🧩 #برشی_از_کتاب | #ویلیام_جیمز در کتاب گفت و گویی با آموزگاران درباره روانشناسی یه مثال میزنه برای یادگیری طوطی وار در مدارس که نشون میده این نوع یادگیری اغلب اوقات هیچ فایدهای نداره:
🧲 «از یک دوست من که از مدرسه ای دیدن میکرد، خواستند دانش آموزان را در درس جغرافیا امتحان کند. او نگاهی به کتاب انداخت و گفت: فرض کنید باید سوراخی در زمین حفر کنید به عمق چند صد فوت؛ در ته آن چه مییابید؟ گرمتر یا سردتر از بالا؟ هیچ یک از دانش آموزان جواب ندادند. آموزگار گفت: من اطمینان دارم که آنها میدانند ولی فکر میکنم شما این سؤال را درست نپرسیدید. اجازه دهید من امتحان کنم، بنابراین او کتاب را برداشت و پرسید داخل کره زمین در چه وضعیتی است؟ و یک دفعه نیمی از دانش آموزان فوراً جواب دادند: داخل کرۀ زمین در وضعیت گداخت آتشفشانی است.»
〽️ بعضی از دانشمندان روانشناسی تربیتی، به این اطلاعاتی که دانش آموزان دارن میگن: دانش بی خاصیت
📚 (نقل از کتاب روانشناسی تربیتی، رابرت اسلاوین، ترجمه یحیی سید محمدی، نشر روان)
#علوم_تربیتی
#آموزش_و_پرورش
لینک عضویت در کانال نخبگانی اندیشگان⤵️⤵️
https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 تا ساعاتی دیگر یادداشتی در زمینه جایگاه فرهنگی سیاسیِ ورزش بانوان منتشر خواهد شد ...
لینک عضویت در کانال نخبگانی اندیشگان⤵️⤵️
https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
اندیشگان
🔊 تا ساعاتی دیگر یادداشتی در زمینه جایگاه فرهنگی سیاسیِ ورزش بانوان منتشر خواهد شد ... لینک عضویت
📝 #یادداشت | ورزش بانوان؛ چالش ها و ظرفیت ها
❓مدتها سوالی را از نظرم میگذراندم که آیا ورزش قهرمانی بانوان به راستی باعث بهبود بخشیدن جایگاه اجتماعی زن می شود؟ و سوال مهم تر اینکه نسبت نظام اسلامی با این امر چگونه باید باشد؟
🔰 پاسخ به این سوالات منوط به موضع گیری ما نسبت به مسأله «زن» از نظر فیزیولوژیکی و روحی است. و البته باید تاکید کنم ورزش قهرمانی هرچند با افراد محدودی سر و کار دارد ولی این دلیل نمیشود بر اساس استثناهای موجود در جنس «زن» برنامه ریزی صورت گیرد؛ بلکه باید قابلیت های عمومی در نظر گرفته شود؛ زیرا هیچ کس انکار نمیکند قهرمان ورزشی به عنوان الگو برای سایرین مطرح خواهد شد.
👈 از منظر جسمی چه بسا گفته شود از باب ادلّ دلیل علی امکان الشیء وقوعه، بسیاری از ورزش هایی که برای زنان برگزار میشود مناسب توانایی های آنهاست.
ولی از نظر روحی چطور؟ طبیعتا کسانی که قائل به تفاوت بین زن و مرد از نظر روحی هستند برخی کارهای خشن را برای زنان مناسب نخواهند دانست، ورزش هایی مانند کاراته، تکواندو، وزنه برداری و ... .
👤 اما ماجرا تنها به اینجا ختم نمی شود؛ زیرا ورزش قهرمانی صرفا به انجام خود ورزش نمی انجامد بلکه لوازمی دارد از جمله مورد مشاهده قرار گرفتن این ورزش از جانب عموم مردم از زن و مرد.
از سویی موفقیت در اکثر این ورزش ها مستلزم پوشش مخصوص آن ورزش و حتی گاهی اوقات نپوشاندن بیشتر قسمت های بدن است که هر دو با پوشش تعریف شده از جانب دین اسلام (به عنوان نظریه ی صحیح و مطابق فطرت زن) در تضاد اند.
🧐 اکنون جا دارد این سوال پرسیده شود آیا نظام اسلامی به دلیل متهم نشدن در مجامع بینالمللی باید بانوان خود را در مسیر شرکت در چنین مسابقاتی یاری کند؟
مسابقه ای که وزیر محترم امور خارجه برنده شدن دختر کشورمان را در آن، مایه افتخار قلمداد کرده اند به نظر میرسد از نوع اخیر باشد.
❗️آیا حاکمیت به این نتیجه رسیده است که نسبت به احکام شرعی باید از حالت صفر و صدی دست بردارد؟ آیا فقه چنین اجازه ای به ما میدهد فعلی را که قطعا حرام است با اندکی نزدیک کردن به حالت حلال انجام دهیم؟ پوشش یا دربردارنده ی ضوابط شرعی هست یا نیست. حرکات موزون یا دربردارنده ضوابط شرعی هستند یا نیستند.
آیا میتوان این نوع پوشش را اسلامی قلمداد کرد ( چنان که بارها حتی مقام معظم رهبری از این تعبیر استفاده کرده اند) و بعد آن را به عنوان الگویی برای بانوان مسلمان سایر کشورها معرفی کرد؟؟
مگر نه اینست که ما به دنبال ارتقای جایگاه زن هستیم و فعلی که انجام آن مبغوض خداوند باشد نه در حقیقت و نه در ظاهر نمیتواند انسان را رشد دهد؟
❎ پاسخ به این سوالات هنوز نیازمند تفکر و تعمق بیشتری است و نباید سریع به محکمه رفت، ولی انتظار می رود فقها از سویی و مسئولین کشور از سوی دیگر به دنبال پاسخ این سوالات بوده و از موضع گیری های شتاب زده پرهیز کنند.
🖋 رحیل
لینک عضویت در کانال نخبگانی اندیشگان⤵️
https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
📕 #معرفی_کتاب | دین و علم، ایان باربور ترجمه: پیروز فطورچی
🖌 یکی از چالش های اساسی در طول حیات فکری بشر و مخصوصا در سده های اخیر، #رابطهی_علم_و_دین بوده است.
اینکه آیا اساسا #علم_و_دین با هم سازگارند؟ آیا با ظهور علم مدرن، دین اعتبار معرفتی خویش را همچنان داراست؟ آیا میتوان بازهم دین را دارای پایگاه معرفتی مهمی تلقی کرد؟
✨ کتاب دین و علم ایان باربور را باید یک شاهکار در حوزه خودش دانست. کسانی که علاقمند به تحولات تاریخی و روشی در حوزه دین و علم هستند، و به نحوهی رابطه دین و علم می اندیشند(که باربور از الگوی تعارض، استقلال، گفتوگو، و یکپارچگی سخن میگوید) نباید این کتاب را از دست دهند.
🔖 ترجمه حاضر که توسط استاد فطورچی انجام شده است، از ویراست سوم کتاب صورت گرفته که پس از تحقیقات ۳۰ ساله باربور روی نسخه اول و با اضافه شدن تحولات سالهای اخیر به چاپ رسیده است(نسخه قبلی توسط استادخرمشاهی ترجمه شده بود).
خواندن این کتاب را برای علاقمندان به حوزه فلسفه علم، فلسفه دین، الهیات و... توصیه میکنیم.
من باشم میگم همه این کتاب رو بخونن🤩
#علوم_انسانی_اسلامی
#علوم_انسانی
#علم_دینی
لینک عضویت در کانال نخبگانی اندیشگان⤵️
https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
اندیشگان
📑 #معرفی_مقاله | پیراستگی برهان صدیقین علامه طباطبایی ، عسکری #سلیمانی_امیری 🖇 این مقاله پاسخ استاد
JPT_Volume 14_Issue 53_Pages 145-186.pdf
351.9K
📑 #معرفی_مقاله | بازهم برهان صدیقین علامه طباطبایی، محمود مروارید
🖇 سلسله مقاله سوم در بررسی برهان صدیقین علامه طباطبایی(ره).
این بار دکتر محمود مروارید به مقاله استاد عسکری سلیمانی امیری پاسخ میدهند.
نکات جالب توجه این مقاله آن است که ایشان از یکی از سه اصلی که با آنها بر صدیقین بودن برهان علامه اشکال کرده بودند، دست برمیدارند اما همچنان معتقدند برهان علامه-حتی با تقریر استاد سلیمانی- صدیقین نیست.
البته این مقاله نسبت به مقاله مقبلی دکتر مروارید مبسوط تر است و ایشان بیشتر مقصود خود را توضیح داده اند.
نظر شما چیست آیا اشکالهای ایشان وارد است؟!
🏷 پ.ن: ۱.بدیهی است که این مقاله -فارغ از وارد بودن یا نبودن اشکال- فقط برصدیقین بودن برهان علامه اشکال میکند و البته راههای اثبات خدا را نفی نمیکند. ۲. به نظر می آید اختلاف طرفین به خاطر فضای فکری ایشان می باشد، که یکی در اتمسفر فلسفه اسلامی و دیگری در اتمسفر فلسفه تحلیلی می اندیشد، اما آیا تفاوت در فضای فکری مانع از کشف حقیقت میشود؟!
#برهان_صدیقین
#علامه_طباطبایی
#فلسفه_تحلیلی
📮دیدگاه خود را برای انتشار در کانال با ما در میان بگذارید.
لینک عضویت در کانال نخبگانی اندیشگان⤵️
https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191
📃 پیام آیت الله العظمی جوادی آملی برای کمک به مسلمانان فلسطین
بسم الله الرحمن الرحیم و ایاه نستعین
اسلام که احیای عدل و حیات بخشی حقوق بشر را به جهانیان آموخت اجازه نمیدهد در شرایط دشوار کنونی مسلمانان مجاهد و مظلوم فلسطین تنها بمانند.
بر همه مسلمانان لازم است که در کمک رسانی به این آزادگان به پا خواسته جهت رهایی قدس عزیز هیچ گونه کوتاهی نکنند.
والسلام علی من اتبع الهدی
جوادی آملی ـ بیستم مهر ١٤٠٢
#فلسطین
#غزه
#القدس_لنا
اندیشگان، تکاپویی اندیشه ⤵️⤵️
https://eitaa.com/joinchat/3893887279C7b5cd95191