اســــاس
♦️ نخ تسبیح ملت ایران♦️
🔸عنصر جمعیت یکی از سه عنصر تشکیل دهنده هر دولت کشوری است. صاحبنظران در خصوص عوامل پیونددهنده جمعیت غالباً به دو نظریه آلمانی و فرانسوی اشاره میکنند. اما این دو نظریه از توضیح عامل پیونددهنده ایرانیان ناتوان است.
🔸 شواهد تاریخی ساخت نظام سیاسی، مشروح مذاکرات مجلس خبرگان قانون اساسی و متن قانون اساسی نشان میدهد که عنصر مکتب عمدهترین عامل پیوند ایرانیانی است که به عنوان قوه موسس نظام جمهوری اسلامی را ایجاد کردند. همین محور وحدت و همبستگی متفاوت است که ظرفیت سخن گفتن از آرمان «امت واحده» را در اصل یازدهم قانون ایجاد می کند.
🔸 مسلمان بودن در جای جای قانون اساسی و مقدمه آن وصف مردم ایران است. این حقیقت آنچنان واضح و بدیهی بوده است که حتی نماینده کلیمیان در مجلس خبرگان قانون اساسی در جلسه سیزدهم در مقام موافق اصل چهام سخنرانی می کند. اصلی که بر لزوم ابتنای تمامی نظام حقوقی بر موازین اسلامی تاکید دارد.
🔸آقای دانش راد یکی از چهار نماینده اقلیت های دینی در نطق خود اعلام می کند:
«ما چه می خواهیم؟ میخواهیم که مملکت با یک فضای اسلامی اداره شود که همه ما در آن درست تنفس کنیم. چه اصولی باید حاکم باشد؟ قوانینی که اکثریت مردم برای تحققش انقلاب کرده اند و آن را پذیرفته اند باید حاکم باشد. چطور ممکن است من به عنوان نماینده مردم مستضعف یهود به خودم حق بدهم و بگویم نه چیز دیگری را ما میخواهیم. اگر که اینجا قوانین متکلی بر اسلام نباشد پس بر چه چیز متکی باشد؟ یک ملت مسلمان برای آزادی خود بر اساس اسلام قیام کرده و موفق شده و می خواهد قانونی وضع کند من متوقع باشم که این قانون بر اساس چه چیز وضع شود؟ بنابراین من اینجا رای مثبت می دهم همانطوریکه رای مثبت به جمهوری اسلامی دادیم»
#اصل_چهارم
#حاکمیت_اسلام
#مکتب
#اقلیت_های_مذهبی
#قوانین_اسلامی
اســــاس
🔺اعتبار فرانسلی قانون اساسی🔺
🔸امروزه در علم جامعهشناسی، شاخهای تحت عنوان «جامعهشناسی استاتیک یا ایستا» مورد مطالعه قرار میگیرد که به دنبال نظم و ثبات و استحکام نظام اجتماعی است و از «تعامل و تلفیق نسلی» سخن میگوید.
🔸این شاخه، نسلها را حامل «اُبژههایی فرا نسلی» معرفی میکند که فرا زمان و فرا مکان بوده و منجر به شکلگیری ملت و هویت ملی میشوند.
خروجی مشخص این گونه از جامعهشناسی در ارتباط با موضوعات حقوقی _ سیاسی مهم، همچون تجدید قانون اساسی این است که تغییرات اجتماعی، لزوماً تقارنی با تحولات اجتماعی ندارند چه برسد به تقارن و ملازمه با تحولات مهم حقوقی سیاسی.
🔸مبتنی بر این اندیشه، قانون اساسی به عنوان منظومهای از کلیات و اصول برآمده از هویت ملی و تضمینگر استمرار حق تعیین سرنوشت ملت معرفی میشود.
🔸بر این اساس، این ملت و مجموع نسلهای متمادی یک جامعه است که علیرغم وجود تفاوتهای بین نسلی، با ترسیم آرمان شهری معقول و مشروع، ملتسازی نموده و به پیشرفتخواهی و امنیت نظام حقوقی در چارچوب محدودههای خود مشغول است.
🔸به طور کلی، در نظامهای حقوقی _ سیاسی دو فرض در حالت استمرار و استقرار یک جامعه سیاسی قابل تصور است:
نخست، فرضِ مبتنی بر اصلاح است که لزوماً در چارچوب قانون و بازنگری صورت میگیرد.
و دوم، فرض تبدیل است که عمدتاً خارج از چارچوب قانونی و در قالب سایر پدیدهها تجلی مییابد.
🔸با این وجود، در نظام جمهوری اسلامی ایران مضافاً به دلیل ابتنای آن بر شرع مقدس اسلام و مکتبی بودن نظام سیاسی، ابزارهای خاص در به روز رسانی وجود دارد که از طریق اجتهاد مستمر فقهای جامعالشرایط بر اساس کتاب و سنت معصومین (سلامالله علیهم اجمعین) و طراحی سیاستهای کلی نظام و حل معضلات نظام به عنوان ابزارهای آینده نگر در یک نظام ولایی، تضمین و قطعیت بیشتری به حق تعیین سرنوشت نسلهای متمادی و خصوصاً نسلهای نو خواهد داد، چرا که نظام سیاسی نگاهی پسگرا به پویایی و تغییر و تقویت خود ندارد.
#قانون_اساسی#قانون_اساسی_فرانسلی#بازنگری_قانون_اساسی
twitter.com/Asaas_discourse
Telegram.me/Asaas_discourse
Instagram.com/asaas_discourse
اســــاس
«بسمالله الرحمن الرحیم»
🖌وضعیت اضطراری سلامت عمومی وتکالیف دولتها در ایفای تعهدات
🔹وضعیت اضطراری به معنای هر موقعیت یا حالتی است که مستلزم مساعدت دولت جهت حفظ اموال، بهداشت و سلامت عمومی یا کاهش و دفع خطر یک فاجعه باشد. در این میان، وضعیت اضطراری سلامت عمومی به «رخداد یا تهدید قریب الوقوع ناشی از یک بیماری یا وضعیت سلامتی که دربردارنده احتمال بالای تلفات انسانی قابل توجه، صدمات یا ناتوانیهای طولانی مدت یا دائم باشد» تعبیر شده است. در مقررات بهداشتی بین المللی، وضعیت اضطراری بهداشتی بین المللی به معنی یک رویداد غیرمعمول بهداشتی است که طبق این مقررات، ویژگی-های زیر به آن اطلاق شده است:
الف- از طریق گسترش بین المللی بیماری، باعث بروز خطر سلامت عمومی برای سایر کشورها شود.
ب- بالقوه نیازمند یک پاسخ هماهنگ بین المللی باشد.
🔹از مجموع این تعاریف می¬توان سه مؤلفه ی مهم را استخراج کرد:
نخست؛ «رخداد یا تهدید قریبالوقوع» باشد.
دوم؛ «مربوط به بیماری یا وضعیت سلامتی» باشد
سوم؛ «تلفات و صدمات شدید انسانی احتمالی» داشته باشد.
🔹مترتب بر تعاریف مزبور و مؤلفه های مستخرج از آن، دولت و نهادهای حکومتی موظفند اقدامات لازم را در راستای مقابله با شیوع و گسترش بیماری های واگیر و پیشگیری از ایجاد وضعیت اضطراری سلامت عمومی اتخاذ کنند. بر این اساس، تعهدات دولت ها در قبال ارتقای حق بر سلامت و بهداشت نظیر هر حق بشری دیگر دارای سه بُعد است؛
نخست، به موجب تعهد به «رعایت و احترام»، دولت ها ملزم اند به طور مستقیم یا غیرمستقیم از مداخله در بهره مندی از حق بر سلامتی و بهداشت اجتناب کنند.
دوم، تعهد به «حمایت» دولت ها را ملزم می کند تا از بهره مندی از حق بر سلامتی در برابر مداخلات و مزاحمتهای طرفین ثالث حمایت کنند.
سوم، تعهد به «اجرا یا ایفا» که دربردارنده طیف وسیعی از اقدامات قانونی، قضایی و مالی و نظایر اینها و جهت اجرا و پیشبرد حق بر بهداشت و سلامتی است.
🔹دولت جمهوری اسلامی ایران همچون سایر کشورها، خود را مکلف به رعایت قواعد لازم الاجرای بینالمللی در نظم حقوقی داخلی، مطابق با فرآیندهای قانونی مصوب مراجع ذیصلاح قانونی داخلی دانسته است. بر این مبنا، مضاف بر آنکه دولت در برابر تعهدات خود به موجب قواعد حقوق بین الملل مسئول است، در عرصه¬ی حقوق داخلی نیز در برخی از قوانین و مقررات بهداشتی، خود را متعهد به تضمین و رعایت این حق بشری دانسته است.
✅ اساس را دنبال کنید
➡️twitter.com/Asaas_discourse
➡️Telegram.me/Asaas_discourse
➡️Instagram.com/asaas_discourse
➡️Eitaa.com/Asaas_discourse
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://twitter.com/Asaas_discourse
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://Instagram.com/asaas_discourse
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://Telegram.me/Asaas_discourse
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://Eitaa.com/Asaas_discourse
اســــاس
🖋️قانون اساسی بی زبان، گرفتار مجری مسئولیت گریز
🔹دقیقا در زمانی که کشور برای سامان یافتن اوضاع اقتصادی و خروج از بحران ناشی از بی تدبیری یا سوء تدبیر دولت نیازمند عملی نمودن چهار راهبرد کارگشای رهبری است ، یعنی: قوی شدن اقتصاد، علم، فن آوری و نظامی/ خنثی کردن تحریم /عدم اعتماد به دشمن و حفظ اتحاد ملی؛ آقای رئیس جمهور با ورود به وظایف و اختیارات مسلم و بدیهی تمام قوای کشور یا احیای تمام شبهات و چالش های #پر_پاسخ مرتبط با قانون اساسی ، #فرافکنی و #حاشیه_سازی پیشه می کند تا هرچه بیش تر فضای آینده کشور را به نابسامانی و آشفتگی نزدیک و نزدیک تر نماید.
🔹توضیح مواردی از اصول مسلم قانون اساسی که بدین نحو بارز #تحریف یا #مصادره به مطلوب شده است:
🔹اصل 137 قانون اساسی :
اصل یکصد و سی و هفتم: هر یک از وزیران مسئول وظایف خاص خویش در برابر رئیس جمهور و مجلس است و در اموری که به تصویب هیأت وزیران می رسد مسئول اعمال دیگران نیز هست.
اصل سابق: اصل یکصد و سی و هفتم: هر یک از وزیران، مسئول وظایف خاص خویش در برابر مجلس است، ولی در اموری که به تصویب هیأت وزیران می رسد مسئول اعمال دیگران نیز هست.
و این یعنی در نظام جمهوری اسلامی مسئولیت وزراء در برابر مجلس امری همیشگی و غیر اختلافی بوده است.
مجلس بدون نظارت بر چه اساسی می تواند پاسخگویی و مسئولیت وزراء را مطالبه نماید؟
🔹اصل 134 بدین شرح است:
ریاست هیات وزیران با رئیس جمهور است که بر کار وزیران نظارت دارد و با اتخاذ تدابیر لازم به هماهنگ ساختن تصمیمهای وزیران و هیات دولت میپردازد و با همکاری وزیران، برنامه و خط مشی دولت را تعیین و قوانین را اجرا میکند. در موارد اختلاف نظر و یا تداخل در وظایف قانونی دستگاههای دولتی در صورتی که نیاز به تفسیر یا تغییر قانون نداشته باشد، تصمیم هیات وزیران که به پیشنهاد رئیس جمهور اتخاذ میشود لازمالاجرا است. رئیس جمهور در برابر مجلس مسئول اقدامات هیات وزیران است.
🔹نکته اول:
در شرایطی که دولت با برنامه ها، سیاست گذاری ها و مدیریت های خود کشور را با بحران اقتصادی و مدیریتی جدی مواجه کرده ، اصل 134 قانون اساسی را به نفع خود مصادره نموده است؛ اصلی که به موجب آن مجلس باید به نمایندگی از مردم ، رئیس جمهور را به خاطر بی کفایتی در اجرای تک تک مفاد این اصل مورد خطاب قرار دهد!
🔹نکته دوم:
تعیین برنامه و خط مشی دولت در اصل 134، مرتبط با برنامه اجرایی دولت است ، نه برنامه های کلان کشور که مطابق با اصل 110 بر عهده مقام رهبری است، برنامه اجرایی نیز مطابق قانون اساسی محدود به سیاست های کلی و قوانین کشور است. رئیس جمهور حق خروج از این چهارچوب را ندارد و با پذیرش مسئولیت ریاست جمهوری بر این قوانین گردن نهاده و مطابق اصل 121 سوگند یاد کرده است!
🔹نکته سوم:
در اصل 134 تصریح شده است که رئیس جمهور «خط مشیِ دولت » را تعیین و «قوانین» را اجرا میکند.
نیازی به تفسیر نیست، اصل صراحت دارد که مقنن مجلس است و رئیس جمهور موظف به اجرای قانون.
مجلس نیز مطابق اصل اصل 71 مجاز است «در عموم مسائل در حدود مقرر در قانون اساسی قانون وضع کند» پس هیچ مقامی خارج از حدود مقرر در قانون نمی تواند حق ریل گذاری مجلس به واسطه قانون گذاری را از آن سلب کند.
🔹قانون اساسی برای کنترل برنامه های دولت توسط مجلس در اصل 74 و 77 مقرر کرده است که دولت در تهیه لوایح قانونی و هم چنین عهد نامه ها مقاوله نامه ها و قرارد دادها و موافقت نامه های بین المللی مقید به تصویب مجلس است.
پایبندی به قانون اساسی به عنوان یک کل منسجم، سوء برداشت ها را رفع می نماید ، مگر آن که بخواهیم آن را به نفع سمتمان تفسیر نماییم.
🔹قدر متیقن تفسیر شورای نگهبان از اصل ۱۱۳ قانون اساسی(مسئولیت رییس جمهور در اجرای قانون اساسی) از ابتدای انقلاب تا امروز تاکید بر مسئولیت رئیس جمهور در باب اجرای اصولی از قانون اساسی است که به طور کلی زمین مانده یا اجرای آن متوقف شده است.
مسئول محترم اجرای قانون اساسی! در مورد وضعیت اصل ۳۱ قانون اساسی در دولت خود پاسخگو باشید! #حق_مسکن_متناسب_با_نیاز
و اصول بسیاری که تحت نظارت شما متوقف مانده اند...
📌اساس را دنبال بفرمایید
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://twitter.com/Asaas_discourse
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://Instagram.com/asaas_discourse
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://Telegram.me/Asaas_discourse
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://Eitaa.com/Asaas_discourse
بسم الله الرحمن الرحیم
یا ایُهَّا الَّذینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامینَ لِلَّهِ شُهَداءَ بِاْلقِسْطِ وَ لا یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَئانُ قَومٍ عَلی الّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ اقْرَبُ لِلتَّقْوی وَ اتَّقُوا الله انَّ الله خَبیرٌ بِما تَعْمَلُونَ
خوشا به حال آنان که گرسنه و تشنه عدالتند؛ از آن رو که سیر نخواهند شد. (انجیل متی) خوشا به حال آنان که از بهر عدالت زحمت می کشند؛ به سبب آنکه مملکت آسمانی از آنهاست. (انجیل متی).
عید سعید میلاد مسیح پیامبر عظیم الشأن، که برای طرفداری مظلومان و برقراری عدل و رحمت مبعوث، و با گفتار آسمانی و کردار ملکوتی خود ظالمان و ستمکاران را محکوم، و مظلومان و مستضعفان را پشتیبانی فرمود، بر ملتهای مستضعف جهان و ملت مسیح و مسیحیان هم میهن مبارک باد. هان! ای پدران کلیسا و روحانیان تابع حضرت عیسی، بپاخیزید و از مظلومان جهان و مستضعفان گرفتار در چنگال مستکبران پشتیبانی کنید، و برای رضای خدا و پیروی دستور حضرت مسیح یک بار هم ناقوسها را در معابدتان به نفع مظلومان ایران و محکوم نمودن ستمگران به صدا درآورید.
کارتر، سردمدار ستمکاران عالم تقاضا کرد تا ناقوسها را در سرتاسر امریکا به نفع جاسوسان در مقابل ملت مظلوم ایران به صدا درآورید. چه خوب و بجاست که ناقوسها را به فرمان خدای عالَم و دستور عیسی مسیح به نفع ملت های مستضعف، که در زیر چکمه دژخیمان «کارتر» ها از هستی ساقط می شوند، به صدا درآورید.
خوشا به حال آنان که گرسنه و تشنه عدالتند و از بهر عدالت زحمت می کشند. و وای به حال آنان که بر خلاف دستور عیسی مسیح و بر خلاف دستور همه پیامبران به نفع ظالمان و جاسوسان و پایمال کنندگان حقوق ملتها زحمت می کشند. و ای ملت مسیح و پیروان عیسی روح الله! بپاخیزید و از شرافت عیسی مسیح و ملت عیسوی دفاع کنید، و اجازه ندهید دشمنان تعلیمات آسمانی و مخالفان دستورات الهی، ملت مسیح و روحانیت عیسی را به خلق های مستضعف جهان بد معرفی کنند.
حضور ابرقدرتها در معابد و دست به آسمان بلند کردن آنان برای دعا به جاسوسان و خائنان به مذاهب مسیح علیه مظلومان و مستضعفان، شما را اغفال نکند که اینان جز برای رسیدن به قدرت بیشتر و نیل به ریاست دنیا- که خلاف دستور آسمانی است- به چیز دیگری فکر نمی کنند.
ملت ما سالها مبتلا به سالوس ستمگران بود و رنجها از آن برد.
ای ملت مسیح! چه شد که آقای کارتر در کشتارهای دسته جمعی ایران، ویتنام، فلسطین و لبنان و دیگر مناطق به دعا برنخاست و تقاضای آهنگ ناقوسها را نکرد؛ ولی اکنون برای رسیدن به ریاست جمهوری و ادامه چند سال دیگر ستمگری بر ملتهای ضعیف دست به دعا برداشته است و کلیساها را به آهنگ ناقوس فرا خوانده است؟!
هان ای پدران کلیسا! بپاخیزید و عیسی مسیح را از چنگال این دژخیمان نجات دهید؛ که آن پیامبر بزرگ از ستمگری که دین را وسیله ظلم، و دعا را وسیله رسیدن به مَسند ستمگری به بندگان خدا قرار می دهد بیزار است؛ که دستورهای آسمانی همه برای نجات مظلومان، از ملکوت نازل شده است؛ و ای مستضعفان جهان! برخیزید و هم پیمان شوید و ستمگران را از صحنه برانید؛ که زمین از خداست و وارث آن مستضعفانند.
و ای ملت امریکا، به تبلیغات رؤسای جمهوری- که جز نیل به قدرت، فکری ندارند- گوش فرا ندهید؛ و بدانید که جوانان ما با جاسوسان رفتاری خداپسندانه دارند، که دستور اسلام رحمت بر اسیران است گرچه ظالم و جاسوس باشند.
شما ای ملت بزرگ امریکا! از کارتر بخواهید که شاه مخلوع و جنایتکار را به ایران برگرداند، که کلید رهایی جاسوسان به دست اوست. و شما ای اصحاب ناقوس! دستها را به دعا بردارید و ناقوسها را به آهنگ درآورید؛ و از خدای بزرگ بخواهید که به رؤسای جمهور شما، عدل و انصاف مرحمت کند.
خوشا به حال آنان که از بهر عدالت زحمت می کشند و دعا می کنند.
روح الله الموسوی الخمینی
📌اساس را دنبال بفرمایید
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://twitter.com/Asaas_discourse
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://Instagram.com/asaas_discourse
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://Telegram.me/Asaas_discourse
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
http://Eitaa.com/Asaas_discourse