه کسی باید گستره و حدود آزادی را تعیین کند؟ و حد و مرز آزادی کجاست؟ 👈 اگر بنا باشد هر فردی خودش دامنه و حد و مرز آزادی را تعیین کند نتیجه این میشود که هر کس به هر چه دلش خواست عمل کند. پس به ناچار باید برای ترسیم و تعیین دامنه و حد و مرز آزادی مرجعی قانونی در نظر گرفت.💯 🔹در این صورت اگر کسی قبول کرد که خدایی وجود دارد که مصالح و مفاسد انسان را بهتر از او میشناسد و هیچ نفعی از زندگی انسانها به او نمیرسد و او تنها خیر بندگانش را میخواهد آیا در نزد او کسی سزوارتر از خداوند برای تعیین حد آزادی هست؟ ✅ پس در نظام فکری و اعتقادی مسلمانان هیچ تناقضی وجود ندارد زیرا آنها معتقد به خدایی هستند که بهتر از همه مصالح و مفاسد انسانها را میشناسد و بهتر میداند که سعادت آنها در چیست؛ و همو حد و مرز آزادی را بیان کرده است. ⛔️ اما اگر معتقد به خداوند نشدیم یا بر فرضِ اعتقاد به توحید، خداوند را به عنوان مرجع تعیین کنندۀ حد و مرز آزادی نشناختیم و معتقد شدیم که مردم خود باید حد و مرز آزادی را تعیین کنند به هزاران مفسده مبتلا میشویم؛ چون هیچگاه همۀ مردم بر یک رأی و نظر اتفاق نخواهند کرد. منبع: نظریه سیاسی اسلام، ج۱ ص ۷۹ ✍ ‌به اندیشگان پیوندید
| ١.١ نظام اقتصادی اسلامی 🔷 مفهوم نظام اقتصادی 🔹مفهوم نظام در بین متفکران همواره محل اختلاف بوده است که این مساله در اضافه نظام به اقتصاد نیز مورد چالش بوده است. 🔹با صرف نظر از اختلافات وجه جامعی که می‌توان برای تعریف نظام اقتصادی در نظر گرفت عبارت است از: مجموعه ای از الگوهای رفتاری و روابط اقتصادی که شرکت کنندگان در نظام را به یکدیگر و به اموال و منابع پیوند می دهد و بر اساس مبانی بینشی و ارزشی مشخص، در راستای مقاصد معینی به صورت هماهنگ سامان یافته است. 🔷 طبق این تعریف دو نوع نگرش به نظام اقتصادی وجود دارد. 🔹نگرش اول این است که نظام اقتصادی به صورت طبیعی و خودکار و به بهترین وجه در خارج موجود است، ما باید تنها آن را درک کنیم و از دخالت های ناروایی که سبب اختلال کارکرد آن میشود بپرهیزیم. آدام اسمیت، پدر علم اقتصاد لیبرال از اصحاب این نگرش است. نظام اقتصادی خودکار و کارا که به وسیله نفع شخصی ایجاد و حفظ می شود محور و اساس اندیشه های آدام اسمیت است. تقریباً این نظریه بدون حرج و تعدیل توسط دیگر اندیشمندان لیبرال تکرار شده است. 🔹نگرش دوم است که نظام اقتصادی یک طرح از پیش تعیین شده است که باید به اجرا درآید. تقریباً اکثر نظامات اقتصادی مقابل نظام لیبرال به این نگرش اعتقاد دارند. 🔷 بر اساس نگرش اول نظام‌سازی بی معنا است زیرا نظام اقتصادی موجود است و تنها باید با ابزار علمی آن را مطالعه کنیم، ولی بر اساس نگرش دوم نظام اقتصادی طرحی برای دگرگون کردن واقعا خارجی است و علم تنها به تجزیه و تحلیل واقع که بر اساس نظام خاصی شکل گرفته است می پردازد. ✅این تفکیک در مطالعات اسلامی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. فلسفه اسلامی با نگرش دوم تناسب دارد با این تفاوت که از دیدگاه اسلام طرح نظریه نظام اقتصادی صرفا ساخته بشر نیست بلکه خداوند حکیم آن را طراحی کرده است و ما باید با پژوهش در منابع دینی که عبارت است از آیات و روایات و عقل به کشف و جعل آن بپردازیم. ادامه دارد... ✍ ‌به اندیشگان بپیوندید
کلام ولایت ❇️ ما وقتی به صورت کلان به زمینه ی اقتصاد اسلامی نگاه می‏کنیم، دوتا پایه‏ ی اصلی مشاهده می‏کنیم. هر روش اقتصادی، هر توصیه و نسخه ی اقتصادی که این دو پایه را بتواند تأمین کند، معتبر است. ❇️هر نسخه‏ای هرچه هم مستند به منابع علی‏ الظّاهر دینی باشد و نتواند این دو را تأمین کند، اسلامی نیست. 🔹یکی از آن دو پایه عبارت است از «افزایش ثروت ملی». کشور اسلامی باید کشور ثروتمندی باشد؛ کشور فقیری نباید باشد؛ باید بتواند با ثروت خود، با قدرت اقتصادی خود، اهداف والای خودش را در سطح بین‏المللی پیش ببرد. 🔹پایه دوم، «توزیع عادلانه و رفع محرومیت در درون جامعه‏ی اسلامی» است. این دوتا باید تأمین بشود. 🔰و اولی، شرط دومی است. اگر تولید ثروت نشود؛ اگر ارزش افزوده در کشور بالا نرود، ما نمی‏توانیم محرومیت را برطرف کنیم؛ نخواهیم توانست فقر را برطرف کنیم. بنابراین هر دوتا لازم است. ✳️شما که متفکر اقتصادی هستید و پایبند به مبانی اسلامی، طرحتان را بیاورید؛ باید این دوتا در آن طرح تأمین بشود. اگر این دو در آن طرح تأمین نشد، آن طرح اختلال دارد؛ ایراد دارد. ۱۳۸۵/۱۱/۳۰ بیانات در دیدار مسئولان اقتصادی و دست‌‌اندرکاران اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی ✍ ‌به اندیشگان پیوندید
هدف کسانی که دنبال آزادی هستند، آزادی بیان و قلم و اندیشه نیست (که صد البته در ایران به شکل افراطی چنین آزادی هایی وجود دارند) هدف آنها اینست: _____________________ منبع: نظریه سیاسی اسلام، ج۱ ص ۹۸ ✍ ‌به اندیشگان پیوندید
اندیشگان
#درس_گفتار | ١.١ نظام اقتصادی اسلامی 🔷 مفهوم نظام اقتصادی 🔹مفهوم نظام در بین متفکران همواره محل ا
| ١.٢ نظام اقتصادی اسلام 🔷 روش های مطالعه نظام های اقتصادی 🔹برای بررسی نظام های اقتصادی معمولاً از سه روش بررسی تاریخی، عملکردی و تحلیلی استفاده می شود از آنجا که نظام اقتصاد اسلام هنوز به طور کامل کشف و پیاده نشده است و همچنین گفته شد که بر اساس نگرش دوم به نظام اقتصادی ما قائل به نظام سازی و پیشینی بحث کردن هستیم، در روش مطالعه ناگزیر از استفاده روش بررسی تحلیلی می باشیم. 🔹در این روش برای بررسی یک نظام اقتصادی مبانی فکری و اصول تئوریک آن نظام مورد تجزیه و تحلیل عقلی قرار می گیرد و از این طریق میزان انسجام و درستی یا نادرستی مبانی، هدف ها و اجزای نظام اقتصادی کشف می شود. ✅ بر این اساس می توان نظام اقتصاد اسلامی را چنین تعریف کرد: نظام اقتصادی اسلام مجموعه ای از الگوهای رفتاری روابط اقتصادی در سه حوزه تولید توزیع و مصرف است که از کتاب و سنت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه معصومین علیهم السلام و عقل استنباط می شود الگوهای مزبور چگونگی پیوند شرکت کنندگان در نظام اقتصادی به یکدیگر و به منابع اقتصادی را تبیین کرده و بر اساس مبانی بینشی و اصول راهبردی معینی در جهت اهداف اقتصادی اسلام سامان یافتند. ادامه دارد... ✍ ‌به اندیشگان بپیوندید
اندیشگان
کلام ولایت ❇️ ما وقتی به صورت کلان به زمینه ی اقتصاد اسلامی نگاه می‏کنیم، دوتا پایه‏ ی اصلی مشاهده
کلام ولایت ❇️ گفتم قبل از انقلاب، ما با بعضی از فضلا و دوستان بحث داشتیم؛ بعضیها میگفتند اسلام شیوه خاصّی در باب اقتصاد ندارد. هر شیوه‌ای که بتواند آرمانهای اسلامی - مثلاً عدالت - را تأمین کند، اسلامی است؛ ولی عقیده ما این بود که نه، اسلام خطوطی معیّن کرده و شیوه‌ای بنا نهاده و چارچوبی برای اقتصاد اسلامی درست کرده و این چارچوب باید تبعیّت شود. ایشان گفتند: بله، این درست است. من نمیخواهم به این قضیه استناد کنم که این حرف درست است؛ میخواهم استناد کنم که نظر امام این بود؛ یعنی ایشان به کمتر از این اصلاً قانع نمی‌شدند. بیانات در دیدار اعضای هیأت علمی کنگره امام خمینی(ره) ۱۳۷۸/۱۱/۰۴ ✍ ‌به اندیشگان بپیوندید
🔺استاد شیخ حسین انصاریان دام عزه: ✅ مرحوم آیت‌الله‌العظمی بروجردی سال آخر عمرشان (۸۸ سالگی) فرمود: من در این ۸۸سال، (حتی) پنج دقیقه از عمرم را ضایع نکرده‌ام. بی‌خودی که انسان، بروجردی ، شیخ انصاری یا علامهٔ حلی نمی‌شود! https://eitaa.com/andishgan
🖋حتما در زمان مطالعه یا فیش برداری به نکاتی بر میخورید که دوست دارید آنها را به رایانه یا گوشی خود منتقل کنید و از آنها در پژوهش یا جاهای دیگر استفاده کنید، اما کردن آن زمان زیادی از شما میگیرد. ✨البته که میتوانید این مشکل را به سادگی بر طرف کنید😃 ✅با استفاده از نرم افزار تبدیل عکس به متن، از متن کتاب یا پی‌دی‌اف عکس بگیرید و سریع و‌ آسان آن را به متن قابل ویرایش تبدیل نمایید. 📚به جمع اعضای کانال نخبگانی اندیشگان بپیوندید عضو شوید↙️↙️ @andishgan @andishgan @andishgan 📖لینک دریافت نرم افزار تبدیل عکس به متن ایبو، از کافه بازار: http://cafebazaar.ir/app/?id=eboo.free.ocr&ref=share