💠☀️💠☀️💠☀️💠
☀️اخلاق مهدوی☀️
◀️قسمت دویست و دوم
👌.. آداب وسط دعا؛ ایشان در باب وسط دعا مباحث متعددی را مطرح می کنند، میفرمایند اول بطور کلی در تقاضاهایتان تنگ نظری نکنید. یعنی بلند نظری داشته باشید حالا بلند نظری به چه معنا است خدمت شما خواهیم گفت. مثلا 👇
💠آقا رسول الله می فرمایند؛ «إذا دَعا أحَدُكُم فَليُعظِمِ الرَّغبَةَ» هر گاه فردی از شما خواست تقاضایی بکند، تقاضای بزرگ بکند.
🤲 خدایا من را از یاران امام زمان... چرا از یاران امام؟؟ بگو خدایا من را از فرماندهان لشکر امام زمان کن، من را از مسئولین رده بالای🎖 حکومت امام زمان کن که بتوانم بیشتر خدمت بکنم. تو ممکن است یک جایی مسئول بشوی بتوانی به صد نفر 👥 خدمت کنی خوب است اشکال ندارد، اما چرا صد نفر؟ دعا کن به هزاران نفر خدمت بکنم، دعا را رده بالا بگیر.
📑ادامه روایت «فَإِنَّهُ لا يَتَعاظَمُ عَلَى اللّهِ شَیءٌ» چون برای خدا که هیچ چیزی بزرگ نیست. تو بزرگترین چیز را هم بخواهی برای خدا چیز کوچکی است.
💠یا آقا رسول الله می فرمایند؛
«سَلُوا اللّهَ و أجزِلُوا ..» از خدا بخواهید و فراوان هم بخواهید. چون چیزی بزرگ و سنگین نیست که برای خدا بخواهد بزرگ و سنگین جلوه بکند.
📚یکجای دیگر در همین بحث تنگ نظری، در بحث های حاج آقا قرائتی پیدا کردم، ایشان همیشه می گویند دعای عمومی بکن، چرا دعا را داری محدود می کنی و در حد خودت دعا می کنی، خدایا من را اینطوری کن، من را آنطوری کن... چرا⁉️ برای همه دعا کن، همه از بیکاری دربیایند، همه شغل خوب داشته باشند، همه درآمد داشته باشند، همه بتوانند سرباز امام زمان (عج) بشوند، همه عاقبت بخیر بشوند، همه بتوانند نماز اول خوان بشوند..
❌دعای تنگ نظری نکنیم فقط مخصوص خودمان! کلی در نظر بگیریم. سرباز امام زمان دعاهایش کلی است.
🔹ادامه دارد ....
💽برگرفته از سخنرانی"اخلاق
مهدوی" فایل شماره (52)
🎤استاد احسان عبادی
#اخلاق_مهدوی 202
💠☀️💠☀️💠☀️💠
💠☀️💠☀️💠☀️💠
☀️اخلاق مهدوی☀️
◀️قسمت دویست و سوم
🔸آقا رسول الله می فرمایند در تقاضاهایتان تقاضای بهشت بکنید.
«إنَّ اللّهَ يَعجَبُ مِن سائِلٍ يَسأَلُ غَيرَ الجَنَّةِ» پیامبر می فرمایند؛ خدا تعجب‼️ می کند از درخواست کننده ای که جز بهشت را تقاضا می کند. (بالاترین نعمت معنوی همین است).
🔆پیامبر می فرمایند؛ وقتی بهشت میخواهی «سَلُوا اللَّهَ الْفِرْدَوْسَ فَإِنَّهَا سُرَّةُ الْجَنَّةِ» از خدا فردوس را بخواهید که بهترین🌱 مقام بهشت هست. پیامبر میگویند اینها را از خدا بخواهید.
☝یک انسان عاقل راجع به آینده خودش وقتی می خواهد خانه انتخاب بکند خانه خوب انتخاب بکند. ما چرا رده پایین بهشت برویم⁉️ رده بالاهای بهشت برویم، فردوس برین برویم، اعلی علیین بهشت باشیم.🌱
👤شخصی به نام ربیعة بن کعب می گوید، ✨پیامبر فرمود چیزی از من بخواه که به تو بدهم؟
💬گفتم فرصت بدهید کمی فکر بکنم... (این آدم عاقل است، سریع نمی گوید من فلان گوشه ی زندگیم کم و کسری دارم آقا این را حل کن. می گوید پیامبر به من میگوید یک چیزی به من بگو تا به تو عطا کنم، پس قطعا می دهد🎁، پس من یک چیز رده پایین نخواهم)
-✨حضرت هم گفت برو فکرهایت را بکن و بیا.
🤔می گوید من با خودم نشستم فکر کردم دیدم امور دنیایی بلاخره تمام می شود موقت است. 👌چیزی بهتر از این نیست که من بروم و از پیامبر چیزی برای آخرتم سوال بکنم. رفتم خدمت آقا رسول الله (ص).
-✨پیامبر گفت فکرهایت را کردی حالا حاجتت چی هست؟
🗣گفت من از شما می خواهم فردای قیامت شفاعت من را بکنید خدا من را جهنم نبرد.
-✨آقا رسول الله به او گفت چه کسی این را به تو یاد داد؟
🔰گفتم با هیچ کس، با کسی مشورت نکردم، خودم این دعا به ذهنم آمد. عقلی که در سرم بود به همین مقدار نشستم فکر کردم و دیدم این دنیا رفتنی❌ است و میرود رفتم سراغ چیزی که اخروی باشد و دائمی باشد، به همین خاطر یک دعای اخروی کردم.
-✨حضرت گفتند حالا که می خواهی شفاعتت بکنم «فأَعِنِّی على نَفْسِكَ بِكَثْرةِ السجُودِ» زیاد سجده بکن، من ان شاءالله فردای قیامت شفاعت می کنم.
✅پس یکی از مزایایی که سجده طولانی دارد این است که ما فردای قیامت مورد شفاعت آقا رسول الله (ص) قرار میگیریم. یعنی در دعاهایمان بدانیم که وسط دعاهای ما، اینکه چه می خواهیم هم در دعاهای ما آمده.
🔹ادامه دارد ....
💽برگرفته از سخنرانی"اخلاق
مهدوی" فایل شماره (52)
🎤استاد احسان عبادی
#اخلاق_مهدوی 203
💠☀️💠☀️💠☀️
✏️📘✏️📕✏️
#متن_شرح_زیارت_جامعه_کبیره
⬅️قسمت سی و ششم
🔆«وَ الْحَقُّ مَعَكُمْ ..»
👥بزرگان تفسیر می گویند #حق به معنای واقعی کلمه منحصر به ذات اقدس خدای متعال🌸 است، یعنی بحث ذات است. آن چیزی که خدایست و از سمت خدا می آید و باعث #سعادت🌿 بشر می شود را میتوانیم به آن حق بگوییم چون نشانی از #حقانیت خداست! چرا که خدا باقیست پس هر چیزی که باقی و دائمی می ماند را حق می گویند.
✍می گوید حق با شماست، چرا که فقط شما هستید🌟 بدون هیچ واسطه ای مورد #عنایت خدای متعال قرار گرفتید.
✅«وَ فِيكُمْ» حق در سراسر زندگی شما جلوه گر است در #افکار و عقاید شما، در اخلاق و اعمال شما.
👌«وَ مِنْكُمْ ..» یعنی خدای متعال به واسطه ی شما با منبع #فیض بودن🌸 شما بزرگواران حق را برای بقیه و دیگر بندگانش می فرستد.
🔸«وَ إِلَيْكُمْ ...» می گوید حق به سمت شما برمی گردد، یعنی در واقع هر جا در نزد هر کسی اثری و نمونه ای از علوم معارف #الهی دیده باشد آن برمی گردد به اینکه از شما آن را اخذ کرده📚. اگر ما یک عالم بزرگی را می بینیم که #برکات فراوانی برای اسلام دارد می فهمیم که این عالم بزرگ هر چه دارد به واسطه ی اهل بیت دارد و هر چه دارد به خاطر این هست که امام زمان🌿 #واسطه شده که آن مطلب به او برسد.
🎤استاد احسان عبادی
💠☀️💠☀️💠☀️💠
☀️اخلاق مهدوی☀️
◀️قسمت دویست و چهارم
⭕️..حاج آقا مجتبی تهرانی به یک اشتباه رایج بین مردم اشاره می کنند می گویند بعضی ها اینطور دعا می کنند خدایا حالا که می خواهی ما را عذاب بکنی به خاطر فلان گناه در همین دنیا عذاب کن کار را به آخرت نرسان، به هر حال آخرت عذابش سنگین تر 💥 هست، اگر قرار هست شکنجه ای بشویم در همین دنیا باشد به آخرت نرسد. ما روایت داریم بعضی از گناهان را خدا در همین دنیا عذاب می دهد البته مؤمن را، که کار به آخرت نرسد.. اما این عمومیت ندارد بعضی از گناهان را تا آخرت نگه می دارد و آخرت عذاب می کند، اینطور نیست که همه گناهان را خدا در همین دنیا عذاب می کند. این تفکر غلط است.❌
📜روایتی از امیرالمومنین (ع) نقل است که ایشان می فرمایند؛ پیامبر خدا نشسته بودند که دیدند یکی از اصحابشان نیستند پرسیدن کجاست⁉️ گفتند ایشان بر اثر ناراحتی هایی که پیدا کرده خیلی رنجور شده مثل یک جوجه بدون پر شده، نمیتواند کاری کند.
⚜حضرت به عیادتش رفت و دیدند که واقعا مریض است، حضرت گفت آن موقعی که سلامت بودی و بیمار نشده بودی دعا کردی❓طرف گفت آره، به خدا گفتم هر عذابی می خواهی بکنی در همین دنیا بکن در قیامت من را عذاب نکن.
✨پیامبر گفتند چرا اینطور دعا کردی! چرا اینطور نگفتی «آتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّارِ» می گفتی خدایا در هیچ جا من را عذاب نکن. ببخش من را 🤲، چرا گفتی در دنیا عذاب کن؟! می گفتی نه در دنیا من را عذاب کن، نه آخرت من را عذاب کن. بعد طرف هم این آیه را تکرار کرد و به برکت آقا رسول الله کم کم خوب شد.
⚠️⚠️انسان از نظر معرفتی باید یک مقدار سطحش بالا باشد، درست است عذاب اخروی با دنیوی قابل مقایسه نیست اما هی نگویید خدایا در این دنیا من را عذاب کن، اصلا چرا عذاب!! ببخش. دیگر کار به عذاب دنیایی هم نرسد. این اشتباهی هست که بعضی ها متأسفانه می کنند.
⬅️در باب امورات دنیایی و حاجات دنیایی یکسری موارد باید رعایت بشود، در باب دعاهایی که در دنیا🌍 هستند. هیچ وقت نسبت به امور دنیا از خدا نخواهیم که نظامی را که در این هستی وجود دارد به هم بزند. مثلا کلی پول💸 از آسمان سر ما بیفتد، اینطور دعاهایی که نظام علّی و معلولی و اسباب و علل را از بین می برد، نکنید. ایشان یک نمونه بسیار مهمی را ذکر میکند می فرمایند👇
🔹امیرالمومنین (ع) جلوی روی پیامبر فرمودند؛ «اَللّهُمَّ لا تُحوِجنى اِلى اَحَدٍ مِنْ خَلْقِكَ» خدایا من را به احدی از خلقت محتاج نکن. پیامبر (ص) به حضرت علی فرمود این را نگو...
⁉️چرا؟ چون نظام این عالم یک نظامی است که ما به دیگران نیاز داریم. ما در خانه بنشینیم همه مشکلاتمان حل بشود، خُب باید برویم بازار خرید کنیم پس به فروشنده👨🌾 نیاز داریم. باید برویم اداره کار اداری مان را حل کنیم پس به آن کارمند نیاز داریم. مریض می شویم میرویم به دکتر👨⚕ پس به آن دکتر نیاز داریم، نیاز به علم آموزی داریم پس به آن استاد و معلم نیاز داریم. اینکه ما بگوییم به هیچ کسی نیاز نداریم نمی شود، اینطوری به هیچ عنوان نیست❌ معلوم می شود امیرالمومنین (ع) این را گفتند تا از پیامبر عبارتی را بگیرند و به من و تو یاد بدهند، یعنی به در گفتند که دیوار بشنود.
👈حضرت فرمود بگو خدایا من را نیازمند افراد بد از مخلوقاتت نکن.
افراد بد! والا افراد خوب ما برویم پیششان مشکلمان حل بشود، اول از خدا بخواهیم خدا هم به واسطه ی 👥این افراد مشکلات ما را حل بکند. افراد خوب کی هست؟ کسی که وقتی مشکلت را حل کرد سرت دیگر منت نمی گذارد، اما آدم بد هی سرت منت می گذارد، پیامبر می گوید سراغ اینها نرو.
✅پس جوری دعا نکنیم این نظام علّی و معلولی همه اینها زیر سوال برود و از بین برود، اینطوری دعاها مستجاب نمی شود دعاهای خوب بکنید، دعاهایی که بر مبنای این نظام دنیاست🌀. در این نظام دنیا ما برای کارهایمان به دیگران نیاز داریم این چیزی طبیعی است اما پیش افراد خوب برویم.
🔹ادامه دارد ....
💽برگرفته از سخنرانی"اخلاق
مهدوی" فایل شماره (52)
🎤استاد احسان عبادی
#اخلاق_مهدوی 204
💠☀️💠☀️💠☀️💠
✏️📘✏️📕✏️
#متن_شرح_زیارت_جامعه_کبیره
⬅️قسمت سی و هفتم
🔆«وَشُهَداءُ دارِ الْفَناءِ ..»
🔹در ابتدای این فراز از دنیا تعبیر به دار الفناء شده! بله #دنیا فناییست، جایی است که ما در آن #توقف نمی کنیم، از اینجا به دنیا و عالمی دیگر میرویم.
👤از ابوذر غفاری سوال کردند چرا ما دوست نداریم بمیریم..⁉️ فرمود برای اینکه شما #دنیایتان را آباد و #آخرتتان را ویران کردید.
بله هیچ کسی دوست ندارد از آبادی به ویرانی برود..❌
🔅«وَشُهَداءُ» شهدا جمع شهید است و شهید هم اینجا به معنای #شاهد است، شاهد یعنی حاضر و ناظر. ⚠️ و ما معتقد هستیم که #امامان در این عالم همه ی اعمال و افکار ما را #مشاهده می کنند و فردای قیامت شهادت✨ می دهند که فلان آدم چکاره بود و چه فکر و اخلاقیاتی داشت.
👌وقتی زیارت اهل بیت می رویم در اذن دخول چه می گوییم⁉️ «أشْهَدُ اَنَّكَ تَری مَقامی وَ تَسمَعُ كَلامی» #اقرار می کنم که شما اهل بیت جایگاه من را می دانید و سخن من را می شنوید! این #عقیده ما در رابطه با اهل بیت🌷 است و معتقدیم امام عصر (عج) هم، هم اکنون دارد ما را میبیند و نه تنها ظاهر بلکه #باطن ما را هم مشاهده می کند.
📝امام زمان در نامه ای که به شیخ مفید می نویسد، می گوید ما از عهد شکنی ها و از #گناهان شما خبر داریم و چیزی حجاب بین ما و شما نیست مگر آنکه گناهانی بین شما❌ هست.
👌خدای متعال این #قدرت✨ را
به ولی اعظم خود داده، حالا اینکه چطور امام زمان این همه افراد را می بیند اینها بحث های #شهودی و باطنی است و با چیزهای ظاهری خیلی اینها را نمی توانیم توضیح دهیم📚. یک بحث باطنی و شهودی پیش می آید که امام این ویژگی را دارد که میتواند ناظر بر #اعمال ما باشد، امام وقتی می خواهد شهادت بدهد باید حاضر و ناظر باشد.
🔰شما در دادگاه به عنوان شاهد می روید، چه وقت #شاهد می توانید باشید؟ وقتی ناظر باشید و ببینید. پس وقتی امام عصر می خواهد شهادت بدهد که این بنده خدا، این 👥 شیعه فلان جا گناه .. کرد باید ناظر باشد.
⚠️به همین خاطر یکی از شرطهای #توبه این است که اول از ولی خدا معذرت بخواهی و بعد به سمت #خدا بروی.
در آخر 📖 زیارت جامعه می گوید «إنّ بَيْنى وَ بَيْنَ اللّهِ عزوجل ذُنُوبا لا يَأْتى عَلَيْها إلّا رِضاكُمْ» ای ولی خدا بین من و خدا گناهانی است، خدا از این گناهان نمی گذرد مگر با #رضایت تو!✨ تقریبا همان بحث حق الناس است، چون ما با گناهانمان امام زمان را ناراحت می کنیم، دل حضرت را میشکنیم، اول باید از امام زمان معذرت خواهی💐 کنیم، حق الناسمان نسبت به امام پاک بشود و بعد برویم در خانه ی خدا.
🎤استاد احسان عبادی
✏️📘✏️📕✏️
#متن_شرح_زیارت_جامعه_کبیره
⬅️قسمت سی و هشتم
🔆«وَ شُفَعَاءُ دَارِ الْبَقَاءِ ..»
شفاعت یعنی وساطت🌹. ما معتقد هستیم اهل بیت بزرگوار با اذن خدا #شفاعت ما را می کنند.
🔰شفاعت اهل بیت دو شرط اساسی دارد:
1⃣-آدم باید #صلاحیت داشته باشد مورد شفاعت قرار بگیرد.
2⃣-شفاعت کننده هم باید ✨خدا این دستور و #قدرت را به او بدهد، یعنی اینطور نیست که ائمه خودسر شفاعت کنند.
📌در آیة الکرسی می خوانیم «إِلاَّ بِإِذْنِهِ» با اذن خداست. جز انبیاء و ائمه #شهدا هم این مقام را دارند، علما هم مقام شفاعت را دارند، ولی اگر آنها هم دارند به #اذن خدا و اهل بیت این را می گیرند.
💠روایتی است از امام صادق (ع) که میفرمایند؛ به شفاعت ما اهل بیت نمیرسد آنانی که در #نماز خود سهل انگارند و نمازشان را سبک می شمارند.
یعنی چه ..⁉️ یعنی خُب تازه اذان شده میخوانم، ول کن تازه اذان شده فوتبال ببینیم، فیلم ببینیم.. اینها یعنی #سبک شمردن، یعنی اهمیت ندادن.
امام صادق نمی گوید کسی نماز نخواند، نه نه! آنکه نمی خواند بحثش جداست. میگوید 👈نماز می خواند اما به آن #اهمیت نمی دهد.❌
✅آخرین جمله امام صادق (ع)
این بود «إِنَّ شَفَاعَتَنَا لَا تَنَالُ مُسْتَخِفّاً بِالصَّلَاةِ» به شفاعت ما نمی رسد آنکه نمازش را سبک بشمارد، خفیف بشمارد. اگر کسی از #عمد، از روی بی اعتنایی نمازش را اول وقت 🕛 نخواند، مشمول همین واقع می شود. قرائت نماز را درست یاد نگرفتن، تمام اینها جزء بحث #خفیف شمردن نماز است. حواسمان جمع باشد خدای ناکرده جزء این دسته افراد قرار نگیریم.
🎤استاد احسان عبادی
💠☀️💠☀️💠☀️💠
☀️اخلاق مهدوی☀️
◀️قسمت دویست و پنجم
💠یکی از مواردی که در بحث دعا حاج آقا مجتبی تهرانی مطرح می کنند این است که آیا انسان می تواند از خدا در این دنیا راحتی را طلب کند؟ راحتی که همه امور را در بربگیرد، راحتی مطلق❗️
👌بحثی که اینجا مطرح هست را ایشان می فرمایند ما می توانیم دو نوع تصور کنیم:👇
1⃣-اول راحتی مطلق بخواهیم.
مثلا بگوییم خدایا هیچ مکروه یا هیچ بلایی نبینیم. مکروه منظور بحث فقهی نه، یعنی کراهت، چیزی که بدمان بیاید، از آن خوشمان نیاید، هیچ غمی نبینیم. آیا راحتی مطلق در دنیا قابل تصور است⁉️ واقعا نمی شود، آسایش مطلق در دنیا!!! «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي كَبَدٍ» ما انسان را در سختی خلق کردیم. فکرش را بخواهی بکنی راحتی مطلق و هیچ مشکلی در این عالم هستی🌒 نباشد این یک مقدار، یک مقدار چه عرض کنم، خیلی غیر معقول است.
💭ما قبلا عرض کردیم دعا که می خواهیم بکنیم دعاهایمان باید معقول و عاقلانه باشد. این چیزی که الان ما از خدا میخواهیم هیچ مشکلی به ما نرسد، اصلا این مبحث عاقلانه نیست! پس آسایش مطلق را نمی توانیم داشته باشیم. ایشان در این زمینه چند تا روایت📚 هم می آورد که اصلا این دنیا دنیای گرفتاری هست، مقتضای این عالم و این دنیا این است که ما گرفتاری ها و سختی هایی داریم.
📜در روایت مفصلی آقا امام صادق (ع) می فرمایند؛ «لا راحَةَ لِمُومِنٍ عَلَی الحَقیقَة» (عَلَی الحَقیقَة به صورت مطلق است) در این دنیا فکر نکن خبری از راحتی هست. «إلا عند لِقاءِ الله» راحتی مطلق میخواهی، 🍃آسایش کامل می خواهی، در محضر خدای متعال در آخرت.
📜در روایت دیگری از امام صادق سوال می کنند «قيلَ لَه أينَ طَريقُ الرّاحَةِ» راه رسیدن به آسایش چی هست❓حضرت می فرمایند؛ «فی خِلافِ الهَوى» خواسته های نفس را اطاعت بکنی سختی می آورد، تو مخالفت با خواسته های نفس بکن برای تو راحتی بیاید. پرسیدن کجا انسان میتواند راحتی پیدا بکند؟ حضرت فرمود «عِندَ أوَّلِ يَومٍ يَصيرُ فی الجَنَّةِ» اولین روزی که بهشت رفتی راحتی به دست میآوری. ⚠️پس می بینیم که در این دنیا ما آن آسایش مطلق و کامل را نداریم.
🔅خدایای متعال به حضرت داود
خطاب می کند؛ «إِنِّی وَضَعْتُ خَمْسَةً فِی خَمْسَةٍ وَ النَّاسُ یَطْلُبُونَهَا فِی خَمْسَةٍ غَیْرِهَا فَلَا یَجِدُونَهَا» ای داود! من پنج مورد را در پنج چیز گذاشتم اما مردم اشتباهی میروند❗️
👈«وَ وَضَعْتُ الرَّاحَةَ فِی الْجَنَّةِ وَ هُمْ یَطْلُبُونَهَا فِی الدُّنْیَا فَلَا یَجِدُونَهَا» من راحتی مطلق را برای بهشت🍃 گذاشتم اما مردم در دنیا دنبال راحتی می روند. در دنیا بحثی از این راحتی و امثال این نیست. (قسمت های دیگر روایت را کار نداشتم، قسمت راحتی را می خواستم بگویم)
🌀امام صادق به اصحابشان فرمودند حواستان جمع باشد در این دنیا آسایش نسبی، آسایشی که در بعضی از زمانها آن آسایش را بتوانید داشته باشید.. مثلا ده روز ⛅️ پیش می آید هیچ مشکلی برایت پیش نمی آید راحتی و دغدغه نداری، اما بعد ده روز ممکن است مشکلات پیش بیاید. بله راحتی نسبی چرا..، اما مطلق ما در این دنیا نداریم.
🔹ادامه دارد ....
💽برگرفته از سخنرانی"اخلاق
مهدوی" فایل شماره (53)
🎤استاد احسان عبادی
#اخلاق_مهدوی 205
💠☀️💠☀️💠☀️💠
✏️📘✏️📕✏️
#متن_شرح_زیارت_جامعه_کبیره
⬅️قسمت سی و نهم
🔆«مَنْ أتاكُمْ نَجى وَ مَنْ لَمْ يَأْتِكُمْ هَلَك ..»
👌ما اعتقاد داریم هر که به شما اهل بیت روی بیاورد🌺 از عذاب خدا #نجات پیدا می کند و هر کس از شما روی بر گرداند #هلاک می شود.
خیلی فراز مهمی است. یعنی ✨اهل بیت #محور سعادت و هلاکت یک فرد هستند البته اخروی منظور است، هر چند از لحاظ دنیوی هم ملاک #سعادت همین است. ولی شاید از لحاظ دنیوی بعضی ها متوجه نشوند، بگویند فلانی چرا مخالف اهل بیت است اما پولدار است..❓ولی نمی فهمند در باطن زندگی اش چه هست!
🔹در ملاک اخروی #اهل_بیت ملاک هستند اگر به اهل بیت روی بیاوریم سعادتمند هستیم، اگر از آنها #دوری پیدا کنیم گنهکار و بدبخت می شویم.
و خیلی هم جالب است؛ آن کسانی که #بهشتی🌱 می شوند به خاطر اطاعت از امام است که بهشتی می شوند و آن کسانی هم که #جهنمی🔥 می شوند به خـاطر اینکه از اهل بیت دور هستند جهنمی می شوند.
📑ما در روایات داریم کسانی که بهشتی هستند یعنی #مؤمنند، به خاطر گناهانشان به میزانی که گناه کردن جهنم می روند. آن جهنم رفتنشان به خاطر آن دقایق و ساعاتی⏰ هست که از امام دور هستند، به خاطر آن لحظاتی هست که در زندگیشان حرف امام را #گوش ندادند.
⚠️یعنی ملاک بهشت و جهنم اطاعت از امام است⚠️ و امروزه وجود نازنین امام زمان (عج) هست که محوریت اصلی این نظام طبیعت و #نظام عالم را دارد و به خاطر همین است که می گوییم اگر از حرف ایشان اطاعت نشود فرد به غضب الهی💥 دچار می شود.
📚روایت داریم در روز #قیامت سه کس، خدا اصلا با آنها صحبت نمی کند و در غضب الهی هستند؛
1⃣. کسی که به #دروغ مدعی امامت از جانب خدا می کند.
2⃣. امامت یک فردی که از سوی خدا امام شده را #انکار می کند.
3⃣. نفر سوم کسی هست که فکر کند دو نفر قبلی با ایمان هستند.
〽️پس یعنی آن کسانی که به دروغ میگویند ما امام جامعه هستیم، و آن کسانی هم که امام واقعی را نمی پذیرند مورد غضب خدا هستند.
چه غضبی⁉️ غضب در حدی که خدا در فردای قیامت با آنها #صحبت نمی کند.
🎤استاد احسان عبادی
💠☀️💠☀️💠☀️💠
☀️اخلاق مهدوی☀️
◀️قسمت دویست و ششم
🌀امام علی (ع) دیدند یکی برای دوستش اینطور دعا می کند «سَمِعَ رَجُلاً يَدعو لِصاحِبِهِ فَقالَ لا اَراكَ اللّهُ مَكروها» یعنی خدایا دعا می کنم که هیچ وقت غم نبیند.
حضرت به او فرمود💭 «اِنَّما دَعَوتَ لَهُ بِالمَوتِ» تو انگار داری دعا می کنی این بمیرد، داری دعا می کنی خدایا مرگش بده، چرا..⁉️ چون هیچ کس در دنیا نیست که غم نداشته باشد.
👈گاها به دیگران می گوییم خدا
کند غم آخرت باشد، این جمله یعنی بمیر، چون در این دنیا محیطی برای محیط آسایش کامل نیست. دنیا غم را برای ما فراهم می کند. دنیا جایی است که یک روز مشکل مالی به ما برمی خورد💵، یک روز ممکن است یکی از عزیزانمان از دست برود یا سختی پیش بیاید😞. دنیا دنیایی است که هر نوع سختی ای که فکر می کنید در آن هست، الهی غم نبینی یعنی الهی بمیر تا غم نبینی (خیلی خودمانی اش) بهتر است در این موارد به طرف تسلیت بگوییم، بگوییم خدا به تو صبر بدهد.
🔸ما نمی گوییم دعا نکنید یک وقتی اشتباه نشود، بلکه امام صادق (ع) راهکار نشان داد که اگر هوای نفست را کم کنی فشار به تو نمی آید، سختی زیاد به تو نمیآید، مشکلاتت را کنار بگذار هوای نفست را کم کن، با نفس خودت مخالفت بکن آن وقت به راحتی نسبی می رسی. گاهی یک عده هستند 👥 جانشان به پولشان وابسته است، حاضر هستند جان بدهند اما پول ندهند خُب اینها دیگر همیشه🌀 در سختی هستند، در سختی فکری هستند.
✅حضرت علی می فرماید؛ «مَن أحَبَّ الرّاحَةَ فَلیؤثِرِ الزُّهدَ فِی الدُّنیا» اگر آسایش نسبی در دنیا می خواهید، قطع تعلق درونی ات را نسبت به دنیا مقدم بدار. تعلقات دنیایی را کنار بگذار. کم کم به راحتی نسبی هم می رسی.⚠️
☝️پس ما می توانیم از خدا بخواهیم راحتی نسبی به ما بدهد، اما اینکه فکر بکنیم کل روایات یعنی همه چیز را بررسی بکنیم که بگوییم ما کلا راحتی مطلق میخواهیم و دیگر هیچ مشکلی پیش نیاید، نه! ما چنین چیزی نداریم❌ و چنین چیزی در حقیقت قابل تحقق هم نیست که بخواهیم روی آن بحث بکنیم. چون یک چیز غیر معقول هست.
🔹ادامه دارد ....
💽برگرفته از سخنرانی"اخلاق
مهدوی" فایل شماره (53)
🎤استاد احسان عبادی
#اخلاق_مهدوی 206
💠☀️💠☀️💠☀️💠
_
💠☀️💠☀️💠☀️💠
☀️اخلاق مهدوی☀️
◀️قسمت دویست و هفتم
⭕️در ادامه مباحث دعا می خواهیم این بحث را مطرح بکنیم که نسبیت در دعا به چه معناست؟ ما جلسه قبل گفتیم ما راحتی مطلق نداریم اما می توانیم نسبی دعا بکنیم و به راحتی نسبی برسیم.. اینها به چه معناست⁉️ بحث گرفتاری و بلا را حاج آقا مجتبی تهرانی مطرح می کند، چون راجع به راحتی داشتیم بحث میکردیم..
🔹یک موقع دعا در مورد بلا داریم در حالت رفع، یعنی یک وقت بلا نازل شده و گرفتاری آمده و می خواهیم دعا بکنیم که رفع بشود، برطرف بشود.
🔹یک وقت هم می خواهیم پیشگیری بکنیم که اصلا به این بلا مبتلا نشویم. بلا به ما نرسیده ولی می خواهیم دعا بکنیم هیچ وقت به این بلا مبتلا نشویم مثلا الان پول داریم زندگیمان حداقل خوب است، می خواهیم دعا کنیم هیچ وقت فقیر نشویم..
📚روایاتی در این زمینه داریم👇
⬅️در روایتی از آقا رسول الله آمده در دنیا اینطور نیست که راحتی مطلق باشد بلکه گرفتاری هم هست، مؤمن همیشه باید آماده باشد. اما باید ✌️دو تا آمادگی داشته باشد؛ هم آماده بلا باشد، هم اینکه آماده باشد برای رفع بلا دعا کند.
🌷آقا رسول الله فرمودند؛ «أَعِدُّوا لِلْبَلَاءِ الدُّعَاءَ» (بحار، ج90، ص300)
خودتان را برای بلا آماده کنید، با چی؟ با دعا. با دعا کردن خودتان را آماده بلاها بکنید که اگر بلا آمد با دعا رفع کنید.
⬅️در جای دیگر پیامبر بحث رافعیتش، رفع را مطرح می کند اصلا به سمتت نیاید. «رُدّوا نائِبَةَ البَلاءِ بِالدُّعاءِ» 🤲 فاجعه بلا را با دعا از خودتان دور کنید. پیامبر میفرمایند بلا به بنده روی می آورد، بنده آنجا یاد خدا میافتد و از خدا عافیت درخواست می کند. پس خدا به او عنایت می کند و عافیت باقی می ماند و این دعا و بلا تا روز قیامت💥 دست به گریبان هم هستند. یعنی دعا نمیگذارد که این بلا انسان را اذیت بکند.
✅چقدر زیبا پیامبر مبحث را مطرح میکنند. یعنی قرار است بلایی سرت بیاید هنوز آن بلا سرت نیامده قرار است بیاید، حالا به هر دلیلی یا امتحان الهی است یا کفاره گناهان است😞 .. شما دعا میکنید که خدایا چنین بلایی سر من نیاید. آقا رسول الله می فرمایند با این دعا تو این بلا را رفع کردی، حالا آن بلا تا روز قیامت با آن دعایی که کردی درگیر است، هی میخواهد سر تو بیاید ولی آن دعای تو نمی گذارد.🌿
⚠️اما شرط و شروط هم دارد:
اینکه انسان همیشه در آن مسیر بندگی بمانند و با گناه کردن این دعاها و اثر دعا را از بین نبرد این را باید توجه کنیم⚠️. ما گاهی انسان خوبی هستیم ولی با گناه کردن، با شرط بندگی را به هم زدن یک مقدار متأسفانه بلاها را به سوی خودمان میآوریم.
🔹ادامه دارد ....
💽برگرفته از سخنرانی"اخلاق
مهدوی" فایل شماره (54)
🎤استاد احسان عبادی
#اخلاق_مهدوی 207
💠☀️💠☀️💠☀️💠
💠☀️💠☀️💠☀️💠
☀️اخلاق مهدوی☀️
◀️قسمت دویست و هشتم
⬅️یک دسته دیگری از دعاها هستند اینکه دفع می کنند، یعنی بلا آمد حالا باید دفعش کنیم. ✨پیامبر (ص) می فرمایند؛ «اِدفَعوا أبوابَ البَلاءِ بِالدُّعاءِ».
حضرت امیر✨ می فرمایند؛ «اِدفَعوا أمواجَ البَلاءِ عَنكُم بِالدُّعاءِ قَبلَ وُرودِ البَلاء»
👌حالا اینجا حضرت به یک قسمت دیگری اشاره می کند، می گوید اصلا قبل از اینکه امواج بلا بیاید دعا بکن و با دعاهای خودت این را بردار.
👥اینکه اولیای خدا مرتب دعا می کردن دلیلش همین است که در معرض بلا قرار نگیرند یا در معرض آزمایشات سنگین قرار نگیرند. آزمایشات سنگین، بلاهای سنگین ممکن است انسان را بی ایمان😔 بکند. در زندگی خودمان، در معیشت خودمان، در مادیات خودمان دعا بکنیم خدا هیچ وقت ما را فقیر نکند، خدایا من الان دارم درس می خوانم📚 دانشجو هستم دعا می کنم وقتی درسم تمام شد بیکار نباشم، خیلی خوب است آدم قبل از همه این بلاها خودش را آماده بکند، خدایا هیچ وقت بیآبرو نشوم 🤲. خدایا هیچ وقت تصادف نکنم. ما قبل از بلاها دعاهای خودمان را انجام بدهیم.
📕اگر ما به متون ادعیه و دعاهای خودمان نگاه بکنیم می بینیم اینطور نیست که فقط معصومین ما در مورد آمده ها یعنی آن بلاهایی که آمدند دعا بکنند، بلکه در مورد آنهایی که نیامده هم پیش بینی می کنند و دعا می کنند. اینها جنبه دفع دارد، دفع می کنند👉.
💠پیامبر می فرمایند؛ «اِذا قَلَّ الدُّعاء نَزَلَ البَلاء» دعا که کم بشود بلا هم فرود میآید. این همان مانعیت و دافعیت است که گفتیم.
🔰یک سنخ از گرفتاریهای ما بر اثر همین دعا نکردن ما است❌. باید انسان وقتی در این دنیا هست هر گونه گرفتاری را پیش بینی بکند برایش دعا بکند، بلاهایی که فکر می کنیم ممکن است در آینده🗓 سر ما بیاید، همین الان پیش بینی بکنیم (به هر حال هر کسی خودش را می شناسند) از همین الان خودمان را آماده بکنیم دعا بکنیم این بلاها سر ما نیاید.
🔹ادامه دارد ....
💽برگرفته از سخنرانی"اخلاق
مهدوی" فایل شماره (54)
🎤استاد احسان عبادی
#اخلاق_مهدوی 208
💠☀️💠☀️💠☀️💠
✏️📘✏️📕✏️
#متن_شرح_زیارت_جامعه_کبیره
⬅️قسمت چهلم
در فراز بعدی زیارت جامعه کبیره به اهل بیت می گوییم؛ 🔆«سَعِدَ مَنْ وَالَاكُمْ وَ هَلَكَ مَنْ عَادَاكُمْ وَ خَابَ مَنْ جَحَدَكُمْ وَ ضَلَّ مَنْ فَارَقَكُمْ ..»
👌هر کس #ولایت شما را بپذیرد سعادتمند می شود و هر کس نسبت به شما دشمنی❌ و طغیان نشان بدهد تباه و هلاک می شود و هر کس #مقام و عظمت شما را منکر بشود از رحمت خدا نا امید می شود و هر کس از راه شما اهل بیت دور بشود هم یقینا #گمراه می شود.
⚠️پس اینجا هم ملاک سعادت و شقاوت #اطاعت از امام است.
📙اینکه ما می گوییم زیارت جامعه کبیره یک امام شناسی کامل است .. یعنی یاد بگیریم که رمز #رسیدن به خدا🌺، رمز رسیدن به موفقیت و سعادت دنیوی و اخروی امام✨ است! یعنی این را بفهمیم که اطاعت از امام است که می تواند ما را به این #سعادت برساند.
🔆«وَ هَلَكَ مَنْ عَادَاكُمْ ..»
🔸کسی که با شما دشمنی بکند #هلاک میشود!
🤲 ما در دعای معرفت که در انتهای مفاتیح هست از خدا می خواهیم ما را جزو #دشمنان اهل بیت قرار ندهد! قبلا عرض کردیم یکی از ملاک های اینکه انسان دشمن اهل بیت می شود❌ اصرار بر گناه هست یعنی ما می دانیم اینکار گناه و اشتباه هست ولی دوباره انجامش میدهیم.😥
⚠️حواسمان جمع باشد دشمنان اهل بیت فقط شمر و یزید نیستند ما هم می توانیم با اصرار بر #گناه به دشمنی اهل بیت برسیم. درست است ما در ظاهر منکر مقام #امامت نیستیم اما ممکن است با اعمال و رفتار و با گناهانمان😞 امام را هیچی فرض کنیم، انگار نه انگار امام دارد ما را نگاه می کند.
🔆«وَ ضَلَّ مَنْ فَارَقَكُمْ ..» اگر از راه اهل بیت دور شوید یقینا گمراهی است.. امکان ندارد گمراهی در عالم پیدا کنید که در مسیر #اهل_بیت باشد و امکان ندارد سعادتمندی را در دنیا پیدا کنید که در مسیر اهل بیت نباشد.
🎤استاد احسان عبادی