💚 خداوند فرمود:هرچه دیدی هیچی مگو!
💛 من هم هرچه دیدم هیچی نمیگم.
یعنی تو در مصائب صبور باش و چیزی نگو،منم در خطاهایت چیزی نمیگم.
❤️ هرچه درد را آشکارتر کنی، دوا دیرتر پیدا میشود.اگر با ادب بودی و چیزی نگفتی راه را نشانت میدهد.
💙 باید زبانت را کنترل کنی ولو اینکه به تو سخت بگذرد. چون با بیانش مشکلاتت رو چند برابر میکنی.
✨ صبور باش راه باز مى شود...
مرحوم_دولابی(ره)
◼️امام سجاد علیه السلام فرمودند:
◾️ما اخْتَلَجَ عِرْقٌ وَلاصُدِعَ مُؤمِنٌ اِلاّ بِذَنْبِهِ وَ مـا يَعـْفـُو اللّه ُ عَنـْهُ اَكْـثَرُ . وَكانَ اِذا رَأَى الْمَريضَ قَدْبَرَئَ قالَ: لَيُهَنِّئُكَ الطُّهْرُ مِنَ الذُّنُوبِ فَاسْتَأْنِفِ الْعَمَلَ.
▪️رگى نمى جهد، و سر مؤمنى درد نگيرد مگر به دليل گناهش و آنچـه خـداوند عـفو مى كند بيش از آن است. وقتى امام سجاد عليه السلام مى ديد كه بيمارى بهبود يافته است. مى فـرمــود: گوارا باد بر تو پاكى از گناهان، هم اكنون كار را از سرگير.
📚امالى مفيد، ص 47
آیات بامداد سه شنبه :
#قرآن
سوره زخرف : وَ لَمَّا ضُرِبَ ابْنُ مَرْيَمَ مَثَلًا
إِذا قَوْمُكَ مِنْهُ يَصِدُّونَ «57»
و همين كه (از سوى بت پرستان) درباره #عيسى بن مريم مثالى زده شد (كه اگر معبودان غير خدا هيزم دوزخند پس عيسى نيز كه معبود است دوزخى است)
ناگهان قوم تو در پى آن فرياد تمسخر بر داشتند.
سوره زخرف : وَ قالُوا أَ آلِهَتُنا خَيْرٌ أَمْ هُوَ ما ضَرَبُوهُ لَكَ إِلَّا جَدَلًا
بَلْ هُمْ قَوْمٌ خَصِمُونَ «58»
و گفتند: آيا خدايان ما بهترند يا او؟ (اگر عيسى كه از معبودهاى ما بهتر است در جهنّم باشد، به جهنّم رفتن ما و معبودهايمان چندان مهم نيست.) اين مثال را براى تو جز از راه جدل نزدند
بلكه آنان قومى جدل پيشه اند.
نكته ها:
هنگامى كه آيه 98 سورهى انبياء نازل شد كه «إِنَّكُمْ وَ ما تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ حَصَبُ جَهَنَّمَ» بت پرستان، همراه با بتها و #معبودان، هيزم جهنّم قرار خواهند گرفت،
شخصى از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله پرسيد: اگر چنين است عيسى و عُزير نيز معبود نصارى و يهود هستند
و طبق اين آيه عيسى و عُزير هيزم جهنّم خواهند بود
و اگر عيسى در دوزخ است ما و بتها آن جهنّم را مىپذيريم.
كفّار هلهله كردند و خنديدند.
پيامبر فرمود: از انسانها معبودانى به دوزخ مىروند كه #بخواهند معبود باشند،
نظير فرعون
ولى عيسى و عزير هرگز حاضر به معبود شدن نبودند.
به علاوه در ادامهى همان سوره، حساب اين افراد برجسته از حساب بتها جدا شده است،
چنانكه مىفرمايد: «إِنَّ الَّذِينَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَّا الْحُسْنى أُولئِكَ عَنْها مُبْعَدُونَ» اين بندگان خدا (كه حاضر نبودند معبود قرار گيرند) و از طرف ما وعده نيك به آنان داده شده از دوزخ دورند.
به هر حال مشركان عيسى را مَثَل زدند و خنديدند و فكر كردند پيامبر جوابى ندارد ولى تشبيه عيسى به بتها، جدلى بيش نيست.
اصرار قرآن بر اينكه حضرت عيسى را فرزند #مريم معرّفى كند، براى جلوگيرى از غلّو و فرزند خدا دانستن اوست.
تنها نامى كه از #زنان در قرآن آمده، نام مريم است.
باقى زنان با نام بيان نشده اند، همچون مادر موسى «أُمِّ مُوسى» ، خواهر موسى «لِأُخْتِهِ» ، همسر عمران «امْرَأَتُ عِمْرانَ» ، همسر فرعون «امْرَأَتُ فِرْعَوْنَ» ، همسر عزيز مصر «امْرَأَتُ الْعَزِيزِ» ، همسر لوط «امْرَأَتَ لُوطٍ» ، همسر ابولهب «امْرَأَتُهُ حَمَّالَةَ الْحَطَبِ» ، همسران پيامبر «نِساءَ النَّبِيِّ» ، همسر نوح «امْرَأَتَ نُوحٍ» و خانمى كه بافندگى مىكرد. «كَالَّتِي نَقَضَتْ غَزْلَها»
پيامها:
1- افراط و تفريط در عقايد، به جايى مىرسد كه گروهى عيسى را در حدّ خدايى بالا ببرند وگروهى او را همرديف بتهاى سنگى سازند. «ضُرِبَ ابْنُ مَرْيَمَ مَثَلًا»
2- كفّار از هوچيگرى هر صحنهاى كه وسيله ضربه زدن به پيامبر قرار گيرد، استقبال مىكنند. «إِذا قَوْمُكَ مِنْهُ يَصِدُّونَ» (همين كه شخصى گفت: اگر معبودها دوزخى هستند پس عيسى هم دوزخى است، با هلهله خنديدند.)
3- جدال نيكو ارزش است، ولى جدال خصمانه محكوم است. «بَلْ هُمْ قَوْمٌ خَصِمُونَ»