eitaa logo
آرایه های ادبی
1.3هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
268 ویدیو
124 فایل
با ذکر صلوات بر محمد و آل محمد این کانال برای دوستداران ادبیات گردآوری شده با آرزوی توفیق سپاس بابت همراهی‌تون @safieghomanjani @nabzeghalam
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ ‍ ‍ ‍ ‍ ۱۴ تیر سالروز درگذشت عباس کیارستمی (زاده ۱ تیر ۱۳۱۹ تهران -- درگذشته ۱۴ تیر ۱۳۹۵ پاریس) کارگردان، فیلمنامه‌نویس، تدوینگر و گرافیست فیلمسازی تأثیرگذار در سینمای جهان بود و آثارش با استقبال منتقدان، داوران، کارگردانان، فستیوال‌ها و بنیادهای فرهنگی و هنری جهان روبه‌رو بود. از سال ۱۹۷۰ آغاز به‌فعالیت سینمایی کرد و بیش از ۴۰ فیلم کوتاه و مستند ساخت که از مهمترین کارهایش: سه‌گانه کوکر، کلوزآپ (۱۹۹۰) طعم گیلاس (۱۹۹۷) و باد ما را خواهد برد (۱۹۹۹) است. او در دوره پایانی کارش به فیلمسازی بیرون از ایران روی آورد که حاصلش فیلم‌هایی مانند کپی برابر اصل (۲۰۱۰) و مثل یک عاشق (۲۰۱۲) بود. علاوه بر سینما در کارهای دیگر هنری از جمله شعر، عکاسی، چیدمان، موسیقی، طراحی گرافیک، طراحی و نقاشی نیز فعال بود و او را باید در زمره سینماگران موسوم به موج نوی سینما در ایران به‌شمار آورد. سادگی، استفاده از کودکان به‌عنوان نقش اول و قهرمان داستان، سبک مستندگونه، بهره‌گیری از فضاهای روستایی، حذف کارگردان، شاعرانگی و نیز مکالمه شخصیت‌ها در سواری، برخی از ویژگی‌های فیلمهای اوست. وی برنده چندین جایزه بزرگ سینمایی شد و پنج بار نامزد جایزه نخل طلای جشنواره فیلم کن بود و در سال ۱۹۹۷ در پنجاهمین دوره جشنواره فیلم کن برای فیلم طعم گیلاس، این جایزه را گرفت. او در جشنواره‌های متعدد معتبر فیلم جهان به‌عنوان داور حضور داشت و با ۴ دوره داوری در جشنواره فیلم کن در سالهای ۱۹۹۳، ۲۰۰۲، ۲۰۰۵ و ۲۰۱۴ در میان هنرمندان ایرانی پیشتاز بود. همچنین با دریافت ۳۲ دست‌آورد شخصی، پرافتخارترین هنرمند ایران به‌شمار می‌رفت. وی در مدرسه جم در قلهک با آیدین آغداشلو همدرس شد و نخستین تجربه هنری او نقاشی بود که در ۱۸ سالگی توانست در یک مسابقه نقاشی برنده جایزه شود. وی اندکی پس از این کامیابی در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران پذیرفته شد و از سال ۱۳۴۰ به‌عنوان نقاش تبلیغاتی در آتلیه ۷ و یکی دو مؤسسه دیگر به‌کار طراحی جلد کتاب، پوستر و آگهی‌های بازرگانی پرداخت و بعدها به «تبلی فیلم» رفت. از سال ۱۳۴۶ در سازمان تبلیغاتی نگاره طراح و سازنده تیتراژ فیلم شد که نخستین آنها تیتراژ فیلم وسوسه شیطان ساخته محمد زرین‌دست بود و طراحی پوستر و ساخت تیتراژ فیلم‌های قیصر و رضا موتوری ساخته مسعود کیمیایی را او انجام داد. مدتی بعد به‌دعوت فیروز شیروانلو، که مسئولیت امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را داشت به کانون رفت و در سال ۱۳۴۹ فیلم کوتاه نان و کوچه و در سال ۱۳۵۱ فیلم زنگ تفریح را ساخت و با ساخت فیلم مسافر در سال ۱۳۵۳ مطرح شد. او در سینمای بعد از انقلاب پایه‌گذار سینمایی شد که تا به‌حال فیلمسازان زیادی پیرو این نوع سینما، فیلم ساخته و مطرح شده‌اند. از ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۶ روی هم رفته ۱۵۰ آگهی بازرگانی برای تلویزیون ایران ساخت و تا پایان دهه ۱۹۶۰ آگهی آغاز فیلم‌ قیصر ساخته مسعود کیمیایی و طرح کتاب‌های کودکان را انجام داد. آرامگاه وی در لواسان است. @arayehha
چهاردهم تیرماه سالروز درگذشت «میرزا طاهر خوشنویس تبریزی» خطاط شهیر و از نسخ نویسان صاحب نام معاصر               "روحش شاد و یادش گرامی" @arayehha
با یار لطیف و دلبر سلسله مو بنشین و بنوش باده را در لب جو زان به چه بود که قدر فرصت دانی خود مست شوی زمانه نا کرده سبو خطاط: طاهر خوشنویس تبریزی @arayehha
چهاردهم تیرماه زادروز «محمدمهدی واعظی» معروف به "محمد اصفهانی" پزشک، خواننده و آهنگساز پاپ و سنتی @arayehha
4_5780644501420775795.mp3
5.04M
[قسمت اول] کارشناس برنامه برنامه‌‌ای از رادیو ملی ایران نکاتی در خصوص واژگانی در ابیات حافظ که توسط اخوان‌ثالث شرح و توضیح داده می‌شود که به صورت سریالی در کانال حافظ‌خوانی به اشتراک گذاشته خواهد شد این قسمت: رسم هزار نکتهٔ باریک‌تر ز مو این‌جاست نه هر که سر بتراشد قلندری داند ✂️تدوین 🗓 ۱۴ تیرماه ۱۴۰۳ 🔹کانال حافظ‌خوانی ✔️ @arayehha
هر دو سلیقه را به رسمیت بشناسیم. ♦️اگرچه عدم مشارکت اکثریت مردم در انتخابات اخیر دلایل واضحی دارد و بزرگان نظام باید هرچه زودتر پیام آن را دریابند و به جبران خطاها بپردازند، اما دو نامزد رقیب نیز در برابر این حجم از قهر و سرخوردگی مردم نباید بی‌تفاوت بمانند. حال که انتخابات به مرحله دوم رسیده و رقابتی حقیقی شکل گرفته است، کاش این بزرگواران از برخی روش‌های مرسوم در رقابت‌های پیشین‌ دوری کنند. بویژه از سیاه‌نمایی و دوقطبی‌سازی که اگر این حربه جوابگو بود، دو جناح موفق می‌شدند جمعیت عظیمی را پای صندوق‌ بکشانند. به باور من رأیی که هر دو نامزد آوردند، به خاطر بی‌نقاب بودن‌ و صراحت در بیان مواضع و خاستگاه‌شان بود، نه تبلیغات پر سروصدا و ترساندن مردم از روی کار آمدن رقیب. ♦️مردم آن‌قدر خسته‌اند و آن‌قدر هوشیار که دیگر فریب کسی را نمی‌خورند. زیرا روی کار آمدن دولت‌های نزدیک به هر دو نامزد را تجربه کرده‌اند و محاسن و معایب هر دو جناح‌ را می‌شناسند. به خاطر همین مدت‌هاست که از چپ و راست عبور کرده‌اند و دنبال کسی می‌گردند که بتواند صدق و توانمندی خود را اثبات کند، نه آن‌که فقط عیب رقیب را بگوید. امروز، ضرورت‌ها و اولویت‌ها به شدت تغییر کرده است و این‌گونه رفتارها در جلب آراء مردم تأثیری ندارد. امروز دیگر همه می‌دانند هیچ‌ کس سیاه محض یا سفید محض نیست. کاش رقبای سیاسی هم این را بدانند و از تحریک و تهییج هواداران‌ خود یا جمعیتی که رأی نداده‌اند، بپرهیزند. ♦️می‌دانم این حرفها موجب رنجش برخی سیاسیون خواهد شد، که اتفاقا شده و گلایه‌های بسیار هم شنیده‌ام. اما چون وظیفه دارم، با اطمینان می‌گویم: نه پزشکیان، نماد وادادگی در برابر غرب و وابستگی به باندهای قدرت و ثروت است، نه جلیلی نماد تنگ‌نظری و سرکوب و فشار. نه پزشکیان می‌تواند یک‌شبه ایران را گلستان کند، نه جلیلی می‌خواهد کشور را به عقب برگرداند. ♦️هر دوی این نامزدها، نماد واقعی بخشی از بدنه همین ملت‌اند. مردمی که بسیاری از آنها تغییر در سیاست ‌های نظام را می‌خواهند و بسیاری دیگرشان خواهان تداوم وضع موجودند. درک این واقعیت نه‌تنها نگران‌کننده نیست، بلکه فرصتی است برای به رسمیت شناختن هر دو نگرش و ایجاد آشتی بین صفوف ملت. ملتی که قرن‌هاست با همین تنوع در نگاه و سبک زندگی و با وجود اقوام، فرهنگ‌ها و مذاهب گوناگون، توانسته است متحد و مستحکم بماند و تمدنی کهن و ریشه‌دار را بیافریند. ♦️پس دامن زدن به اختلاف و تنازع، نه خدمت به ایران است و نه کمک به انقلاب. بلکه توهین به شعور ملتی است که همه گرایش‌ها را آزموده و خود می‌تواند با رصد واقعیات و درک اقتضائات، فرد اصلح را انتخاب کند. ✍🏻افشین علا تیر ۱۴۰۳ 📚کانال رسمی افشین علا @arayehha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
_ " برای باران نیمه شب خاک آلود " _ و ناگهان در تهران باد وزید باد سرخ و نیمه شب باران آمد یوزپلنگی از دیوار کوتاه خانه به درون پرید در نهانگاه جانم گم شد خبر از فراز خانه ها برخاست توفان شد بادیه ای دور در صحاری سیستان با چهار کپر و آغلی از شترها بلمی در بوشهر با پاروبان پیر مسافری از گرجستان روی مرداب انزلی سرش گیج رفت و در قیر افتاد همه ی این حکایت ها به هم مربوط است در کافه نشسته ایم قلیان دود می کنیم دختر از  رویای بلندش می گوید شب ولی با چهل قرص رنگی روی کاغذی سفید پازل می چیند اول صورت مادرش بعد سبیل های پدر بعد انگشت های بزرگ دست راست برادری  که در جبهه گم شد بعد نام دو خواهر دیگر که هر دو  بیخ ریش پدر نشسته اند بعد قرص ها را می اندازد بالا مثل مُسکنی که جناب ماه در آسمان شب چهارده همه ی این ها _ البته به هم مربوط است نیست چرا هست! شهرام_گراوندی @arayehha نقد شعر👇👇
2_5197405444615720382.mp3
11.94M
نقد شعر شهرام گراوندی دکتر اسماعیل نوری‌علا @arayehha