eitaa logo
آرشیو مطالب(سخنرانی)
2هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
995 ویدیو
22 فایل
💠 اللّٰهمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّكَ ٱلْفَرَجَ 💠 https://eitaa.com/joinchat/2017460411C29baaffe93 تعرفه وتبلیغات👇🏼👇🏼👇🏼👇🏼 @kianatv ─┅═ ༅✤ ⃟ ⃟ ‌✤༅═┅─ #کانال_آرشیو_مطالب_سخنرانی #احادیث_روایات_صوت_متن_سخنرانی @archive_mataleb_sokhanrani
مشاهده در ایتا
دانلود
ایات مهدوی 10.mp3
2.28M
💠 سلسله مباحث 10 ❇️جلسه دهم 🎤 با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین ( معاونت مرکزتخصصی مهدویت کشور و معاونت فرهنگ ، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) کشور)
sharh-doa-roozhaye-mah-e-ramezan-mojtehedi_sharh-doa-rooz-aval-ramezan_10.mp3
9.73M
🔰 شرح و تفسیر ماه رمضان 💠 دعای روز ۱۰ 🎤 با بیان شیرین آیت الله مجتهدی تهرانی رحمت الله علیه 👌 به همراه بیان یک نکته شرعی مورد توجه در
🌱 نکات کلیدی جزء دهم قرآن کریم👇 ✨1- با هم نزاع و جرّوبحث نکنید که باعث سستی شما می شود و نیرویتان را تضعیف می کند. (انفال: 46) ✨2- خداوند نعمت هیچ ملتی را به بلا تغییر نمی دهد، مگر آنکه خودشان با رفتارشان شرایط را تغییردهند. (انفال: 53) ✨3- هرچه در توان دارید برای مهیا کردن تجهیزات نظامی بکار بگیرید تا دشمنان را به وحشت بیندازید. (انفال: 60) ✨4- متولیان مساجد باید افرادی درستکار، اهل کمک به محرومین و شجاع باشندو فقط از خدا حساب ببرند. (توبه: 18) ✨5- ازفقرناشی از قطع رابطه باکفار وفشارهای اقتصادی نترسید، چون خدا ازلطف خودش بی نیازتان می کند.(توبه: 28) ✨6- کافران همواره می خواهند دین و هدایت الهی را از بین ببرند، ولی خدا به شدت جلوگیری می کند.(توبه: 32) ✨7- مردان و زنان با ایمان، دوستان همدیگرند و به کار خوب سفارش می کنند و از کار ناپسند باز می دارند. (توبه: 71) ✨8- با کسالت، نماز نخوانید و با کراهت انفاق نکنید که پذیرفته نمی شود. (توبه: 54) ✨9- مات و مبهوت اموال و اولاد بی دین ها نشوید که خدا با همین ها در دنیا عذابشان خواهدکرد. (توبه: 85)
3_861406225798006373.mp3
4.12M
🕋 تحدیر (تند خوانی) قرآن مجید 🎵 قاری : استاد معتز آقایی 📖جز: 9⃣ 🍃🌹 التمـــــاس دعــــــــــا 🌹🍃
روزه و عوامل سقوط آن اهميت ماه رمضان 💠 برخي از احکام اسلام، در بين اديان مشترک هستند و ريشه در دين حضرت ابراهيم (ع) دارند. مثلا سنت اعتکاف که يک سنت ابراهيمي است از عصر حضرت ابراهيم (ع) در همه اديان بوده است. چنانکه در تاريخ اديان داريم که حضرت مريم (س) سه روز معتکف بودند. حضرت زکريا هم سه روز معتکف بودند. در اسلام هم اين سنت وجود دارد که سه روز از ماه پر برکت رجب را معتکف مي شوند. پيامبر عظيم الشان اسلام (ص) 10روز آخر ماه مبارک رمضان را معتکف مي شدند، بنحوي که بسترشان را جمع مي کردند و ده شبانه روز در مسجد به عبادت مي پرداختند. اما بعضي از احکام فقط اختصاص به يک دين دارد که نمونه آن روزه است. روزه مختص به امت پيامبر (ص) يکي از اصحاب حضرت امام جعفر صادق (ع) نقل مي کند که از حضرت شنيدم که فرمودند: « إِنَّ شَهْرَ رَمَضَانَ لَمْ يَفْرِضِ اللَّهُ صِيَامَهُ عَلَى أَحَدٍ مِنَ الْأُمَمِ قَبْلَنَا » خداوند روزه ي ماه مبارک رمضان را بر هيچ يک از امت هاي قبل از اسلام واجب نکرد. عرض کردم: يابن رسول الله! خداوند در قرآن کريم فرموده: " اي گروهي که ايمان آورده ايد، روزه بر شما واجب شد همانطور که قبل از شما هم واجب بود. " اما شما مي فرماييد که خداوند بر هيچ يک از امت هاي قبل از اسلام روزه را واجب نکرده است؟ امام (ع) فرمودند: « إِنَّمَا فَرَضَ اللَّهُ صِيَامَ شَهْرِ رَمَضَانَ عَلَى الْأَنْبِيَاءِ دُونَ الْأُمَمِ » خداوند روزه ماه مبارک رمضان را فقط بر انبياء گذشته واجب کرده بود و امت هاي ايشان تکليفي نسبت به روزه نداشتند. « فَفَضَّلَ بِهِ هَذِهِ الْأُمَّةَ وَ جَعَلَ صِيَامَهُ فَرْضاً عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص وَ عَلَى أُمَّتِهِ » خداوند به سبب وجود روزه در ماه مبارک رمضان، به امت اسلام برتري داده است و البته روزه ي اين ماه را هم بر پيامبر اکرم (ص) و هم بر امت ايشان واجب کرده است. اکرامي همچون اکرام موسي کليم الله در حديث قدسي آمده است که موسي کليم الله در مناجات خود، به ساحت اقدس اله عرض مي کند: « في مُناجاتِهِ قالَ يا رَبّ هَل أکرَمتَ اَحداً مِثلِ ما اَکرَمتَني؟ » خدايا آيا چنين اکرام ويژه اي به ديگران شده است؟ موسي کليم الله است، خداوند متعال به او مقام هم صحبتي با خود را عنايت کرده و به اين سبب اکرام شده است. لذا از خداوند مي پرسد: کسي را مثل من اکرام کرده اي؟ من موسي کليم الله هستم. من هم صحبت شما هستم، اين بزرگترين اکرامي است که شما در حق من کرده ايد. « قالَ الله تعالي إنّ لي عِباداً اُخرِجُه آخِرَ الزّمان وَ اُکرِمُهُ شَهرَ رَمَضان » خداوند مي فرمايد: از براي من بندگاني است که در آخر الزمان مي آيند و من آنها را بواسطه ماه مبارک رمضان اکرام مي کنم. در اين حديث، اولاً مراد از آخر الزمان، امت پيامبر اسلام (ص) است چون آخرين پيامبر و فرستاده خداست، امت ايشان را اينگونه خطاب کرده است. ثانياً اکرام امت اسلام بواسطه ي ماه مبارک رمضان، نظير اکرامي است که خداوند به موسي کليم الله در خصوص هم صحبتي با خود کرده است. ثمره آگاهي از حقيقت ماه رمضان در حديثي از رسول اکرم (ص) آمده است: « لَوْ يَعْلَمُ الْعَبْدُ مَا فِي رَمَضَانَ لَوَدَّ أَنْ يَكُونَ رَمَضَانُ السَّنَةَ » اگر بندگان خدا بدانند چه حقيقتي در ماه مبارک رمضان گنجانده شده است، هر آينه آرزو مي کنند که تمام سال، ماه مبارک رمضان باشد. روزه همسنگ و برابر ندارد ابي عوامه از اصحاب رسول اکرم (ص) است که خدمت ايشان شرفياب شد و عرض کرد: به من يک دستور العمل بدهيد. حضرت فرمودند: « عَلَيکَ بِالصوم فإنه لا عِدلَ لَه و لا وَزنَ لَهُ لِثَوابِه » روزه بگير که در بين عبادات روزه همسنگ و برابر ندارد و هيچ ابزاري براي سنجش ثواب آن وجود ندارد. مراد از فرمايش حضرت اين است که ثواب روزه قابل محاسبه نيست. اين شخص بار ديگر از پيامبر دستور العمل خواست. حضرت دوباره فرمايش خود را تکرار کردند که روزه بگير که روزه معادل ندارد. تا سه بار پيامبر اين مطلب را تکرار کردند. چرا روزه معادل ندارد؟ « قَالَ اللَّهُ تَعَالَى كُلُّ عَمَلٍ لِبَنِي آدَمَ الْحَسَنَةُ بِعَشْرِ أَمْثَالِهَا إِلَى سَبْعِمِائَةِ إِلَّا الصِّيَامَ » خداوند براي هر عمل عبادي از 10 برابر تا 700 برابر جزا مي دهد مگر روزه. در ادامه حديث آمده است که خداوند مي فرمايد: « فَإِنَّهُ لِي وَ أَنَا أُجْزَى بِهِ » روزه براي من است و من جزايش هستم. يعني پاداش آن بهشت نيست بلکه من هستم. اين توصيف ارزشمندي از روزه است. دليل اين پاداش چيست؟ دليل اين پاداش، اخلاص روزه دار در انجام اين عمل عبادي است. روزه دار نه تنها در انظار عمومي بلکه در خلوت و تنهايي هم از مبطلات روزه امساک مي کند. اينجا مراعات چه کسي را مي کند؟ فقط خدا. به دليل خلوصي که در روزه وجود دارد خداوند مي فرمايد «أنا اُجزي به»؛ جزاي روزه، من هستم.
در حديث آمده که حضرت زهرا (س) مي فرمايند: « الصِّيَامَ تَثْبِيتاً لِلْإِخْلَاصِ » روزه ثابت کننده اخلاص روزه دار است. در حديث ديگري پيامبر اکرم (ص) مي فرمايند: « لِکُلِّ شَيءٌ بابٌ وَ بابُ العِبادَة الصّوم» براي هر چيزي يک راهي وجود دارد و باب عبادت، روزه است. يعني اگر مي خواهيد وارد وادي عبادت الهي بشويد، بايد با روزه وارد شويد. اما با تمام خصوصياتي که در مورد روزه بيان شد، يک سري عواملي وجود دارد که ارزش معنوي روزه را از بين مي برد. من مختصراً به اين عوامل اشاره مي کنم: عوامل سقوط روزه: 1- غيبت قال رسول الله (ص): « وَ مَنِ اغْتَابَ أَخَاهُ الْمُسْلِمَ بَطَلَ صَوْمُهُ وَ نُقِضَ وُضُوؤُهُ » کسي که غيبت برادر مسلمانش را کند روزه اش را باطل کرده و جنبه ملکوتي وضويش را از بين برده است، « فَإِنْ مَاتَ وَ هُوَ كَذَلِكَ مَاتَ وَ هُوَ مُسْتَحِلٌّ لِمَا حَرَّمَ اللَّهُ » و اگر در همان حال غيبت بميرد، در حاليکه حلال خدا را حرام کرده، مرده است. يعني باعث تغيير دين خدا شده است. ابطال روزه و وضوء در اين روايت به معناي از بين رفتن جنبه ي ملکوتي اين اعمال است. جنبه ي ملکوتي وضوء، نور است و جنبه ي ملکوتي روزه اين است که جزاي آن خود خدا باشد. رسول اکرم (ص) در حديث ديگري مي فرمايند: « الصَّائِمُ فِي عِبَادَةٍ وَ إِنْ كَانَ نَائِماً عَلَى فِرَاشِهِ مَا لَمْ يَغْتَبْ مُسْلِماً » روزه‌دار در حال عبادت خداوند است اگر چه در بستر خويش خوابيده باشد،‌ مادامي كه غيبت مسلماني را نكند. و باز در حديث ديگري پيامبر اکرم (ص) مي فرمايند: «مَنِ اغتابَ مُسلِماً اَو مُسلِمَةً لَم يقبَلِ اللَّهُ تَعالى‏ صَلاتَهُ وَ لا صيامَهُ اَربَعينَ يوماً وَ لَيلَةً اِلّا اَن يغفِرَ لَهُ صاحِبُهُ » خداوند متعال تا چهل شبانه روز نماز و روزه غيبت کننده مرد و زن مسلمان را نمى‏پذيرد، مگر اين که غيبت شونده او را ببخشد. 2- نگاه حرام يکي ديگر از عوامل سقوط روزه، نگاه حرام است. در حديثي از پيامبر اکرم (ص) چهار عامل براي سقوط روزه بيان شده که در اين حديث، عامل چهارم مورد نظر است. « أربَعَةٌ تُفسِدُ الصَّومَ و أعمالَ الخَيرِ » چهار چيز روزه و اعمال خير انسان را فاسد مي کند، « الغيبَةُ، وَ الكَذِبُ، وَ النَّميمَةُ، وَ النَّظَرُ إلَى الأَجنَبِيِّ » غيبت، دروغ، سخت چيني و نگاه آلوده به انسان اجنبي. اين نگاه آلوده چه از جانب مردي به مرد يا زن ديگر باشد و چه از جانب زني به زن يا مرد ديگر باشد، تفاوتي ندارد و حرام است. 3- آزار همسر سومين عامل سقوط روزه آزار و اذيت همسر است. قال النبي (ص): « اَيُّمَا امْرَأَةٍ آذَتْ زَوْجَهَا بِلِسَانِهَا لَمْ يَقْبَلِ اللَّهُ مِنْهَا صَرْفاً » هر مردي که به زبانش همسرش را اذيت کند، خدا از او هيچ عمل خيري را قبول نمي کند، « وَ لَا عَدْلًا وَ لَا حَسَنَةً مِنْ عَمَلِهَا حَتَّى تُرْضِيَهُ » و خداوند هيچ عدالتي و هيچ عمل نيکي را از او نمي پذيرد تا اينکه همسرش را راضي کند، « وَ إِنْ صَامَتْ نَهَارَهَا وَ قَامَتْ لَيْلَهَا » اگر چه تمام روز خود را به روزه و تمام شب خود را به شب زنده داري گذرانده باشد، « وَ أَعْتَقَتِ الرِّقَابَ وَ حَمَلَتْ عَلَى جِيَادِ الْخَيْلِ فِي سَبِيلِ اللَّهِ » و در راه خدا برده آزاد کرده باشد، و يا سوار بر اسب در راه رضاي خدا به جهاد با دشمن رفته باشد، « وَ كَانَتْ فِي أَوَّلِ مَنْ تَرِدُ النَّارَ وَ كَذَلِكَ الرَّجُلُ إِذَا كَانَ لَهَا ظَالِماً » چنين مردي جزء اولين گروه هايي است که وارد آتش جهنم مي شود. البته اگر زني هم نسبت به شوهرش چنين خصوصيتي داشته باشد، خداوند او را هم نمي بخشد. 4- آزار پدر و مادر قال رسول الله (ص) « لَا صِيَامَ لِمَنْ عَصَى الْإِمَامَ » روزه کسي که نسبت به امامش عصيان کند مقبول نيست، - آيا ما نسبت به امام زمان (عج) عصيان کرده ايم يا نه؟ حق حضرت را اداء کرده ايم يا نه؟ - « وَ لَا صِيَامَ لِعَبْدٍ آبِقٍ حَتَّى يَرْجِعَ » بردگان فراري هم تا زماني که بازنگشته اند، روزه شان مقبول نيست، « وَ لَا صِيَامَ لِامْرَأَةٍ نَاشِزَةٍ حَتَّى تَتُوبَ » زناني هم که نسبت به شوهرشان ناشزه هستند، تا زمانيکه توبه نکرده اند روزه شان مقبول نيست، « وَ لَا صِيَامَ لِوَلَدٍ عَاقٍّ حَتَّى يَبَرَّ » و فرزنداني که پدر و مادر را اذيت کرده اند و عاق والدين شده اند، هرقدر هم که روزه بگيرند، خداوند از آنها قبول نمي کند. 5- دروغ اما عامل ديگري که سبب سقوط معنويت روزه مي شود، بحث دروغ است. در حديث از پيامبر اکرم (ص) نقل شده که فرمودند: « خَمسُ خِصال يُفَطِّرَنَّ الصائمَ و يَنقُضنَ الوضوءَ » پنج خصلت سبب افطار روزه دار ميجشود و وضوء را باطل مي کند، « الكذب وَ الغيبة و النَميمَة و النّظَرُ بِشَهوَةٍ، و اليَمينُ الكاذِبَة » دروغ گفتن، غيبت، سخن چيني، نگاه حرام و قسم دروغ خوردن.
6- فحاشي اما ششمين عامل، فحاشي است. از ساحت مقدس پيامبر (ص) آمده است:« مَا مِنْ عَبْدٍ صَالِحٍ يُشْتَمُ فَيَقُولُ إِنِّي صَائِمٌ، سَلَامٌ عَلَيْكَ لَا أَشْتِمُكَ كَمَا شَتَمْتَنِي » عبد روزه داري نيست مگر آنکه وقتي مورد فحاشي و شماتت قرار گرفت، فرد مقابلش را مورد خطاب قرار داده و بگويد: من روزه هستم، سلام بر تو باد. بخاطر آن روزه اي که دارم من به تو فحاشي نمي کنم، در حالي که تو به من فحاشي کردي. « قَالَ الرَّبُّ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى اسْتَجَارَ عَبْدِي بِالصَّوْمِ مِنْ شَرِّ عَبْدِي فَقَدْ أَجَرْتُهُ مِنَ النَّارِ » خداوند تبارک و تعالي مي فرمايد، اين بنده ي من از شر آنکس که او را شماتت کرد به روزه پناه برد، من هم بعنوان پاداش اين عملش، او را از آتش جهنم نجات مي دهم. رفتار خداوند با روزه دار اما خدا با روزه دار چگونه رفتار مي کند؟ اولاً خداوند خود را بعنوان جزاي روزه معرفي مي کند. ثانياً در روايتي ديگر مي فرمايد: هر کسي که وارد ماه مبارک رمضان شده باشد، در شب جمعه اول ماه، گناهانش را مي بخشم اگرچه به اندازه ي عدد نجوم آسماني باشد. شب جمعه ي دوم ماه مبارک رمضان که مي رسد، هفتاد برابر هفته قبل را مي بخشم. هفته ي آخر ماه مبارک رمضان که فرا مي رسد، هيچکس نمي تواند مغفرتي را که من در اين شب جمعه شامل حال روزه داران مي کنم محاسبه کند. 🔆 حجت الاسلام علوی تهران •┈••✾🍃🌺🍃✾••┈•
شرح دعای روز دهم.mp3
17.05M
💌معنای توکل 👌راه رسیدن به توکل ⚡️آخوندت داره می‌جُنبه؟! 🪧چگونه رستگار شوم؟! ✍قَداَفلَحَ مَن زکّاها ... 🏷قُرب الهی و راه آن
sharh-doa-roozhaye-mah-e-ramezan-mojtehedi_sharh-doa-rooz-aval-ramezan_11.mp3
9.05M
🔰 شرح و تفسیر ماه رمضان 💠 دعای روز ۱۱ 🎤 با بیان شیرین آیت الله مجتهدی تهرانی رحمت الله علیه 👌 به همراه بیان یک نکته شرعی مورد توجه در
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🍃بر نور جمال پاک احمد صلوات 💕 🌸🍃برعطر وجود حی سر مد صلوات 💕 🌸🍃بر وجه نکوی و خلق نکوی رسول💕 🌸🍃بر خاتم انبیاء محمد و آل محمد صلوات💕 💕🌸اللّهُمَّ‌صَلِّ‌عَلي              💕🌸مُحَمَّدوَآلِ‌مُحَمَّد                           💕🌸وَعَجِّل‌فَرَجَهُــم ╰⊱☘⊱╮ღ꧁🌸꧂ღ╭⊱♥️≺
پاسخ کوبنده 💠 مردی به نام شریک بن اعور، سید و بزرگ قوم خود بود و در زمان معاویه زندگی می کرد. شکل بدی داشت، اسمش شریک بود و کلمه شریک اسم خوبی برای انسان نیست. پدرش را اعور می گفتند و اعور کسی است که یک چشمش معیوب باشد. در یکی از روزهایی که معاویه در اوج قدرت بود، شریک بن اعور به مجلس او آمد. معاویه از اسم نامطبوع وی و پدرش و همچنین از شکل بدش استفاده کرده و او را به باد تحقیر و اهانت گرفت. معاویه گفت: نام تو شریک است و برای خدا شریکی نیست. تو پسر اعوری و سالم از اعور بهتر است. صورت بدگلی هم داری و خوشگل بهتر از بدگل است. چرا قبیله ات تو را به سیادت و آقایی خود برگزیده اند؟ شریک در جواب گفت: به خدا قسم تو معاویه هستی و معاویه سگی است که عوعو می کند. تو عوعو کردی و نامت را معاویه گذاردند. تو فرزند حربی و سلم و صلح از حرب بهتر است. تو فرزند صخره ای و زمین هموار از سنگلاخ بهتر است. با این همه چگونه به مقام زمامداری مسلمین نایل آمده ای؟ سخنان شریک بن اعور، معاویه را شکست داد. شریک را قسم داد که از مجلس من خارج شو •┈••✾🍃🌺🍃✾••┈•
4_721038705925554887.mp3
13.84M
🔰 شرح و تفسیر ماه رمضان 💠 دعای روز یازدهم ✨اللهمّ حَبّبْ الیّ فیهِ الإحْسانَ وكَرّهْ الیّ فیهِ الفُسوقَ والعِصْیانَ وحَرّمْ علیّ فیهِ السّخَطَ والنّیرانَ بِعَوْنِكَ یا غیاثَ المُسْتغیثین. خدایا در این روز احسان و نیکویی را محبوب من و فسق ‌و معاصی را ناپسند من قرار ده و در این روز خشم و آتش قهرت را بر من حرام گردان به یاری خود ای فریادرس فریاد خواهان✨ 🎤 با بیان شیرین آیت الله مجتهدی تهرانی رحمت الله علیه 👌 به همراه بیان یک نکته شرعی مورد توجه در
142971_690.mp3
4.16M
📖 ترتیل سریع جزء یازدهم قرآن کریم 🎙 قاری محترم استاد معتز آقایی ❤️
ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ! ﻫﺮ ﻛﻪ ﺭﺍ ﺗﻮ (ﺑﺨﺎﻃﺮ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺑﺪﺵ) ﺑﻪ ﺩﻭﺯﺥ افکنی، ﭘﺲ ﺑﻲ ﺷﻚ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﺭ ﻭ ﺭﺳﻮﺍ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺍی ﻭ ﺑﺮﺍی ﺳﺘﻤﮕﺮﺍﻥ ﻫﻴﭻ ﻳﺎﻭﺭی ﻧﻴﺴﺖ. آل عمران ۱۹۲ پیام های آیه ﺍﺯ ﺍﻣﺎم ﺑﺎﻗﺮﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ی «ﻭ ﻣﺎ ﻟﻠﻈّﺎﻟﻤﻴﻦ ﻣﻦ ﺃﻧﺼﺎﺭ» ﺳﺆﺍﻝ ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: یعنی ﺁﻧﻬﺎ ﺍﻣﺎﻣﺎنی ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ﺗﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻧﺎم ﺑﺨﻮﺍﻧﻨﺪ، (ﻭ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺷﻔﺎﻋﺖ ﻛﻨﻨﺪ). ١- ﺁﺗﺶ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺳﺨﺖ ﺍﺳﺖ، ﺍﻣّﺎ ﻧﺰﺩ ﺧﺮﺩﻣﻨﺪﺍﻥ ﻛﻪ ﺧﻮﺍﻫﺎﻥ ﻛﺮﺍﻣﺖ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺧﻮﺍﺭی ﻭﺭﺳﻮﺍیی ﻗﻴﺎﻣﺖ، ﺩﺭﺩﻧﺎﻙ ﺗﺮ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ. ٢- ﺳﺘﻤﮕﺮﺍﻥ، ﺍﺯ ﺷﻔﺎﻋﺖِ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﻣﺤﺮﻭم ﻫﺴﺘﻨﺪ.
💢↶ شرح دعای روز یازدهم ✍آیت اللہ مجتهدی تهرانی ره 【اَللّٰهُمَّ حَبِّبْ اِلَیَّ فیهِ الاِْحْسانَ】 خدایا كاری كن که من خوبی را دوست داشته باشم و از بدی و گناہ بدم بیاید خدایا كاری كن که كار خوب انجام دهیم یا به درمی یا به قدمی و یا به زبانی آدم باید از انجام كارهای خوب لذت ببرد و در احسان ریاكاری نكنند تا در این صورت در قیامت به او اجر دهند بهترین خوبی‌ها این است که كسی به بستگان فقیرش کمک كند بعضی‌ها به فامیل مستحق خود رسیدگی نمی‌كنند و به اشخاص دیگر کمک می‌كنند حدیث داریم که بهترین شما كسی است که غذا درست كند و به در خانه‌ها ببرد خوب است که به یاد مردگان خود غذائی درست كنید و شب‌های جمعه آن را پخش كنید روایت داریم که روح مردگان مؤمنین شب‌های جمعه به در خانه فرزندان خود می‌آیند و طلب روزی می‌كنند هیچگاہ خودتان را خوب مپندارید و در نمازهای شب پیش خود بگوئید که هنوز بد هستید ⬅️ امام سجاد علیه‌السلام با آنکه معصوم است در دعای ابوحمزہ ثمالی می‌فرماید: خدایا آیا بین بندگان كسی از من بدتر وجود دارد؟ 【وَ كَرِّهْ اِلَیَّ فیهِ الْفُسُوقَ وَالْعِصْیانَ】 خدایا كاری كن تا از فسق و معصیت بدم بیاید آیا می‌شود كسی از گناہ بدش بیاید؟ بله وقتی شما عادل شدید گناہ در نظرتان بد می‌شود معصومین علیهالسلام به این دلیل گناہ نمی‌كنند که معصیت در نظر آنها زشت است 【وَ حَرِّمْ عَلَیَّ فیهِ السَّخَطَ وَالنّیرانَ】 خدایا غضب و آتش خودت را بر من حرام كن جهنم مصیبت‌های بسیاری دارد و ان شاء‌اللہ هر كسی با ولای امیر‌المؤمنین علیه‌السلام و ولای اهل بیت علیه‌السلام از دنیا برود جهنم نمی‌رود ⬅️ امام صادق علیه‌السلام می‌فرمود: ایمانتان را با خودتان بیاورید ما دستگیری و شفاعت می‌كنیم 【بِعَوْنِکَ】 به کمک تو ای خدا تا خدا ما را کمک نكند نمی‌توانیم به محتویات این دعا دست پیدا كنیم البته باید عمل هم بكنیم اگر یک گام به سمت خدا بردارید خدا چند گام به سمت شما حركت می‌كند برای اینكار با خدا ارتباط بگیرید با حضور در مساجد و زیارت‌گاهها با خدا ارتباط بگیرید 【یا غِیاثَ الْمُسْتَغیثینَ】 هر كس پناہ و فریادرس می‌خواهد خدایا تو پناهش می‌دهی و با این عبارت از خدا می‌خواهیم كه دعای ما را مستجاب كند
💙🍃 🍃🍁 💠✍آیت الله بهجت (ره) می فرمودند:این ڪارها را به این نیّت که اگر مردن بیمار، حتمی نیست، به وسیله این ها شفا یابد، انجام دهید: ⇇✨مقدار ڪمی از خاڪ پاڪ مدفن سیّدالشهدا علیه السّلام را در آب زمزم مخلوط ڪرده و هفتاد مرتبه سوره «حمد» بر آن بخوانید و در نوبت هاے متعدد، هر روز به بیمار بخورانید، تا زمانی ڪه شفا یابد.به فقیران «متعدد» صدقه بدهید، گرچه صدقه اے ڪه به هر ڪدام میدهید، ڪم باشد. ⇇✨روزے هفت بار سوره «حمد» را به نیّت شفاےاو بخوانید.هر ڪس نزد بیمار میرود، براے شفایش سوره «حمد» بخواند.بیمار را به مشاهد مشرَّف (مزار معصومان علیه السّلام و …) ببرید و اگر نمی تواند، همین طور نیّت و توجّه ڪند ڪه به آن مشاهد رفته و زیارت ڪند، و همین ڪه نیّت شفا یافتن به آن زیارتگاه برود، ڪافی است.حدیث ڪساء را (مکرَّراً) براے شفےی او بخوانید. (و هنگام خواندن در مجلسی ڪه این حدیث را میخوانید، عود روشن ڪنید.) 📚 عرفان و عبادت، ص۳۹۲  
وای برکسی که پس از مرگ ازخواب غفلت بیدار شود . ای مردم، دنیاخانه گذراست وآخرت خانه ماندن؛ پس از گذرگاه خود برای جایگاه دایمی خود توشه برگیرید وپرده های خودرانزد کسی که همه اسرار شمارامی داند ندرید! ودلهای خودرا ازدنیا بیرون ببرید که در دنیا آزمایش می شوید وبرای غیر اموریکه داخلش هستیدآفریده شده اید؛ چون آدمی بمیرد مردم گویند : چه بجای گذاشت؟ وفرشتگان می گویند: چه پیش فرستاد؟ پدرآمرزیده ها! پاره ای ازآنچه راکه دارید پیش فرستید تا فرصتی برای شماباشد وهمه را پس ازخود بجای ننهید که وبال وجوب انفاق آن برشماخواهد ماند! 🌹 امیرالمومنین علی (علیه السلام)
. ┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄ ا🕊🕊🕊🕊 ا🕊📖🕊 نکاتی از جزء یازدهم ا🕊🕊 قرآن کریم ا🕊 ⭕️ شفای همه دردها قرآن خود را اینگونه معرفی می‌کند: 📖 یا أَیُّهَا اَلنّٰاسُ قَدْ جٰاءَتْکُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَ شِفٰاءٌ لِمٰا فِی اَلصُّدُورِ وَ هُدیً وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ (یونس/۵۷) 👈 ای مردم! همانا از سوی پروردگارتان پند و اندرزی برای شما آمد، که مایه ی شفا برای آنچه در سینه‌های شماست، و هدایت و رحمتی برای مؤمنان است. 🔹 قرآن هم است 👈 "مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّکُمْ" 🔹 هم مایه ی بیماری دلها است 👈 "شِفٰاءٌ لِمٰا فِی الصُّدُورِ" 🔹 هم مایه و راهنمایی است 👈 "هُدیً" 🔹 و هم برای مؤمنان است 👈 "رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ" 🔸پیامبر اکرم (ص) فرمود: "در هجوم فتنه‌های تیره و وحشتناک، به قرآن پناه ببرید، که هم موعظه است، هم شفاء، هم نور و هم رحمت." 📚 بحار الانوار، ج ۹۲، ص ۱۷. 🔸 امیرالمومنین علی (ع) در نهج البلاغه می‌فرماید: "از قرآن برای بیماریهای خود شفا بطلبید، و به آن برای حل مشکلاتتان استعانت بجوئید، زیرا در قرآن شفای بزرگترینِ دردها است، که آن دردِ کفر و نفاق و گمراهی و ضلالت است." 📚 نهج البلاغه، خطبه ۱۷۶. 🕊 🕊🕊 🕊🌷🕊 🕊🕊🕊🕊
ـ🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 ‌ـ🌸🍃🌸🍃🌸 ﷽ ‌ـ🍃🌸🍃 ‌ـ🌸 ‌ بخار آب حموم روزه رو باطل می‌کنه؟ ✅ پاسخ: بستگی داره. 👈 اگه غلیظ باشه: 📚 آیات عظام مکارم، وحید: احتیاط واجب اینه که در حال روزه‌داری، بخار غلیظ به حلق نرسه. 📚 آیات عظام امام، خامنه‌ای، زنجانی، سیستانی و نوری: بخار حتی اگه غلیظ هم باشه، روزه رو باطل نمی‌کنه؛ اما اگه به‌صورت آب دربیاد و اون رو قورت بدین، روزه باطل می‌شه (سیستانی: مگر اینکه آب این‌قدر کم باشه که در آب دهن از بین بره). 👈 اگه غلیظ نباشه: 📚 همه مراجع: این‌جور بخاری روزه رو باطل نمی‌کنه، مگر این‌که به‌صورت آب دربیاد و روزه‌دار اون قورت بده. دراین‌صورت، روزه باطله. 🔺 توضیح‌المسائل ۱۶ مرجع، م۱۶۰۵؛ عروةالوثقی، ج۲، فصل فیمایجب الامساک عنه‌السادس؛ منهاج‌الصالحین، ج۲، المفطرات‌السادس؛ سیستانی، رساله جامع، ج۱، م۱۹۸۵؛ زنجانی، استفتائات سایت؛ مکارم، رساله، م۱۳۶۲. رمضانی
📚 حکم آرایش کردن برای شخص روزه‌دار رمضانی
🔘 هر چیزی را نگو...! ✅الإمامُ عليٌّ عليه السلام ـ في وصِيَّتِهِ لابنِهِ محمّدِ ابنِ الحَنَفيَّةِ ـ : يا بُنَيَّ ، لا تَقُل ما لا تَعلَمُ ، بل لا تَقُل كُلَّ ما تَعلَمُ ؛ فإنَّ اللّه َ تباركَ و تعالى قد فَرَضَ على جَوارِحِكَ كُلِّها فَرائضَ يَحتَجُّ بها علَيكَ يَومَ القِيامَةِ و يَسألُكَ عَنها ، امام على عليه السلام ـ در سفارش خود به فرزندش محمّد بن حنفيّه ـ فرمود: فرزندم! آنچه نمى دانى مگوى، بلكه همه آنچه را هم كه مى دانى مگوى؛ زيرا خداوند تبارك و تعالى بر همه اندامهاى بدنت فرايضى مقرّر فرموده است كه روز قيامت با آنها در برابر تو حجّت مى آورد و نسبت به آنها تو را بازخواست مى كند. 📚كتاب من لا يحضره الفقيه ج ۲ ص ۳۲۶ رمضانی
ـ⁣⁣⁣⁣☘️⁩🌼‌☘️⁩🌼‌ ـ⁣⁣⁣⁣⁩🌼‌☘️⁩🌼‌﷽ ـ⁣⁣⁣⁣‌☘️⁩🌼‌ ـ⁣⁣⁣⁣🌼 كسى كه توی شب‌های ماه رمضان جُنُب شده و به‌خاطر خجالت‌کشیدن یا چیز دیگه‌ای، تا نزديک اذان صبح غسل نکرده تا وقت تنگ شده و بعد تيمم بدل از غسل كرده، روزه‌ش درسته؟ 📚 آیات عظام امام خمینی، خامنه‌ای، مکارم سیستانی، شبیری و نوری: 👈 اگرچه به‌خاطر اینکه عمداً غسل رو عقب انداخته، گناه کرده؛ اما اگه قبل از اذان صبح تيمم كنه، روزه‌ش درسته. 📚 آيت‌الله وحيد: 👈 چنین کسی به‌خاطر اینکه عمداً غسل رو عقب انداخته، گناه کرده. در این شرایط، بنابر احتیاط واجب، باید قبل از اذان صبح تيمم كنه، روزه‌ش رو بگیره و بعداً هم یک روزه به جای اون روزهٔ قضا بگیره. ⭕️ نکته: «وقت تنگ شده»، یعنی از نظر زمانی دیگه فرصت کافی برای غسل‌کردن وجود نداره. ⭕️ نکته: احتیاط واجب، یعنی توی این مسئله می‌تونیم به نظر مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون عمل کنیم که فتوای قطعی داره. ⭕️ نکته: جنابت، یعنی حالتی که بعد از رابطه جنسی یا خارج‌شدن آب منی برای انسان به‌وجود می‌آد. بعد از جنب‌شدن، باید حتماً غسل جنابت کرد. 🔺توضيح‌المسائل مراجع، م۱۶۲۱؛ مكارم، توضيح‌المسائل، م۱۳۷۱؛ نورى، توضيح‌المسائل، م۱۶۱۸؛ وحيد، توضيح‌المسائل، رمضانی
ـ⁣⁣⁣⁣🌸🎊🌸🎊🌸 ـ⁣⁣⁣⁣🎊🌸🎊🌸 ـ⁣⁣⁣⁣🌸🎊🌸﷽ ـ⁣⁣⁣⁣🎊🌸 ـ⁣⁣⁣⁣🌸‌‌ حاج‌آقا! ماه رمضان می‌شه مسافرت کرد؟ اون‌وقت حكم روزه‌مون چی می‌شه؟ 📚 آیات عظام رهبری، مکارم، سیستانی، وحید، نوری: مسافرت در ماه رمضان اشكال نداره؛ اما اگه براى فرار از روزه است، قبل از 23 رمضان بهتره انجام نشه. 👈 به هر حال، اگه مسافرت رفتین، نمی‌تونین روزه بگیرین؛ مگه اینکه: 1️⃣ جوری راه بیفتین که تا قبل از اذان ظهر به «وطن‌» یا «جایی که نیت موندن ده روز دارین» برسین. 2️⃣ بعد از اذان ظهر راه بیفتین و تا قبل از ظهر فردا به «وطن‌» یا «جایی که نیت موندن ده روز دارین» برسین. 3️⃣ جایی که هستین، اگه وطنتون نیست، قصد موندن ده روز کنین. ⭕️ نکته: از مراجع بالا، مقام معظم رهبری می‌گن فقط درصورتی‌که از شب قبل تصمیم به سفر گرفته باشین، فرداش می‌تونین روزه رو افطار کنین؛ اما اگه صبح تصمیم گرفتین که برین سفر، بنابراحتیاط واجب باید اون روز رو تا اذان مغرب روزه باشین و بعداً قضاش رو هم بگیرین. ⭕️ نکته: احتیاط واجب، یعنی توی این مسئله می‌تونیم به نظر مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون عمل کنیم که فتوای قطعی داره. 🔺 توضيح‌المسائل مراجع، م۱۷۱۵و ۱۷۰ و احکام مسافر؛ العروة‌الوثقى، فصل۷۶، م۲۵؛ همان، فصل۱۰، م۵؛ ویکی شیعه. رمضانی
اميرالمومنين عليه السلام (ع) : کُلَّ یَومٍ لَا یُعصَیَ اللهُ تَعالَی فِیهِ فَهُوَ یَومُ عِیدٍ هر روزي که در آن گناه نشود، روز عيد است... 📚نهج البلاغه ص۸۵۲ رمضانی
📚 ترک روزه به دلیل بیماری 💠 سؤال: هنگام روزه گرفتن به دلیل افت قند خون در طول روز دچار سردرد میگرنی می شوم و ادامه روزه برایم مقدور نیست؛ آیا لازم است که روزه بگیرم تا زمانی که سردرد ها رخ دهد و بعد ادامه ندهم و یا از ابتدای روز می توانم روزه نگیرم؟ ✅ جواب: اگر بدانید یا احتمال عقلایی بدهید که روزه موجب بیماری یا تشدید یا افزایش طول آن می شود، روزه واجب نیست و از ابتدای روز می توانید روزه نگیرید ولی در صورتی که تا ماه رمضان بعد بتوانید باید قضای آن را بگیرید. --------------- 📚 منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری