#کلیدگزاره | مثل چمران بمیرید...
#چمران با عزت و عظمت و با تعهد به اسلام جان خودش را فدا کرد و در این دنیا شرافت را بیمه کرد و در آن دنیا هم رحمت خدا را بیمه کرد.
{امام خمینی ره}
#شهید_چمران
•┈┈••✾••┈┈•
📨 ایتا | ویراستی👉عضو شوید
🖋 #یادداشت | تأملی در معنای «تربیت»
💠 در تربیت اسلامی، مقصد و مقصود کمال مطلق است بر این اساس میتوان تربیت را چنین تعریف نمود: «تربیت عبارت است از رفع موانع و ایجاد مقتضیات، برای آن که استعدادهای انسان در جهت کمال مطلق شکوفا شود».
↙️ بنابر این تعریف، باید توجه داشت که تربیت کردن، دست پرورده سازی و رام کردن نیست؛ بلکه فتح مداوم موانع رشد است. تربیت، کردن تعلیم دادن نیست؛ تعلیم عبارت است از یاد دادن و متعلّم فقط فراگیرنده است و مغز او به منزله انباری است که یک سلسله معلومات در آن ریخته میشود ولی تربیت عبارت است از پرورش دادن؛یعنی استعدادهای درونی که بالقوه در انسان موجود است را به فعلیت درآوردن و پروراندن.
📖 حاصل کلام آن که تربیت یعنی رفع موانع و ایجاد مقتضیات برای به فعلیت در آمدن استعدادهای درونی و بالقوه انسان در جهت کمال مطلقش مطابق با آنچه خدای رب العالمین برای وی در نظر گرفته است.
✍ م.ج. ابراهیمی
#علوم_تربیتی
#آموزش_و_پرورش
•┈┈••✾••┈┈•
کانال نخبگانی اندیشگان
📨 ایتا | ویراستی👉عضو شوید
#نرم_افزار | نسخه دوم نرمافزار «مشكات» منتشر شد
در این نرمافزار كه برای عرضه آثار حضرت آیتالله مصباح یزدی رضواناللهتعالیعليه تولید شده، متن 100 جلد از كتابهای آن حكیم فرزانه در موضوعات تفسیر و علوم قرآن، شرح روایات و سیره معصومان، فلسفه و منطق، كلام و فلسفه دین، اخلاق و عرفان، مدیریت، علوم سیاسی، حقوق و مسایل اجتماعی و فرهنگی همراه با امكانات پژوهشی در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.
برای مشروح خبر و هم چنین دانلود نرم افزار اینجا کلیک کنید.
•┈┈••✾••┈┈•
اندیشگان، رسانه علوم انسانی - اسلامی
📨 ایتا | ویراستی👉عضو شوید🌹
📝 #یادداشت | فلسفه اسلامی و چالش کارآمدی (۱)
♻️ جریان #فلسفه_اسلامی در تلاش برای تبیین واقعیت بما هو واقعیت از منظر شخص ثالث (الهی) تلاش های بسیاری کرده است.
اما چرا این فلسفه در طول تاریخ پر فراز و نشیبش، و در مدت نسبتا طولانی از شکل گیری آن تا کنون نتوانسته ثمره ای در علوم انسانی به بار دهد؟
شاید بتوان گفت از مهم ترین عوامل عدم منتج بودن فلسفه اسلامی در علوم انسانی، زاويه دیدی خدایی و از بالای آن به مسائل است. کأن از جانب خداوند (و در تلاش برای کشف نظر او) واقعیت را توصیف میکند.
با این نگرش، مسائل فلسفی در عین صحیح بودن، توانایی ورود به مسائل فردی و اجتماعی را ندارند.
⁉️ راه حل چیست؟
رویکرد مناسب، نگاه از سمت انسان الهی است که با نیاز هایی که دارد با واقعیت مواجه شده، منفعل میشود و نقش آفرینی میکند.
👈 این رویکرد که مبدع آن علامه طباطبائی در مقاله ششم اصول فلسفه و روش رئالیسم است، توانایی امتداد در مسائل فردی و اجتماعی انسانی را دارد.
البته متاسفانه خوانش هایی که از مقاله ششم شده همه از زاویه دید خدایی است که ارتباطی عمیق محتوایی با انسان خدایی و مبنائی که ایشان ترسیم کرده است ندارد.
ادامه دارد...
✍ سید رضی
#فلسفه_اسلامی
#فلسفه_علوم_انسانی
📮 نقد و نظر خود را با ما در میان بگذارید.
•┈┈••✾••┈┈•
کانال نخبگانی اندیشگان
📨 ایتا | ویراستی👉عضو شوید🌹
#معرفی_مقاله #بازنشر | آیا دغدغه حقیقت در علم مهم است؟ارتباط حقیقت و فرهنگ چیست؟
🗣 استاد حمید #پارسانیا:
🔸 غفلت از #هویت_شناختاری_علم به افول دغدغه حقیقت در سطح فرهنگ عمومی و جامعه علمی منجر میگردد و این مسئله به نوبه خود عوامل اقتصادی را به عنوان عوامل برتر وجودی در می آورد. جامعه ای که نگاه دنیوی و پراگماتیستی به علم دارد، در برنامه های اجتماعی خود رویکردی فناورانه به علم خواهد داشت و این رویکرد برنامهریزیهای علمی را در حاشیه برنامه های مدرن توسعه قرار میدهد.
🔹 نمونه های بارز حاشیه نشینی #علم نسبت به #توسعه_اقتصادی را در برنامه چهارم توسعه جمهوری اسلامی ایران و همچنین در پیش نویسهای #نقشه_جامع_علمی_کشور میتوان دید. غلبه رویکرد اقتصادی به علم در برنامه چهارم توسعه تا آنجا بود که فصل چهارم این برنامه که مربوط به علوم بود، با عنوان توسعه دانایی محور معرفتی شد.
📌 پ.ن: یک نظریه علمی چگونه شکل میگیرد؟ ارتباط آن با مبانی چگونه است؟ آیا فرهنگ عمومی در شکل گیری یک نظریه تاثیر گذار است؟ علم و فرهنگِ رقیب چه تاثیری در نظریه دارد؟
📑 پاسخ این سوالات و بیشتر را در مقاله: «نظریه و فرهنگ: روش شناسی بنیادین تکوین نظریه های علمی» از استاد حمید پارسانیا بخوانید.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
به کانال نخبگانی اندیشگان بپیوندید
📨 ایتا | ویراستی
#یادداشت || ضرورت نیاز به بازسازی انقلابی در ساختار فرهنگ
♦ آیتالله خامنهای با آغاز به کار دولت سیزدهم در ششم شهریور ۱۴۰۰، در دیدار با اعضای هیات دولت توصیه هایی در باب فرهنگ کرد و تعبیرِ «بازسازیِ انقلابیِ ساختار فرهنگ» را بهکار برد و گفت به گمان بنده، ساختار فرهنگی کشور نیاز به یک بازسازی انقلابی دارد. حال این پرسش به ذهن تبادر میکند که ریشه و خاستگاهِ ایدهی «بازسازیِ انقلابی» چه بوده است؟
♦ رهبر انقلاب در دیدار خود با دانشجویان در خرداد ماه سال ۹۶، بهصراحت از وجودِ «اختلال» در دستگاهِ فرهنگیِ رسمی سخن گفت. همچنین، در ارتباط تصویری با نمایندگان تشکلهای دانشجویی در تاریخ دوم اردیبهشت ۱۴۰۰، در بخشی از سخنان خود اشاره کرد که در زمینهی آسیبهای اجتماعی مشکلات اساسی وجود دارد و بعضی از آنها به صورت «بیماری مزمن» درآمده؛ لذا نیاز به راهحلهای جدّی دارد.
📍 «ریشهها» و «سرچشمه هایِ» اختلال در نهادهایِ رسمی میتواند عوامل مختلفی داشته باشد که اینک به نمونههایی از آن اشاره میشود:
[۱]. «فقرِ نظری و فکری». در عرصه فرهنگ، آنچنانکه باید «نظریه فرهنگی» ساختهوپرداخته نشده است. فقدانِ نظریههایِ مبتنی بر منظومهی اعتقادی، فلسفی و فقهی، موجب بکارگیری نظریههای غربی میشود که در تعارض با گفتمانِ اسلام و انقلاب هستند.
[۲]. «انحرافِ فکری». اجرای برنامههای عملی در عرصه فرهنگ، همواره منوط به وفاداریِ مدیران و کارگزاران امرِ فرهنگی، به فرهنگ و جهانبینی و ایدئولوژی جامعه خود است. «انحرافِ فکر» و «کجعملیِ» عواملِ اجرایی، موجب میشود که تمامِ تصمیمها و کارها در جهتِ دیگری که مخالف با آرمانهاست قرار بگیرند.
[۳]. «موازیکاری و تداخل بین نهادها». تراکم فعالیتهایِ تکراری و مشابه، میان دستگاهها و نهادهای متولیِ امر فرهنگ بجای تقسیمِکار، منجر به اتلاف منابع و سرمایههای عظیم انسانی میشود.
[۴]. «معارضهکاری بین نهادها». فقدانِ رابطه تعاملی بین سازمانها و نهادهای فرهنگی و نیز عدم هماهنگسازی فعالیتها و هماَفزایی آنها با یکدیگر، موجب میشود که این دستگاهها در تقابل با هم قرار گیرند و اثر همدیگر را خنثی سازند.
[۵]. «بروکراسی و دیوانسالاری». بروکراسیِ غلط و ناکارآمد و کاغذبازیهای زائد و مقرراتِ غیرمفید و گاهی مضر، مانع از پیشبردِ برنامههای مدوّن میشود. کُندی کار، اثربخش نبودن اقدامات، بیپاسخ ماندن مکاتبات، از تبعاتِ سازوکارهای دیوانسالارانه است.
[۶]. «کمیّتزدگی در فرهنگ». در نگاهِ کمّیّتی، اولویّتها و ترجیحها، قربانی حجمِ انبوهی از برنامههایِ فرهنگیِ سطحی و کممایه میشود.
✔ بنابراین طبق مطالب گفته شده، ضعف در عنصر تصمیمگیری خردمندانه و علمی و منطقی، ضعف در اجرای برنامهها و تصمیمها، و همچنین ناکارآمدی عنصر نظارت و ارزیابی فعالیتهای فرهنگی، از جمله عوامل چالشبرانگیز در عرصه فعالیتهای دستگاههای فرهنگی است.
✍ گمنام
#تحول_علوم_انسانی
#تحول_ساختار_فرهنگی
#انقلاب_فرهنگی
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
به کانال نخبگانی اندیشگان بپیوندید
📨 ایتا | ویراستی
#برشی_از_کتاب | تمدنِ غرب، تمدنی نیازآفرین!
👤 استاد اصغر #طاهرزاده
♦️ شهید آوینی از قول روژه گارودی در کتاب «هشدار به زندگان» این نکته را آورده که: «اقتصادِ آزاد، به شیوهٔ غربی، برای رفع احتیاج بازار نیست بلکه برای ایجاد بازارِ احتیاج است»!
🔻 آوینی میگوید: مصرف بیشتر برای تولید بیشتر، ضرورت حتمی اقتصاد امروز است؛ چرا که اگر کالاهای تولیدشده مصرف نشوند امکان توسعهٔ تولید، یعنی امکان توسعهٔ اقتصادی، وجود نخواهد داشت. بنابراین، برای تولید بیشتر که ضرورت توسعهٔ اقتصادی است باید مردم را به مصرف هرچه بیشتر ترغیب کرد و بدین علت است که تبلیغات یکی از ارکان اساسی توسعه به شیوهٔ غربی است.
🔻 روژه گارودی نیز همین مسئله را با بیانی دیگر مورد توجه قرار داده است و میگوید: تبلیغات تجاری، به شیوهٔ غربی، بیش از آن که مایهٔ تباهی طبیعت باشد موجب هلاکت انسان است. تصور این که مردم دنیا حتی برای لحظهای به نیازهای حقیقیِ خویش و الگویی متناسب با حوائج واقعی انسان بازگردند، برای یک اقتصاددان وحشتناکترین چیزی است که ممکن است اتفاق بیفتد. اگر حتی برای یک لحظه چنین اتفاقی در دنیا بیفتد و مردم فقط برای یک لحظه، درست به اندازهٔ نیاز واقعی خویش مصرف کنند، ادامهٔ روند کنونیِ توسعهٔ صنعتی دچار مخاطرات و بحرانهایی خواهد شد که تصور آن بسیار دشوار است.
📚کتاب: فرزندم اینچنین باید بود؛ اصغر طاهرزاده، ج۱
به نقل از کانال عصرجدید
#غرب_شناسی
#فلسفه_اقتصاد
•┈┈••✾••┈┈•
اندیشگان، رسانه علوم انسانی - اسلامی
📨 ایتا | ویراستی👉عضو شوید🌹
#یادداشت || پسا هوش مصنوعی
🧐 تصور کنید با جایگزینی هوش مصنوعی به جای ۲۰ میلیون جمعیت روستایی که عمدتا کشاورز یا دامدار هستند، بتوان تولیدات را با یک پنجم هزینه، سه برابر کرد!
و با استفاده از رباتها در خطوط تولید محصول پنج میلیون کارگر را با صرفهجویی 30%، دو برابر کرد.
و با توسعه ی فروشگاههای اینترنتی، اکثر اصناف را حذف و کالا را با پست های ماشینی، درب منازل تحویل داد.
🔍 آیا با وفور کالا و خدمات، کشور بهشت نمیشود؟
- شاید؛ اما برای چی کسی؟ برای کسی که پول همان کالای ارزان وافر را داشته باشد. حال در شرایطی که کشاورزی، دامداری، صنعت گری، مغازهداری و غیره را به ربات ها محول کرده باشیم آیا آن جمعیت ۷۰-۸۰ درصدی، درآمدی برای بهرمندی از بهشت ما خواهند داشت؟
🔰 به راستی #هوش مصنوعی برای فتح قلههای دستنیافتنی آمده؟ یا برای پایان دادن به بشریت!؟
📍این سوال جدیست. ما از #آخرالزمان صحبت میکنیم؛ همان #انقراض_نسل_بشر!!!
✍ محمد امانت
#هوش_مصنوعی
#تهدیدها_و_فرصتها
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
به کانال نخبگانی اندیشگان بپیوندید 📨 ایتا | ویراستی
7.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #کلیپ | کار تشکیلاتی
این فیلم کوتاه جذاب در مورد کار تشکیلاتی را ببینید.
برداشت شما از این داستان چیست؟
#علوم_تربیتی
#جامعه_شناسی
•┈┈••✾••┈┈•
اندیشگان را دنبال کنید👇
📨عضویت در ایتا | ویراستی
محمد بن علی بن حسین بن علی بن ابیطالب مشهور به امام محمدِ باقر(ع) (۵۷-۱۱۴ق)
1️⃣ پنجمین امام شیعیان بعد از پدرش امام سجاد(ع) است. مشهورترین لقب او «باقر» به معنای شکافنده است که برپایه حدیث لوح، این لقب را پیامبر اسلام(ص) پیش از ولادتش به او داد. امام باقر(ع) حدود ۱۹ سال امامت شیعیان (از سال ۹۵ق تا ۱۱۴ق) را برعهده داشت که با پنج تن از خلفای بنیامیه همزمان بود.
2️⃣ امام باقر(ع) فرزند امام سجاد(ع) و فاطمه دختر امام حسن(ع) است. چون نسب او هم به امام حسن(ع) و هم به امام حسین(ع) میرسد، به او لقب هاشمیٌ بین هاشمیَین، علویٌ بین علویَین و فاطمیٌ بین فاطمیَین دادهاند.
3️⃣ باقرالعلوم(ع) در علم، زهد، عظمت و فضیلت سرآمد بنیهاشم بود و احادیث فراوانی در زمینههای مختلفی همچون فقه، توحید، سنت نبوی، قرآن و اخلاق از او نقل شده است تا جایی که محمد بن مسلم ۳۰ هزار حدیث و جابر بن یزید جعفی ۷۰ هزار حدیث از امام باقر(ع) نقل کردهاند. او جنبشی علمی پدید آورد که در دوره امامت فرزندش امام صادق(ع) به اوج خود رسید. شمار اصحاب و شاگردان او را ۴۶۲ تن دانستهاند. در دوره امامت او، تدوین دیدگاههای شیعه در رشتههای گوناگون مانند اخلاق، فقه، کلام و تفسیر آغاز شد.
شهادت امام باقر(ع) را در ۵۷ سالگی و در ۷ ذیالحجه سال ۱۱۴ هجری قمری دانستهاند.
#باقرالعلوم
#اماممحمدباقر
#شهادتاماممحمدباقر
•┈┈••✾••┈┈•
📨 عضویت در ایتا | ویراستی 👉عضو شوید🌹
✅ انجمن اقتصاد اسلامی برگزار میکند؛
سلسله نشستهای ترسیم مرزهای دانش اقتصاد اسلامی
Exploring the Frontiers of Islamic Economics
موضوع: ارزیابی برنامه هفتم توسعه از منظر اقتصاد اسلامی
با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدمحمدکاظم رجایی
🪑نشست سوم
🗒دوشنبه 5تیرماه1402
⏰ساعت 17 تا 19
📌مکان: قم بلوار جمهوری کوچه2 سالن انجمن های علمی حوزه
✌️حضوری و مجازی
♻️مسیر ارتباطی: ۰۹۱۹۶۶۵۱۲۳۳
🔗 پخش مجازی:
https://live.onlineamoozan.ir/ch/skyroom/anjomaneghtesad
انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم
•┈┈••✾••┈┈•
اندیشگان؛ رسانه ی علوم انسانی - اسلامی
📨 ایتا | ویراستی👉عضو شوید🌹
اندیشگان
✅ انجمن اقتصاد اسلامی برگزار میکند؛ سلسله نشستهای ترسیم مرزهای دانش اقتصاد اسلامی Exploring the Fr
📎 علاقه مندان به بررسی برنامه هفتم توسعه (از منظر اقتصادی) از این برنامه غافل نباشند.
📌 ان شاء الله کانال اندیشگان، به زودی پرونده ای با محوریت برنامه هفتم توسعه آغاز خواهد کرد و موضوعات مختلف مطرح شده در این برنامه را مورد بررسی قرار خواهد داد.
🔐 با ما همراه باشید...
(همچنین اگر علاقه مند به طرح مباحثی در این موضوع هستید با ما در میان بگذارید.)