eitaa logo
گروه علمی زبان و ادبیات حوزه علمیه خراسان
1.4هزار دنبال‌کننده
540 عکس
83 ویدیو
165 فایل
✅ اهداف کانال: 📌دانش افزایی و ارتقاء سطح ادب عربی طلاب، دانشجویان و تمامی علاقه مندان به دانش های «زبان و ادبیات قرآن کریم» و «زبان و ادبیات عربی» 📌اطلاع رسانی رویدادهای ادبی «حوزه علمیه خراسان»
مشاهده در ایتا
دانلود
💻 درباره 🔉 💎فقه اللغة ۵ (۱۵ جلسه) 👨‍🏫استاد محمد حسن ربانی بیرجندی 🏫«قرارگاه زبان و ادبیات حوزه علمیه خراسان» 🆔 @Arabicliteraturehozehkh
🔰 شخصیت‌های برجسته حوزه نجف برای تلمذ به خراسان می‌آمده‌اند 🔻 نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به قوت ادبی و حضور ادیبان نام‌آور در حوزه علمیه خراسان، گفت: این حوزه فقط در ادبیات قوی نبوده، بلکه در روزگاری حکمت آن قوت داشته، بعضی وقت ها فقاهتش و در روزگاهی اصولش. 💠 بیشتر بخوانیم 👇 https://www.hozehkh.com/OneEntry?id=43166 🌐 اخبار و رویدادهای حوزه خراسان را در کانال خبرگزاری این حوزه دنبال کنید. 🆔https://eitaa.com/joinchat/4281663544C83a47c9060
💎هیچ زبانی در دنیا نیست که از دیگر زبانها واژگان وام نگرفته باشد ، همه زبانها از همدیگر هَنایش (تاثیر) پذیرفته‌اند. 🔹یک نویسنده عرب (جهود العلامة محمد ابن تاویت التطوانی/ المراکشی) ۳ هزار واژه عربی که ریشه فارسی دارند را بدست آورده است. سه هزار واژه از فارسی یعنی هر واژه می‌تواند در زبان عربی به ۷۰ صیغه ، وزن و یا قالب دیگر در آید. این خصلت زبان عربی است. 🔸 شاید بندرت فردی باور کند. کلماتی مانند : جناه ، جنایی و جنحه ، جناح ، جنائیی ، جنحه ، مجنی ، جنایت ، جان ، یجان از واژه گناه ساخته شده است. دستکم ۱۵ نویسنده بزرگ ایرانی در شکل‌دهی ادبیات عرب نقش داشته‌اند که سیبویه یکی آنها است‌. این دانشمندان بودند که از مصدرهای فارسی با استفاده از ابواب و قالب‌های گرامر عربی صدها واژه نوین ابداع و به غنای ادبیات عربی افزودند. 🔹به عنوان مثال نظر عربی شده ” نگر” است انظر نظر ینظر منظر و …. از آن ساخته شده است. خیمه از واژه پهلوی گومه و کیمه ( به معنی کلبه) گرفته شده و خیام مخیم خیم یخیم صرف شده است. بندرت کسی در عربی بودن واژه کم (چن چند؟) ، جص(گچ) ، رباط ، بیان ، نور ، دار‌الاخره ، تکدی ، رجس ، نجس و یا باکره (پاکیزه) تردید کرده است. اما در حقیقت همه اینگونه واژگان یا بطور کامل فارسی هستند و یا معرب شده هستند. 🔸برای نمونه برای این واژگان در زبان عربی ریشه و مصدر حقیقی وجود ندارد و وزن بعضی از آنها نیز عربی نیست. واژه نور بر وزن کور و دور و خور است. که نور معرب شده خور ( به معنی خورشید و روشنایی) است. 👨‍🏫زبانشناس جفری آرتور عقیده داره بیست و هفت واژه قرآن ریشه فارسی دارد به عنوان مثال : سجیل : معرب سنگ وگل ، اباریق : جمع ابریق ، معرب آبریز ، مِسک : معرب مِشک ، کورت : کور شدن ، تاریک شدن ، بیع : خرید و فروش ، بیعانه (بیانه) قسمتی از پیش پرداخت ، زنجبیل : معرب زنجفیل ، قرطاس : کرباس و ... 💢زبان عربی اشتقاقی‏ و قالبی است ،‏ عرب‏‌زبانان از قالب‌های افعال ، تفعیل ، مفاعله ، استفعال و …. بهره می‌برند و با ریختن ریشه واژه در این قالب‌ها که «باب» یا قالب نامیده می‌شوند ، واژه می‌سازند. در عربی همین روش را برای ریشه‌های واژه‌های پارسی هم به کار می‌برند. 📗«الکلمات الفارسیه فی المعاجم العربیهة» نام یک کتاب فرهنگ لغات عربی است که سه هزار واژه عربی از ریشه فارسی را توضیح داده‌است. نویسنده این کتاب "دکتر جهینه نصر علی" سوریه‌ای است که در سال ۲۰۰۲ منتشر شد. 📗این کتاب در واقع تکمیل کننده کتاب "معجم المعربات الفارسیه منذ بواکیر العصر الحاضر" نوشته "دکتر محمد التونجی" است. نویسنده با مراجعه به فرهنگ لغات عربی واژگان معرب از فارسی را بر اساس توضیحات فرهنگ لغات عربی استخراج و در این کتاب منتشر نموده‌است. ♦️السید ادی شیر عراقی ♦️دکتر جهینه نصر علی سوریه‌ای ♦️دکتر محمد التونجی سوریه‌ای ♦️جهود العلامة محمد ابن تاویت التطوانی مراکشی افراد فوق چهار ادیب عرب هستند که به درستی واژگان پارسی در زبان عربی را بدست آورده‌اند. 👨‍🏫 همچنین دکتر آذرتاش در کتاب "راه‌های نفوذ فارسی در فرهنگ و زبان تازی" و دکتر محمد عجم در کتاب "۵۰۰۰ واژگان فارسی معرب شده" دو نویسنده ایرانی هستند که از وجود واژگان پارسی در زبان عربی پرده برداشته‌اند. توضیحات بیشتر 👇👇 http://arabijafari.blogfa.com/post/9 🏫«قرارگاه زبان و ادبیات حوزه علمیه خراسان» 🆔 @Arabicliteraturehozehkh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥دعوت زیبای مجری توانمند و ولایتمدار آقای مجید یراق بافان عزیز برای رهبر عزیزمان جهت آغاز سخنرانی ما این طرف و آن طرفی را نشناسیم ما پشت سر عشق، طرفدار شماییم آن خیل شهیدان، همه شاگرد شمایند ما نیز به پیکار، پیِ‌کار شماییم ☑️ @enghlaabi | انقلابی
✓ تحصیلات تکمیلی موسسه علمی تحقیقی مکتب نرجس (سلام‌الله‌علیها) تحت اشراف گروه علمی زبان و ادبیات عرب مدرسه علمیه عالی نواب در نظر دارد برای سال تحصیلی ۱۴۰۱ اولین دوره ویژه خواهران "زبان و ادبیات عرب با گرایش ترجمه بلاغی" از بین واجدین شرایط در مقطع سطح ۴ طلبه بپذیرد. ▪️تاریخ ثبت نام ؛ از ۱۴۰۱/۲/۱ تا ۱۴۰۱/۳/۳۰ ▪️تاریخ آزمون و مصاحبه تخصصی؛ متعاقبا اعلام خواهد شد
🔷 نهمین جلسه قرارگاه زبان و ادبیات حوزه علمیه خراسان 🔶 موضوع جلسه : تبادل نظر پیرامون برنامه دانش افزایی اساتید ادبیات عرب براساس رتبه بندی 🕤 زمان: چهار شنبه مورخ 02/07/ 1401 ساعت: 13:00 تا 14:30 🏫مکان: اتاق جلسات مدرسه علمیه عالی نواب 🔷 کانال رسمی قرارگاه زبان و ادبیات 🆔 @Arabicliteraturehozehkh
🔍 درباره 💎 در کتاب «سلسبیل به دنبال چه چیزی باشیم؟ آیت الله علیدوست حفظه الله کتاب نفیس را در موضوع نوشته اند. در این کتاب نفیس می بایست به دنبال سه مبحث زیر بود : 1) تجزیه و ترکیب سوره انسان قرآن کریم 👈 الذی بین یدیک فهو تجزئة سورة من سور القرآن الکریم و اعرابها، حجمها قلیل و بحثها کثیر و هی سورة الانسان 2) (تصوری و تصدیقی) تجزیه و ترکیب 👈 کان صددنا فی ذلک بیان أصول یتوقف علیها علم الاعراب و اعطاء ضوابط یقدر بها الطالب أن یبحث صحیحا عن کل ما ورد علیه من الموارد 3) تجزیه و ترکیب 👈 دونک کتاب ... یعلم الطالب کیفیة الورود الی البحث و المشی فیه و الخروج منه، یعلم کیفیة الاخذ من المنابع و الاستنتاج منها، یعلم تدبیر البحث و تعمیمه الی اﻷمثال و النظائر و هکذا ... [سلسبیل ص7و8] : از لابه لای مباحث ایشان می توان (همچون لغت و اشتقاق و صرف و نحو و بلاغت) را نیز استخراج کرد. : تاثیر گذاری یک فقیه مکتب اهل بیت علیهم السلام بر مباحث متنوع ادبیات عرب را می توان به وضوح در این کتاب گرانسنگ مشاهده نمود. تجزیه و ترکیب در کتب "علم صرف" و "علم نحو" وجود ندارد؛ همانطور که استنباط احکام در کتب "علم اصول فقه" وجود ندارد؛ امثال کتاب که مدعی هستند تجزیه و ترکیب را ارائه داده اند، در حکم برای طلاب حوزه های علمیه هستند👌👌👌 🗳امکان ارسال درباره این محتوا، از طریق شناسه: 🆔 @sepenta110 🏫«قرارگاه زبان و ادبیات حوزه علمیه خراسان» 🆔 @Arabicliteraturehozehkh