eitaa logo
آرشیو مطالب(سخنرانی)
2هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
1هزار ویدیو
22 فایل
💠 اللّٰهمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّكَ ٱلْفَرَجَ 💠 https://eitaa.com/joinchat/2017460411C29baaffe93 تعرفه وتبلیغات👇🏼👇🏼👇🏼👇🏼 @kianatv ─┅═ ༅✤ ⃟ ⃟ ‌✤༅═┅─ #کانال_آرشیو_مطالب_سخنرانی #احادیث_روایات_صوت_متن_سخنرانی @archive_mataleb_sokhanrani
مشاهده در ایتا
دانلود
📜🎤📜🎤📜🎤📜 ⏪قسمت سیزدهم 📝شرح روایات مهدوی(فایل شماره 7بخش دوم ) 📜روایت بعدی، حدیث شماره [152] از کتاب منتخب الاثر.👇🏼👇🏼 🔆حضرت امیرالمومنین (ع) در ضمن حدیثی به سلیم بن قیس هلالی می گوید؛ جانشینان من یازده مرد از فرزندان من هستند امامانی که همگی محدث هستند. عرض کردم ای امیرمومنان آنها چه کسانی هستند؟ فرمود؛ این پسرم حسن (ع) سپس این پسرم حسین (ع) و سپس این پسرم و دست نوه ی شیرخوارش علی بن حسین (ع) (امام سجاد) را گرفت و سپس هشت نفر از فرزندان او یکی پس از دیگری! (هشت تا از فرزندان امام سجاد).. 👌🏼آنان کسانی هستند که خداوند به آنها سوگند خورده و فرموده؛ ″وَ والِدٍ وَ ما وَلَد″ [3/ بلد] سوگند به پدر و آنچه زاده است. امیرالمومنین (ع) می فرماید؛ این آیه راجع به امامان است که پدر رسول خداست و من و‌ آنچه زاده این یازده جانشین هستند. ⁉️گفتم ای امیرمومنان آیا دو امام با هم جمع می شوند؟ (یعنی امکان دارد که در یک زمان دو امام وجود داشته باشد) امیرالمومنین (ع) فرمود؛ آری اما یکی از آنها ساکت است سخن نمی گوید تا زمانی که دیگری از دنیا برود. ✅شبیه امام حسن (ع) و امام حسین (ع) هر دو معصوم بودند اما نقش امامت را امام حسن مجتبی بازی می کرد امام حسین آن زمان امام نبود معصوم بود علمش را داشت ولی هنوز مقام امامت را خدا به او نداده بود چون امام حسن مجتبی (ع) بود. پس امکان دارد دو امام با هم باشند اما مقام امامت را خدا به یکی از آنها خواهد داد تا بعد از شهادت اولی به دومی برسد. 📜 حدیث شماره [153]کتاب منتخب الاثر هم به همین مضمون است، شبیه همین است که امیرالمومنین (ع) می فرمایند؛ یازدهمین فرزند من مهدی ظهور خواهد کرد و.... بعد می گویند آنگاه روح الله عیسی بن مریم از آسمان فرو می آید و پشت سر او نماز می خواند و زمین به نور پروردگارش روشن می شود و حکومت او شرق و غرب عالم را می گیرد. 👈🏼این روایت هم یک روایت جالبی است که در کتاب ″فرائد السمطین، ج2، ص312″ و کتاب ″ینابیع الموده، ص447″ که از کتاب های اهل سنت هستند این روایت آمده، و این بحث در خود کتب اهل سنت هم هست که امام زمان (عج) وقتی تشریف آوردند حضرت عیسی (ع) پشت سر ایشان نماز می خواند و خود این یکی از دلایلی است بر اینکه امام مقامش بالاتر از نبی است. 🔹ادامه دارد .... 📘برگرفته از کتاب ″منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر (عج)″✍🏼 نوشته ی آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی 🎤استاد احسان عبادی 13
📜🎤📜🎤📜🎤📜 ⏪قسمت چهاردهم 📝شرح روایات مهدوی(فایل شماره 8 ) 📜حدیث دیگر در بحث دوازده امام حدیث [159] کتاب منتخب الاثر که اصل این حدیث در کتاب ″الاختصاص، ص 223″ و بحار، ج36، ص370″ موجود است. 🔹ابن عباس می گوید رسول خدا (ص) فرمودند؛ ″ذکر خدای بزرگ عبادت است و ذکر من عبادت است و ذکر علی (ع) عبادت است و ذکر امامان از نسل او هم عبادت است″. (چه قدر زیبا!!! که ما اهل بیت را نام ببریم، یاد کنیم در زندگیمان و از مناقب و مراتب آنها بگوییم می گوید عبادت است این کار!) 👌سوگند به کسی که مرا به پیغمبری برانگیخت و مرا بهترین آفریدگان قرار داد وصی من برترین اوصیاست و به راستی که او حجت خداست بر بندگانش و خلیفه ی خداست بر مخلوقاتش و امامان هدایتگر بعد از من از فرزندان او هستند که خدا به برکت آنها عذاب را از اهل زمین باز می دارد. ⬅️و به برکت آنها آسمان را از سقوط بر زمین حفظ می کند و به برکت آنها کوه ها را نگه می دارد تا زمین مردم را نلرزاند و به برکت آنها بر مخلوقات خویش باران می فرستد و به برکت آنها گیاهان را می رویاند آنها به حق اولیای خداوندند و به راستی جانشینان من هستند. تعداد آنها تعداد ماههاست دوازده ماه هست و به تعداد آنها روسای موسی بن عمران! 🔆و سپس این آیه را فرمود؛ «وَ السَّماءِ ذاتِ الْبُرُوجِ» سوگند به آسمان دارای برج ها. آنگاه فرمود ابن عباس آیا فکر می کنید که خداوند به آسمان دارای برج ها قسم می خورد و مقصود او از آن آسمان و برج های آن است؟ گفتم ای رسول خدا پس منظور چیست؟ پیغمبر خدا فرمود؛ مراد از آسمان من هستم و مراد از بروج امامان بعد از من هستند که اولشان علی (ع) و آخرشان مهدی ست درود خدا بر همه ی ایشان باد. 💠پس آیه [1] سوره بروج، این آیه را هم یکی از آیات مهدوی قرآن می توانیم بگوییم یا یکی از آیاتی که در شأن ولایت هست که مراد از آسمان رسول خداست و برج ها (برج فلکی) هم دوازده امام. 👌اینجا که می گوید به برکت امامان چه می شود بحث همان واسطه ی فیض است که ما بارها گفتیم، حتی فلاسفه هم یک چیزی را به عنوان یک انسان کامل قبول دارند با براهین متعدد که برهان امکان اشرف و برهان های دیگر می شود به راحتی از لحاظ عقلی هم وجود امام را اثبات کرد. ✅خلاصه بدانیم درست است که امام غایب است اما نقش واسطه ی فیض بودن امام ربطی به حضور و غیبتش ندارد. و واسطه ی فیض بودن امام پا برجاست چه حاضر باشد، چه غایب باشد. ⚠️اینکه می گوید به برکت امام است که عذاب نازل نمی شود؛ منظور آن عذاب های سنگین است این عذاب هایی که نازل می شود بعضی ها جنبه ی آزمایش الهی را دارد و بعضی ها به خاطر گناهان است. همان عذاب های سنگینی که بر قوم های پیشین آمد آنها را می گوید به برکت امام نازل نمی شود و این کارکرد مهم امام است همان طور که در روایات از امام زمان (عج) داریم؛ منم مایه ی امنیت اهل زمین و به برکت من است که بلا دفع می شود‌. 🔹ادامه دارد .... 📘برگرفته از کتاب ″منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر (عج)″✍ نوشته ی آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی 🎤استاد احسان عبادی 14
💠⚜💠⚜💠⚜💠 ⚠️هیچ کس به من نگفت😔 ⬅️قسمت نهم 😔هیچکس به من نگفت که طولانی شدن غیبت شما، به خاطر نداشتن یار است و من چقدر دیر دانستم که من هم می‌توانم یار شما باشم. اصلا در فکر من نمی‌گنجید که یاران تو از همین کره خاکی و تعدادی از آنها از همین خاک پاک ایرانند.🌺 👌🏼اگر به من گفته بودند که یاران شما، منتظر شما هستند، گناه در زندگیشان راه ندارد و اخلاقشان ستودنی است، هرگز گناه نمی‌کردم و با مادرم بسیار خوش اخلاق بودم، اما دیر فهمیدم و ندانسته سمت گناه رفتم و در جوانی و غرور بلوغ، دچار بداخلاقی هایی شدم.😔 ✅اما می‌دانم حالا هم دیر نشده اگر شروع کنم قبولم می‌کنی😊 و مهر خادمی بر پیشانیم می‌زنی☺️که خادم تو، ارباب عالم است. ✅من حتی تعداد یاران شما را که بیشتر از 313 نفر هستند را نمی‌دانستم، اما وقتی شنیدم که به این تعداد محدود نمی‌شوند و دسته‌های بعدی هم در راه یاری شما، قیام می‌کنند خوشحال شدم و امیدوار.🌷 🔹سال‌ها منتظر سیصدو اندی مرد است 🔹آن قدر مرد نبودیم که یارش باشیم 🔹ادامه دارد ... 📘کتاب "هیچکس به من نگفت" ✍🏼نویسنده: حسن محمودی 9
📖🎤📖🎤📖🎤📖 📝تفسیر ساده قرآن ⬅️تفسیر سوره ◀️قسمت چهارم 💠«مَالِکِ یَوْمِ الدِّین» ✅خدا همیشه مالک ما هست، چرا اینجا به «مَالِکِ یَوْمِ الدِّین» اشاره شده!؟ به خاطر عظمت روز قیامت جدا ذکر شده. خیلی جالب است آیه ی قبل می گوید «الرَّحْمَنِ الرَّحِیم» تو را امید می دهد اینجا می گوید «مَالِکِ یَوْمِ الدِّین» تو را دارد می ترساند. امید و ترس هر دو باید در کنار هم باشند. 👌مثل آیات دیگر قرآن که می گوید؛ «نَبِّیْٔ عِبادِی أَنِّی أَنَا الْغَفُورُ الرَّحِیمُ» [49/حجر] من بخشنده ی مهربانم. اما بلافاصله آیه ی بعد می گوید؛ «و أَنَّ عَذابِی هُوَ الْعَذابُ الأَلِیمُ» [50] یعنی رحمت و عذاب خدا کنار همدیگر است. 💠«ایّاکَ نَعْبُدُ وَ ایّاکَ نَسْتَعین» ⬅️«ایّاکَ» مفعولی است که مقدم آمده بر فعل و فاعل! عرب ها می گویند مفعول اگر مقدم بیاید دلیل بر حصر دارد، دلیل بر تأکید دارد. یعنی خدایا فقط و فقط و فقط تو را می پرستم. بعد «ایّاکَ نَعْبُدُ» با فعل جمع به کار رفته شده در حالی که تو نماز می خوانی، مستقلی، فرد هستی! اینجا جمله ی «نَعْبُدُ» اشاره به این دارد که نماز به جماعت خوانده بشود و هم بیانگر این است که مسلمانان همگی با هم برادرند و همه روی یک خط و خطوط هستند. 🔹خیلی جالب است مراحل پرواز معنوی و مراحل خواستن از خدا را شما ببینید؛ ابتدای سوره ی حمد خدا را ثنا می کند بعد ارتباط با خدا را بیان می کند «ایّاکَ نَعْبُدُ» و بعد می گوید «وَ ایّاکَ نَسْتَعین» یعنی شما هم که می خواهید دعا بکنید محضر خدای متعال اول خدا را حمد و ثنا کنید، از گناهانتان استغفار کنید و بعد صلواتی بفرستید تا ارتباط با خدا حاصل بشود سپس دعا را انجام بدهید. 💠«ایّاکَ نَعْبُدُ وَ ایّاکَ نَسْتَعین» این آیه مخالف توسل نیست چون ما از اهل بیت هم اگر می خواهیم آنها را می گوییم شما هم از خدا بخواهید، نه اینکه مستقلا از امام رضا (ع) حاجت بخواهیم، امام رضا هم اگر حاجت می دهد از خدا می دهد. فکر نکنید این آیه با توسل کردن مشکل دارد. همه چیز از جانب خدای متعال است به همین خاطر فقط از او کمک می خواهیم، حتی برای عبادت کردن خودمان ما نیاز به خدای متعال داریم. عبادت مقدمه و وسیله ی استمداد کردن از خدای متعال است به همین خاطر ابتدا عبادت آمده و سپس استمداد از خدا! 🔹ادامه دارد ..... 📚 منابع :"تفسیر نور" حاج آقا قرائتی و "تفسیر مجمع البیان" شیخ طبرسی 🎤استاد احسان عبادی 4
💠⚜💠⚜💠⚜💠 ⚠️هیچکس به من نگفت 😔 ⬅️قسمت دهم 👌هیچ کس به من نگفت: که یکی دیگر از راه هایی که مرا به یاری شما نزدیک می‌کند، بستن عهد با شماست. عهدهایی که شاید در ظاهر کوچک باشند اما در گذشت زمان، اثرات پر باری را به نمایش خواهند گذاشت.✅ 👈مثلاً عهد ببندم که به دوستانم زودتر سلام کنم و دروغ را از صفحه زندگیم فقط به خاطر شما بیرون کنم و بر همین دو عهد، مداومت کنم تا بعد از محکم شدن این عهد و پیمان، سراغ سومین پیمانم با شما بیایم...😊 👌حتی دعای عهد را اگر صبحها موفق به خواندن نمی‌شوم در اولین وقت نشاطم در هر جا شد زمزمه کنم.😊 😔هر چند که دیر فهمیدم که دعای عهد چه مضامین زیبایی دارد و چه مناجات عاشقانه‌ای است که طلب دیدار دلدار را می‌کند و عاجزانه درخواست یاری آن امام غریب را در سر می‌پروراند که حتی اگر مرگ آمد و قبل از ظهورت، مرا از دنیا برد، باز هم زنده شوم و برگردم و تو را یاری کنم. 😥کسی به من نگفت که می‌توانی صبح را با عهد با امام زمانت شروع کنی تا این عهد، مدد کند تو را در دروی از گناه و یک قدم نزدیک شدن به عزیز دلها. 🔹عمریست بی‌قرار نگاهت نشسته‌ایم 🔹از غصه نیامدنت دل شکسته‌ایم 🔸ما پای عهد عاشقی سرخ انتظار 🔸با هر کسی به غیر تو پیمان گسسته‌ایم 📘کتاب "هیچکس به من نگفت" ✍نویسنده: حسن محمودی 🔹ادامه دارد .... 10
📜🎤📜🎤📜🎤📜 ⏪قسمت پانزدهم 📝شرح روایات مهدوی(فایل شماره 9 ) 📜روایت دیگر که در بحث دوازده امام روایت شماره [172] کتاب منتخب الاثر است. 🔆«امیرالمومنین (ع) فرمودند؛ سوگند به خدا که پیامبر (ص) مرا در میان امتش جانشین خود قرار داد (قسم جلاله می خورد) بنابراین من بعد از پیغمبر خدا حجت خدا بر مردم هستم و همانا ولایت من بر اهل آسمان لازم است همان طور که بر اهل زمین لازم است..» 👌🏼پس آسمانیان، فرشتگان و کروبیان و عالم بالا هم برای خودشان تسبیحی دارند، برای خودشان عالمی دارند این طور نیست که بی حساب و کتاب باشند. 💠«و فرشتگان پیوسته فضائل مرا بین خود گفتگو می کنند و این کار نزد خدا تسبیح آنان است» نمی گوید فرشتگان الحمدلله و سبحان الله می گویند، نه می گوید آنها فضل من را ذکر می کنند، فضائل من را فرشتگان با همدیگر ذکر می کنند، این ذکر فضیلت من پیش خدای متعال برای فرشتگان تسبیح حساب می شود. یعنی اگر ذکر من را بگویند خدا ثواب تسبیح به آنها می دهد. 👈🏼اینکه روایت داریم «ذِکْرُ عَلِیٍّ عِبَادَةٌ» اینجاست. ما چه قدر در محافل خودمان از فضائل و خوبی های امیرالمومنین (ع) می گوییم؟ چه قدر از دلاوری ها و از خود گذشتگی های امیرالمومنین(ع) می گوییم؟ فقط نشستیم پیش کسی که اصلا اسلام را قبول ندارد گفتیم حضرت علی (ع) شبی هزار رکعت نماز می خواند. آن هم در دل خودش به ریش من و تو می خندد و می گوید مگر می شود شبی هزار رکعت!! ⚠️مگر مجبوری به کسی که امیرالمومنین (ع) را قبول ندارد چنین چیزهایی بگویی!؟ بیا از خوبی های حضرت علی (ع) بگو، از فداکاری ها، جانفشانی ها، از اینکه به همراه زن و فرزندانش سه روز روزه گرفتند و موقع افطار غذای خودشان را به یتیم و مسکین و فقیر دادند و خودشان با آب افطار کردند، بیا فضائل را بگو، حتما باید یک چیزهایی را بگویی که فهمش برای طرف مقابل سخت است که بعد بیاید همه چیز را مسخره کند! 💠«ای مردم از من پیروی کنید تا شما را به راه راست هدایت کنم و به راه راست و چپ منحرف نشوید که گمراه خواهید شد..» یعنی راه مستقیم راه حق است نه راست، نه چپ! 🔹«من وصی پیامبر شما و خلیفه ی او و پیشوای مومنان و مولا و امیر آنهایم و من رهبر شیعیانم به سوی بهشت و سوق دهنده ی دشمنانم به سمت جهنم!» البته اینجا حواسمان جمع باشد شیعه را گفت یک طرف، دشمن را گفت یک طرف، کسی فکر نکند مثلا سنی های عزیز ما اهل جهنم هستند نه منظور این نیست، اهل سنتی که کینه ای نسبت به اهل بیت نداشته باشند اینها هم اهل نجات خواهند بود. 🌟«من شمشیر خدا بر دشمنان و رحمت او بر دوستانش هستم، من صاحب حوض رسول خدا (حوض کوثر) و پرچم دار او و صاحب مقام و شفاعت اویم، من و حسن و حسین و نه نفر از فرزندان حسین، همه خلیفه ی خدا در زمین و امین خدا بر وحی او و امام مسلمانان بعد از پیغمبر او و حجت های خدا بر بندگانش هستیم». واقعا چه روایت زیبایی!! هم به دوازده امام اشاره می کند، هم فضائل امیرالمومنین (ع) را ذکر می کند. 🔹ادامه دارد .... 📘برگرفته از کتاب ″منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر (عج)″✍🏼 نوشته ی آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی 🎤استاد احسان عبادی 15
💠⚜💠⚜💠⚜💠 ⚠️هیچ کس به من نگفت😔 2⃣1⃣قسمت دوازدهم 😢هیچ کس به من نگفت: که محور هستی شمایی و بدون محور، عالَم گردشی ندارد و زمین و اهلش بدون شما، لحظه‌ای پا برجا نیست. فیض خدا از طریق شما به همه می‌رسد، انسانها و حیوانات حتی شاخه‌های درختان، پایداریشان به شماست تا فیض خدا را به آنها برسانید. 😔من اصلاً نمی‌دانستم که به خاطر شما باران می‌بارد و آسمان بر زمین فرود نمی‌آید خیلی برایم جالب بود وقتی شنیدم همه به واسطه شما روزی می‌خورند.😊 👌یعنی من هر نَفَسم را مدیون شما بوده ام و اینچنین مرا از شما دور نگه داشته‌اند که هیچ از شما ندانم و نوجوانیم بی شما سپری شود. فصل مهم عمرم که پایه ریزی محبت شما باید در آن شکل می‌گرفت این چنین به تاراج و غارت رفت و اینک من ماندم و دستانی خالی که به طرف شما دراز است و می‌دانم که آنها را خالی بر نمی‌گردانی😊 👌‌ای فیض خدا که چونان خورشیدی☀️ نور افشانی می‌کنی و من بهره‌ای نبرده ام از این نور برای شیدایی و زندگی با حلاوت در مسیر رضایت تو، مدد فرما و نور الهی را بر دلم بنشان. 🔹گر عفوکنی یا نکنی حق داری 🔹گر نامه ام امضا نکنی حق داری 🔸با اینهمه عصیان و خطاکاری ما 🔸گر چهره هویدا نکنی حق داری 📘کتاب "هیچکس به من نگفت" ✍نویسنده: حسن محمودی 12
📖🎤📖🎤📖🎤📖 📝تفسیر ساده قرآن ⬅️تفسیر سوره ◀️قسمت پنجم 💠«ایّاکَ نَعْبُدُ وَ ایّاکَ نَسْتَعین» ⬅️«ایّاکَ» مفعولی است که مقدم آمده بر فعل و فاعل! عرب ها می گویند مفعول اگر مقدم بیاید دلیل بر حصر دارد، دلیل بر تأکید دارد. یعنی خدایا فقط و فقط و فقط تو را می پرستم. بعد «ایّاکَ نَعْبُدُ» با فعل جمع به کار رفته شده در حالی که تو نماز می خوانی، مستقلی، فرد هستی! اینجا جمله ی «نَعْبُدُ» اشاره به این دارد که نماز به جماعت خوانده بشود و هم بیانگر این است که مسلمانان همگی با هم برادرند و همه روی یک خط و خطوط هستند. 🔹خیلی جالب است مراحل پرواز معنوی و مراحل خواستن از خدا را شما ببینید؛ ابتدای سوره ی حمد خدا را ثنا می کند بعد ارتباط با خدا را بیان می کند «ایّاکَ نَعْبُدُ» و بعد می گوید «وَ ایّاکَ نَسْتَعین» یعنی شما هم که می خواهید دعا بکنید محضر خدای متعال اول خدا را حمد و ثنا کنید، از گناهانتان استغفار کنید و بعد صلواتی بفرستید تا ارتباط با خدا حاصل بشود سپس دعا را انجام بدهید. 💠«ایّاکَ نَعْبُدُ وَ ایّاکَ نَسْتَعین» این آیه مخالف توسل نیست چون ما از اهل بیت هم اگر می خواهیم آنها را می گوییم شما هم از خدا بخواهید، نه اینکه مستقلا از امام رضا (ع) حاجت بخواهیم، امام رضا هم اگر حاجت می دهد از خدا می دهد. فکر نکنید این آیه با توسل کردن مشکل دارد. 👌همه چیز از جانب خدای متعال است به همین خاطر فقط از او کمک می خواهیم، حتی برای عبادت کردن خودمان نیاز به خدای متعال داریم. عبادت مقدمه و وسیله ی استمداد کردن از خدای متعال است به همین خاطر ابتدا عبادت آمده و سپس استمداد از خدا! 🔹ادامه دارد ..... 📚 منابع :"تفسیر نور" حاج آقا قرائتی و "تفسیر مجمع البیان" شیخ طبرسی 🎤استاد احسان عبادی 5
📜🎤📜🎤📜🎤📜 ⏪قسمت شانزدهم 📝شرح روایات مهدوی( فایل شماره 10 ) 📜روایت بعدی، روایت [183] کتاب منتخب الاثر، منبع اصلی روایت کتاب ″کفایة الاثر، ص184″ و ″بحارالانوار، ج36، ص347″ است. روایت بسیار زیباست!! 💠«ام سلمه می گوید پیغمبر خدا (ص) به امیرالمومنین (ع) فرمود؛ همانا خداوند محبت مساکین و مستضعفین را به تو عطا کرده است. تو آنان را به عنوان برادرانی برای خود پسندیدی و آنان هم تو را به عنوان امام برگزیدند..» دارد رابطه ی بین یک امام و زیر دست و مأموم را نشان می دهد. 👌یک اصل مدیریت است که رهبر باید بر قلب ها مدیریت کند. رهبر منظور فقط رهبر جمهوری اسلامی نیست، هر کسی که در هر جایی مدیر است باید بر دلها حکومت کند! باید محبت آن زیر دست را بدست بیاورد. 💠«پیغمبر (ص) می فرمایند؛ پس خوشا به حال تو و کسی که تو را دوست داشته باشد و در مورد تو راست بگوید، وای بر کسی که کینه ی تو را به دل داشته باشد و بر تو دروغ ببندد. ای علی من شهر علمم و تو درب آن هستی و به شهر جز از درب آن نمی توان وارد شد..» ✅«ای علی! اهل محبت تو توبه کاران و نگه دارندگان حدود الهی هستند..» نگه دارندگان حدود الهی یعنی حرام ها را مراعات می کنند و انجام نمی دهند. 👈«و اهل ولایت تو کسانی هستند که اگر خدا را قسم دهند خدا قسم شان را تحقق می بخشد..» پس ما هم می توانیم با عمل به دستورات اهل بیت، خودمان را جزء برادران و نزدیکان اهل بیت قرار دهیم. مگر امیرالمومنین (ع) نگفت؛ منتظران زمان غیبت که به ولایت ما چنگ می زنند هم درجه با من هستند. ⬅️چون در فرازهای قبلی روی بحث محبت تأکید داشت، پس معلوم می شود کسانی هم که محبت امیرالمومنین (ع) را در دل خودشان دارند و شیعه واقعی هستند و یا آن اهل سنتی که کینه ی اهل بیت را ندارند و اهل بیت را دوست دارند، اینها هم می توانند در این فرازها قرار بگیرند و مصداق اینها بشوند. 🔹«ای علی برادران تو در چهار مکان خوشحال و شادمانند:👇 👈1- هنگام خروج جانهایشان،در حالی که من و تو نظاره گر آنهاییم. 👈2- هنگام سوال و جواب در قبرشان 👈3- در کنار حوض کوثر 👈4- هنگام عبور از پل صراط» 🔰«ای علی! جنگ با تو جنگ با من و جنگ با من جنگ با خداست هر که با تو صلح و سازش داشته باشد با من صلح داشته و هر که با من صلح داشته باشد با خدا صلح خواهد داشت. ای علی! به شیعیانت مژده بده که خداوند از آنها راضی شده و تو را به عنوان رهبر آنها پسندیده و برگزیده و آنها هم تو را به عنوان ولی و امام پسندیدند..» ✅البته شیعه اسمی نه! شیعه حرفی نه! شیعه ی عملی، شیعه ای که عملش، عمل امیرالمومنین (ع) و اهل بیت باشد. ⚜«ای علی! تو مولای مومنان و پیشوای اهل وضو و طهارتی و تو پدر دو سبط (یعنی دو نوه ی من) و پدر نه امام از صلب حسین هستی و از ماست مهدی این امت». 🔹ادامه دارد .... 📘برگرفته از کتاب ″منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر (عج)″✍ نوشته ی آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی 🎤استاد احسان عبادی 16
مقامات معنوی در زیارت عاشورا   ما در زیارت عاشورا چیزی حدود 18 دعا می‌کنیم که متناسب با آن، هیجده مقام را از خدا می‌خواهیم. درخواست‌های انسان در زیارت عاشورا، دنیوی و مادی و فانی نیست، بلکه همگی معنوی است. ما در زیارت عاشورا، همراه با این دعاها، 18 مقام را از خدا درخواست می‌کنیم که بعضی از آنها بقدری بالاست که اگر زیارت عاشورا وجود نداشت، نمی‌توانستیم باور کنیم که کسی جرأت درخواست آنها را از خدا داشته باشد. اینها خواسته‌های بزرگی است و انسان از آنها درجات سلوک را یاد می‌گیرد، چون از پایین شروع می‌شود و به بالا می‌رسد. و اما آن مقام‌ها: ۱-  مقام خونخواهی امام حسین(ع) ان یرزقنی طلب ثارک اینکه کسی بخواهد خونخواهی امام حسین را بکند، مقام خیلی بالایی است، چون خونخواهِ اصلی ابی‌عبدالله، امام زمان است. ۲-  مقام وجاهت عندالله (آبرومندی نزد خدا) اللهم اجعلنی عندک وجیها ۳-  مقام معِیَّت(همراهی) با معصوم ان یجعلنی معکم فی الدنیا و الآخرهًْ ، مع امام منصور (این درخواست، بسیار ویژه است، چون تمام  انبیا و اولیا آرزویش را داشته‌اند). ۴-  شباهت زندگی ما به زندگی معصوم اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد... ۵-  مقام شهادت و مماتی ممات محمد و آل محمد (چون مرگ همه معصومین از پیامبر تا امام حسن عسکری علیهم‌السلام، با شهادت بوده). ۶-  رسیدن به مقام محمود  ان یُبِلِّغنی المقام المحمود در قرآن آیه‌ای داریم که به پیامبر می‌گوید: نماز شب بخوان تا به مقام محمود برسی. مقام محمود از نگاه بیشتر مفسران، یعنی مقام شفاعت. خود شفاعت شدن، یک مقامی ‌است که به هر کسی نمی‌رسد. اما یک مقامی‌هست که از شفاعت‌ شدن بالاتر است و آن هم مقام شفاعت‌کردن است و ما در این فراز، این را از خدا می‌خواهیم. ۷-  مقام مشارکت در مصیبت ول معصوم لقد عظمت الرزِیهًْ... بک علینا ،و اسئل‌الله بحقکم... ان یعطینی بمصابی بکم... (یعنی مصیبت شما را، مصیبت خودم می‌دانم) الحمد لله علی عظیم رزِیّتی (دقیقاً در اینجاست که انسان مصیبت را برای خودش می‌داند)این مقام، خیلی عظیم است و زیاد باید درباره‌اش بحث کرد. داستان زیارت عاشورا، داستانِ یکی‌شدن با اهل‌بیت است، قرار است از این طریق، به شجره حیات متصل شویم. ۸- مقام برائت (برای دوری و تبری‌جستن از بعضی جریان‌ها و افراد و نیز بعضی خصوصیت‌ها) و بالبرائهًْ من اعدائکم ۹-  مقام لعن این مقام، آن‌قدر مهم است که در زیارت عاشورا بر سلام اولویت دارد. اول صدتا لعن می‌دهیم و بعد صد سلام. (جاروب کن خانه سپس میهمان طلب) اللهم‌العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد نکته: چهره اصلی برائت و لعن، بعد از ظهور دیده می‌شود، چون ما مردم اصلا تا قبل از ظهور نمی‌فهمیم کسانی که باعث و بانی ماجرای کربلا بوده‌اند، ما را از چه نعمات زیاد و برکات بزرگی محروم کرده‌اند. ما الان از دنیای بعد از ظهور چیزی نمی‌دانیم و درک نمی‌کنیم. اصل برائت در آن زمان اتفاق می‌افتد. یعنی وقتی ظهور انجام می‌شود و می‌فهمیم چه چیزی را از ما گرفته‌اند، تازه حسّ واقعیِ برائت را درک خواهیم کرد. ۱۰-  مقام سِلم انی سلم لمن سالمکم، و ولی لمن والاکم این مقام، عبارت است از مقام دوستی با دوستان و دوستداران اهل‌بیت، برای تشکیل یک شبکه متحد در راه تحقق منویات این خاندان. ۱۱-  مقام حَرب حرب لمن حاربکم این مقام، یعنی مقام دشمنی با دشمنان اهل‌بیت، برای پالایش آن شبکه متحد و همچنین مبارزه با موانع رشد بشر. ۱۲- مقام ایثار ما در زیارت عاشورا این مقام را درخواست می‌کنیم و لااقل ادای آن را درمی‌آوریم. ایثار یعنی بذل بهترین‌ها و ما در زیارت عاشورا بهترین داشته‌های خود را فدای امام می‌کنیم. بابی انت و امی ۱۳-  مقام قربهًْ‌الی‌الله باید گفت: مقام قرب و نزدیکی به خدا، بالاترین مقام ممکن است، منتها مراتب بالای آن فقط به کمک و دستگیری ولی ‌خدا که در این مسیر پیشتاز است، ممکن می‌شود. انی اتقرب الی‌الله... اللهم انی اتقرب الیک... ۱۴-  مقام دوستی و نزدیکی به اهل‌بیت    انی اتقرب الی‌الله و الی رسوله و الی. .. این مقام نیز، امتداد مقام قربهًْ الی‌الله است. ۱۵-  مقام معرفت اهل‌بیت (چرا که در حدیث داریم: من مات و لم یعرف امام زمانه، مات میتهًْ جاهلیهًْ) اکرمنی بمعرفتکم و معرفهًْ اولیائکم... ۱۶-  مقام ثبات قدم و اهل تزلزل نبودن ان یثبت لی عندکم قدم صدق؛ ثبت لی قدم صدق عندک مع‌الحسین... ۱۷- مقام رجعت، که هرکسی قادر نیست به این مقام برسد و شخص باید خیلی کارها در این راه انجام دهد. و ان یرزقنی طلب ثارکم مع امام منصور ۱۸-  مقامی‌که خدا به ما درود بفرستد اللهم اجعلنی فی مقامی‌ هذا ممن تناله منک صلوات و رحمهًْ و مغفرهًْ ما در زیارت عاشورا، خیلی از این مقام‌ها و خواسته‌ها را به‌صورت لامکان و لازمان می‌خواهیم. یعنی درخواست خود را محدود به یک زمان و مکان خاص نمی‌کنیم. فی هذا الیوم و فی موقفی هذا و ایام حیاتی (یعنی الان و اینجا و همه روز
های عمرم) ولا جعله ‌الله آخرالعهد منی... (یعنی الی‌الابد باشد و محدود به حال نباشد) اکنون در پایان این مطلب باید گفت که هدف خلقت ما انسان‌ها، رشد نامحدود ما از طریق کسب معرفت و محبت و خشوع در برابر خدا و همچنین ولی خداست. لذا این درخواست‌های بی‌انتهایی که ما در زیارت عاشورا به درگاه خدا عرض می‌کنیم، کاملاًً همسو با هدف خلقت ماست. یعنی اگر به مقامات فوق دست یابیم، در واقع تا سطوح بسیار بالایی از هدف خلقت دست یافته‌ایم.
دوستان عزیز توجه داشته باشند برای رسیدن به هر هدفی باید تلاش و پشتکار زیادی داشت چرا که گفته اند( کار نیکو از پر کردن است) و یا گفته اند :(بهشت را به بها دهند نه به بهانه) لذا شمایی که پا در این عرصه مقدس گذاشته اید اولا باید هدف خود را مشخص کنید برای چه می خواهید  مداح اهل البیت(ع) باشید؟! هدف شما از این امر مقدس چیست؟! باید خود را از هدفهی دنیوی و زود گذر در این مقوله پاک کنید و آینه دل را جلا دهید چرا که شما از این به بعد به عنوان یک مبلغ باید کار کنید ،مبلغی که زیر ذره بین افکار عمومی قرار دارد  ،باید از آسیبها و آفاتی که در این راه وجود داره آگاه بشید و ان شالله در راه هدف والا و بزرگ قدم بردارید ان شالله سعی میشود در اول هر طرح مطالبی از این گونه گفته شود . شما باید در ابتدا  حداقل روزی دو ساعت وقت بگذارید و اگر مشغله کاری زیاد دارید باید در لابلای کارهایتان وقتی هر چند کوتاه برای این امر بگذارید و آن را مدیریت کنید .در این وقت باید حداقل روزی نیم ساعت به صدا سازی بپردازید تا صدا  طی زمان (بستگی به صدای شخص داره) به پختگی برسه و صدا برای شروع صیقل پیدا کنه و بقیه تایم خود را به تمرین ،شعر حفظ کردن ،مصیبت حفظ کردن و... اختصاص دهید  تا ان شالله موفق شوید. 1_ مقدمه: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم  حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولا و نعم النصیر دعای سلامتی آقا امام زمان (عج) اللهم کن لولیک...... 2_شعر مناجاتی امام زمان (عج) کی می شود به حال خرابم دعا کنی نام مــرا میــان قنوتـــــی صــــدا کنی عمری است کوچه گرد دیـــار محبتـم شاید دلــت بسوزد و شاید عطا کنی با درد همنشینم وو با غصه همدمم شافی توئی شود که مرا هم دعا کنی سر تا به پــــا غــرق گنــــاه و ظلالتم آقا توئی که با بدیم خـــــــوب تا کنی خواهم که جان دهم به رکابت امیر عشق آیا شود کـــه حاجــــت مــن را روا کنی ای زائر شکسته دل شهــــر غصه ها کی می شود که قسمت من کربلا کنی نکته 1: شما قبل از اجرا باید شعر را خوانده باشید و اگر از حفظ نمی خوانید آن را به صورت نیمه حفظ بخونید یعنی به شعر کاملا مسلط باشید چرا که خیره شدن مداوم روی برگه باعت ایجاد استرس و همچنین جلب توجه مستمعین میگردد. نکته 2:شما سبکی را که برای شعر انتخاب می کنید (البته بعدا در این مورد صحبت می کنیم) باید از گام پایین شروع کرده و در ابیات دیگر  صدا را پایین و بالا کنید در اصطلاح با صدا بازی کنید تا مستمع خسته نشود. نکته 3:پس از خواندن دو بیت از شعرتون باید یک گوشواره برای آن انتخاب کنید تا مستمعین با شما همراهی کنند و مجلس شور داشته باشد به عنوان مثال (یابن الحسن) و یا جملاتی از قبیل دستای خالیتو نشون آقا بده در هنگام گرفتن گوشواره و یا در مصرع آخر بعد ار کی می شود که قسمت من کربلا کنی بعد از گرفتن یابن الحسن از مستمعین  بگید (آرزومندان کربلا آقاشونو صدا بزنن و.... 3_ زمینه سازی بعد از شعر آقا جان امشب اومدیم  برا فرج شما دعا کنیم ، ان شالله هممون زنده باشیم و ببینیم اون لحظه ای که از پس پرده غیبت بیرون اومدی تگیه به دیوار کعبه زدی صدا بزنی (الا یا اهل العالم انا المهدی،انا الامام المنتظر یعنی ای مردم دنیا من مهدیم اونی که انتظارش را می کشیدید منم،و ای همه رنج دیده ها ،داغ دیده ها (انا الصمصام المنتقم)منم شمشیر انتقام گیرنده ،الا یا اهل العلم ان جدی الحسین قتلوه عطشانا یعنی ای اهل عالم من فرزند اون آقایی هستم که بین دو نهر آب با لب تشنه سر از بدنش جدا کردند همه بگید حسین نکته: شما باید حتما  زمینه سازی و روضه را از حفظ بخوانید و در خلوت هم این را برای خود خوانده باشید و خودتون در ابتدا بسوزید تا بتوانید دیگران را بسوزانید چرا که( آنچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند)،در زمینه سازی وو روضه نباید کتابی بخوانید باید مـــحاوره ای بخوانید به عنوان مثال  ان شالله را بخوانید ایشالله 
💠⚜💠⚜💠⚜💠 ⚠️هیچ کس به من نگفت😔 3⃣1⃣قسمت سیزدهم 😔هیچ کس به من نگفت: که باید منتظر شما بود و انتظار شما چه اجر فراوانی دارد مثل شمشیر زدن در سپاه رسول خدا و نگفتند که انتظار با نشستن و دست روی دست گذاشتن و آه کشیدن حاصل نمی‌شود که انتظار حرکت است و پویایی. ⛅️آنکه در انتظار عزیزی است، سر از پا نمی‌شناسد. در تلاش و تکاپو است تا اطراف و اطرافیانش را برای آمدن مهمان و خوشایندش آماده سازد. 😢و نگفتند بدون انتظار، اعمال ما مورد پذیرش درگاه الهی قرار نمی‌گیرد و بهترین اعمال، انتظار است و انتظار عمل است نه حالت. و کاش زودتر می‌دانستم که انتظار شما، شوق یاری و همراهی را در من ایجاد می‌کند و به من هویت و حیات می‌بخشد و مرا از پوچی و بی هدفی نجات می‌دهد. 🌷‌ای کاش در آن دوران، انتظارت را تجربه می‌کردم تا حالت انتظار، در تار و پودم تنیده می‌شد و دوام آنرا در این دوران می‌دیدم و میوه آن را می‌چیدم. 🔹منتظر من می‌نشینم شـه بیاید یا نیایـد 🔹بلکه رخسارش ببینم شه بیاید یا نیاید 🔸رنج خار از چیدن گل گر ببینم یا نبینم 🔸می‌کنم صبر و تحمل شه بیاید یا نیاید 📘کتاب "هیچکس به من نگفت" ✍🏼نویسنده: حسن محمودی 13 💠⚜💠⚜💠⚜💠
📖🎤📖🎤📖🎤📖 📝تفسیر ساده قرآن ⬅️تفسیر سوره ◀️قسمت ششم 💠«اهْدِنَا الصَّراطَ الْمُسْتَقیِم» 👌یعنی خدایا همیشه حواست به ما باشد تا ثابت قدم باشیم در این راه! از راه بدر نشویم. تنها دعای واجب قرآن این است، که ما باید در نمازهایمان تکرار کنیم. «اهْدِنَا الصَّراطَ الْمُسْتَقیِم» نه اینکه ما الان گمراه باشیم نه! یکی از معانیش این است که خدایا من را در این راه ثابت قدم نگه دارد. مهمترین خواسته ی خدا پرستان همین است. ✅ما حتی در روایات داریم که مراد از صراط المستقیم حضرت علی (ع) است. در دعای ندبه به امام زمان (عج) می گوییم «یا ابْنَ الصِّرَاطِ الْمُسْتَقِیم» ای فرزند صراط مستقیم، چه کسی است؟ امیرالمومنین (ع) 🔹ادامه دارد ..... 📚 منابع :"تفسیر نور" حاج آقا قرائتی و "تفسیر مجمع البیان" شیخ طبرسی 🎤استاد احسان عبادی 6
📃🎤📃🎤📃🎤📃 👈کار مهدوی شماره 1⃣ از 8⃣1⃣ ✨به نام خدای مهربانی ها ✋سلام برامام خوبی‌ها، و سلام بر شما منتظران حضرت ❣آقا تو یک نفر را دوست داری پدرت است مادرت است همسرت است فرزندت، دوستت ، هم کلاسی ت است ، برادر خواهرت است 👌یقینا برای اینکه دوستی ات را ثابت کنی برای او هدیه می خری شک ندارم این حرف مرا قبول داری واصلا امکان نداردکسی این حرف راردکند ؛ هدیه می دهیم به او ؛ هر چقدر عزیزتر ،هدیه بهتر 🎁 ❓حالا سوال من این است .امام زمان عجل اللّه که اینقدر من و تو را دوست دارد چرا ما نباید برایش هدیه بدهیم؟ 😐آقا من حوصله ندارم یک ختم قرآن برای حضرت بدهم وقت نمی‌کنم، من پول ندارم برای حضرت مراسم بگیرم ؛ کی گفته این کارها را انجام بده ؟؟؟⁉️ 👈هر کسی در حد وُسْع خودش ، ببین وُسْع تو چقدر است ؛ دقیقا وُسْع تو اینقدر هست که روزانه ده ثانیه وقت بگذاری و سه بار سوره توحید را بخوانی و ثوابش را به امام زمان هدیه بکنی یقینا اینقدر وقت را داری ده ثانیه .همین الآن باهم می خونیم و اینکاررا باهم انجام می‌دهیم بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ 💠 اللَّهُ الصَّمَدُ 💠 لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَد💠ْوَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ💠 صَدَقَ اللّه العلی العَظیم ... ✅خدایا خداوندا این سه تا سوره ی توحید را هدیه می‌کنم به آقا امام زمان(عج) تمام شد و رفت . ❓بیشتر از ده ثانیه وقت تو را گرفت؟ ❓سه بار سوره توحید ثواب چی دارد؟ ثواب یک ختم قرآن دارد یعنی تو الآن برای امام زمانت ثواب ختم قرآن فرستادی 🌹کنیز امام حسن مجتبی (ع) به امام حسن مجتبی(ع)گل🌹 هدیه داد و امام حسن مجتبی (ع)آن کنیز را آزاد کردگفتند یا حضرت این یک گل داد، تو در مقابل یک گل آزادش کردی؟😳 ✅آقا فرمود مگر قرآن نمی گوید همگانی که به شما هدیه ای دادند فتحینوا احسن- به نحو احسن جبرانش کنید،منم به نحو احسن جبرانش کردم گل داد ولی من آزادش کردم. ⛅️حالا تو ای منتظر امام زمان ،به امام زمان سه تا سوره توحید ثواب یک ختم قرآن است هدیه دادی پس فکر کن به تو چه می خواهد هدیه بدهد🎁 ❓شب قدر تقدیر اعمال ما را که می‌نویسد؟ امام زمان تقدیر اعمال ما را بر چه اساسی و مبنایی می نویسد ؟ براساس اعمال سال قبل ما یعنی اعمال سال قبل ما را نگاه میکند یعنی شب قدر امسال 94 ، اعمال سال 93 ما را نگاه کرد و بر آن اساس تقدیر 94 ما را هم نوشت به قول معروف هر چقدر پول بدی همانقدر هم آش میخوری 🍲 🌾گندم از گندم بروُید جو ز جو🌾 حالا فکر کن امام زمان نامه ی سال95 که آمد سال بعد شب قدر، نامه ی اعمال سال94 شما را نگاه می‌کند می‌گوید این بنده این شیعه ی من ، سال قبل هر روزش برای من یک هدیه ای فرستاد چطور جبرانش بکنم؟ 💠اهل بیت کریم هستندتو یک آدم معمولی هستی فکر کن هر کسی هر روز به تو هدیه بدهد چیکارش می‌کنی؟ ❓ 📖امام زمان که دستش برای همه چی بازاست،نامه ی اعمال من وتورا می بیندومی گوید سال قبل تمام 365روز هر روز یک هدیه ای را به آقا دادیم ، نگو کم است سه تا صلوات ، سه تا توحید، نگو کم است پیش ما کم است پیش خدا زیاد است ♻️آیت اللّه بهجت می‌گوید:خدا می داند این یک صلوات که شما برای یک فرددیگه ای میفرستی چقدر آن فرد نورانیت پیدا می کند ✨ 📘پس از این به بعد تمرین کن قرآن جیبی بخر ،تاکسی این طرف آن طرف میری چقدروقت تو را می گیرد. در.بیار یک صفحه قرآن بخون و بگو خدایا یک صفحه قرآن هدیه به امام زمان (ع) ببین آقا چی کار می‌کند برایت 😊 💰تو بندگی چو گدایان به شرط مزد مکن که خواجه خود صفت بنده پروری داند 👤مگه به سیّد ابن طاووس نگفت که من برای شیعه هایم دعا می‌کنم ❓مگه سیّد طاووس نشنید امام زمان گفت خدایا این شیعیان ما ازما اهل بیت خلق شده اند ، اگرگناهی می کنند بخاطر من مَهدی ببخش 💞اینقدرآقا ما رادوست دارد مگه نگفت روزی صد بار برایی شما دعا میکنم ؛ اینقدر ما را دوست دارد💞 خب ما چی کار می‌کنیم؟ همین! پس نتیجه ی بحث امروز من این است که از این به بعدسعی کنیم هرروز یک هدیه به حضرت بدهیم وبه دیگران هم یادبدهیم که هرروزیک هدیه مثلا یک صلوات سه تا سوره توحید ،هرچه که می توانی در توان تو هست برای حضرت بفرست و ببین حضرت با تو چه کار می‌کند 🎤استاد عبادی 1 📃🎤📃🎤📃🎤📃
📖🎤📖🎤📖🎤📖 📝تفسیر ساده قرآن ⬅️تفسیر سوره ◀️قسمت هفتم 💠«صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ غَیرْ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَ لَا الضَّالِّینَ» 👌آنهایی که خدایا به آنها نعمت دادی. چه کسانی هستند؟ بروید سوره ی مائده آیه [3] آیه ی غدیر را نگاه کنید؛ «الْیَوْمَ اکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمُ نِعْمَتی» امروز نعمتم را بر شما تمام کردم یعنی غیر مستقیم دارد می گوید خدایا راه آنانی که شیعه ی امیرالمومنین (ع)هستند،آنانی که نه بر آنها غضب می کنی و نه گمراه هستند. ⬅️در این آیه می شود هر سه دسته را به یک گروه نسبت داد، به شیعیان! «صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْت عَلَیْهِمْ» راه شیعیانی که به آنها نعمت ولایت را دادی «غَیرْ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ» خدایا بر آنها غضب نمی کنی، بر شیعیان! «وَ لَا الضَّالِّینَ» گمراه هم نیستند. در تفسیر البرهان این آیه را این طور معنا کرده، اما در اکثر تفاسیر جور دیگری تفسیر شده هیچ اشکالی هم ندارد، ما بتوانیم براساس روایت تفاسیر متعدد کنیم اشکالی ندارد، اما براساس نظر شخصی بخواهیم تفسیر کنیم آن اشکال دارد. ⬅️پس ما روایت این طوری هم داریم که هر سه ویژگی را به شیعیان نسبت داد؛ «أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ» هستند اما نه مغضوب خدا هستند نه گمراه هستند. بعد روایات می گوید مراد از «غَیرْ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ» خدا به آنها غضب می کند منظور یهودی ها هستند و مراد از «الضَّالَّینَ» مسیحیت هستند چرا؟ چون یهودی ها آنهایی بودند که تحریف کردند دستور خدا را انجام ندادند، مسیحی ها هم همچنین. آنهایی که ایمان را تبدیل به کفر کردند، کسانی که حق پیغمبر خدا را انکار کردند. 🔹ادامه دارد ..... 📚 منابع :"تفسیر نور" حاج آقا قرائتی و "تفسیر مجمع البیان" شیخ طبرسی 🎤استاد احسان عبادی 7 📖🎤📖🎤📖🎤📖 ︽︽︽︽︽︽︽︽
♦️توصیه آیت الله بهجت (ره )به زیارت عاشورا ✍از آیت الله بهجت پرسیدند: داستان ها و قضایایى از کسانى که پیوسته زیارت عاشورا مى خواندند و به این صورت، متوسل مى شدند، گردآورى و چاپ شده است. نظر حضرت عالى در این باره چیست؟ ایشان پاسخ داده اند که: متن زیارت عاشورا، بر عظمت آن گواه است؛ خصوصا با ملاحظه آنچه در سند زیارت رسیده است که حضرت صادق (علیه السلام) به صفوان مى فرماید: این زیارت و دعا را بخوان و بر آن مواظبت کن. به درستى که من چند چیز را بر خواننده آن تضمین مى کنم: ۱. زیارتش قبول شود. ۲. سعى و کوشش وى مشکور باشد ۳. حاجات او هرچه باشد، برآورده شود و ناامید از درگاه خدا برنگردد. اى صفوان! این زیارت را با این ضمان، از پدرم یافتم و پدرم از پدرش…تا امیرالمؤمنین (علیه السلام) و حضرت امیر نیز از رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم) و رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم) از جبرئیل و او هم از خداى متعال نقل می کند و هرکدام این زیارت را با این ضمان، تضمین کرده اند و خداوند به ذات اقدس خود قسم یاد نموده که: هرکس این زیارت و دعا را بخواند، دعا و زیارت وى را بپذیرم و خواسته اش هر چه باشد، برآورده سازم. و از سند او استفاده مى شود که زیارت عاشورا از احادیث قدسى است و همین مطالب، سبب شده است که علماى بزرگ ما و استادان ما – با آن همه مشغولیت هاى علمى و مراجعاتى که داشتند – به خواندن آن مقید بودند تا جایى که استاد ما، مرحوم حاج شیخ محمد حسین اصفهانى، از خداوند خواسته بودند که در آخر عمرشان، زیارت عاشورا را بخوانند و سپس قبض ‍ روح شوند و دعایشان هم مستجاب شد و پس از پایان این زیارت، درگذشتند. تقید شیخ صدرا بادکوبه ای به زیارت عاشورا شیخ صدرا بادکوبه اى با تبحرش در علوم عقلى و نقلى، آنچنان مقید به زیارت عاشورا بود که به هیچ عنوان، آن را ترک نکرد و کسى باورش ‍ نمى آمد که ایشان، این چنین پاى بند به عبادات و زیارت عاشورا باشد. یکى از بزرگان هم نقل مى کردند روزى به قبرستان وادى السلام رفتم، در مقام حضرت مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشریف) دیدم پیرمردى نورانى، مشغول زیارت عاشورا است و از حالات او معلوم شد که زائر است. نزدیک او رفتم ؛ حالت کشف براى من نمودار شد و حرم امام حسین (علیه السلام) و زائران آن حضرت را که مشغول رفت و آمد و زیارت بودند، مشاهده کردم! (شرح زیارت عاشوراء و داستان هاى شگفت آن: ۳۳-۳۶.) 📚منبع: آینه حقیقت امام حسین علیه السلام در کلام آیت الله بهجت
💠⚜💠⚜💠⚜💠 ⚠️هیچ کس به من نگفت😔 4⃣1⃣قسمت چهاردهم 😢 هیچ کس به من نگفت: که شناخت شما، 💞عشق راستین ایجاد می‌کند و عشق، اطاعت می‌آورد و اطاعت، همان صراط مستقیمی است که دست مرا در دست انبیاء ، شهدا و صالحین و صدیقین می‌گذارد و اینان همان اهل بیتی هستند که به من بال پریدن می‌دهند 😍تا کرانه بی نهایت پرواز کنم. اما کدام شناخت شناخت شما، غیر از دانستن اسم پدر و مادر و سال تولد است که آنها را در نوجوانی آموختیم، اما راه به جایی نبردیم. در مدرسه هم امتحانش را بیست گرفتیم، ولی اثری در زندگیمان نداشت.😔 ✅شناخت شما، شناخت علم و ولایت و احاطه شما بر جهان هستی است، که به وسیله شما بلا از ما دفع می‌شود و برکت و نزولش، به خاطر شماست که ادامه دارد، که ☀️خورشید با اینکه ⛅️پشت ابر است گرما می‌بخشد و نورش همه جا را روشن کرده و باید می‌دانستم که شناخت امام غایب به این است که بدانی امان اهل زمین است و زمینیان همه وامدار او هستند و اهل آسمان صدقه ی سر او به حیات ادامه می‌دهند و زمین🌏 را مشاهده می‌کنند. ⁉️چرا کسی مرا در نوجوانی به کلاس آمادگی شناخت تو رهنمون نکرد😔 همه چیز را به ما یاد دادند جز این نکته که همه چیز به خاطر توست و تو، امام همه چیزی. 📘کتاب "هیچکس به من نگفت" ✍نویسنده: حسن محمودی 14 💠⚜💠⚜💠⚜💠 ︽︽︽︽︽︽︽︽︽
📖🎤📖🎤📖🎤📖 📝تفسیر ساده قرآن ⬅️تفسیر سوره ◀️قسمت هشتم 👈در قرآن نام برخی ها به نام گمراه کننده آمده مثل ابلیس، فرعون، مثل سامری! این نکته هم خیلی مهم است آن کسانی که در طول تاریخ گمراه شدند بستر گمراهی خودشان را فراهم کردند، بستر گمراهی چه بود؟ پیروی از هوس ها، گناهان زیاد، پذیرش ولایت باطل و جهل و نادانی.. خدا برای من و‌ شما الگو معرفی کرد. 💠«صِراطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ» یعنی شیعیان واقعی.. یعنی خدایا «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ» که می خواهی بدهی من را به راه آن شیعیان واقعی ببر.. ⚠️نکته مهم؛ ابراز تنفر از مغضوبان و گمراهان جامعه ی اسلامی را در برابر پذیرش حکومت آنان مقاوم و پایدار می کند. وقتی از دشمن اعلام برائت کنید پس هرگز زیر سلطه ی آنها نمی روید، هرگز حرف آنها را گوش نمی دهید.. یعنی دشمن شناسی در خود قرآن هم آمده که یک عده می گویند چرا ما دشمن دشمن می کنیم. حواسمان جمع باشد که گمراه نشویم و راه دشمن را نرویم و تبری که اینجا آمده واقعا نیاز است. تبری که قرآن می گوید صراحت امروزی اش همان مرگ بر آمریکا و مرگ بر انگلیس است. ⚠️روایات داریم وقتی امام جماعت سوره ی حمد را می خواند وقتی تمام کرد قبل از اینکه «بِسْمِ الله الرَّحْمَنِ الرَّحِیم» سوره توحید را بگوید شما «الْحَمْدُلِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِین» بگویید که این مستحب است. آمین نگویید چون آمین نوعی دعا است چون ما حمد را به قصد دعا نمی خوانیم که آمین بگوییم. طبق فقه شیعه کسی آمین بگوید بعد از سوره حمد نمازش باطل است چون به قصد قرائت داریم می خوانیم. 🔹ادامه دارد ..... 📚 منابع :"تفسیر نور" حاج آقا قرائتی و "تفسیر مجمع البیان" شیخ طبرسی 🎤استاد احسان عبادی ۸
💠⚜💠 📿کیفیت نماز اول ماه 📿 دو ركعت مى باشد در ركعت اول بعد از حمد سى مرتبه سوره توحید (قل هو اللّه احد) و در ركعت دوم بعد از حمد سى مرتبه سوره قدر (انا انزلناه ) بخواند. 🌟و بعد از نماز صدقه اى بدهد چون چنين كند سلامتى خود را در آن ماه از حق تعالى بخرد. َ 💠⚜💠⚜💠⚜💠 _____________
📜🎤📜🎤📜🎤📜 ⏪قسمت هفدهم 📝شرح روایات مهدوی(برگرفته ازفایل شماره11) 📜روایت دیگر، روایت [184] کتاب منتخب الاثر، که منبع اصلی آن کتاب ″کفایة الاثر، ص194″ و ″مناقب ابن شهر آشوب، ج1، ص296″ و ″بحار، ج36، ص351″ است. 📘کتاب مناقب ابن شهر آشوب ترجمه و پی دی افش در اینترنت هست. در کتاب مناقب فضائل اهل بیت را آورده، یعنی من الان که ترجمه اش را دارم شش جلدی است راجع به پیغمبر (ص) و کلا سیزده معصوم دیگر مناقب و فضائل شان را آورده. خیلی کتاب خوبی است آنهایی که دوست دارند فضائل و مناقب اهل بیت را در جامعه نشر بدهند از این کتاب می توانند استفاده کنند. 💠«ابوذر می گوید از فاطمه (س) شنیدم؛ سَألتُ اَبی عَن قَول الله تبارک و تعالی ″وَ عَلَی اَلأَعرافِ رِجالٌ یَعْرِفُونَ کَلاًّ بِسِیماهُمْ″ [46/اعراف] بر بالای اعراف مردانی هستند که همه را به نشانه هایشان می شناسند» 👈«حضرت زهرا (س) می گوید راجع به این آیه از پیغمبر (ص) سوال کردم فرمودند که؛ آنها ائمه ی بعد از من هستند (یعنی رجالی که در اعراف هستند و مردم اینها را می شناسند) علی و دو نوه ام و نه نفر از صلب حسین اینها هستند آن مردانی که در اعراف هستند..» ⚠️«کسی وارد بهشت نمی شود مگر آنکه آنها را بشناسد و آنها هم او را بشناسند (یعنی هم بهشتی ها اهل بیت را بشناسند و هم اهل بیت او را بشناسند، خُب نور ولایت در چهره ها مشخص است) و داخل جهنم هم نمی شوند جز کسی که آنان را نشناسد و آنان نیز او را نشناسند و خدا شناخته نمی شود مگر به پیمودن راه معرفت آنان». 👌با معرفت به امام هست که می توانیم به معرفت خدا برسیم، چه قدر روایتش زیباست!! این یک روایتی بود در بحث دوازده امام! چون پیغمبر (ص) می فرمایند ائمه ی بعد از من.. هم علی و هم دو نوه اش و نه نفر از صلب حسین (ع) که می شوند دوازده امام. 🔹ادامه دارد .... 📘برگرفته از کتاب ″منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر (عج)″✍ نوشته ی آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی 🎤استاد احسان عبادی 17
📖🎤📖🎤📖🎤📖 📝تفسیر ساده قرآن ◀️قسمت نهم ⬅️تفسیر سوره 👈در تفسیر ساده قرآن می رسیم به صفحه دوم قرآن، آیات ابتدایی سوره بقره «بِسْمِ الله الرَّحْمَنِ الرَّحِیم• الٓــمٓ [1] این الم حروف مقطعه است و در حروف مقطعه هم رمزهای بسیاری است. بعضی ها می گوید اسم اعظم الهی است، بعضی ها می گویند نوعی سوگند است، بعضی روایات داریم از اسرار بین خدا و پیغمبر است که کسی جز خدا آن را نمی داند.. ✌️آیه [2] «ذَلِك الْکِتَـٰبُ لَا رَیْبُ فِیهِ هُدًی لِّلْمُتَّقِین» آن کتاب با عظمتی که دارد هیچ شکی در آن نیست و راهنما هست برای پرهیزکاران! قرآن کتاب هدایت عمومی است «هُدًی لِلنَّاس» اما اینجا می گوید «هُدًی لِّلْمُتَّقِین» یکجا می گوید هدایت برای همه ی مردم است اینجا دارد می گوید هدایت فقط برای متقین است! ⁉️تناقض است؟ نه. قرآن وسیله هدایت برای همه ی مردم هست، اما فقط کسانی از این هدایت بهره می برند که فطرت پاک داشته باشند و در برابر حق خاضع باشند. مثلا آفتاب بر تمام شیشه ها می تابد اما آن شیشه ای استفاده می برد که تمیزتر باشد شفاف تر باشد. 👌بعد می گوید؛ «لَا رَیْبُ فِیهِ» شکی در آن نیست، اما ما در آیه ی [62/هود] می خوانیم منافقین به پیغمبر (ص) می گویند ما درباره ی آنچه برای ما می خوانی دچار شک هستیم یا در رابطه با قیامت شک داریم. خُب این تناقض نیست؟ قرآن می گوید «لَا رَیْبُ فِیهِ» شکی در آن نیست، اتفاقا آیات دیگر می گوید منافقین شک کردند نسبت به قرآن!! ✅جواب این است؛ منظور از جمله ی«لَا رَیْبُ فِیهِ» این نیست که کسی شکی نمی کند، بلکه منظور این است حقانیت قرآن به قدری محکم است که جای شک و تردید ندارد و اگر کسی شک دارد نسبت به قرآن به خاطر کوردلی خودش است یا به خاطر عدم تفکر. دیدید که بعضی ها می گویند فلان چیز قرآن با عقل ما جور در نمی آید، با عقل تو جور در نمی آید، تو باید بیشتر تحقیق بکنی نه اینکه قرآن عقلانی نباشد. ⚠️اما یک نکته ای است که می گوید؛ «ذَلِك الْکِتَـٰب آن کتاب» در حالی که کتاب قرآن دست ماست و داریم می خوانیم، چرا می گوید آن کتاب؟؟ در تفسیر نمونه بحثی است که ذَلِكَ چون به معنای آن است یعنی قرآن از لحاظ معنوی این قدر در مقام بالایی قرار دارد که دست ما به آن نمی رسد، به همین خاطر برای اشاره به دور می گوییم آن، منظور این است. 🔹ادامه دارد ..... 📚 منابع :"تفسیر نور" حاج آقا قرائتی و "تفسیر مجمع البیان" شیخ طبرسی 🎤استاد احسان عبادی 9
📖🎤📖🎤📖🎤📖 📝تفسیر ساده قرآن ◀️قسمت دهم ⬅️تفسیر سوره 💠آیه [3] «الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ» می گوید متقین چه کسانی هستند؟ کسانی که به غیب ایمان دارند و‌ نماز را به پا می دارند و از آنچه به آنان روزی دادیم انفاق می کنند.‌ طبق روایات امام صادق (ع) می فرمایند؛ «الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْب» آنانی که به غیب ایمان دارند منظور غیبت امام زمان (عج) است، البته یکی از مصداق هایش! پس یکی از آیات مهدوی ما همین است. ⚠️نکته ی مهم این است که ایمان جدا از عمل نیست، می گوید مومنین هم نماز می خوانند، هم انفاق می کنند. پس نماز خوانی که کار خیر نمی کند به درد نمی خورد کسی که کار خیر می کند و نماز نمی خواند آن هم به درد نمی خورد. هم نماز، هم کار خیر هر دو با هم. 🔰«یُقِیمُونَ الصَّلاة» فعل مضارع است، فعل مضارع مراد از استمرار در کار، ادامه کار! یعنی نماز خواندن باید دائمی باشد نه اینکه من یک زمان نماز بخوانم، یک زمانی نخوانم. 💠آیه [4] «وَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِما أُنْزِلَ إِلَیْكَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَ بِالآخِرَةِ هُمْ یُوقِنُون» می گوید متقین اینهایی هستند که بر آنچه بر تو نازل شد و آنچه پیش از تو بر پیغمبران قبلی نازل شد ایمان دارند و به آخرت هم یقین دارند. 👌نکته اینجاست که یک مسلمان واقعی باید تورات و انجیل واقعی را تأیید بکند، انبیاء گذشته را تأیید بکند نه مثل برخی از مسیحی ها و یهودی ها به پیغمبر ما بیایند فحش بدهند و توهین کنند. ⚜این آیه نکته ی خیلی ظریفی دارد آیه می گوید؛ «وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ» به آنچه از قبل تو بر قبلی ها نازل شد، کلمه ی «مِنْ بَعد» را نمی آورد یعنی بعد از تو دیگر پیغمبری وجود ندارد. بهائی ها می گویند پیغمبر (ص) آخرین پیغمبر نبود، علی محمد باب یا میرزا حسین علی نوری پیغمبران بعدی هستند. از طرفی بهائی ها ادعا می کنند (البته ادعای دروغ) که ما قرآن را قبول داریم. ⁉️اگر قبول دارید پس این آیه چه می گوید؟ این آیه فقط به قبل پیغمبر اشاره می کند، بعد پیغمبر را اشاره نمی کند یعنی از این آیه می شود ختم نبوت را استناد کرد. 🔹ادامه دارد ..... 📚 منابع :"تفسیر نور" حاج آقا قرائتی و "تفسیر مجمع البیان" شیخ طبرسی 🎤استاد احسان عبادی 10
📃🎤📃🎤📃🎤📃🎤📃 👈کار مهدوی شماره 2⃣ از 8⃣1⃣ ✨به نام خدای مهربانی ها ✋سلام برامام خوبی‌ها، و سلام بر شما منتظران حضرت 🌞ما در طول روز پنج بارنماز می‌خوانیم حتی اگر تعقیبات و آن دعاهای بعد ازنماز را هم اگر کسی وقت نداشته باشد که بخواند در خود نماز یک جا برای دعا هست وآن هم قنوت است که حتی طبق گفته ی بعضی مراجع حتی می شود فارسی هم آن دعا را در قنوت خواند بهترین جا برای دعا یقینا نماز است و یکی از بهترین جاها هم همان قنوت است ❓چرا ما از این فرصت قنوت استفاده نمی کنیم برای دعا برای امام زمان؟ چرا فکر می‌کنیم چیزکم ارزشی است؟ چرا فکرمی‌کنیم این دعاها اثر نداره؟ ☀️مگه خودامام زمان (عج) نگفت به شیخ مفید که به شیعه های من بگو برای من دعا کنند! ❓مگه خود امام زمان (عج)نگفت برای فرج من دعا کن که فرج من، فرج شما هم هست! مگه امام نگفت اینهارو، به هر کسی که دید مگه نگفت برید به شیعیانم بگویید برای من دعا کنند!؟! ⁉️چرا دعا نمی‌کنیم؟ 😔 👌مگه نگفتم صدبار دارد برای ما دعا می‌کند هر روز؛ پس چرا ما دعا نمی‌کنیم❓ ✅روزی پنج بار که دیگر که چیزی نیست! 💠قنوت نماز اللّهم کُلْ لِوَلیِّک بخون، الهی عَظُمَ البَلاء را در قنوت نمی شود خواند چون مضامین توسل داخل دعا است نمی شود در قنوت خواند. امااللّهم کُنْ لِوَلیِّک را می شود خواند اصلا بگو "اللّهم عَجِّل لِوَلیِّک الفَرَج" همین . 👂به حرف آقا گوش کنید بحق حضرت زینب هم آخرش اضافه کنید. اینجوری: 👈 اللّهم عَجِّل لِوَلیِّک الفَرَج بحق حضرت زینب (س). اثر دارد نگویید اثر ندارد دعای من دعای تو دعای آن دعای فلان فلان جمع می‌شود 👌قنوت نمازت را مهدوی کن نمازی که قنوت آن مُزین به دعا برای تعجیل فرج حضرت باشد ❓مگه می‌شود آن نماز قبول نشود؟اصلا مگه خدا آن نماز را می شود قبول نکند ؟ نمازی که در آن قنوت امام زمان (عَج) بوده و قنوت امام زمانی در آن نمازبوده ؛ مگر می‌شود قبول نشود؟ ⁉️ ❓فردا آقا ظهور کرد و گفت فلانی برای من چه کار کردی تو؟تو زمان غیبت من ، برای من چه کار کردی؟ ✅تو می‌گویی آقا کارخاصی نکردم شرمنده تم که شرط شیعه بودن را به جا نیاوردم ولی هر روزدرقنوت نمازهایم برایت دعا می‌کردم نه تنها من بلکه این دستور العمل را به دیگران هم یاد می دادم که شما هم برای فرج حضرت دعاکنیدیعنی هم خودت انجام بده هم به دیگران یادبدهید. 📱آقا پیامک را بردار در تلگرام در وایبر یا در واتس آپ ، هر جا عضو هستید یا پیامک در موبایل ، بردار بنویس آقا توصیه از بزرگان، توصیه من هم نیست توصیه ی بزرگان دینی است که ما داریم خدمت شما عرض می کنیم 📖این داستان را اول بنویسیدکه آیت اللّه عظمی بهاءالدینی(ره) در اواخر عمرشان درقنوت نمارهایشان فقط اللّهم کُنْ لِوَلیِّک بود 😳شاگردانش تعجب کردند گفتند آقا قضیه چیست ؛شما همش اللّهم کُنْ لِوَلیِّک میخونید ، قبلا اینجوری نبودید؟ 💠آیت اللّه بهاء الدینی گفت خود امام زمان (عج) به ما گفت که در قنوت نمازهایتان برایم دعا کنید از آن وقت به بعد قنوت های نمازش شد اللّهم کُنْ لِوَلیِّک 📝این داستان رابنویسیدبعد آخرش بنویسیدای منتظرمهدی،ای مسلمان بیا ماهم از امروزبه حرف امام زمان (عج)گوش بدهیم ودرقنوت نمازهایمان؛ اللّهم کُنْ لِوَلیِّک بخوانیم 📱این پیامک را بفرست برای n نفر،هم خودت انجام میدهی هم کار مهدوی بزرگ بزرگ و پر ثواب انجام داده ای و هم تا قیام قیامت که افرادی که از طریق شما با این دستور العمل آشنا شدند و این کار را انجام می‌دهند ثواب آنها برای شما هم میرود پس ازامروز تصمیم بگیریم درتمام قنوت های نمازهای مان اللّهم کُنْ لِوَلیِّک بخوانیم اللّهم عجل لِوَلیِّک الفرج بگوییم حتی بعدازنمازها هم می توانیم این را تکرار کنیم. 🎤استاد عبادی 2
🌸🍃🌸🍃 پيرى در روستايى هر روز براى نماز صبح از منزل خارج و به مسجد مى رفت. در يک روز بارانى، پير صبح براى نماز از خانه بيرون آمد، چند قدمى كه رفت در چاله ای افتاد، خيس و گلى شد. به خانه بازگشت لباس را عوض كرد و دوباره برگشت، پس از مسافتى براى بار دوم خيس و گلى شد برگشت لباس راعوض كرد ازخانه براى نماز خارج شد. ديد در جلوى در، جوانى چراغ به دست ايستاده است سلام كرد و راهي مسجد شدند، هنگام ورود به مسجد ديد جوان وارد مسجد نشد پرسيد اى جوان براى نماز وارد مسجد نمى شوى؟ جوان گفت نه، اى پير، من شيطان هستم. براى بار اول كه بازگشتى خدابه فرشتگان گفت تمام گناهان او را بخشيدم. براى بار دوم كه بازگشتى خدا به فرشتگان گفت تمام گناهان اهل خانه او را بخشيدم. ترسيدم اگر براى بار سوم در چاله بيفتى خداوند به فرشتگان بگويد تمام گناهان اهل روستا را بخشيدم كه من اين همه تلاش براى گمراهى آنان داشتم. براى همين آمدم چراغ گرفتم تا به سلامت به مسجد برسى!