eitaa logo
آرشیو مطالب(سخنرانی)
2هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
995 ویدیو
22 فایل
💠 اللّٰهمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّكَ ٱلْفَرَجَ 💠 https://eitaa.com/joinchat/2017460411C29baaffe93 تعرفه وتبلیغات👇🏼👇🏼👇🏼👇🏼 @kianatv ─┅═ ༅✤ ⃟ ⃟ ‌✤༅═┅─ #کانال_آرشیو_مطالب_سخنرانی #احادیث_روایات_صوت_متن_سخنرانی @archive_mataleb_sokhanrani
مشاهده در ایتا
دانلود
sharh-doa-roozhaye-mah-e-ramezan-mojtehedi_sharh-doa-rooz-aval-ramezan_11.mp3
9.05M
🔰 شرح و تفسیر ماه رمضان 💠 دعای روز ۱۱ 🎤 با بیان شیرین آیت الله مجتهدی تهرانی رحمت الله علیه 👌 به همراه بیان یک نکته شرعی مورد توجه در
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🍃بر نور جمال پاک احمد صلوات 💕 🌸🍃برعطر وجود حی سر مد صلوات 💕 🌸🍃بر وجه نکوی و خلق نکوی رسول💕 🌸🍃بر خاتم انبیاء محمد و آل محمد صلوات💕 💕🌸اللّهُمَّ‌صَلِّ‌عَلي              💕🌸مُحَمَّدوَآلِ‌مُحَمَّد                           💕🌸وَعَجِّل‌فَرَجَهُــم ╰⊱☘⊱╮ღ꧁🌸꧂ღ╭⊱♥️≺
پاسخ کوبنده 💠 مردی به نام شریک بن اعور، سید و بزرگ قوم خود بود و در زمان معاویه زندگی می کرد. شکل بدی داشت، اسمش شریک بود و کلمه شریک اسم خوبی برای انسان نیست. پدرش را اعور می گفتند و اعور کسی است که یک چشمش معیوب باشد. در یکی از روزهایی که معاویه در اوج قدرت بود، شریک بن اعور به مجلس او آمد. معاویه از اسم نامطبوع وی و پدرش و همچنین از شکل بدش استفاده کرده و او را به باد تحقیر و اهانت گرفت. معاویه گفت: نام تو شریک است و برای خدا شریکی نیست. تو پسر اعوری و سالم از اعور بهتر است. صورت بدگلی هم داری و خوشگل بهتر از بدگل است. چرا قبیله ات تو را به سیادت و آقایی خود برگزیده اند؟ شریک در جواب گفت: به خدا قسم تو معاویه هستی و معاویه سگی است که عوعو می کند. تو عوعو کردی و نامت را معاویه گذاردند. تو فرزند حربی و سلم و صلح از حرب بهتر است. تو فرزند صخره ای و زمین هموار از سنگلاخ بهتر است. با این همه چگونه به مقام زمامداری مسلمین نایل آمده ای؟ سخنان شریک بن اعور، معاویه را شکست داد. شریک را قسم داد که از مجلس من خارج شو •┈••✾🍃🌺🍃✾••┈•
4_721038705925554887.mp3
13.84M
🔰 شرح و تفسیر ماه رمضان 💠 دعای روز یازدهم ✨اللهمّ حَبّبْ الیّ فیهِ الإحْسانَ وكَرّهْ الیّ فیهِ الفُسوقَ والعِصْیانَ وحَرّمْ علیّ فیهِ السّخَطَ والنّیرانَ بِعَوْنِكَ یا غیاثَ المُسْتغیثین. خدایا در این روز احسان و نیکویی را محبوب من و فسق ‌و معاصی را ناپسند من قرار ده و در این روز خشم و آتش قهرت را بر من حرام گردان به یاری خود ای فریادرس فریاد خواهان✨ 🎤 با بیان شیرین آیت الله مجتهدی تهرانی رحمت الله علیه 👌 به همراه بیان یک نکته شرعی مورد توجه در
142971_690.mp3
4.16M
📖 ترتیل سریع جزء یازدهم قرآن کریم 🎙 قاری محترم استاد معتز آقایی ❤️
ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ! ﻫﺮ ﻛﻪ ﺭﺍ ﺗﻮ (ﺑﺨﺎﻃﺮ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺑﺪﺵ) ﺑﻪ ﺩﻭﺯﺥ افکنی، ﭘﺲ ﺑﻲ ﺷﻚ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﺭ ﻭ ﺭﺳﻮﺍ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺍی ﻭ ﺑﺮﺍی ﺳﺘﻤﮕﺮﺍﻥ ﻫﻴﭻ ﻳﺎﻭﺭی ﻧﻴﺴﺖ. آل عمران ۱۹۲ پیام های آیه ﺍﺯ ﺍﻣﺎم ﺑﺎﻗﺮﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ی «ﻭ ﻣﺎ ﻟﻠﻈّﺎﻟﻤﻴﻦ ﻣﻦ ﺃﻧﺼﺎﺭ» ﺳﺆﺍﻝ ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: یعنی ﺁﻧﻬﺎ ﺍﻣﺎﻣﺎنی ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ﺗﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻧﺎم ﺑﺨﻮﺍﻧﻨﺪ، (ﻭ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺷﻔﺎﻋﺖ ﻛﻨﻨﺪ). ١- ﺁﺗﺶ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺳﺨﺖ ﺍﺳﺖ، ﺍﻣّﺎ ﻧﺰﺩ ﺧﺮﺩﻣﻨﺪﺍﻥ ﻛﻪ ﺧﻮﺍﻫﺎﻥ ﻛﺮﺍﻣﺖ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺧﻮﺍﺭی ﻭﺭﺳﻮﺍیی ﻗﻴﺎﻣﺖ، ﺩﺭﺩﻧﺎﻙ ﺗﺮ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ. ٢- ﺳﺘﻤﮕﺮﺍﻥ، ﺍﺯ ﺷﻔﺎﻋﺖِ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﻣﺤﺮﻭم ﻫﺴﺘﻨﺪ.
💢↶ شرح دعای روز یازدهم ✍آیت اللہ مجتهدی تهرانی ره 【اَللّٰهُمَّ حَبِّبْ اِلَیَّ فیهِ الاِْحْسانَ】 خدایا كاری كن که من خوبی را دوست داشته باشم و از بدی و گناہ بدم بیاید خدایا كاری كن که كار خوب انجام دهیم یا به درمی یا به قدمی و یا به زبانی آدم باید از انجام كارهای خوب لذت ببرد و در احسان ریاكاری نكنند تا در این صورت در قیامت به او اجر دهند بهترین خوبی‌ها این است که كسی به بستگان فقیرش کمک كند بعضی‌ها به فامیل مستحق خود رسیدگی نمی‌كنند و به اشخاص دیگر کمک می‌كنند حدیث داریم که بهترین شما كسی است که غذا درست كند و به در خانه‌ها ببرد خوب است که به یاد مردگان خود غذائی درست كنید و شب‌های جمعه آن را پخش كنید روایت داریم که روح مردگان مؤمنین شب‌های جمعه به در خانه فرزندان خود می‌آیند و طلب روزی می‌كنند هیچگاہ خودتان را خوب مپندارید و در نمازهای شب پیش خود بگوئید که هنوز بد هستید ⬅️ امام سجاد علیه‌السلام با آنکه معصوم است در دعای ابوحمزہ ثمالی می‌فرماید: خدایا آیا بین بندگان كسی از من بدتر وجود دارد؟ 【وَ كَرِّهْ اِلَیَّ فیهِ الْفُسُوقَ وَالْعِصْیانَ】 خدایا كاری كن تا از فسق و معصیت بدم بیاید آیا می‌شود كسی از گناہ بدش بیاید؟ بله وقتی شما عادل شدید گناہ در نظرتان بد می‌شود معصومین علیهالسلام به این دلیل گناہ نمی‌كنند که معصیت در نظر آنها زشت است 【وَ حَرِّمْ عَلَیَّ فیهِ السَّخَطَ وَالنّیرانَ】 خدایا غضب و آتش خودت را بر من حرام كن جهنم مصیبت‌های بسیاری دارد و ان شاء‌اللہ هر كسی با ولای امیر‌المؤمنین علیه‌السلام و ولای اهل بیت علیه‌السلام از دنیا برود جهنم نمی‌رود ⬅️ امام صادق علیه‌السلام می‌فرمود: ایمانتان را با خودتان بیاورید ما دستگیری و شفاعت می‌كنیم 【بِعَوْنِکَ】 به کمک تو ای خدا تا خدا ما را کمک نكند نمی‌توانیم به محتویات این دعا دست پیدا كنیم البته باید عمل هم بكنیم اگر یک گام به سمت خدا بردارید خدا چند گام به سمت شما حركت می‌كند برای اینكار با خدا ارتباط بگیرید با حضور در مساجد و زیارت‌گاهها با خدا ارتباط بگیرید 【یا غِیاثَ الْمُسْتَغیثینَ】 هر كس پناہ و فریادرس می‌خواهد خدایا تو پناهش می‌دهی و با این عبارت از خدا می‌خواهیم كه دعای ما را مستجاب كند
💙🍃 🍃🍁 💠✍آیت الله بهجت (ره) می فرمودند:این ڪارها را به این نیّت که اگر مردن بیمار، حتمی نیست، به وسیله این ها شفا یابد، انجام دهید: ⇇✨مقدار ڪمی از خاڪ پاڪ مدفن سیّدالشهدا علیه السّلام را در آب زمزم مخلوط ڪرده و هفتاد مرتبه سوره «حمد» بر آن بخوانید و در نوبت هاے متعدد، هر روز به بیمار بخورانید، تا زمانی ڪه شفا یابد.به فقیران «متعدد» صدقه بدهید، گرچه صدقه اے ڪه به هر ڪدام میدهید، ڪم باشد. ⇇✨روزے هفت بار سوره «حمد» را به نیّت شفاےاو بخوانید.هر ڪس نزد بیمار میرود، براے شفایش سوره «حمد» بخواند.بیمار را به مشاهد مشرَّف (مزار معصومان علیه السّلام و …) ببرید و اگر نمی تواند، همین طور نیّت و توجّه ڪند ڪه به آن مشاهد رفته و زیارت ڪند، و همین ڪه نیّت شفا یافتن به آن زیارتگاه برود، ڪافی است.حدیث ڪساء را (مکرَّراً) براے شفےی او بخوانید. (و هنگام خواندن در مجلسی ڪه این حدیث را میخوانید، عود روشن ڪنید.) 📚 عرفان و عبادت، ص۳۹۲  
وای برکسی که پس از مرگ ازخواب غفلت بیدار شود . ای مردم، دنیاخانه گذراست وآخرت خانه ماندن؛ پس از گذرگاه خود برای جایگاه دایمی خود توشه برگیرید وپرده های خودرانزد کسی که همه اسرار شمارامی داند ندرید! ودلهای خودرا ازدنیا بیرون ببرید که در دنیا آزمایش می شوید وبرای غیر اموریکه داخلش هستیدآفریده شده اید؛ چون آدمی بمیرد مردم گویند : چه بجای گذاشت؟ وفرشتگان می گویند: چه پیش فرستاد؟ پدرآمرزیده ها! پاره ای ازآنچه راکه دارید پیش فرستید تا فرصتی برای شماباشد وهمه را پس ازخود بجای ننهید که وبال وجوب انفاق آن برشماخواهد ماند! 🌹 امیرالمومنین علی (علیه السلام)
. ┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄ ا🕊🕊🕊🕊 ا🕊📖🕊 نکاتی از جزء یازدهم ا🕊🕊 قرآن کریم ا🕊 ⭕️ شفای همه دردها قرآن خود را اینگونه معرفی می‌کند: 📖 یا أَیُّهَا اَلنّٰاسُ قَدْ جٰاءَتْکُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَ شِفٰاءٌ لِمٰا فِی اَلصُّدُورِ وَ هُدیً وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ (یونس/۵۷) 👈 ای مردم! همانا از سوی پروردگارتان پند و اندرزی برای شما آمد، که مایه ی شفا برای آنچه در سینه‌های شماست، و هدایت و رحمتی برای مؤمنان است. 🔹 قرآن هم است 👈 "مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّکُمْ" 🔹 هم مایه ی بیماری دلها است 👈 "شِفٰاءٌ لِمٰا فِی الصُّدُورِ" 🔹 هم مایه و راهنمایی است 👈 "هُدیً" 🔹 و هم برای مؤمنان است 👈 "رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ" 🔸پیامبر اکرم (ص) فرمود: "در هجوم فتنه‌های تیره و وحشتناک، به قرآن پناه ببرید، که هم موعظه است، هم شفاء، هم نور و هم رحمت." 📚 بحار الانوار، ج ۹۲، ص ۱۷. 🔸 امیرالمومنین علی (ع) در نهج البلاغه می‌فرماید: "از قرآن برای بیماریهای خود شفا بطلبید، و به آن برای حل مشکلاتتان استعانت بجوئید، زیرا در قرآن شفای بزرگترینِ دردها است، که آن دردِ کفر و نفاق و گمراهی و ضلالت است." 📚 نهج البلاغه، خطبه ۱۷۶. 🕊 🕊🕊 🕊🌷🕊 🕊🕊🕊🕊
ـ🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 ‌ـ🌸🍃🌸🍃🌸 ﷽ ‌ـ🍃🌸🍃 ‌ـ🌸 ‌ بخار آب حموم روزه رو باطل می‌کنه؟ ✅ پاسخ: بستگی داره. 👈 اگه غلیظ باشه: 📚 آیات عظام مکارم، وحید: احتیاط واجب اینه که در حال روزه‌داری، بخار غلیظ به حلق نرسه. 📚 آیات عظام امام، خامنه‌ای، زنجانی، سیستانی و نوری: بخار حتی اگه غلیظ هم باشه، روزه رو باطل نمی‌کنه؛ اما اگه به‌صورت آب دربیاد و اون رو قورت بدین، روزه باطل می‌شه (سیستانی: مگر اینکه آب این‌قدر کم باشه که در آب دهن از بین بره). 👈 اگه غلیظ نباشه: 📚 همه مراجع: این‌جور بخاری روزه رو باطل نمی‌کنه، مگر این‌که به‌صورت آب دربیاد و روزه‌دار اون قورت بده. دراین‌صورت، روزه باطله. 🔺 توضیح‌المسائل ۱۶ مرجع، م۱۶۰۵؛ عروةالوثقی، ج۲، فصل فیمایجب الامساک عنه‌السادس؛ منهاج‌الصالحین، ج۲، المفطرات‌السادس؛ سیستانی، رساله جامع، ج۱، م۱۹۸۵؛ زنجانی، استفتائات سایت؛ مکارم، رساله، م۱۳۶۲. رمضانی
📚 حکم آرایش کردن برای شخص روزه‌دار رمضانی
🔘 هر چیزی را نگو...! ✅الإمامُ عليٌّ عليه السلام ـ في وصِيَّتِهِ لابنِهِ محمّدِ ابنِ الحَنَفيَّةِ ـ : يا بُنَيَّ ، لا تَقُل ما لا تَعلَمُ ، بل لا تَقُل كُلَّ ما تَعلَمُ ؛ فإنَّ اللّه َ تباركَ و تعالى قد فَرَضَ على جَوارِحِكَ كُلِّها فَرائضَ يَحتَجُّ بها علَيكَ يَومَ القِيامَةِ و يَسألُكَ عَنها ، امام على عليه السلام ـ در سفارش خود به فرزندش محمّد بن حنفيّه ـ فرمود: فرزندم! آنچه نمى دانى مگوى، بلكه همه آنچه را هم كه مى دانى مگوى؛ زيرا خداوند تبارك و تعالى بر همه اندامهاى بدنت فرايضى مقرّر فرموده است كه روز قيامت با آنها در برابر تو حجّت مى آورد و نسبت به آنها تو را بازخواست مى كند. 📚كتاب من لا يحضره الفقيه ج ۲ ص ۳۲۶ رمضانی
ـ⁣⁣⁣⁣☘️⁩🌼‌☘️⁩🌼‌ ـ⁣⁣⁣⁣⁩🌼‌☘️⁩🌼‌﷽ ـ⁣⁣⁣⁣‌☘️⁩🌼‌ ـ⁣⁣⁣⁣🌼 كسى كه توی شب‌های ماه رمضان جُنُب شده و به‌خاطر خجالت‌کشیدن یا چیز دیگه‌ای، تا نزديک اذان صبح غسل نکرده تا وقت تنگ شده و بعد تيمم بدل از غسل كرده، روزه‌ش درسته؟ 📚 آیات عظام امام خمینی، خامنه‌ای، مکارم سیستانی، شبیری و نوری: 👈 اگرچه به‌خاطر اینکه عمداً غسل رو عقب انداخته، گناه کرده؛ اما اگه قبل از اذان صبح تيمم كنه، روزه‌ش درسته. 📚 آيت‌الله وحيد: 👈 چنین کسی به‌خاطر اینکه عمداً غسل رو عقب انداخته، گناه کرده. در این شرایط، بنابر احتیاط واجب، باید قبل از اذان صبح تيمم كنه، روزه‌ش رو بگیره و بعداً هم یک روزه به جای اون روزهٔ قضا بگیره. ⭕️ نکته: «وقت تنگ شده»، یعنی از نظر زمانی دیگه فرصت کافی برای غسل‌کردن وجود نداره. ⭕️ نکته: احتیاط واجب، یعنی توی این مسئله می‌تونیم به نظر مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون عمل کنیم که فتوای قطعی داره. ⭕️ نکته: جنابت، یعنی حالتی که بعد از رابطه جنسی یا خارج‌شدن آب منی برای انسان به‌وجود می‌آد. بعد از جنب‌شدن، باید حتماً غسل جنابت کرد. 🔺توضيح‌المسائل مراجع، م۱۶۲۱؛ مكارم، توضيح‌المسائل، م۱۳۷۱؛ نورى، توضيح‌المسائل، م۱۶۱۸؛ وحيد، توضيح‌المسائل، رمضانی
ـ⁣⁣⁣⁣🌸🎊🌸🎊🌸 ـ⁣⁣⁣⁣🎊🌸🎊🌸 ـ⁣⁣⁣⁣🌸🎊🌸﷽ ـ⁣⁣⁣⁣🎊🌸 ـ⁣⁣⁣⁣🌸‌‌ حاج‌آقا! ماه رمضان می‌شه مسافرت کرد؟ اون‌وقت حكم روزه‌مون چی می‌شه؟ 📚 آیات عظام رهبری، مکارم، سیستانی، وحید، نوری: مسافرت در ماه رمضان اشكال نداره؛ اما اگه براى فرار از روزه است، قبل از 23 رمضان بهتره انجام نشه. 👈 به هر حال، اگه مسافرت رفتین، نمی‌تونین روزه بگیرین؛ مگه اینکه: 1️⃣ جوری راه بیفتین که تا قبل از اذان ظهر به «وطن‌» یا «جایی که نیت موندن ده روز دارین» برسین. 2️⃣ بعد از اذان ظهر راه بیفتین و تا قبل از ظهر فردا به «وطن‌» یا «جایی که نیت موندن ده روز دارین» برسین. 3️⃣ جایی که هستین، اگه وطنتون نیست، قصد موندن ده روز کنین. ⭕️ نکته: از مراجع بالا، مقام معظم رهبری می‌گن فقط درصورتی‌که از شب قبل تصمیم به سفر گرفته باشین، فرداش می‌تونین روزه رو افطار کنین؛ اما اگه صبح تصمیم گرفتین که برین سفر، بنابراحتیاط واجب باید اون روز رو تا اذان مغرب روزه باشین و بعداً قضاش رو هم بگیرین. ⭕️ نکته: احتیاط واجب، یعنی توی این مسئله می‌تونیم به نظر مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون عمل کنیم که فتوای قطعی داره. 🔺 توضيح‌المسائل مراجع، م۱۷۱۵و ۱۷۰ و احکام مسافر؛ العروة‌الوثقى، فصل۷۶، م۲۵؛ همان، فصل۱۰، م۵؛ ویکی شیعه. رمضانی
اميرالمومنين عليه السلام (ع) : کُلَّ یَومٍ لَا یُعصَیَ اللهُ تَعالَی فِیهِ فَهُوَ یَومُ عِیدٍ هر روزي که در آن گناه نشود، روز عيد است... 📚نهج البلاغه ص۸۵۲ رمضانی
📚 ترک روزه به دلیل بیماری 💠 سؤال: هنگام روزه گرفتن به دلیل افت قند خون در طول روز دچار سردرد میگرنی می شوم و ادامه روزه برایم مقدور نیست؛ آیا لازم است که روزه بگیرم تا زمانی که سردرد ها رخ دهد و بعد ادامه ندهم و یا از ابتدای روز می توانم روزه نگیرم؟ ✅ جواب: اگر بدانید یا احتمال عقلایی بدهید که روزه موجب بیماری یا تشدید یا افزایش طول آن می شود، روزه واجب نیست و از ابتدای روز می توانید روزه نگیرید ولی در صورتی که تا ماه رمضان بعد بتوانید باید قضای آن را بگیرید. --------------- 📚 منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
ایات مهدوی 7.mp3
3.2M
💠 سلسله مباحث 7 ❇️جلسه هفتم 🎤 با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین ( معاونت مرکزتخصصی مهدویت کشور و معاونت فرهنگ ، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) کشور) 🌀 بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود عج استان مازندران
ایات مهدوی 10.mp3
2.28M
💠 سلسله مباحث 10 ❇️جلسه دهم 🎤 با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین ( معاونت مرکزتخصصی مهدویت کشور و معاونت فرهنگ ، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) کشور) 🌀 بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود عج استان مازندران
ایات مهدوی 12.mp3
3.48M
💠 سلسله مباحث 12 ❇️جلسه دوازدهم 🎤 با توضیحات حجت الاسلام و المسلمین ( معاونت مرکزتخصصی مهدویت کشور و معاونت فرهنگ ، آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) کشور)
12.mp3
9.29M
🔰 شرح و تفسیر ماه رمضان 💠 دعای روز 12 🎤 با بیان شیرین آیت الله مجتهدی تهرانی رحمت الله علیه 👌 به همراه بیان یک نکته شرعی مورد توجه در
اهميت ماه مبارک رمضان 💠 در روایتی از پیامبر اکرم«صلی الله علیه و آله و سلم» وارد شده است که: إِنَّ لِرَبِّكُمْ فِي أَيَّامِ دَهْرِكُمْ نَفَحَاتٍ أَلَا فَتَعَرَّضُوا لَهَا خداوند متعال گاهی فرصت‌هایی را ـ و به تعبیر روایت نسیم‌هایی را ـ در زندگی انسان قرار می‌دهد که انسان بایستی خود را در معرض این نسیم‌ها قرار دهد و الاّ خسارتی می‌بیند که به آسانی قابل جبران نیست. یکی از این فرصت‌های مبارک، روزها و شب‌های ماه مبارک رمضان است. این فرصت به اندازه‌ای مقدّس و با برکت است که پيامبر اكرم«صلی الله علیه و آله و سلم»در مورد آن فرمودند: مردم، ماه خدا با بركت و رحمت و آمرزش به شما رو كرده است، ماهى است كه پيش خدا بهترين ماه است و روزهايش بهترين روزها و شب‌هايش بهترين شب‌ها و ساعاتش بهترين ساعات. آن ماهى است كه در آن دعوت شديد به ميهمانى خدا و اهل كرامت خداييد در آن. نفس‌هاى شما در آن تسبيح است و خواب شما در آن عبادت است. كردارتان در آن پذيرفته و دعايتان مستجاب. از خدا بخواهيد با نيات درست و دل‌هاى پاك كه شما را براى روزه در آن و خواندن قرآن موفق دارد. بدبخت آنكه از آمرزش خدا در اين ماه‏ محروم گردد. به گرسنگى و تشنگى خود در آن گرسنگى و تشنگى روز قيامت را ياد كنيد و بر فقراء و مساكين خود صدقه دهيد و بزرگان خود را احترام كنيد و خردان را ترحم كنيد و صلۀ رحم كنيد و زبان‌ها نگه داريد و از آنچه خدا ديدنش را حلال نكرده، چشم بپوشيد و آنچه را از شنيدنش حلال نكرده، گوش ببنديد و بر يتيمان مردم مهر ورزيد تا بر يتيمان شما مهر ورزند و به خدا از گناهان خود توبه كنيد و در وقت نماز دست به دعا برداريد كه بهترين ساعت‌ها است. خدا در آن نظر لطف به بندگان خود دارد، به مناجات آنها پاسخ دهد و فرياد آنها را لبيك گويد و درخواست آنها را بدهد و دعاى آنها را مستجاب كند. مردم، نفس شما گروي كردار شما است، آن را به استغفار رها كنيد. دوش شما از گناهان شما بار سنگينى دارد، به طول سجود آن را سبك كنيد و بدانيد كه خداى تعالى به عزّت خود قسم خورده كه نمازخوانان و ساجدان را عذاب نكند و آنها را روز قيامت به هراس دوزخ نيندازد. مردم، هر كدام از شما يك روزه‌دار را افطار دهد، در اين ماه نزد خدا ثواب آزاد كردن بنده‏اى دارد و گناهان گذشته‏اش آمرزيده گردد. .... مردم، هر كه در اين ماه خوش‏خلقى كند، جواز صراط او باشد در روزى كه همۀ قدم‌ها بلغزد. هر كه در آن تخفيف دهد بر مملوكان خود، خدا حسابش را تخفيف دهد و هر كه شر خود را باز دارد، خدا خشم خود را از او باز دارد روزى كه ملاقاتش كند و هر كه در آن يتيمى را گرامى دارد، خدا روز ملاقاتش او را گرامى دارد و هر كه در آن صلۀ رحم كند، روز ملاقات با او صله نمايد به رحمت خود و هر كه قطع‏ رحم كند، خدا در روز ملاقاتش رحمت خود از او ببرد. هر كه نماز مستحبى بخواند، خدا برات آزادى از آتش برايش بنويسد و هر كه در آن واجبى ادا كند، ثواب كسى دارد كه هفتاد واجب در ماه‌هاى ديگر ادا كند و هر كه در آن بر من بسيار صلوات فرستد، خدا، روزى كه ميزان‌ها سبك است، ميزانش را سنگين كند. هر كه يك آيۀ قرآن در آن بخواند، چون كسى باشد كه در ماه‌هاى ديگر يك ختم قرآن بخواند. مردم، درهاى بهشت در اين ماه گشوده. از خدا بخواهيد كه آنها را نبندد به روى شما. درهاى دوزخ در اين ماه بسته است، از پروردگار خود بخواهيد كه به روى شما آنها را نگشايد. شياطين در آن به بندند، از پروردگار خود بخواهيد كه ديگر آنها را بر شما مسلّط نكند. در روایت ديگری از پیامبر اکرم«صلی الله علیه و آله و سلم» می‌خوانیم: مَنْ ذَكَرَنِي فَلَمْ يُصَلِّ عَلَيَّ فَقَدْ شَقِيَ وَ مَنْ أَدْرَكَ رَمَضَانَ فَلَمْ تُصِبْهُ الرَّحْمَةُ فَقَدْ شَقِيَ وَ مَنْ أَدْرَكَ أَبَوَاهُ أَوْ أَحَدَهُمَا فَلَمْ يَبَرَّ فَقَدْ شَقِي شقی است کسی که نام مرا ببرد و بر من درود نفرستد. شقی است کسی که ماه مبارک رمضان را درک کند و مشمول رحمت قرار نگیرد. شقی است کسی که والدین خود یا یکی از آنان را درک کند، امّا به آنان احسان نکند. و حقیقتاً چنین است. در این ماه بندگان میهمان خداوند متعال‌اند. معنای این میهمانی این نیست که خداوند شکم بندگان را سیر می‌کند؛ معنایش این است که بندگان می‌توانند در این ماه مبارک رشد معنوی پیدا کنند و روزه، دعا، راز و نیاز با خداوند و سایر عبادات در این ماه، موجب رشد معنوی شده و روز به روز آنان را به سازندگی روح، ریشه‌کن کردن صفات رذیله و غرس درخت فضائل به جای آن، نزدیک سازد. غنیمت شمردن این فرصت مبارک، انسان را به مقام قرب الهی می‌رساند. فرصت کم‌نظیر شب‌های قدر، برای پیشرفت سیر و سلوک، بسیار مفید است. بندگان می‌توانند با استفاده از این ماه مبارک، بر نفس امّاره مسلط شوند و به جای اینکه خادم نفس اماره باشند، آن را تابع خود کنند.
در این صورت، دنیا و آخرت آنان تأمین خواهد شد. اما توجّه به این نکته ضروری است که برای رسیدن به این مقامات، صرف اجتناب از مبطلات فقهی، کافی نیست. آنچه در رساله‌های عملیّۀ مراجع معظّم تقلید آمده، شرایط صحت روزه است و روزۀ صحیح با روزۀ مقبول فاصلۀ زیادی دارد. روزۀ صحیح آن است که قضا و کفاره را ساقط می‌کند، اما روزۀ مقبول، علاوه بر شرایط صحت روزه، به امور دیگری نيز نیازمند است. از جمله اینکه تمامی اعضاء و جوارح انسان باید روزه باشند. چشم او به نامحرم نگاه نکند، گوش او شنوندۀ غنا و غیبت نباشد، زبان او گویندۀ غیبت و تهمت نباشد. روزه‌ای که با این امور همراه است، اگر چه قضا و کفاره ندارد، امّا روزه‌ای نیست که پروردگار عالم آن را بپذیرد، روزه‌ای نیست که وقتی روزه‌دار هنگام افطار می‌گوید: «اللهم لک صمت»، ملائکه گفتۀ او را تصدیق کنند. علاوه بر این، انسان آرام آرام باید به جایی برسد که دل او نیز روزه باشد؛ یعنی غیر خدا را وارد آن نکند و تمام توجه انسان به ذات باری‌تعالی باشد. و بهشت برای چنین روزه‌ای کم است؛ پاداش این روزه‌ ذات خداوند متعال است و چه سعادتی بالاتر از این که چنین پاداشی نتیجۀ عمل انسان باشد. و در تمام عالم وجود، تنها قلب انسان مؤمن است که ظرفیت چنین پاداشی را دارد. در حدیثی قدسی چنين آمده: لا يَسَعُنِي أرضِي وَ لا سَمَائِي وَ لکِن يَسَعُنی قَلبُ عَبدِي المُؤمِنِ زمین و آسمان وسعت مرا ندارند. تنها قلب بندۀ مؤمنم است که می‌تواند مرا در خود جای دهد. و معنای میهمانی خداوند تبارک و تعالی همین است. انسان نباید در این میهمانی به کمتر از این راضی شود وگرنه باخته است. اگر کسی توجه کند که ارزش و قدر او تا چه اندازه است و به کجاها می‌تواند برسد، از فرصت‌هایی نظیر ماه مبارک رمضان، نهایت استفاده را خواهد برد. دیگر به روزه‌ای که در رساله‌ها شرایطش را نوشته‌اند، اکتفا نخواهد کرد، بلکه تمام وجود او روزه‌دار خواهد بود. و چنین روزه‌ای است که انسان را به کمال حقیقی خویش نزدیک می‌سازد. مهم آن است که در این ماه مبارک و به تدریج در ماه‌های دیگر، عالم را محضر خدا ببیند و در محضر خدا ادب حضور را رعایت کند. در این صورت است که در همین دنیا، مصداق آیۀ شریفه «وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ ناضِرَةٌ ! إِلى‏ رَبِّها ناظِرَة » خواهد شد. خلاصۀ مطلب تا اینجا آنکه اولاً، همه باید از اینکه لیاقت حضور در این میهمانی را به دست آورده‌اند، بسیار خوشحال باشند. ثانیاً مؤمنین باید تلاش کنند که در این ماه بیش از پیش اهل توجه باشند. خداي ناکرده، آن طور نشود که این ماه بر کسی بگذرد و قدمی به جلو نرفته باشد. البته این توجه در تمامی روزهای سال لازم است. امام صادق«سلام الله علیه» در روایتی می فرمایند: مَنِ اسْتَوَى يَوْمَاهُ فَهُوَ مَغْبُونٌ وَ مَنْ كَانَ آخِرُ يَوْمَيْهِ خَيْرَهُمَا فَهُوَ مَغْبُوطٌ وَ مَنْ كَانَ آخِرُ يَوْمَيْهِ شَرَّهُمَا فَهُوَ مَلْعُونٌ وَ مَنْ لَمْ يَرَ الزِّيَادَةَ فِي نَفْسِهِ فَهُوَ إِلَى النُّقْصَانِ وَ مَنْ كَانَ إِلَى النُّقْصَانِ فَالْمَوْتُ خَيْرٌ لَهُ مِنَ الْحَيَاةِ هر کس دو روزش با یکدیگر برابر باشد، مغبون است. هر کس روز دومش نیکوتر از روز اول باشد، مورد غبطۀ دیگران است. هر کس دومین روزش بدتر باشد، ملعون است. هر کس در خود افزایشی نبیند، در حال کاهش است و هر کس رو به کاهش باشد، مرگ برای او بهتر از زندگی است. و ثالثاً روزه‌دار باید علاوه بر اجرای دستورات فقهی، به آنچه علمای علم اخلاق فرموده‌اند، نیز عمل نماید تا روزۀ او مورد قبول خداوند متعال قرار گیرد. مهم‌ترین شرط قبول روزه و بهترین عمل در این ماه، اجتناب از گناه است. أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ فِي هَذَا الشَّهْرِ الْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بهترين عمل در اين ماه اجتناب از محارم الهي است.‏ همچنين رسول اكرم«صلی الله علیه و آله و سلم» وقتي در خصوص فضيلت ماه مبارك رمضان سخن به ميان مي‌آورند، متذکّر اين مطلب مي‌شوند که تا جايي خواب و ديگر اعمال روزه‌دار عبادت به حساب مي‌آيد که گناه نکرده باشد: الصَّائِم فِي عِبَادَة الله وَ إن كَانَ نَائِماً عَلَی فِرَاشه، مَا لَم يَغتَب مُسلِماً روزه‌دار در حال عبادت خداوند است، اگر چه در بستر خويش خوابيده باشد،‌ مادامي كه از مسلماني غيبت نكند. بنابراين، يكي از شروط قبولي روزه، حفظ حقوق اجتماعي ساير مسلمانان است و اينکه در روايات آمده تمام اعمال و حركات روزه‌داران حتي خواب در اين ماه به حكم عبادت پروردگار است در صورتي خواهد بود كه وي از غيبت، تهمت، دروغ و شايعه‌پراكني و ديگر محرمات اجتناب ورزيده باشد. نکتۀ چهارم، لزوم اهتمام به دعا و راز و نیاز با خداوند متعال در این ماه شریف است.
بزرگان دین نام دعا را «کلام صاعد» گذاشته‌اند، در مقابل قرآن که «کلام نازل» است؛ یعنی دعا کلامی است که از طرف بنده به محضر ربوبی حضرت حق بالا می‌رود و چه افتخاری بالاتر از این که بنده بتواند هم‌کلام خدای خویش شود. اهمیّت دادن به قرائت قرآن هم در این ماه مبارک ضروری است. بسیاری از بزرگان در این ماه، هر سه روز یک دور قرآن را ختم می‌کرده‌اند. برخی تصور می‌کنندکه این گونه انس با قرآن داشتن سخت است، ولی باید بدانند كه برای عاشق ساعت‌ها مکالمه با معشوق، یک لحظه می‌نماید. و نکتۀ آخر، ارتباط با مسجد و روحانیت است که متأسفانه در جامعۀ امروز، بسیار کم‌رنگ شده است. از بزرگ‌ترین بلاهاست که لذت و حلاوت ارتباط با منبر و محراب از مردم گرفته شده است. پیامبر اکرم«صلی الله علیه و آله و سلم» می‌فرمایند: سَيَأْتِي زَمَانٌ عَلَى أُمَّتِي يَفِرُّونَ مِنَ الْعُلَمَاءِ كَمَا يَفِرُّ الْغَنَمُ عَنِ الذِّئْبِ ابْتَلَاهُمُ اللَّهُ تَعَالَى بِثَلَاثَةِ أَشْيَاءَ الْأَوَّلُ يَرْفَعُ الْبَرَكَةَ مِنْ أَمْوَالِهِمْ وَ الثَّانِي سَلَّطَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ سُلْطَاناً جَائِراً وَ الثَّالِثُ يَخْرُجُونَ مِنَ الدُّنْيَا بِلَا إِيمَانٍ روزگاری بر امّت من خواهد آمد که از علماء، آن گونه که گوسفندان از گرگ فرار می‌کنند، می‌گریزند. وقتی چنین شد، خداوند متعال، آنان را به سه بلا گرفتار می‌سازد: اول آنکه برکت را از اموالشان می‌گیرد. دوم، افرادی ستمکار بر آنان مسلط می‌کند و سوم آنکه از دنیا بدون ایمان خارج می‌شوند.
💜دعای_جلیل_الجبار(گشایش)💜 ✍روایت است که حضرت رسول(ص) فرمودند : هرکس هر وقت این دعا را بخواند چنان باشد که: ٣٦٠ حج کرده است و ٣٦٠ ختم قرآن کرده باشد و ٣٦٠ بنده آزاد کرده باشد و ٣٦٠ دینار صدقه داده باشد و ٣٦٠ اندوهگین را از غم رهایی بخشد. چون حضرت رسول(ص) این کلام را فرمود جبرئیل (ع) در رسید و گفت: یا رسول الله هر بنده از بندگان خدا وهر امتی از پیروان تو این دعا را در عمر خود  بخواند یا محمد به حرمت و جلال خودم قسم او را "هفت" چیز بدهم : 1⃣🌺فقر و درویشی را از او بردارم 2⃣🌺از سوال نکیر و منکر ایمن شود 3⃣🌺از صراط بگذرد 4⃣🌺از مرگ ناگهانی برهانم 5⃣🌺دوزخ را بر وی حرام گردانم 6⃣🌺از تنگی قبر ایمن نگه دارم 7⃣🌺از غضب سلطان و ظالم حفظ فرمایم ✍متن دعای جلیل الجبار به شرح زیر است:👇👇 بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ الجَلیلُ الجَبار، لااِلهَ اِلاَّاللهُ الواحِدُ القَهّارُ ، لا اِلهَ الاَّاللهُ العَزیزُ الغَفّار لااِلهَ اِلاَّ اللهُ الکَریمُ السَتّار،لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ الکَبیرُ المُتَعال؛لا اِلهَ الاَّ اللهُ وَحدَهُ لاشَریکَ لَه اِلهاً واحِداً رَبّاً و شاهِداً اَحَداً صَمَداً وَ نَحنُ لَهُ مُسلِمونَ وَ لااِلهَ اِلاَّ اللهً وَحدَهُ لاشَریکَ لَهُ اِلهَاً واحِداً رَبّاً وَ شاهِداً اَحَداً صَمَداً وَنَحنُ لَهُ عابِدُونَ لااِلهَ اِلاَّ اللهً وَحدَهُ لاشَریکَ لَهُ اِلهَاً واحِداً رَبّاً وَ شاهِداً اَحَداً صَمَداً وَنَحنُ لَهُ قانِتونَ لااِلهَ اِلاَّ اللهُ وَحدَهُ لاشَریکَ لَهُ اِلهَاً واحِداً رَبّاً وَ شاهِداً اَحَداً صَمَداً وَنَحنُ لَهُ صابِرونَ لااِلهَ اِلاَّاللهُ مُحَمَّدٌ رَسولُ الله صَلَّی الله عَلَیهِ وَ الِهِ عَلِیٌ وَلِیٌ الله عَلَیهِ السلامُ اللّهُمَّ اِلَیکَ وَجّهتُ وَجهی وَ اِلَیک فَوَّضتُ اَمری وَ عَلَیکَ تَوَکَّلتُ یا ارحم الراحمین 📚منبع:گنج‌های معنوی 💜💜💜💜💜