آرایه های ادبی
۲۴ دی سالروز درگذشت محمدحسین مصورالملکی
(زاده سال ۱۲۶۸ اصفهان – درگذشته ۲۴ دی ۱۳۵۶ اصفهان) شاعر، طراح، نقاش، نگارگر، تذهیبکار و قلمدانساز
او از ۱۵ سالگی ساختن قلمدان و سپس تذهیب و نقاشی رنگ و روغن را آغاز کرد.
در ابتدای سلطنت رضاشاه به پاریس رفت و مدت شش ماه در فرانسه اقامت داشت و با آرتور پوپ، که مشغول نگارش کتاب معروفش درباره هنر ایران بود، آشنا شد و به درخواست وی در تصویرسازی کتابش او را یاری کرد.
او به شیوههای مختلف نقاشی آشنایی داشت و علاوه بر مینیاتور و طراحی و قلمگیری و تشعیر و تذهیب، تابلوهای رنگ روغن و نقشههای بسیار زیبای فرش را هم میساخت. وی میرزا آقا امامی را پیشکسوت و هنرمند واقعی دانسته و مینیاتورهای رستم شیرازی و محمود فرشچیان را ستوده است.
او از اولین مرمت کنندگان نقاشیهای چهلستون در دهه ۲۰ بود و گفته میشود که تنها بر روی تابلوهای بالای طره در تالار اصلی کار کرده است.
آثار:
از او تابلوهای متعددی برجای ماند و بیشتر به تابلو تختجمشید عشق میورزید که با این تابلو در نمایشگاه جهانی بروکسل برنده شد و جایزه گرفت. او برای ترسیم این تابلو نفیس و کمنظیر، سالها به تماشا و کاوش پرداخت و از دانستنیهای دو باستانشناس معروف در تختجمشید به نامهای «مستر ریچاردز» و «هرتسفلد» آلمانی استفاده کرد. وی علاوه بر ساختمان معظم تختجمشید، چهار هزار چهره در این تابلو به تصویر کشیده است. او معتقد بود فرق میان کاخ تختجمشید و تابلو او در این است که: «آن ویران شده ولی این سالم است». همان زمان خواستند تابلو را به مبلغ ده میلیون تومان خریداری کنند ولی او با وجود بضاعت کم، به فروش آن راضی نشد و به فرزندانش نیز وصیت کرد چون این اثر هنری دارای ارزش ملی است، آن را عزیز بدارند و نفروشند. وی میگفت: "برای به تصویر کشیدن این تابلو به مرحلهای رسیدم که تمام ذهنم انباشته از تختجمشید بود. حتی قدمهای سنگین سربازان جاویدان را روی سنگفرشها میشنیدم. ارابهها را که با چرخهای زمخت در حرکت بودند و طنین سم اسبها را که در هیاهوی ارابهها محو میشد، میشنیدم. و در چشمانداز آپادانا، باغهایی را که در متن کم رنگ و غبارآلود، به چشم میخورد، همه را حس میکردم"
از تابلوهای معروف دیگر او، صحنه جنگ بینالملل دوم است که جنبه جهانی دارد.
تابلو سعدی با مضمون «در حال که من این سخن بگفتم دامن گل بریخت و در دامنم آویخت»
تابلو چوگان بازی در میدان نقش جهان،
تابلوی شیخ صنعان و دختر ترسا،
تابلو بنای کاخ چهلستون و مجلس پذیرایی شاه عباس از ولی محمدخان فرمانروای ترکستان،
تابلو صلح حیوانات که از کارهای آخر اوست و بسیاری تابلوهای دیگر.
وی هنگامی که مشغول تهیه و پختن «روغن کمان» یکی از ملزومات نقاشیاش بود دچار سوختگی شد و بر اثر آن به لرزش دست دچار بود و مدتی بعد سکته کرد و دست راستش فلج شد و ۱۰ سال بعد درگذشت.
آرامگاه وی در تخت فولاد است.
@arayehha
آرایه های ادبی
۲۴ دی سالروز درگذشت احسان اشراقی
(زاده ۱۵ شهریور ۱۳۰۷ قزوين -- درگذشته ۲۴ دی ۱۳۹۸ تهران) استاد تاریخ
او دارای دكترای تخصصی تاريخ از دانشگاه تهران و عضو پيوسته فرهنگستان علوم و استاد تاريخ دانشگاه تهران بود.
همچنین مدرک كارشناسی رشته تاريخ و جغرافيا در سال ۱۳۲۸ و كارشناسی ارشد رشته تاريخ و علوم اجتماعی از دانشگاه تهران در سال ۱۳۴۱ داشت.
سمتها:
معاون آموزشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران بهمدت دوسال.
مدیر گروه آموزشی تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران بهمدت ۲۰ سال.
عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران و ریاست شاخه تاریخ در فرهنگستان. عضویت در کمیته برنامهریزی تاریخ وزارت فرهنگ و آموزشعالی از سال ۱۳۵۷ به بعد.
مدیر و عضو هیئت تحریریه مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران.
عضو شورای علمی مجله تحقیقات تاریخی پژوهشکده تاریخ پژوهشگاه علوم انسانی
عضو شورای علمی انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی.
عضو شورای پژوهشی و حوزه معاونت پژوهشی دانشگاه تهران.
عضو موسسه ایران شناسان اروپایی.
عضو میزگرد مطالعات صفویه شناسی.
بیش از ۶۰ سال تدریس تاریخ.
کتابها:
تصحیح متن نقاوهالاثار فیذکرالاخیار در تاریخ صفویه، تالیف افوشتهای نطنزی، چاپ بنگاه ترجمه و نشرکتاب ۱۳۵۰ و تجدید چاپ در ۱۳۷۳ و چاپ سوم سال ۱۳۹۹ در انتشارات علمی و فرهنگی.
تصحیح متن خلاصهالتواریخ قاضی احمدقمی، جلد اول ۱۳۵۹ چاپ دانشگاه تهران و جلد دوم سال ۱۳۶۳ جزو کتابهای برگزیده جشن ۷۰ سالگی و ۸۰ سالگی تاسیس دانشگاه تهران " ۸۰ گنج انتشارات دانشگاه تهران" بود که در سال ۱۳۹۴ تجدید چاپ شده است.
ترجمه سفرنامه کنت دوسرسی، سفیر فوقالعاده فرانسه در ایران در زمان محمدشاه قاجار، چاپ نشر دانشگاهی، سال ۱۳۶۲ که در سال ۱۳۹۰ توسط انتشارات سخن با عنوان ایران در سالهای ۱۸۳۹-۱۸۴۰ میلادی تجدید چاپ شده است.
تصحیح متن تاریخ سلطانی، تالیف حسن استرابادی" از شیخ صفی تا شاه صفی" سال ۱۳۶۶ انتشارات علمی.
ترجمه کتاب نقش ترکان اناطولی در تشکیل و توسعه دولت صفوی، تالیف پروفسور فاروق سومر، با همکاری دکتر محمدتقی امامی، نشر گستره، سال ۱۳۷۱.
کتاب بیهقی تصویرگر زمان " گزیده تاریخ بیهقی" انتشارات سخن، سال ۱۳۸۱.
ترجمه و ویرایش کتاب Art et Societe Dans Le Monde Iranian "هنر و جامعه در جهان ایرانی" ترجمه از متن فرانسه با همکاری پروفسور شهریار عدل، از انتشارات توس ۱۳۷۷.
کتاب جنات عدن: تصحیح مجموعه اشعار عبدیبیگ نویدیشیرازی، شاعر دوران صفویه، انتشارات سخن ۱۳۹۵.
کتاب افضلالتواریخ در تاریخ صفویه توسط انتشارات میراث مکتوب در سال ۱۳۹۸ چاپ و منتشر شد.
نکوداشتها:
برپایی نکوداشت در شهر قزوین در سال ۱۳۸۰ و چاپ کتابی با محتوای مقالات اهدایی از سوی استادان دانشمند و دوستان وی، تحت عنوان اشراقینامه،
نکوداشت در انجمن ایرانی تاریخ بهسال ۱۳۸۷
نکوداشت در بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار یزدی "شبهای بخارا" با همکاری مجله بخارا، در سال ۱۳۹۴.
نکوداشت در پژوهشکده تاریخ اسلام در سال ۱۳۹۵ و نکوداشت در سال ۱۳۹۵ از سوی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
سخنرانیها:
کنگره ایرانشناسی، پاریس ۱۹۷۵ و ایراد سخنرانی در زمینه تاریخ صفویه، کنگره باستانشناسی و تاریخ، آلمان، مونیخ ۱۹۷۶.
ایراد سخنرانی در زمینه تاریخ صفویه در اولین میزگرد مطالعات صفویشناسی، پاریس ۱۹۸۹ دومین کنفرانس ایران شناسان اروپا، آلمان، بامبرگ، سپتامبر ۱۹۹۳ و ایراد سخنرانی، دومین میزگرد مطالعات صفوی، کمبریج ۱۹۹۴ و ایراد سخنرانی درباره تاریخ و فضایل تاریخی و تمدنی شهر قزوین، سومین کنفرانس ایرانشناسان اروپا، کمبریج، سپتامبر ۱۹۹۵
شرکت در سمینارهای دوره تیموری، تاشکند و مشهد، فروردین و مهرماه ۱۳۷۳ و ایراد سخنرانی، ماموریت برای ایراد سخنرانی در تفلیس درباره گرجستان در متن تاریخ قفقاز ۱۳۷۵ و ایراد سخنرانی، شرکت در کنگره تحقیقات ایرانی از سال ۱۳۴۹ به بعد و سخنرانیهای متعدد تاریخی در دانشگاه ها و مجامع داخل کشور، دعوت دانشگاه ادینبورو برای سخنرانی در سومین میزگرد صفوی، مرداد ۱۳۷۷.
دعوت دانشگاه توکیو برای سخنرانی درباره متون تاریخی ایران، نیم سال اول ۱۳۷۷-۱۳۷۸.
سخنرانی در آکادمی علوم شهر نووسیبرسک کشور روسیه درباره ارتباط آثار مکشوفه تاریخی و باستان شناسی آسیای مرکزی با ایران و ...
آرامگاه وی در بهشت صدر قزوین است.
@arayehha
آرایه های ادبی
۲۴ دی سالروز درگذشت جعفر سجادی
(زاده ۹ مهر ۱۳۰۳ اصفهان -- درگذشته ۲۴ دی ۱۳۹۲ تهران) نویسنده، محقق، عرفانپژوه و استاد دانشگاه
او از پنج سالگی در مکتب درس میخواند و همزمان در مزرعه کشاورزی کار میکرد. بعدها به تحصیل فقه، اصول، ادبیات و فلسفه در اصفهان پرداخت و سپس برای تدریس در مدرسه شهبازخان به کرمانشاه رفت. اما پس از مدتی به اصفهان بازگشت و این بار به تهران رفت و در دانشکده معقول و منقول تحصیلاتش را ادامه داد و در سال ۱۳۲۹ فارغالتحصیل شد. در سال ۱۳۳۰ به استخدام وزارت فرهنگ درآمد و به ارومیه و سپس به کرمانشاه اعزام شد. او در سال ۱۳۳۴ به تهران بازگشت و از در دانشگاه معقول و منقول دکتری گرفت و در ۱۳۵۳ به درجه استادی رسید و در سال ۱۳۵۸ بازنشسته شد.
آثار:
مقدمه بر منطق
فرهنگ لغات و اصطلاحات فلسفی
فرهنگ علوم عقلی
فرهنگ علوم فلسفی و کلامی
فرهنگ علوم نقلی و ادبی
فرهنگ لغات و اصطلاحات فلسفی ملاصدرا
تصحیح متون:
تصحیح و تحشیه تفسیر حدائقالحقايق
تصحیح توضیح فرهنگ المرقاة
ترجمه و تحشیه آراء اهل مدينةالفاضله ابونصر فارابی
ترجمه و تحشیه سیاسات مدینه.
@arayehha
۲۴ دی سالروز درگذشت امیرکاووس بالازاده
(زاده ۱۵ شهریور ۱۳۳۷ گنبدکاووس -- درگذشته ۲۴ دی ۱۳۹۸ تهران)
نویسنده، پژوهشگر، اسطورهشناس و مدرس تئاتر
او دارای مدرک کارشناسی تاریخ از دانشگاه شهید بهشتی در سال ۱۳۶۶ و کارشناسی ارشد فرهنگ و زبانهای باستانی از دانشگاه تهران در سال ۱۳۷۱ بود.
وی در معاونت دانشکده هنر و معماری در سالهای ۱۳۸۴ - ۱۳۸۵ خدمت کرد و به مدیریت گروه نمایش در سالهای ۱۳۹۰ - ۱۳۹۲ منصوب شد.
همچنین خبرنگار سرویسهای سیاسی- اجتماعی- فرهنگی- هنری روزنامه اطلاعات در سالهای ۱۳۶۲ - ۱۳۷۰ بود.
آثار:
کتاب تعزیهشناخت؛ تهران: نشر شورآفرین.
مقاله «مکان تعزیه، مرکز عالم»
مجموعه مقالات نمایش گردهمایی بینالمللی مکتب اصفهان ۱۳۸۶.
میزگرد: تعزیه یک امر ابدی و ازلی است.
نمایش، آذر و دی ۱۳۸۹ سال دوازدهم.
@arayehha
بیست و چهارم دی ماه
سالروز درگذشت «عبدالوهاب وصال شیرازی» متخلص به "نورانی" محقق و شاعر و از نوادگان شاعر معروف دوره قاجار "وصال شیرازی"
روانش شاد
@arayehha
نمی دانم اکنون چه می بایدم
چه راهی سرانجام، می شایدم
مرا مرگ شایسته یا زندگی
کدامین ره است آنکه می بایدم
اگر مرگ به، کاشکی آمدی
کز این زیستن، جان بفرسایدم
و گر زیستن را نباشد گزیر
کجا مرگ؟ کز در فراز آیدم
چو در پنجه سرنوشتم اسیر
ز اندیشه ای عقده نگشایدم
همان به که بر آستان قضا
نهم سر که تا خود چه فرمایدم
#نورانی_وصال
#۲۴دی / #سالروز_درگذشت
@arayehha
نگاهی به غلامحسین ساعدی(گوهرمراد)
ساعدی نویسندگی را باچاپ اولین اثرش
شب نشینی باشکوه شروع کرد.
دراین اثرساعدی به روانشناسی قشر کارمندپرداخت .
ونشان داداین قشر حس کنجکاوی وشهامت خودرا ازدست داده است.
این داستانهاشباهتی با بعضی ازداستانهای گلشیری دارد.
ساعدی درچوب به دستهای ورزیل وترس لرز وعزاداران بیل .زندگی نابسامان توام بافقروجهل روستاهای را مطرح می کندکه گویی درجهان معاصرنیستند.
ادبیات ساعدی ادبیات ترس وهم است.
اواز عوامل وهم انگیز طبیعت برای ایجادهول وهم استفاده می کند.
فضاهای شگفت ومرموزی می آفریند.
ساعدی یکی از پیشروان سبکی است
که به واقع گرایی جادویی معروف است
ساعدی بعد ازهدایت نخستین نویسنده ای است که به جستجوی روان پریشی ودرون انسانها می پر دازد.
واز تجربیات تحصیلی اش .پزشکی وروانشناسی دراین امربهره می برد.
ساعدی درداستانهایش فضاهای شگفت ومرموزی می آفریند وبه واقعی گرایی وهمناکی دست می یابد.
ساعدی درکارمردم شناسی هم دستی داشت وتک نگاری هایی چون.ایلخچی.اهل هوا.خیاویا مشکین شهر را نوشته است.
ساعدی درسال ۱۳۶۴ در پاریس درگذشت ودرگورستان پرلاشز جایی که صادق هدایت آرمیده است تن به خاک سپرد
ل،بهرامیان
از کانال ؛گردش قلم
@arayehha
به مناسبت درگذشت بیژن جلالی شاعر معاصر
بیژن جلالی حامل عرفان مدرنی است که بردل می نشیند. همانند عرفان سهراب سپهری
شعرهای بیژن جلالی ستایش کننده زندگی ،زیبایی وشادی است .
زبان شعراو دست وپاگیر نیستند.آرایه هاراکنار گذاشته وبا بازی با کلمات ماراغافلگیر نمی کند.
گرچه شکل اشعار او،اگاهیش راازادبیات غرب نشان می دهد ،اما فکر وفلسفه ی اوشرقی است
کاش تمام می شد جهان ؛
در کلمه ای ...
و دوباره می شکفت ؛
در کلامی...
کاش !
جهان ؛
با شعر ؛
خاموش و روشن می شد...
همچنان که می روم
با چشمهایم می گویم
آری
ولی دردل فریاد
برمی دارم
نه
می پنداشتم که بدی
فقط در تاریکی است
ولی اینک در روز روشن
بدی را می بینم
که به سوی شب زبانه
می کشد.
آدمها می خواهند دنیارا
بسازند
واز یاد برده اند آنهارا
دنیا ساخته است
چون درختی درپاییز هستم
نیمی از برگ هافروریخته است
شاخه ها پیدا شده اند
باد ملایمی می وزد
ومن با برگ هایم آهسته
اشک می ریزم
بیژن جلالی
...
منابع
روزها بیژن جلالی
دل ما وجهان بیژن جلالی
گزینه اشعار بیژن جلالی
ل.بهرامیان
@arayehha