❖ علامه طباطبایی: در این ایام و لیالی (ماه محرم) بهترین چیز، همان توجه و توسل به سیدالشهداء ‹ع› است. مرحوم استاد قاضی میفرمودند: «حضور در مجالس سیدالشهداء ‹ع› و توسل به سیدالشهداء در این ایام، اهمّ از همه مستحبات است که اگر موجب ترک نماز شب هم بشود، باز عزاداری اهمّ است». و میفرمودند: «از راه سیدالشهداء ‹ع› می توان به مقصد رسید و توسل به حضرت ابوالفضل ‹ع› باب و کلیدِ این در است.» مرحوم استاد قاضی [هم] از این راه، به مقصد نائل گشته بودند.
• ثمرات الحیات، جلد ۳، ص ۹۸
آیات بامداد سه شنبه :
#قرآن
.
سوره شورى : وَ هُوَ الَّذِي يُنَزِّلُ الْغَيْثَ مِنْ بَعْدِ ما قَنَطُوا
وَ يَنْشُرُ رَحْمَتَهُ وَ هُوَ الْوَلِيُّ الْحَمِيدُ «28»
.
و اوست كه پس از نا اميدى مردم #باران مى فرستد
و رحمت خويش را گسترش مىدهد و اوست سَرور ستوده.
سوره شورى : وَ مِنْ آياتِهِ خَلْقُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما بَثَّ فِيهِما مِنْ دابَّةٍ
وَ هُوَ عَلى جَمْعِهِمْ إِذا يَشاءُ قَدِيرٌ «29»
.
و از نشانه هاى قدرت او آفرينش آسمانها و زمين است و جنبندگانى كه در آن دو پراكنده اند
و او هرگاه بخواهد بر گردآورى آنها تواناست.
نكته ها:
« #غيث» به باران مفيد گفته مىشود.
امّا « #مطر» به هر نوع باران گفته مىشود (خواه مفيد و خواه مضرّ).
چنانكه مىفرمايد: «أُمْطِرَتْ مَطَرَ السَّوْءِ»
«قَنُوطٌ» به معناى يأس
و «بَثَّ» به معناى پراكنده كردن است.
.
پيامها:
1- در نوميدى بسى اميد است، پايان شب سيه سپيد است. «يُنَزِّلُ الْغَيْثَ مِنْ بَعْدِ ما قَنَطُوا»
2- تنها پناهگاه انسان در مشكلات و نااميدى ها خداست. وَ هُوَ الَّذِي ... مِنْ بَعْدِ ما قَنَطُوا
3- باران، نمودى از رحمت الهى است. يُنَزِّلُ الْغَيْثَ ... وَ يَنْشُرُ رَحْمَتَهُ
4- كمى باران در مواردى براى جلوگيرى از طغيان انسانهاست.
وَ لَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبادِهِ لَبَغَوْا ... يُنَزِّلُ الْغَيْثَ مِنْ بَعْدِ ما قَنَطُوا
5- ولايت پسنديده و دائمى، تنها به خداوند اختصاص دارد. «وَ هُوَ الْوَلِيُّ الْحَمِيدُ»
6- آفرينش آسمانها و زمين و جنبندهها، گوشهاى از آيات الهى است. «مِنْ آياتِهِ»
7- قدرت خداوند در آفرينش ابتدايى، نشانه قدرت او بر برپايى قيامت است.
خَلْقُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ ... وَ هُوَ عَلى جَمْعِهِمْ ... قَدِيرٌ
8- در آسمانها نيز موجودات زنده است. «بَثَّ فِيهِما مِنْ دابَّةٍ»
9- پراكندگى حيوانات در مناطق مختلف زمين، يكى از نعمتهاست.
(اگر همه گوسفندها در يك منطقه و همه گاوها در جاى ديگر بودند زندگى براى انسان بسيار سخت و گران بود.)
«بَثَّ فِيهِما مِنْ دابَّةٍ»
10- تعيين زمان قيامت تنها در اختيار اوست. «إِذا يَشاءُ»
💚امام سجاد عليه السلام:
🍃زمين کربلا، در روز رستاخيز، چون ستاره مـرواريدى مى درخشد و ندا درمىدهد كه من زمين مقدّس خدايم، زمين پاک و مباركى كه پيشواى شهیدان و سالار جوانان بهشت را در برگرفـته اسـت.
❣قـالَ عَـلِىُّ بنُ الحُسَينِ عليهماالسلام:
🍃تَزْهَرُ أَرْضُ كَرْبَلا يَوْمَ الْقيامَةِ كَالْكَوْكَبِ الدُّرّىّ وَتُنادِى أَنَا أَرْضُ الْمُقَدَّسَةُ الطَّيّبَةُ الْمُبارَكَةُ الَّتى تَضَمَّنَتْ سَيِّدَالشَّهَداءِ وَ سَيِّدَ شَبابِ أَهْلِ الجَنَّةِ.
📗ادب الطف، ج۱، ص۲۳۶، به نقل از كامل الزيارات، ص۲۶۸
آیات بامداد چهارشنبه :
#قرآن
.
سوره شورى : وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ
وَ يَعْفُوا عَنْ كَثِيرٍ «30»
.
و آنچه از #مصيبت به شما رسد پس به خاطر دست آورد خودتان است
و او از بسيارى (گناهانتان) در مى گذرد.
.
سوره شورى : وَ ما أَنْتُمْ بِمُعْجِزِينَ فِي الْأَرْضِ
وَ ما لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا نَصِيرٍ «31»
.
و شما نمى توانيد (خدا) را در زمين به عجز آوريد (و از سلطه او خارج شويد)
و براى شما از غير خداوند هيچ سرپرست و ياورى نيست.
.
نكته ها:
سؤال: اگر مصيبتها به خاطر عملكرد خود ماست، پس مصائب اولياى خداوند چه توجيهى دارد؟
.
پاسخ: برنامه ها و سنّتهاى الهى متعدّد است،
يكى از سنّتها چشاندن مزه تلخ عملكرد به انسان گناهكار است
كه در اين آيه آمده است
ولى يكى ديگر از سنّتهاى الهى رشد مردم در لابلاى حوادث و آزمايشهاى پى در پى است.
لذا حوادث تلخ كه براى معصومين رخ مىدهد براى رشد معنوى و دريافت درجه و الگو بودن آنان براى ديگران است.
در حديث مىخوانيم: «البلاء للظالم ادب و للمؤمن امتحان و للاولياء درجه»
حوادث تلخ براى ظالم وسيله ادب
و براى مؤمن وسيله آزمايش
و براى اولياى الهى وسيله قرب بيشتر است.
.
مشابه اين آيه، آيه 41 سوره روم است كه مىفرمايد:
«ظَهَرَ الْفَسادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُمْ بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ»
به خاطر عملكرد مردم، در دريا و خشكى فساد پديد آمد كه گوشه اى از عملكردشان را بچشند.
.
پيامها:
1- ميان رفتار انسان و حوادث تلخ و شيرين زندگى رابطه است. ما أَصابَكُمْ ... فَبِما كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ
2- مشكلات انسان، تنها عكسالعمل بخشى از خلافهاى اوست، نه تمام آن.
زيرا خداوند از بسيارى خطاهاى انسان در مىگذرد. «وَ يَعْفُوا عَنْ كَثِيرٍ»
3- مصيبتها جنبه هشدارى دارد و اگر انتقامى بود ، #عفو در كار نبود. «وَ يَعْفُوا عَنْ كَثِيرٍ»
4- دود جنايات بشر به چشم خودش مىرود و به خداوند ضربه اى نمى زند. «وَ ما أَنْتُمْ بِمُعْجِزِينَ»
5- انسانها نمىتوانند همه عوامل را تحت سلطه خود بگيرند و از آثار گناهانشان بگريزند. «وَ ما أَنْتُمْ بِمُعْجِزِينَ»
6- انگيزه بسيارى خلافها بدست آوردن ياور و حامى است،
در حالى كه ياور حقيقى خداست.
«وَ ما لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا نَصِيرٍ»
🌷 امام کاظم(علیه السلام) :
✍️ امانتداری و صدق و راستی هر دو موجب توسعه روزی میشوند ، ولیکن خیانت در امانت و دروغ موجب فقر ، بیچارگی و دورویی میباشد.
📚 تحف العقول ، ص ۲۹۸
نمـــاز بخـــوان!
کلمه صلاة ۸۲ بار در قران آمدهاست و خداوند پیامبر و مسلمانان امر به نمازخواندن (اقامه صلاه) کردهاست.
﴿وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ ۚ وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ مِنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ﴾(سورهٔ بقره-آیهٔ ۱۱۰)
و نماز را به پا دارید و زکات را بدهید و هر گونه نیکی که برای خویش از پیش فرستید آن را نزد خدا باز خواهید یافت آری خدا به آنچه میکنید بیناست.
sedaye varzesh 1402-05-03 gozaresh-akhavan.mp3
3.27M
📻صدای ورزش
از صدای خراسان رضوی
🗓سهشنبه ٣ مرداد ۱۴۰۲
🕰ساعت ۲۰:۱۵ تا ۲۰:۴۵
نویسنده و تهیه کننده مهدی هاشمی
گوینده: معین رضا فرخنده
🎤گزارش مرتضى اخوان از حضور در مراسم عزادارى امام حسين (ع) - مسجدالرسول (ص)
آیات بامداد پنجشنبه ، تاسوعای حسینی علیه و علی اصحابه السلام :
#قرآن
.
سوره شورى : وَ مِنْ آياتِهِ الْجَوارِ فِي الْبَحْرِ كَالْأَعْلامِ «32»
.
و از نشانه هاى (قدرت) او (حركت) #كشتى ها است در دريا
كه همچون علائمى برجسته اند.
سوره شورى : إِنْ يَشَأْ يُسْكِنِ الرِّيحَ
فَيَظْلَلْنَ رَواكِدَ عَلى ظَهْرِهِ
إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ «33»
.
اگر بخواهد باد را متوقف مى كند
پس كشتىها بر پشت آب راكد مى مانند.
همانا در اين امر براى هر صبر پيشه سپاسگزار، نشانه هايى (از قدرت خدا) وجود دارد.
.
نكته ها:
«الْجَوارِ» جمع « #جارية» به معناى كشتى در حال جريان و حركت است
و مراد از «كَالْأَعْلامِ» يا كشتى هاى بزرگ و غول پيكر است و يا كوههاى يخى در حال جريان.
از نقش #باد در طبيعت نبايد غافل بود.
تنفس موجودات زنده، حركت كشتىها، انتقال ابرها، بارور شدن گياهان و تعديل سرما و گرما همه در گرو جريان باد است
و امروزه باد از منابع انرژى به شمار مىرود.
در قرآن كريم چهار مرتبه كلمه «صَبَّارٍ» بكار رفته كه به دنبال تمام آنها كلمه «شَكُورٍ» آمده است
و اين نشانه آن است كه صبر و #شكر در كنار هم نقش ويژه اى دارند.
در حديثى از رسول خدا صلى الله عليه و آله آمده است كه #ايمان دوشاخه دارد يك شاخه صبر و شاخه ديگر شكر است.
پيامها:
1- تناسب ميان آب دريا و كشتى از نظر وزن و حجم، از نشانه هاى قدرت الهى است. «وَ مِنْ آياتِهِ الْجَوارِ فِي الْبَحْرِ»
(فرو نرفتن كشتىهاى غول پيكر در اعماق درياها، به خاطر تفاوتهايى است كه خدا ميان اجسام و اجرام نهاده است.)
2- زمانى قدر نعمت شناخته مىشود كه از دست برود. «إِنْ يَشَأْ يُسْكِنِ الرِّيحَ»
3- آنچه را ما يك نشانه و آيه مىبينيم در نزد محقّقان پر حوصله چندين نشانه است. «لَآياتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ»
4- طبيعت و مظاهر آن چون آب و باد، براى كسانى آيه و نشانه است كه بر سختى ها و رفاه دنيا صابر و شاكر باشند. «لَآياتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ»