eitaa logo
آرشیو مطالب(سخنرانی)
2.2هزار دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
2.1هزار ویدیو
65 فایل
💠 اللّٰهمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّكَ ٱلْفَرَجَ 💠 https://eitaa.com/joinchat/2017460411C29baaffe93 تعرفه وتبلیغات👇🏼👇🏼👇🏼👇🏼 @kianatv ─┅═ ༅✤ ⃟ ⃟ ‌✤༅═┅─ #کانال_آرشیو_مطالب_سخنرانی #احادیث_روایات_صوت_متن_سخنرانی @archive_mataleb_sokhanrani
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 توصیه عیسی بن مریم (ع) به حواریون از زبان مبارک امام رضا (ع) 🔻امام رضا علیه السلام 🔹قالَ عِيسَى بْنُ مَرْيَمَ لِلْحَوَارِيِّينَ: يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ، لاَ تَأْسَوْا عَلىٰ مٰا فٰاتَكُمْ مِنْ دُنْيَاكُمْ إِذَا سَلِمَ دِينُكُمْ كَمَا لاَ يَأْسَى أَهْلُ اَلدُّنْيَا عَلَى مَا فَاتَهُمْ مِنْ دِينِهِمْ إِذَا سَلِمَتْ دُنْيَاهُمْ 🔸عيسى بن مريم عليه السّلام به حواريون فرمود: اى بنى اسرائيل! هرگاه دينتان سالم بود ، براى از دست دادن دنياتان افسوس مخوريد ، همچنان كه دنيا پرستان هرگاه دنيايشان سالم باشد، براى از دست دادن دينشان اندوهى به خود راه نمى دهند. 📗الکافي ج۲ ص۱۳۷
💠 اطاعت از رهبری 🔘پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله) فرمودند: 🔰اِسْمَعُوا وَ أَطِيعُوا لِمَنْ وَلاَّهُ اَللَّهُ اَلْأَمْرَ فَإِنَّهُ نِظَامُ اَلْإِسْلاَمِ 🔹از کسی که خداوند به او ولایت امر داده است اطاعت کنید؛ چرا که این اطاعت نظام بخش اسلام است. 📗امالی شیخ مفید، ص ۱۴ 🔻شرح حدیث 🔸نظام جامعه و انسجام امور به رهبری است. 🔸رهبران الهی چون عصمت دارند نه امت را به بیراهه میبرند نه در پی هوسها و امیال خویشند و نه قدرت طلبی دارند. از این رو فرمانبرداری از آنان مایه صلاح امت و اصلاح امور است. 🔸اطاعت از کسی که خدا به او ولایت بخشیده است اطاعت خداست و اطاعت خدا مايه سعادت است. 🔸بهترین پیشوا و پاک ترین رهبر هم اگر اطاعت نگردد خیری به جامعه نمی رسد. 🔸اساس قوام جامعه به ولایت است و همان گونه که دانه های تسبیح یا گردن بند مروارید را یک رشته به نظم و نظام میکشد و انسجام میدهد ولایت امر هم آحاد ملت را در مسير يك هدف وحدت می بخشد. 🔸پس ولایت محور وفاق است و عامل اتحاد به شرط آن که از رهبر و ولی امر اطاعت شود 📗منبع: ، جواد محدثی
💠بهترین‌ها و بدترین‌ها 🔘پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله) فرمودند: 🔰أحْسَنُ اَلْهَدْيِ هَدْيُ اَلْأَنْبِيَاءِ وَ أَشْرَفُ اَلْقَتْلِ قَتْلُ اَلشُّهَدَاءِ وَ أَعْمَى اَلْعَمَى اَلضَّلاَلَةُ بَعْدَ اَلْهُدَى وَ خَيْرَ اَلْأَعْمَالِ مَا نَفَعَ وَ خَيْرَ اَلْهُدَى مَا اُتُّبِعَ وَ شَرَّ اَلْعَمَى عَمَى اَلْقَلْبِ 🔹بهترین روش و سلوک راه و روش پیامبران است برترین مرگ کشته شدن شهیدان است. بدترین و کورترین کوری گمراهی پس از هدایت است. بهترین کارها آن است که سودمند باشد بهترین هدایت آن است که پیروی شود و بدترین کوری کوری دل است. 📗الاختصاص، ص ۳۴۲ 🔻شرح حدیث 🔸از ویژگیهای انسان «انتخاب» است. 🔸انتخاب شایسته وقتی است که انسان عقل و اختیار داشته باشد صلاح و مصلحت را بشناسد در گزینش خود عقل و منطق را به کار گیرد در انتخاب تنها به حال نیندیشد و آینده را هم در نظر بگیرد و افق دید و نگاهش تنها به دنیا خلاصه نشود و آخرت و ابدیت را هم در چشم انداز خود داشته باشد. 🔸با این حساب بهترین سلوک و راه و برنامه زیستن آن است که از سوی انبیای الهی ارائه می شود و بهترین مرگ شهادت است که برای شهید حیات ابدی و خوشنامی و عزّت به ارمغان می آورد. 🔸کسی که راه حق را بشناسد ولی دوباره به بیراهه کشانده شود بر او باید بسیار تاسف خورد؛ چرا که پس از روشنایی دوباره سراغ تاریکی و کوری رفته است و «کور دلی» از «کور چشمی» بسیار بدتر است. 🔸ارزش هر کاری به نفع و خیری است که دارد. 🔸هر چه منفعت بیشتر باشد آن کار بهتر است. حال اگر کاری سود اخروی و نفع ابدی داشته باشد، آیا بهتر نیست؟ 📗منبع: ، جواد محدثی
💠نشانه های قیامت 🔘پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله) در سخنرانی خویش در حجه الوداع فرمودند: 🔰اِنَّ مِنْ اَشْراطِ القِيامَةِ اِضاعَةُ الصَّلاةِ وَ اتِّباعُ الشَّهَواتِ وَالْمَيْلُ مَعَ الاَهْواءِ وَ تَعْظيمُ الْمالِ وَ بَيْعُ الدُّنيا بِالدّينِ، فَعِنْدَها يُذابُ قَلْبُ المُؤمِنِ فِى جَوفِهِ كَما يُذابُ الْمِلْحُ فِى الماءِ مِمّا يَرى مِنَ الْمُنْكَرِ فَلا يَسْتَطيعُ اَنْ يُغَيِّرَهُ 🔹از نشانه های فرا رسیدن و نزدیک شدن قیامت، تباه ساختن نماز، پیروی از شهوت‌ها، تمایل به هوسها، بزرگداشت ثروت و فروختن دین به دنیاست. در آن شرایط همچنان که نمک در آب حل می شود. قلب مؤمن در درونش آب می شود، به خاطر منکراتی که می بیند و توانِ تغییر دادن آن را ندارد. 📗وسائل الشيعه، ج ۱۱، ص ۲۷۶ 🔻شرح حدیث 🔸برپایی قیامت و تحقق ارادۀ الهی برای پایان دادن به نظام هستی و جهان کنونی نشانه هایی دارد که خبر از آن «روز هول انگیز» میدهد. 🔸افزایش مفاسد و تباهی فکر و عمل انسانها از جملۀ این نشانه هاست. 🔸نماز عامل ربط بین انسان و خداست. تقوا مبارزه با تمایلات نفسانی برای رسیدن به کمال انسانی و رضای خداست. 🔸مهار نفس امّاره و «جهاد با نفس»، شرط توفیق در میدان بندگی است و بدون آن عمر چراگاه شیطان می شود و بندگان خدا به بردگی شیطان کشیده می شوند. 🔸وقتی در مقام ارزش گذاری «مال» رتبه اول را بیاورد و مردم دین را به دنیا بفروشند و خواستۀ نفس را بر فرمان حق ترجیح دهند 🔸در این شرایط مؤمنانی خداباور و آخرت گرا هم وجود دارند اما خون دل می خورند و ذوب می شوند و کاری هم از دستشان برنمی آید و قدرت بر تغییر اوضاع ندارند، باید بسوزند و بسازند. 🔸این جاست که دیگر دنیا به پایان می رسد و مقدمۀ رستاخیز بزرگ فراهم میشود. 🔸خدا کند از روسفیدان آن روز باشیم. 📗منبع: ، جواد محدثی
💠 امام صادق علیه السلام 🔹عن عبد اللّه بن سنان قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: سَتُصِيبُكُمْ شُبْهَةٌ فَتَبْقَوْنَ بِلاَ عَلَمٍ يُرَى وَ لاَ إِمَامٍ هُدًى وَ لاَ يَنْجُو مِنْهَا إِلاَّ مَنْ دَعَا بِدُعَاءِ اَلْغَرِيقِ. قُلْتُ: كَيْفَ دُعَاءُ اَلْغَرِيقِ؟ قَالَ: يَقُولُ: يَا اَللَّهُ يَا رَحْمَانُ يَا رَحِيمُ يَا مُقَلِّبَ القُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِكَ 🔸به نقل از عبد اللّه بن سنان ـ : امام صادق عليه السلام فرمود: بزودى در شبهه اى خواهيد افتاد و بدون نشانه اى نمايان و امامى رهنما خواهيد ماند. از اين شبهه رهايى نمى يابد مگر آن كس كه دعاى غريق را بخواند. عرض كردم: دعاى غريق چگونه است؟ فرمود: مى گويى: «يا اللّه ، يا رحمن، يا رحيم، يا مقلّب القلوب ثبّت قلبى على دينك؛ » «ای خدا! ای بخشنده! ای مهربان! ای که دگرگونی دل ها به دست توست! قلب مرا بر آیین خویش استوار فرما!» 📗 كمال الدين ج2 ص351
💠مشتاقان آخرت 🔘پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله) فرمودند: 🔰مَنِ اِشْتَاقَ إِلَى اَلْجَنَّةِ سَارَعَ إِلَى اَلْخَيْرَاتِ وَ مَنْ خَافَ اَلنَّارَ تَرَكَ اَلشَّهَوَاتِ وَ مَنْ تَرَقَّبَ اَلْمَوْتَ أَعْرَضَ عَنِ اَللَّذَّاتِ وَ مَنْ زَهِدَ فِي اَلدُّنْيَا هَانَتْ عَلَيْهِ اَلْمُصِيبَاتُ 🔹هر کس مشتاق بهشت باشد، برای انجام کارهای نیک می شتابد، هر کس از آتش دوزخ بیمناک باشد، شهوت ها را رها میکند، هر کس چشم به راه مرگ باشد، از لذّتها رو بر می گرداند. و هر کس در دنیا پارسایی پیشه کند، مصیبت ها برای او آسان می گردد. 📗مكارم الأخلاق، ص ۴۴۷ 🔻شرح حدیث 🔸هر چیزی نشانه ای دارد و هر ادعایی شاهدی می طلبد. 🔸از کجا میتوان فهمید کسی مشتاق بهشت است و از جهنّم گریزان است؟ 🔸نحوۀ عمل افراد شاهد فکر و عقیده و تعهّد آنان است. وقتی یک کاسب برای اندکی سود از طلوع صبح دنبال کسب و کار و داد و ستد می رود تا به منفعتی برسد، چگونه پذیرفتنی است که طالب جنّت و جویای بهشت برین هیچ گامی در راه آن بر ندارد؟ 🔸عمر ما میدان تلاش برای آخرت جویی است. 🔸شتاب به سوی نیکی ها و ترک شهوت ها گواه هوشیاری در این راه است. 🔸گاهی لذتهای دنیوی انسان را دنیازده میکند و از آخرت و عمل صالح غافل می سازد. 🔸مرگ در سر راه همه کمین کرده است و منتظر شکار است. 🔸کیست که بتواند از چنگ آن بگریزد؟ 🔸کار دنیا را باید ساده گرفت و به آن دل نبست تا هم دل کندن از آن آسان باشد، هم تحمل سختی ها و مصيبت ها. 📗منبع: ، جواد محدثی
💠 اینگونه نباش! 🔻امام علی علیه السلام 🔹لَا تَكُنْ مِمَّنْ يَرْجُو الْآخِرَةَ بِغَيْرِ عَمَلٍ، وَ [يَرْجُو] يُرَجِّي التَّوْبَةَ بِطُولِ الْأَمَلِ؛ يَقُولُ فِي الدُّنْيَا بِقَوْلِ الزَّاهِدِينَ، وَ يَعْمَلُ فِيهَا بِعَمَلِ الرَّاغِبِينَ؛ إِنْ أُعْطِيَ مِنْهَا لَمْ يَشْبَعْ، وَ إِنْ مُنِعَ مِنْهَا لَمْ يَقْنَعْ؛ يَعْجِزُ عَنْ شُكْرِ مَا أُوتِيَ، وَ يَبْتَغِي الزِّيَادَةَ فِيمَا بَقِيَ؛ يَنْهَى وَ لَا يَنْتَهِي، وَ يَأْمُرُ [النَّاسَ بِمَا لَمْ يَأْتِ] بِمَا لَا يَأْتِي؛ يُحِبُّ الصَّالِحِينَ وَ لَا يَعْمَلُ عَمَلَهُمْ، وَ يُبْغِضُ الْمُذْنِبِينَ وَ هُوَ أَحَدُهُمْ؛ يَكْرَهُ الْمَوْتَ لِكَثْرَةِ ذُنُوبِهِ، وَ يُقِيمُ عَلَى مَا يَكْرَهُ الْمَوْتَ مِنْ أَجْلِهِ 🔸از آنانى مباش كه بدون عمل اميد به آخرت دارد، و به آرزوى طولانى توبه را به تأخير مى اندازد. 🔸سخنش در باره دنيا سخن زاهدان، و عملش عمل راغبان است. 🔸اگر از دنيا داده شود سير نمى گردد، و اگر منع شود قناعت نمى ورزد. 🔸از شكر آنچه به او عنايت شده ناتوان، و نسبت به باقى مانده افزون طلب است. 🔸از بدى نهى مى كند و خود پذيراى نهى نيست، و به آنچه خود به جا نمى آورد دستور مى دهد. 🔸به شايستگان علاقه دارد ولى مانند آنان عمل نمى كند، و با گنه كاران دشمنى مى ورزد و خود يكى از آنان است. به علت كثرت گناهش از مرگ نفرت دارد، و بر آنچه كه به خاطر آن از مرگ مى ترسد پا بر جاست. 📗 حکمت 150 نهج البلاغه
💠 تربيت دينى 🔘پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله) فرمودند: 🔰اَدِّبوا اَوْلادَكُم عَلى حُبّى و حُبِّ اَهلِ بَيتى وَ القرآنِ 🔹فرزندان خود را با محبت من و محبت اهل‌بيت من و محبت قرآن تربيت كنيد. 📗احقاق الحق، ج 18، ص 498 🔻شرح حدیث 🔸نقش محبت در زندگى مهم است. انسان به هر كس علاقه داشته باشد، در رفتار و گفتار و شيوۀ زندگى و گرايشهاى مختلف تحت تأثير او قرار مى‌گيرد و او را همچون «الگو» مى‌پذيرد. 🔸از اين رو، اجر رسالت پيامبر، «مودّت ذى‌القربى» قرار گرفته و در آيه‌اى هم آمده است: آنچه هم از شما همچون پاداش خواستم، براى خود شماست (سوره سبأ، آیه 47)؛ يعنى سود محبت اهل‌بيت، به خود دوستداران برمى‌گردد. 🔸رسالت پدران و مادران «تربيت ولايى فرزندان» است؛ يعنى آنان را به نحوى تربيت كنند كه دوستدار پيامبر و اهل‌بيت و قرآن باشند. 🔸اين دوستى و مهرورزى آنان را از خطرات بسيارى حفظ مى‌كند و از گرايش به دوستي هاى زيانبار و فسادانگيز باز مى‌دارد. 🔸بايد كوشيد تا ميان فرزندان ما و خاندان رسالت پلى از محبّت زده شود. 📗منبع: ، جواد محدثی
💠 توبه پس از گناه 🔘پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله) فرمودند: 🔰طُوبَى لِمَنْ وُجِدَ فِي صَحِيفَةِ عَمَلِهِ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ، تَحْتَ كُلِّ ذَنْبٍ: أَسْتَغْفِرُ اَللَّهَ 🔹خوشا به حال آن کس که روز قیامت در نامۀ عملش زیر هر گناهی یک «استغفر الله» بیابد (یعنی پس از هر گناه توبه کرده باشد). 📗وسائل الشيعه، ج ۱۱، ص ۳۵۵ 🔻شرح حدیث 🔸چنان نیست که اگر کسی بیراهه رفت راه بازگشت وجود نداشته باشد، و چنان نیست که اگر کسی معصیت کرد، برای او «نامه سیاه» باشد و بدعاقبت 🔸«توبه» گشودن راهی در انتهای بن بستهاست. 🔸کسی که بفهمد بد کرده است و زشتی کار خود را متوجّه شود و از کردۀ خود پشیمان باشد و با گفتنِ صادقانۀ «استغفر الله»، از خدا پوزش و آمرزش بطلبد و تصمیم جدّی داشته باشد که دیگر سراغ گناه نرود، خدا را رحمان و توّاب خواهد یافت. توبه شکستی بیا، هر آنچه هستی بیا که دوست دارم کند توبه گنهکار ما 🔸بعضی عمری در بیراهه میروند و اصلاً نمی فهمند که در اشتباهند. 🔸بعضی متوجه خطای خود می شوند ولی پشیمان نمی شوند. 🔸برخی از گناه نادم می شوند ولی فرصت استغفار و توبه و اصلاح و جبران نمی یابند. 🔸خوشا آنان که در پی هر خطا يك استغفار آگاهانه و جدّی داشته باشند. 🔸خدایی که وعدۀ مغفرت داده است خُلف وعده نمیکند و روی از بنده اش برنمی گرداند، اما به شرط آن که توبه اش جدّی باشد. 📗منبع: ، جواد محدثی
💠نماز شب مهم‌ترین نماز مستحبی است وقت آن پس از نیمه شب شرعی تا طلوع فجر است. در روایات بر اهمیت آن تأکید شده و آن را شرف مؤمن، کفّاره گناهان روز، برطرف کننده وحشت قبر و ضامن روزی معرفی می‌کند و توصیه شده در صورت گذشتن وقت، قضای آن خوانده شود. ✅چگونگی نماز شب 🔻نماز شب ۱۱ رکعت است که به این ترتیب خوانده می‌شود: 🔹هشت رکعت به صورت چهار نماز دو رکعتی به نیت نافله شب. 🔹دو رکعت به نیت نماز شَفع که مستحب است در رکعت اول آن سوره حمد و سوره ناس، و در رکعت دوم سوره حمد و سوره فلق خوانده شود. 🔹یک رکعت به نیت نماز وَتر که بهتر است پس از سوره حمد، سه مرتبه سوره توحید و یک مرتبه سوره‌های فلق و ناس قرائت شود. به طولانی کردن قنوت این نماز سفارش بیشتری شده است. 🔸مستحبّ است در قنوت نماز وتر برای چهل مؤمن دعا یا استغفار کند. هفتاد مرتبه ذکر: اَسْتَغْفِرُاللّهَ رَبّی وَ اَتُوبُ اِلَیهِ ، هفت مرتبه : هذا مَقامُ الْعائِذِ بِک مِنَ النّارِ ، و سیصد بار «اَلعَفو» بگوید (کمتر از این اعداد هم اشکال ندارد) و سپس این دعا را بخواند: رَبِّ اغْفِرْلی وَارْحَمْنی وَ تُبْ عَلی اِنَّک اَنْتَ التَّوّابُ الْغَفُورُ الرَّحیمُ
💠محاسبه نفس 🔘پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله) فرمودند: 🔰حَاسِبُوا أَنْفُسَكُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا وَ زِنُوهَا قَبْلَ أَنْ تُوَازَنُوا وَ تَأَهَّبُوا لِلْعَرْضِ اَلْأَكْبَرِ 🔹پیش از آنکه به حسابتان برسند به حساب خویش برسید و پیش از آنکه شما را بسنجند خود را بسنجید و برای آن عرضه بزرگتر در قیامت آماده شوید. 📗وسائل الشيعه، ج ۱۱، ص ۳۸۰ 🔻شرح حدیث 🔸«محاسبه» یکی از برنامه های تربیت نفس و تهذیب اخلاق است. 🔸اگر عمل، حرف و نیت ارزیابی نگردد، میزان طاعت و بندگی انسان روشن نمی شود. 🔸نفس امّاره همیشه سعی میکند اوضاع را برای انسان خوب جلوه بدهد و او را از خودش راضی نگه دارد، عیبها را بر انسان بپوشاند و او را شایسته ترین فرد جلوه دهد. 🔸ولی «محاسبۀ نفس»، سبب میشود انسان شناخت بهتر و دقیق تری از خود داشته باشد و فریب زیبا نشان دادنِ زشتها را نخورد. 🔸قیامت روز حساب و میزان است. 🔸وضع و وزنه و اعتبار هر کس آن جا روشن می گردد. ولی در آن عالم امکان تجدید نظر و تغییر وضع و اصلاح اعمال وجود ندارد. در دنیا فرصت عمل هست ولی حساب نه. آخرت هنگام حساب است و مجال عمل نیست. 🔸آمادگی برای آن روز بزرگِ عرضه و نمایش و محاسبه باید در همین دنیا فراهم شود. 🔸محاسبه اگر همراه با اصلاح باشد برای آن روز آمادگی می آورد. 📗منبع: ، جواد محدثی
💠ما شیعه هستیم یا مُحب اهل‌بیت(ع) ؟ 🔻پاسخ امام‌حسن‌عسکری(ع) 🔹در کتاب تفسير منسوب به امام حسن عسکري عليه ‌السلام و نيز در کتاب مرحوم قطب الدين راوندي - به نقل از دو نفر از راويان حديث به نام يوسف بن محمد و علي بن سيار - آمده است: شبي از شب ها به محضر مبارک حضرت ابومحمد، امام حسن عسکري عليه ‌السلام وارد شديم. همچنين والي شهر که علاقه ‌ي خاصي نسبت به حضرت داشت، به همراه شخصي که دست هاي او را بسته بودند، وارد منزل امام عليه ‌السلام شد و اظهار داشت: يا ابن رسول الله! اين شخص را از دکان صراف در حال سرقت و دزدي گرفته ‌ايم. و چون خواستيم او را همانند ديگر دزدان شکنجه و تأديب کنيم، اظهار داشت که از شيعيان حضرت علي عليه ‌السلام و نيز از شيعيان شما است و ما از تعذيب او خودداري کرديم و نزد شما آمديم تا ما را راهنمائي و تکليف ما را نسبت به اين شخص روشن بفرمائي. حضرت فرمود: به خداوند پناه مي‌برم، او شيعه علي عليه ‌السلام نيست، او براي نجات خود چنين ادعائي را کرده است. سپس والي آن سارق را از آن جا برد و به دو نفر از مأمورين خود دستور داد تا آن سارق را تعذيب و تأديب نمايند، پس او را بر زمين خوابانيدند و شروع کردند بر بدنش شلاق بزنند؛ ولي هر چه شلاق مي ‌زدند روي زمين مي‌ خورد و به آن سارق اصابت نمي ‌کرد. بعد از آن، والي مجددا او را نزد امام حسن عسکري عليه ‌السلام آورد و گفت: يا ابن رسول الله! بسيار جاي تعجب است، فرمودي که او از شيعيان شما نيست، اگر از شيعيان شما نباشد پس لابد از شيعيان و پيروان شيطان خواهد بود و بايد در آتش قهر خداوند متعال بسوزد. و سپس افزود: با اين اوصاف، من از اين مرد معجزه و کرامتي را مشاهده کردم که بسيار مهم خواهد بود، هر چه مأمورين بر او تازيانه مي‌زدند بر زمين مي‌خورد و بر بدن او اصابت نمي‌ کرد و تمام افراد از اين جريان در تعجب و حيرت قرار گرفته ‌اند. در اين موقع امام حسن عسکري عليه ‌السلام به والي خطاب نمود و فرمود: اي بنده ‌ي خدا! او در ادعاي خود دروغ مي‌گويد، او از شيعيان ما نيست، بلکه از محبين و دوستان ما مي ‌باشد. والي اظهار داشت: از نظر ما فرقي بين شيعه و دوست نمي‌باشد، لطفا بفرمائيد که فرق بين آن‌ها چيست؟ حضرت فرمود: همانا شيعيان ما کساني هستند که در تمام مسائل زندگي مطيع و فرمان بر دستورات ما باشند و سعي دارند بر اين که در هيچ موردي معصيت و مخالفت ما را ننمايند. و هر که خلاف چنين روشي باشد و اظهار علاقه و محبت نسبت به ما نمايد دوست ما مي‌باشد، نه شيعه ‌ي ما. سپس امام عليه ‌السلام به والي فرمود: تو نيز دروغ بزرگي را ادعا کردي، چون که گفتي معجزه ديده ‌ام؛ و چنانچه اين گفتار از روي علم و ايمان باشد مستحق عذاب جهنم مي‌ باشي. بعد از آن، حضرت در توضيح فرمايش خود افزود: معجزه مخصوص انبياء و ما اهل بيت عصمت و طهارت مي ‌باشد، براي شرافت و فضيلتي که ما بر ديگران داريم و نيز براي اثبات واقعيات و حقايقي که از طرف خداوند متعال به ما رسيده است. در پايان، امام عسکري عليه ‌السلام به آن مرد - متهم به سرقت - خطاب نمود و فرمود: بايد شيعه ‌ي علي عليه‌السلام در تمام امور زندگي، شيعه و پيرو او - و ديگر اهل بيت رسالت - باشد و ايشان را در هر حال تصديق نمايد؛ و نيز بايد سعي نمايد که هيچ گونه تخلفي با ايشان نداشته باشد و خلاصه آن که در همه ‌ي امور، خود را هماهنگ و مطيع ايشان بداند. [1] . ☑️ (1)1- تفسير الا مام العسكرى عليه السلام : ص 316، ح 161، الخرايج و الجرايح : ج 2، ص 684، ح 3، مدينة المعاجز: ج 7، ص 2579. 📗 منبع: چهل داستان و چهل حدیث از امام حسن عسکری: عبدالله صالحی، ص36-39