eitaa logo
دانش‌های ادبی
1.3هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
268 ویدیو
124 فایل
با ذکر صلوات بر محمد و آل محمد این کانال برای دوستداران ادبیات گردآوری شده با آرزوی توفیق سپاس بابت همراهی‌تون @safieghomanjani @nabzeghalam
مشاهده در ایتا
دانلود
❤️‍🔥یک قلب قرمز توسط آتش احاطه شده است، این به طور کلی به معنای عشق قوی، پرشور، حتی عشق دیوانه است. 🤍قلب سفید، برای نشان دادن اینکه شما احساس مثبت و خوشبینی دارید استفاده می شود. ایموجی قلب سفید شکل واقعی عشق را نشان می دهد، مانند عشق والدین به ما یا عشق عاشقانه خالص و قوی که عمیق و فراموش نشدنی است. سمبل ایموجی‌ها در گوگل هست. @arayehha
۱۱ آبان ۱۴۰۳
اول نوامبر،روزجهانی نویسنده روزنویسنده برهمه نویسندگان مبارک نویسندگی یعنی همراه وهمیارشدن باکاغذوقلم این روزبهانه کوچکی است برای گرامی داشت کسانی که باروح خلاق وقلم جادویی شان درهرخط کتاب هاونوشته هایشان غرق شدیم وهزاران تجربه دوست داشتنی راباخواندن هرکتاب رقم زدیم. نویسندگی شغل نیست ،هنرغلبه روح خلاق برقلم است. 🌹 @arayehha
۱۱ آبان ۱۴۰۳
4_5839063057443067327.mp3
7.96M
یارا یارا ... خواننده: علی‌رضا افتخاری ترانه‌سرا:قیصر امین‌پور 🔺یادش گرامی یارا یارا گاهی دل ما را به چراغ نگاهی روشن کن چشم تار دل را چو مسيحا به دمیدن آهی روشن کن بی تو برگی زردم به هوای تو می‌گردم که مگر بیفتم در پایت ای نوای نایم به هوای تو می‌آیم که دمی نفس کنم تازه در هوایت به نسیم کویت ای گل به شمیم بویت ای گل در سینه داغی دارم از لاله باغی دارم با یادت ای گل هر شب در دل چراغی دارم باغم بهارم باش موجم کنارم باش 🤍ای پادشه خوبان داد از غم تنهایی دل بی‌ تو به جان آمد وقت است که بازآیی مشتاقی و مَهجوری دور از تو چنانم کرد کز دست بخواهد شد پایابِ شکیبایی @arayehha
۱۱ آبان ۱۴۰۳
۱۲ آبان ۱۴۰۳
دانش‌های ادبی
‍ ‍ ‍ ‍ ۱۲ آبان سالروز درگذشت بهمن علاالدین (زاده ۲۰ مهر ۱۳۱۹ مسجدسلیمان -- درگذشته ۱۲ آبان ۱۳۸۵ کرج) آهنگساز، ترانه‌سرا و خواننده محلی بختیاری او مشهور به مسعود بختیاری، خانواده‌اش از تیره زیلاییِ طایفه بهداروند و از زیرشاخه‌های هفت لنگ بختیاری‌ بود. او پس از پایان تحصیلات متوسطه به خدمت آموزش و پرورش درآمد و در کسوت آموزگاری بازنشسته شد. از سال ۱۳۵۰ در کنار آموزگاری،‌ همکاری‌اش را با رادیو اهواز آغاز کرد و با همراهی منصور قنادپور نوازنده سنتور که شیوه نوازندگی‌اش از استاد پایور تاثیر گرفته بود، آثاری را به دو گویش فارسی و بختیاری ارائه داد. پس از انقلاب، مدتی در سکوت به ‌سر برد تا این که با عطا‌الله جنگوک آشنا شد. جنگوک، بختیاری نبود اما زادگاهش شهر لار از نظر فرهنگی و قومی شباهت بسیاری به فرهنگ بختیاری‌ها داشت. در سال ۱۳۶۵ نخستین نوار شرکتی‌اش با نام "مال کنون" با آهنگسازی عطا جنگوک به بازار موسیقی آمد. این اثر در حدود بیست سال از زمان تولید و انتشار اولیه‌اش همواره در رتبه اول فروش نوارهای بختیاری در ایران بود. به عقیده بعضی از کارشناسان موسیقی، آلبوم مال کنون، از موفق‌ترین آثار موسیقی محلی در ایران است. شش سال بعد دومین کار او با نام "هی‌جار" با آهنگسازی و تنظیم عطا جنگوگ روانه بازار شد. "هی‌جار" نیز محبوبیت و مقبولیت فراوانی یافت ولی هرگز به پای "مال کنون" نرسید. پس از این دو اثر، سه اثر دیگر به نام‌های "آستارَه"، "بَراَفتَو" و "تاراز" را با کمترین تعداد نوازنده به علاقه‌مندان موسیقی بختیاری ارائه داد. همپای همیشگی وی در اکثر نوارها و کنسرت‌ها،‌ علی حافظی نوازنده نی بختیاری بود. مسعود بختیاری معتقد بود: "اگر در کار کُرنانوازان دقیق شویم نغمه‌های بسیار زیبایی پیدا می‌کنیم که در نگاه اول ممکن است به چشم نیایند". وی علاوه بر آواز خوانی، ذوق آهنگسازی و ترانه سرایی نیز داشت و بسیاری از ترانه‌های ماندگار وی زاییده ذهن خلاق و هنر خودش بود. تسلطش بر ادبیات فارسی و بختیاری و همچنین برخورداری از ذوق شاعرانه به او امکان داده بود تا کلام  بسیاری از ترانه‌هایش را خود بسراید که می توان به ترانه "تنک بلور" که در سال ۱۳۵۱ با همراهی ارکستر رادیو اهواز به سرپرستی منصور قنادپور اجرا شد، اشاره کرد. تاثیر زندگی در دل طبیعت از واژگانی که در شعرهایش استفاده می‌کرد کاملا مشهود بود؛ واژگانی مثل: مَه (ماه) اَفتَو (آفتاب) آستارَه (ستاره) کَوْگ (کبک) اَوْر (ابر) تَش (آتش) کُهْ (کوه) بارون و بسیاری واژه های دیگر. از دیگر آثارش موارد زیر است: _اجرای موسیقی بختیاری با گروه مستان در اهواز _بَهیگ _گُل‌های کاغذی _دَنگ ‌و فَنگ _ویر وی هیچ‌گاه ازدواج نکرد و پس از بازنشستگی در سال ۱۳۷۹ به جمع خانواده خواهرش در کرج پیوست و از حضور در جمع‌ها و مجلس های هنری دوری می‌جست. آرامگاه وی در امامزاده طاهر کرج است. @arayehha
۱۲ آبان ۱۴۰۳
4_5850553585313518791.mp3
3.02M
تصنیف: لاله سُر باصدای: مسعود بختیاری     @arayehha
۱۲ آبان ۱۴۰۳
‍ ۱۲ آبان سالروز درگذشت علی‌اکبر گودرزی (زاده سال ۱۳۳۴ ملایر -- درگذشته ۱۲ آبان ۱۳۹۵ تهران) شاعر،  دوبلور و گوینده مستند او از سال ۱۳۶۴ وارد حرفه دوبله شد. وی گوینده ویژه آنونس و مستند بود و صدایی سلیس و آرامش‌بخش داشت. آثار: هوا را از من بگیر خنده‌ات را نه. چند چراغ و یک آواز. ایستگاه قطار سانتاایرنه: یک آلبوم صوتی است شامل ۲۷ شعر از شاعران بزرگ جهان. از بامداد تا تنهایی شعر ایران، دست‌هایم آن جاست. کلک شعر ایران، چهره‌های شعر امروز ایران. مجموعه‌‌های شعر: قلب‌های کوچک شهر بزرگ حکایت پنهان ماه من اما هیچ‌کس از اینجا غروب جهان نمایان است زندگی دورتر بود کولی‌ها ماه می‌بافند دریا نام دیگر من است @arayehha
۱۲ آبان ۱۴۰۳
‍ ۱۲ آبان زادروز وحید عیدگاه طرقبه‌ای (زاده ۱۲ آبان ۱۳۶۳ مشهد) شاعر و استادیار دانشکده ادبیات دانشگاه تهران او از دوران نوجوانی سرودن شعر را آغاز کرد و در انجمن‌های ادبی مشهد از جمله انجمن ادبی استاد محمد قهرمان شرکت می‌کرد و سال ۱۳۸۱ مدال طلای المپیاد ادبی را به دست آورد. سال ۱۳۸۲ برای تحصیل در رشتهٔ زبان و ادبیات فارسی وارد دانشگاه تهران شد و از محضر استادانی چون مظاهر مصفّا، شفیعی‌ کدکنی و مظفّر بختیار بهره‌ برد. همچنین مقطع کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی را در دانشگاه علّامه طباطبایی گذراند و با استادانی چون سیروس شمیسا و سعید حمیدیان آشنا شد. در سال ۱۳۸۸ در آزمون دکتری دانشگاه تهران و دانشگاه فردوسی مشهد رتبهٔ نخست را به دست آورد. در سال ۱۳۹۲ مدرک دکتری خود را از دانشگاه تهران گرفت و دو سال بعد با سمت استادیاری در همان دانشگاه مشغول به تدریس شد. تألیف مقالات تحقیقی در زمینهٔ شعر فارسی، عضویت در کمیته علمی المپیاد ادبی (۱۳۹۳ تا ۱۳۹۷) داوری جشنوارهٔ کتاب سال (۱۳۹۶) داوری جشنوارهٔ شعر فجر (۱۳۸۸ و ۱۳۹۹) داوری جشنواره فارابی (۱۳۹۹) شرکت در همایش شاعران خاور میانه (ترکیه ۱۳۹۱) ویراستاری علمی فرهنگ جامع زبان فارسی (فرهنگستان زبان و ادب فارسی ۱۳۹۵) از دیگر فعالیت‌های علمی و ادبی اوست. از آثار تحقیقی او تلفّظ در شعر کهن فارسی (بنگاه موقوفات افشار ۱۳۹۹) را می‌توان نام برد که برندهٔ جایزهٔ کتاب سال شد و ویراست دوم آن در ۱۴۰۱ به چاپ رسید. از او دو دفتر شعر نیز منتشر شده است: من هم یکی از شمایم (انتشارات مروارید ۱۳۹۹) در زیر ابرهای نبارنده (انتشارات هنر موسیقی ۱۴۰۰) @arayehha
۱۲ آبان ۱۴۰۳
✳️ واژه خیابان از کجا آمده است؟ ❇️ در استان اردبیل شهری وجود دارد به نام مشکین شهر که البته نام اصلی این شهر "خیاو" است که در زمان پهلوی اول به مشکین شهر تغییر یافته است. در زمان های قدیم عده ای از مردم این شهر به تبریز مهاجرت کرده و در محله ای ساکن شدند که به مناسبت سکونت این عده، به "خیاوان" مشهور شد (یعنی محل سکونت خیاوی ها) . شیخ محمد خیاوانی (خیابانی) از اهالی همین محله بود. در زمان حکومت دموکرات ها در تبریز برای اولین بار یکی از محله های تبریز به نام خیاوان(خیابان) آسفالت شد. تا آن زمان هیچ جایی در ایران به آن حجم زیاد آسفالت نشده بود و به این ترتیب "خیاوان" یا خیابان به ایرانیان معرفی شد. از آن به بعد هرجایی در ایران که آسفالت می شد، به آن جا خیاوان یا خیابان می گفتند. خیلی ها فکر می کنند خیابان یک کلمه فارسی است که از دو بخش "خیاب" +" ان " تشکیل شده است در حالی که "خیابان " کلمه ای ترکی است. ❇️ منبع : «تبریز دیلک لر شهری» - نوشته ائیل خادمی @arayehha
۱۲ آبان ۱۴۰۳
خیابان در شعر صائب تبریزی خیابان به معنی معبرهای داخل باغ بوده است @arayehha
۱۲ آبان ۱۴۰۳
🔷🔶🔹 🔅پالایش زبان پارسی 🔻حضور= بودن، بودگی، پیشگاه، نزدیک، نزد، نزدباش، درگاه، آستانش، برابر، رویارو، رودررویی، هست، همراهی 🔻در حضورش= در پیشگاهش، در برابرش، در آستانش، نزدش، نزدیکش 🔻حضور به‌هم‌ رساندن= آمدن، بودن، گرد هم آمدن 🔻حضورا= روبرو، نزدباش، رویارو 🔻حضورداشتن= بودن 🔻حضور دارد= هست 🔻حضور داشت= بود 🔻حضوریافتن= آمدن، رفتن 🔻عدم حضور= نبود، نیامدن 🔻معرف حضور= آشنا، شناسانده شده 🔻حضور ذهن= کُیانِش(تمرکز)، هشیاری، آگاهی 🔻حضور قلب= آتانِش(توجه) ✍نمونه: 🔺به حضور طلبید= به نزد خود خواست/فراخواند 🔺حضورا صحبت می‌کنیم= رویارو/رودررو گفتگو می‌کنیم 🔺به حضور شما عرض كنم که...= برای شما بگویم که... به پیشگاه‌تان بگویم که... 🔺آنها در جمع حضور داشتند= آن‌ها در گردهمایی بودند آن‌ها به گردهمایی آمده بودند 🔺از حضور شما استعانت می‌كنم که...= از پیشگاه شما یاری می‌جویم که... از شما یاری می‌خواهم که... 🔺امیر قشون او را به حضور خود طلبید= سردار سپاه او را نزد خود خواست 🔺برای عرض تبریک در جشن تولدش حضور یافت= برای شادباش‌گویی به جشن زادروزش رفت/آمد 🔺حضور پرشور مردم در مراسم ترحیم= همایش/گرد‌همایی پرشور مردم در آیین سوگواری 🔺سخن‌ها دارم از درد تو بر دل ولیکن در حضورت(=برابرت) بی‌زبانم ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ @arayehha 🔷🔶🔹🔸
۱۲ آبان ۱۴۰۳
ها دونوع میباشند ❇️1) ترکیب وصفی ( اسم + صفت ) ❇️2) ترکیب اضافی ( اسم + اسم یا اسم یاضميرمنفصل) ضمیرمنفصل:من،تو،او،ما،شما،ایشان 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 ✳️اسم:کلمه ای که برای نامیدن انسان،حیوان و اشیا بکار برده میشود ✳️صفت:ویژگی یک چیز و نشان میدهد یکی از مهمترین نشانه های تشخیص صفت استفاده از پسوند های  ( تر یا ترین ) به آخر کلمه است 🔴نکته:زمانی که دو اسم کنار هم یا اسم و صفت کنار هم قرار بگیرد. و وسط آنها کسره قرار بگیرد یک ترکیب را میسازند برای تشخیص ترکیب وصفی از اضافی راههايي وجود دارد که در اینجا به چند روش اشاره میکنیم که خیلی مهم هستند. ❇️1) به آخر ترکیب تر یا ترین اضافه میکنیم اگر معنی دهد وصفی در غیر این صورت اضافی مثال:کتاب خوب + تر یا ترین کتاب خوب تر یا خوب ترین کتاب پس ترکیب وصفی است دست پدر + تر یا ترین معنی نمیدهد پس ترکیب اضافی ❇️2) به اول ترکیب ( این ) و وسط ترکیب ویرگول و آخر ترکیب است اضافه میکنیم اگر معنی دهد وصفی در غیر این صورت اضافی مثال:کوه بلند : این کوه،بلند است ترکیب وصفی ❇️3) وسط ترکیب ( خیلی یا بسیار ) اضافه میکنیم در صورت معنی وصفی  ودرغیر این صورت اضافی مثال: مداد علی : مداد خیلی علی،چون معنی نمیدهد اضافی است. ❇️4)در بین موصوف و صفت می توانیم حرف" ی" بیاوریم . مانند: درخت زیبا که می توان گفت: درختی  زیبا. در بین مضاف و مضاف الیه نمی توانیم" ی "بیاوریم .مانند :" دفتر امین " ؛ در اینجا نمی توان گفت: "دفتری امین." ❇️5)در بین مضاف و مضاف الیه می توان « این » و آن » اضافه کرد مانند : "برگ  درخت" :"برگ این درخت"  یا "مدیر آن مدرسه. " اما در بین صفت و موصوف نمی توانیم صفت اشاره « این » و « آن » اضافه کنیم . مانند :" درخت زیبا "که نمی توانیم بگوییم:" درخت این زیبا یا درخت آن زیبا " ✳️اضافه ی تشبیهی : تشبیهی است که در آن " مشبه " و "مشبه به" به هم اضافه شده باشند و در این صورت ادات تشبیه و وجه شبه ، محذوف است . به این گونه تشبیه در علم بیان ، تشبیه بلیغ می گویند .☆☆ اضافه ی تشبیهی، یک ترکیب اضافی( مضاف + نقش نمای اضافه + مضاف الیه ) است که در آن رابطه ی شباهت و همانندی وجود دارد. مثال : قد سرو : قد مانند سرو ، بلند است. لعل لب  : لب مانند لعل ، سرخ است . هست " طومار دل " من  به درازای ابد برنوشته ز سرش تا سوی پایان : " تو مرو " مولانا طومار دل : اسم + نقش نمای اضافه + اسم بنابراين ترکیب اضافی داریم. دل : مشبه   طومار : مشبه به دل طومار است ، بنابراین اضافه ی تشبیهی داریم. "درخت دوستی" بنشان که کام دل به بار آرد "نهال دشمنی" برکن که رنج بی شمار آرد حافظ درخت دوستی : ترکیب اضافی دوستی : مشبه  ، درخت : مشبه به درخت دوستی : اضافه ی تشبیهی نهال دشمنی : ترکیب اضافی دشمنی : مشبه  ، نهال : مشبه به نهال دشمنی : اضافه ی تشبیهی ✳️صفت ها عبارتند از : 🔴1.تمام رنگ ها: سبز، آبی، نیلی ... درختان سبز :ترکیب وصفی 🔴2. تمام اعداد براساس پسوندomوomen:چهارم ششم.دوازدهم... کلاس ششم ترکیب وصفی... اعداد پیش از اسم :ترکیب وصفی مانند صد گیاه. یک دسته .... 🔴3.تمام مشاغل: رفتگر،بنا، نجار..... مردهیزم شکن :وصفی 🔴4. تمام جنس ها:چوبی، فلزی ،شیشه ای،پلاستیکی، سفالی، کاغذی.. مداد چوبی ،کوزه ی سفالی :تر کیب وصفی. 🔴نکته ی مهم :اسم +ی=صفت مانند بهار+ی =بهاری ..صفت باد بهاری...وصفی صفت+ی=اسم خوب +ی=خوبی:اسم جوان +ی=جوانی :اسم چراخوبی وجوانی اسم میشن زیرا می توانیم جمع ببندیم خوبی ها جوانی ها دوران جوانی: ترکیب اضافی. صفت به تنهایی معنا نمیدهد نکته : به ترکیبی که اسم با صفت خود می سازد ، ترکیب وصفی می گویند 🔴نکته بسیار مهم : در زبان فارسی موصوف چه مفرد باشد چه جمع ، صفت آن همیشه به صورت مفرد می آید . استاد کنجوری @arayehha
۱۲ آبان ۱۴۰۳