اســــاس
🔹️به مناسبت روز مبارزه با استعمار انگلیس امکانسنجی انسداد تنگه هرمز در حقوق بینالملل به دلیل عد
🔹️ اندیشه آزادی دریانوردی و به ویژه آزادی عبور از تنگههای بینالمللی، یعنی آبراههای باریکی که دو دریا را به یکدیگر متصل مینماید و در مواردی تنها راه دسترسی به نقطهای از جهان به شمار میآیند، یکی از مهمترین مسائل پیش روی دولتها و خصوصاً دولتهای غربی در عصر استعمارگری بوده است.
🔹️ این موضوع در اعصار بعدی نیز به شدت مورد توجه قرار گرفت و در نهایت حقوق بینالملل برای رفع تقابل دو دیدگاه آزادی دریاها جهت سهولت دسترسی به تنگههای بینالمللی برای دولتهایی که خواهان گذر از آنها بودند و اصل حاکمیت سرزمینی دولت ساحلی بر بخشی از قلمروی دریایی که تنگه در آن واقع شده، راهکارهایی را مطرح ساخت که آخرین این تلاشها در کنوانسیون سازمان ملل متحد در حقوق دریاها (۱۹۸۲) قاعدهمند گشت.
🔹️ براساس این کنوانسیون، تنگههایی که حداقل یک سوی آن دریای سرزمینی است، تحت رژیم عبور بیضرر بوده و تنگه هایی که بخشی از دریای آزاد یا منطقه انحصاری اقتصادی را به بخش دیگر از دریای آزاد یا منطقه انحصاری اقتصادی مرتبط می کند تحت رژیم عبور ترانزیت قرار دارد (مواد ۳۷ و ۴۵).
🔹️ اگرچه وجه مشترک هر دو نوع عبور بیضرر و عبور ترانزیت، ضرورت عبور پیوسته و سریع کشتیهای کشورهای ثالث است اما رژیم عبور ترانزیت به نسبت عبور بی ضرر آزادیهای بیشتری را در اختیار کشورهای ثالث عبورکننده قرار میدهد. از جمله آنکه اگر در عبور بی ضرر امکان تعلیق کشتیرانی در موارد ضروری امنیتی، با اطلاعرسانی قبلی و در مدتی محدود وجود دارد، این امکان در عبور ترانزیت فراهم نیست.
🔹️ همچنین در عبور ترانزیت، بر خلاف عبور بیضرر هواپیماها نیز امکان پرواز دارند و زیردریاییها لازم نیست به سطح آب بیایند.
🔹️ تنگه هرمز به عنوان شاهراه انتقال انرژی جهان، یکی از تنگههایی است که ضرورت تعیین رژیم حقوقی عبور از آن حائز اهمیت است. به خصوص آنکه در سالهای اخیر و با تشدید تحریم نفت ایران، طرح ادعاهایی مبنی بر امکان انسداد تنگه هرمز از سوی برخی مقامات نظامی- سیاسی ایران مطرح گشته است.
🔹️ این تنگه که میان کشور ایران و عمان قرار گرفته، آبهای آزاد اقیانوس هند و دریای عمان را به منطقه انحصاری اقتصادی خلیج فارس متصل میکند. پس باتوجهبه اینکه معاهده خاصی بر این تنگه حاکم نیست، مطابق قواعد کنوانسیون ۱۹۸۲ حقوق دریاها، قاعدتاً باید عبور از آن تابع رژیم عبور ترانزیت بوده که امکان تعلیق آن از سوی کشورهای اطراف وجود ندارد (ماده ۴۴ ).
اما نکته مهم آن است که ایران این کنوانسیون را صرفاً امضا نموده و هنوز آن را به تصویب نرسانده است.
🔹️ از طرفی، تا پیش از انعقاد این سند، رژیم حقوقی عبور از تنگهها در کنوانسیون ژنو ۱۹۵۸ در مورد دریای سرزمینی و منطقه نظارت، تلویحاً تابع نظام حقوقی دریای سرزمینی یا همان رژیم عبور بیضرر بوده است.
🔹️ با وجود این، در مقابل این ادعا که بر عرفی شدن عبور ترانزیت از تنگهها و در نتیجه عدم امکان تعلیق عبور توسط دولتهای ساحلی آنها تأکید دارد، باید اذعان داشت حتی به فرض پذیرش عرفی شدن عبور ترانزیت، هرگاه یک قاعده عرفی از بدو ظهور مورد اعتراض مستمر دولتی واقع شود، نسبت به آن دولت لازمالاجرا نخواهد بود.
🔹️ با توجه به اینکه دولت ایران، طی اعلامیه تفسیری صادره در زمان پذیرش کنوانسیون ۱۹۸۲ در سومین کنفرانس تدوین حقوق دریاها، رسماً اعلام نمود حق عبور ترانزیت را تنها برای کشورهای طرف عهدنامه حقوق دریاها به رسمیت میشناسد؛ زیرا این قسمت از عهدنامه جنبه عرفی ندارد، به این ترتیب، از آغاز شکلگیری این عرف تا به امروز نسبت به آن معترض محسوب شده و از اینرو، تنها متعهد به رعایت رژیم عبور بی ضرر مندرج در کنوانسیون ۱۹۵۸ است.
🔹️ به این ترتیب، زمانی که امنیت آن در تنگه هرمز در معرض تهدید باشد، میتواند با اطلاعرسانی قبلی و در مدت محدود، عبور و مرور از این تنگه را به طور موقت مسدود نماید.
✍🏻خانم دکتر مهناز رشیدی
پژوهشگر و مدرس حقوق بین الملل
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
با ما همراه باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
اســــاس
▪️از آموزههای سجادی برای حقوق عمومی بومی؛فریضه تبعیت از امام عادل
▪️بر اساس تفکر اسلامی همه هستی از خدا است و همه حقوق از او ناشی میشود. حق و امتیاز حاکمان بر مردم نیز باید به اذن الهی باشد. چرا که همه انسانها در برابر او برابرند و او تنها کسی است که #اصالتاً بر #همه انسانها حق دارد و از این رو فقط #خداوند میتواند به فرد یا گروهی، حق و امتیاز #حکومت و مورد تبعیت واقع شدن را عطا کند.
▪️لذا یک فرد یا گروه نمیتواند به دیگران امر و نهی کند و آنان را ملزم به #اطاعت نماید و حق اطاعت باید از خداوند سرچشمه گیرد. اندیشه #امامت از همین نگاه توحیدی نتیجه و منشعب میشود.
▪️امامت رکن محوری و دائمی #منظومه_سیاسی_اسلام و محور جامعه اسلامی و کانون انسجام #امت است. با تبعیت از امام، که تعین مکتب و دینمداری است، امور بر مدار الهی جریان مییابد.
▪️در بخشی از دعای #امام_سجاد علیهالسلام در روز عرفه به تکلیف الهی تبعیت از امام اشاره شده است:
🔹«خدايا! به فرمانبردارى از اوامر او (يعنى امام و حاكم اسلامى) و بازايستادن از آنچه نهى كند، و اينكه هيچ كس بر او پيشى نجويد، و هيچ كس از او خود را پس نيندازد، فرمان دادهاى. او پناهگاه پناهندگان و ملجأ مؤمنان و دستگير متمسكان و فروغ جهانيان است.
🔹«.. و أمرت بامتثال أوامره (اوامر الامام الحاكم الاسلامي)، و الانتهاء عند نهيه، و ألّا يتقدّمه متقدّم، و لا يتأخّر عنه متأخّر؛ فهو عصمة اللّائذين، و كهف المؤمنين، و عروة المتمسّكين، و بهاء العالمين»
➖➖➖➖➖➖➖➖
@asaas_discourse
42.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺بخش پنجم از نشست چالش های انتخاب شهردار
🔹اگر در خصوص شرعی بودن بخشنامه های صادره از وزارت کشور یا هیات وزیران در جهت محدود کردن شرایط تصدی سمت شهردار شکایت شود نحوه ورود شورای نگهبان یا دیوان عدالت اداری چگونه خواهد بود؟
🔹ادله و استنادات احتمالی این دو نهاد چیست؟
🔹اثر ابطال مصوبات این چنینی از چه زمانی است؟؟
🔺آقای زرافشان پاسخ میدهند..
#ابطال_مصوبات
#نظارت_شرعی
#اثر_ابطال
#شورای_نگهبان
@asaas_discourse
50.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺بخش ششم از نشست چالشهای انتخاب شهردار
🔹ممکن است شخص منتخب نسبت به تصمیمات اتخاذ شده یا نسبت به عدم انتخاب خود به عنوان شهردار یا نسبت به قوانین در خصوص اِعمال محدودیت در تصدی این سمت شکایت داشته باشد.
آیا در نظام حقوقی سازوکاری برای شکایت شخص منتخب وجود دارد؟
🔹آقای دکتر ابریشمی راد این سوال را ضمن تبیین حرمت نظام قانونی پاسخ میدهند.
#حق_بر_شکایت
#حرمت_قانون
#حق_اعتراض
39.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺️بخش هفتم از نشست چالشهای انتخاب شهردار
🔹️از دیدگاه مواضع حقوق بشری، تصدی مشاغل عمومی از جمله آزادی سیاسی است؛ آیا این مصوبه مخل آزادی سیاسی اشخاص نیست؟ و آیا انتخاب شهردار جدید تهران منطبق با این موازین است؟
🔹️آقای زرافشان در پاسخ، اندیشه سیاسی اسلام و فقه شیعه را تبیین میکنند.
#آزادی_سیاسی
#اندیشه_سیاسی_اسلام
#حقوق_بشر
#فقه_شیعه
استاندار ویژه .pdf
حجم:
598.1K
✍نا ویژگی یک انتصاب ویژه
بهموجب مصوبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ هیئت وزیران و در اجرای ماده ۳ مصوبه مورخ ۱۳۷۷/۳/۲۸ شورای عالی اداری استاندار خوزستان تعیین شد. به موجب این ماده «استانداران به پيشنهاد وزير كشور و تصويب هیئت وزيران با حكم رئیسجمهور منصوب ميگردند». انتشار اخباری مبنی بر تعیین «استاندار ویژه» برای خوزستان به دلیل عدم تصریح قانونی به این عنوان و نیز عدم احصاء ویژگی ها و امتیازات خاص این استاندار نسبت به سایر استانداران موجب شده این انتصاب محل مناقشه باشد.
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
12.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️نیازمندی قانون اساسی به مبانی اسلامی♨️
✔️انتشار بخشی از بیانات شهید بهشتی در مذاکرات پیرامون اصل ۵ قانون اساسی...
(خطاب به یکی از نمایندگان)صحیح می گویید:اسلام نیازی به اینکه قانون اساسی پشتوانه او باشد،ندارد.این مطلب قبول
اما
انچه ما می کنیم این است که قانون اساسی یک ملت و یک جامعه مسلمان و یک انقلاب اسلامی قانون چنین جامعه و انقلابی بدان نیاز دارد که متکی به معارف اسلامی باشد.ما اگر از اول تا اینجا کوشیده ایم مبانی اسلام را در #قانون_اساسی بیاوریم بخاطر نیاز آن طرف نیست بخاطر نیاز این طرف است
✔️اگر تجمع این همه خبرگان چیزی لازم را بر محتوای قانون اساسی نیفزاید یا اصلاح نکند آنوقت مجلس خبرگان نیست!
#شهید_بهشتی
#از_بهشتی_برای_امروز
@shahiddoctorbeheshti
اســــاس
♨️نیازمندی قانون اساسی به مبانی اسلامی♨️ ✔️انتشار بخشی از بیانات شهید بهشتی در مذاکرات پیرامون اصل
به مناسبت ۲۱ شهریور ماه ۱۳۵۸
سالروز تصویب اصل ولایت فقیه در مجلس خبرگان قانون اساسی
19.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در ۲۱ شهریور ماه ۱۳۵۸ اصل ولایت فقیه با ۵۳ رای موافق ۸ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع آرا ۶۵ نماینده حاضر در جلسه خبرگان قانون اساسی به تصویب رسید.
به همین مناسبت فیلمی از سخنان نماینده اقلیت کلیمی در مجلس خبرگان قانون اساسی را ملاحظه فرمایید.
اســــاس
✍🏻به مناسبت سالروز پایان تحصن آیت الله شیخ فضل الله نوری پس از تعهد مجلس شورا به اسلامی بودن کشور و
بازخوانی دوگانه روحانیت – سیاست در جامعه ایرانی و نقش «مرجعیت» به مناسبت پایان تحصن شیخ فضلالله نوری در حرم عبدالعظيم الحسنی در تاریخ بیست و سوم شهریورماه سال یکهزار و دویست و هشتاد و شش هجری شمسی و پذیرش شروط ایشان توسط تجددخواهان در راستای مشروعه نمودن مشروطه
همانا استقرار و نفوذ یک تفکر در میان یک گروه، قوم یا دسته (اختصاصاً مذهب تشیع در میان ایرانیان) امری نه دفعی بلکه بهصورت تدریجی است. ازاینرو نباید به دنبال تاریخ خاص و معینی باشیم. امّا قطعاً مهمترین عامل در شیعی گشتن جمعیت ایران، تأسیس دولت صفویه و اعلام تشیع بهعنوان مذهب رسمی بوده است. امری که بیشک، بهواسطه چندین قرن تکوین کلام و فقه شیعه همراه با توسعه تصوّف در بستری از گرایشهای شیعی، از مهمترین پشتوانههای تاریخی آن به شمار میرود.
هجوم مغول و حذف دو پایگاه اسماعیلیه و خلافت نیز فرصتی مغتنم در اختیار متفکران شیعی گذارد تا بر محوریت بحث ولایت، دریچهای به مباحث نظری حکومت گشایند؛ لذا باتوجهبه مستندات تاریخی میتوان اذعان داشت که در قرون اخیر، تشیع و بهتبع آن نهاد روحانیت در ایران دچار تحوّلات و تحرّک بینظیری شد، بهطوریکه بعد از صفویه هر تغییر بزرگی در ایران اعم از مقابله با استبداد و استعمار، در آن روحانیت نقش داشته که نمونههای بارزی از آن را میتوان در «مشروطیت» مشاهده نمود.
اما همواره جامعه روحانیت، همانند تمامی اقشار و نهادهای واسط مدنی و سیاسی، یکدست نبوده و در برابر حوادث و رخدادهای اجتماعی، جهتگیریهایی حتی متناقض داشته و این تشتت آراء و نظرات، بعضاً آسیبهایی جدی به پیکره ساختار اجتماع دینمدار ایرانی وارد نمودهاست. شاید بتوان نمونه اعلای این تفاوت نگرشها را در همان دوره مشروطیت در تقابل جریانهای روشنفکران ملی - مذهبی جریان روحانیت سنتی و ناآگاه نسبت به مقتضیات زمان و جریان روحانیت آگاه بهوضوح دید؛ لذا جامعه دینمحور ایرانی برای تعالی خود، ناگزیر به یک عنصر ثانویه آگاه به مقتضیات زمان و درعینحال آشنا به ظرایف و دقایق تشیع بود. این جریان را میتوان همان «مرجعیت» دانست. مرجعیتی نوین با جهتگیریهای بهموقع سیاسی - اجتماعی و متمایز با مرجعیت تک ساحتی سنتی که نسبت به مسائل اجتماعی کماعتناست.
درواقع مرجعیت نوین، آغازی برای ایجاد یک نهاد واسط مذهبی با پشتوانه مدنی - سیاسی قوی بود. اقدامات علمایی نظیر میرزا محمدحسن شیرازی و میرزا محمدحسن آشتیانی در اعتراض به اعطای امتیاز تنباکو به ماژور تالبوت انگلیسی و شکلگیری یک جنبش اعتراضی قوی، تحرکات آگاهیبخشاند سید جمالالدین اسدآبادی، بستنشینی مردم به رهبری آیتالله بهبهانی و طباطبایی در حرم حضرت عبدالعظیم برای عزل مسیو نوژ و درخواست اجرای شریعت و تأسیس عدالتخانه و ادامه اعتراضات و بروز حوادث مسجد آدینه و تعطیلی بازار و عزیمت شیخ فضلالله نوری با گروهی حدود ۱۰۰۰ نفر به قم، همهوهمه، در راستای تحقق مرجعیت نوین و ساختارمندی روحانیت بهمثابه یک نهاد واسط مذهبی به شمار میرود.
اما با نگاهی به تاریخ معاصر خصوصاً از قبل انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره)، شاید بتوان شیخ فضلالله را پرچمدار این نهضت دینی - سیاسی دانست. تلاش آیتالله برای مقابله با انحراف مشروطه، برگ زرینی از تاریخ مشروطیت ایران است. شیخ شهید که شاهد تکاپوی غربگرایان برای انحراف مشروطه بود، کوشید تا با قید «مشروعه»، با این توطئه مقابله کند. ازاینرو در سوم تیر ۱۲۸۶ به همراه گروهی از یارانش در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) متحصن شد.
شعار شیخ، «مشروطه مشروعه» بود و در ۲۳ شهریور آن سال پس از وقوع اتفاقات متعدد و زحمات بسیار، سرانجام مجلسیان تجددخواه در مقابل شیخ تسلیم و با خواستههای ایشان از جمله اعلام مذهب تشیع بهعنوان مذهب رسمی و نظارت شرعی بر وضع کلیه قوانین و مقررات راجع به عدلیه موافقت نمودند.
سپس شیخ مجدداً به تهران بازگشت و ضمن اشتغال به درس و تربیت شاگردان در راستای نهادینهسازی نهضت به مبارزه با استکبار پیر پرداخت و در آخر با توطئه دشمنان قسمخورده اسلام به فیض عظیم شهادت نائل آمد.
✒ علی جعفری، دانشآموخته حقوق عمومی
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
با ما همراه باشید ... ⚖📜
@asaas_discourse