eitaa logo
اندیشگان
505 دنبال‌کننده
239 عکس
164 ویدیو
48 فایل
🧩 اندیشگان؛ به فراخی اندیشه ◾جستارهایی در باب علوم انسانی-اسلامی 📮 نقد و نظر: @Andishgan_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
016.mp3
9.64M
🎙 | فایل صوتی خارج فقه خلل الصلاة استاد آیت الله فرحانی 📅 دوشنبه 1401.08.16 پ.ن: ایشان در این صوت، با بیان مصداقی اشاره ای به تاثیر نگاه فلسفی در دارند. همچنین قدرت علمی و اصولی مرحوم امام و تاثیر ایشان در شهید مطهری را به طور گذرا بیان می کنند. منبع: کانال دروس آیت الله فرحانی 🌀 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
22.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 | استاد اباالفضل ساجدی از نقش کلیدی بخشی از علوم انسانی غرب (فرویدیسم) در گسترش ولنگاری در غرب میگویند 🔺 نگاهی به دیدگاه ، یونگ، اریک فروم، کارل هورنای، آدلر و... همانگونه که دیدگاه فلسفی مدرنیته در انکار خدا و متافیزیک، و نظریه روانشناختی فروید به گسترس هرزگی جنسی انجامید نظریات صحیح فلسفی و علوم انسانی اسلامی میتواند به تعالی جامعه منتهی شود. از کانال استاد ساجدی 🌀 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
📙 | پاسخ به بزرگ‌ترین خداناباور در کتاب خدای داوکینز 📖 کتاب «خدای داوکینز» اثر الیستر ای. مک گراث با ترجمه میثم توکلی بینا است که در پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ۴۱۶ صفحه تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه روانه بازار نشر شد. داوکینز در طول سال‌های اخیر که شهرت یافته است، بر چهار پایه علم ایستاد و نظریه تکامل را دستاویزی برای انکار خدا قرارداد؛ رویه‌ای که کم‌تر میان دانشمندان تجربی سابقه داشت. 🖋️ مترجم در مقدمه این اثر آورده است: این کتاب ما را از بسیاری نوشته‌ها در نقد و بررسی آرای داوکینز بی‌نیاز می‌کند. از سوی دیگر در بازار نشر ایران، کتاب فارسی علمی و مناسبی در باب نقد و بررسی آرای داوکینز نیافتیم و این اثر می‌تواند چنین شکافی را کمتر کند. از کانال مدرسه علم و دین ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝 | ظرفیت های اربعین حسینی برای پیشگیری از تکرار تاریخ ♦️ اربعین حسینی را این سالها بیشتر با پیاده روی عظیم و شور زیبای حاکم بر آن و البته چهره های تمدنی متبلور در این پیاده روی باشکوه به یاد می آوریم، که همگی نشان گر ظرفیت بالای اربعین اباعبدالله هستند. 📍یکی دیگر از امور قابل توجه، زیارت نامه ی پرمحتوای وارد شده در این روز است. 📖 متنی که در آن مطالب عمیق فراوانی از جمله هدف والای قیام حسینی: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَهِ وَ حَيْرَهِ الضَّلاَلَهِ»[۱] 🔍 و همچنین اساسی ترین نقطه ضعف کسانی که به دشمنی با امام برخاستند مطرح میگردد؛ یعنی فریفته شدن به دنیا: «وَ قَدْ تَوَازَرَ عَلَيْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْيَا وَ بَاعَ حَظَّهُ بِالأَْرْذَلِ الأَْدْنَي وَ شَرَي آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الأَْوْكَسِ»[۲] 🔸 فریب خوردن از دنیا، همان نقطه سیاه زندگانی تمام کسانی است که در آن نقطه عطف تاریخ، در جایگاه اشتباه قرار گرفتند، چیزی که امام حسین ع خویش در سخنرانی روز عاشورا بدان اشاره فرمود: «عِبادَ اللهِ اتَّقُوا اللهَ وَكُونُوا مِنَ الدُّنْيا عَلَى حَذَرٍ؛ ... أَنَّ اللهَ خَلَقَ الدُّنْيا للفناءِ فَجَديدُها بَالٍ وَ نَعِيمُهَا مُضْمَحِلَّ وَ سُرُورُها مُكْفَهِرٌ ... ... أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ الله تَعَالَى خَلَقَ الدُّنْيا فَجَعَلَها دَارَ فَنَاءٍ و زَوَالٍ ... فَالْمَغْرُورُ مَنْ غَرَّتْهُ وَالشَّقِيُّ مَنْ فَتَنَتْهُ فَلا تَغُرَّنَّكُمْ هَذِهِ الدُّنْيَا، فَإِنَّهَا تَقْطَعُ رَجَاءَ مَنْ رَكَنَ إِلَيْهَا وَ تَخِيبُ طَمَع مَنْ طَمَعَ فيها...» 🔸به کار رفتن متعدد کلمه ی «دنیا» و شرح بی ارزش بودن آن در برابر حقایق عالم در سخنان امام حسین ع نشان دهنده ی تاکید ایشان بر نقطه ضعف اشخاصی است که در برابر ایشان صف آرایی کرده اند. 🔃 همچنین این سخن ایشان را که در یکی از منازل در طول حرکت به سمت کوفه فرموده بودند بارها گفته و شنیده ایم که: «النّاس عبید الدنیا و الدین لعق علی ألسنتهم، یحوطونه ما درّت معایشهم؛ فإذا محصّوا بالبلاء قلّ الدیّانون.» 🔚 از جاییکه عاشورا و کربلا همیشه جریان دارند «کل یوم عاشورا و کل أرض کربلا»، بایست با گذشت چهل روز از آن فاجعه ی عظیم این درس گرفته شود که در هر زمان ممکن است انسان در برابر امام زمانش بایستد و نافرمانی کند، اگر و فقط اگر، فریفته ی‌ دنیا باشد. دنیا میتواند برای کسی پول و ثروت ، برای دیگری جاه و مقام، برای دیگری شهرت و برای هرکسی بر اساس شرایط و موقعیتی که دارد متفاوت و متغیر جلوه کند. اعاذنا الله من غرور الدنیا. _________________ [۱] و جانش را در راه تو بذل كرد، تا بندگانت را از جهالت و سرگرداني گمراهي برهاند. [۲] درحالي كه بر عليه او به كمك هم برخاستند، كساني كه دنيا مغرورشان كرد، و بهره واقعي خود را به فرومايه تر و پست تر چيز فروختند، و و آخرتشان را به كمترين بها به فروش گذاشتند. 🖋 رحیل ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 به اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی بپیوندید.
Mohammad Aljnami - Habibi Hossein (128).mp3
17.99M
🔊 | حسسسسسسین حبیبی 🥀 🎙 محمد الجنامی ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 به اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی بپیوندید.
22.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 | چرا مردم عراق این‌چنین برای زائران امام حسین(ع) خدمت میکنند؟! 🔖 استاد اصغر از احساس مسئولیت تاریخی مردم عراق و معنا بخشی برای آن‌ها، و از نسبت اربعین با انقلاب اسلامی سخن میگویند. ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 به اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی بپیوندید.
📝 | شما چگونه عاقبت بخیر خواهید شد؟! ↙️ سالیانی بود که هنگام مطالعه‌ی تاریخ اسلام و نیز تاریخ انقلاب اسلامی، با شخصیت‌هایی مواجه می‌شدم که اوراقی از تاریخ، زرین بود به افتخارات و حماسه‌شان؛ اما هزاران افسوس که با گذشت زمان و پیدایش زاویه، از خط حزب الله جدا شده و در مقابل آن صف بسته‌ بودند. (در تاریخ اسلام افرادی چون طلحه، زبیر و... و افراد دیگری در تاریخ انقلاب اسلامی که مخاطب قطعا اهل اشاره است...) این تقابل در دراز مدت و به صورت تدریجی صورت می‌گرفت و رفته رفته آشکار می‌شد و در نهایت، نتیجه قطعی که برای افراد به ارمغان می‌آورد، محرومیت از عاقبت به خیری ابدی و سعادت اخروی بود. افرادی که روزی از مدافعان اصلی مسیر بودند و جزو هسته مرکزی نهضت‌های اصیل به شمار می‌رفتند، عاقبت به خیر نمی‌شدند!!! 🔺 با مشاهده چنین پایانی برای کسانی که روزی شاخص محسوب می‌شدند و مقایسه احوالاتشان با وضعیت مردم عادی(که نویسنده نیز از مردم عادی محسوب می‌شود)، هیچ امیدی به سعادت و عاقبت به خیریِ عموم مسلمانان نداشتم و این بیت وصف حالم میشد؛ «آنجا که عقاب پر بریزد از پشه‌ لاغری چه خیزد» 🔻 عاقبت بخیری، چیزی در حد شانس و بخت برایم جلوه می‌نمود. گرچه در عمق وجود نمی‌توانستم پذیرا شوم که چنین باشد. گاهی چنین می‌پنداشتم که نهایتا کسانی اهل عاقبت بخیری خواهند بود که مشیت الهی به آن تعلق بگیرد و آیاتی از این دست در ذهنم تداعی میشد: «و لو شاء الله لجعلکم امة واحدة و لکن یضل من یشاء و یهدی من یشاء و لتسئلن عما کنتم تعملون»(نحل/۹۳) و نیز آیاتی چون (17 کهف، 186 اعراف، 36 و 37 زمر) و در یک کلام وقتی که به مساله عاقبت به خیری می‌اندیشیدم با خود می‌گفتم: «یا بخت و یا اقبال.» و «خدا بخیر کنه.» ✅ تا اینکه در یکی از دروس به اصطلاح «جنبی»، عنایت پروردگار شامل حال شد و استادی اهل معرفت (علی‌رغم اینکه بسیار جوان بود) روزی‌ام گشت. تنفس اهل دل را استشمام کرده بود و با مراقبت از روشنای دل، چشمه‌ی وجودش در حال خروش بود و با کلام خود جان حیران مرا از تیرگی تردید رهانید و با پرتو یقین، عجین ساخت و گنجی که سالها در پی آن بودم را بر من ارزانی داشت.(ادام الله تعالی توفیقاته.آمین‌ یارب العالمین) 🌀 بعد از رهنمود‌های او بود که حال و روز خود را چنین یافتم: آب در کوزه و ما تشتنه لبان میگردیم یار در خانه و ماگرد جهان می‌گردیم... همو بود که قیمت جواهری که در بغل بود را بر من عیان ساخت، از آن پس دانستم که باید بر این گران‌بها چنگ زد. «واعتصموا بحبل الله...» 🧩 «عاقبت بخیری»‌ را «شرط حیات» می‌دانست و بر این بود که: «بی‌مایه، فطیر است.» وی بود که با نفس مسیحایی اش، ارج عنصر کیمیایی «» را بر من شناساند. استاد عزیز بود که با بررسی و رصد نقطه مشترک تمامی افراد عاقبت بخیر،(همچون شهدای همراه نبی مکرم اسلام و شهدای کربلا و افراد انقلابی حقیقی و شهدای انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس و حاج قاسم سلیمانی و ...) عیان ساخت که عنصری که نجات بخش همه آنان بوده، ولایت و ولایت پذیری و ولایت مداری بوده است. وی بود که مرا مومن کرد به اینکه، «ولایت است که عاقبت بخیری فرد را تضمین می‌کند.» ✔️ میفرمود: «ولایت مراتبی داره. مرتبه بالا مربوط به خدای متعال، و در مرتبه بعدی نبی مکرم و امامان معصوم، و در مرحله بعدی ولی فقیه و نائب امام، بعدش ولایت پدر و مادر بر فرزند، و در مرحله پایین، ولایت شوهر بر زن.» بر این بود که: «رعایت حق «ولایت» عجیب توفیقات رو بالا میبره.» الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیرالمومنین و اولاده المعصومین. ✍️گروه تربیتی اندیشگان_محمدجواد ابراهیمی 📮 نظرات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 به اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی بپیوندید.
📕 | شک مقدس و شک خطرناک ♾ پیدایش شکوک و شبهات آنگاه که بشر می‌خواهد مسائل را حل کند، یک امر طبیعی و عادی است و همین شکوک است که محرّک بشر به سوی تحقیق بیشتر است. و لهذا ما این نوع شکوک را که منجر به تحقیق بیشتر می‌شود، مقدّس می‌شماریم، زیرا مقدّمه وصول به یقین و ایمان و اطمینان است. شک آنگاه بد است که به صورت وسواس درآید و آدمی را به خود سرگرم کند، آنچنانکه می‌بینیم بعضی افراد از اینکه می‌توانند در مسائل تردید کنند لذّت می‌برند و آخرین منزل سیر فکری خود را تردید و دودلی می‌دانند. این حالت، حالت بسیار خطرناکی است، برخلاف حالت اوّل که مقدّمه کمال است. لهذا مکرّر گفته‌ایم که شک، گذرگاه خوب و لازمی است امّا توقّفگاه و سرمنزل بدی. 📚علل گرایش به مادی‌گری؛ شهیدمطهری؛ ص۴۸ ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 به اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی بپیوندید.
📝 | امام رضا ع و کمال عقل ♦️ به مناسبت شهادت امام رضا علیه السلام جا دارد نگاهی دوباره به این حدیث معروف که آن حضرت خصلت های ده‌گانه ای را به عنوان ملاک تامّ بودن عقل شخص مسلمان نام برده اند مرور کنیم: لاَ يَتِمُّ عَقْلُ اِمْرِئٍ مُسْلِمٍ حَتَّى تَكُونَ فِيهِ عَشْرُ خِصَالٍ 📍مادامی که این ده خصلت در شخص مسلمان نباشد، عقل او کامل نمیگردد: ۱- اَلْخَيْرُ مِنْهُ مَأْمُولٌ 📍از جانب او خیر و نیکی مورد توقع باشد. (یعنی دیگران او را به این می شناسند که اهل نیکی کردن است.) ۲- وَ اَلشَّرُّ مِنْهُ مَأْمُونٌ 📍و برعکس، دیگران از جانب او نسبت به شرّ و بدی در امان هستند. ۳- يَسْتَكْثِرُ قَلِيلَ اَلْخَيْرِ مِنْ غَيْرِهِ 📍خوبی اندک دیگران را بزرگ می شمارد. ۴- وَ يَسْتَقِلُّ كَثِيرَ اَلْخَيْرِ مِنْ نَفْسِهِ 📍اما خوبی زیاد خودش را کم به حساب می آورد. ۵- لاَ يَسْأَمُ مِنْ طَلَبِ اَلْحَوَائِجِ إِلَيْهِ 📍هرچه از او حاجت بخواهند خسته نمیشود. ۶- وَ لاَ يَمَلُّ مِنْ طَلَبِ اَلْعِلْمِ طُولَ دَهْرِهِ 📍تا آخر عمر از طلب علم خسته نمیشود. ۷- اَلْفَقْرُ فِي اَللَّهِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ اَلْغِنَى 📍تهيدستى در راه خدا را بيشتر از توانگرى دوست مى‌دارد. ۸- وَ اَلذُّلُّ فِي اَللَّهِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ اَلْعِزِّ فِي عَدُوِّهِ 📍ذلت در راه خداوند را از عزت در راه دشمن خداوند بیشتر دوست دارد. (البته مراد ذلت و عزت ظاهری است؛ زیرا عزت حقیقی نزد خداوند محقق می شود و هرکه با او باشد در حقیقت عزیز است، هرچند در ظاهر از نظر عده ای ذلیل باشد.) ۹- وَ اَلْخُمُولُ أَشْهَى إِلَيْهِ مِنَ اَلشُّهْرَةِ 📍گمنامی برای او دوست داشتنی تر از مشهور شدن است. ۱۰- ثُمَّ قَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ اَلْعَاشِرَةُ وَ مَا اَلْعَاشِرَةُ قِيلَ لَهُ مَا هِيَ قَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لاَ يَرَى أَحَداً إِلاَّ قَالَ هُوَ خَيْرٌ مِنِّي وَ أَتْقَى 📍سپس امام فرمود، خصوصیت دهم، آن هم چه خصوصیتی!؟ همین طرز بیان ایشان باعث شد اطرافیان با توجه بیشتری سوال کنند، آن خصوصیت چیست؟ 📍ایشان فرمود: با هیچ انسانی مواجه نشود مگر اینکه او را برتر و باتقواتر از خود بداند. سپس آن حضرت در توضیح اینکه چگونه دیگران را از خود برتر بداند چنین فرمود: إِنَّمَا اَلنَّاسُ رَجُلاَنِ رَجُلٌ خَيْرٌ مِنْهُ وَ أَتْقَى وَ رَجُلٌ شَرٌّ مِنْهُ وَ أَدْنَى فَإِذَا لَقِيَ اَلَّذِي شَرٌّ مِنْهُ وَ أَدْنَى قَالَ لَعَلَّ خَيْرَ هَذَا بَاطِنٌ وَ هُوَ خَيْرٌ لَهُ وَ خَيْرِي ظَاهِرٌ وَ هُوَ شَرٌّ لِي وَ إِذَا رَأَى اَلَّذِي هُوَ خَيْرٌ مِنْهُ وَ أَتْقَى تَوَاضَعَ لَهُ لِيَلْحَقَ بِهِ. 📍زیرا مردم دو دسته اند: یا بهتر و پرهيزگارتر از او بنظر مى‌رسند، و يا بدتر و پست‌تر. اگر کسی را ببيند كه (در نظرش) بدتر و پست‌تر است گويد: شايد نيكى او در باطن باشد كه بهتر است، ولی نيكى من در ظاهر است كه برايم بدتر است، و اگر آن دیگری را ببيند كه بهتر و پرهيزگارتر است در برابرش تواضع كند تا به وى ملحق شود. سپس امام فرمود هرگاه شخص چنین کند، مجد و عظمتش بالا رود و بزرگ اهل زمانه اش می شود. 📮پ.ن: چنانکه مشاهده می شود، هر ده خصلتی که شمرده شده، خصوصیات اجتماعی هستند. به نظر می رسد آنچه در ابتدای روایت بیان شده که عقل مسلمان کامل نمی‌گردد از همین روست که مسلمانی تنها در امور فردی خلاصه نشود و مسلمانان از زیر بار تکالیف اجتماعی شانه خالی نکنند. 💯 تک تک ۱۰ خصوصیتی که شمرده شد به تنهایی می تواند شخصی را در جامعه برجسته کند. مگر ممکن است شخصی حضور مثبت و فعال اجتماعی نداشته باشد و به جایگاه (الخیر‌ منه مأمول) برسد؟ حال اگر این ۱۰ خصوصیت در شخصی جمع گردد، چه می شود؟ 🔸به راستی که امام صادق علیه السلام فرمود باید در اجتماع به نوعی رفتار کنید که بهترین فرد جمع ها باشید، مایه ی زینت ما اهل بیت باشید به طوری که برای نشان دادن عظمت شما بگویند: هذا جعفریٌّ. و جالب است فضایی که این احادیث در آن صادر شده اند مربوط به زمانی است که شیعیان در اقلیت به سر می بردند، بنابراین چنین نیست که ما تنها این خصوصیات را نسبت به شیعیان دیگر داشته باشیم، بلکه باید در هر اجتماعی چنین حضور فعال و مثبت داشته باشیم و شخص شاخص و بزرگ تمامی جمع ها گردیم. 🖋رحیل اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی ⤵️⤵️ https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
| شهید مطهری: اختلاف فلسفه الهی و مادی در دایره وجود و واقعیت است. 🧩 برای من که با شور و شوق و علاقه زائد الوصفی فلسفه الهی و فلسفه مادّی را تعقیب و مطالعه و بررسی می‌کردم، در همان سالها که هنوز در قم بودم مسلّم و قطعی شد که فلسفه مادّی واقعاً فلسفه نیست و هر فردی که عمیقاً فلسفه الهی را درک کند و بفهمد، تمام تفکرات و اندیشه‌های مادّی را نقش بر آب می‌بیند و تا امروز که بیست و شش سال از آن تاریخ می‌گذرد و در همه این مدّت از مطالعه این دو فلسفه فارغ نبوده‏ام، روز به روز آن عقیده‌ام تأیید شده که فلسفه مادّی فلسفه کسی است که فلسفه نمی‌داند. از همان اوایل که به مطالعه این دو فلسفه پرداختم، سعی‌ام این بود که وجوه اختلاف این دو فلسفه را دقیقاً و عمیقاً درک کنم. می‌خواستم بدانم راه این دو فلسفه در کجا از هم جدا می‌شود و نقطه اصلی اختلاف نظر کجاست؟ آنچه خودم در این جهت می‌فهمیدم این بود که نقطه اصلی اختلاف نظر، دایره «وجود» و «واقعیت» است. مادّی، واقعیت و وجود را در انحصار آنچه مادّی است- یعنی در انحصار آنچه جسم و جسمانی است، آنچه به نحوی دارای ابعاد مکانی و زمانی است، آنچه دستخوش تغییر و تحوّل است، آنچه قابل اشاره حسّیه است، آنچه محدود و نسبی است- می‌داند و به واقعیتی و رای این واقعیتها قائل نیست. امّا الهی، واقعیت و وجود را در انحصار این امور نمی‌داند؛ این امور را بخشی از واقعیت می‌شمارد نه تمام واقعیت. الهی برخلاف مادّی به واقعیات غیر مادّی و نامحسوس و مجرّد از زمان و مکان و حرکت، به واقعیت ثابت و جاودانه، ایمان دارد. پس مکتب مادّی مکتب انحصار است و مکتب الهی مکتب ضدّ انحصار. 📌 ولی وقتی که به کتب مادّیین مراجعه می‌کردم می‌دیدم مطلب به شکل دیگر طرح می‌شود. مثلاً به این شکل طرح می‌شود که مسئله‌ اساسی فلسفه- که فلاسفه را به دو اردوی کاملاً مختلف تقسیم می‌کند- این است که آیا مادّه مقدّم است یا شعور؟ آیا عین مقدّم است یا ذهن؟ آنان که مادّه را مقدّم بر شعور و عین را مقدّم بر ذهن می‌دانند، یعنی مادّه را خالق شعور و عینیت را منشأ ذهنیت می‌شمارند، گروه ماتریالیستها هستند و آنان که شعور را خالق مادّه و ذهن را آفریننده عین می‌دانند، گروه ایده آلیستها و متافیزیسین‌ها و مذهبیها هستند. و یا آنجا که منطق دیالکتیک را شرح می‌دهند می‌گویند: دیالکتیک برخلاف متافیزیک، طبیعت را مجموعه تصادفات اشیاء و پدیده‌هایی که از یکدیگر مجزّا و منفرد بوده و به یکدیگر وابستگی ندارند، نمی‌داند؛ دیالکتیک برخلاف متافیزیک که برای طبیعت یک حالت آرامش و رکود و سکون تغییر ناپذیر قائل است، آن را متحرّک و در حال تحوّلات پی‏درپی می‌داند؛ دیالکتیک برخلاف متافیزیک... 📍 وقتی که طرح این مسائل را در کتب مادّیین به این شکل و به این صورت می‌دیدم، در اندیشه فرو می‌رفتم که چرا مسائل به این صورت طرح می‌شود؟ ذهنم را به کتب و اندیشه‌های الهیون که با آنها آشنا بودم معطوف می‌کردم، می‌دیدم چنین مسائلی برای الهیون مطرح نیست و نمی‌تواند مطرح باشد. ذهن مقدّم بر عین و خالق عین است یعنی چه؟ کجا گفته‌اند جهان یک سلسله اجزای منفرد و بی‏‌رابطه با یکدیگر است؟ کدام فلسفه الهی می‌گوید جهان ثابت و راکد است؟ عمیق‏‌ترین نظریه‌‏ها درباره اینکه جهان یک «واحد حرکت» است، از طرف الهیون عنوان و اثبات شده است. 🖍 طولی نکشید که راز و رمز این گونه طرح کردنها از طرف مادّیین بر من روشن‏ شد. آن راز چه بود؟ یک چیز بسیار ساده... ادامه در پست بعدی ⬅️ 🌀 اندیشگان؛ تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191