فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠آموزش درستخوانی قرآن کریم
#درست_خوانی_جلسه_بیست_وپنج
درس۲۵|حروف ناخوانا(۵)لام نزد حروف شمسی
ثانیه 0:14 👈🏻حروف ناخوانا در کلماتی از قرآن نوشته شدن ولی خونده نمیشن
ثانیه 0:23 👈🏻مورد پنجم،لام نزد حروف شمسی هست
ثانیه 0:27 👈🏻یه مثال
ثانیه 0:37 👈🏻14حرف قمری هست که اگه قبل از لام بیان،لام خونده میشه و ساکن هم هست
ثانیه 0:46 👈🏻تمرین آخر،آیات ۸۳_۷۵ سورهی کهف با قرائت قاریان برتر بشنوید و تکرار کنید...
🌸
ارسالش برای دوستات رو یادت نره!
#قرآن #تلفظ #درستخوانی #قرائت #استاد #روخوانی #آموزش #علی_قاسمی
🆔 @aqquran
https://eitaa.com/aqquran/847
هدایت شده از KHAMENEI.IR
#خط_دیدار | مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای هیئت علمی پنجمین کنگرهی جهانی حضرت رضا(علیه السّلام)
👌تشکیل این کنگره و این گردهمایی کار بسیار خوبی است؛
🔺ماها در زمینهی معرفت ائمّه نقایص زیادی داریم
♦️ما به عنوان مجموعه اهل تشیع، یکی از وظایف بزرگمان این است که ائمّه خودمان را به دنیا معرفی کنیم
✅حالا بعضی از ائمه(ع) مثل امام حسین (ع) و امیرالمؤمنین (ع)، به دلایلی معرفیشده هستند
⭕️لکن اکثر ائمه(ع) ناشناختهاند
💠درباره ابعادی از زندگی ائمه(ع) که راجع به آنها باید کار بشود
1️⃣بُعد معنوی و الهی
☝️یعنی جنبه قداست ائمّه (ع)؛
💎درباره این باید متقن صحبت بشود
✨باید جنبه ملکوتی، معنوی و عرشی ائمّه(ع) را بیان کنیم
❌این جزو چیزهایی نیست که ما دربارهاش بخواهیم تقیّه کنیم یا مثلاً مخفی کنیم
❇️مسئله معصومیّتشان
❇️ارتباطات آنها با خدای متعال
❇️ارتباطات آنها با فرشتهها
❇️ولایت آنها به آن معنای معنویاش
🔺اینها را باید بگوییم
♦️از این جنبه باید یک کار عالمانهی قوی خوبی انجام بگیرد
2️⃣کلمات و درسهای ائمه(ع)
👈در زمینههای مختلف؛ مسائل زندگی، مسائل گوناگونِ مورد نیاز انسان:
🔸اخلاقیات
🔹معاشرت
🔸دین
🔹احکام
🔶ائمّهی ما حرف دارند، مکتب دارند که باید بیان بشود.
⏪بعضی از این جنبهها که ما خیلی هم به آن توجّه نمیکنیم، در دنیا موضوعیّت دارد؛ مثلا:
🏷مسئله حمایت از حیوانات
🏷موضوع معاشرتها، مضامینی که درباره ارتباط با غیر شیعه و غیر مسلمان هست
🔍اینها از میان کلمات ائمّه باید بیان بشود و منتقل بشود
📍باید به زبان روز، به زبان فنّی،
📍با شیوههای درست
📡به دنیا منعکس بشود
3️⃣مسئله سیاست
⁉️سیاست ائمّه چه بود؟
❇️هدف عمدهی آنها هم ایجاد جامعهی اسلامی بوده؛ که ایجاد جامعهی اسلامی بدون ایجاد حاکمیّت اسلامی امکانپذیر نیست؛
👌پس دنبال حاکمیّت اسلامی بودند
🌟امامت یعنی ریاست دین و دنیا، ریاست مادّه و معنا.
↙️خب مادّهاش عبارت است از همین سیاست و اداره کشور و حکومت
🔺بدون استثنا همه ائمه دنبال این بودهاند؛
♻️منتها با شیوههای مختلف،
♻️در فصول مختلف،
♻️با روشها و اهداف کوتاهمدّت مختلف؛
✅امّا هدف بلندمدت یکی بود.
♦️حالا شما در این باب ببینید نقش امام رضا (ع) چیست
👈مسئله قبول ولایتعهدی امام رضا... در واقع یک مبارزهای بود بین مأمون عاقل و زیرک و بسیار باهوش، و امام رضا
👈و حضرت در این جنگ مأمون را خُرد و خمیر کرده؛
👈طوری که مأمون مجبور شده حضرت را به قتل برساند
⬆️بنابراین این سه بخش در زندگی حضرت امام رضا (ع) و بقیه ائمه باید تبیین بشود.
🏷هنر شما این است که این سه بخش را
📌اوّلاً استخراج کنید
📌ثانیاً اینها را از زیادهگوییها و حرفهای غیر متقن تخلیص کنید؛
📌ثالثاً با زبان مناسب، با زبان روز، با زبان قابل فهم برای مخاطب غیر شیعه و حتّی شیعه
⛔️چون دوری بعضی از جوانهای خودمان هم از این معارف، کمتر از دوری غیر شیعه و غیر مسلمان نیست و اطّلاعی ندارند
☝️بیان کنید اینها را.
❇️اگر این کار انجام بگیرد، فقط صِرف یک گردهمایی و سخنرانی و مانند اینها دیگر نخواهد بود؛
💎یعنی یک فایده محسوسی بر آن اتفاق میافتد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
⭐️ محتوای آموزش قرآن تولیدشده با هوش مصنوعی 😍
▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️
@aqquran
📣 معنی و مضمون آیاتی را که تلاوت میکنید به مستمع خود بگویید
✏️ رهبر انقلاب: تلاوت قرآن ابزار است، وسیله است؛ برای چه؟ برای جاگیر شدن معارف قرآنی در دل؛ در درجهی اوّل این است که رشد میدهد جامعهی اسلامی را.
✏️ در یک مجلسی که شما قرآن میخوانید، چقدر خوب است بعد از آنکه مثلاً ده دقیقه یا یک ربع تلاوت کردید، بتوانید به قدر پنج دقیقه، ده دقیقه، مضامین همان [آیات] را به همان مستمعِ تلاوتتان منعکس کنید و بگویید این آیاتی که خواندم، اینها را داشت میگفت. این خیلی خوب است؛ این سطح مستمع را، سطح مجلس را، خیلی بالا میبرد. ۱۴۰۳/۲/۹
🔹️مطلب مرتبط: نماهنگ زیباترینها
💻 Farsi.Khamenei.ir
@aqquran
#مهارتهای_معلمی_قرآن
#یادداشت۸
#ترس_شاگرد_از_خواندن_از_روی_قرآن
😍شاگرد گلی دارم که حدودا ۵ سالشه و حافظه خیلی خوبی دارد.
🧠عادت کرده به خواندن از حفظ. یعنی حتی در یادگیری درستخوانی تاکنون همه چیز را حفظی یاد گرفته. وقتی معلم برای او قرائت میکنه، صرفا از حفظ تکرار میکنه و توجه چندانی به حروف و الفاظ و واژهها نداره. (اینو بعدا دربارهاش حرف میزنیم که راهکارش چیه؟)
🧐همیشه میگه، میشه من بعد از شما تکرار کنم؟ چون خسته هستم، چون برام سخته، چون مریضم، چون دهنم تبخال زده و بهانه های دیگه😊
🥺از خواندن از روی قرآن واهمه داره.
چالش شما اینه که از مرحله حفظ منتقلش کنید به از رو خواندن...
برای اینکه این واهمه، کاهش پیدا کنه و اضطراب کم بشه، هر روز یکی دو سوره کوچک که میدونم حفظی میخونه ابتدای کلاس باهاش تمرین میکنم و با عشق میخونه.😉
📖بعدش میریم سراغ درس اصلی که از سورههای ناآشنا است براش و نمیتونه از حفظ بخونه.
🖇البته تعداد آیات در هر جلسه رو طوری تنظیم میکنم که احساس دشواری و سختی و ناتوانی نکنه.
♻️هر روز مثلا اگر 🔟 آیه از قبل تمرین کردیم را قرائت میکنه بعدش مثلا 5⃣ یا 🔟 آیه جدید رو متناسب با حال و هواش تمرین میکنیم.
به لطف خدا مؤثر بوده و در حال رشد هست.
✍ #علی_قاسمی
@aqquran
https://eitaa.com/aqquran/852
هجی سوره غاشیه.mp3
10.38M
♻️ هجی خوانی سوره مبارکه غاشیه❗️❗️❗️❗️
پرسش:
سلام بر استاد عزیز
این روش قدیمی آموزش قرآن بوده
به نظر جنابعالی اینکه الان اینطور آموزش دهند وهن قرآن نیست؟؟
✍ پاسخ در فایل صوتی زیر👇👇👇
997.9K
پرسش و پاسخ
آیا بازگشت به روش هجی خوانی قدیمی برای آموزش قرآن درست است؟
پاسخ:
🎙 #علی_قاسمی
@aqquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطیفی: رئیس سازمان پژوهش آموزش و پرورش
نظام آموزشی ما فرسوده و متون درسی غیر نافع می باشد!
باید به حال متون درسی فرزندانمان فکر اساسی کنیم!
@aqquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠آموزش درستخوانی قرآن کریم
#درست_خوانی_جلسه_بیست_وشش
درس۲۶|حروف ناخوانا(۶)حروف مدی نزد همزهی وصل
ثانیه 0:06 👈🏻حروف ناخوانا در کلماتی از قرآن نوشته شدن ولی خونده نمیشن
ثانیه 0:12 👈🏻 کلمهی «ذا»+«الکفل» ←«ذلکفل»
ثانیه 0:23 👈🏻«الف» تو حالت وقف خونده میشه«سبح اسم ربک الاعلیٰ» «الذی خلق فسویٰ» اما اگه متصلشون کنیم،«الف»انتهای آیهی اول خونده نمیشه
دقیقه 1:05 👈🏻تمرین آخر،آیات ۹۷_۸۴ سورهی کهف با قرائت قاریان برتر بشنوید و تکرار کنید...
🌸
ارسالش برای دوستات رو یادت نره!
📎
#قرآن #تلفظ #درستخوانی #قرائت #استاد #روخوانی #علی_قاسمی #آموزش
🆔 @aqquran
https://eitaa.com/aqquran/858
بسم الله الرحمن الرحیم
#حفظ_آسان۲۶
#شروع_حفظ_اولیه
#اولین_قدم:
#حفظ_جدید
#پیوند_میان_هر_آیه_با_آیه_قبلی
🍃دوستان عزیزم!
سلام
بعد از حفظ هر آیه، مهمترین کار اینه که آن را با آیه قبل پیوند بدهید.
مثلا پس از اینکه آیه ۱۰ را حفظ کردی، باید ۹ و ۱۰ را به هم وصل کنی (وسطش وقف نکنید)، یک بار از روی قرآن و ۳ بار از حفظ آنها را تکرار کنید.
این تمرین حفظ شما را خیلی قوی و پایدار میکنه.
یکی از مشکلات اکثر حافظان، ارتباط آیات است. یعنی آیه رو از حفظ میخونه ولی آیه بعدی را به یاد نمیاره. این تمرین یکی از راهکارهای بسیار مؤثر برای پیشگیری از بروز این مشکل است.
⌚️ درسته کمی ممکنه وقت بیشتری باید صرف کنی، ولی یه نوع سرمایهگذاری برای حفظ ماندگار است.
موفق و پیروز باشید.
یا علی
ان شاءالله ادامه دارد...
✍ #علی_قاسمی
@aqquran
لینک مستقیم مطلب در کانال
https://eitaa.com/aqquran/860
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤲 دعایی که #آیت_الله_بهجت توصیه میکرد
به نقل از رهبر معظم انقلاب
🕊 سالگرد ارتحال حضرت آیتالله حاج شیخ محمدتقی بهجت
@aqquran
https://eitaa.com/aqquran/861
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#هدیه_ویژه_کانال
#الحان_و_مقامات اصلی قرائت قرآن کریم
حجاز، نهاوند، بیات، صبا، عجم، سگاه، رست
@aqquran
#حفظ_موضوعی۱۲
#خداشناسی
اسماء و اوصاف خدای متعال
ج) مهمترین_اوصاف_فعل
۲. #رازقیت
#روزی_رسانی_خداوند
#آیه
وَمَا مِن دَآبَّة فِي ٱلأَرضِ إِلَّا عَلَى ٱللَّهِ رِزقُهَا وَيَعلَمُ مُستَقَرَّهَا وَمُستَودَعَهَا كُلࣱّ فِي كِتَٰب مُّبِين
#ترجمه
و هيچ جنبدهاى در زمين نيست مگر اينكه روزىِ او بر خداست، و [او] قرارگاه واقعى و جايگاه موقت آنان را مى داند؛ همه در كتابى روشن ثبت است.
@aqquran
ادامه حفظ موضوعی ۱۲
تفسیر آیه
همه ميهمان اويند!
در آيه قبل در سوره اشارهاى به وسعت علم پروردگار و احاطه او به اسرار نهان و آشكار شده بود، آيه مورد بحث در حقيقت دليلى براى آن محسوب مىشود، چرا كه از روزى دادن خداوند به همه موجودات سخن مىگويد، همان كارى كه بدون احاطه علمى كامل به همه جهان امكان پذير نيست!
نخست مىگويد: "هيچ دابهاى در روى زمين نيست مگر اينكه رزق و روزى آن بر خدا است، و قرارگاه او را مىداند، و از نقاطى كه از قرارگاهش به آن منتقل مىشود (نيز) با خبر است" و در هر جا باشد روزيش را به او مىرساند ( وَ مٰا مِنْ دَابَّةٍ فِي اَلْأَرْضِ إِلاّٰ عَلَى اَللّٰهِ رِزْقُهٰا وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهٰا وَ مُسْتَوْدَعَهٰا ). "
تمام اين حقائق با همه حدود و مرزهايش در كتاب مبين و لوح محفوظ علم خداوند ثبت است" ( كُلٌّ فِي كِتٰابٍ مُبِينٍ ). براى فهم معنى آيه به چند نكته بايد توجه كرد:
۱ - "دابة" از نظر مفهوم لغوى تمام موجودات زنده و همه جنبندگان را شامل است.
۲ - "رزق" به معنى عطاء و بخشش مستمر است، و از آنجا كه روزى الهى عطاى مستمر او به موجودات است به آن رزق گفته مىشود.
اين نكته نيز لازم به تذكر است كه مفهوم آن تنها در نيازهاى مادى خلاصه نمىشود بلكه هر گونه عطاى مادى و معنوى را شامل مىگردد، لذا مىگوئيم: "اللهم ارزقنى علما تاما" : "خداوندا علم كامل به من روزى كن" و يا مىگوئيم:
"اللهم ارزقنى الشهادة فى سبيلك" : "خداوندا شهادت در راهت را نصيب من بگردان".
۳ - "مستقر" در اصل به معنى "قرارگاه" است، زيرا ريشه اين لغت از ماده "قر" (بر وزن حر) به معنى "سرما" ى شديد مىباشد كه انسان و موجودات زنده را خانهنشين مىكند، به همين جهت به معنى سكون و توقف نيز آمده است. "مستودع" و "وديعه" از يك ماده است، و در اصل به معنى رها كردن چيزى است، و از آنجا كه امور ناپايدار رها مىشوند، و به حالت اول باز مىگردند، به هر امر ناپايدار، "مستودع" گفته مىشود، وديعه را نيز به خاطر اينكه سرانجام بايد محل خود را رها كند و به صاحب اصلى باز گردد وديعه گفتهاند. در حقيقت آيه فوق مىگويد: تصور نشود كه خداوند تنها به جنبندگانى كه در جايگاه اصلى قرار دارند روزى مىبخشد و به اصطلاح سهميه آنها را در خانههايشان مىآورند، بلكه هر كجا باشند و در هر وضع و شرائطى قرار گيرند، سهم آنها را از روزى به آنان مىبخشد. چرا كه هم جايگاه اصلى آنان را مىداند و هم از تمام نقاطى كه به آن نقل و مكان مىكنند، با خبر است. از حيوانات غول پيكر دريايى گرفته تا جنبندگان بسيار كوچكى كه به زحمت به چشم ديده مىشوند هر يك مناسب حالشان آنچه را لازم دارند مقرر كرده است. اين روزى به اندازهاى حساب شده و مناسب حال موجودات است كه از نظر "كميت" و "كيفيت" كاملا منطبق بر خواستهها و نيازهاى آنها است، حتى غذاى كودكى كه در رحم مادر است، هر ماه بلكه هر روز، با ماه و روز ديگر تفاوت دارد، هر چند ظاهرا يك نوع خون بيشتر نيست، و نيز كودك در دوران شيرخوارگى با اينكه ظاهرا ماههاى پى در پى غذاى واحدى دارد، اما تركيب اين شير هر روز با روز ديگر متفاوت است!.
۴ - "كتاب مبين" به معنى نوشته آشكار است و اشاره به مرحلهاى از علم وسيع پروردگار مىباشد كه گاهى از آن تعبير به "لوح محفوظ" مىشود. ممكن است اين تعبير اشاره به اين باشد كه هيچكس نبايد براى به دست آوردن روزى خود كمترين نگرانى به خويش راه دهد، و تصور كند ممكن است در گرفتن سهم خويش، به اصطلاح، از قلم بيفتد، چرا كه نام همگى در كتاب آشكارى ثبت است، كتابى كه همه را احصاء كرده و آشكارا بيان مىكند. آيا اگر در يك مؤسسه نام تمام كارمندان و كاركنان در دفترى به روشنى ثبت شده باشد احتمال از قلم افتادن كسى مىرود؟ تقسيم ارزاق و تلاش براى زندگى در مورد "رزق" بحثهاى مهمى است كه قسمتى از آن را در اينجا از نظر مىگذرانيم:
۱ - "رزق" - همانگونه كه گفتيم - در لغت بمعنى بخشش مستمر و متداوم است اعم از اينكه مادى باشد يا معنوى، بنا بر اين هر گونه بهرهاى را كه خداوند نصيب بندگان مىكند از مواد غذايى و مسكن و پوشاك، و يا علم و عقل و فهم و ايمان و اخلاص به همه اينها رزق گفته مىشود، و آنها كه مفهوم اين كلمه را محدود به جنبههاى مادى مىكنند، توجه به موارد استعمال آن دقيقا ندارند، قرآن در باره شهيدان راه حق مىگويد بَلْ أَحْيٰاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ :" آنها زندهاند و نزد پروردگار شان روزى مىبرند " (آل عمران - ۱۶۹) روشن است كه روزى شهيدان، آن هم در جهان برزخ، نعمتهاى مادى نيست، بلكه همان مواهب معنوى است كه حتى تصورش براى ما در اين زندگى مادى مشكل است.
۲ - مساله تامين نيازمنديهاى موجودات زنده - و به تعبير ديگر رزق و روزى آنها - از جالبترين مسائلى است كه با گذشت زمان و پيشرفت علم، پرده از روى اسرار آن برداشته مىشود، و صحنههاى شگفت انگيز تازهاى از آن بوسيله علم فاش مىگردد. در گذشته همه دانشمندان در فكر بودند كه اگر در اعماق درياها موجودات زندهاى وجود داشته باشد غذاى آنها از چه راهى تامين مىشود، زيرا ريشه اصلى غذاها به نباتات و گياهان باز مىگردد كه آن هم نيازمند به نور آفتاب است، و در اعماق بيش از ۷۰۰ متر مطلقا نورى وجود ندارد و يك شب تاريك ابدى بر آن سايه افكنده است. ولى بزودى روشن شد كه نور آفتاب، گياهان ذرهبينى را در سطح آب، و در بستر امواج پرورش مىدهد، و هنگامى كه مرحله تكاملى خود را پيمود، همچون ميوه رسيدهاى، به اعماق دريا فرو مىرود، و سفره نعمت را براى موجودات زنده ژرفناى آب فراهم مىسازند. از سوى ديگر بسيارند پرندگانى كه از ماهيان دريا تغذيه مىكنند حتى انواعى از شب پره وجود دارد، كه در ظلمت شب همچون يك غواص ماهر به اعماق آب فرو مىرود و صيد خود را كه با امواج مخصوص رادار مانندى كه از بينى آنها بيرون فرستاده مىشود شناسايى و نشانه گيرى كردهاند بيرون مىآورد. روزى بعضى از انواع پرندگان در لابلاى دندانهاى پارهاى از حيوانات عظيم الجثه دريا نهفته شده! اين حيوانات كه پس از تغذيه از حيوانات دريايى دندانهايشان احتياج به يك" خلال طبيعى "!دارد به ساحل مىآيند، دهانشان را كه بىشباهت به غار كوچكى نيست باز نگه مىدارند، آن گروه از پرندگان كه روزيشان در اينجا حواله شده است بدون هيچگونه وحشت و اضطراب وارد اين " غار "مىشوند، و به جستجوى روزى خويش در لابلاى دندانهاى حيوان غولپيكر مىپردازند، هم شكمى از اين غذاى آماده از عزا در مىآورند، و هم حيوان را از اين مواد مزاحم راحت مىسازند، و هنگامى كه برنامه هر دو پايان پذيرفت، و آنها به خارج پرواز كردند، حيوان با احساس آرامش دهان را به روى هم مىگذارد و به اعماق آب فرو مىرود! طرز روزى رساندن خداوند به موجودات مختلف، راستى حيرتانگيز است، از جنينى كه در شكم مادر قرار گرفته و هيچكس به هيچ وجه در آن ظلمتكده اسرار آميز به او دسترسى ندارد، تا حشرات گوناگونى كه در اعماق تاريك زمين و لانههاى پرپيچ و خم و در لابلاى درختان و بر فراز كوهها و در قعر درهها زندگى دارند از ديدگاه علم او هرگز مخفى و پنهان نيستند، و همانگونه كه قرآن مىگويد خداوند، هم جايگاه و" آدرس اصلى "آنها را مىداند و هم محل سيار آنان را، و هر جا باشند روزى آنان را به آنان حواله مىكند. جالب اينكه در آيات فوق به هنگام بحث از روزى خواران تعبير به" دابه و جنبنده "شده است و اين اشاره لطيفى به مساله رابطه" انرژى "و" حركت "است، مىدانيم هر جا حركتى وجود دارد نيازمند به ماده انرژى زا است يعنى مادهاى كه منشا حركت گردد، قرآن نيز در آيات مورد بحث مىگويد خدا به تمام موجودات متحرك روزى مىبخشد! و اگر حركت را به معنى وسيعش تفسير كنيم گياهان را هم در بر مىگيرد، زيرا آنها نيز يك حركت بسيار دقيق و ظريف در مسير" نمو "دارند، به همين دليل در فلسفه ما يكى از اقسام حركت را مساله" نمو "شمردهاند.
۳ - آيا" روزى "هر كس از آغاز تا پايان عمر تعيين شده، و خواه ناخواه به او مىرسد؟ يا اينكه بايد به دنبال آن رفت و به گفته شاعر" شرط عقل است جستن از درها"! بعضى از افراد سست و بىحال به اتكاء تعبيراتى همانند آيه فوق، يا رواياتى كه روزى را مقدر و معين معرفى مىكند فكر مىكنند لزومى ندارد كه انسان براى تهيه معاش زياد تلاش كند، چرا كه روزى مقدر است و به هر حال به انسان مىرسد، و هيچ دهان بازى بدون روزى نمىماند! اين چنين افراد نادان كه شناختشان در باره دين و مذهب فوق العاده سست و ضعيف است بهانه به دست دشمنان مىدهند كه مذهب عاملى است براى تخدير و ركود اقتصادى و خاموش كردن فعاليتهاى مثبت زندگى، و تن در دادن به انواع محروميتها، به عذر اينكه اگر فلان موهبت نصيب من نشده حتما روزى من نبوده، اگر روزى من بود بدون چون و چرا به من مىرسيد و اين فرصت خوبى بدست استثمارگران مىدهد كه هر چه بيشتر خلقهاى محروم را بدوشند و آنها را از ابتدايى ترين وسائل زندگى محروم سازند. در حالى كه مختصر آشنايى به قرآن و احاديث اسلامى براى پىبردن به اين حقيقت كافى است كه اسلام پايه هر گونه بهرهگيرى مادى و معنوى انسان را سعى و كوشش و تلاش مىشمرد تا آنجا كه در جمله شعارگونه قرآنى لَيْسَ لِلْإِنْسٰانِ إِلاّٰ مٰا سَعىٰ بهره انسان را منحصرا در كوشش و كارش قرار مىدهد. پيشوايان اسلامى براى اينكه سر مشقى به ديگران بدهند در بسيارى از مواقع كار مىكردند كارهايى سخت و توانفرسا.
پيامبران پيشين نيز از اين قانون مستثنى نبودند، از چوپانى گرفته، تا خياطى، و زرهبافى و كشاورزى، اگر مفهوم تضمين روزى از طرف خدا، نشستن در خانه و انتظار رسيدن روزى باشد، نبايد پيامبران و امامان كه از همه آشناتر به مفاهيم دينى هستند اينهمه براى روزى تلاش كنند. بنا بر اين ما هم مىگوئيم روزى هر كس مقدر و ثابت است، ولى در عين حال مشروط به تلاش و كوشش مىباشد، و هر گاه اين شرط حاصل نشود مشروط نيز از ميان خواهد رفت. اين درست به آن مىماند كه مىگوئيم" هر كس اجلى دارد و مقدار معينى از عمر "مسلما مفهوم اين سخن آن نيست كه اگر انسان حتى دست به انتحار و خودكشى و يا تغذيه از مواد زيانبخش بزند تا اجل معينى زنده مىماند، مفهومش اين است كه اين بدن استعداد بقاء تا يك مدت قابل ملاحظه دارد اما مشروط به اينكه اصول بهداشت را رعايت كند و از موارد خطر بپرهيزد، و آنچه سبب مرگ زودرس مىشود از خود دور كند. نكته مهم اين است كه آيات و روايات مربوط به معين بودن روزى در واقع ترمزى است روى افكار مردم حريص و دنياپرست كه براى تامين زندگى به هر در مىزنند، و هر ظلم و جنايتى را مرتكب مىشوند، به گمان اينكه اگر چنين نكنند زندگيشان تامين نمىشود. آيات قرآن و احاديث اسلامى به اين گونه افراد هشدار مىدهد كه بيهوده دست و پا نكنند، و از طريق نامعقول و نامشروع براى تهيه روزى تلاش ننمايند، همين اندازه كه آنها در طريق مشروع گام بگذارند و تلاش و كوشش كنند مطمئن باشند خداوند از اين راه همه نيازمنديهاى آنها را تامين مىكند. خدايى كه آنها را در ظلمتكده رحم فراموش نكرد. خدايى كه به هنگام طفوليت كه توانايى بر تغذيه از مواد غذايى اين جهان نداشتند روزيشان را قبل از تولد به پستان مادر مهربان حواله كرد. خدايى كه به هنگام پايان دوران شيرخوارگى در آن حال كه ناتوان بودند، روزيشان را به دست پدر پر مهرى داد كه صبح تا شام جان بكند و خوشحال باشد كه براى تهيه غذاى فرزندانم زحمت مىكشم. آرى اين خدا چگونه ممكن است به هنگامى كه انسان بزرگ مىشود و توانايى و قدرت به هر گونه كار و فعاليت پيدا مىكند او را فراموش نمايد، آيا عقل و ايمان اجازه مىدهد كه انسان در چنين حالى به گمان اينكه ممكن است روزيش فراهم نشود در وادى گناه و ظلم و ستم و تجاوز به حقوق ديگران گام بگذارد و حريصانه به غصب حق مستضعفان پردازد. البته نمىتوان انكار كرد كه بعضى از روزيهاست چه انسان به دنبال آن برود، يا نرود، به سراغ او مىآيند. آيا مىتوان انكار كرد كه نور آفتاب بدون تلاش ما به خانه ما مىتابد و يا باران و هوا بدون كوشش و فعاليت به سراغ ما مىشتابد؟ آيا مىتوان انكار كرد كه عقل و هوش و استعدادى كه از روز نخست در وجود ما ذخيره شده به تلاش ما نبوده است!؟ ولى اينگونه مواهب به اصطلاح باد آورده و يا به تعبير صحيحتر مواهبى كه بدون تلاش، به لطف خدا، به ما رسيده اگر با تلاش و كوشش خود از آن بطور صحيحى نگهدارى نكنيم آنها نيز از دست ما خواهد رفت، و يا بىاثر مىماند. حديث معروفى كه از على ع نقل شده كه فرمود: و اعلم يا بنى! ان الرزق رزقان رزق تطلبه و رزق يطلبك:" بدان فرزندم، روزى دو گونه است، يك نوع آن همان روزيهايى است كه تو بايد به جستجويش برخيزى، و گونه ديگرش روزيهايى است كه آن در جستجوى تو است و به سراغ تو مىآيد " نيز اشاره به همين حقيقت است. اين را نيز نمىتوان انكار كرد كه در پارهاى از موارد انسان به دنبال چيزى نمىرود، ولى بر اثر يك سلسله تصادفها، موهبتى نصيب او مىشود، اين حوادث گرچه در نظر ما تصادف است اما در واقع و از نظر سازمان آفرينش حسابى در آن مىباشد، بدون شك حساب اين گونه روزيها از روزىهايى كه در پرتو تلاش و كوشش بدست مىآيند جدا است، و حديث بالا ممكن است اشاره به اينها نيز باشد. ولى به هر حال نكته اساسى اين است كه تمام تعليمات اسلامى به ما مىگويد براى تامين زندگى بهتر چه مادى و چه معنوى، بايد تلاش بيشتر كرد، و فرار از كار به گمان مقسوم بودن روزى غلط است.
۴ - در آيات مورد بحث تنها اشاره به مساله" رزق و روزى "شده، در حالى كه در چند آيه بعد، آنجا كه سخن از بندگان توبهكار و باايمان مىگويد، اشاره به" متاع حسن " (بهره بردارى و تمتع شايسته) شده است. مقابله اين دو با يكديگر اين مطلب را به ما مىفهماند كه براى همه جنبندگان: انسانها، حشرات، درندگان، نيكان و بدان، همگى بهرهاى از روزى است، ولى " متاع حسن "و" مواهب شايسته و ارزنده "تنها مخصوص انسانهاى با ايمانى است كه خود را با آب توبه از هر گونه گناه و آلودگى شستشو دادهاند، و نعمتهاى خدا را در مسير اطاعت فرمانش بكار مىگيرند نه در طريق هوا و هوسهاى سركش!.
تفسیر نمونه
آیتالله مکارم شیرازی
@aqquran
اصل ۱۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران: مبدأ تاریخ رسمی کشور، هجرت پیامبر اسلام (صلی الله علیه واله و سلم) است و تاریخ هجری شمسی و هجری قمری هر دو معتبر است اما مبنای کار ادارات دولتی هجری شمسی است. تعطیل رسمی هفتگی روز جمعه است
🔥تعطیلیِ بیربط به اقتصاد!
🔻حجم تجارت چین و آمریکا به رقم افسانهای چند صدمیلیارد دلار در سال می رسد؛ اما این دو کشور ۱۲ ساعت اختلاف زمانی دارند! این یعنی همیشه وقتی یک طرف سرکار است طرف دیگر در رختخواب!!
🔻به نظرم با نسخه تعطیلچیان ایرانی #شنبه، دولت چین باید آغاز ساعت کار اداری مردم چین را ۷ شب اعلام کند!!
#تعطیلی_غیرعلمی
✍حمیدرضا ابراهیمی
9_استاد علی قاسمی.mp3
1.98M
#والدین_قرآنی
#سلام_زندگیم
#رادیو_معارف
🌼 سلسله درس های تربیت فرزندقرآنی
🔺ضرورت آموزش آداب تلاوت به فرزندان در مسیر آموزشهای قرآنی
🎤استاد دکتر علی قاسمی
🔹جلسه نهم
🍃
⚠️باز ارسال یادت نره!
#آموزش #استاد #زندگی #فرزند #تربیت #والدین #تربیت_فرزند
👇🏻
╭━━⊰ ❀ 🇮🇷 ❀ ⊱━━╮
https://eitaa.com/aqquran
╰━━⊰ ❀ 🌱 ❀ ⊱━━╯