🍃🌙🍃نكات اخلاقي و معرفتي جزء دهم قرآن كريم:
١_سرنوشت انسان به دست و اختیار خودش رقم میخورد.
أَنَّ اللَّهَ لَمْ یَکُ مُغَیرًِّا نِّعْمَةً أَنْعَمَهَا عَلیَ قَوْمٍ حَتیَ یُغَیرُِّواْ مَا بِأَنفُسِهِمْ وَ أَنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ(53- انفال)
نعمتی را که خداوند به جامعه و ملتی عطا میکند کم یا نابود نمیکند مگر آنکه خود قدرش ندانند و آن را از دست بدهند.
به تعبیر دیگر فیض خدا بیکران و همگانی است ولی به تناسب شایستگیها و لیاقتها به مردم میرسد. در ابتدا خدا نعمتهای مادی و معنوی خویش را به تمام ملتها عطا میکند؛ چنانچه آنها نعمتهای الهی را وسیلهای برای تکامل خویش ساختند و از آن در مسیر حق مدد گرفتند و شکر آن را که همان استفاده صحیح است بجا آوردند؛ نعمتش را پایدار بلکه افزون میسازد؛ اما هنگامی که این مواهب وسیلهای برای طغیان و سرکشی و ظلم و تبعیض و ناسپاسی و غرور و آلودگی گردد در این هنگام نعمتها را میگیرد و یا آن را تبدیل به بلا و مصیبت میکند؛ بنابراین دگرگونی نعمتها همواره از ناحیه ماست و گرنه مواهب الهی از بین رفتنی نیستند.(نمونه،ج٧،ص٢٠٧)
٢_در برابر کسانی که به هیچ قراردادی پایبند نیستند محکم بایستید.
وَ إِن نَّکَثُواْ أَیْمَانَهُم مِّن بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَ طَعَنُواْ فیِ دِینِکُمْ فَقَاتِلُواْ أَئمَّةَ الْکُفْرِ إِنَّهُمْ لَا أَیْمَانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ یَنتَهُونَ(12- توبه)
زندگی مسلمت آمیز در کنار تمام انسانها از قوانین بینالمللی قرآن است(آيه ٨سوره ممتحنه)اما اگر عدهای که معمولاً سران یک کشور و ملتند به هیچ یک از قراردادهایی که با حکومت اسلامی بستهاند پایبند نبودند آنگاه قرآن که مدافع عزت و شرف انسانهای با خداست دستور مقابله جدی با آنها را میدهد.
دستور اول: تا زمانی که آنها به قراردادهایی که با شما بستهاند پایبند بودند شما هم پایبند باشید؛ « فَمَا اسْتَقَمُواْ لَکُمْ فَاسْتَقِیمُواْ لهَُمْ»(آيه٧سوره توبه)
دستور دوم: اگر آنها هم چنان به پیمان شکنی خود ادامه دادند و عهد خود را زیر پا گذاشتند و آئین شما را مورد مذمت قرار داده و به تبلیغات سوء خود ادامه دادند؛ شما با رهبران این گروه کافر پیکار کنید؛ زیرا آنها ارزشی برای قرارداد قائل نیستند. تا شاید به این شدت عملی که شما به خرج میدهید از کار خود پشیمان شوند و دست بردارند.
٣_کاری که خدا با سرمایه داران بی درد خواهد کرد.
الَّذِینَ یَکْنزُِونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ وَ لَا یُنفِقُونهََا فیِ سَبِیلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُم بِعَذَابٍ أَلِیمٍ(34) یَوْمَ یحُْمَی عَلَیْهَا فیِ نَارِ جَهَنَّمَ فَتُکْوَی بِهَا جِبَاهُهُمْ وَ جُنُوبهُُمْ وَ ظُهُورُهُمْ هَذَا مَا کَنزَْتُمْ لِأَنفُسِکمُْ فَذُوقُواْ مَا کُنتُمْ تَکْنزُِونَ(35- توبه)
کسانی که زر اندوزی میکنند و از انفاق اموال خود به نیازمندان واقعی امتناع میورزند در این آیات به عذابی سخت تهدید شدهاند. عذابی که در آن این سکههل را در آتش سوزان دوزخ، داغ و گداخته میکنند و پیشانی و پهلو و پشتشان را با آن داغ خواهند کرد و در همین حال فرشتگان عذاب به آنها میگویند: این همان چیزی است که برای خود جمع کردید و به صورت اندوخته در آوردید و آن را در راه خدا به محرومان انفاق نکردید اکنون بچشید آنچه را برای خود اندوختید و عواقب شوم آن را دریابید.
اما چرا از میان تمام اعضاء بدن تنها پیشانی و پشت و پهلو را میسوزانند برای این است که آنها با این سه عضو در مقابل محرومان عکسالعمل نشان میدادند: گاهی صورت را در هم میکشیدند و زمانی به علامت بی اعتنایی از روبرو شدن با آنها خود داری میکردند و منحرف میشدند و گاهی به آنان پشت مینمودند؛ لذا این سه نقطه از بدن آنها را با اندوختههایشان داغ میکنند.(مجمع البيان،ج٥،ص٤١)
٤_بعضی داشتنها برای عذاب است.
وَ لَا تُعْجِبْکَ أَمْوَالهُُمْ وَ أَوْلَادُهُمْ إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ أَن یُعَذِّبهَُم بهَِا فیِ الدُّنْیَا وَ تَزْهَقَ أَنفُسُهُمْ وَ هُمْ کَافِرُونَ(85- توبه)
یک تصور فراگیر و همیشگی و البته نادرست وجود دارد که چنین میپندارد: هر کس که بیش از دیگران دارد مورد عنایت ویژه پروردگارست به خصوص اگر ثروت و برو و بیای او خیره کننده باشد.
قرآن کریم در آیاتی مانند این آیه پندار فوق را هدف قرار داده و با خبر دادن از پشت پرده ماجرا از چنین تعجب کردنها و شاید هم حسرت خوردنها نهی میکند.
قرآن میفرماید: اموال و فرزندانشان هیچگاه نباید مایه اعجاب تو شود؛ چرا که به عکس آنچه مردم ظاهر بین خیال میکنند، این اموال و فرزندان نه تنها باعث خوشوقتی آنها نیست، بلکه خداوند میخواهد آنان را به وسیله اینها در دنیا مجازات کند، و با حال کفر جان بدهند.(نمونه،ج٨،ص٦٩)
🍃نكات معرفتي و اخلاقي آیات مبارک جزء يازدهم قرآن کریم:
١-و برخی از اعراب بادیهنشین مخارجی را که (در راه جهاد دین) میکنند بر خود ضرر و زیانی میپندارند و برای شما مسلمین مترصد حوادث و عواقب ناگوارند و حال آنکه عواقب و حوادث بد بر خود آنها خواهد بود و خدا شنوا و داناست. (توبه/98)
پیام: آنكه علم و ايمان به ارزشهای الهی ندارد، بخشش در راه خدا را ضرر مىپندارد. دعا دو جهت دارد. بنابراین نیت بدخواهی برای دیگران به هر دو سو برمیگردد. بدانیم و آگاه باشیم که خالق این جهان حکیم است.
٢-و برخی دیگر از همان اعراب بادیهنشین ایمان واقعی به خدا و قیامت آورده و آنچه را در راه خدا انفاق میکنند موجب تقرب نزد خدا و دعای خیر رسول دانند، آری آگاه شوید که انفاق آنها موجب قربشان به خداست، و البته خدا آنان را در (سرای) رحمت خود داخل میگرداند، که خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. (توبه/99)
پیام: آنچه که انسان را به خدا نزدیک میکند، نیت خالص است و کسی که تظاهر به خداشناسی دارد و خودنمایی میکند از خدا دور میماند. نبی اکرم و اولیای امر محبوب خداوند هستند. رضایت خداوند، رضایت ائمه معصومین (ع) است و عکس این اعتبار دارد.
٣-و هرگاه آیات روشن ما بر خلق تلاوت شود منکران معاد که امیدوار به لقاء ما نیستند گویند که قرآنی غیر از این بیاور یا همین را مبدل ساز. بگو: مرا نرسد که از پیش خود قرآن را تبدیل کنم من جز آنچه را که به من وحی میشود پیروی نمیکنم، من اگر عصیان پروردگارم کنم از عذاب روز بزرگ قیامت سخت میترسم. (یونس/15)
پیام: آیات شناخت الهی باید برای مردم بیان شود و هیچ کس حتی پیامبر نمیتواند قوانین الهی را تغییر دهد. هیچ کس حتی پیامبر در قرآن دست نداشته است. اضافه شدن پیروان، به قیمت تغییر و تحریف مکتب و دست برداشتن از اصول، ارزشی ندارد. پیامبران معصوم هستند و فقط از وحی پیروی میکنند.
٤-پس کیست ستمکارتر از آن که به خدا نسبت دروغ دهد یا آیات او را تکذیب کند؟ و البته بدکاران هرگز به فلاح و رستگاری نخواهند رسید. (یونس/17)
پیام:بزرگترین ظلم به بشریت، ظلم فرهنگی و اعتقادی و تحریف آیات الهی است. ایجاد انحرافات اعتقادی، اخلاقی و ... در جامعه جرم است و با کفر ورزیدن یکسان است.
٥-و بت هایی را به جای خدا پرستش می کنند که آن بتان به آنها هیچ ضرر و نفعی نمی رسانند ، و می گویند که این بتان شفیع ما نزد خدا هستند بگو: شما می خواهید خدا را یاد آور سازید به چیزی که خدا در همه آسمانها و زمین علم به آن ندارد؟ خدا از آنچه شریک او قرار می دهند منزه و برتر است. (یونس/18)
پیام: بت پرستان، منطق ندارند و بت پرستی [یعنی پرستش هر چیزی غیر الله، خالق بی همتایی که جهانیان را آفرید و به آن جان بخشید] کاری بی منطق است. [پرستش امری است که با بشر خلق میشود. پس بشری که از بدو مخلوقیت با علم اولیه به دنیا آمده است و در زمان به اطلاعات وسیعی دست پیدا میکند، موظف است در شناخت آفریدگار جهانیان تدبر داشته و کوشا باشد.]
٦-و مردم ( در فطرت توحید ) یک طایفه بیش نبودند پس از آن فرقه فرقه شدند ( و به انواع شرک و دینهای باطل گرویدند ) و اگر کلمه ای که در ازل از حق سبقت یافته ( که برای آزمایش مهلت یابند ) نبود البته اختلافاتشان خاتمه یافته و حکم به هلاکت کافران داده می شد.
پیام: بشر از آغاز خلقت یک امت (در عقیده و همفکری) واحد بوده و صاحب زندگی مدنی بوده است و خداوند در این سیر الهی (بر اساس شئون و سنت الهی) به بشر مهلت انتخاب و عمل داده است.(يونس/١٩)
ر.ک: سایت دانشنامه اسلامی؛ سایت تدبر
هدایت شده از در مسیر تاریخ
🔺#سیر_مطالعاتی #ام_المؤمنين
💥مجموعه مقالات همايش حضرت خدیجه سلام الله علیها (صدف کوثر)
🔰 کلیک کنید
1⃣ جلد اول
2⃣ جلد دوم
3⃣ جلد سوم
🌙نكات معرفتي و اخلاقي جزء١٤قرآن كريم:
🍃در جامعه ی فاسد،مجرم وگنهکار،طلبکار می شود
قالَ إِنَّ هؤُلاءِ ضَیْفِی فَلا تَفْضَحُونِ«۶۸»
وَ اتَّقُوا اللّهَ وَ لا تُخْزُونِ«۶۹»
لوط گفت:همانا این گروه مهمان من هستند پس مرا(در برابر آنان)رسوانکنید و از خدا پروا کنید و مرا خوار و شرمنده نسازید.
قالُوا أَ وَ لَمْ نَنْهَکَ عَنِ الْعالَمِینَ«۷۰»
(تبهکاران شهر)گفتند:آیا ما تو را از(مهمان کردن)مردم منع نکردیم.
نکته ها:
در روایات آمده که زن لوط به گنهکاران خبر داد که مهمانانی زیباروی برای حضرت لوط آمده است و آنان به دنبال مقصد شوم خود رو به سوی خانه ی لوط هجوم آوردند.امّا خداوند قبل از هر اقدامی آنان را نابود نمود.
از آیه به دست می آید که گناهکار هم می تواند فرشته را ببیند.
پیام ها:
۱-در نهی از منکر از کلمات عاطفی و انسانی استفاده کنید.
۲-آبرو بسیار ارزش دارد. «فَلا تَفْضَحُونِ ، وَ لا تُخْزُونِ»
٣-در جامعه ی فاسد،مجرم وگنهکار،طلبکار می شود. «أَوَ لَمْ نَنْهَکَ»
٤-در جامعه ی فاسد،مردان خدا حقّ تصرّف در اموال خود را ندارند. أَ وَ لَمْ نَنْهَکَ …
🍃حتّی نسبت به دشمنان و شکنجه کنندگان،عدل و انصاف را مراعات بکنید.
وَ إِنْ عاقَبْتُمْ فَعاقِبُوا بِمِثْلِ ما عُوقِبْتُمْ بِهِ وَ لَئِنْ صَبَرْتُمْ لَهُوَ خَیْرٌ لِلصّابِرِینَ«۱۲۶»
و اگر عقوبت می کنید،چنان عقوبت کنید که شما را بدان عقوبت کردند و البتّه اگر صبر و شکیبایی کنید قطعاً صبر برای صابران بهتر است.
نکته ها:
* به گفته روایات،همین که حضرت حمزه در جنگ احد شهید و قطعه قطعه شد، پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود:اگر ما بر کفّار غالب شویم آنها را مُثله(قطعه قطعه) خواهیم کرد.در این هنگام این آیه نازل شد که در صورت انتقام عدالت و صبر را از دست ندهید، حضرت فرمود:صبر می کنم صبر می کنم.آری،برای معرّفی اسلام باید جنگ احد را در کنار فتح مکّه و عفو رسول اللَّه در کنار هم مقایسه کنیم.
پیام ها:
۱-حتّی نسبت به دشمنان و شکنجه کنندگان،عدل و انصاف را مراعات بکنید.
«بِمِثْلِ ما عُوقِبْتُمْ»
۲-مقابله به مثل،حقّ طبیعی و الهی است. «فَعاقِبُوا»
۳-در صبر لذّتی است که در انتقام نیست. «وَ لَئِنْ صَبَرْتُمْ لَهُوَ خَیْرٌ»
۴-آنجا که هیجان و ناباوری در کار است،وعده های خود را با تأکید مطرح کنید.
(در «لَهُوَ خَیْرٌ» تاکیدی است که در «فَهُوَ خَیْرٌ» نیست)
۵-جنگ هم قانون و اخلاق دارد. بِمِثْلِ ما عُوقِبْتُمْ ، وَ لَئِنْ صَبَرْتُمْ …
۶-قانون به تنهایی کارساز نیست،اخلاق لازم است.(عبارت «بِمِثْلِ ما عُوقِبْتُمْ» قانون و «لَئِنْ صَبَرْتُمْ» اخلاق است.)
۷-فکر نکیند که صبر شما به سود مخالفان است،بلکه به سود خودتان می باشد.
(روزی می رسد که برگ سبز پیروزی به دست شما می افتد،ووجدان مخالفان بیدار شده ودنیا صحنه های برخورد میان شما را می بیند،به عظمت و بزرگی
شما و…پی می برد.) «لَهُوَ خَیْرٌ لِلصّابِرِینَ»
سلام علیکم
میلاد کریم اهل بیت علیهم السلام را به دانشجویان گرامی تبریک عرض میکنم.
امام حسن علیهالسلام در نیمه ماه مبارک رمضان سال سوم هجری به دنیا آمد، در حالی که شباهت زیادی به جدّش رسول خدا داشت. بذل و بخشش در راه خدا یکی از ویژگیهای اخلاقی آن امام بزرگوار است که مکرّر در منابع تاریخی و حدیثی گزارش شده است. در روایت آمده است که امام حسن مجتبی در طول زندگی خود، ۳ بار و هربار نیمی از تمامی دارایی خود را در راه خدا بخشید.
| کتاب حیات فکری سیاسی امامان شیعه، به نقل از ترجمة الامام الحسن (لإبن سعد) |
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️دستور مهم و یادگاری شب قدر |
دستورالعملی مهم برای امشب ، از آیت الله فاطمی نیا ، که فرمودند : سری دارد و نمی توانم سرش را برایتان بگویم :
▫️یک سوره واقعه
▫️ یک سوره توحید
▫️هفت مرتبه یا الله
سپس هر چه میخواهید بخواهید که دیگر امشب تکرار نمیشود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا علی نام تو بردم
نه غمی ماند و نه همی
بابی انت و امی..
شهادت مولی الموحدین
علی بن ابی طالب علیه السلام تسليت]
علی کربلایی:
سلام علیکم
سالروز شهادت مولای متقیان ؛ امیرمؤمنان علی علیه السلام را به دانشجویان گرامی تسلیت عرض می کنم .
سلام علیکم با آرزوی قبولی طاعات و عبادات دانشجویان گرامی بحمدلله رتبه گروه فلسفه وکلام اسلامی در ارزیابی نیمسال 1401-1402 در بین 65گروه دانشگاه رتبه دوم ودر دانشکده رتبه اول را دارد. این موفقیت را به اساتید محترم تبریک عرض می کنم.
سلام علیکم
با آرزوی قبولی طاعات وعبادات
عید سعید فطر عید بندگی ؛ رحمت و مغفرت را به دانشجویان گرامی گروه فلسفه و کلام اسلامی تبریک عرض می کنم.
🌷پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
❄️ و چون شب عید(فطر) که شب جوائز نام دارد فرا رسد، خداوند پاداش عمل کنندگان را بدون حساب و شمارش ببخشد.
#عید_فطر
📗مستدرک الوسایل ج۷ ص۴۳۱
🥀🌸
گروه فلسفهوکلام اسلامی
📌اكران و نقد فيلم (بي همه چيز)
نقد و بررسي فيلم توسط دكتر محسن مسعوديان
چهارشنبه ١٤٠٢/٠٢/٠٦ ساعت١٢
دانشكده الهيات و معارف اسلامي
@anjomanelmii