5_استاد علی قاسمی.mp3
1.86M
#والدین_قرآنی
#سلام_زندگیم
#رادیو_معارف
🌼 سلسله درس های تربیت فرزندقرآنی
🔺مهارت های انگیزه بخشی و علاقه مند کردن فرزندان به قرآن
🎤استاد علی قاسمی
🔹جلسه پنجم
🍃باز ارسال برای دیگران یادت نره!
#آموزش #استاد #زندگی #فرزند #تربیت #والدین #تربیت_فرزند
👇🏻
╭━━⊰ ❀ 🇮🇷 ❀ ⊱━━╮
https://eitaa.com/aqquran
╰━━⊰ ❀ 🌱 ❀ ⊱━━╯
#والدین_قرآنی
#سلام_زندگیم
#رادیو_معارف
جلسه پنجم
🌼 سلسله درس های تربیت فرزندقرآنی
🔺مهارت های انگیزه بخشی و علاقه مند کردن فرزندان به قرآن
بسم الله الرحمن الرحیم
به نام خدای بخشنده مهربون عرض سلام و ادب دارم خدمت همه پدرها و مادرهای عزیز و مهربونی که دغدغه تربیت قرآنی فرزندان دلبندشون رو دارن.
خیلی ها آرزو می کنن و تلاش می کنن با ایجاد زمینه با الزامآور کردن مسیر آموزشهای قرآنی فرزندشون رو مثلا در یک مدت زمان کوتاهی حافظ قرآن کنن.
آیا این کار، کار صحیحی هست یا خیر؟
حتما باید به نکات فراوانی دقت داشته باشیم.
1⃣مهمترین اونها اینه که استعداد و توان ذهنی فرزندمون رو در نظر بگیریم.
یعنی ممکنه کسی استعداد این رو داشته باشه در پنج سال حافظ کل قرآن بشه.
فردی هم باشه خیر در ده سال.
🧠 اون فرد ناتوان ذهنی نیست اما توان و استعداد شکوفا شدش این اندازه هست.
👀 خب این خودش راهکارهایی داره که طبق اون تشخیص بدیم توان ذهنی فرزند ما به چه ترتیب هست؟!
2⃣ نکته بعد فرصت و فراغت مناسبی هست که هر روز باید فرزند دلبند ما داشته باشه.
🏇برای اینکه بتونه تکلیفهای قرآنی را انجام بده شما هرچی سرعت حفظ قرآن رو بیشتر کنید طبیعیه که زمان بیشتری برای انجام تکالیفش لازم هست.
🕰 پس حتما با مدیریت صحیح زمان و محاسبه دقیقش میتونیم برنامه مشخصی رو تقدیم بکنیم.
3⃣نکته بعد علاقه و انگیزه فرزند گلمون هست.
⛔️ اگر علاقه ای به حفظ قرآن نداره به هیچ وجه فرزندتون رو مجبور به حفظ قرآن نکنید.
🌴 ببریدش تو باغ مفاهیم قرآن زیباخوانی قرآن چیزهایی که ممکنه مؤونه کمتری داشته باشه و در عین حال با علاقه و انگیزه بهتری با شما همراهی بکنند.
❤️ امیدوارم که همتون فرزندانی قرآنی رو تربیت کنید.
خدا یارو نگهدارتون
🎤استاد علی قاسمی
🍃باز ارسال برای دیگران یادت نره!
#آموزش #استاد #زندگی #فرزند #تربیت #والدین #تربیت_فرزند
👇🏻
╭━━⊰ ❀ 🇮🇷 ❀ ⊱━━╮
https://eitaa.com/aqquran
╰━━⊰ ❀ 🌱 ❀ ⊱━━╯
* با تقوا زمینهی هدایت قرآنی را در خود ایجاد کنید
آنچه من تأکید میکنم و توصیه میکنم، این است که با قرآن بیشتر اُنس بگیرید. این ذکر الهی و تقوا، اگر برای ما حاصل بشود، آن وقت هدایت قرآنی هم برای ما آسانتر میشود؛ [چون] «هُدًی لِلمُتَّقین»؛(۵) تقوا که بود، هدایتْ حتمی است؛ چون این قرآن، «هادیِ» بعضی و بعضی را «مُضل» [است]؛ یُضِلُّ مَن یَشاءُ وَ یَهدی مَن یَشاء؛(۶) این جوری است که بعضیها را از آن طرف میبرد، بعضیها را هدایت میکند. هدایت مال متّقین است. هر چه تقوا بالاتر باشد، هدایت روشنتر و بالاتر است؛ باید این را دنبال بکنیم. ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
#حضرت_امام_خامنهای_عزیز
@aqquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠آموزش درستخوانی قرآن کریم
#درست_خوانی_جلسه_چهاردهم
درس۱۴|تلفظ صحیح حرف«ظ»
ثانیه 0:23 👈🏻تلفظ حرف«ظ» خیلی آسونه و از حروفی هست که نوک زبانی ادا میشه مثل حرف«ذ»
دقیقه 1:02 👈🏻تلفظ حرف«ظ»
دقیقه 1:23 👈🏻چند کلمه با«ذ»،«ظ» و «ز»
دقیقه 1:54 👈🏻تکرار کنید.
دقیقه 2:13 👈🏻تو اذکار نورانی نماز هم حرف«ظ» وجود داره
🌸
ارسالش برای دوستات رو یادت نره!
#قرآن #تلفظ #درستخوانی #تمرین #قرائت #آموزش #روخوانی #علی_قاسمی
🆔@aqquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥⚠️ علت اصلی مخالفت دنیای غرب با اسلام از نگاه یک زن غربی
@aqquran
#حفظ_آسان
#یادداشت۲۱
#مقدمه_حفظ
#شروع_حفظ_اولیه
۱. اولین قدم: فهم آیات و موضوعات و ارتباط آیات
درباره حفظ آسان قرآن کریم با هم گفتگو میکردیم.
📚یکی از کارهای حرفهای هنگام حفظ اولیه، این است که بدانیم آیات سوره از چه موضوعاتی و از چه محتواهایی تشکیل شده است.
بسیار شایسته هست که در ابتدا نمودار محتوایی یک سوره رو بررسی کنیم.
📖 کتاب ساختار سوره های قرآن کریم نوشته استاد محمد خامه گر یکی از اون کتاب هاست که میتونه شما رو کمک بکنه.
📊تو این کتاب به صورت نموداری هر سوره رو برای شما دسته بندی میکنه
🔎دسته بندی موضوعی آیات در فهم اونها و در کدگذاری شان در ذهن و به یادسپاری و بعدا استفاده و پردازش این اطلاعات بسیار مؤثر و مهم هست.
🔗 برای مثال در سوره مبارکه نبأ این استاد بزرگوار در کتاب ساختار سوره های قرآن کریم هدف کلی این سوره رو اینطور تبیین کردند:
📩 اثبات معاد با تکیه بر حکیمانه بودن نظام آفرینش.
🍀اون وقت این سوره رو به چهار بخش کلی تقسیم کردند:
🪴 مقدمه: نکوهش منکران روز رستاخیز ( آیه ۱ تا ۵)
🌳 گفتار اول(۶ تاو۱۶): پدیدههای هماهنگ در نظام آفرینش، نشانهی حتمی بودن معاد
گفتار دوم(۱۷ تا ۳۹): حکیمانه بودن برپایی قیامت و نظام پاداش و کیفر آن
🍃نتیجه پایانی(آیه ۵): هشدار به غافلان از روز قیامت
🪐حالا نکته ما در حفظ قرآن این هست عزیزان!
🎗یکی از کاستی هایی که در حفظ کشور ما و در روش های مرسوم وجود داره همینه...
❄️بله ما با محتوا و با مفهوم آیات نورانی قرآن ارتباط زیادی برقرار نمی کنیم.
چون اکثرا زبان عربی را نمیدانیم
و فهمی استوار از آیات نداریم.
به همین خاطر تو حفظ قرآن چالش های مختلفی داریم.
🫧یکی از نکات مهم توی حفظ اینه که قبل از اینکه حفظ رو شروع کنید، یک سوره رو بیاین دسته بندی و نمودار محتواییش رو بررسی کنید.
با استفاده از چنین کتاب هایی میتوانید سرعت بیشتری داشته باشید.
🧩و با توجه به ترجمه درک بکنید که خدای متعال در این سوره چه موضوعاتی رو مطرح کرده هدف کلی سوره و اون برآیند مفهومی کلی این سوره چیه.
💦خلاصه سوره، توی یک جمله غایت یا پیامکلی این سوره چیه؟
🫧 بعدش دسته بندی موضوعی و محتوایی رو هم پیدا کنیم که مثلا آیه ۱ تا ۵ درباره چه موضوعیه. ربط هر آیه با آیه بعد چیه؟
🦋سپس هنگام حفظ آیات، با کدگذاری موضوعی، در ذهنمون پوشه هایی درست می کنیم که بر اساس همین موضوعات تشکیل میشه.
با این کار:
⭐️حفظ شما خیلی سرعت بالاتری میگیره.
⭐️ فهم شما از آیات بسیار بالاتر میره
💫 حفظ شما خیلی دقیق تر میشه.
☀️ آسیب پذیری بسیار کم میشه. یعنی شما میتونید ماندگاری بالاتری در حفظتون داشته باشید.
❤️ مهمتر از اینها، کاربردی شدنحفظ شما و امکان استفاده از محفوظات در موضوعات مختلف میتونی استفاده کنی...
☁️ انشاءالله همتون موفق و پیروز باشید خدا یارو نگهدارتون.
#ادامه_دارد
#علی_قاسمی
@aqquran
لینک مستقیم
https://eitaa.com/aqquran/683
حفظ آسان ۲۱ است-AudioConverter1.mp3
5.16M
#حفظ_آسان
#شروع_حفظ_اولیه
#اولین_قدم :
فهم آیات و موضوعات و ارتباط آنها، دستهبندی نموداری...
#فایل_صوتی۲۱
#علی_قاسمی
@aqquran
لینک مستقیم
https://eitaa.com/aqquran/684
#حفظ_موضوعی۶
#خداشناسی
برخی #اسماء_و_اوصاف_خدای_متعال
#آیه و #ترجمه
هُوَ ٱللَّهُ ٱلَّذِي لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَۖ عَٰلِمُ ٱلغَيبِ وَٱلشَّهَٰدَةِۖ هُوَ ٱلرَّحمَٰنُ ٱلرَّحِيمُ
اوست خدايى كه جز او هيچ معبودى نيست، داناى نهان و آشكار است، او رحمان و رحيم است
هُوَ ٱللَّهُ ٱلَّذِي لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلمَلِكُ ٱلقُدُّوسُ ٱلسَّلَٰمُ ٱلمُؤمِنُ ٱلمُهَيمِنُ ٱلعَزِيزُ ٱلجَبَّارُ ٱلمُتَكَبِّرُۚ سُبحانَ ٱللَّهِ عَمَّا يُشرِكُونَ
اوست خدايى كه جز او هيچ معبودى نيست، همان فرمانرواى پاك، سالم از هر عيب و نقص، ايمنى بخش، چيره و مسلط، شكست ناپذير، جبران كننده، شايستۀ بزرگى و عظمت است خدا از آنچه شريك او قرار مى دهند، منزّه است
هُوَ ٱللَّهُ ٱلخَٰلِقُ ٱلبَارِئُ ٱلمُصَوِّرُۖ لَهُ ٱلأَسمَآءُ ٱلۡحُسنَىٰۚ يُسَبِّحُ لَهُۥ مَا فِي ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلأَرۡضِۖ وَهُوَ ٱلعَزِيزُ ٱلحَكِيمُ
اوست خدا، آفريننده، نوساز، صورتگر، همۀ نام هاى نيكو ويژۀ اوست آنچه در آسمان ها و زمين است همواره براى او تسبيح مى گويند، و او تواناى شكست ناپذير و حكيم است
#توضیح
در ادامه ببینید.
#علی_قاسمی
@aqquran
#توضیح
#حفظ موضوعی۶
در آيات یادشده ذكر قسمت مهمى از اوصاف جمال و جلال خدا كه توجه به هر يك در تربيت نفوس و تهذيب قلوب تاثير عميق دارد مى پردازد، و ضمن سه آيه ۱۵ صفت و به تعبير ديگر ۱۸ صفت از اوصاف عظيم او را ضمن سه آيه بر مى شمرد و هر آيه با بيان توحيد الهى و نام مقدس اللّٰه شروع مى شود و انسان را به عالم نورانى اسماء و صفات حق رهنمون مى گردد مى فرمايد: او خدايى است كه معبودى جز او نيست، از غيب و شهود آگاه است و او رحمان و رحيم است ( هُوَ اَللّٰهُ اَلَّذِي لاٰ إِلٰهَ إِلاّٰ هُوَ عٰالِمُ اَلْغَيْبِ وَ اَلشَّهٰادَةِ هُوَ اَلرَّحْمٰنُ اَلرَّحِيمُ ) در اينجا قبل از هر چيز روى مساله توحيد كه خمير مايه همه اوصاف جمال و جلال و ريشه اصلى معرفت الهى است تكيه مى كند، و بعد از آن روى علم و دانش او نسبت به غيب و شهود شهادت و شهود چنان كه راغب در مفردات مى گويد حضور توأم با مشاهده است، خواه با چشم ظاهر باشد يا با چشم دل بنا بر اين هر جا قلمرو احاطه حسى و علمى انسان است عالم شهود است، و آنچه از اين قلمرو بيرون است عالم غيب محسوب مى گردد، ولى همه اينها در برابر علم خدا يكسان است چرا كه وجود بى پايان او همه جا حاضر و ناظر است، و بنا بر اين جايى از قلمرو علم و حضور او بيرون نيست و لذا در آيه ۵۹ سوره انعام مى خوانيم: وَ عِنْدَهُ مَفٰاتِحُ اَلْغَيْبِ لاٰ يَعْلَمُهٰا إِلاّٰ هُوَ : كليدهاى غيب تنها نزد او است و جز او كسى آن را نمى داند توجه به اين نام الهى سبب مى شود كه انسان او را همه جا حاضر و ناظر بداند و تقواى الهى پيشه كند سپس روى رحمت عامه او كه همه خلايق را شامل مى شود (رحمن) و رحمت خاصه اش كه ويژه مؤمنان است (رحيم) تكيه شده، تا به انسان اميد بخشد و او را در راه طولانى تكامل و سير الى اللّٰه كه در پيش دارد يارى دهد كه قطع اين مرحله بى همراهى لطف او نمى شود و ظلمات است و خطر گمراهى دارد و به اين ترتيب علاوه بر صفت توحيد، سه وصف از اوصاف عظيمش در اين آيه بيان شده كه هر كدام به نوعى الهام بخش است.
تفسیر نمونه، آیتالله مکارم شیرازی
@aqquran
#عدم_آشنایی_با_زبان_قرآن
#تلاوت را باید با #تدبّر انجام داد. البتّه مشکل مردم عزیز ما این است که با #زبان_قرآن آشنایی درستی ندارند.
در کشورهای عربی، که شما ملاحظه میکنید مردم معمولی که نشستهاند برای نماز، مثلاً در مسجد امام حسین(علیهالسّلام) یا جاهای دیگر، که قرّاء پیش از نماز قرآن میخوانند، مردم مستقیم میفهمند مراد را، یعنی همان ظاهر قرآن را؛ که البتّه «ظاهِرُهُ اَنیقٌ وَ باطِنُهُ عَمیق»؛ باطن عمیقی دارد که ممکن است بیشترِ آن در اختیار آحاد مردم نباشد و بیشتر احتیاج به تفسیر و توضیح اهلش داشته باشد، لکن همین ظاهر قرآن برای همه استفاده دارد؛ از همین ظواهر هم همه میتوانند استفاده کنند؛ مشکل ما اینجا است؛ این را باید یک جوری حل کنیم.۱۴۰۲/۰۱/۰۳
بیانات در محفل انس با قرآن کریم
تدبر در قرآن, تلاوت قرآن, قرآن, ظاهر قرآن, باطن قرآن
#حضرت_امام_خامنهای_عزیز
@aqquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠آموزش درستخوانی قرآن کریم
#درست_خوانی_جلسه_پانزدهم
درس۱۵|کسب مهارت در خواندن حروف مشدد
ثانیه 0:37 👈🏻وقتی دو حرف کاملاً شبیه به هم که اولی ساکن و دومی متحرک باشه کنار هم باشن...
دقیقه 1:04 👈🏻حرف مشدد باید محکم و با تأکید ادا بشه
دقیقه 1:13 👈🏻یه نمونه
دقیقه 1:43 👈🏻به چند مثال دقت کنید
دقیقه 1:52 👈🏻تمرین اول
دقیقه 2:21 👈🏻تمرین دوم
دقیقه 3:03 👈🏻 پیوسته میخونیم
دقیقه 5:00 👈🏻چند جمله که علامت تشدید دارن
دقیقه 6:20 👈🏻 تمرین آخر آیات 28 و 29 سورهی کهف هست...
🌸
ارسالش برای دوستات رو یادت نره!
#قرآن #تلفظ #درستخوانی #روخوانی #تمرین #قرائت #آموزش #علی_قاسمی
🆔@aqquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟧 عالم برجسته الازهر مصر
🟦 خدا ایرانیان را نگهبان اسلام نمود.
@aqquran
6_استاد علی قاسمی.mp3
1.58M
#والدین_قرآنی
#سلام_زندگیم
#رادیو_معارف
🌼 سلسله درس های تربیت فرزندقرآنی
🔺مهارت های انگیزه بخشی
سلام خدمت همه پدرها و مادرهای عزیزی که عاشقانه برای تربیت قرآنی فرزندشون گام برمی دارن.
سؤال مهم: اگر در مسیر آموزش قرآن فرزند دلبند ما دچار خستگی شد، چه کنیم؟
اگر فرزندمون دچار ملالت و خستگی شد و دیگه حوصلهی پیگیری آموزش قرآن رو امروز یا این هفته نداره، چطور رفتار کنیم؟
آیا الآن بهش سخت بگیریم؟ فشار بیاریم که مثلا خسته نشو! از برنامه حفظت عقب میوفتی! حواست باشه از شاگردان کلاس عقب نیفتی!
باید حتما هر جوری هست در همین حالت خستگی کار حفظ قرآن یا قرائت قرآن رو پیش ببری یا خیر؟
❤️پاسخ رو میریم از اهل بیت علیهم السلام میگیریم. امام علی علیه السلام سخنی به این مضمون فرمود:
همانا دلها و قلبها و روحها، دو تا حالت درش وجود داره.
یکی حالت نشاط و اقبال و یکی حالت رویگردانی و ادبار.
نشاطی وجود داره و ضعفی پاسخ امام علی علیه السلام به پرسش ما اینه که در حالت خستگی و ملالت کارهای آموزش قرآن، کارهای مستحبی مثل حفظ قرآن رو پیگیری نکنید. فرصت بدید تا از این حالت ملالت و خستگی فاصله بگیرن. روحشون دوباره طراوت لازم رو پیدا کنه. یک تجدید قوای مجددی داشته باشه و بعد از اینکه نشاط لازم رو پیدا کرد، خودش با انگیزه و علاقه با شما همراهی خواهد کرد.
🎤استاد دکتر علی قاسمی
🔹جلسه ششم
🍃
⚠️باز ارسال برای دوستانت یادت نره!
#آموزش #فرزند #تربیت #والدین #تربیت_فرزند
👇🏻
╭━━⊰ ❀ 🇮🇷 ❀ ⊱━━╮
https://eitaa.com/aqquran
╰━━⊰ ❀ 🌱 ❀ ⊱━━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اخلاق_معلمی
🔺️🔻داستان شنیدنی سعدی و پدرش را از زبان حجت الاسلام عالی از دست ندهید
۱ اردیبهشت روز سعدی
@aqquran
📢 هر چه میشود باید قرآن تلاوت کنیم
✏️ رهبر انقلاب: نفْس قرائت قرآن باارزش است. خدای متعال به بزرگترین موجودی که خلق کرده، یعنی وجود مقدّس نبیّ اکرم (ص)، دستور میدهد که قرائت کن!... در دنیای اسلام هیچ کس نباید پیدا بشود که یک روز بر او بگذرد و آیاتی از قرآن را تلاوت نکند؛ همهی ما باید تلاوت کنیم.... هر چه میشود [بخوانیم]: «فَاقرَءوا ما تَیَسَّرَ مِنه»؛ بعضیها روزی پنج جزء میخوانند، بعضیها روزی یک جزء میخوانند، بعضیها روزی یک حزب میخوانند؛ شما [اگر] نمیتوانید، روزی یک صفحه بخوانید، روزی نیم صفحه بخوانید، [امّا] بخوانید. قرآن باید تلاوت بشود.
🔹️بخشی از بیانات رهبر انقلاب در محفل انس با قرآن کریم. ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
@aqquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠آموزش درستخوانی قرآن کریم
#درست_خوانی_جلسه_شانزدهم
درس۱۶|تلفظ حرف«ط»
ثانیه 0:25 👈🏻حرف«ط»مثل حرف «ت»تلفظ میشه اما درشت و پرحجم
ثانیه 0:39 👈🏻مقایسه دو حرف«ط» و «ت»
دقیقه 1:05 👈🏻حرف«ط» دهان حالت عمودی داره و ریشهی زبان میل به بالا پیدا میکنه
دقیقه 1:24 👈🏻بعد از استاد تکرار کنید
دقیقه 1:47 👈🏻چند کلمه
دقیقه 2:43 👈🏻حرف«ط» در اذکار نماز
🌸
ارسالش برای دوستات رو یادت نره!
📎
#قرآن #تلفظ #درستخوانی #روخوانی #تمرین #قرائت #آموزش
🆔@aqquran