eitaa logo
آرشیو مطالب(سخنرانی)
2هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
995 ویدیو
22 فایل
💠 اللّٰهمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّكَ ٱلْفَرَجَ 💠 https://eitaa.com/joinchat/2017460411C29baaffe93 تعرفه وتبلیغات👇🏼👇🏼👇🏼👇🏼 @kianatv ─┅═ ༅✤ ⃟ ⃟ ‌✤༅═┅─ #کانال_آرشیو_مطالب_سخنرانی #احادیث_روایات_صوت_متن_سخنرانی @archive_mataleb_sokhanrani
مشاهده در ایتا
دانلود
🚩⭕افشای حدیث توسط معلی بن خنیس و مقتول شدن او حفص ابیض تمار می گوید: بر حضرت امام صادق (صلوات الله علیه) وارد شدم؛ در آن روزها که معلی بن خنیس را به دار آویخته بودند؛ به من فرمود: "ای ابو حفص! من به معلی بن خنیس دستوری داده بودم اما مخالفت ورزید؛ به همین جهت به دام تیغ افتاد. ✍روزی او را دیدم که محزون و اندوهناک است به او گفتم چه شده؟ مثل اینکه به یاد خانواده و زندگی و بچه هایت افتاده ای؟ عرض کرد: آری گفتم: نزدیک من بیا؛ چون نزدیک شد دست به صورتش کشیدم و گفتم: کجا هستی؟ گفت در خانه خودم و این همسر من است و اینها فرزندان من هستند. او را رها کردم تا سیر آنها را ببیند و من خود را پنهان نمودم تا با همسرش معاشرت نمود بعد به او گفتم: نزدیک بیا پیش آمد ؛ باز دستی به صورتش کشیدم و پرسیدم کجا هستی؟ گفت: در مدینه هستم و این خانه شما است؛ به او گفتم: ما را حدیثی است که هرکس آن را از افشا شدن جفظ کند خداوند نیز دین و دنیای او را حفظ می کند ای معلی مبادا خود را به واسطه حدیث ما اسیر دست مردم کنی که اگر خواستن منت بر تو گذارند و اگر نخواستند تو را بکشند ای معلی! هرکس حدیث مشکل ما را افشا نکند و آن را حفظ نماید؛ خداوند آن را به صورت نوری در پیشانیش قرار می دهد و به او در میان مردم عزت می دهد و هر کس حدیث مشکل ما را افشا کند؛ نخواهد مرد مگر اینکه گرفتار تیغ و سلاح می گردد؛ یا می میرد در حالی که دست و پایش قطع شده باشد ای معلی بن خنیس! تو کشته خواهی شد؛ پس آماده باش." 📕بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم، ج‏1، ص: 403
. هفتم ماه جمادی الاول سال ۱۸۴هجری قمری مطابق با هفدهم خرداد سال ۱۷۹هجری شمسی یکی از بانوان راوی احادیث اهلبیت علیهم السلام به نام حَبابه والِبیه درگذشت. یکی ازآن سه زنی است که به  یعنی نامیده‌ شده اند. واز زمان امیرالمؤمنین علیه السلام تا اوایل امامت امام رضا علیه السلام زنده بوده ومعجزاتی ازاهلبیت برایش اتفاق افتاد. "عن حبابةالوالبية قالت... ياأميرالمؤمنين مادلالة الإمامة؟ فقال ائتيني بتلك الحصاة وأشار بيده إلى حصاةفأتيته بهافطبع لي فيها بخاتمه ثم قال: ياحبابة! إذا ادعى مدع الإمامة فقدر أن يطبع كمارأيت فاعلمي أنه إمام مفترض الطاعة" کافی ج۱ص۳۴۶ حبابه به اميرالمؤمنين علیه السلام عرض کرد دليل امامت چيست؟ حضرت بادست خود به يک سنگ کوچکی اشاره كرده وفرمودند آن سنگ رابیاور. سپس باخاتم انگشتر خود برآن سنگ مُهر برجسته ای زدند. وفرمودند: اى حبابه، هركه مُدعى امامت شد وتوانست مثل من اين سنگ را مُهر كند، بدانكه او امام مفترض الطاعه است... حبابه بعد ازشهادت حضرت، خدمت امام حسن علیه السلام رفت. امام به او فرمودند ای حبابه والبیه آن سنگ رابده تا مُهر کنم. بعد خدمت سیدالشهداء علیه السلام رسید وحضرت نیز مُهر فرمودند. (درجریانی نیز حبابه به برص مبتلا شده بود وامام حسین علیه السلام اورا شفا دادند. بصائرالدرجات ص۲۷۱) سپس زمان امام سجاد علیه السلام خدمت حضرت رسید، درحالی که ۱۱۳سال داشت. امام سجاد علیه السلام اورا درچشم بهم زدنی جوان کردند وسنگ را مُهر نمودند. سالها بعد خدمت امام باقرعلیه السلام رسید وامام سنگ را مُهر کردند. (همچنین به امام عرض کرد سفیدی درموی سرم پیداشده وامام باقر علیه السلام به اعجاز دریک لحظه موی سرش راسیاه فرمودند. الخرائج والجرائح ج۱ص۲۷۳) پس خدمت امام صادق علیه السلام وسپس محضر امام کاظم علیه السلام رفت وسنگ را مُهر کردند. بعد ازشهادت امام هفتم درهمان روزهای اول خدمت حضرت رضا علیه السلام آمد وامام سنگ را مهر فرمودند. کمال الدین ص۵۳۷ اعلام الوری ج۱ص۴۰۸ ج۲ص۱۳۸ در ۲۳۰سالگی خدمت امام رضا علیه السلام رسیده بود و ۹ماه بعداز این دیدار در اوایل جمادی الاول ازدنیا رفت. امام رضاعلیه السلام لباسشان رابرای کفنش فرستاده وبر اونماز خواندند. غیبت طوسی ص۷۵ دو زن دیگر بنام ام غانم و ام سلیم نیزچنین بوده اند. اولاد ونسل آنان سنگ راخدمت بقیه اهلبیت علیهم السلام نیز بردند وائمه نیزسنگ را مُهر فرمودند. بحارالانوار ج۲۵ص۱۷۶ ج۴۱ص۲۷۸ ج۴۴ص۱۸۶ ج۴۶ص۲۷ .
❌افشای راز اهل بیت صلوات الله علیهم❌ ✍جابر 90 هزار حدیث کتمان کرد ما چند سرّ اهل بیت صلوات الله علیهم را مخفی کردیم؟ عَنْ جَابِرٍ قَالَ: حَدَّثَنِی أَبُو جَعْفَرٍ (صلوات الله علیه) تِسْعِینَ أَلْفَ حَدِیثٍ (سَبْعِینَ أَلْفَ حَدِیثٍ) لَمْ أُحَدِّثْ بِهَا أَحَداً قَطُّ وَ لَا أُحَدِّثُ بِهَا أَحَداً أَبَداً قَالَ جَابِرٌ فَقُلْتُ لِأَبِی جَعْفَرٍ (صلوات الله علیه) جُعِلْتُ فِدَاکَ إِنَّکَ قَدْ حَمَلْتَنِی وِقْراً عَظِیماً بِمَا حَدَّثْتَنِی بِهِ مِنْ سِرِّکُمُ الَّذِی لَا أُحَدِّثُ بِهِ أَحَداً فَرُبَّمَا جَاشَ فِی صَدْرِی حَتَّی یَأْخُذَنِی مِنْهُ شِبْهُ الْجُنُونِ قَالَ یَا جَابِرُ فَإِذَا کَانَ ذَلِکَ فَاخْرُجْ إِلَی الْجَبَّانِ فَاحْفِرْ حَفِیرَةً وَ ادْلُ رَأْسَکَ فِیهَا ثُمَّ قُلْ حَدَّثَنِی مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیٍّ بِکَذَا وَ کَذَا 🔸جابر جعفی می گوید: حضرت باقر (صلوات الله علیه) به من هفتاد هزار حدیث (و بنابر نسخه دیگری نود هزار حدیث) آموخت که هرگز به احدی آنها را نگفتم و ابدا به احدی آنها را نمی گویم. جابر می گوید: به امام باقر (صلوات الله علیه) عرض کردم: فدایت شوم، بار سنگینی بر من نهاده ای از این اسرار که به من سپردی و فرموده ای به کسی نگویم. گاهی از اوقات چنان سینه ام به جوش می آید که حالتی شبیه جنون به من دست می دهد!! فرمود: ای جابر! هر وقت چنین شد، به طرف صحرا برو و گودالی بکن. سرت را درون آن گودال قرار بده سپس بگو محمد بن علی (صلوات الله علیه) چنین و چنان فرمود! 📕مستدرك الوسائل/ج12/ص299 📕بحارالانوار الجامعة لدرر اخبار الائمة الاطهار عليهم السلام/ج46/ص340 📕القطرة/ج1
⭕️افراد رازدار مقرب تر هستند ... قَالَ ابْنُ نُوحٍ وَ سَمِعْتُ جَمَاعَةً مِنْ أَصْحَابِنَا بِمِصْرَ یَذْکُرُونَ أَنَّ أَبَا سَهْلٍ النَّوْبَخْتِیَّ سُئِلَ فَقِیلَ لَهُ کَیْفَ صَارَ هَذَا الْأَمْرُ إِلَی الشَّیْخِ أَبِی الْقَاسِمِ الْحُسَیْنِ بْنِ رَوْحٍ دُونَکَ فَقَالَ هُمْ أَعْلَمُ وَ مَا اخْتَارُوهُ وَ لَکِنْ أَنَا رَجُلٌ أَلْقَی الْخُصُومَ وَ أُنَاظِرُهُمْ وَ لَوْ عَلِمْتُ بِمَکَانِهِ کَمَا عَلِمَ أَبُو الْقَاسِمِ وَ ضَغَطَتْنِی الْحُجَّهُ لَعَلِّی کُنْتُ أَدُلُّ عَلَی مَکَانِهِ وَ أَبُو الْقَاسِمِ فَلَوْ کَانَتِ الْحُجَّةُ تَحْتَ ذَیْلِهِ وَ قُرِضَ بِالْمَقَارِیضِ مَا کَشَفَ الذَّیْلَ عَنْهُ أَوْ کَمَا قَالَ 🔸ابن نوح گفت: در مصر از جماعتی از علمای شیعه شنیدم که می گفتند: از ابو سهل نوبختی پرسیدند: «چطور شد که حسین بن روح سفیر امام زمان (عجل الله فرجه) شد و تو نشدی؟» در جواب گفت: « آنها (ائمه طاهرین علیهم السّلام) بهتر می دانند چه کسی را به این سمت برگزینند. من مردی هستم که دشمنان (عمری ها لعنهم الله) را ملاقات کرده و با آنها مناظره می کنم. اگر من مانند ابوالقاسم (حسین بن روح) مکان امام زمان (علیه السّلام) را می شناختم، شاید در موقع مناظره که در آوردن دلیلی معطل می شدم، برای اثبات مدعا جای او را به دیگران نشان می دادم! ولی ابوالقاسم اگر امام در زیر دامنش باشد و او را با قیچی پاره پاره کنند، دامنش را نمی گشاید که دشمنان او را ببینند!...» 📕بحارالانوار الجامعة لدرر اخبار الائمة الاطهار عليهم السلام/ج51/ص359 📕الغيبة (طوسی)/ص391
گروه مکتب العباس، ع، آذری ها قوانین گروه، تبلیغ لینک گروه یا کانال ممنوع می باشد https://eitaa.com/joinchat/1805844674C67a5cb0b59
437_9347107125.mp3
22.81M
| فصل اول، در برابر جاهلیت 📣 جلسه سوم 🔷 فتنه رسانه ای * کلام حکمت آمیز و بلند فاطمه الزهرا در مورد نقش شیاطین در فتنه * نقش رسانه در ایجاد موقعیت اجتماعی * چگونگی ایجاد سرمایه اجتماعی و تولید اجماع * ساز و کار موقعیت اجتماعی در طول مدت چهل سال * نقش سرمایه اجتماعی همسران پیامبر و سوء استفاده از آن * برملا کردن اصل فتنه و تبیین اینکه چه کسی باید سرمایه اجتماعی داشته باشد * به قاعده شیاطین در ایجاد فتنه توجه کنیم * پوشالی و تو خالی بودن باطل * برملا کردن تبلیغات بنی امیه با پنج دقیقه سخنرانی امام سجاد * کدام تحلیل سیاسی ریاکارانه است * توده مردم از خواص جدا نیستند * فاطمه الزهرا با تندترین تعابیر روبه روی مردم ایستاد * مهمترین فضیلت امیرالمومنین در قرآن * بین ولایت پیامبراکرم و امیر المومنین فرقی نیست * مهندسی اجتماعی که فرصت طلبان را به میدان می آورد * فاطمه الزهرا زمین دعوا را عوض کردند * نقاط کلیدی و پاشنه آشیل هر حکومت و نظام * مهمترین ویژگی جامعه اسلامی * یکی از ارکان کلیدی برای ظهور امام زمان * یکی از آیات کلیدی قرآن در تحلیل سیاسی * نقد جدی به صدا و سیما * شریک بودن در خون شهدا... * شیاطین باید در خدمت حاکمیت اسلامی باشد * خطر سطحی تحلیل کردن پدیده های سیاسی * بالا بردن سطح تحلیل عمومی * نخبگان کجا هستند؟! * خائنانی که صدای ناله فاطمه الزهرا را مزاحم زندگی خود می‌دانستند * ظهور تنهایی امیرالمومنین هنگام تدفین صدیقه طاهره ⏰ مدت زمان: ۶۳:۱۴ 📆1401/09/16
422_9316367020.mp3
30.06M
🔈 | فصل اول ؛ در برابر جاهلیت 📣 جلسه اول 🔷 تفسیر و تحلیل خطبه فدکیه * چه شد که فاطمه زهرا سلام الله علیها از جامعه حذف شد * چرا با وجود پیشرفت اسلام و عظمت پیامبر با دختر ایشان این طور برخورد شد؟ * کیفیت ورود حضرت به مسجد برای ایراد خطبه * ناله ای که مسجد را متشنج کرد * کمترین حقی که استیفا نشد * کلمات جامعه شناختی و رفتار شناسی در خطبه فدکیه * چگونگی شروع خطبه * تاکید فاطمه زهرا بر اینکه ایشان دختر پیامبراکرم اند * خدمات اسلام در نگاه فاطمه زهرا * آسیب های انس گرفتن به نعمات * از نگاه قرآن، چه کسانی به انقلاب وفادارند؟ * توصیف امت اسلام قبل از پیامبر اکرم * امنیتی که مدیون امیر المومنین بود * هم پوشانی خطبه فدکیه و خطبه شقشقیه * هژمونی بنی امیه که ماند تا... * شمردن اوصاف جاهلیت از زبان فاطمه زهرا سلام الله علیها * توصیف دقیق وضعیتی که هست و بیان تکلیف مردم * پیچ تاریخی که آینده را می سازد * پیامبر اکرم حق را به متن جامعه آورد * نقش امیر المومنین در بهبود اوضاع * تعبیر بی نظیر فاطمه الزهرا از شیطان * مخاطب قرار دادن مردم خصوصا انصار * نفرین فاطمه الزهرا سلام الله علیها * چندین بار استدلال فاطمه الزهرا بر اینکه حقشان خورده شد * چرا امیرالمومنین سکوت کرد؟ # مونس غم های فاطمه الزهرا سلام الله علیها ⏰ مدت زمان:۴١:۴١ 📆1401/09/15
282_9339238528.mp3
22.78M
🔈 | فصل اول ؛ در برابر جاهلیت 📣 جلسه دوم 🔷 مروری بر خطبه فدکیه با رویکرد پاسخ به سوالات * چه شد که با وجود علاقه مردم به پیامبر اکرم و بیعت با امیرالمومنین، اوضاع دگرگون شد؟ * مروری بر معارف و تمرکز بر آن، هدف مجالس اهل بیت باشد * فرصت استثنایی که نباید هدر رود * چرا تزلزل جامعه بعد از پیامبراکرم ؟! * آسیب های تزلزل فردی و اجتماعی * عمق نداشتن احساسات و عواطف، عامل تزلزل * عامل اصلی جنگ های زمانه امیرالمومنین * فتنه های عجیب و غریبی که از آن در امان نیستیم * قاتل فاطمه الزهرا یک امت بود * امتی که از رسانه و اخبار اثر می پذیرد، فتنه خیز است * جایگاه عظیم فاطمه الزهرا در نزد پیامبر اکرم * علت بی اعتنایی به سخنان حضرت فاطمه سلام الله علیها * تعابیر جانگداز حضرت در بی اعتنایی مهاجر و انصار و مردم * ویژگی جامعه آرمانی و مطلوب * زحمات پیامبر اکرم در ایجاد جامعه ایمانی * لب مطلب در تحلیل سیاسی * اصل توقع ما از یک نظام الهی * سطح اهداف انقلاب نباید پایین بیاید * عظمت حضرت زهرا سلام الله علیها در حدیث کسا * تریبون باید دست ولی خدا باشد * چرا مردم به انسانهای بی ریشه روی می آورند؟ * شکایت فاطمه الزهرا از مردم * آخرین شب زندگی فاطمه الزهرا و آخرین شب عمر امیرالمومنین * وصیت فاطمه الزهرا به امیر المومنین ⏰ مدت زمان:۶۳:۰۹ 📆1401/09/15 @archive_mataleb_sokhanrani
8163141662.mp3
12.17M
🔊 📣 جلسه سی و سوم 🔹️ ماجرای سوم کتاب آن سوی مرگ (آقای دکتر ) * گفتگو دکتر با دوستانش * تواضع علامه جعفری * تفاوت سطح بهشت به سبب تفاوت صفات * پیشانی، مرکز تجمع قواست * حصول قرب، در سجده * میزان سطح لطافت، علامت رشد فرد * توصیف شهرهای بهشتی * تحقق آرزوها در برزخ * دلیل تفاوت شهرهای بهشتی ؟ * قوانین اجتماعی پیشرفته در برزخ * مالکیت اُخروی ؟ * هر کس تجلی اعمالش را می بیند * آموزش در بهشت ؟! * پیشرفت، در دنیا با عمل و در آخرت با علم و فهم * چگونه آرزوها کوتاه می شود ؟ * معارف تمام شدنی نیست * قدر نعمت زندگی دنیایی را بدانید * گر تو را در منزل جانانه میهمانت کنند گول نعمت را مخور، مشغول صاحب خانه باش * فراگیری آموزش برزخی به صورت عینی * وجود پایه های تحصیلی متفاوت در بهشت ⏰ مدت زمان:۲۹:۱۹ @archive_mataleb_sokhanrani
421_9386119048.mp3
22.53M
| فصل اول، در برابر جاهلیت 📣جلسه چهارم * نقطه ثقل حکومت اسلامی * تعریف صحیح از دین * تفکر سقیفه ای نسبت به حکومت اسلامی * فقط حرف پیامبر باید متن باشد * اصرار فاطمه الزهرا در خطبه فدکیه * جریان به ظاهر اسلامی که اصل اسلام را نشانه گرفته * تعریف درست از پیامبر اکرم * عملیات رسانه ای که مسیر اسلام را منحرف کرد * شگرد فریب مردم در مدینه * بافضای رسانه‌ای می شود فاطمه الزهرا را کشت * چه موقع امیرالمومنین غضبناک شد؟ * رو دست زدن فاطمه الزهرا به دشمنان تا ابد * محکم ترین دلیل برای اثبات تشیع * دو گانه ای که دشمنان را تا ابد بیچاره کرد * معمایی که حل نشد... * اگر ما الان دین داریم به برکت قبر مخفی فاطمه الزهرا است * سخن پایانی فاطمه الزهرا با مردم * لحظه تعیین کننده تاریخ * روایت فاطمه الزهرا از پیامبر یا... * کاری که رسانه با ما می کند * یار غار پیامبر اکرم که بود؟ * جمله ای که جا دارد با شنیدن آن جان داد * مردم فهیم ایران که فتنه ها را ناکام می گذارند * دلهای چرکینی که صدای فاطمه الزهرا را نشنید * تاوان کنار گذاشتن امیرالمومنین * چشم انتظاری امیر المومنین برای برگشت فاطمه الزهرا از مسجد ⏰ مدت زمان:۶۲:۲۹ 📆1401/09/18 @archive_mataleb_sokhanrani
8163141645.mp3
13.25M
🔊 📣 جلسه سی و چهارم 🔹 ماجرای سوم کتاب آن سوی مرگ ( آقای دکتر) * مشاغل مختلف ارواح در برزخ * شغل بهشتی مادر دکتر * چگونگی برزخ بچه‌های نابالغ فوت شده ؟ * اثر مغناطیس مجلس روضه اهل بیت * لطف ویژه خدا برای والدین فرزند از دست داده * معرفی کتاب مسکن الفوائد * چگونگی در خواب اموات را دیدن * تغییر شغل در بهشت؟ * نگهبانی ارواح بهشتی از مردم دنیا * عظمت شهید حججی * شرکت ارواح در آموزشگاه های بهشتی * معاشرت ارواح با همدیگر * تفاوت پاداش ها در بهشت برزخی با بهشت اخروی * وادی های مختلف جهنم برزخی * سخت ترین عذاب برزخی چیست؟ * عرضه شدن گناهکاران بر جهنم * چه کسانی در جهنم اخروی ابدی هستند؟ * در بهشت همه چیز بر محور اراده * آیا جهنمیان فاقد اراده اند؟ * عذاب های روحی در جهنم * عذاب الیم چیست؟ * محروم ماندن گناهکاران از محبت الهی ⏰ مدت زمان : ۳۱:۵۴ @archive_mataleb_sokhanrani
8163141643.mp3
9.28M
🔊 📣 جلسه سی و پنجم 🔹 ماجرای سوم کتاب آن سوی مرگ ( آقای دکتر ) * آیا ارواح هم دارای همسر هستند؟ * معاشقه ارواح؟! * ارسال امواج مثالی برای یکدیگر * در برزخ چون ماده نیست، لذت بدون دردسر است * لذت همسر بدون تبعات مادی اش * ماجرای آدم و حوا در بهشت * چرا حضرت آدم از میوه درخت خورد؟ * کیفیت بقا در عالم ماده * همسر، جلوه حس بقا طلبی * زن، مظهر اسم هو القریب خدا * همسر، سکینه ای که بهشت را قابل سکونت می کند * هر روح فقط یک همسر بهشتی دارد * زوجیت حقیقی * قواعد تزویج در برزخ * تجلی همسران ارواح با صور گوناگون و جدید * تفاوت همسر و حوری ⏰ مدت زمان:۲٢:١٨ @archive_mataleb_sokhanrani
▪️بسم الله الرحمن الرحیم▪️ 2⃣ 🔘آیا عمر بن الخطاب ، به حضرت زهرا سلام الله علیها جسارت کرده است ؟ 🔺2. آوردن وسائل آتش سوزى و بى توجهى خلیفه دوم بر اعتراض مردم: ▫️وابن قتیبة: قال: ... وقال عمر: والذى نفس عمر بیده لتخرجنّ أو لأحرقنّها على من فیها! فقیل له: یا أباحفص إنّ فیها فاطمة!! فقال: وإن. عمر گفت: قسم به کسی که جانم در دست اوست یا از خانه خارج می شوید یا خانه را بر سر اهلش می سوزانم! به او گفته شد: ای ابا حفص در این خانه فاطمه است!! پس گفت: اگر چه او باشد... 📕الامامة والسیاسة: 1/12، 📕 أعلام النساء لعمر رضا کحالة: 4/114.
📢افكار اشناي جامعه امروز اثار دست دراويش ديروز است 👇👇👇👇 مولوی و انکار امام زمان❌❌ 👈او علاوه بر این اعتقادش که میگوید (العیاذبالله) با ریاضت کشیدن میتوان خلیفه وامام زمان شد❗️ ، اصلا وجود نازنین و مقدس مولایمان علیه السلام و صلوات را انکار می نماید. پس به هر دوری ولیّی قائم است/ تا قیامت آزمایش دائم است پس امام حّیِ قائم آن ولی است/ خواه از نسل عُمر خواه از علی ست. 🗞مثنوي دفتر اول ص ١٢٦
▪️بسم الله الرحمن الرحیم▪️ 1⃣ 🔘 آیا عمر بن الخطاب ، به حضرت زهرا سلام الله علیها جسارت کرده است ؟ ✍این که عمر بن الخطاب به حضرت زهرا سلام الله علیها جسارت کرده است ، از قطعیات تاریخ است . روایاتى که در رابطه با هجوم به خانه حضرت صدیقه طاهره در کتب اهل سنت آمده به چند دسته مى شود تقسیم کرد . 🔺1.  تهدید به سوزاندن خانه:   ▫️ذکرالطبرى: باسناده عن زیاد بن کلیب قال: أتى عمر بن الخطاب منزل علىّ و فیه طلحة والزبیر و رجال من المهاجرین فقال: واللّه لأحرقنّ علیکم أو لتخرجنّ إلى البیعة، فخرج علیه الزبیر مصلتاً بالسیف فعثر فسقط السیف من یده فوثبوا علیه فأخذوه. عمر به منزل علی(علیه السلام) آمد در حالی که طلحه و زبیر و مردانی ار مهاجرین آنجا بودند. پس عمر گفت: به خدا قسم که خانه را بر سرتان به آتش می کشانم مگر اینکه برای بیعت خارج شوید. پس زبیر با شمشیر کشیده خارج شد پس زمین خورد و شمشیرش افتاد و ایشان وی را گرفتند.  📕تاریخ الطبرى: 2/443. ▫️ وابن أبی الحدید: عن سلمة بن عبد الرحمان قال: فجاء عمر الیهم فقال: «والذى نفسى بیده لتخرجنّ إلى البیعة أو لأحرقنّ البیت علیکم . پس عمر به سوی ایشان (متحصنین) رفت و گفت: قسم به کسی که جانم در دست اوست یا برای بیعت از این خانه خارجتان می کنم یا خانه را بر سرتان به آتش می کشانم.  📕شرح نهج البلاغه: 1/164 (2/45)
▪️بسم الله الرحمن الرحیم▪️ 4⃣ 🔘آیا عمر بن الخطاب ، به حضرت زهرا سلام الله علیها جسارت کرده است ؟ 🔺4 . حمله عمر به حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها ▫️الشهرستانى: عن الجاحظ: إنّ عمر ضرب بطن فاطمة علیها السلام یوم البیعة حتّى ألقت الجنین من بطنها وکان عمر یصیح: إحرقوا دارها بمن فیها، وماکان فى الدار غیر علىّ وفاطمة والحسن والحسین وزینب(علیهم السلام). ▫️همانا عمر در روز بیعت ضربه ای به شکم فاطمه(علیهاالسلام) زد و به خاطر آن ضربت بود که جنینش سقط شد و در این حال بود که عمر فریاد می زدک خانه اش را با آن که در آن است بسوزانید. و در خانه نبودند الا علی و فاطمه و حسن و حسین و زینب(علیهم السلام). 📕الملل والنحل: 1/57. طبعة بیروت، دار المعرفة. ▫️قال المسعودى: فهجموا علیه وأحرقوا بابه، واستخرجواه منه کرهاً، وضغطوا سیّدة النساء بالباب حتّى أسقطت محسناً. ▫️پس به خانه علی (علیه السلام) حجوم بردند و درب خانه اش را سوزانیدند و در حالی که کراهت داشت او را از خانه بیرون کشیدند و سرور زنان فاطمه(علیهاالسلام) را در کنار در زدند تا اینکه محسن را سقط کرد. 📕اثبات الوصیة:143. ▫️قال ابن حجر العسقلانى: إنّ عمر رفس فاطمة حتّى أسقطت بمحسن. ▫️عمر با لگد به سینه فاطمه(علیهاالسلام) زد تا آنجا که محسن را سقط کرد. 📕لسان المیزان:1/268. ▫️قال الصفدى: إنّ عمر ضرب بطن فاطمة یوم البیعة حتّى ألقت المحسن من بطنها. ▫️همانا عمر در روز بیعت ضربه ای به شکم فاطمه(علیهاالسلام) زد و به خاطر آن ضربت بود که جنینش سقط شد. 📕الوافى بالوفیات: 5/347. ✍روایات فراوانی از طریق اهل سنت و شیعه نقل شده است که غضب فاطمه ، غضب پیامبر و غضب پیامبر غضب خداوند است : ▫️عن على رضى اللّه عنه قال: قال رسول اللّه صلى اللّه علیه وآله وسلم لفاطمة: «إنّ اللّه یغضب لغضبک، ویرضى لرضاک . هذا حدیث صحیح الإسناد ولم یخرجاه. ▫️رسول خدا(صلی الله علیه و آله) به فاطمه(علیهاالسلام) فرمود: همانا خدا به واسطه غضب تو غضب می کند و به واسطه رضایت تو راضی می شود. 📕المستدرک: 3/153، مجمع الزوائد: 9/203، الآحاد والمثانی للضحاک: 5/363، الذریة الطاهرة النبویة للدولابی: 119، المعجم الکبیر للطبرانی: 1/108، 22/401، نظم درر السمطین للزرندی الحنفی: 178، الکامل لعبداللّه بن عدی: 2/351، تاریخ مدینة دمشق : 3/156، أسد الغابة :5/522، ذیل تاریخ بغداد: 2/140، 2/141 میزان الاعتدال :2/492، الإصابة: 8/265،266، تهذیب التهذیب: 21/392، سبل الهدى والرشاد للصالحی الشامی: 11/ 44 . ▫️عن المِسْوَر بن مَخْرَمَة أنّ رسول اللّه صلى اللّه علیه وسلم قال: «فاطمة بَضْعَة منّى فمن أغضبها أغضبنی. ▫️رسول خدا (صلی الله علیه و آله): فاطمه پاره تن من است. پس هر که او را غضب ناک کند مرا غضب ناک کرده است. 📕صحیح البخارى 4/210، (ص 710، ح 3714)، کتاب فضائل الصحابة، ب 12 ـ باب مَنَاقِبُ قَرَابَةِ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله علیه وسلم. ▫️عن المسور بن مخرمة قال قال رسول اللّه صلى اللّه علیه وسلم: «إِنَّمَا فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّی یُؤْذِینِی مَا آذَاهَا. ▫️رسول خدا(صلی الله علیه و آله): همانا فاطمه پاره تن من است. هر چه باعث آزار او شود مرا اذیت می کند. 📕صحیح مسلم 7/141 ح 6202) کتاب فضائل الصحابة رضى الله تعالى عنهم، ب 15 ـباب فَضَائِلِ فَاطِمَةَ بِنْتِ النَّبِیِّ عَلَیْهَا الصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ .
امام شناسی در زيارت جامعه كبيره: ⭕ «احترام متقابل» 🔹 زمانى والدين در امر آموزش كودكان موفق و مؤثر هستند كه بتوانند رابطه اى مثبت و صميمانه ميان خود و فرزندانشان بوجود بياورند. 🔸 عوامل مهم براى ايجاد روابط مثبت با فرزندان عبارتند از: ۱. احترام متقابل؛ ۲.وقت گذاشتن براى يكديگر؛۳.دلگرمى؛۴.ابراز محبت. 1️⃣ احترام متقابل: 🔸انسان ها در هر سنى كه باشند فقدان احترام متقابل باعث بوجود آمدن مشكلاتى در روابط آنها ميشود. 🔸احترام كسب كردنى است يعنى زمانى كه به كودك احترام مي گذاريد او نيز ياد مي گيرد به ديگران احترام بگذارد. 🔸با احترام گذاشتن به كودك، او خود را موجودى محترم و ارزشمند مي داند در نتيجه احساس خوبى نسبت به خودش دارد. 🔸 فرزند خود را با ديگران مقايسه نكنيد و او را با نقاط قوت و ضعفش بپذيريد. 🔸 صحبت هاى منفى را به حداقل برسانيد. از عيب جويى، تهديد كردن، سرزنش كردن و داد زدن كه همگى موجب از بين رفتن احترام است بپرهيزيد. 🔸 زمانى با فرزندتان گفتگو كنيد كه جو خانواده دوستانه است. 🔸والدينى كه به احترام متقابل بين خود و فرزندشان معتقدند و آن را تشويق مي كنند، هنگامى كه كودك اشتباه مى كند، باعث نمي شوند احساس گناه كند؛ بدين ترتيب كودك ياد مي گيرد: به خود و ديگران احترام بگذارد و اجتماعى شود. والدین این مطلب رو بخونید لطفا✔
🔺در آخر الزمان ✍ رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند: «زمانى بر مردم  خواهد آمد كه رسيدن به حکومت جز از راه كشتار بدست نمی‌ آید، و رسيدن به ثروت از راه غصب و تجاوز و بخل، و رسيدن به دوستى از طريق كنار گذاشتن دين و پيروى از هواى نفس میسر می‌‏شود. ✨هر كس چنين زمانى را درک كند و در عين حال با اينكه قدرت بر تحصيل مال دارد ولی بر فقر و تهيدستى صبر نمايد و دشمنى و كينه مردم را تحمل کند با اينكه می‌تواند از آن راه دوستی دیگران را جلب نمايد، و گمنامى را انتخاب نمايد با اينكه می‌تواند كسب قدرت و عزت بكند، خداوند به چنين شخصى پاداش پنجاه صدیق که نبوت و رسالت مرا با صدق و اخلاص تصديق نموده باشد می‌دهد.» 📕كافی، ج‏۲، ص۹۱، ح۱۲ 📕بحار الأنوار، ج‏۶۸، ص۷۵، ح۹، باب الصبر و اليسر بعد العسر
▪️بسم الله الرحمن الرحیم▪️ 3⃣ 🔘 آیا عمر بن الخطاب ، به حضرت زهرا سلام الله علیها جسارت کرده است ؟ 🔺3 . آوردن وسائل آتش سوزی ودرگیرى لفظى میان حضرت صدیقه سلام الله علیها و عمر: ▫️البلاذرى: باسناده عن سلیمان التیمى وعن ابن عون: إنّ أبابکر أرسل إلى على(علیه السلام)یرید البیعة فلم یبایع، فجاء عمر ومعه فتیلة فتلقّته فاطمة على الباب، فقالت فاطمة: یابن الخطاب! أتراک محرقاً علیّ بابى؟ قال نعم: وذلک أقوى فیما جاء به أبوک. ▫️ابابکر کسانی را نزد علی(علیه السلام) برای اخذ بیعت فرستاد ولی او بیعت نکرد. پس عمر همراه با آتش گیره ای به در خانه آمد و فاطمه (علیهاالسلام) را نزد با ملاقات کرد. پس فاطمه گفت: ای پسر خطاب! آیا تو را می بینم در حالی که می خواهی در خانه ام را آتش بزنی؟ عمر گفت: آری! و در این کار از آنچه پدرت آورده محکم ترم. 📕انساب الاشراف: 1/586. ▫️أبو الفداء: قال: ... فأقبل عمر بشیء من نار على أن یضرم الدار، فلقیته فاطمة رضى اللّه عنها وقالت: إلى أین یابن الخطاب؟ أجئت لتحرق دارنا؟ قال: نعم. ▫️پس عمر آتش گیره ای آورد تا خانه را بسوزاند. پس فاطمه(س) او را دید و گفت: به کجا می روی ای پسر خطاب؟ آیا می روی تا خانه ما را بسوزانی؟ گفت: آری... 📕تاریخ أبی الفداء: 1/164. ▫️وابن عبد ربّه: الذین تخلّفوا عن بیعة أبی بکر: علىّ والعباس، والزبیر، وسعد بن عبادة، فأمّا على والعباس والزبیر فقعدوا فى بیت فاطمة حتّى بعث الیهم أبو بکر عمر بن الخطاب لیخرجوا من بیت فاطمة وقال له: إن أبوا فقاتلهم. فأقبل عمر بقبس من نار على أن یضرم علیهم الدار فلقیته فاطمة فقالت: یابن الخطاب! أجئت لتحرق دارنا؟ قال: نعم. ◽️کسانی که از بیعت ابوبکر تخلف کردند: علی، عباس، زبیر، و سعد بن عباده بودند. اما علی، عباس و زبیر در خانه فاطمه نشستند تا اینکه ابوبکر عمر را به سوی ایشان فرستاد تا ایشان را از بیت فاطمه خارج کند. ابوبکر به عمر گفت: اگر از خروج ممانعت کردند با ایشان بجنگ. پس عمر با آتش گیره ای به سمت خانه آمد تا خانه را بسوزاند و در این حال فاطمه را دید. پس فاطمه(علیهاالسلام) به او فرمود: ای پسر خطاب! آیا می آیی تا خانه ما را بسوزانی؟ عمر پاسخ داد: آری! 📕العقد الفرید:5/12، طبعة مکتبة الریاض الحدیثة.
▪️بسم الله الرحمن الرحیم▪️ 5⃣ 🔘آیا عمر بن الخطاب ، به حضرت زهرا سلام الله علیها جسارت کرده است ؟ 🔺و از قطعیات تاریخ است که حضرت زهرا سلام الله علیها تا آخر عمر از دست خلیفه و دار و دسته‌اش غضبناک بود و هر گز از آن‌ها راضی نشد . محمد بن اسماعیل بخاری می‌نویسد : ▫️فغضبت فاطمة بنت رسول اللّه صلى اللّه علیه وسلم فهجرت ابا بکر فلم تزل مهاجرته حتى توفیت. ▫️پس فاطمه(علیه السلام) دختر رسول خدا(صلی الله علیه و آله) غضب ناک شد پس ابوبکر را از خود دور کرد پس این دور کردن ادامه داشت تا زهرا(علیه السلام) از دنیا رفت. 📕صحیح البخارى: 4/42، ش 2862. بنا بر نقل ابن قتیبه دینوری ، وقتی ابوبکر و عمر به ملاقات حضرت زهرا آمدند ، حضرت زهرا به آن‌ها گفت که آن دو را تا آخر عمر پس از هر نمازش نفرین خواهد کرد . ▫️واللّه لأدعونّ اللّه علیک فی کلّ صلاة أصلّیها . ▫️به خدا سوگند در هر نمازی که بخوانم تو را نفرین می نمایم. 📕الإمامة والسیاسة، تحقیق الشیری ج 1، ص 31. اما از دیدگاه روایات شیعه ، این که قاتل حضرت زهرا سلام الله علیها ، قنفذ غلام عمر به دستور او است ، قطعی است . ما فقط به نقل یک روایت اکتفا می‌کنیم : ▫️وکان سبب وفاتها : أن قنفذا مولى عمر لکزها بنعل السیف بأمره ، فأسقطت محسنا ومرضت من ذلک مرضا شدیدا ، ولم تدع أحدا ممن آذاها یدخل علیها . سبب شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها این بوده است که قنفذ غلام عمر به دستور او ، آن حضرت را با غلاف شمشیرش زد . و این سبب شد که محسن سقط شود و حضرت زهرا شدیدا مریض شوند . در مدتی که مریض بودند ، به هیچ یک از آنانی را که او را اذیت کرده بودند ، اجازۀ ملاقات نداد . 📕دلائل الإمامة ج 2 ، عنه بحار الأنوار : 8 / 230 - 232 ( ط الکمپانی ) ، 30 / 290 - 295 . 2 . مثالب النواصب : 371 - 374 ، 418 - 419 . 3 . الصراط المستقیم : 3 / 25 . 4 . مطارح النظر فی شرح الباب الحادی عشر : 109 .
🚩⭕بخشی از وصایت حضرت امام صادق علیه السلام بسم الله الوهاب ...پسر نعمان! از ستیزه بپرهیز که عملت را پامال میکند. از کشمکش حذر کن که هلاکت می سازد ، از دشمنی ها دوری جوی که از خدا دورت میکند پیشینیان خاموشی را فرا میگرفتند ، چنان که شما سخن گفتن را ؛ آنگاه که کسی میخواست به عبادت پردازد ، نخست ۱۰ سال تمرین سکوت میکرد!! اگر از عهده برمی آمد و میتوانست صبر کند عبادت پیشه میکرد وگرنه میگفت: من شایسته این مقصد نیستم!! آنکس نجات می یابد که مدت ها از گفتار نابجا دم فرو بندد و در حکومت های باطل آزار ها را تحمل کند (و دین را نبازد) ؛ اینان بحق مردمی اصیل برگزیده و دوستان خدا هستندو ایمان دارند. مبغوض ترین شما نزد من کسانی هستند که ریاست طلب و سخن چین اند و بر برادران خود حسد می برند ، نه آنها از منند و نه من از آنهایم 《دوستان من آنهایند که تسلیم امر ما و در هر کار پیرو ما باشند. بخدا اگر یکی از شما به اندازه روی زمین طلا در راه خدا دهد و بر مومنی حسد برد ، آن طلاها را داغ کرده بر بدنش نهند》 《پسر نعمان! افشاگر ، مانند قاتل ما به شمشیر نیست ، گناه او بالاتر است ، گناه او بزرگتر است!! پسر نعمان! هر که حدیثی به زیان ما نقل کند ما را به عمد کشته ، نه به خطا! پسر نعمان! در دوران حکومت ظلم راه خود پیشگیر... ، با افراد مشکوک و خطرناک با سلام و تعارف رو به رو شو که هر کس متعرض حکومت (باطل) شود خود را به کشتن و هلاکت سپرده! خداوند فرماید: (خود را بدست خود به مهلکه نیندازید بقره ۱۹۵) ما خاندانی هستیم که پیوسته شیطان افرادی بیگانه از ما و دین ما در جرگه ما وارد میکند و آنگاه که آنها را (به اسم شیعه و اصحاب) معروف گرداند و مردم آنان را شناختند ، دستور دهد که به ما دروغ ببندند و هر وقت یکی از آنها رفت دیگری را بجایش میگمارد》 پسر نعمان عالِم (کنایه از حضرات نور علیهم السلام) نمیتواند هر چه را میداند به تو بگوید... پس شتاب نکنید! بخدا ۳ بار این امر (فرج) نزدیک شده و بر اثر افشاگری شما به تاخیر افتاده! بخدا شما هیچ سری ندارید جز اینکه دشمنانتان از آن آگاه ترند پسر نعمان! به خود رحم کن نافرمانی من کرده ای ، سِر مرا فاش نکن!! مغیره ابن سعید به پدرم دروغ بست و سِرش را فاش کرد. خداوند تیزی آهن را به او چشاند... هر که اسرار ما را نگهدارد خدا دنیا و آخرت او را بیاراید ، بهره اش را عطا کند و از تندی آهن و تنگنای زندان نگاهش دارد.... تحف العقول
⭕️ سوزد! ✍مرحوم ثقة الاسلام کلینی در کتاب شریف" الروضة من الکافی" روایتی دُرربار از امام صادق علیه السلام نقل می کند که مشروح آن چنین است: عَلِیُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِیسَى عَنْ مُیَسِّرٍ قَالَ دَخَلْتُ عَلَى أَبِى عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَ كَیْفَ أَصْحَابُكَ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ لَنَحْنُ عِنْدَهُمْ أَشَرُّ مِنَ الْیَهُودِ وَ النَّصَارَى وَ الْمَجُوسِ وَ الَّذِینَ أَشْرَكُوا قَالَ وَ كَانَ مُتَّكِئاً فَاسْتَوَى جَالِساً ثُمَّ قَالَ كَیْفَ قُلْتَ قُلْتُ وَ اللَّهِ لَنَحْنُ عِنْدَهُمْ أَشَرُّ مِنَ الْیَهُودِ وَ النَّصَارَى وَ الْمَجُوسِ وَ الَّذِینَ أَشْرَكُوا فَقَالَ أَمَا وَ اللَّهِ لَا تَدْخُلُ النَّارَ مِنْكُمُ اثْنَانِ لَا وَ اللَّهِ وَ لَا وَاحِدٌ وَ اللَّهِ إِنَّكُمُ الَّذِینَ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ قالُوا ما لَنا لا نَرى رِجالًا كُنّا نَعُدُّهُمْ مِنَ الْأَشْرارِ أَتَّخَذْناهُمْ سِخْرِیًّا أَمْ زاغَتْ عَنْهُمُ الْأَبْصارُ إِنَّ ذلِكَ لَحَقٌّ تَخاصُمُ أَهْلِ النّارِ ثُمَّ قَالَ طَلَبُوكُمْ وَ اللَّهِ فِى النَّارِ فَمَا وَجَدُوا مِنْكُمْ أَحَداً ✍میسر گوید: بر امام صادق علیه السلام وارد شدم، فرمود: یارانت(شیعیان) چگونه اند؟ عرضه داشتم: فدایت شوم! ما نزد ایشان (اهل تسنن) از یهود، نصاری(ترسا)، گبر و مشرک بدتریم. 👈راوی گوید: حضرتش (به مجرد شنیدن این سخن) در حالی که تکیه کرده بود برخاست و نشست و فرمود: چه گفتی؟ گفتنم: بخدا سوگند ما شیعیان در نزد مخالفان از جهود و ترسا و گبر و مشركان بدتریم! 👈فرمود: هان! به خداوند سوگند! که از شما دو تن، هرگز حتی یک نفر هم به جهنم نمی رود، بخدا شما همانهایى هستید كه پروردگار در باره ایشان فرموده: وَقَالُوا مَا لَنَا لَا نَرَى رِجَالًا كُنَّا نَعُدُّهُمْ مِنَ الْأَشْرَارِ(ص/62) 👈آنها می‌گویند: «چرا مردانی را که ما از اشرار می‌شمردیم (در اینجا، در آتش دوزخ) نمی‌بینیم؟! أَتَّخَذْنَاهُمْ سِخْرِیا أَمْ زَاغَتْ عَنْهُمُ الْأَبْصَارُ(ص/63) 👈آیا ما آنان را به مسخره گرفتیم یا (به اندازه‌ای حقیرند که) چشمها آنها را نمی‌بیند؟! 🔺مهم👇👇👇 البته نباید هر کسی را به صرف عنوان شیعه، مصداق اینگونه روایات به شمار آورد بلکه باید حساب شیعیان از دوست داران اهل بیت علیهم السلام و نیز شیعیان شعاری جدا شود. 👈توضیح بیشتر اینکه در روایتی از امام حسن عسکری به نقل از پیامبر گرامی اسلام‌؛ شیعیان و دوستداران حضرات معصومین (علیهم السلام) به چند دسته تقسیم شده‌اند، گروهی که گناهان آنها کم است در دنیا و یا هنگام مرگ با سختی‌هایی روبه رو می‌شوند و تصفیه می‌گردند؛ برخی نیز که گناهانشان سنگین‌تر است‌، کارشان به بعد از مرگ می‌انجامد و در مراحل بعدی (برزخ و قیامت‌) تصفیه می‌شوند، 👈عده ای دیگر که گناهان سنگینی دارد کارشان به جهنم می‌کشد. 👈اینان به طبقه بالای جهنم وارد شده و پس از تصفیه و پاک شدن بیرون آمده و به بهشت می‌روند. به فرموده پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) اینان "شیعه‌" نیستند، بلکه دوستداران و علاقه‌مندان اند. 👈در ادامه حدیث آمده است‌: شخصی از پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) سؤال کرد: فلانی به ناموس همسایه‌اش نگاه می‌کند و اگر برای او ممکن شود، از گناه ابایی ندارد. پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) غضب کرده‌، فرمودند:او را نزد من بیاورید! شخص عرض کرد: او از شیعیان و معتقدان به شما و علی است و از دشمنان شما بری است‌! حضرت فرمود: اگر او از شیعیان ما است که این دروغ است‌؛ شیعه ما کسی است که (علاوه بر پیروی در اعتقادات‌) در اعمال نیز از ما پیروی کند و آنچه که از او نقل کردی‌، جزو اعمال ما نیست‌.[(تفسیر امام حسن عسکری‌(ع‌)، ص 306 ـ 307) 📕الروضة من الکافی، کلینی محمد بن یعقوب
از امام صادق (علیه السلام) نقل شده كه سؤال فرمودند: 👈 آیا می‎دانید تفسیر كلمه «فاطمه» چیست؟ راوی گوید خیر مولایم مرا به تفسیر آن آگاه فرمایید؛ 👈فرمودند: یعنی كه شرّ و بدی در وجود او راهی ندارد و اگر برای همسری این بزرگوار امام علی(علیه السلام) نبود تا قیامت كسی همشأن ایشان نمی‎شد 💎💎💎
لطفاً با دقت مطالعه شود 👇👇👇 🚩🚩قتلی که هرگز جبران نشود و جزای قاتلِ آن در بیان امام عسکری علیه السلام قَالَ الْإِمَامُ [العسکری] علیه السلام قَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ علیهما السلام‏ فِي قَوْلِهِ تَعَالَى‏ وَ لَكُمْ فِي الْقِصاصِ حَياةٌ يا أُولِي الْأَلْبابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ‏ عِبَادَ اللَّهِ هَذَا قِصَاصُ قَتْلِكُمْ لِمَنْ تَقْتُلُونَهُ فِي الدُّنْيَا وَ تُفْنُونَ رُوحَهُ أَ وَ لَا أُنَبِّئُكُمْ بِأَعْظَمَ مِنْ هَذَا الْقَتْلِ وَ مَا يُوجِبُ اللَّهُ عَلَى قَاتِلِهِ مَا هُوَ أَعْظَمُ مِنْ هَذَا الْقِصَاصِ؟ قَالُوا بَلَى يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ قَالَ أَعْظَمُ مِنْ هَذَا الْقَتْلِ أَنْ تَقْتُلَهُ قَتْلًا لَا يَنْجَبِرُ وَ لَا يَحْيَا بَعْدَهُ أَبَداً. قَالُوا مَا هُوَ؟ قَالَ أَنْ يُضِلَّهُ عَنْ نُبُوَّةِ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله وَ عَنْ وَلَايَةِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ علیهما السلام وَ يَسْلُكَ بِهِ غَيْرَ سَبِيلِ اللَّهِ وَ يُغْوِيَهُ بِاتِّبَاعِ طَرِيقِ أَعْدَاءِ عَلِيٍّ ع وَ الْقَوْلِ بِإِمَامَتِهِمْ وَ دَفْعِ عَلِيٍّ ع عَنْ حَقِّهِ وَ جَحْدِ فَضْلِهِ فَهَذَا هُوَ الْقَتْلُ الَّذِي هُوَ تَخْلِيدُ هَذَا الْمَقْتُولِ فِي نَارِ جَهَنَّمَ فَجَزَاءُ هَذَا الْقَتْلِ مِثْلُ ذَلِكَ الْخُلُودِ فِي نَارِ جَهَنَّمَ. امام حسن عسکری علیه السلام به نقل از امام زین العابدین علیه السلام: که ایشان بعد از تفسیر آیه ی قصاصِ قتل فرمودند: 🔸آیا شما را آگاه نکنم به قتلی که از این قتل (یعنی کشتن مردم) عظیم تر است، و به جزائی که خداوند بر قاتلش واجب کرده که جزائی بزرگتر از قصاصِ کشتن مردم است؟ مردم عرض کردند: بفرمایید ای فرزند رسول الله (صلی الله علیه و آله ). امام علیه السلام فرمود: بزرگتر از این کشتن، آن قتلی است که جبران نگردد و [مقتولش] هرگز بعد از آن زنده نشود. گفتند: آن چه قتلی است؟ امام (علیه‌السلام ) فرمود: این که کسی را از نبوت محمد (صلی الله علیه و آله) و ولایت علی بن ابیطالب (علیهما السلام) گمراه کند. و او را در غیرِ راه خدا وارد کند، و فریبش دهد به دنباله روی از راهِ دشمنان علی (علیه السلام ) و اعتقاد به امامتِ آن [دشمن] ها، و دور کردن علی (علیه‌السلام ) از حقش و انکار فضائلش. پس این است آن قتلی که موجب جاودانگیِ مقتول در آتش جهنم گردد و جزای قاتل نیز خلود در جهنم است. 📕التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلام، ص595 بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏2، ص23
8163141651.mp3
13.5M
🔊 🔊جلسه_سی_و_هشتم شرح کتاب آن سوی مرگ * توضیحی راجع به مقام محوظت * روایتی شنیدنی از پیامبر راجع به ورود به بهشت * روایتی شنیدنی از امام علی علیه السلام و برتری ایشان نسبت به انبیا * روایتی از امام هادی راجع به به امامت رسیدن ایشان * توضیحاتی راجع به ادراک فقر در مقابل پروردگار * داشتن مشکلات دنیوی برای حق‌الناس است * روایتی شنیدنی از امام کاظم راجع به زنده بودن ظالم ⏰مدت زمان:۳۲:۳۱