eitaa logo
آرشیو مطالب(سخنرانی)
2.2هزار دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
2.1هزار ویدیو
65 فایل
💠 اللّٰهمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّكَ ٱلْفَرَجَ 💠 https://eitaa.com/joinchat/2017460411C29baaffe93 تعرفه وتبلیغات👇🏼👇🏼👇🏼👇🏼 @kianatv ─┅═ ༅✤ ⃟ ⃟ ‌✤༅═┅─ #کانال_آرشیو_مطالب_سخنرانی #احادیث_روایات_صوت_متن_سخنرانی @archive_mataleb_sokhanrani
مشاهده در ایتا
دانلود
بعضی خمس بدهکارند و نمی پردازند و با پول خمس، خرید و فروش می‌کنند. نظر امام صادق ع چیست ؟ 🌹 امام صادق ع: بنده ای که با پول خمس (یعنی پولی که باید به عنوان خمس پرداخت شود) چیزی بخرد و بگوید: «پروردگارا آن را با پول خودم خریدم»، معذور نیست مگر اینکه صاحبان خمس به او اجازه دهند. 📕 لَا یُعْذَرُ عَبْدٌ اشْتَرَی مِنَ الْخُمُسِ شَیْئاً أَنْ یَقُولَ یَا رَبِّ اشْتَرَیْتُهُ بِمَالِی حَتَّی یَأْذَنَ لَهُ أَهْلُ الْخُمُسِ. 📚 وسائل الشیعة ح ۱۲۶۷
21.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 فیلم بیانات آیت اللَّه‌ خوشوقت 🔸موضوع: ⬅️ آزادی یا بندگی؟ راه خوشبختی چیست؟ ⬅️ خدا انسان را آزاد خلق کرده اما آزادی او را محدود کرده ⬅️ قرآن کتاب بندگی است نه آزادی ⬅️ امام کسی است که بنده باشد نه آزاد.
عذاب شدید خدا و مغفرت و پاداش خدا مخصوص چه کسانی است؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: عذاب شدید خدا برای غیر مسلمانان خواهد بود. اما کسانی که مسلمان شوند و اهل عمل صالح (یعنی انجام و ترک ) شوند، مغفرت و پاداش بزرگ خدا مخصوص آنان است. 📖 الَّذينَ كَفَرُوا لَهُمْ عَذابٌ شَديدٌ وَ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ‌ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ أَجْرٌ كَبيرٌ (فاطر، 7) آیه شماره 190
غیر مسلمانان در جهنم از خدا درخواست می کنند از جهنم بیرون آورده شوند که چه کنند؟ جواب خدا به این درخواست چه خواهد بود؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: غیر مسلمانان در جهنم فرياد می زنند: «پروردگارا! ما را از جهنم خارج کن تا اعمال صالح (یعنی انجام و ترک ) انجام دهیم نه آنچه مى‌ كرديم.» و خدا پاسخ می دهد: «مگر عمری آن چنان طولانی به شما نداديم كه هر كس كه بايد در آن مدت، عبرت گيرد، عبرت بگیرد؟ ثانیاً مگر براى شما هشداردهنده ای نيامد و هشدار چنین سرنوشتی را به شما نداده بود؟ آمد اما شما گوش ندادید. پس عذاب جهنم را بچشيد.» نتیجه این سرنوشت چنان است که ظالمان در جهنم هیچ ياری کننده ای ندارند. 📖 و هُمْ يَصْطَرِخُونَ فيها رَبَّنا أَخْرِجْنا نَعْمَلْ صالِحاً غَيْرَ الَّذي كُنَّا نَعْمَلُ أَ وَ لَمْ نُعَمِّرْكُمْ ما يَتَذَكَّرُ فيهِ مَنْ تَذَكَّرَ وَ جاءَكُمُ النَّذيرُ فَذُوقُوا فَما لِلظَّالِمينَ مِنْ نَصيرٍ (فاطر، 37) آیه شماره 191
داستان کوتاه (102) ✅ مهمانی شراب 🌺 هارون پسر جهم می گوید: هنگامی که امام صادق (ع) در حیره، منصور دوانیقی را ملاقات نمود، من در خدمت ایشان بودم. یکی از سران سپاه منصور، پسر خود را ختنه کرده بود و عده زیادي از اعیان و اشراف را براي ولیمه دعوت کرده بود. امام صادق (ع) نیز از دعوت شدگان بود. سفره آماده شد و مهمانان بر سر سفره نشستند و مشغول خوردن شدند. در این میان، یکی از مهمانان آب خواست. به عنوان آب، جامی از شراب به دستش دادند. جام که به دست او داده شد، امام صادق (ع) فوراً از سر سفره بلند شد. از امام پرسیدند: چرا بلند شدید؟ ایشان فرمود: این سخن پیامبر (ص) است که هر کس بر سر سفره اي که در آن شراب می نوشند، بنشیند، است. 📖 عنْ هَارُونَ بْنِ اَلْجَهْمِ قَالَ: كُنَّا مَعَ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ بِالْحِيرَةِ حِينَ قَدِمَ عَلَى أَبِي جَعْفَرٍ اَلْمَنْصُورِ فَخَتَنَ بَعْضُ اَلْقُوَّادِ اِبْناً لَهُ وَ صَنَعَ طَعَاماً وَ دَعَا اَلنَّاسَ وَ كَانَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فِيمَنْ دُعِيَ فَبَيْنَا هُوَ عَلَى اَلْمَائِدَةِ يَأْكُلُ وَ مَعَهُ عِدَّةٌ عَلَى اَلْمَائِدَةِ فَاسْتَسْقَى رَجُلٌ مِنْهُمْ مَاءً فَأُتِيَ بِقَدَحٍ فِيهِ شَرَابٌ لَهُمْ فَلَمَّا أَنْ صَارَ اَلْقَدَحُ فِي يَدِ اَلرَّجُلِ قَامَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنِ اَلْمَائِدَةِ فَسُئِلَ عَنْ قِيَامِهِ فَقَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مَلْعُونٌ مَنْ جَلَسَ عَلَى مَائِدَةٍ يُشْرَبُ عَلَيْهَا اَلْخَمْرُ. 📚 الکافي ج6 ص 268
✅ از علی آموز ... (97) 🔹 با چه راهکاری گناه کردنمان را کم کنیم؟ 🌷 امام علی (ع): هر کس زیاد به یاد آخرت باشد، گناه کردنش کم می شود. ✍️ شرح: گاهی به قبرستان رفتن و در تشییع جنازه مؤمنین شرکت کردن و تفکّر کردن در اینکه «بالاخره من هم خواهم مرد»، انسان را به این نتیجه عاقلانه و منطقی می رساند که پس باید برای پس از مرگ آماده شد. پس باید گناه نکرد و با رعایت حق الله و حق الناس برای حسابرسی آخرت آماده شد. بنابراین با تفکر درباره مرگ و زندگی پس از مرگ، فهم و عقلانیت انسان شکوفا شده و باعث می شود انسان کمتر گناه کند. 📖 منْ أَكْثَرَ مِنْ ذِكْرِ الْآخِرَةِ قَلَّتْ مَعْصِيَتُه‌ 📚 تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص: 146
✅ با چه روشی می توانیم بهتر از اصحاب رسول خدا شویم؟ 🌷 امام خامنه ای: امام (رضوان ‌الله ‌علیه) فرمودند این کسانی که امروز هستند، از اصحاب پیغمبر، یا بالاترند یا کمتر نیستند؛ واقعش همین است. آن جوانِ مؤمنِ مخلصی که از همه‌ی لذّات زندگی، از همه‌ی آرزوهای جوانی، از همه‌ ی شهوات، خواسته‌ ها، از زندگیِ راحت، از پدر و مادر، از همسر، از فرزند چشم میپوشد، میرود در راه خدا جهاد [میکند] -حالا یا در جبهه‌ های دفاع مقدّس، مثل آن دورانها، یا در جبهه‌ ی دفاع از حرم، مثل زمان ما، یا دفاع از امنیّت، فرق نمیکند- از آنها بالاترند. قدر این حالت را باید دانست؛ و قدردانی‌ اش هم به این است که واقعاً و حقیقتاً آن جوری که از ما توقّع هست کنیم؛ بخصوص ما عمّامه‌ای‌ها که خب مرجعِ دینِ مردم محسوب میشویم و دینشان را از ما میخواهند سؤال کنند، به دین داشته باشیم. و اگر ماها از جهت و و از محارم و بی‌رغبتی به جلوه‌های مادّیِ دنیا و زیبایی‌های دنیا و مانند اینها، تقیّد را به خودمان تحمیل کنیم و وادار کنیم خودمان را به این معنا، مسلّماً بهتر از آنها هستیم. (98/10/1) ✍️ شرح: ، به دین و یعنی انجام و ترک در زندگی فردی و اجتماعی پند 208
✅ چه کسی واقعاً توبه کرده است؟ 🌷 سخن خدا در قرآن: هر کس کند و اهل عمل صالح (یعنی انجام و ترک ) شود، قطعاً توبه واقعی کرده است. 📖 و مَنْ تابَ وَ عَمِلَ صالِحاً فَإِنَّهُ يَتُوبُ إِلَى اللَّهِ مَتاباً (فرقان، 71) آیه شماره 192
✅ آیا خدا از توبه ما خوشحال می شود؟ 🌷 پیامبر اکرم (ص): قطعاً خوشحالی خدا از توبه ی بنده اش بیشتر است از خوشحالی زن نازایی که بچه دار می شود و خوشحالی کسی که گم شده خود را پیدا می کند و خوشحالی تشنه ای که به آب گوارا می رسد. ✍️ شرح: توبه یعنی از گناهان گذشته و جبران آن، و به ترک گناه از این به بعد. 📖 للَّهُ أفرَحُ بِتَوبَةِ عَبدِه مِن العَقيمِ الوالِد، وَ مِن الضّالِّ الواجد، وَ مِنَ الظّمآن الوارد. 📚 کنزالعمال، 10165
هشدار امام زمان به کسی که خمس نداده بود! 🌹 از شخصی به نام حسین درباره صاحب الزمان ع روایت شده است که او حضرت را دید. این درحالی بود که زیر پای حضرت، بغله ای خاکستری رنگ بود و عمامه ای سبز بر سر داشت و سیاهی چشمانش دیده می‌شد. پس به من هشدار داد: "ای حسین! چرا به من ضرر می‌رسانی و یارانم را از خمس مالت منع می‌کنی؟ " سپس فرمود: "وقتی به جایی که قصد داری بروی رسیدی و به آنجا داخل شدی، هر چه به دست آوردی، خمس آن را به مستحقش برسان. حسین به حضرت گفت: "سمعا و طاعتا. " 📕 عَنِ الْحُسَیْنِ فِی حَدِیثٍ عَنْ صَاحِبِ الزَّمَانِ ع أَنَّهُ رَآهُ وَ تَحْتَهُ ع بَغْلَةٌ شَهْبَاءُ وَ هُوَ مُتَعَمِّمٌ بِعِمَامَةٍ خَضْرَاءَ یُرَی مِنْهُ سَوَادُ عَیْنَیْهِ وَ فِی رِجْلِهِ خُفَّانِ حَمْرَاوَانِ فَقَالَ یَا حُسَیْنُ کَمْ تَرْزَأُ عَلَی النَّاحِیَةِ- وَ لِمَ تَمْنَعُ أَصْحَابِی عَنْ خُمُسِ مَالِکَ ثُمَّ قَالَ إِذَا مَضَیْتَ إِلَی الْمَوْضِعِ الَّذِی تُرِیدُهُ تَدْخُلُهُ عَفْواً وَ کَسَبْتَ مَا کَسَبْتَ تَحْمِلُ خُمُسَهُ إِلَی مُسْتَحِقِّهِ قَالَ فَقُلْتُ السَّمْعَ وَ الطَّاعَةُ. 📚وسائل الشیعة ح ۱۲۶۷۲
✅ امر به معروف و نهی از منکر، چرا و چگونه؟ (47) 🌷پيامبر اکرم (ص): خداوند پيش از من هر پيامبرى را در ميان امتى برانگيخت، در بین آنها يارانى برای او بود كه به سنت او عمل مى كردند و از دستورات او مى نمودند، اما بعد از آنها عدّه اى جانشينشان می شدند كه به آن چه مى گفتند، خودشان عمل نمى كردند و كارهايى مى كردند كه به آنها دستور داده نشده بود. پس، هر كس با خودش با آن جانشینان منحرف مبارزه می كرد، مؤمن بود و هر كس با با آنان مبارزه كرد هم مؤمن بود و هر كس با آنان مبارزه نمود، او هم مؤمن بود. اما هر كس چنين نمی كرد، حتی به اندازه دانه خردلى ايمان نداشت. ✍️ شرح: امر به معروف و نهی از منکر، مراتبی دارد. مرتبه قلبی، زبانی و عملی. هر کس به هیچ کدام از این مراتب عمل نکند، مؤمن نیست. 📖 ما مِن نَبِيٍّ بَعَثَهُ اللّهُ في اُمَّةٍ مِن قَبلي إلاّ كانَ لَهُ مِن اُمَّتِهِ حَوارِيّونَ و أصحابٌ ، يأخُذونَ بسُنَّتِهِ و يَقتَدونَ بأمرِهِ ، ثُمَّ إنَّها تَخلُفُ مِنهُم مِن بَعدِهِم خُلوفٌ يَقولونَ ما لا يَفعَلونَ ، و يَفعَلونَ ما لا يُؤمَرونَ ، فمَن جاهَدَهُم بيَدِهِ فهُوَ مُؤمِنٌ ، و مَن جاهَدَهُم بلِسانِهِ فهُوَ مُؤمِنٌ ، و مَن جاهَدَهُم بِقَلبِهِ فهُوَ مُؤمِنٌ ، لَيسَ وَراءَ ذلكَ مِنَ الإيمانِ حَبَّةُ خَردَلٍ . 📚 میزان الحکمه، ح ۱۲۹۰۳
🔹 از علی آموز ... (98) 🌹ریشه دینداری چیست؟ ✅ امام علی (ع) : دینداری درختی است که ریشه اش دستورات و خدا شدن و راضی بودن به خواست خداست. 📖 الدِّينُ شَجَرَةٌ أَصْلُهَا التَّسْلِيمُ وَ الرِّضَا 📚 تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص: 103