💠💠💠
🎞سلسله مباحث #آیات_مهدوی
📖جزء [25] سوره زخرف ، آیه61
💠«وَإِنَّهُ لَعِلْمٌ لِلسَّاعَةِ فَلَا تَمْتَرُنَّ بِهَا وَاتَّبِعُونِ هَٰذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِيمٌ»
💠آیه اشاره به نزول حضرت عیسی مسیح علیه السلام دارد.
🔰پیامبر بزرگوار می فرماید؛ سوگند به خدا اگر از عمر جهان یک روز باقی بماند، خداوند آن روز را طولانی🕘 می کند تا حتما فرزندم مهدی خروج کند و پس از خروج فرزندم مهدی، حضرت عیسی روح الله فرود می آید و در پشت وی نماز میگذارد. و آن زمان هست که حکومت مهدی به شرق و غرب عالم🌟 فراگیر میشود.
⚠️پس از مسلمات است که میان امت اسلامی نزول حضرت عیسی و اقامه نماز به امام زمان (ع) هست. یعنی عملا با بیعت حضرت مسیح🤝 جامعه ی یهود و جامعه ی مسیحیت به صورت فراگیر به امام ایمان می آورند.
🌀یکی از دستاوردهای مهم حرکت امام مهدی در عرصه سیاسی به نوعی قرارداد صلح امام زمان با جامعه جهانی با بیعت حضرت مسیح شکل میگیرد. لذا فرصت خوبیست برای مسیحیان و یهودیان برای بیعت با امام زمان (ع).
📚در روایات زیادی ما داریم چه در منابع شیعه و چه در منابع اهل سنت👇
🔹رسول الله می فرماید؛
چگونه است حال شما هنگامی که فرزند مریم در میان شما نازل شود در حالی که امام شما در میان شماست. اشاره به حضرت مهدی (ع) دارد.
🔸اخبار متواتر و راویان فراوان
از پیامبر نقل می کنند که مهدی (ع) که از اهل بیت هست خروج می کند زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد، همان زمان است که حضرت عیسی نزول کرده و به امام مهدی اقتدا می کنند.
🔹یا در منابع اهل سنت داریم
می گویند همانا حضرت عیسی بعد از حضرت مهدی یا همراه او نزول خواهد کرد و مهدی را در کشتن دجال کمک خواهد نمود آنگاه در نمازهایش به مهدی اقتدا میکند.
🔸و باز در جایی دیگر آمده از
ماست کسی که عیسی بن مریم به او در نماز اقتدا خواهد کرد.
🔹امام باقر (ع) می فرماید؛ وقتی که حضرت مهدی قیام می کند با رعب بر دل دشمنان نصرت می یابد و روح الله عیسی بن مریم می آید و پشت سر او نماز میخواند.
✅ما می بینیم که در این آیه وجود اولیای خدا یک نشانه هست و یادآوریست برای ما. رهبر معصوم به راه مستقیم هستند با پیروی از آنها، انسانها به راه مستقیم هدایت✨ می شوند «وَاتَّبِعُونِ هَٰذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِيمٌ». انسان به طور فطری دنبال راهی هست که خداوند آن را نشان بده.
⚠️و نکته مهم این است؛ در این مسیر وقتی که حجت خدا می خواهد قرار بگیرد انسان برای این حرکت خودش باید حجت خدا را الگوی خودش قرار بدهد.
«هَٰذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِيمٌ» یعنی راه مستقیم یک راه بیش نیست همان راهیست که حجت خدا در آن دخالت داشته باشد و در مسیری انسان حرکت کند که حجت خدا باشد.⚠️
👥اگر آن زمان ما ببینیم که ان شاءالله امام زمان وقتی ظهور می کند و مسیرش را ادامه می دهد تا بیت المقدس می آید و در بیت المقدس🕌 حضرت مسیح با او
بیت می کند،
👈یعنی حرکت انسانها به سمت حجت خدا و ولی خدا هست و این مسیر همان صراط مستقیم هست و انسانها باید در این مسیر حرکت کنند تا بتوانند بندگی خدا را برای خودشان نشان بدهند👉. چون امام است که انسان را به سمت بندگی خدا رهنمون می کند و امام است که انسان را به سرانجام درست و راه مستقیم دعوت می کند. ان شاءالله بتوانیم جزء رهروان خوبی برای حضرت باشیم.
🖇 #متن_آیات_مهدوی 25
🎤با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدرضا نصوری
💠💠💠
🎞سلسله مباحث #آیات_مهدوی
📖جزء [26]سوره فتح، آیه10
💠«إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ فَمَنْ نَكَثَ فَإِنَّمَا يَنْكُثُ عَلَىٰ نَفْسِهِ وَمَنْ أَوْفَىٰ بِمَا عَاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا»
💠می گوید همانا کسانی که با تو بیعت می کنند در واقع با خدا بیعت می کنند، دست خداوند بالای دست آنهاست، پس هر کس پیمان شکنی کند به زیان خود پیمان می شکند و هر کس با آنچه با خدا عهد بسته وفا کند خداوند به زودی پاداش بزرگی🎁 به او خواهد داد.
🔹بحث بیعتی است🤝 که در این
آیه اشاره شده، و ما می خواهیم بگوییم چگونه باید بیعت با امام زمان خودمان داشته باشیم و باید بیعت با امام زمان را جدی بگیریم👇
✅بیعت به معنای پیمان و تعهد است. کسی که با دیگری بیعت می کند گویا مال و جان خودش را برای اهداف او در معرض بیع و فروش قرار می دهد. جابر بن عبدالله انصاری💭 می گوید زمانی که ما در بیعت رضوان زیر درخت با پیامبر بزرگوار برای جانبازی و عدم فرار در جنگ ها بیعت بستیم، این بیعت بیعت زیبایی بود.
👌برای بیان لطف خدا نسبت به وفاداران در آیه ✌️دو تعبیر آمده؛
⬅️یکی «يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ»
⬅️و دیگری «أَجْرًا عَظِيمًا».
⬅️ولی برای بیان قهر خدا نسبت به پیمان شکنان یک تعبیر دیگر آمده «يَنْكُثُ عَلَىٰ نَفْسِهِ».❌
✅بیعت گرفتن از مردم👨👩👧👦 منافاتی با توحید و توکل ندارد. «يُبَايِعُونَكَ» عمل و تصمیم پیامبر همان اراده و خواست خداست.. پیامبر عزیز ما به چیزی جز اراده خدا اقدام نکرده «إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّهَ» بیعت با پیامبر بیعت با خداست. «يُبَايِعُونَكَ.. يُبَايِعُونَ اللَّهَ».
🔆حمایت رهبر الهی حمایت خداوند را در پی دارد. وقتی که «يُبَايِعُونَكَ.. يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ» خداوند به حمایت کسی نیاز ندارد پس باید از پیمان شکنی پرهیز کنیم. زیرا با خدایی طرف هستیم که فوق قدرت هاست. «فَإِنَّمَا يَنْكُثُ عَلَىٰ نَفْسِهِ» پیمان شکنی❌ به نوعی خودشکنی ست. لذا باید توجه بکنیم عهدی که با خدا، عهدی که با امام، عهدی که با حجت خدا می بندیم پایش بایستیم.⚠️
⚠️لذا باید از این آیه درسی بگیریم و آن این است ما نسبت به امام خودمان یک وفاداری خوبی بتوانیم ایجاد بکنیم. بیعت با امام، تأکید بر 🍃وفاداری با امام است. یکی از دعاهایی که در آن مسئله بیعت امام زمان تأکید دارد دعای عهد است. آنجا که میخوانیم «اللَّهُمَّ إِنِّی أُجَدِّدُ لَهُ فِی صَبِیحَةِ یوْمِی هَذَا.. عَهْدا وَ عَقْدا وَ بَیعَةً» خدایا من در صبح این روز با امامم تجدید عهد و عقد و بیعت می کنم.🌤
📜گاهی وقت ها ما دعای عهد را میخوانیم، در حالی که به مضامین آن توجه نمی کنیم. فکر می کنیم عهد و عقد و بیعت به یک معناست، اینطور نیست؛
👈تجدید عهد یعنی من با حضرت مهدی (ع) دوباره عهد می بندم.
👈تجدید عقد یعنی من دوباره با امام زمان خودم بخواهم گره بخورم، تعهدم را محکم می کنم، چون عقد یعنی گره.
👈تجدید بیعت یعنی من با حضرت مهدی دوباره بیعت میکنم.
⚠️بنابراین اول باید با امام زمان خودمان عهد ببندیم بعد تعهدمان را محکم کنیم، بعد با او بیعت کنیم. مثل اینکه ابتدا باید دیوارهای ساختمانی را با آجر بسازیم، سپس دیواره هایش را گج و خاک بکشیم و در آخر سفیدکاری کنیم.
🔆رسول خدا (ص) فرمود؛ خدای عزوجل در روز قیامت با سه کس سخن نخواهد گفت، نگاهشان نخواهد کرد، لیاقتشان نخواهد بخشید، آنها را به شکنجه های دردناک گرفتار خواهد کرد؛ اول مردی که به خاطر دنیا با امامی بیعت کند پس هر گاه خواسته اش را از دنیای او بخواهد به بیعتش وفادار بماند، وگرنه دست از بیعت برمی دارد.❌
🌀ما باید به حضرت مهدی وفادار باشیم. یکی از نشانه های وفاداری عمل به فرمایشات ایشان این است که ببینیم چقدر در عمل 🍃مطیع امام خودمان شدیم. در همان دعای عهد اشاره دارد «وَالْمُمْتَثِلِينَ لِأَوامِرِهِ» مطیع من بشوید، «وَالْمُحامِينَ عَنْهُ» از امام دفاع کنیم، وقتی عهد بستیم، عقد یعنی گره زدیم خودمان را به امام زمان، «بَیعَةً» امضاء✒️ کردیم پایش ایستادیم، اینجاست «وَالْمُحامِينَ عَنْه» از اماممان دفاع کنیم.
🔰شبهاتی هست جواب بدهیم. اگر ما در زمینه بحث مهدویت اطلاعاتی نداریم، معرفتی نداریم خودمان را ارتقاء بدهیم و اینجاست که می توانیم با عهد و بیعت، و صبح ها وقتی این را می خوانیم باید توجه داشته باشیم که این عهد و بیعت خودمان را بروزرسانی🔐 کنیم و روز به روز بتـوانیم عهد خودمان را با حجت خدا و ولی خدا محکمتر کنیم.
🖇 #متن_آیات_مهدوی 26
🎤با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدرضا نصوری
ایات مهدوی 26.MP3
7.89M
💠 سلسله مباحث #آیات_مهدوی 26
❇️ آیه مهدوی مربوط به جزء 26 قرآن کریم
🎤 با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین #استاد_محمدرضا_نصوری ( معاونت محترم ارتباطات و تبلیغ مرکزتخصصی مهدویت قم و مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) مازندران)
🌀 کاری از واحد فرهنگی بنیاد فرهنگی مهدی موعود مازندارن 🌀
گروه، ادعیه خوانی، ختم دعاهاوختم قرآن
حدیث وروایات چهارده معصوم
گروه ارتباط با خدا
گروه بانوان
قوانین گروه تبلیغ لینک گروه یا کانال ممنوع می باشد⛔⛔⛔
https://eitaa.com/joinchat/1031667916C34ff984ad7
CamScanner ۰۴-۰۵-۲۰۲۴ ۲۱.۲۵.pdf
1.5M
دعا و اعمال شب ۲۶ماه رمضان👆👆👆👆
به همراه معنی
برگرفته از کتاب اقبال سید بن طاوس
این دعاها در مفاتیح نیست، حتما بخوانید 👆👆👆👆👆👆
mojtehedi_sharh-doa-roozhaye-mah-e-ramezan26.mp3
2.03M
🔰 شرح و تفسیر #ادعیه_روزانه ماه رمضان
💠 دعای روز 26
🎤 با بیان شیرین آیت الله مجتهدی تهرانی رحمت الله علیه
👌 به همراه بیان یک نکته شرعی مورد توجه در #ماه_رمضان
🌙نماز شب بیست و هفتم #ماه_رمضان
🔆از امام علی علیه السلام روایت شده است:
🌈أَنَّهُ سَأَلَهُ عَنْ فَضْلِ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ عَنْ فَضْلِ الصَّلَاةِ فِيهِ فَقَالَ مَنْ صَلَّى فِي اللَّيْلَةِ سَبْعٍ وَ عِشْرِينَ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ -أَرْبَعَ رَكَعَاتٍ بِفَاتِحَةِ الْكِتَابِ مَرَّةً وَ تَبَارَكَ الَّذِي بِيَدِهِ الْمُلْكُ- فَإِنْ لَمْ يَحْفَظْ تَبَارَكَ فَخَمْسٌ وَ عِشْرُونَ مَرَّةً قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ- غَفَرَ اللَّهُ لَهُ وَ لِوَالِدَيْه.
🔸که از فضایل ماه رمضان فضایل نماز در آن از ایشان سوال شد. ایشان فرمودند هر کس در شب بیست و هفتم ماه رمضان چهار رکعت نماز بخواند "سوره حمد و ملک هر کدام یکبار، و اگر سوره تبارک را حفظ نیست و نمی تواند سوره توحید را بیست و پنج مرتبه بخواند"، خداوند او و والدینش را می آمرزد.
📔منبع: کتاب وسائل الشیعه
🔶🔹🔹
CamScanner ۰۴-۰۵-۲۰۲۴ ۲۱.۳۰.pdf
3.37M
دعای روز ۲۶ماه رمضان👆👆👆👆
به همراه معنی
برگرفته از کتاب اقبال سید بن طاوس
این دعاها در مفاتیح نیست، حتما بخوانید 👆👆👆👆👆👆
شرح دعای ابو حمزه ثمالی 13.mp3
28.82M
💠 شرح دعای ابو حمزه ثمالی 13.mp3
💠 سخنران : علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی
💠 موضوع: شرح دعای ابو حمزه ثمالی جلسه سیزدهم
💠 احکام قضای روزه
۱. کسی که یک یا چند روز بیهوش و در حال اغما بوده و روزهی واجب از او فوت شده، لازم نیست قضای روزه آن روزها را به جا آورد.
۲. کسی که به خاطر مستی، روزه از او فوت شده، مانند این که بر اثر مستی نیت روزه نکرده هر چند همه روز را امساک کرده باشد، قضای روزهیی که از او فوت شده واجب است.
۳. کسی که نیت روزه کرده ولی سپس مست شده و همه یا بخشی از روز را با حال مستی گذرانیده بنا به احتیاط (واجب) باید روزهی آن روز را قضا کند، مخصوصاً در مستیهای شدید که موجب زایل شدن عقل است.
توجه:
در این مسأله و مسألهی قبل فرقی نیست میان این که صَرف مادهی سکرآور برای او حرام باشد یا به خاطر بیماری یا بیاطلاعی از موضوع، حلال بوده باشد.
۴. زن باید ایامی را که به خاطر عادت ماهیانه و یا زایمان روزه نگرفته پس از ماه رمضان قضا کند.
۵. کسی که چند روز از ماه رمضان را به خاطر عذری روزه نگرفته، و تعداد آن روزها را نمیداند، مثلاً نمیداند که آیا در روز بیست و پنجم ماه رمضان به سفر رفته تا روزههایی که از او فوت شده مثلاً شش روز باشد یا در روز بیست و ششم رفته که پنج روز باشد میتواند مقدار کمتر را قضا کند و اما در صورتی که هنگام شروع عذر (مثلاً سفر) را میداند، مثلاً میداند که در روز پنجم ماه به سفر رفته ولی نمیداند که در شب دهم برگشته تا پنج روز فوت شده باشد یا شب یازدهم برگشته تا شش روز فوت شده باشد، در این صورت احتیاط (واجب) آن است که مقدار بیشتر را قضا کند.
۶. اگر از چند ماه رمضان روزهی قضا داشته باشد، قضای هر کدام را که اول بگیرد مانع ندارد، ولی اگر وقت قضای آخرین ماه رمضان تنگ باشد، مثلاً پنج روز از رمضان آخر قضا داشته باشد و پنج روز هم به ماه رمضان مانده باشد، در این صورت احتیاط (واجب) آن است که قضای رمضان آخر را بگیرد.
۷. کسی که روزهی قضای ماه رمضان را بهجا میآورد میتواند به پیش از ظهر روزه را افطار کند به شرط این که وقت برای قضای روزه، تنگ نباشد، ولی بعد ازظهر جایز نیست. ۸. هرگاه به واسطهی بیماری، روزهی ماه رمضان را نگیرد و بیماری او تا ماه رمضان سال بعد طولانی شود قضای روزههایی را که نگرفته واجب نیست، ولی اگر به واسطهی عذر دیگری (مثلاً به خاطر مسافرت) روزه نگرفته باشد و عذر او تا رمضان بعد باقی بماند واجب است روزههایی را که نگرفته بعد از ماه رمضان قضا کند، همچنین اگر ترک روزه به خاطر بیماری بوده، بعد بیماری رفع شده و عذر دیگری مانند مسافرت پیش آمده است.
یک نکته در ارتباط با قضای روزه
ناتوانی از گرفتن روزه و قضای آن به صرف ضعف و عدم قدرت موجب سقوط قضای روزه نمیشود، بنابراین دختری که به سن تکلیف رسیده، ولی به علت ضعف جسمانی، توانایی روزه گرفتن ندارد و تا ماه رمضان آینده هم نمیتواند قضای آن را به جا آورد واجب است روزههایی که از او فوت شده را قضا کند، همچنین فردی که چند سال روزه نگرفته و فعلاً توبه کرده و به سوی خدا بازگشته و تصمیم بر جبران آنها دارد، واجب است تمام روزههای فوت شده را قضا کند و چنانچه نتواند، قضای روزهها از او ساقط نمیشود و بر عهدهاش میماند.
شرح دعای ابو حمزه ثمالی 14.mp3
27.95M
💠 شرح دعای ابو حمزه ثمالی 14.mp3
💠 سخنران : علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی
💠 موضوع: شرح دعای ابو حمزه ثمالی جلسه چهاردهم
❤️بسم رب الزهرا سلام الله ❤️
السلام علیک یا شهر الله الاکبر ویا عید اولیائه
⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜
باسلام و ادای احترام وضمن آرزوی سلامتی روز افزون و قبولی جمیع اعمال واذکارتون وطلب یک دنیا تقدیراتی سراسر خیر وخوبی
برای یکایک شما همدلان
متقی و خداجوی 🙏
⚜⚜⚜⚜⚜⚜⚜
👇👇👇.
همانگونه که افتخارم می کنیم که شیعهٔ مولا امیرالمومنین علیه السلام و از پیروان کریم اهل بیت امام حسن مجتبی علیه السلام هستیم ، چه زیباست که به تأسی از رفتار این بزرگواران ، دست نیازمندی را بگیریم و در این ماه مبارک ، گره از کار بنده ی خدایی باز کنیم.
اکنون خدا ندا می دهد که بنده ای دست نیاز گشوده است 👇👇👇👇👇
عزیزان ! امشب بیایید با دستان کریمتان ، دست در دست هم دهیم وبه عشق مولایمان ابوتراب اشک از چشم یتیمی پاک کنیم و دل یک خانواده ی آبرودار و شاد کنیم و با مدد جستن از حضرت حق و کمک رسانی شما خوبان کنیز قرار است به نیت فرج آقا جانمان مهدی فاطمه ( عج) و رضایت قلب مبارکشان
وبا شرکت در این همایش و گلریزان مومنانه درجهت آزاد سازی زندانیان جرائم غیر عمد مالی (یک پدر جوان که چند وقتیست سه فرزندش چشم انتظار بابا هستند و بنده ی حقیر به این بچه ها قول دادم که به زودی پدرشون رو به آغوش خانواده برگردونم😭😭😭😭😭😭🙏😭😭😭😭
هر چندبنده فقط یک واسطه هستم و نیازمند و محتاج یاری و دستان کریمانه ی تان 🙏 فردا راس ساعت ۱۰ شب در گروه حاضر باشید
تابا یاری
شما بندگان ممتاز دل چندین بنده ی ستمدیده خداروشاد کنیم وثابت کنیم که انسانیت هنوز پابرجاست 🙏
شماره کارت به نام غلامی میباشد
۵۸۵۹۸۳۱۱۰۹۵۰۶۶۱۷ بانک تجارت
CamScanner ۰۴-۰۶-۲۰۲۴ ۲۰.۰۸.pdf
2.56M
دعا و اعمال شب ۲۷ ماه رمضان👆👆👆👆
به همراه معنی
برگرفته از کتاب اقبال سید بن طاوس
این دعاها در مفاتیح نیست، حتما بخوانید 👆👆👆👆👆👆
ایات مهدوی 27.MP3
8.59M
💠 سلسله مباحث #آیات_مهدوی 27
❇️ آیه مهدوی مربوط به جزء 27 قرآن کریم
🎤 با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین #استاد_محمدرضا_نصوری ( معاونت محترم ارتباطات و تبلیغ مرکزتخصصی مهدویت قم و مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) مازندران)
🌀 کاری از واحد فرهنگی بنیاد فرهنگی مهدی موعود مازندارن 🌀
mojtehedi_sharh-doa-roozhaye-mah-e-ramezan27.mp3
1.7M
🔰 شرح و تفسیر #ادعیه_روزانه ماه رمضان
💠 دعای روز 27
🎤 با بیان شیرین آیت الله مجتهدی تهرانی رحمت الله علیه
👌 به همراه بیان یک نکته شرعی مورد توجه در #ماه_رمضان
CamScanner ۰۴-۰۶-۲۰۲۴ ۲۰.۱۱.pdf
2.64M
دعای روز 27 ماه رمضان👆👆👆👆
به همراه معنی
برگرفته از کتاب اقبال سید بن طاوس
این دعاها در مفاتیح نیست، حتما بخوانید 👆👆👆👆👆👆
فادعوالله مخلصین له الدین .
خدا را بخوانید در حالی که دین خود را برای او خالص کرده اید
💠 ماه مبارک رمضان، ماه تلاوت قرآن و ماه دعا است اهل معرفت می گویند این ماه، ماه سیر إلی الله تعالی و دار ضیافت الله و سلوک معنوی است. «قرآن» که کلام الله است، در این ماه بر پیغمبر اکرم(صلّی الله علیه وآله وسلّم) نازل شده است و بزرگان از آن به «قرآن نازل» تعبیر می کنند؛ «دعا» هم که در این ماه بسیارمورد سفارش است، از آن نیز به «قرآن صاعد» تعبیر می کنند.
درميان اعمال عبادي دعا از اهميت ويژهاي برخوردار است چرا كه بهترين و والاترين كارها نزد خداوند است. دعا نشاندهندهي شناخت و معرفت خالق است دعا بيانگر عجز و ضعف انسان در برابر خداوند است. لذا روزانه ده بار واجب است دعا كنيم و بگوييم اهدانا الصراطالمستقيم
دعا وسيلهي جذب اعتناي ربوبي و زمينه جلب رحمت الهي است.
« قُل ما يَعْبَوا بِكُمْ رَبّي لَولا دُعاءَ كم»
اي پيامبر! به مردم بگو: اگر دعاي شما نباشد, پروردگارم هيچ اعتنا و توجه و نظري به شما نكند.
دعا مغز و ريشه و افضل تمام عبادتها است.
پيامبر اكرم(صليالله و عليه وآله وسلم) ميفرمايد:
« الدُّعا مُخُّ الْعِبادة »
در حدیث دیگری از امام صادق علیه السلام نقل شده است که یکی از یارانش پرسید: ما تقول فی رجلین دخلا المسجد جمیعا کان احدهما اکثر صلاة والآخر دعاء فایهما افضل؟ قال کل حسن ». کدام یک از دو نفر که هر دو با هم وارد مسجد شدند یکی نماز بیشتری بجا آورد، و دیگری دعای بیشتر کرد، از دیگری برتر است؟ فرمود: هر دو خوبند. سؤال کننده باز پرسید: قد علمت، ولیکن ایهما افضل؟» می دانم هر دو خوبند ولی کدام خوبتر است؟ امام علیه السلام فرمود: «اکثرهما دعاء، اما تسمع قول الله تعالی: ادعونی استجب لکم ان الذین یستکبرون عن عبادتی سیدخلون جهنم داخرین ». آن کس که دعا می کند، افضل است مگر سخن خداوند متعال را نشنیده ای که می فرماید: مرا بخوانید تا(دعای) شما را اجابت کنم...
سپس افزود: «هی العبادة الکبری
همانگونه كه ابر قرارگاه باران است و باران در نهاد ابر تعبيه شده, اجابت در درون دعا است و دعا قرارگاه اجابت است.
« الدّعا كَهْفُ الأجابة كما اَنَّ السَّحاب كهْفُ الْمَطر
با اينكه انسان مالكيت حقيقي هيچ چيز را ندارد, خداوند دعا را تمليك انسان كرده يعني انسان به جز دعا و تضرع در پيشگاه خداوند مالك هيچ چيز نيست.
« اغفِر لِمَنْ لايَمْلكُ الا الدُّعا »
با دقت در آيات قرآن, نكتهاي بسيار زيبا در اين مورد به دست ميآيد و آن اينكه هرگاه كسي از پيامبران سئوالي نموده خداوند جواب آن سئوال را توسط همان پيامبر به او اطلاع داده مثلاً :
از روح:« يَسْئلونك عن الروح » يا انفال: « يسلونك عن الانفال» يا اهله « يسئلونك عن الاهله »يا قيامت« يسئلونك عن الساعة» يا مسائل اختصاصي « يسئلونك عن المحيض» سئوال ميشد و ...
در تمام اين موارد پيامبر(ص) واسطه در جواب قرار گرفته آن سئوالات را پاسخ ميفرمود اما در يك مورد هيچ واسطهاي دركار نيست و رسول خدا(ص) هم با آن همه عظمت واسطه نيست و آن هنگامي است كه بنده دعا ميكند:
اذا سَئلَكَ عبادي عنّي فَانّي قريب اُجيْبُ دَعْوَةَ الدّاع اذا دعان
هرگاه بندگانم راجع به من از تو سئوال ميكنند و سراغ مرا ميگيرند و مرا ميخوانند « فَانّي» بدون اينكه به پيامبر(ص) بفرمايد تو بگو. ميفرمايد: پس من نزديكم دعاي دعاكننده را پاسخ ميدهم.
از این می فهمیم که خداوند بزرگ چقدر ما را دوست دارد او مشتاق شنیدن دعای بندگان است گاهي اینقدر از دعا کردن بندهخوشش می آید که استجابت آن دعا را به تاخیر می اندازد تا اصرار بندہ خودش را ببیند.
امام صادق (ع) می فرمایند: خدا بدش مي آيد که بنده گان بر یکدیگر در انجام حاجت اصرار ورزند ولی اصرار را نسبت به خودش دوست دارد، خداوند عزوجل دوست می دارد که از او درخواست شود و آنچه نزد اوست خواهش شود.
هر چیزی یک سری آدابی و شرایط خاص خودش را دارد و تاوقتیکه آن شرایط برآورده نشود مشروط هم بوجود نمی آید ۔ لذا دعا هم آداب خاص خودش را دارد که باعث تسریع در عبادت می شود ۔ از جمله آن آداب
آغاز دعا با حمد و ستایش خداوند عزوجل است
امام صادق (ع) می فرمایند: چون یکی از شماها بخواهد از پروردگار خود حاجتی بطلبد بایستی که سخن خود را با تمجید و ستایش خداوند عزوجل و طلب رحمت بر پیغمبر (ص) آغاز کند و آنگاه حاجت خود را بطلبد.
دومين ادب درخواست باحالت گریه و زاری است.
امام صادق (ع) می فرمایند: اگر گریه ات نیاید، خود را به گریه بدار و اگر از دیده ات به اندازه سرمگسی هم اشک آید خوب است!
سومين ادب یقین و امید کامل به برآورده شدن حاجت است.
امام صادق می فرمایند: هرگاه دعا کردی، دل را متوجه کن و بپندار که حاجتت بر در خانه آمده است.
چهارمين ادب نام بردن حاجات است
در روایت از امام صادق (ع) نقل شده است که با اینکه خدا حاجت بنده هایش را می داند ولی دوست دارد که بنده حاجت خود را شرح دهد.
پنجمين ادبدر خلوت دعا کردن است.
روایت داریم ار امام رضا (ع): یک دعای بنده در نهان برابر است با هفتاد دعا او در عیان.
ششمين ادب با همدیگر دعا کردناست.
چهار تن گرد هم نیایند و برای یک مطلبی دعا نکنند به درگاه خداوند مگر اینکه با اجابت دعا از هم جدا شوند.
هفتمين ادببرای همه دعا کردن است.
رسول خدا می فرمایند: « هرگاه یکی از شماها دعا کند، برای همه دعا کند زیرا که آن مستجاب تر است! » و نیز در اخلاق اسلامی سفارش شده است که برادرانتان را در دعا کردن (صادقانه) بر خود مقدم بدارید که خداوند ضمانت کرده است که هرکس اینگونه کند من یک میلیون برابر آنچه می خواهد، به او خواهم داد!
سه اثر عجیبِ دعا برای غیر
در این باب یک روایت برای شما بخوانم که بندہ این روایت را از مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی نقل مي كنم : که پیغمبر اکرم)صلّی الله علیه وآله وسلّم) فرمود:
«مَنْ قَالَ اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ مُؤْمِنٍ خَلَقَهُ اللَّهُ مُنْذُ خَلَقَ اللَّهُ آدَمَ إِلَی أَنْ تَقُومَ السَّاعَةُ حَسَنَةً وَ مَحَا عَنْهُ سَیِّئَةً وَ رَفَعَ لَهُ دَرَجَةً».
در این روایت آمده که اگر کسی برای مؤمنین و مؤمنات طلب مغفرت کند، خداوند به عدد هر مؤمنی که از هنگام خلقت آدم تا قیامت خلق می کند، برای او سه چیز در نظر می گیرد؛ برایش حسنه می نویسد و از گناهانش می کاهد و بر مقامش می افزاید.
ایشان می فرمایند که من این روایت را که خواندم، تعجب کردم. می دانید تعجب ایشان برای چیست؟ چون ما مخلوقیم، محدودیم و تَنگ نظریم؛ لذا تعجب می کنیم که چگونه اگر یک نفر بگوید: «اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَات» به عدد تمام انسان¬های مؤمنی که خدا از زمان حضرت آدم تا به قیامت خلق کرده، خداوند در نامه عمل او به عدد همه آن ها حسنه می نویسد! تازه این اولین چیزی است که خدا در عوض این دعا به داعی می دهد. دوم، «وَ مَحَا عَنْهُ سَیِّئَةً»؛ خداوند به ازای این کاری که کرده، یک گناه هم از او پاک می کند و او را از آلودگی معصیت تطهیر می کند. سوم، «وَ رَفَعَ لَهُ دَرَجَةً»؛ از آن طرف نسبت به مقامات معنویه ، یک درجه او را بالا می برد. دعای برای دیگری این سه اثر را دارد. هم پاداش بسیار دارد، هم تطهیر دارد و هم ترفیع مقام و درجه دارد.
بنابر این تأکید بر دعا برای غیر به این جهت است که اثر این دعا برای داعی بیشتر است نسبت به تاثیری که برای مدعوٌّ له دارد. ما با این دعا، بیشتر به دست می آوریم؛ هم از نظر پاداش و حسنه، هم از نظر تطهیر از گناه و هم از نظر مقامات معنویه و ترفیع درجه.
بیاییم امشب بریم در خانه خدا و دستهای نیاز مان را بالا ببریم و بگوییم که پرورگارا! بتصدق این ماہ عظیم امشب تمام مومنین و مومنات را ببخش از آنها درگذر ۔۔۔
🍂🍃🌸🍂🍃🌸
🍂🍃🌸🍂🍃🌸
🍂🌸🍂
🌸
📛زود قضاوت نکنیم ❗️
✳️👈🏻هیزم شکن صبح از خواب بیدار شد و دید تبرش ناپدید شده.
شک کرد که همسایه اش آن را دزدیده باشد برای همین تمام روز او را زیر نظر گرفت.
✴️👈🏻متوجه شد همسایه اش در دزدی مهارت دارد
مثل یک دزد راه می رود مثل دزدی که می خواهد چیزی را پنهان کند پچ پچ میکند.
❇️👈🏻آن قدر از شکش مطمئن شد که تصمیم گرفت به خانه برگردد لباسش را عوض کند و نزد قاضی برود.
اما همین که وارد خانه شد تبرش را پیدا کرد. زنش آن را جابه جا کرده بود.
💟👈🏻مرد از خانه بیرون رفت و دوباره همسایه را زیر نظر گرفت: و دریافت که او مثل یک آدم شریف راه می رود حرف می زند و رفتار می کند!
🌸
🍂🌸🍂
🍃🍂🌸🍃🍂🌸
🍃🍂🌸🍃🍂🌸
🍂🍃🌸🍂🍃🌸
🍂🍃🌸🍂🍃🌸
🍂🌸🍂
🌸
✨ختم بسيارمجرب از شيخ بهائي✨
📚دانشمند محترم آقاى شيخ محمد رازى مى نويسد: به نقل از حجة الاسلام و المسلمين آقاى حاج سيد نورالدين آية الله زاده ميلانى
، از ايشان شنيدم كه آقاى ياسرى فرمود در ورقه اى ختمى را با آداب آن ديدم كه از قول شيخ بهايى قدس سره نوشته است: هر كس اين عمل را در طول ده روز انجام دهد به اين ترتيب كه روز جمعه شروع و تا ده روز پايان آن روز يكشنبه مى شود، اگر مطلب و حاجتش برآورده نشود مرا لعنت كند، روزى صد بار بگويد: بسم الله الرحمن الرحيم يا مفتح الابواب يا مقلب القلوب و الابصار و يا دليل المتحيرين و يا غياث المستغيثين توكلت عليك يا رب فاقض حاجتى واكف مهمى و لا حول و لا قوة الا بالله العلى العظيم و صلى الله على محمد و اله اجمعين
🌸
🍂🌸🍂
🍃🍂🌸🍃🍂🌸
🍃🍂🌸🍃🍂🌸
💠قوت غالب در فطریه
💬سؤال:
کسی که در طول سال، بیشتر برنج استفاده می کند تا نان، آیا باید سه کیلو برنج یا مبلغ آن را برای فطریه بدهد؟
✅ پاسخ:
فطریه اگر از گندم، جو، خرما، برنج و مانند اینها یا پول هر کدام داده شود، کفایت می کند و منحصر به قوت غالب شخص نیست.
🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙
💠 پرداخت زکات فطره به فقیر گناهکار
💬 سؤال:
چه گناهانی موجب می شود، پرداخت زکات فطره به فقیر گناهکار، جایز نباشد؟
✅ پاسخ:
به طور کلی، احتیاط واجب آن است که زکات فطره به فقیر شیعه داده شود. و احتیاط واجب آن است که به شراب خوار و کسی که آشکارا گناه کبیره انجام می دهد، فطریه داده نشود.
🌘🌘🌘🌘🌘🌘🌘🌘🌘🌘🌘
💠 پرداخت فطریه به سادات
💬 سوال:
آيا غير سادات ميتوانند به سادات فطريه بدهند؟
✅ پاسخ:
کسی که سیّد نیست نمی تواند به سیّد فطره بدهد حتی اگر سیّدی نانخور او باشد نمی تواند فطره او را به سیّد دیگر بدهد.
🔹 زكات فطره (فطريه) صدقه واجب نام دارد.
🔸دادن صدقه مستحبي به سيد فقير اشكال ندارد.
🔹سيد نمى تواند از غير سيد زكات بگيرد.
📚 توضيح المسائل 16مرجع، م 2009
🌜🌜🌜🌜🌜🌜🌜🌜🌜🌜🌜
💠فطریه جنین
💬سؤال:
آیا برای جنین لازم است فطریه پرداخت شود؟
✅پاسخ:
فطریه جنین واجب نیست.
🌙🌙🌙🌙🌙🌙🌙
💠مصرف زکات فطره
💬سؤال:
زکات فطره در چه راهی باید مصرف شود؟
✅پاسخ:
مصرف فطریه همان مصرف زکات است؛ ولی احتیاط این است که به فقرای مومن داده شود.
انسان می تواند زكات را در مواد ذیل مصرف كند:👇
۱- فقیر: و آن كسی است كه مخارج سال خود و عیالاتش را ندارد و كسی كه صنعت یا ملك یا سرمایه ای دارد كه می تواند مخارج سال خود را بگذراند، فقیر نیست.
۲- مسكین: و آن كسی است كه از فقیر سخت تر می گذارند.
۳-تحویل نماینده: كسی كه از طرف امام علیه السلام یا نایب امام مأمور است كه زكات را جمع و نگهداری نماید و به حساب آن رسیدگی كند و آن را به امام علیه السلام یا نایب امام یا فقرا برساند.
۴-بدهکار:بدهكاری كه نمی تواند قرض خود را بدهد.
۵- سبلالله: یعنی كاری كه مانند ساختن مسجد، منفعت عمومی دینی دارد، یا مثل ساختن پل و اصلاح راه كه نفعش به عموم مسلمانان می رسد و آنچه برای اسلام نفع داشته باشد به هر نحو كه باشد.
۶- ابن السبیل:یعنی مسافری كه در سفر در مانده شده.
مسابقه اسب سیاه و سفید!!!
دو نفره نشسته بودن پای تلویزیون و مسابقه اسب سواری رو تماشا میکردند، گفتند بیا شرط بزنیم سر یک میلیون تومن که کی میبره. یکی روی اسب سفید شرط بست و یکی روی اسب سیاه.
اسب سفید برنده شد و طرف بازنده یه تومن رو داد بهش
اونیکه برنده شده بود کمی با خودش کلنجار رفت و گفت نه نمیتونم اینو قبول کنم، رفیقش گفت چرا؟ گفت: آخه من این فیلم رو سه بار دیده بودم! رفیقش گفت نوش جونت، من ۵ بار دیده بودم، گفتم شاید این بار برنده بشه!
دقیقا ما هم همینیم روی اسب سیاه مدام شرط میبندیم و میگیم شاید ما فرق کنیم و درست دربیاد. اما خدا روشن و واضح میگه مگه نمیبنی انسانهای قبل از خودت رو؟
نمیشه که تو ظلم کنی و حق مردم رو بخوری و تهش تو هم برنده بشی
CamScanner ۰۴-۰۷-۲۰۲۴ ۲۲.۴۰.pdf
1.61M
دعا و اعمال شب ۲۸ ماه رمضان👆👆👆👆
به همراه معنی
برگرفته از کتاب اقبال سید بن طاوس
این دعاها در مفاتیح نیست، حتما بخوانید 👆👆👆👆👆👆