✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت
🔹 درباره تقوا (شماره 59)
س: عادت های غلط و رفتارهای زشت را که پس از چهل سال شاکله و قالب ما را ساخته، چگونه و با چه وسیله¬ای برطرف کنیم؟
ج: کم کم شروع کن بر خلاف آن عمل کن؛ درست میشود. همان طور که دیوار را چیده¬ای و بالا آورده¬ای، آجرها را یکی یکی بردار؛ تمام میشود. دیوار چطور بالا میرود؟ آجرها را روی هم میگذاریم و دیوار بالا می¬رود. اگر دیوار کج رفت، چه کنیم؟ باید آجرها را یکی یکی برداریم و پایین بیاییم؛ این گونه درست میشود؛ اما چون عادت کرده ای، دلت نمی آید. شروع کن؛ درست میشود ان شاء الله. چهل سال که سهل است؛ اگر صد سال هم عادت کنی، وقتی خلاف آن عمل کنی، عادت ضعیف می شود.
✅ ادامه دارد ...
📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت
✅ نظر خدا درباره حق الناس و حق الله چیست؟
🌷 سخن خدا در قرآن:
مجازات هر بدی، عین همان بدی است و حقوق شخصی هر کس پایمال شود، اجازه مطالبه حق خود را دارد. به همین دلیل هر کس از حق شخصیِ خود بگذرد و رابطه میان خود و ظالم را اصلاح کند، پاداشش بر عهده خداست. بدون شک خدا ظالمان را که حقوق دیگران را زیر پا می گذارند، دوست ندارد.*
با این حال قطعاً افراد مظلومی که با مقابلهبهمثل، از حقوق خود دفاع می کنند، ایرادی بر آنها نیست. *
راه مجازات فقط علیه کسانی باز است و ایراد فقط متوجّه کسانی است که با زیر پا گذاشتن حقوق واجب مردم، به آنها ظلم می کنند و به نا حق به آنها زور می گویند. چنین کسانی در قیامت عذابی زجرآور نصیبشان خواهد شد.*
و البته کسانی که در مقابل ظلمی که به حقوق شخصیِ آنها شده، صبور باشند و از آن بگذرند، این نشانه ارادهی قوی آنها و از امور ضروری زندگی است.*
اما هر کس را خدا به خاطر آنکه حاضر به رعایت حقوق واجب خدا و مردم نیست، از راه به در کند، طبعاً بعد از خدا هیچ پشتیبانی نخواهد داشت. *
محمد! در قیامت هم همین ظالمان را که حقوق خدا و مردم را زیر پا گذاشتهاند، وقتی عذاب جهنّم را دیدند، خواهی دید که به خدا التماس می کنند: «آیا راهی برای بازگشت به دنیا هست تا آن حقوق را جبران کنیم؟» *
و خواهی دید که با خفّت و خواری سربهزیرانداخته و در حالی که از شدّت ترس، زیرچشمی نگاه می کنند، به آتش جهنّم عرضه می شوند و مؤمنانی که آن صحنه را می بینند، خواهند گفت: «بدون شک زیانکاران همان کسانی هستند که با رعایت نکردن حقوق واجب خدا و مردم، به خود و خانواده خود در قیامت ضرر زدهاند.»
همه بدانند که ظالمانی که با پایمال کردن حقوق واجب خدا و مردم، در حق خدا و مردم ظلم می کنند، در عذابی دائمی خواهند بود*
و هیچ پشتیبانی نخواهند داشت که در مقابل خدا به آنها کمک کند. ضمن اینکه هر کس را خدا به خاطر آنکه حاضر به رعایت حقوق واجب خدا و مردم نیست، از راه به در کند، طبعاً هیچ راه چارهای نخواهد داشت.
ای کافران! قبل از آنکه روزی فرا برسد که از نظر خدا راه بازگشتی برای آن نیست، دعوت خدا به رعایت حقالله و حقالناس را بپذیرید. در آن روز در برابر عذاب خدا نه پناهگاهی خواهید داشت و نه راهی برای انکار گناهانتان.
📖 و جَزاءُ سَيِّئَةٍ سَيِّئَةٌ مِثْلُها فَمَنْ عَفا وَ أَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ إِنَّهُ لا يُحِبُّ الظَّالِمينَ (40) وَ لَمَنِ انْتَصَرَ بَعْدَ ظُلْمِهِ فَأُولئِكَ ما عَلَيْهِمْ مِنْ سَبيلٍ (41) إِنَّمَا السَّبيلُ عَلَى الَّذينَ يَظْلِمُونَ النَّاسَ وَ يَبْغُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ أُولئِكَ لَهُمْ عَذابٌ أَليمٌ (42) وَ لَمَنْ صَبَرَ وَ غَفَرَ إِنَّ ذلِكَ لَمِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ (43) وَ مَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَما لَهُ مِنْ وَلِيٍّ مِنْ بَعْدِهِ وَ تَرَى الظَّالِمينَ لَمَّا رَأَوُا الْعَذابَ يَقُولُونَ هَلْ إِلى مَرَدٍّ مِنْ سَبيلٍ (44) وَ تَراهُمْ يُعْرَضُونَ عَلَيْها خاشِعينَ مِنَ الذُّلِّ يَنْظُرُونَ مِنْ طَرْفٍ خَفِيٍّ وَ قالَ الَّذينَ آمَنُوا إِنَّ الْخاسِرينَ الَّذينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَ أَهْليهِمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ أَلا إِنَّ الظَّالِمينَ في عَذابٍ مُقيمٍ (45) وَ ما كانَ لَهُمْ مِنْ أَوْلِياءَ يَنْصُرُونَهُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ مَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَما لَهُ مِنْ سَبيلٍ (46) اسْتَجيبُوا لِرَبِّكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ يَوْمٌ لا مَرَدَّ لَهُ مِنَ اللَّهِ ما لَكُمْ مِنْ مَلْجَإٍ يَوْمَئِذٍ وَ ما لَكُمْ مِنْ نَكيرٍ (47)
📚 سوره شوری، آیات 40 تا 47
آیه شماره 408
🌺 توصیه های امام صادق (ع) به عبدالله بن جُندَب (شماره 5)
🔹 مهمترین دغدغه انسان؟
✅ ای پسر جُندَب! هر كس شب را به روز برساند و غصّه اش چیزی غیر از رهایى از آتش جهنم باشد، امرى بزرگ را كوچك شمرده و در برابر سودى ناچيز از پروردگارش دورى کرده است.
✍️ شرح: تنها راه رهایی از آتش جهنم، انجام #واجبات و ترک #محرمات است. مهمترین دغدغه باید این باشد.
📖 يا اِبْنَ جُندَب مَنْ أَصْبَحَ مَهْمُوماً لِسِوَى فَكَاكِ رَقَبَتِهِ فَقَدْ هَوَّنَ عَلَيْهِ اَلْجَلِيلَ وَ رَغِبَ مِنْ رَبِّهِ فِي اَلرِّبْحِ اَلْحَقِيرِ
📚 تحف العقول , جلد۱ , صفحه۳۰۱ به بعد
✅ چرا بعضی از ملتهای بی تقوا در امور مادی پیشرفته اند؟
📣 امام خامنه ای:
اينكه مى بينيد بعضى از ملتها دين و #تقوا هم ندارند، اما از زندگى مادّى و على الظّاهر مطلوبى برخوردارند، به خاطر آن است كه كار دنيا را خوب انجام مى دهند؛ منتها اين گونه زندگى عاقبت خوشى ندارد و با فساد همراه مى شود و آن شخص را از بين خواهد برد. (امام خامنه ای ، 18/ 04/ 1368)
✍️ #تقوا یعنی انجام #واجبات و ترک #حرامها در زندگی فردی و اجتماعی
پند 176
👌 چگونه خود را بیمه کنیم؟
✅ سخن خدا در قرآن:
هر کس #تقوا داشته باشد، خدا در بن بستهای زندگی برای او راه خروج قرار می دهد و روزیِ او را از جایی که به حساب نمی آورد، می رساند.
📣 توضیح: راه رفع نگرانی درباره مشکلات احتمالی آینده و تأمین روزیِ فردا فقط #تقواست. خدای #متقین تضمین کرده که اگر کسی #تقوا داشته باشد، نگران مشکلات آینده و روزی خود نباشد. پس با انجام #واجبات و ترک #حرامها می توان رهایی از مشکلات احتمالی آینده و روزی خود را تا آخر عمر تضمین کرد.
📖 ومَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجعَل لَهُ مَخرَجا * ويَرزُقهُ مِن حَيثُ لا يَحتَسِبُ
📚 سوره طلاق، آیه 2 و 3
آیه شماره 1
✅ پرسش و پاسخ از آیت الله خوشوقت
🔹 درباره تقوا (شماره 64)
س: ایمان مُعار به چه ایمانی می گویند؟
ج: ایمان عاریتی. از ماده ی «عار یعیر» است. خیلی ها وسط کار برمی گردند و ایمان را از دست می دهند. معلوم می شود که عاریه بوده است. عاریه برمی گردد؛ اما مال خودم که برنمی گردد.
بنابراین ایمانِ بعضی ها در اثر گناه برمی گردد و معلوم می شود عاریه بوده است. ایمان مُعار یعنی ایمانی که عاریتی است و ثابت و همیشگی نیست. ايمان دو جور است: گاهي مُعار است و گاهي ثابت. کسانی كه گناه مي كنند، ايمانشان عاريتي است. يك حادثه پيش مي آيد و از دست مي رود. عاريه است و عاريه به ديگري برمي گردد؛ اما ایمانی كه ثابت است، نه. فتنه مي آيد و مي رود و ایمان خيلي ها دست نمي خورد. اين ها ثابتند.
س: پس ايمان مُعار با تقوا قابل جمع نيست؟
ج: نه؛ اصلاً عاريتی بودنش به خاطر نبود تقواست.
س: آیا به کسی که ايمان معار دارد، مي شود گفت تقوا دارد ولي متزلزل است؟
ج: شما كه از كار مردم كاملاً اطلاع نداري. گاهي كار بيرونش را مي بيني، اما واقعش چیز دیگری است. زمينه ی ایمان در اثر گناه، آماده ی عاريتی بودن است. بايد انتظار داشت كه روزي بپرد.
✅ ادامه دارد ...
📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله خوشوقت
✅ شرط قبولی اعمال از زبان هابیل!
🌺 سخن خدا در قرآن:
محمد! برای این یهودیان و مسیحیان، قصه واقعی دو پسر آدم، هابیل و قابیل را بازگو کن! هنگامی که پدرشان از طرف خدا مأمور شد پسر کوچکترش هابیل را به عنوان وصیّ خود تعیین کند؛ اما قابیل عصبانی شد. لذا آدم پیشنهاد داد هر کدامشان عمل خیری انجام دهند؛ تا عمل هر کدام بهتر بود، وصی پدر شود. پس هابیل بهترین گوسفندش را تقدیم کرد و قابیل، محصول زراعی پستی را. در نتیجه از هابیل پذیرفته شد و از قابیل، نه؛ پس هابیل وصی آدم شد. اینجا بود که قابیل با خشم و حسادت، هابیل را تهدید کرد: «شک نکن تو را می کشم!» و هابیل پاسخ داد: «خدا فقط اعمال #متّقین را قبول می کند.»
📣 توضیح: اگر کسی اهل #تقوا باشد، خدا همه عباداتش را می پذیرد. یعنی اگر #واجبات را انجام دهد و #حرامها را ترک کند، عبادتهای مستحبی و کارهای خیر و صدقاتش قبول می شود. اما اگر #واجبات را انجام ندهد و #حرامها را ترک نکند، عبادتهای مستحبی و کارهای خیر و صدقاتش از طرف خدا قبول نمی شود. پس در انجام عبادتها اولویت با انجام #واجبات و ترک #حرامها است.
📖 و اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَيْ آدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبا قُرْباناً فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِما وَ لَمْ يُتَقَبَّلْ مِنَ الْآخَرِ قالَ لَأَقْتُلَنَّكَ قالَ إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقينَ (مائده، 27)
آیه شماره 3
🌺 توصیه های امام صادق (ع) به عبدالله بن جُندَب (شماره 6)
🔹 تنها راه رسیدن به ولایت؟
✅ ای پسر جُندَب! به شيعيان ما بگو: مبادا تحت تأثير عقايد گوناگون قرار گيريد! به خدا سوگند رسيدن به دوستى و ولايت ما جز با #ورع و تلاش بسیار در این جهت و مساوات با برادران دینی در راه خدا ميسر نخواهد شد.
✍️ شرح: #ورع یعنی دوری از #گناه
📖 يا اِبْنَ جُندَب بَلِّغْ مَعَاشِرَ شِيعَتِنَا وَ قُلْ لَهُمْ لاَ تَذْهَبَنَّ بِكُمُ اَلْمَذَاهِبُ فَوَ اَللَّهِ لاَ تُنَالُ وَلاَيَتُنَا إِلاَّ بِالْوَرَعِ وَ اَلاِجْتِهَادِ فِي اَلدُّنْيَا وَ مُوَاسَاةِ اَلْإِخْوَانِ فِي اَللَّهِ.
📚 تحف العقول , جلد۱ , صفحه۳۰۱ به بعد