May 11
📚 #معرفی_کتاب | پارادوکس انتخاب
کاگنی پلاس:
🪄 معمولا چنین تصور می شود که انتخاب بیشتر یعنی داشتن گزینه های بهتر و رضایت بیشتر.
📌بری شوارتز (Barry Schwartz) استاد دانشگاه سوارثمور آمریکا در این کتاب شرح میدهد که چرا برخلاف تصور رایج، بسیاری از انسانها با وجود امکانات وسیع، انتخابهای فراوان و گزینههای جذابی که در اختیار دارند، زندگیشان پر دغدغه و ناشاد است و کمتر احساس خوشبختی میکنند. شوارتز با ترکیب تحقیقات کنونی در علوم اجتماعی ، پیشنهاد می کند که حذف انتخاب ها می تواند استرس ، اضطراب و مشغله زندگی ما را تا حد زیادی کاهش دهد. وی یازده گام عملی در مورد چگونگی محدود کردن انتخاب ها به تعداد قابل کنترل، تمرکز روی موارد مهم و نادیده گرفتن باقی موارد ارائه می دهد که در نهایت رضایت بیشتری را از انتخاب کردن فراهم می کند.
📌شوارتز در تناقض انتخاب ایدههای جسورانهاش را به شیوهای کاربردی، بسیار شفاف و به دور از کلی گوییهای مرسوم بیان میکند، تا جایی که تعدادی از از مطرحترین شخصیتهای علم روانشناسی کتاب وی را ستودهاند و دنیل کانمن، برنده جایزه نوبل سال ۲۰۰۲ آن را کلید «خرسند زیستن» در دنیای مدرن و پیچیده امروز خواندهاست.
🎥 میتوانید سخنرانی TED بری شوارتز را که در آن خلاصهای از این کتاب ارائه میدهد همراه با زیرنویس فارسی در اینجا ببینید.
🌀 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی
https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
اندیشگان
📚 #معرفی_کتاب | پارادوکس انتخاب کاگنی پلاس: 🪄 معمولا چنین تصور می شود که انتخاب بیشتر یعنی داشتن گز
اگه میخواید بدونید چرا خانم ها با وجود داشتن لباس های متنوع و زیاد بازهم این سوال رو میپرسن: «الان چی بپوشم؟»👀😁 این کتاب رو بخونید.
اگر حال خواندن کتاب ندارید، خلاصه اش رو از زبان خود نویسنده بشنوید:
https://www.ted.com/talks/barry_schwartz_the_paradox_of_choice?language=en&subtitle=fa
💢 #یادداشت | از بهترین روش های تربیتی؛
👈 سه گانههای ۷ ساله تربیتی رو مد نظر داشته باشیم و در هر یک از این دورههای ۷ ساله، از روشهای متناسب با ویژگیهای فرزندان استفاده کنیم.
🦋 در هفت سال اول؛ هنگامی که رفتار ناشایستی از کودک مشاهده میکنیم، بیشتر با پرت کردن حواس کودک از ادامه رفتار ناشایست و نیز ارائه الگو مثبت (حتی شده فرضی) بهره ببریم.
🦋 در هفت سال دوم؛ گرایش بسیار زیادی به فضای هم سالان و مدرسه ایجاد میشود.
در این سالها #معلمان به صورت جدی، تاثیر شگرفی بر فرزندان دارند و در این دوران میتوان بدون تنش، نکته نظراتمان را با معلمان امین در میان گذاشته و از قدرت و نفوذ و جذبه آنان نهایت استفاده را برد.
🦋 در هفت سال سوم؛ بیشترین گرایش فرزندان به گروه دوستان و هم سالان است. در دوران قبلی باید فرزندانمان متوجه باشد که والدین حق نظارت بر گروه دوستان انتخابی فرزندان دارند و در این دوران باید این نظارت به اوج خود رسیده باشد.[البته والدین نباید در ریز روابط میان فرزندان و دوستانشان دخالت داشته باشند و تنها بر انتخاب یا عدم انتخاب دوستان و مسائل کلان ورود میکنند.]
در این دوره، ایجاد رابطه اجتماعی عمیق (هر چند کوتاه) با دوستان فرزاندانمان بسیار کمک خواهد کرد که والدین بتوانند معضلات گروه دوستان فرزندان را اصلاح کنند. چرا که در این دوران عمدتا معضلات گروه دوستان مشترک است.
♟ در این سنین الگوها و اشخاص مرجع (هم چون روحانی محله، برخی معلمان، فرماندهپایگاه بسیج یا افرادی از پایگاه) نیز میتوانند والدین را در رسیدن به اهداف کمک کنند.
🖋 کارگروه تربیتی_روانشناسی اندیشگان
📌 تجربههای خودتان را از تربیت فرزندان در خانواده، با ما به اشتراک بگذارید.↙️
@Mojahedasheg
┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈
📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
016.mp3
9.64M
🎙 #بشنوید | فایل صوتی خارج فقه خلل الصلاة استاد آیت الله فرحانی
📅 دوشنبه 1401.08.16
پ.ن: ایشان در این صوت، با بیان مصداقی اشاره ای به تاثیر نگاه فلسفی در #فقه دارند.
همچنین قدرت علمی و اصولی مرحوم امام و تاثیر ایشان در شهید مطهری را به طور گذرا بیان می کنند.
#فلسفه
#اصول_فقه
#فقه
منبع: کانال دروس آیت الله فرحانی
🌀 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی
https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
22.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #ببینید | استاد اباالفضل ساجدی
از نقش کلیدی بخشی از علوم انسانی غرب (فرویدیسم) در گسترش ولنگاری در غرب میگویند
🔺 نگاهی به دیدگاه #فروید، یونگ، اریک فروم، کارل هورنای، آدلر و...
همانگونه که دیدگاه فلسفی مدرنیته در انکار خدا و متافیزیک، و نظریه روانشناختی فروید به گسترس هرزگی جنسی انجامید نظریات صحیح فلسفی و علوم انسانی اسلامی میتواند به تعالی جامعه منتهی شود.
از کانال استاد ساجدی
#انقلاب_جنسی
#مدرنیته
#روانشناسی
#علوم_انسانی_اسلامی
🌀 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی
https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
📙 #معرفی_کتاب | پاسخ به بزرگترین خداناباور در کتاب خدای داوکینز
📖 کتاب «خدای داوکینز» اثر الیستر ای. مک گراث با ترجمه میثم توکلی بینا است که در پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ۴۱۶ صفحه تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه روانه بازار نشر شد. داوکینز در طول سالهای اخیر که شهرت یافته است، بر چهار پایه علم ایستاد و نظریه تکامل را دستاویزی برای انکار خدا قرارداد؛ رویهای که کمتر میان دانشمندان تجربی سابقه داشت.
🖋️ مترجم در مقدمه این اثر آورده است: این کتاب ما را از بسیاری نوشتهها در نقد و بررسی آرای داوکینز بینیاز میکند. از سوی دیگر در بازار نشر ایران، کتاب فارسی علمی و مناسبی در باب نقد و بررسی آرای داوکینز نیافتیم و این اثر میتواند چنین شکافی را کمتر کند.
از کانال مدرسه علم و دین
#داوکینز
#فلسفه_دین
#الحاد_معاصر
┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈
📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
📝 #یادداشت | ظرفیت های اربعین حسینی برای پیشگیری از تکرار تاریخ
♦️ اربعین حسینی را این سالها بیشتر با پیاده روی عظیم و شور زیبای حاکم بر آن و البته چهره های تمدنی متبلور در این پیاده روی باشکوه به یاد می آوریم، که همگی نشان گر ظرفیت بالای اربعین اباعبدالله هستند.
📍یکی دیگر از امور قابل توجه، زیارت نامه ی پرمحتوای وارد شده در این روز است.
📖 متنی که در آن مطالب عمیق فراوانی از جمله هدف والای قیام حسینی: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَهِ وَ حَيْرَهِ الضَّلاَلَهِ»[۱]
🔍 و همچنین اساسی ترین نقطه ضعف کسانی که به دشمنی با امام برخاستند مطرح میگردد؛ یعنی فریفته شدن به دنیا:
«وَ قَدْ تَوَازَرَ عَلَيْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْيَا وَ بَاعَ حَظَّهُ بِالأَْرْذَلِ الأَْدْنَي وَ شَرَي آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الأَْوْكَسِ»[۲]
🔸 فریب خوردن از دنیا، همان نقطه سیاه زندگانی تمام کسانی است که در آن نقطه عطف تاریخ، در جایگاه اشتباه قرار گرفتند، چیزی که امام حسین ع خویش در سخنرانی روز عاشورا بدان اشاره فرمود:
«عِبادَ اللهِ اتَّقُوا اللهَ وَكُونُوا مِنَ الدُّنْيا عَلَى حَذَرٍ؛ ... أَنَّ اللهَ خَلَقَ الدُّنْيا للفناءِ فَجَديدُها بَالٍ وَ نَعِيمُهَا مُضْمَحِلَّ وَ سُرُورُها مُكْفَهِرٌ ...
... أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ الله تَعَالَى خَلَقَ الدُّنْيا فَجَعَلَها دَارَ فَنَاءٍ و زَوَالٍ ... فَالْمَغْرُورُ مَنْ غَرَّتْهُ وَالشَّقِيُّ مَنْ فَتَنَتْهُ فَلا تَغُرَّنَّكُمْ هَذِهِ الدُّنْيَا، فَإِنَّهَا تَقْطَعُ رَجَاءَ مَنْ رَكَنَ إِلَيْهَا وَ تَخِيبُ طَمَع مَنْ طَمَعَ فيها...»
🔸به کار رفتن متعدد کلمه ی «دنیا» و شرح بی ارزش بودن آن در برابر حقایق عالم در سخنان امام حسین ع نشان دهنده ی تاکید ایشان بر نقطه ضعف اشخاصی است که در برابر ایشان صف آرایی کرده اند.
🔃 همچنین این سخن ایشان را که در یکی از منازل در طول حرکت به سمت کوفه فرموده بودند بارها گفته و شنیده ایم که:
«النّاس عبید الدنیا و الدین لعق علی ألسنتهم، یحوطونه ما درّت معایشهم؛ فإذا محصّوا بالبلاء قلّ الدیّانون.»
🔚 از جاییکه عاشورا و کربلا همیشه جریان دارند «کل یوم عاشورا و کل أرض کربلا»، بایست با گذشت چهل روز از آن فاجعه ی عظیم این درس گرفته شود که در هر زمان ممکن است انسان در برابر امام زمانش بایستد و نافرمانی کند، اگر و فقط اگر، فریفته ی دنیا باشد. دنیا میتواند برای کسی پول و ثروت ، برای دیگری جاه و مقام، برای دیگری شهرت و برای هرکسی بر اساس شرایط و موقعیتی که دارد متفاوت و متغیر جلوه کند.
اعاذنا الله من غرور الدنیا.
_________________
[۱] و جانش را در راه تو بذل كرد، تا بندگانت را از جهالت و سرگرداني گمراهي برهاند.
[۲] درحالي كه بر عليه او به كمك هم برخاستند، كساني كه دنيا مغرورشان كرد، و بهره واقعي خود را به فرومايه تر و پست تر چيز فروختند، و و آخرتشان را به كمترين بها به فروش گذاشتند.
🖋 رحیل
┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈
📨 به اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی بپیوندید.
Mohammad Aljnami - Habibi Hossein (128).mp3
17.99M
🔊 #مداحی | حسسسسسسین حبیبی 🥀
🎙 محمد الجنامی
#نوا
┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈
📨 به اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی بپیوندید.
22.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #ببینید | چرا مردم عراق اینچنین برای زائران امام حسین(ع) خدمت میکنند؟!
🔖 استاد اصغر #طاهرزاده از احساس مسئولیت تاریخی مردم عراق و معنا بخشی #اربعین برای آنها، و از نسبت اربعین با انقلاب اسلامی سخن میگویند.
#معنای_زندگی
┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈
📨 به اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی بپیوندید.