eitaa logo
اندیشگان
506 دنبال‌کننده
234 عکس
155 ویدیو
48 فایل
🧩 اندیشگان؛ به فراخی اندیشه ◾جستارهایی در باب علوم انسانی-اسلامی 📮 نقد و نظر: @Andishgan_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
| یک طلبه معلم سلام و عرض ادب خدمت رفقای عزیزم 📝 اخیرا با اتفاقات جدیدی مواجه شدم گفتم بیانش برای عزیزانم مفید باشه. بنده با توجه به روحیات و دغدغه های شخصیم و صد البته مشورت با تعدادی از دوستان و اساتید چند ماه پیش تصمیم گرفتم تو مسیر جدیدی از دغدغه های طلبگیم  قدم بذارم و اهداف و برنامه های طلبگی رو همونجا ادامه بدم .. بعد چند ماه کش و قوس و آزمون و مصاحبه و .. بالاخره شدیم آقا معلم ، دبیر عربی دوره متوسطه 💥 هرچند دل کندن از قم و محضر کریمه اهل بیت علیهم السلام برام خیییلی سخت بود ، ولی چه باید کرد ..🥲 چون عشق مقصد است ، خوشا لذت مسیر .. خلاصه دل رو زدم به دریا .. اما مدرسه .. تو مدرسه چون ملبس میرم دانش آموزا حاج آقا صدام میزنن،😄 بعضیاشونم آقا میگن ، خودمم با هر دوتاش راحتم ، چهار روز هفته داخل شهر تو دوتا مدرسه  هنرستان و کار و دانش ۱۸ ساعت کلاس دارم، یه روز در هفته هم یه روستا که حدود ۹۰ کیلومتر با شهر فاصله داره و اکثرا عشایر هستن میرم و ۶ ساعتم اونجا کلاس دارم. روزای اول که میرفتم مدرسه ، حضور یه روحانی به عنوان دبیر و همکار جدید برای دبیرا و مدیرای مدرسه خیلی جالب بود ، برخوردشون عالی بود، خوب تحویل گرفتن ولی خب معمولا از سر دلسوزی میگفتن حاااج آقاااا با لباااس !!؟ اذیت میشیاااا ...😬😅 ولی به لطف اهل بیت علیهم السلام تا حالا مشکلی پیش نیومده. البته تجربه های گذشته شخصیم هم بی تاثیر نبوده. دیدن دبیرای خودم هم که نگم براتون ، خیلی ذوق میکنن که شاگردشون شده همکارشون ، اونم در کسوت روحانیت ،🥲 بعضیاشون با اینکه حق استادی دارن گردنم فرصت که خالی میشه میشینن و با شاگرد قدیمیشون درد و دل میکنن ، انتقال تجربیات میدن و .. بعضیاشونم اشک شوق گرد زده بود تو چشاشون .. نمیخوام زیاد وقتتونو بگیرم ولی رفقا ، روز اول تو مسیر برگشت به خونه با گریه داشتم رانندگی میکردم.😭 دانش آموزامونو دارن از جهت فکری سلاخی میکنن ! با بحران شدید هویت مواجه هستن. فطرت های پاکی دارن ولی خب ، اولیات مطالب دینی و آداب و .. نمیدونن . خیلی خیلی جا و ظرفیت هست برای فعالیت، فقط کافیه کمی باهاشون خوب بود و محبت کرد .. پر از شبهه هستن .. نمود واقعی فضای مجازی رو میشه به صورت حقیقی تو دانش آموزامون مشاهده کرد ..🚭🔞 هرچند بعضی معلما میگفتن باید با دانش آموزان برخورد و تنییه فیزیکی کرد والّا نمیشه کلاسو مدیریت کرد ، ولی در عمل من دیدم با محبت و فضای احترام متقابل بهتر میشه نتیجه گرفت.😊 بگذریم ؛ خلاصه امیدوام مفید باشم و شدیدا محتاج دعای شما عزیزان هستم. بازم اگر فرصتی شد دوست دارم براتون از تجربیاتم بنویسم. ارادتمند رفقای عزیز امین 🌷 «اندیشگان، تکاپوی اندیشه» https://eitaa.com/andishgan
اندیشگان
#یادداشت | روح حکمت متعالیه (۲ از ۳) 📝 پس از ملاحظه متن اول ممکن است که افرادی چنین مطلبی را بیان ک
| روح حکمت متعالیه ( ۳ از ۳) ♦️در کلاس درس اصالت وجود و ماهیت بودیم که یکی از تلامذه پرسید: استادا! آیا برای اصالت وجود و ماهیت ثمره ای هم وجود دارد یا صرفا این مباحث عدم وجدانی اتلاف عمری برای عاشقان طریقت حقیقت است؟ 📍استاد معزز، پاسخی دادند که ضرورت و محور روح حکمت متعالیه را تثبیت نمود. ایشان فرمودند که طبق اصالت ماهیت حقیقت اشیاء ماهیت آنهاست و با علوم حصولی – که علم به ماهیت است – حقیقت اشیاء بتمامه ادراک میشود و مطلب تمام است. ولی طبق اصالت وجود حقیقت اشیاء، وجود آنهاست و با علم حصولی ماهوی سایه ای از حقایق اشیاء ادراک میشود. 👈 بنابراین عالِم اصالت الوجودی ملتفت است که آنچه ادراک نموده سایه ای از حقیقت شیء است و تا کشف کُنه حقیقت، راه دشوار شهود را پیش روی خود دارد. عالِم اصالت الماهوی برای ادراک کُنه حقایق به شهود نیاز ندارد و گمان میکند آنچه فهمیده همه ی آنچیزی است که باید میفهمید ولی عالِم اصالت الوجودی از ابتدا میداند آنچه با علم حصولی ادراک نموده ماهیت اعتباری بیش نیست و باید سراغ روش کشف حقیقتی برود که «منِ» تشنه ی حقیقت را سیراب کند و آن علم شهودی است که لازمه اش همان تصفیه ی باطن است. 🧲 به «اندیشگان، تکاپوی اندیشه» بپویندید: https://eitaa.com/andishgan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
معماری شخصیت: خاک بر سرت... بچه که بودم وقتی کار اشتباهی میکردم مادرم می گفت: "اشکال نداره حالا چکار کنیم تا درست بشه؟" اما مادر دوستم به او میگفت: "خاک بر سرت یه کار درست نمیتونی انجام بدی" امروز هر دو بزرگسال و بالغیم وقتی اتفاق بدی میافته اولین فکری که به ذهنم میاد اینه که: "خب حالا چکار کنم؟" و با حداقل اضطراب و عصبانیت مشکل رو حل میکنم. اما دوستم با مواجه شدن با اتفاقات بد عصبانی میشه و میگه: "خاک بر سر من که نمیتونم یه کار درست انجام بدم چرا من اینقدر بدبختم!" حرفهای امروز ما و احساسی که به فرزندمان میدهیم تبدیل صدای درونی او خواهد شد. مراقب باشیم چه پیامی برای همه عمر به فرزندانمان میدهیم. 🧲 به «اندیشگان، تکاپوی اندیشه» بپویندید: https://eitaa.com/andishgan
8.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| جرالد شولدر استاد دانشگاه ام‌آی‌تی از رابطه دستاوردهای فیزیک جدید با خداباروی میگوید. 🖋یادداشت کانال: نظریه سنتی در بین حکما و طبیعی‌دانان به طور رایج این بوده است که جهان ازلی است و نقطه شروعی نمیتوان برای آن تصویر کرد. یکی از تحولاتی که در فیریک جدید بنا بر مدل انفجار بزرگ(مهبانگ) رخ داد این بود که جهان را دارای نقطه‌ی آغاز دانست؛ سوال بزرگ در این دیدگاه تنظیمات دقیق کیهانی(فاین تیونینگ) است، که در لحظه انفجار آن مقادیر اولیه دقیق که چنین نظم هیرت آوری را ایجاد کرده است، خود آن مقادیر از کجا آمده اند؟! این تبیین از آغاز هستی بستر بسیار مناسبی برای باور به خدا در میان دانشمندان ایجاد کرد. ♨️ نقطه چالشی این نظریه با فلسفه اسلامی این است که بنا بر دیدگاه فیلسوفان(نه متکلمین) عالم، ازلی است. سوال پیش روی محققین این است که آیا میتوان بین مدل بیگ‌بنگ و ازلی بودن عالم، توضیحی داد که هر دو نظریه را با هم جمع کند؟! آیا میتوان از دستاورد علم در این زمینه برای حل چالش های فلسفی استفاده کرد؟ یا پایگاه معرفتی علم در حد ارائه مدل است و از قطعیت کافی برای استفاده در مباحث فلسفی برخوردار نیست؟! 🧲 به «اندیشگان، تکاپوی اندیشه» بپویندید: https://eitaa.com/andishgan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| حکمت الهی قتل کودکان چیست؟ 🎙 استاد حمید پارسانیا در فص موسوی کتاب «فصوص الحکم»، ابن‌عربی در مورد حکمت قتل کودکان توسط فرعون و نسبت آن با جامعۀ بنی اسرائیل بحث می‌کند. همانطور که می‌دانیم فرعون با خبر می‌شود که فرزندی خواهد آمد که قدرت او را متزلزل می‌کند. او هم برای جلوگیری از به دنیا آمدن موسی (ع)، فرزندان بنی‌اسرائیل را قتل‌عام می‌کند. اینجا سوالی که به وجود می‌آید این است که اگر عالم صحنۀ حکمت الهی است آیا این حادثه و قتل کودکان از باب تصادف است؟ زمانی هست که ما در سطح خرد مساله را نگاه می‌کنیم و فقط اراده، قدرت و اقتدار فرعون و ظلمی که انجام می‌دهد را ملاحظه می‌کنیم اما اگر در عالم همه جنود و کارگزار الهی هستند و از یک منظر الهی به مساله نگاه کنیم خود این امر هم در طرح حکیمانه الهی و نظام احسن نقشی ایفا نمی‌کند؟ ابن‌عربی در این فص و در توضیح این مطلب - به تعبیر بنده- بیان می‌کند که این «اخذ عزیز مقتدر» است که با دست خود فرعون دارد او را به نابودی می‌کشد و با همان ظلمی که دارد انجام می‌دهد، امت موسی (ع) در حال شکل گیری است. چون این کودکان که به تعبیری «حدیث العهد بالرّب» هستند و به واسطه حدیث‌العهد بودن به پروردگار و قربی که به خداوند دارند، پدر، مادر و بزرگان را به تسخیر خود درمی‌آورند و جامعه را به خدمت خود می‌گیرند. ضرورت این به خدمت درآوردن این است که عُلّوی در کار باشد و این علّو را کودکان به خاطر نزدیکی به خداوند دارند و همین موضوع باعث می‌شود که در دیگران اثر بگذارند و آنها را به تسخیر خود درآورند. اگر کسی پدر و مادر را از خواب بیدار کند، خودشان ناراحت می‌شوند و تحملش را ندارند اما تا از فرزند سرفه‌ای سر می‌زند یا ناآرام می‌شود با همه وجود از خواب برمی‌خیزند و در خدمت کودک قرار می‌گیرند. این در واقع منزلتی است که خداوند به کودک داده است که اینگونه می‌تواند مادر و پیرامون را تسخیر کند. کودکانی که حدیث العهد هستند وقتی که به مقتل برده می‌شوند نفس دارند و از بین نمی‌روند. ظلمی که به این‌ها می‌شود و انتقام و قصاصی که نسبت به این خون می‌شود باعث انباشت می‌شود. این کودکان با روحانیتی که دارند در یک حقیقت روحانی برتر اجتماع پیدا می‌کنند که همان تشکیل امت موسی است. همین مساله در سنت الهی عمل می‌کند و در نهایت فرعون را از بین می‌برد. امروز حوادثی که در غزه رخ می‌دهد و قتل‌عام کودکان بی‌گناه رخ می‌دهد کافی است که سنت الهی عمل کند و دست انتقام الهی با متن همین ظلم دارد قدرت و قوت می‌گیرد تا گریبان ظالم با آن گرفته شود. کسانی که به قتل می‌رسند کلمه توحید را بر زبان می‌آورند و ربّ خود را فرا می‌خوانند. فقط این کودکان نیستند که به مقتل برده می‌شوند و سنت خدا با آنها عمل می‌کند. این مقاومت و استقامت و توجه و عنایتی که به خداوند دارند و این ظلمی که به حیثیت الهی اینها می‌شود، مسبب تکوین امت اسلامی است که در حال رخ دادن است. گاهی حوادث را در ظرف مسائل طبیعی و دنیوی می‌بینیم و قواعد و سنن را در این افق در نظر می‌گیریم اما نظام عالم یک نظامی است که روابط دنیوی ظاهر اوست و ارتباطات وجودی در سطح عمیق‌تری شکل می‌گیرد و هویت امت و جامعه فقط در این روابط نیست بلکه در سطح معانی و حقایقی است که وجود دارد. بنابراین اگر مرگی اینجا وجود دارد فقط در نسبت این بدن هست و حقیقت اینها از بین نمیرود: «و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون.» ارتباط وجودی انسان‌ها در حوزه معنایی و روحانی آن‌هاست پس قاعدتاً این ارواح حاضر هستند و وجود دارند و خود بخشی از سنت الهی است که به دست خود ظالم عمل می‌کند تا ان‌شاالله انتقام مظلوم گرفته شود. @meshkatnoor @kalamcenter 🧲 به «اندیشگان، تکاپوی اندیشه» بپویندید: https://eitaa.com/andishgan
هدایت شده از KHAMENEI.IR
33.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 فیلم کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره بزرگداشت علامه طباطبائی. ۱۴۰۲/۸/۱۷ 💻 Farsi.Khamenei.ir
♨️ انجمن علمی دانشجویی تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش دانشگاه تهران و سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک برگزار می‌کنند: *نگاهی به "بازی" و ملاحظات آن در تربیت کودک از منظر عاملیت انسان* ارائه دهنده: *خانم دکتر نرگس سجادیه* تاریخ: دوشنبه ۲۹ آبان‌ماه زمان: ساعت ۱۰ تا ۱۲ 🌐 لینک: https://www.skyroom.online/ch/totak/pajohesh مکان: دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. اتاق گروه مبانی فلسفی و اجتماعی آموزش و پرورش ↩️ به «اندیشگان، تکاپوی اندیشه» بپویندید: https://eitaa.com/andishgan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📙 | معرفت شناسی (جلد ۴ از مجموعه آثار علامه محمدتقی جعفری) 🧩 اگر واقعیت‌های جهان هستی با آن همه پدیده ها و روابط خود در ذهن انسان‌ها مانند آیینه منعکس میشد حتی دو نفر هم پیدا نمیشد که با یکدیگر اختلاف در شناخت و جهان بینی داشته باشند؛ در نتیجه مسئلۀ شناخت بی اهمیت بود؛ … در صورتی که از آغاز تاریخ جهان بینی‌ها، تاکنون دو فیلسوف و جهان بین را نمیتوان یافت که درباره معرفی فلسفه و شناخت و کاربرد و ارزیابی آنها از همه جهات اتفاق نظر داشته باشند؛ زیرا فلسفه یعنی برداشت یک ذهن از جهان عینی به وسیلهٔ شناخت بنابراین ارزیابی فلسفه و تمییز مبانی اساسی آن به تشخیص این حقیقت احتیاج دارد که آن فلسفه هویت و ارزیابی شناخت را چگونه مطرح کرده است با توجه به دلیل مزبور و دخالت اساسی پدیده شناخت در تعریفهای گوناگون فلسفه اهمیت بسیار ضروری شناخت به خوبی اثبات می‌شود. 🩸پ.ن: این کتاب مجموعه آثار نوشتاری و گفتاری که از علامه جعفری در موضوع معرفت شناسی مطرح شده اند را با تدوین و تنظیم جدید و بسیار خوب ارائه کرده است. برخی از مباحثی که در این کتاب از آنها بهره مند می شوید: ۱. مباحث کلی شناخت (امکان شناخت، ابزار شناخت و ...) ۲. ذهن شناسی (فعالیت های ذهن و ...) ۳. ارکان شناخت ۴. اقسام و انواع شناخت ۵. رابطه شناخت «هست»ها‌ با «باید»ها و بسیاری مباحث دیگر مانند قرآن و مساله شناخت، مباحثی در حوزه‌ی فلسفه‌ی علم و ... ↩️ اندیشگان، تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا