eitaa logo
اندیشکده فقه حکومتی
381 دنبال‌کننده
596 عکس
56 ویدیو
85 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
«با آنها که نعمت عظماي جمهوري اسلامي را نديده مي‌گيرند (متن سخنراني استاد محمدتقي مصباح يزدي در آخرين جلسه درسي سال تحصيلي 64ـ63)»، روزنامه اطلاعات (با مدير مسئولي حجت‌الاسلام دعايي)، 28 ارديبهشت1364، شماره 17594، ص6 @andishkade_f_h 🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
هدایت شده از نعیمیان
ذبیح الله نعیمیان. راه و رسم پایان‌نامه‌نویسی.pdf
615.4K
با عرض سلام و ارادت خدمت همه طلاب بزرگوار متن زیر می‌تواند به بزرگوارانی که در صدد پایان‌نامه‌نویسی هستند، کمک کند: @andishkade_f_h 🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
هدایت شده از نعیمیان
@andishkade_f_h 🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
هدایت شده از روزنه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬|| ببینید|| تبیین جایگاه توسط مرحوم آیت‌الله سید عادل علوی 🔘 سید عادل علوی از اساتید برجسته حوزه‌های مقدسه قم و نجف اخیرا دعوت حق را لبیک گفت. ▫️نثار شادی روح ایشان صلوات و حمدی هدیه کنیم. 📚دانلود تألیفات و فیلم و صوت دروس مرحوم علوی در سایت رسمی 👇 🌐 http://www.alawy.net @rozaneebefarda
هدایت شده از پژوهش یار
ShiveNegareshMaghale.pdf
623.4K
«شیوۀ نگارش مقاله و رسالۀ علمی» ــــــــــــــــــــ کانال پژوهش‌یار؛ @Pajouheshyar با کانال،در ثواب فعالیت‌های آن، باشید.
10.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥ببینید|| پاسخ مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین به شبهه‌افکنی پیرامون 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
هدایت شده از اسرار پیدا
8.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 | خلق پول به زبان ساده 🔹 نشست بررسی وضعیت بانکداری اسلامی به همت خبرگزاری حوزه و با حضور دو تن از کارشناسان حوزوی عرصه اقتصاد، حجج اسلام کمیل قنبرزاده، عضو شورای سیاستگذاری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه و احمدرضا صفا، عضو کمیته پولی و بانکی مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی برگزار شد. مشاهده فیلم کامل نشست:👇 https://hawzahnews.com/xbjkF
هدایت شده از فقه نظام ساز
🔴 آیین افتتاح شعبه قم موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) برگزار می شود 🔰 حجت الاسلام والمسلمین دکتر حیدر همتی مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام، با اعلام این خبر، گفت: انقلاب اسلامی در ایران معلول گره حکمت نظری به عملی و خروج دین از حوزه درونی عقل و قلب و ذهن به سمت تحقق عینی و اجتماعی بوده است در این میان خواسته انسان مومن انقلابی پاسخ گویی به نیازهای فکری ومعنوی اقتصادی وسیاسی و اجتماعی بوده است. 🔰 وی در بیان کاربرد فقه در دنیای امروز گفت: از جمله علوم دینی که با عینیت و عمل انسان دین دار گره خورده است فقه است که در چارچوب حرمت وجوب و استحباب و کراهت می پردازد بعد از انقلاب اسلامی مساله انسان مومن انقلابی تعیین چارچوب های تکلیف رفتاری در ابعاد کلان سیاسی واجتماعی و اقتصادی بوده است که منجر به ظهور اندیشه های تحول گرایانه فقیهانی هم چون شهید صدر و امام خمینی ره …گردید که از جمله برون داد این اندیشه ها می توان تدوین قانون اساسی و نیز سازمان دهی ساختا ر سیاسی بوده است. ◀️ لازم به ذکر است آیین افتتاح شعبه قم موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام صبح پنج شنبه ۲۲ مهرماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۰ صبح با سخنرانی آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور و آیت الله علی اکبر رشاد رییس شورای حوزه علمیه استان تهران در محل موسسه در شهر مقدس قم به آدرس میدان سعیدی، خیابان هفت تیر، کوچه ۱۲ تقاطع اول برگزار می شود. 🌐 لینک خبر 💢 کانال فقه نظام ساز https://eitaa.com/feghheumanism
‏✅✅ این نکته را نیز فراموش نکنیم که همواره نقد برخی منصوبین خاص و نه همه منصوبین، می‌تواند به مثابه نقد و ‏بلکه، زمینه تخریب رهبری باشد و بسیاری و نه همه، همواره در تجربه دوران امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری از این ‏طریق خواسته‌اند پنجره‌گشایی کنند تا باب تضعیف رهبری گشوده شود.‏ تغییر زمینه‌ها و پیدایی برخی رخدادها نیز زمینه‌ها و بهانه‌هایی برای این کار از جانب برخی مخالفان است. چنان‌که، ‏برخی منتقدان نیز در این عرصه‌ گاهی ایفای نقش‌های همسو می‌کنند. عمده عدالت‌خواهان معاصر می‌توانند از زمره افراد ‏اخیر شمرده شوند. اما برخی از آنان نیز در سرازیری عدالت‌خواهی بی‌ولایت افتاده‌اند. ‏ ذبیح الله نعیمیان ‏ @andishkade_f_h 🌷🇮🇷‏ اندیشکده فقه حکومتی ‏🇮🇷 🌷
💠نقد منصوبین رهبری؛ آری یا نه؟ ‏✅افراد غیر معصوم می‌توانند خطا کنند. این امر مقتضی کمک به آنها در رفع خطایشان است. کمک مزبور گاهی به ‏تصحیح خطای آنان می‌انجامد. اما گاهی نیز افراد بر شناخت یا افعال خطای خود ادامه می‌دهند. ‏ در هر حال، کمک به تصحیح خطای آنان می‌تواند از طریق قالب‌های مختلفی انجام گیرد. یکی از این قالب‌ها نقد ‏دیدگاه یا عملکرد خطای آنان است. بی‌تردید، نقد می‌بایست در چارچوبی روش‌مند انجام گیرد تا به‌جای کمک به بینایی و ‏اصلاح آن، چشم خاطی را نابینا نکند یا به خطای جدیدی منجر نشود. ‏ نقد ابزاری برای تصحیح شناخت یا عملکرد است. اما تلاش برای رفع خطای دیگران، گاهی صرفاً با تذکر پنهان رفع ‏می‌شود و کشاندن آن به صحنه عمومی می‌تواند به سوء تفاهم‌ها یا حتی به لج‌بازی‌هایی بینجامد که تأثیر آنها در برخی موارد ‏از اصل خطا می‌تواند بیشتر باشد.‏ در این میان، گاهی تأثیرگذاری نقد به ویژه در خطاها و بلکه، کج‌روی‌های آگاهانه منوط به طرح آن در ذهنیت عمومی و ‏ایجاد فشار جمعی نسبت به فرد خطاکار است. این امر درباره کارگزاران مصداق بیشتری می‌یابد.‏ مسأله مهم این است که گاهی نقد یک فرد، ولو در ظاهر متوجه شخص او باشد، بر اساس فهم عرفی و عمومی تأثیری ‏بیش از حدّ مجاز دارد و شخصیت حقیقی و حقوقی او را زیر سؤال می‌برد. این امر می‌تواند گناهی نابخشودنی در محضر ‏الهی و نیز جرمی در قوانین جاری تلقی شود.‏ مسأله‌ی دیگر این است که گاهی نقد یک نفر تنها به مثابه‌ی نقد شخصیت و منصب بالادستی او دارد. در این صورت، ‏باید دید آیا واقعاً جای نقد آن فرد بالاتر هم هست یا نه؟ ‏ در مواردی نیز نقد ضمنی یا استلزامی نسبت به دیگران و از جمله افراد بالادستی، متضمن، مستلزم یا گاهی زمینه‌ساز ‏تدریجی برای نفی اوست. این دشواری و چالش‌آفرینی در مصادیق مختلف، اهمیت و حساسیت‌های متفاوتی دارند. ‏چنان‌که، درباره‌ی کارگزاران سطوح پایین و میانی، اهمیت و حساسیت کمتری دارد و چه بسا زمینه برای سرایت آن به دیگران ‏کمتر باشد. اما برخی نقدهای سرایت‌کننده در مسؤولین بالادستی می‌تواند به مثابه‌ی شمشیری دو لبه عمل کند و تأثیر منفی ‏آن بیش از تأثیر اصلاح‌کنندگی باشد. ‏ مورد اخیر در مورد منصوبین رهبری اهمیت و حساسیت کلیدی دارد. نقد آنان می‌تواند متفاوت از نقد دیگران باشد و ‏به‌خاطر اهمیت جایگاه رهبری سرایت‌کنندگی نقدها بیش از سرایت‌کنندگی نقد دیگر افراد است. ‏ در بسیاری از موارد، برخی ناقدان چنین نیتی نداشته باشند که نقد آنان متوجه رهبری شود یا حتی آن را نیز متوجه رهبری ‏نمی‌دانند. بی‌تردید، نقد خصوصی زمینه چندانی برای سرایت به افراد دیگر و از جمله رهبری ندارد. در این میان، نقدهای ‏عمومی تنها در صورت رعایت آداب خاصی مستلزم سرایت به دیگران و از جمله رهبری است. اما در بسیاری از موارد، نقد ‏برخی از افراد در بستر تعاملات اجتماعی ـ سیاسی، و به‌ویژه در فضای رسانه‌ای بهانه‌ها و سوژه‌هایی برای ترویج عامدانه یا ‏حتی غیر عامدانه برای تغییر مسیر نقد به نقد دیگران و به ویژه رهبری خواهد بود. گوآن‌که، مقصود صاحب نقد چنین نبوده ‏است. اما فعالیت‌های مشهود رسانه‌های بیگانه، رسانه‌های وابسته داخلی، رسانه‌های همسو با رسانه‌های بیگانه و حتی ‏رسانه‌های خودی و در عین حال نامعصوم داخلی زمینه‌ی جهت‌دهی نقد منصومین رهبری به نقد ناوارد و تخریب رهبری و ‏تضعیف نظام را می‌تواند فراهم آورد. ‏ ‏✅✅در مجموع، منصوبین ولی فقیه معصوم نیستند. نقد آنان در صورتی که به نقد رهبری نینجامد، امری است که مورد ‏پذیرش و تأکید رهبری نیز خواهد بود. اما همه مصادیق این گونه نیستند. به‌ویژه وضعیت نامناسب در عرصه عمومی و ‏رسانه‌ای زمینه سوء استفاده را فراهم می‌آورد.‏ این همه مبتنی بر این پیش‌فرض است که حمایت از نظام اسلامی امری لازم است. چنان‌که، تلاش عمومی برای ارتقا و ‏اصلاح نظام و کارگزاران نیز ضرورتی شرعی و قانونی است. ‏ در نهایت، حسن و ضرورت نقد، نافی حسن رعایت آداب نقد نیست. چنان‌که، ضرورت رعایت آداب نقد نباید بهانه‌ای ‏برای نقدگریزی و عدم عمل به وظیفه اصلاح عمومی باشد. چنان‌که، نمی‌توان اندیشه و عملکرد همه نمایندگان و منصوبین ‏رهبری را صددرصد مطابق با اندیشه و عملکرد رهبری دانست و نمی‌توان فراموش کرد که نقد بسیاری از آنان مورد اقبال رهبر ‏فرهیخته و کلان‌نگر انقلاب اسلامی است. ‏
◽️ چشم‌انداز «فقه نظام‌ساز» در مؤسسه آموزش‌عالی امام رضا(ع) 🔰 نوشتاری از حجت الاسلام ذبیح الله نعیمیان مدیر شعبه قم مؤسسه آموزش‌عالی حوزوی امام رضا(ع) 🔹 بسیاری از مسائل پیش روی نظام اسلامی قرار دارند که چندان مورد بررسی فقهی قرار نگرفته‌اند. هر یک از فقه‌های تخصصی را می‌توان معطوف به تقویت تأملات عمیق فقهی در نیازهای فزاینده‌ای طراحی کرد که پیش روی فقهاست. در این میان، «فقه نظام‌ساز» را نمی‌توان به توسعه‌ی فقه‌های تخصصی تقلیل داد. بلکه، باید و می‌توان به مقوله‌ی «نظام‌سازی دانش فقه» به مثابه‌ی رویکردی افق‌گشا در عرصه‌ی فقه‌پژوهی و فقه‌اندیشی نگریست... ⚜️ بیشتر بخوانید 🆔 @Rashad_ir