🔘 امام رضـا عليه السلام
أنّا لا نَجِدُ فِرْقَةً مِنَ الفِرَقِ و لا مِلَّةً مِنَ المِلَل بَقُوا و عاشُوا إلاّ بِقيّمٍ و رئيسٍ لِما لا بدّ لَهُمْ مِنْهُ في أمْرِ الدِّينِ و الدُّنيا ... لا قِوامَ لَهُمْ إلاّ بِهِ ...
ما هيچ گروه و هيچ ملّتى و آيينى را نمىيابيم كه مانده و زيسته باشند مگر با برخوردارى از سرپرست و پيشوا؛ زيرا در كار دين و دنياى خود از او ناگزيرند، و جز به او پابرجا نيستند.
🏴
📚 بحار الأنوار، ج۵۲، ص۳۲، ح۲۳
#حدیث #امام_خمینی
کسی که می خواهد از امام سخن بگوید باید اشراف کامل به شخصیت و زندگی امام خمینی(ره) داشته باشد امام تمثیل همه خوبیهای عالم است، لذا می توان ادعا کرد که این شخصیت بزرگ به جهت برخورداری از کمالات شخصیتی در ابعاد و زوایای مختلف، انسانی نادر و در مقایسه با غیر معصومین بی نظیر بودند.
امام خمینی(ره)، رهبری رفیع درجه است که دوست و دشمن به والایی شخصیت ایشان اذعان دارند. مدعیان امروز به جهت عظمت شخصیت امام راحل، از ایشان با خضوع و خشوع یاد می کنند.
این سوال برای فرهیختگان مطرح است که با توجه به اینکه امام یک فرد عادی بودند چطور به این درجه رسیدند؟
یک ویژگی خاص امام این بود که ایشان با عنایت الهی پله های ترقی را طی کرد رمز موفقیت امام، ایمان امام بود که قلب امام، باطن امام، ضمیرامام مملو از ایمان به خداوند بود.
استاد مطهری که 12 سال افتخار شاگردی امام راحل را داشتند در مورد امام میگوید"او را مجموعهای از ایمانها یافتم او کسی بود که ایمان به راه و هدفش داشت صبر و ثبات قدم امام، توکل به خداوند، شجاعت و بصیرت امام سعه صدر، روحیه شهادت طلبی، احساس تکلیف در انجام وظایف امام ستودنی بود".
از مهمترین ویژگی های خاص امام این که، بعد از غیبت کبری تنها کسی بودند که تشکیل حکومت اسلامی داد و سیدی از اهل بیت(ع) بستر ساز حکومت امام زمان (عج) شد.
خصوصیت دیگر امام خمینی(ره)، مشروعیت عجیب و بی نظیری ایشان است. معمولاً شخصیت های سیاسی بعد از مدتی اُفول میکنند اما انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) بعد از گذشت چند دهه، هنوز الهامبخش جنبشهای اسلامی مردمی منطقه است.
حال رسالت و وظیفه ما چیست؟
اولین رسالت ما این است که از تحریف شخصیت امام خمینی (ره) ممانعت کنیم.
امام خمینی (ره) چون انسان بزرگی است، بنابراین تفسیرپذیر است و این ویژگی باب تحریف را باز میکند،
در ۱۵ خرداد ۴۲ جریان جدیدی به رهبری امام خمینی (ره) متولد میشود و این جریان در عین اینکه معتقد به انقلاب است، اما محتوای انقلاب را بر مبنای آموزههای دینی ـ نه برمبنای مارکسیسم یا کمونیسم ـ دنبال میکند.
۱۵ خرداد ۴۲ سرآغاز طنینانداز شدن صدای تاریخی مردم ایران است و مقطع بسیار مهمی در تاریخ معاصر ماست.
برای صحبت کردن درباره امام (ره) باید تلاش شود که از تحریف دور شود،
قابلیت انسانها و جریانات بزرگ این است که تفسیرپذیر هستند، ولی انسانهای معمولی ثابت بودهاند.
در تفسیر قرآن نیز تحریف به وجود میآید چون تفسیرپذیر است،
مستشرقان تلاش کردند لایهای از شخصیت پیامبر (ص) را در راستای اسلام رحمانی به خورد ما دهند اما جنگها، غزوات و استقامت پیامبر را حذف کردند.
یکی از انواع تحریف این است که شعار و آرمانهای انقلاب اسلامی را نادیده بگیریم و یا گزینشی عمل کنیم. نمونه آن در تقطیع سخنان امام خمینی (ره) است.
مقام معظم رهبری نیز به این نکته اشاره داشتند که تحریف نشدن امام (ره) به مولفه اساسی تفکر ایشان بازمیگردد که همه مولفهها را باید همزمان و در کنار هم دید و نه اینکه بخشی را نادیده بگیریم و به بخش دیگر توجه کنیم.
امروز مهمترین معیاری که میتوان با آن کارنامه جمهوری اسلامی را سنجید تفکر امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی است. آینده ما جز از رهگذر سخنان امام (ره) محقق نخواهد شد، زیرا امام خمینی (ره) صدای تاریخی ملت ایران در جریان دو دهه مبارزه است.
امام در جریان سیاست راه و سیستم جدیدی وارد کرد،
سیاست عرفانی:
چیزی که از نگاه توحیدی ایشان شروع شده و هنوز ادامه دارد و برمبنای وظیفه است نه نتیجه..
(امام خمینی(ره) شخصیتی جامع الاطراف بود که در ابعاد مختلف از مدارج بالای اخلاقی، عرفانی، فقهی، سیاسی، اجتماعی، مدیریتی، را کسب کرده بود. در عین سادگی و تواضع در اوج مسند امور مدیریتی کشور قرار گرفته و تمام معادلات پیچیده ی جهان سرمایه داری را در هم ریخت.)
👈 بعد علمی
یکی از مهمترین ابعاد وجودی امام خمینی(ره) تلاش مجاهدانه برای کسب علوم و معارف اسلامی و قرار گرفتن در مرتبهی عالی از معارف و اندیشه اسلامی. وقتی سیره و منش علمای تراز اول تاریخ اسلام را مورد مطالعه قرار میدهیم، علیرغم اعتراف به بزرگی و سیادت آنها در جامعه به این نکته مهم اذعان میکنیم که در ابعاد وجودی به پای امام خمینی(ره) نمیرسند، امام خمینی(ره) در چهار رشته بنیادی در علوم حوزوی همچون علم فقه، اصول فقه، فلسفه و عرفان اسلامی، سرآمد علما و در زمره زبدهترین صاحب نظران این علوم قرار داشت. آیت الله مصباح یزدی، در خصوص کیفیت مجالس علمی و درسی ایشان این چنین بیان میدارد: از سال 1331 ه.ش که برای ادامه تحصیل به سه راه موزه، یعنی در مسجد محمدیه برگزار میشد شرکت کردم، درس ایشان را از تمام درسهای خارج که در حوزه علمیه قم ارائه میشد، بهتر یافتم، هم از لحاظ بیان، که بیانی بسیار رسا و شیوا داشت، هم از جهت تنظیم مطالب که مطالب چگونه برداشت و از کجا شروع و به چه صورت ختم شود، و هم از نظر احاطه بر افکار دیگران و بررسی و نقادی آنان)
👈بعد عرفان عملی و اخلاقی
امام خمینی(ره) علاوه بر اینکه در بعد نظری و علمی به درجات عالی دست یافته بود در بُعد عرفان عملی و همچنین اخلاقی به مقامات بلند دست یافته بود، این مطلب علاوه بر سیره عملی و رفتاری ایشان در آثار مکتوب ایشان نیز به خوبی موج میزند، علی رغم اینکه ایشان مشغلههای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و بین المللی فراوانی داشت، ولی هیچگاه این امور باعث فراموشی و کاستی در امور اخلاقی و عرفانی ایشان نشد، به طوری که میتوان بیان داشت، یکی از مصادیق روشن این آیه شریف بودند که میفرماید: «رِجالٌ لا تُلْهیهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَ إِقامِ الصَّلاةِ وَ إیتاءِ الزَّکاةِ یَخافُونَ یَوْماً تَتَقَلَّبُ فیهِ الْقُلُوبُ وَ الْأَبْصارُ؛[سوره مبارکه نور، آیه37.] مردانى که نه تجارت و نه معاملهاى آنان را از یاد خدا و برپاداشتن نماز و اداى زکات غافل نمىکند؛ آنها از روزى مىترسند که در آن، دل ها و چشم ها زیر و رو مىشود». به راستی اگر کسی بخواهد هویت و شخصیت عرفانی امام را مورد ارزیابی و واکاوی قرار دهد، یکی از ابعاد وجودی و جوهر انسانی او متمرکز در عبودیت الهی بود.
👈بُعد سیاسی و اجتماعی
به جرأت میتوان گفت بعد از عصر حضور اهل بیت(علیهم السلام) در تاریخ اسلامی شخصیتی به بزرگی و منزلت امام خمینی(ره) در مدیریت سیاسی و اجتماعی پا به عرصه وجود ننهاده است، بینش و مدیریت سیاسی ایشان آبشخور زندگی موحدانه و پرهیزکارانه ایشان بود، که یک انسان در اوج مسائل و مباحث فقهی و اصولی و همچنین مباحث سنگین و پیچیده عرفانی ابر مرد تاریخ در مدیریت سیاسی شود، درک این مسئله کار سادهای نیست، در دوره و زمانی که انسان کمترین تأثیر و تحول را میتوانند در اطراف خود ایجاد نمایند، امام خمینی(ره) با بینش توحیدی و مدیریت سیاسی هوشمندانه خود کاری را انجام داد که نه فقط جهان اسلام بلکه دنیای سکولار و سرمایهداری نیز مبهوت این قدرت نفوذ و اثر گذاری شدند.)
👈به واقع میتوان این چنین بیان کرد، مدیریت سیاسی امام خمینی(ره) پایههای تفکر سکولار سرمایه درای را به گونهای ویران ساخت که بینش و طرح جدیدی از نظم نوین جهانی را به جهانیان معرفی کرد، نظم نوینی که سعی داشت پایه تمدن نوین اسلامی را تقویت نماید، نظم نوینی که به دنبال استیفای حقوق مظلومان عالم، ایستادگی در برابر مستکبران و جهان خواران متکبر را در پیداشت. تا پیش از انقلاب اسلامی هیچ قدرتی جرأت ایستادگی و مقابله در برابر ابرقدرتهایی همچون بلوک شرق و غرب را نداشت، ولی امام خمینی(ره) با نفی و زیر سؤال بردن غرب، باور استقلال، آزادی و اتکا به نیروی انسانی و اسلامی را مطرح کرد، به طوری که با این رویکرد الهی سعی داشت آیات الهی را در عرصه مدیریت جهانی منصه ظهور برساند. «فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِنْ بِاللَّهِ فقد استَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى لاَ انْفِصامَ لَها وَ اللَّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ؛[سوره مبارکه بقره، آیه 256.] بنابراین، کسى که به طاغوت [بت و شیطان، و هر موجود طغیانگر] کافر شود و به خدا ایمان آورد، به دستگیره محکمى چنگ زده است، که گسستن براى آن نیست. و خداوند، شنوا و داناست».
👈امام خمینی (ره) عالمی فقهی، عادل و عارفی مجاهد بود که نه برای زخارف و آمال و آرزوهای مادی و دنیوی، بلکه برای اهداف الهی قیام کرد، او میخواست سبک زندگی موحدانه را در عالم فراگیر کند.
بردن آبروی دیگران
💠 حفظ آبروی مردم از مهمترین توصیه های الهی و فرمایشات اهل بیت علیهم السلام است.
ما حق کوچکترین تعرض به آبروی دیگران را نداریم... حتی آبروی غیر مسلمان.
امام صادق علیه السلام رفیق و مصاحبی داشتند که همواره در کنار حضرت بود و مردم او را با نام امام صادق علیه السلام می شناختند.... روزی غلام خود را سه بار صدا زد .... إِذَا الْتَفَتَ الرَّجُلُ یُرِیدُ غُلَامَهُ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ فَلَمْ یَرَهُ چون آن مرد سه بار غلامش را صدا زد و جواب نداد؛
فَلَمَّا نَظَرَ فِی الرَّابِعَةِ چون بار چهارم جواب داد قَالَ : یَا ابْنَ الْفَاعِلَة أَیْنَ كُنْتَ؟ گفت ای پسر زن بدکار تو کجایی؟ حضرت با شنیدن این کلام او به شدت بر آشفت و فرمود: امَا عَلِمْتَ أَنَّ لِكُلِّ أُمَّةٍ نِكَاحاً ،آیا نمی دانی که هر ملتی رسم و رسومی برای ازدواج دارد؟
و خلاصه حضرت به شدت او را ملامت کرد و با او قطع رابطه کرد بطوری که از آن پس کسی حضرت را با او ندید...
🔆 این مسئله به قدری مهم است که تعرض به آبروی دیگران باعث خروج انسان از تحت ولایت الله می شود.
در آیه شریف و با عظمت آیه الکرسی خدای متعال خود را ولی و سر پرست مومنان معرفی کرده است،
اللّه ولیُّ الَّذینَ آمنوا
اما برخی از افراد از زیر چتر ولایت الهی خارج می شوند و تحت ولایت شیطان در می آیند ، اما ابلیس هم حاضر به پذیرش آنها نمی شود...
در روایتی نقل شده است که وجود مبارک امام صادق علیه السلام می فرمایند:.
﷽ منْ رَوَى عَلَى مُؤْمِنٍ رِوَايَةً يُرِيدُ بِهَا شَيْنَهُ وَ هَدْمَ مُرُوءَتِهِ لِيَسْقُطَ مِنْ أَعْيُنِ النَّاسِ أَخْرَجَهُ اَللَّهُ مِنْ وَلاَيَتِهِ إِلَى وَلاَيَةِ الشَّيْطَانِ فَلاَ يَقْبَلُهُ الشَّيْطَانُ.
🔆ترجمه :
هركس به نيت نكوهش و بدنام ساختن برادر مسلمان خويش، ماجرايى نقل كند كه او را در چشم مردم بىآبرو كند، خداوند او را از ولايت خود به ولايت شيطان خارج مىكند و شیطان نیز او را قبول نخواهد کرد.
📚 اصول کافی (باب ایمان و کفر)
ج۲ ص ۳۵۸.
•┈••✾🍃🌺🍃✾••┈•
Hashemi-Nezhad--Akhlagh-Ensan-Ghabele-Taghiir-Ast.mp3
25.23M
💠 سخنران : حجت الاسلام و المسلمین هاشمی نژاد
💠 موضوع: اخلاق انسان قابل تغییر است
📯 با منتشرڪردن پیامها با لینک درثواب آنها شریڪ شوید 📯
💠 اللّٰهمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّكَ ٱلْفَرَجَ 💠
https://eitaa.com/joinchat/2017460411C29baaffe93
─┅═ ༅✤ ⃟ ⃟ ✤༅═┅─
#کانال_آرشیو_مطالب_سخنرانی
#احادیث_روایات_صوت_متن_سخنرانی
🔰زود قضاوت نکنید🙏
قَالَ امام علی (عليه السلام):
🟢لَا تَظُنَّنَّ بِكَلِمَةٍ خَرَجَتْ مِنْ أَحَدٍ سُوءاً، وَ أَنْتَ تَجِدُ لَهَا فِي الْخَيْرِ مُحْتَمَلًا.
🔻 هر سخنى كه از دهان كسى خارج مى شود، تا احتمال خير و نيكى در آن مى يابى حمل بر فساد مكن.
✍«(يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرآ مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ)؛
اى كسانى كه ايمان آورده ايد از بسيارى از گمان ها بپرهيزيد، چراكه پاره اى از آنها گناه است».
جالب اينكه قرآن مجيد بعد از اين دستور به عدم تجسس و بعد از آن دستور به عدم غيبت مى دهد و مى فرمايد: (وَلاَ تَجَسَّسُوا وَلاَ يَغْتَبْ بَّعْضُكُمْ بَعْضآ) اشاره به اينكه گمان بد سبب تجسس مى شود و جستجوگرى گاه به نقطه ضعف هايى مى رسد و به دنبال آن گناه غيبت شروع مى شود و درواقع اين سه گناه لازم وملزوم يكديگرند.
📙نهج البلاغه حکمت۳۶۰
🌸🪷🌸🪷🌸
🔻خیلیها فکر میکنند چون رحلت امام در ۱۴ خرداد است، امام با شعر مذکور، از رفتن خود خبر داده است. نه! منظور امام این نیست!
👈🏻 پانزده خرداد؛ وثیقۀ ظهور!/ آیت الله حائری شیرازی
سالها میگذرد حادثهها میآید
انتظار فرج از نیمه خرداد کشم
🔸خیلیها فکر میکنند چون رحلت امام در ۱۴ خرداد است، امام با شعر مذکور، از رفتن خود خبر داده است. نه! منظور امام این نیست. منظور امام، استثناء بودن جریان نیمه خرداد است. نیمه خرداد، ثمرۀ هزار و صدسال غیبت کبری است. غیبت چطور شروع شد؟ نامهای از سران شیعه برای امام یازدهم آمد که بیلان و هزینه کرد پولهایی که خدمت شما فرستادهایم را به ما بدهید! حضرت یک کلمه جواب داد: «اگر امامت امر مستمری است، چرا چنین چیزی از اجداد و پدران من درخواست نشده است؟» و ازآنپس پرده سیاهی در اتاق ایشان نصب شد و مردم حق دیدن حضرت را نداشتند و فقط صدای ایشان را میشنیدند. امام بعدی که آمد، مردم حتی صدای ایشان را نشنیدند. فقط از طریق چهار نایب در مدت هفتادسال با امام ارتباط داشتند.
🔸امام غایب شد تا چه بشود؟ غیبت ایشان برای آشکار شدن قدر و قیمت اوست. خداوند نعمتی را میگیرد که مردم قیمت این نعمت را بدانند. انسان در خوف، قیمت امنیت را میداند. در مرض، قیمت سلامت را میداند. در غیبت هم قیمت امام خود را میداند. هزار سال غیبت این اثر را داشت که مردم به قیمت امامت و قدر امامت آشنا شوند و برای نایب امام «جان بدهند».
🔸اولین هدایای خود را دادند و حکم اعدام امام، تبدیل به زندان ششماهه شد. از آن زمان، مردم مرتباً شهید دادند. شهدای پانزده خرداد شهدای راه امام زمان هستند. شهدای «وثیقهٔ ظهور» هستند. حضرت یعقوب (ع) نپذیرفت که بنیامین را در اختیار برادران قرار دهد مگر اینکه وثیقه بدهند؛ چون به آنها گفته بود «هَل آَمَنُکم عَلَیه إِلاَّ کمَا أَمِنْتُکم عَلَی أَخِیه مِنْ قَبْل» خداوند هم به ما میگوید: یازده امام دادم اما این دوازدهمی را بدون وثیقه نمیدهم. حضرت امام، پانزده خرداد را وثیقه اول میداند و تاکنون این وثیقه گذاری در صبر و بصیرت ادامه پیداکرده است و میبینید که انقلاب اسلامی در عالم، روزبهروز درخشانتر میشود؛ همانطوری که قبل از طلوع خورشید وقتی سپیده آمد، فضا مرتباً نورانیتر میشود. ما این سپیده را در نیمه خرداد میبینیم.
❇️ پاسخ امام رضا عليه السلام به نامه يکی از زائران
☑️ آقا ميرزا حسن لسان الأطباء از اهالی اشرف مازندران نقل کرد:
▫️ در زمانی که حاجی ملا محمد اشرفی از مشاهير علما در زادگاه خود اشرف (بهشهر) زندگی میکرد، من يک بار عازم زيارت حضرت رضا، عليه السلام شدم. براي خداحافظی و امر وصيت نامهی خود خدمت ايشان رفتم
✉️ و چون دانست که به زيارت ثامن الائمه عليه السلام میروم، پاکتی به من داد و فرمود:
🔸 «در اولین روزی که به حرم مشرف شدی، اين نامه را تقديم امام رضا عليه السلام کن و در مراجعت جوابش را گرفته، برايم بياور.»
▫️ با خود گفتم:
🔹 يعنی چه؟ مگر امام رضا عليه السلام زنده است که نامه را به او بدهم؟! چگونه جوابش را بگيرم؟!
▫️ اما عظمت مقام آن دانشمند مانع شد که اين مطلب را به ايشان بگويم و اعتراض نمايم.
🕌 هنگامی که به مشهد مقدس رسيدم، در اولين روز زيارت، برای ادای تکليف نامه را به داخل ضريح انداختم. بعد از چند ماه موقع مراجعت براي زيارت وداع به حرم مشرف شدم و اصلاً سخن حاجی را که گفته بود جواب نامهام را بگير و بياور، فراموش کرده بودم.
🌌 بعد از نماز مغرب و عشا درحال زيارت بودم که ناگاه صدای مأموری بلند شد که:
🔸 زائران از حرم بيرون روند تا خدام به تنظيف حرم بپردازند.
▫️ وقتي نماز زيارت را تمام کردم، متحير شدم که اول شب چه وقت در بستن است؟ ولي ديدم کسي جز من در حرم نيست!
✨ برخاستم که بيرون روم، ناگاه ديدم سيد بزرگواري در نهايت شکوه و جلال از طرف بالا سر با کمال وقار به سوي من مي آيد. همين که به من رسيد، فرمود:
🔶 حاجي ميرزا حسن! وقتي به اشرف رسيدي پيغام مرا به حاجي اشرفي برسان و بگو:
🌟 آيينه شو جمال پري طلعتان طلب
🌟 جاروب زن به خانه و پس ميهمان طلب
▫️ در اين فکر بودم که اين بزرگوار که بود که مرا به اسم خواند و پيغام داد؟
يک مرتبه متوجه شدم اوضاع حرم به حالت اول برگشته، برخي نشسته و بعضي ايستاده به زيارت و عبادت مشغول هستند. فهميدم که اين حالت مکاشفه بوده است.
🏠 وقتي به وطن مراجعت کردم، يکسره به خانه مرحوم حاجی اشرفی رفتم تا پيغام امام عليه السلام را به وي برسانم همين که در را کوبيدم، صدای حاجيچی از پشت در بلند شد که:
🔸 « حاجی ميرزا حسن! آمدی؟ قبول باشد. آری:
«آيينه شو جمال پري طلعتان طلب
جاروب بزن به خانه و پس ميهمان طلب»
▫️ سپس افزود:
🔸 « افسوس! که عمری گذرانديم و چنان که بايد و شايد صفای باطن پيدا نکردهايم!»
⬅️ کرامات رضويه ، جلد ۱، صفحه ۶۴.
#امام_رضا علیه السلام
#نهج_البلاغه
💎لَمْ يَفْرُغْ صَاحِبُهَا فِيهَا قَطُّ سَاعَةً إِلاَّ کَانَتْ فَرْغَتُهُ عَلَيْهِ حَسْرَةً يَوْمَ الْقِيَامَةِ
🌗هر کس ساعتى در اين دنيا بيکار بماند (و عمل نيکى براى آخرت انجام ندهد) اين ساعتِ فراغت و بيکارى موجب حسرت (و ندامت) او در قيامت خواهد شد»
📘#نامه_59
🕊 #نهج_البلاغه ای شویم
#نهج_البلاغه
💠حقيقت به شما نشان داده شده است اگر چشم بينا داشته باشيد و وسائل هدايت در اختيار شماست اگر هدايت پذير باشيد و صداى حق در گوش شماست اگر گوش شنوا داشته باشيد»
📘#حکمت۱۵۷
🕊 #نهج_البلاغه ای شویم