♦️ اما با نگاهی به ادیان الهی بهخوبی درمییابیم اینکه این ادیان اصولی نام گرفتهاند، نه به دلیل به روز نبودن و فقدان درک متقابل از زمانۀ خود، بلکه به دلیل اینکه اصول زندگیِ انسانی و آموزههای راستین زندگی بشری را به ارمغان آوردهاند.
🔷 گسترش بسیار چشمگیر این ادیان در بدو نزولشان از طرف خداوند، نشانۀ این است که سخنان جدید و دلنشینی برای بشریّت داشتهاند.
♦️درحال حاضر نیز دلیل گسترش شِگَرف دین اسلام، در قلب کشورهای اروپایی و دیگر مناطق، نشاندهنده این واقعیت است که، همچنان سرزنده و پویا به تسخیر قلوب و هدایت بشر ادامه میدهد.
🔷 اما همانگونه که از سخنان کتاب مقدسِ ادعایی پیداست، ناراحتی نویسندۀ آن یعنی پال توئیچل از این است که گرایش پیروان راستین این ادیان به اکنکار در حدّ صفر است؛ بنابراین وی را به پرخاشگری و اتهامپراکنی واداشته است.
🔶 وی هرگز متوجه نمیشود که بسیاری از آموزههای مختلط او برگرفته از فرقههای منسوخ هندی است و پیروان دین زندهای چون اسلام، هرگز نیازی برای پیوستن به این آیین التقاطی متناقض ندارند.
2🔻 ذهنی بودن
🔷 از دیگر نقدهایی که اکنکار به ادیان آسمانی و غیرآسمانی دارد «ذهنی بودن» معارف این ادیان است. اکنکار میگوید:
🔶 «تمام عادات اجتماعی، مذاهب، سیاستها و اصول دینی براساس عادات ذهنیای هستند که در شیارهایی قرار داده شده و از نسلی به نسلی دیگر منتقل میشوند.
🔷 این عادات ذهنی، خشک و تغییرناپذیر هستند و اغلب باعث ایجاد جنگهایی میشوند که در آن میلیونها نفر به قتل میرسند. عادات ذهنی معمولاً ارباب نوع بشر میشود. میتوان گفت که تمام نژاد بشر بردۀ عادات ذهنی است.»[2]
🔶 هرچند تمام واقعیتهای عالم در نظر اکنکار ذهنی هستند، اکیستها با چشم بستن بر ایرادهای خود، باورهای دیگر ادیان را ذهنی میدانند.
🔷 شاید برخی از ادیان خودساختۀ بشر مصداق گفتۀ اکنکار باشد، اما با کاوشی کوتاه در ادیان آسمانی، بیاساس بودن این ادعا به اثبات میرسد.
🔶 بهرغم اینکه بزرگان این آیین در سخنان خود احترام به باورهای دیگران را از اصول مسلّم اخلاقی میدانند، به ادیان و باورهایی که تمام بشریّت در طول تاریخ با آن عجین بوده، بیاحترامیهای فراوانی میکنند.
🔷 پال توئیچل در کتاب مشهورش بنیان تمام ادیان و سازمانهای مذهبی را شعور کیهانی میداند. وی در برخی از نوشتههای خود شعور کیهانی را به ذهنگرایی تعبیر کرده است.
🔶 باری، آگاهی کیهانی اساس و بنیان تمام سازمانهای مذهبی حاکم بر جهان است که خود به تنهایی منجر به متمدن شدن وجدان عمومی نژادها گردیده و اکنون بهعنوان اقلیتهای مختلف در تاریخ زندگی بشر سکنا یافتهاند.[3]
3🔻 عقب ماندگی
🔷 گفته میشود کلیساها، مذاهب صوری و رسمی، فرقهها و همۀ گروههایی که خود را مکتبهای اسرار معرفی میکنند، به دورههای قبل از تکامل و بلوغ فکری بشر تعلق دارند. اکنکار این ادیان را متعلق به دوران طفولیت نژاد بشر بر روی زمین میداند.[4]
🔶 البته تاکنون روشن شده است که اکنکار خود را قدیمیتر از همۀ ادیان معرّفی میکند و بسیاری از اصول و باورهایش را نیز برگرفته از علوم باستانی میداند؛ از اینروی اکنکار را روش باستانی سفر روح تعریف کرده است.
♦️ نتیجه اینکه اگر آموزههای ادیانی که پس از اکنکار بهوجود آمدهاند متعلّق به دوران طفولیت بشر باشند، پس اکنکار باید به دوران نطفه بودن بشر تعلّق داشته باشد!
👇👇👇
4🔻 زمینی بودن
♦️ در نظر پال توئیچل، ادیان و مذاهب یا زمینی هستند و یا کارکردی زمینی دارند.
🔷 وی هر چند اعتراف میکند که سخن ادیان، آرام بخش پس از مرگ است، معتقد است آنها از آموزشهایی که مخصوص جهانهای پایین است بهره میبرند. وی مینویسد:
🔶 «دین، سخن از آرامش پس از مرگ آدمی میگوید؛ اما این فقط آموزشهای جهان پایین است. این سخن حقیقت ندارد اما تنها وعدهای برای خشنود نگاه داشتن آدمی است.»[5]
🔷 وی بر این باور است که درنهایت، ادیان ناچارند به نظامی اجتماعی _ اقتصادی تبدیل شوند و مهار اذهان و اجسام آدمیان را بهدست گیرند. همچنین بیشتر ادیان ریشه در مبانی اقتصادی دوران خود دارند.
🔶 به نظر اکنکار نظامهای اجتماعی که تا بهحال در جوامع بشری استقرار یافتهاند، مذهب را برای پیروان خود فراهم نمودهاند.[6]
🔷 اگر شخص منصفی دربارۀ اکنکار به اندازۀ کافی مطالعه کرده باشد و ناسزاگوییهای این فرقه را در مورد دیگر ادیان و مذاهب بدون ذکر نام ادیان مطالعه کند، اوّلین مصداقی که در ذهنش پیدا میشود اکنکار است.
🔶 اکنکار که پایه و اساس خود را آرامش بخشی قرار داده است و با تمام وجود درصدد تسخیر قلوب میباشد، دیگر ادیان را به این صفات توصیف میکند.
5🔻 عدم کارایی معنوی
🔷 فرقۀ اکنکار مدعی است بدون اکنکار هیچیک از راهها برای رسیدن به خدا کافی نیستند. انسان برای رسیدن به خدا اگر به دیگر ادیان معتقد است باید یا خود را از آنها بپیراید و یا در کنار آن به اکنکار بپردازد تا بتواند واصل خدا شود. در غیر این صورت، تمام افرادی که ادّعا دارند خدا را تجربه کردهاند وصل نایافتهاند:
🔶 «وصل نایافتگان کسانی هستند که رهایی را به واسطه وصل از طریق ماهانتا دریافت نکردهاند. غسل تعمید و آیینهای مشابه، شرط کافی برای رستگاری نیستند. پیوستن به هیچ یک از ادیان، فرقههای اسرار و آیینی هم تضمین کنندۀ آزادی معنوی نیست. فقط استادِ حقِّ در قید حیات از این توانایی برخوردار است که روحها را وصل دهد و به نواحی نور برساند.»[7]
6🔻 مادّیگرایی ادیان
🔷 در نظر اکنکار همۀ ادیان دارای نقطۀ آغاز و پایانند. ادعا بر این است که با بررسی تاریخ نژاد بشر درمییابیم که ادیان بسیاری در طبقۀ فیزیکی وجود داشتهاند که فقط معدودی از آنها بیش از هزار سال دوام آوردهاند. کتاب مقدس ادعایی با بیان مطلب فوق نتیجه میگیرد:
🔶 «بنابراین همۀ ادیان دنیا طبیعتی مادّیگرا دارند و قدرت و خدایی را که نیایش میکنند، ناشایسته است. دینی که عوامل اصلی آموزشهای اک، یعنی استادِ حقِّ در قید حیات، و یا جریان صوتی و نور را به منزلۀ زیربنای خود حفظ نکند، از بقای چندانی برخورداره نیست. ادیانی که این عناصر را در آموزشهای خود داشته باشند، بسیار اندکند.»[8]
🔷 با مقایسۀ اکنکار و اسلام در عوامل معنوی که آداب فردی هستند و عوامل اخلاقی که آدابی فردی-اجتماعی هستند، بهراحتی میتوان دریافت که کدامیک از این دو به مادّیگرایی نزدیکترند.
♦️ اکنکار آیینی که حتی کتاب مقدس ادعاییاش را برای جذب پول و زنده نگه داشتن آیینش مینگارد و حتی از پیروانش حقِّ عضویت دریافت میکند و نیز برای مشاورههایش از دیگران دلار میگیرد، دیگران را به مادّیگرایی متهم کرده است![9]
🔻 پینوشت:
[1]. شریعت کی سوگماد، توئیچل، بیتا، دوجلد، ترجمه هوشنگ اهرپور، بیجا، ج1، ص 274-275.
[2]. اکنکار کلید جهانهای اسرار، توئیچل، ترجمه هوشنگ اهرپور،چ دوم، تهران، نگارستان کتاب، 1382، ص 172.
[3]. همان، ص 46.
[4]. دندان ببر، ترجمه هوشنگ اهرپور،چ پنجم، تهران، نگارستان کتاب و زرین،1381، ص 257.
[5]. شریعت کی سوگماد، توئیچل، بیتا، دوجلد، ترجمه هوشنگ اهرپور، بیجا، ج1، ص 162.
[6]. همان، ص 255.
[7]. همان، ص 106.
[8]. همان، ص 160.
[9]. سودای دین داری، عبدالحسین سبزواری، نشر صهبای یقین، قم، ص 234.
#عرفان_های_نوظهور
#مدعیان_دروغین
#اکنکار
#اکیست
https://eitaa.com/antihalghe
Be_Bahaneye_Mahsa.zip
84.29M
💢 سیر نمایشگاهی؛ «به بهانه مهسا» | مناسب برای مدارس، دانشگاهها و مساجد
💠این سری پوسترها باید چاپ(A3) با کیفیت گرفته شود، سپس به ترتیب و به صورت نمایشگاهی در فضایی مناسب عمومی نصب شده و در معرض دید بازدیدکنندگان قرار میگیرد
✅نسل نوجوان و جوان ما نیاز به بازخوانی اتفاقات اخیر دارند
🙏باتشکر از مهندس ستوده
#مجمع_مفام
#واحد_خواهران_مفام
https://eitaa.com/antihalghe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌍 این طوری نیست ما در کارمون اشکال نداشته باشیم اما مگس روی زخم مینشیند...
🔹ای به فدایت شوم حضرت آقا، عمرت هزار سال
#واحد_خواهران_مفام
﹏﹏⃟🌻﹏﹏
https://eitaa.com/antihalghe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اعتراض گسترده زنان بلژیکی به بیحجابی اجباری!
#شاهچراغ
#لبیک_یا_خامنه_ای
#زن_عفت_افتخار
#واحد_خواهرن_مفام
https://eitaa.com/antihalghe
⚠️بدعتِ باور به تناسخ در برخی از فرقه های اسلامی
♦️ اسلام مانند دیگر ادیان بزرگ توحیدی، تناسخ را مردود و باطل میداند؛ اما فرقههایی در اسلام و میان مسلمانان بهوجود آمدهاند که به نوعی به تناسخ قائل شده و از آن دفاع میکردهاند.
🔷 ابنحزم اندلسی در کتاب معروفش به نام «الفصل فی الملل و ألاهواء و النحل» که در سه جلد پرحجم به چاپ رسیده است، طی بحثی با عنوان: «الکلام علی من قال بالتناسخ» از قول شخصی به نام احمد بن حابط نظریه «انتقال ارواح به نوع خود یا به غیر نوع خود» را نقل میکند.[1]
🔶 ابن حزم از محمدبنزکریای رازی نیز نقل میکند که در کتابش موسوم به «ألعلم الالهی» پس از نسبت تناسخ به فرقه «قرامطه» جواز تناسخ و حلول ارواح در صور بهایم و اجساد بهیمیه را مورد تأکید قرار میدهد.
🔶 ابن حزم خود منکر تناسخ است و آنرا ادعای بدون دلیل و از خرافات میداند و معتقد است «آنچه موجب اشتباه فرقههای اسلامی شده، در آمیختن تناسخ با مسأله ثواب و عقاب و تجسّم اعمال است».
🔷 او معتقد است پیدایش عقیده به تناسخ در میان بعضی فرقههای اسلامی تحت تأثیر عقاید هندویی و برهمنی بوده است.
🔶 ابن حزم به تأثیر عنصر مانوی در رسوخ عقیده تناسخ در میان مسلمانان نیز تأکید کرده و در پایان بخش مزبور، عقیده به تناسخ را موجب خروج از اسلام و فسق دانسته و آنرا کذب، باطل و خرافه خوانده و معتقد است حتی یک تن از پیامبران نیز در شریعت خود عقیده تناسخ را قبول نکرده است؛ از این رو اعتقاد به آن خروج از شرایع الهیه است.[2]
🔻 عبدالکریم شهرستانی در کتاب مشهورش الملل و النحل که به فرقهشناسی و تاریخ عقاید کلامی اختصاص دارد، در یکی از فصول پایانی کتابش بحثی درباره تناسخیه کرده و میگوید:
🔷 «و گروه تناسخیه از ایشان، به تناسخ ارواح در بدنها قائل شدند و به انتقال روح از شخصی به شخصی، و گفتند که هرچه از راحت و نعمت، محنت و مشقت[به انسان] رسد، جزای فعلی است که در آن بدنِ دیگر، به هم رسانیده بود از نیکی و بدی.
🔶 و زعم ایشان آن است که آدمی همیشه به یکی از دو امر مبتلاست: یا به فعل و یا به جزا، و آنچه در حال به آن مبتلاست، یا جزای عملی است که پیشتر کرده است و یا جزای عملی که منتظر مکافات آن است. و بهشت و دوزخ در همین بدنهاست. و اعلی علّیین درجه پیغمبری است و أسفل سافلین: درجه حیه است.»[3]
♦️ بههرصورت به نظر میرسد اولین گامهای تناسخ در میان مسلمانان بین غُلات یافت شد. فرقههای مختلف، مثل حارثیه، حربیه و بَیانیه و دیگر فرقههای غلات، مثل خَطّابیه، راوندیه، جناحیه، مُخَمَّسه و عَلبائیه، نیز به نوع دیگری از تناسخ اعتقاد داشتند.
🔷 آنها بر این باور بودند که روح الهی در امامشان تناسخ یافته است.[4] البته شایان ذکر است که این باور در حال حاضر و با توجه به باورهای شرقیان «آواتار» نام گرفته است.
♦️ غیر از غُلات، نام چند تن از معتزلیان که از نظریهپردازان مهم معتزلی نیستند، در شمار معتقدان به تناسخ آمده است. احمد بن خابِط/حابِط (متوفی 232) و احمد بن ایوب بن بانوش/مانوش و فضل حَدَثی، شاگردان نَظّام، و فرقه حِماریه که به احمد بن خابط منسوباند، عبدالقاهر بغدادی و به تبع او ابوالمظفر اسفراینی و ابنابیالعوجاء (زندیق مشهور) را هم به فهرست معتزلیان تناسخی افزودهاند.[5]
🔻پینوشت:
[1]. الفصل فی الملل و الاهواء و النحل، ابن حزم، بیروت، دارالمعرفه، 1986، ج 1، ص 110.
[2]. الفصل فی الملل و الاهواء و النحل، ابن حزم، بیروت، دارالمعرفه، 1986، ج 1، ص 90.
[3]. توضیح الملل: ترجمه ملل و النحل، جلالی نائینی سید محمدرضا، اقبال، 1361، ص 435.
[4]. المقالات و الفرق، اشعری، سعد بن عبداللّه اشعری، چاپ محمدجواد مشکور، تهران، 1361، ص 26و39و59؛ مقالات الاسلامییّن و اختلاف المصلّین، اشعری، علی بن اسماعیل، چاپ هلموت ریتر، ویسبادن، 1400/1980، ص 6؛ الفرق بین الفرق، بغدادی، عبدالقاهربن طاهر، چاپ محمد محیی الدین عبدالحمید، بیروت، دارالمعرفه، بی تا، ص 272ـ273.
[5]. الفرق بین الفرق، بغدادی، عبدالقاهربن طاهر، چاپ محمد محیی الدین عبدالحمید، بیروت، دارالمعرفه، بیتا، ص 273-277؛ کتاب نهایة الاقدام فی علم الکلام، شهرستانی، محمد بن عبدالکریم احمد، چاپ آلفرد گیوم ، قاهره، [بی تا]، ج 1، ص 60ـ62.
[6]. فرجام من و تو، عبدالحسین مشکانی سبزواری، نشر صهبای یقین، قم، ص 61.
#تناسخ
#فرقه_سازی_دراسلام
#بدعت_در_دین
https://eitaa.com/antihalghe
#کارما⚡️
🔹کارما یا کرمه یکی از باورهای ادیان شرقی است. بر اساس این اعتقاد اعمال خوب و بد انسان نتیجه ای دارد که او را به زندگی بعدی در این دنیا می کشاند. باور به کارما با اعتقاد به تناسخ درهم تنیده اند. تناسخ یعنی هر کس پس از مرگ دوباره متولد می شود و با جسمی تازه و هویتی دیگر به این جهان می آید تا نتیجه اعمالش را ببیند.
🔸اعمال و نیت های خوب موجب می شود که فرد در زندگی بعد سالم، زیبا و در خانواده ای مرفه و جامعه ای پیشرفته به دنیا بیاید. در مقابل اعمال و نیت های بد، موجب می شود که فرد در شرایط دردناکی به دنیا بیاید، تا مجازات شود. حتی ممکن است انسان بدکار در زندگی بعدی به صورت حیوانات در آید تا بیشتر رنج بکشد.
🔹 وابستگی نداشتن به زندگی موجب می شود که اعمال ما هیچ کارمایی تولید نکند و فرد به طور کلی از چرخۀ زاد و مرگ (تناسخ) رها شود. بسیاری از فلسفه های شرقی بر اساس رسیدن به رهایی (موکشا) پایه گذاری شده اند. آنها می کوشند به نوعی زندگی بی تعلق دست یابند، تا از این طریق دیگر به این دنیا نیایند و بتوانند به جهان های بالاتر راه یابند.
🔸اعتقاد به کارما و تناسخ برای نظام سرمایه داری غرب بسیار جذاب بوده است. هم از این رو به ترویج آن در جهان دامن زده اند. زیرا بر اساس این اعتقاد مردمی که در کشورهای پیشرفته به دنیا می آیند و یا در خانواده های ثروتمند متولد می شوند و به طور کلی افراد ثروتمند و مرفه در واقع انسان های پاکی بوده اند که در زندگی قبلی بسیار خوب زیسته اند و در این دوره از زندگی پاداش نیکی های شان را دریافت می کنند.
🔹 در مقابل مردمی که در کشورهای فقیر و خانواده های محروم به دنیا می آیند و به طور کلی مردمان بی چاره و ضعیف در حال تجربۀ مجازات بدی های شان در زندگی گذشته هستند.
🔸بنابراین هرچه تبعیض و اختلاف طبقاتی در جامعه دیده می شود، کاملا عادلانه است و هیچ ظلمی در کار نیست. افرادی که از تبعیض و فقر رنج می برند، بهتر است که به فکر رهایی خودشان باشند و به جای مبارزه با ثروتمندان و طبقۀ مرفه جامعه، باید بکوشند تا وابستگی ها به زندگی دنیوی را کاهش دهند و به رهایی برسند.
🔹هم از این رو موضوع کارما در عرفان های کاذب نقش پررنگی پیدا کرده است. نظام سلطه می خواهد مردم را با اعتقاداتی نظیر کارما و تناسخ آشنا کند و مفاهیم ارزشمند خودسازی، وارستگی، عرفان و معنویت را بر شالوده ای سلطه پذیرانه تعریف کند. با وجود چنین باورهایی اقشار خودشان را عامل تبعیض و فقر می دانند و افراد ثروتمند را شایستۀ تقدیس می پندارند.
🔸 کارما با عنوان قانون بازتاب، بومرنگ یا عکس العمل امروزه در جامعه ما شیوع پیدا کرده است. البته بعضی از افراد برای اینکه تعارض میان این باور با اعتقادات مذهبی را از بین ببرند، می گویند همه اعمال در همین زندگی نتیجه و بازتابی خواهد داشت و موضوع تولدها و زندگی های دوباره را مطرح نمی کنند. آنها می خواهند رابطۀ کارما و تناسخ را نادیده بگیرند و به این ترتیب موانع ترویج عرفان کاذب و معنویت سلطه پذیرانه را از میان بردارند.
🔹بی تردید یکی از فرصت هایی که خداوند عادل و حکیم برای دیدن نتایج اعمال قرار داده، همین زندگی دنیاست. اما این تمام واقعیت نیست و بسیاری از افراد ممکن است در این زندگی فرصتی برای دیدن پاداش یا مجازات اعمال شان نداشته باشند. بر پایۀ باورهای دینی معاد مهمترین موقعیت برای پاداش و مجازات اعمال است و پاداشت و مجازات آن جهان با نتایج دنیوی اعمال قابل مقایسه نیست.
https://eitaa.com/antihalghe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سردار بی بدیل قاسم سلیمانی:
ولله هرکسی تیر به سمت این نظام انداخت آواره شد...
https://eitaa.com/antihalghe
8.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 شبکه cnn آمریکا از آموزش آشوبگران (دختر) ایرانی در کردستان عراق، رونمایی کرد.
#قوم_کرد
#پان_کردیسم
#تجزیه_طلبی
#کارگروه_اقوام
#واحد_خواهران_مفام
https://eitaa.com/antihalghe