eitaa logo
اســــاس
96 دنبال‌کننده
188 عکس
34 ویدیو
38 فایل
گفتمان ساز حقوق عمومی برای زیست بوم ایران اسلامی Instagram.com/asaas_discourse1 twitter.com/Asaas_discourse Telegram.me/Asaas_discourse
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 حاشیه‌نشینی اصول مکتب اقتصادی اسلام در سایه سوء تدبیر ها 🔹 🔻بخش اول🔻 ما با انباشت چالش های اقتصادی مواجه هستیم. آثار این انباشت و فشار ناشی از آن بر مردم، در روزهایی که حذف ارز ترجیحی ، آزاد سازی قیمت ها و یا میزان افزایش حقوق کارگران تبدیل به چالش شده است، بیشتر با رویکردی اجتماعی و سیاسی مورد توجه قرار گرفته است. در این چند سطر پیش رو فارغ از چالش های اجتماعی و سیاسی، بعد اقتصادی این مسوولیت حاکمیتی را بررسی میکنیم. جمهوی اسلامی ایران، یک نظام سیاسی مبتنی بر اسلام است و این یعنی نظامات گوناگون درون آن نیز جزیی از یک نظام کلان اسلامی هستند. پس ما در درون نظام سیاسی اسلامی باید با مکتب اقتصادی اسلامی امر اقتصاد را پیش برانیم. هر مکتب اقتصادی را با شاخصه ها و اوصافی¹ می شناسند که ریشه در جهان بینی که از آن برخاسته دارد. یکی از شاخصه های اساسی مکتب اقتصادی اسلام، عدالت اجتماعی است و دو وصف بنیادین این مکتب واقعیت گرایی و اخلاق گرایی می باشد. نظام سیاسی که مبتنی بر اسلام ایجاد شده است، نمی تواند در نظام مالی خود امری خلاف عدالت اجتماعی را تجویز نماید، چرا که در این صورت از آبشخور مکتبی خود عدول کرده است. هم چنین ضرورت دارد واقع بینانه روش های تحقق اهداف اقتصادی خود را ترسیم نموده و با ضمانت اجرای واقعی، تحقق آن را برای جامعه، ضرورتا تضمین نماید.نگاه این مکتب به انسان نیز واقع بینانه است و منفعت طلبی انسان را رد نمیکند بلکه با به رسمیت شناختن آن، راه های مدیریت انسان منفعت طلب را عرضه میکند. علاوه بر این موظف است در تمامی برنامه های اقتصادی و بهره گیری از روش ها و ابزارها و رویکردها، اخلاقی عمل نماید. یعنی به هر قیمتی رسیدن به نتیجه ی مطلوب را تجویز نمی کند. این امر صرفا بر بهره گیری از ابزار دلالت ندارد. بلکه فراتر از آن، روح حاکم بر عمل دولت است که باید از این وصف اخلاقی تبعیت کند. اگر اسلام مقرر کرده است که تضمین زندگی کارگر ضروری است، بر اساس نگاه مارکسیستی و تحلیل شرایط مادی تولید و تاثیرات آن نیست، بلکه تحقق این هدف، نمود یک ارزش عملی است. بنابراین در این مکتب اقتصادی صرف تحقق آن هدف موضوعیت ندارد بلکه در کنار آن چگونگی تحقق نیز لحاظ شده و به عامل روحی و درونی و جامعه ساز نیز توجه شده است. در این مکتب اگر مالی از ثروتمند به مستضعف داده می شود نه به جبر ، بلکه به عنوان یک واجب شرعی و متاثر از عامل درونی مقرر شده است تا آن ثرتمند نیز از مواهب جامعه سازی مکتب اقتصادی در این نظام اجتماعی بهره ببرد . در درون این اصول، شاخصه های مدیریت اقتصادی به خوبی دیده میشود، واقعی بودن، ضمانت داشتن، نمایشی نبودن، متناسب با اهداف بودن اقدامات، سیاستها و قوانین حاکم بر اقتصاد. دیگر شاخصه بنیادین این مکتب اقتصادی، تمرکز و توجه جدی به موضوع مدیریت اقتصادی دارد، امری که با اصل محدودیت آزادی اقتصادی تامین میشود.² بخشی از این اصل مربوط به محدودیت های عینی آزادی است که به واسطه قانون بر فرد اعمال می شود. ممنوعیت بهره گرفتن از این ابزارها، روش ها و فعالیت ها از آن جهت است که مانع تحقق اهداف و ارزش های اسلام است و ضرورت دارد منع آن تضمین شود. علاوه بر این نوعی از محدودیت نیز در امور مباح از سوی حاکم قابل اعمال است که به منظور تضمین تحقق اهداف و مفاهیم اسلام در مورد عدالت اجتماعی در گذر زمان ضروری است.³ 🔸ادامه دارد...🔸 ۱- صدر، سید محمد باقر ، اقتصادنا،347-350 ۲- صدر، سید محمد باقر ، اقتصادنا، 341 ۳- صدر، سید محمد باقر ، اقتصادنا،344 ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse
تخریب قبور ائمه..-1.pdf
410.1K
تعظیم شعائر؛ تجلیات دین و مذهب رسمی ▪️انتشار به مناسبت سالروز جنایت تخریب قبور ائمه بقیع علیهم السلام▪️ ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse
اســــاس
🔹 حاشیه‌نشینی اصول مکتب اقتصادی اسلام در سایه سوء تدبیر ها 🔹 🔻بخش اول🔻 ما با انباشت چالش های اقتص
🔹حاشیه نشینی اصول مکتب اقتصادی اسلام در سایه سوءتدبیرها🔹 فقدان مدیریت واقع‌بینانه و اخلاقی مبتنی بر اصول مکتب اقتصادی اسلام، یکی از جدی‌ترین عوامل موثر در انباشت چالش‌های اقتصادی 🔻بخش دوم🔻 این اصل، نظام مالی حاکم بر اقتصاد و سیاست‌های خرد و کلان را مشخص می‌کند. توجه کنید این یک اصل مدیریتی در اقتصاد بوده و از جهت تحقق اهداف جامعه موضوعیت پیدا می‌کند. مشکلی که در اقتصاد امروز ما منجر به انباشت چالش‌ها شده است، شکاف جدی مدیریت امر اقتصادی با شاخص‌های آن است. در واقع مدیریت ازهم‌گسیخته و غیر نظام‌مندی در طول این چهار دهه بر اقتصاد کشور حاکم بوده است که مشکل آن نه فقط مبتنی نبودن بر مکتب اسلامی بلکه مبتنی نبودن بر یک رویکرد واحد منسجم است. در شرایطی که کشور نیازمند تولید است و «دست‌یافتن به‌پیش رفت عادلانه در اقتصاد و حل مشکلات کشور فقط از مسیر تولید می‌گذرد»¹ ، مواجهه مدیران ما با امر تولید، مواجهه‌ای مدبرانه نیست. تدبیر در این عرصه یعنی همسو کردن منفعت کارگر و کارفرما، نه ایجاد بستر تقابلی غیر متوازن که در نهایت ضرر آن متوجه کارگری است که دولت قادر نیست در برابر دست برتر کارفرما، از او در عرصه کلان بازار حمایت کند. هم سو نشدن کارفرما باسیاست‌های دولت، نشان‌دهنده بی‌تدبیری دولت‌هاست. دولتی که به‌واسطه ارائه برق و سوخت یارانه‌ای بلا شرط به کارخانه‌داران هر روز آن‌ها را فربه‌تر می‌کند، نه سرمایه، نه نوع تولید و نه تولیدکننده را نمی‌تواند مدیریت کند. درحالی‌که مدیریت یعنی اعطای امتیاز به شاخص‌هایی که در راستای سیاست کلان دولت است. مانند بالا بودن شاخص‌های اشتغال‌زایی، افزایش صادرات، کاهش خروج ارز، تأمین بازار داخلی. شأن مدیریتی دولت است که شرایط را عملاً به نفع کارگر و کل جامعه تغییر می‌دهد، نه اقدامات نمایشی یا فرمایشی. شأن مدیریتی دولت در طرح‌ریزی اقدامات بنیادین اقتصادی مانند هدفمندسازی انواع یارانه در راستای تحقق عدالت، متناسب با نظام مالی و اصول مکتب اقتصادی متبوع، امکان برون‌رفت از بحران را فراهم می‌کند، اما اقدامات شتاب‌زده و قابل تأمل از دیدگاه متخصصان، و بدون درنظرگرفتن آستانه تحمل اقتصادی قشر ضعیف و متوسط جامعه و با توزیع فشار اقتصادی نامتناسب میان تمام اقشار و گام‌به‌گام نبودن برنامه درمان بیماری مزمن اقتصاد کشور، بحران‌های جدید اقتصادی می‌آفریند. مدیریت همه‌جانبه یکی از مهم‌ترین ارکان اقدامات زیربنایی در اصلاح ساختارهای اقتصادی می‌باشد. دولت موظف است پیش از اقدام برای پیش برد برنامه‌های اقتصادی در جهت مدیریت افکار عمومی و اقناع حقیقی ایشان برنامه‌ریزی نموده و هرگونه اقدام ناگهانی بدون اقناع در این زمینه محکوم است. اما این خود متأخر بر وجود برنامه‌ای اقتصادی است که کلیات اجرایی آن در درجه اول توان پاسخ به‌نقد متخصصین را داشته و عموم ارکان دولت و حاکمیت را با خود همراه کرده باشد، نه آنکه تشتت را از سطح کلان مدیریتی به سطح مردم کشانده و توقع اقناع نیز داشته باشد. ۱- سخنرانی نوروزی مقام معظم رهبری، ۱۴۰۰ ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse
♨️ جراحی اقتصادی به دست مردم؛ بازگشت به اساس به‌حاشیه‌رفته ♨️ مردمی شدن اداره‌ی امور عمومی البته مبانی و مصادیق متنوع دارد. چشم انداز مشارکت عموم مردم در امور کشور و تعیین مردمی مقدرات کشور در سپهر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، بنایی بس رفیع دارد. چنین مشارکتی نه موهبتی حکومت‌داده برای تسکین مردمان تلقی شده و نه شعاری دهان‌پرکن برای اسکات خصم. مولفه ای است که در تاروپود فلسفه حکمرانی اسلامی تنیده شده است به نحوی که بی‌آن، چنین حکومتی مبنایی برای تداوم ندارد. به این فراز مقدمه قانون اساسی بنگرید: « هدف از حكومت، رشد دادن انسان در حركت به سوي نظام الهي است (وَ اِلي اللّـهِ الْمَصيْر) تا زمينه برو‌ز و شكوفايي استعدادها به‌منظور تجلي ابعاد خداگونگي انسان فراهم آيد (تَخَلَّقُوا باخلاق اللّـه) و اين جز در گرو مشاركت فعال و گسترده تمامي عناصر اجتماع در رو‌ند تحول جامعه نمي‌تواند باشد. با توجه به اين جهت، قانون اساسي زمينه چنين مشاركتي را در تمام مراحل تصميم‌گيري‌هاي سياسي و سرنوشت‌ساز براي همه افراد اجتماع فراهم مي‌سازد تا در مسير تكامل انسان هر فردي خود دست اندر‌كار و مسؤو‌ل رشد و ارتقاء و رهبري گردد » این گزاره روشن و روشنگر ابهامی باقی نمی‌نهد: رشد انسانی و تأسیس و تثبیت جامعه‌ای که بستر شکوفایی استعدادها است، جز از طریق مشارکت ملموس یکایک اعضای جامعه در تصمیم‌گیری‌های سرنوشت‌ساز اصلا شدنی نیست. کوتاه اینکه، طی مسیر رشد اگر بدون مشارکت میسور هم باشد، مطلوب نیست. قانون اساسی زمینه سازی آشکاری برای رشد مشارکت محور فراهم آورده است که از جمله اصول ۶ و ۷ و ۸ و ۲۶ و ۲۷ قابل اشاره است. هشتمین بند اصل ۳ نیز حکومت را موظف کرده همه امکانات خود را برای تحقق مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت سیاسی اجتماعی اقتصادی و فرهنگی خود به‌کارگیرد. اما ظرفیت چهاردهه مغفول‌مانده‌ی همه‌پرسی قانونگذارانه موضوع اصل ۵۹ بسی حیرت‌آور است. «در مسائل بسيار مهم اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي ممكن است اعمال قوة مقننه از راه همه‌پرسي و مراجعه مستقيم به آراء مردم صورت گيرد. درخواست مراجعه به آراء عمومي بايد به تصويب دو سوم مجموع نمايندگان مجلس برسد.» «ممکن است» یعنی هیچ منعی ندارد؛ نه آنکه امتناع فلسفی ندارد که معلوم است ندارد. نیز روشن است که اصل ۵۹ طریقی استثنایی و نه عادی برای اعمال قوه مقننه است اما سخت می‌شود پذیرفت که در جامعه‌ای پر از چالش‌های متعدد و دغدغه‌های سیاسی اجتماعی اقتصادی و فرهنگی در عصر پساانقلاب اسلامی، در طول ۴ دهه هیچ مسئله بسیار مهم اقتصادی رخ ننموده باشد که شایسته‌ی تعیین تکلیف از سوی مردم به صورت مستقیم باشد. تجربه زیسته چهل ساله این نگرانی را پدید آورده که این بستر مشارکت، که البته تمهیداتی به‌ویژه از جهت انتخابگری آگاهانه می‌طلبد، به رؤیایی دست‌نیافتنی مبدل شود که جز نقشی نمایشی بر تارک قانون اساسی نداشته باشد و در فرض خطرناک‌تر نوعی بدبینی نسبت به مردمان برای تشخیص مصالح اجتماعی را القا کند. هدفمندسازی یارانه‌ها در سال ۱۳۸۹، افزایش قیمت بنزین در ۱۳۹۸ و حذف ارز ترجیحی در ۱۴۰۱ که همگی جراحی اقتصادی نامیده شدند، آیا هیچ‌کدام موضوعی بسیار مهم نبودند؟ آیا مشارکت مردم در این تصمیم گیری ها زمینه ساز اجرای بهتر را فراهم نمی‌کرد؟ توسعه و تنوع قالبهای ابراز اراده تصمیم گیرانه مردمی، اقدامی انقلابی در راستای اجرای قانون اساسی است. اصل ۵۹ بی‌عیب نیست ولی اجرای آن حلال بسیاری از چالش‌های حکمرانی است. ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse
🔹فضای مجازی و ضرورت پرداختن به آن در نظام جمهوری اسلامی🔹 امروزه فضاي سايبري و به طور خاص شبکه هاي اجتماعي جز عناصر اصلي و تاثير گذار زندگي مردم جوامع شده است .اما به علت آنکه اين فضا جز پديده هاي نوظهور محسوب ميشود ، ضرورت پردازش به آن در نظام هاي سياسي براي اهل آن پوشيده است . وليکن با اندکي تفکر ميتوان فهميد که فضاي سايبري و شبکه هاي اجتماعي امروزه به ابزاري براي کنترل گري و مطالبه گري عام و خاص مردم و قشر هاي اجتماعي تبديل شده است و تاثير آن بر نظام هاي سياسي از هر عامل ديگري پررنگ تر است .در نظام جمهوري اسلامي نيز با توجه به اهداف مقرر شده ي آن در مقدمه و اصول قانون اساسي ميتوان به ضرورت پردازش به فضاي سايبري و نقش مهم آن در پيشبرد اهداف مقرر شده در مقدمه و اصول قانون اساسي پي برد.البته بايد به اين نکته نيز توجه کرد که با توجه به نوظهور بودن فضاي سايبري و شبکه هاي اجتماعي و رونق گرفتن آن در چند دهه ي اخير ، در مقدمه و اصول قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران به طور مستقيم از فضاي سايبري و حقوق کاربران در اين فضا و... صحبتي به ميان نيامده است وليکن با توجه به برخي از اصول قانون اساسي همچنين مقدمه آن ميتوان متوجه رويکرد نظام جمهوري اسلامي در اين مسئله شد و مسائل مربوط به فضاي سايبري و چالش ها و حقوق آن را استخراج کرد.ضرورت پردازش به فضاي سايبري و شبکه هاي اجتماعي را در نظام جمهوري اسلامي را با توجه به دو ويژگي آن يعني جمهوريت و اسلاميت مي توان بررسي کرد.به لحاظ اسلاميت ميتوان ضرورت پردازش به اين فضا را در مقدمه قانون اساسي و اصل يازدهم قانون اساسي جستجو کرد.در مقدمه ي قانون اساسي و اصل يازدهم ، جمهوري اسلامي ايران يکي از وظايف اين نظام را گسترش روابط بين المللي با ديگر جنبش هاي اسلامي و مردمي ميداند و مي کوشد تا از اين طريق راه تشکيل امت واحد جهاني را هموار کند و استمرار مبارزه در نجات ملل محروم و تحت ستم در تمامي جهان قوام يابد. اگر بخواهيم امتي واحد در جهان ايجاد کنيم لازمه ي آن وجود روابط گسترده و آسان با ساير مردم در کشور هاي ديگر است فضاي سايبري را ميتوان به عنوان لوازمي براي تحقق اين هدف دانست .همچنين اگر بخواهيم به ويژگي ديگر نظام جمهوري اسلامي که همان جمهوري بودن و مردم سالاري آن است توجه کنيم پي خواهيم برد که قانون اساسي جمهوري اسلامي وظيفه خود را در جلوگيري از استبداد فکري و اجتماعي ميداند و وظيفه دارد تا مردم خود را از حقوق خود مطلع کند و اين اطلاع ، تکاليفي را بر عهده ي دولت قرار خواهد داد. علاوه بر مقدمه اين مسئله را ميتوان در برخي از اصول قانون اساسي که به بحث آزادي بيان به عنوان يکي از شئون نظام جمهوري مي پردازد نيز پيدا کرد زيرا که حق دسترسي به فضاي سايبري را می توان يکي از مصاديق آزادي بيان به حساب آورد. در همين راستا می توان به بند دوم اصل سوم و اصل بيست چهارم ناظر به فضاي سايبري استناد کرد. البته اگرچه که فضاي سايبري راهي براي تحقق اهداف جمهوريت و مردم سلاری اين نظام است اما اگر در استفاده از این فضا قائل به رعایت قیودی نباشيم، آفت ها و مسئله تزاحم حق ها به وجود خواهد آمد. زيرا که يکي از پايه هاي نظام هاي مردم سالار نظارت بر آزادي هاست که بايد طبق قانون انجام شود همچنين دولت بايد به گونه اي نظارت کند که به شفافيت اطلاع رساني فضاي مجازي آسيبي نرساند و آزادي ها حفظ شود و از طرفي ديگر فهم عمومي در خطر نيفتد که به این مهم در اصل نهم قانون اساسی پرداخته شده است. ✍🏼خانم گلنوش تخشید دانشجوی کارشناسی حقوق دانشگاه شیراز ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse
هدایت شده از مستضعفین تی‌وی
⭕️ مجلس کجای کار است؟! 🔹 روز شنبه هماهنگی اقتصادی تصمیم گرفتند تا اختیارات قانونی بیشتری به سازمان داده شود تا امکان برخورد جدی‌تری با محتکران و گران‌فروشان فراهم گردد. صرف نظر از محتوای این تصمیم، چند سوال در مورد شأن و اختیارات این شورا مطرح است. 🔹 شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در سال ۹۷ و به درخواست رئیس‌جمهوری و با موافقت رهبر انقلاب تشکیل شد. از آن زمان تا کنون این شورا تصمیماتی را گرفته که به دلیل در سازوکار و اختیارات در بعضی موارد نظیر «مصوبه افزایش قیمت بنزین در ۹۸ » بحث برانگیز و هزینه‌ساز بوده است. 🔸 حال سوال اینجاست که این شورا کجاست؟ 🔸 چه کسی مسئول و این شورا است؟ 🔸 آیا این شورا به ورود نکرده است؟ 🔸 آیا مصوبات شورا باعث و شأن آن نیست؟ 🔸 آیا اساساً ما با مجلس قانون‌گذاری دیگری روبرو نیستیم؟! 🔹 البته ممکن است بعضی از افراد صرفاً ضرورت تصمیم‌گیری فوری و اقتضایی را دلیل این نحوه تصمیم‌گیری بدانند در صورتی که برای این موارد هم در قانون راهکاری پیش‌بینی شده است. چنانچه نیاز به اخذ چنین تصمیماتی باشد، دولت می‌تواند لایحه یک، دو و یا حتی سه فوریتی به مجلس ارائه دهد تا در کمترین زمان به نتیجه برسد. 🔺 شایسته است حالا که مجلس در حال بررسی و تصویب طرح است، نام این شورا را هم به فهرست نهادهایی که باید اطلاعات، مصوبات، آرا و ... خود را منتشر کنند اضافه کند تا هم نحوه تصمیم‌گیری در آن مشخص شود و هم به تبع آن، مسئولیت افراد معین شود. 🎬 @Mostazafin_TV
❌ «گاهی هم بعضی در مجلس هستند - این هم یک پدیده‌ای است - در رأی‌گیری شرکت نمیکنند؛ آقایان آن عقب مجلس می‌نشینند، گعده میکنند! این هم مصلحت نیست. یعنی هم حضور جسمانی در مجلس، هم حضور قلب در مجلس - یعنی متوجه آن مسئله بودن، حرف موافق و حرف مخالف را شنیدن - لازم است؛ اینها جزو وظائفی است که قوام نمایندگی به اینها است و نمیشود از اینها صرف‌نظر کرد؛ اینها خیلی چیزهای مهمی است. واقعا درخواست من از برادران و خواهران عزیز نماینده این است که به این مسئله توجه کنند، اهتمام بورزند؛ هم برای حضور در مجلس، به معنای حضور جسمانی و مادی؛ هم به معنای حضور معنوی و روحانی، یعنی حضور قلب و حضور ذهن؛ این مسئله‌ی مهمی است.» |بیانات رهبر انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی ۸ خرداد ۱۳۹۲| ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse
💠 جمهوری اسلامی؛ دولت مقاومت 💠 انقلاب اسلامی به عنوان نهضت اصیل مکتبی و اسلامی، «زمینه ساز بنای جامعه ی نمونه اسوه برپایه موازین اسلامی»، «حرکتی برای پیروزی مستضعفان بر مستکبران»، «زمینه‌ساز تداوم انقلاب در گستره ی جهانی»، «تسهیلگر تشکیل امت واحد جهانی» و «قوام دهنده‌ی مبارزه‌ی مستمر در نجات ملل محروم و تحت ستم» است. در این راستا، اساس توحیدی نظام سیاسی برخاسته از انقلاب اسلامی، با این همانی «کفر به طاغوت» و «نفی نظام سلطه» این ضرورت مسلمانی را به عنوان یکی از راهبردهای اصلی نیل به اهداف خود به شمار آورده و تنظیم سیاست خارجی جمهوری اسلامی را بر اساس معیارهای «اسلام»، «تعهد برادرانه نسبت به همه مسلمانان» و «حمایت بی دریغ از مستضعفان جهان» از تکالیف صریح نظام سیاسی قرار داده است. گفتمان توحیدی انقلاب اسلامی که در مکتب امام امت متجلّی گردیده، کلیدواژه‌ی «مقاومت» را در بستری عقلانی، معنوی و عدالت‌خواهانه به مثابه رمز عملیات این تکلیف اخلاقی شرعی و حقوقی رونمایی کرده و امت ایران در فرآیند نظام سازی و ایجاد بنیان‌های اجتماعی اسلامی با اتکاء به مشارکت فعال و گسترده تمامی عناصر اجتماعی در روند تحول جامعه، با بازآفرینی هویت اصلی خود، جمهوری اسلامی ایران را به «دولت مقاومت» مبدّل نموده است. دولت مقاومت به عنوان نظامی بر پایه ایمان به خدای یکتا (لا اله الاّ الله) با التزام عملی به لوازم این باور و ایستادگی در برابر نظام سلطه و مبارزه با مظاهر نوین طاغوت و عدم تسلیم در مقابل مشکلات و موانع و بدون منصرف شدن از راه حقّ متکی بر آموزه‌های اسلام ناب (انّ الّذین قالو ربّنا الله ثمّ استقاموا...)، دکترین امنیت پایدار توحیدی (لا خوفٌ علیهم ولا هم یحزنون) را سامان داده، در مسیر اقتدار بازدارنده قرار گرفته و با تکثیر فراسرزمینی و فرامنطقه‌ای خود در قالب اندیشه¬ مقاومت، گروه‌های مقاومت و جبهه مقاومت شده است و اینگونه در عمل و در اجرای اساس خود، حمایت از مبارزه حق طلبانه مستضعفان در برابر مستکبران را در راستای نیل به آرمان سعادت انسان در کل جامعه بشری محقق نموده است. با توجه به وجه مردم‌بنیاد جمهوری اسلامی، ایجاد، گسترش و تعمیق جبهه ی مقاومت، بیش و پیش از هر عاملی نتیجه انجام یکی از مهم‌ترین رسالت‌های اساس جمهوری اسلامی، یعنی عینیت بخشیدن به زمینه های اعتقادی نهضت و ایجاد شرایطی برای پرورش انسان با ارزش های والا و جهان شمول اسلامی است. در واقع، فتح الفتوح انقلاب اسلامی، نه در «طریق القدس»، «فتح المبین» و «الی بیت‌المقدس» و فتح خرمشهر، بلکه در تربیت فاتحان خرمشهر است؛ انسان های انقلاب اسلامی. ایستادگی و مقاومت خستگی ناپذیر امّت مقاومت، از «مدافعان خرمشهر» تا «مدافعان حرم» در مسیر برافراشتن پرچم توحید در دورترین افق و بروز و ظهور مصادیق متعدد ملّی، منطقه‌ای و بین‌المللی نصرت الهی، بر اساس قاعده ی لایتخلّف «ولینصرنّ الله من ینصره»، ثمره ی تربیت امام محور و ایمان عمیق دولت مقاومت به نقش اساسی امامت و رهبری مستمر در تداوم انقلاب اسلام است. همچنین تکمیل جلوه های نصر و فتح سیاسی و نظامی دولت و جبهه مقاومت، در عرصه های دیگر، به خصوص اقتصاد، دانش و فنّاوری، نیز در گرو ایستادگی نظری و عملی بر مؤلفه های گفتمان توحیدی انقلاب اسلامی است. تکرار پیروزی های بزرگ و فتح خرمشهرهای پیشرو، نیازمند پرورش مجاهدانی ملتزم به مکتب امام مقاومت و مجهز به عناصر این مکتب یعنی عقلانیت معنویت و عدالت است. ✍🏼 آقای حسین تیرانداز دانش آموخته کارشناسی ارشد حقوق‌عمومی دانشگاه شهید بهشتی ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse
▪️به مناسبت شهادت امام ششم شیعیان، صادق آل محمد (ص) و کل شیئ احصیناه فی امام مبین. هر چیزی در طبیعت، در قرآن و بدن انسان و به صورت اتم و کامل در امام معصوم نهفته شده است. در هر زمانی متناسب با آن زمان، بخشی از نیکی‌ها آشکار می‌شود. امیرالمؤمنین علی (ع) که زمان‌های گوناگون را درک کرده‌اند، رفتارهای متفاوتی به تناسب زمان از خود نشان داده‌‌اند. به همین ترتیب امام حسن و امام حسین علیهما‌السلام که یکی سمبل صلح و دیگری سمبل مقاومت بوده است؛ حال آن که هر دو از یک وجودند و مظهر تمام نیکی‌ها بوده‌اند. امام ششم شیعیان حضرت صادق (ع) بهترین شاگرد و صادق‌ترین انتقال دهنده آموزش‌ها و تعالیم پدر بزرگوارشان امام محمد باقر ملقب به شکافنده علوم بودند. ایشان مطالب و آموزه‌های پدر را بهتر از دیگر شاگردان فهم کرده و به شیعیان ارائه داده‌اند؛ بنابراین به صادق یعنی راستگوی مطالب پدر و صدق در حدیث معروف شده‌اند. دوران امام همام (ع) عصر برخورد مکتب‌ها و ایدئولوژی‌ها و عصر تضاد افکار فلسفی و کلامی مختلف بود که از برخورد امت اسلام با مردم کشورهای فتح شده و نیز روابط مراکز اسلامی با دنیای خارج به وجود آمده و در مسلمانان شور و هیجانی برای فهمیدن و پژوهش پدید آورده بود. این دوران 34 ساله مصادف بود با دوره ضعف حکمرانی امویان و انتقال حکومت به عباسیان. عباسیان چون از دستیابی به قدرت در پوشش شعار طرفداری از خاندان پیامبر(ص) و گرفتن انتقام خون آنان عمل می‌کردند، فشاری از طرف آنان مطرح نبود. این زمان دوران آرامش و آزادی نسبی امام (ع) و شیعیان بود. آن حضرت از این زمان استفاده کرده و تلاش فرهنگی وسیعی را آغاز نمودند. امام جعفر صادق علیه‌السلام در ظلمت بحران‌ها و آشوب‌ها، دنیای شیعه را به فروغ تعالیم خویش روشنی بخشید و حقیقت اسلام را از آلایش انحرافات وگزند فریبکاران حفظ نمود. فقه و دانش اهل بیت را گسترش داده و زمینه ترویج احکام و بسط کلام شیعی را فراهم ساختند. آن اندازه که دانشمندان و راویان از دانش امام بهره مند برده و از ایشان حرف و حدیث نقل کرده اند، از هیچ یک از دیگرائمه نقل نکرده‌اند. تا جایی که مذهب شیعه به نام او به عنوان مذهب جعفری شهرت یافت. این امام بزرگوار از توجیهات غلط و وارونه دستورات دین که به‌وسیله خلفای وقت صورت می‌گرفت جلوگیری می‌کردند. ایشان دشواری فراوان در پیش و مسئولیت عظیم بر دوش داشت. مشهور است که امام بزرگوار در حقوق تطبیقی نمایندگانی را به دیگر سرزمین‌ها می‌فرستادند و تفاوت احکام مختلف را در آن سرزمین‌ها جویا می‌شدند. امام صادق علیه‌السلام که همواره مبارزی نستوه و خستگی‌ناپذیر و انقلابی بنیادی در میدان فکر و عمل بوده، کاری که امام حسین علیه‌السلام به صورت قیام‌خونین انجام داد؛ وی قیام خود را در لباس تدریس و تأسیس مکتب و انسان‌سازی انجام داد و جهادی راستین کرد. لیکن طولی نکشید که این دوران پایان یافت و بنی‌عباس پس از تحکیم پایه‌های حکومت و نفوذ خود، همان شیوه ستم و فشار بنی‌امیه را در ‌پیش گرفتند و حتی از آنان هم گوی سبقت را ربودند. ایشان را با سم مسموم کردند. ارتکاب این جنایت را منصور در توان خود نمی‌دید و به جعفر بن سلیمان پسر عموی خویش و والی وقت مدینه محول کرد. سلام بر شما از میلاد تا میعاد. ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse
📚 📙 پیشوای صادق سلسله سخنرانی های مقام معظم رهبری پیرامون امام صادق (ع) 📥 دانلود👇 ✅در دوران مبارزه با رژیم ستم شاهی و در زمانی که رهبری جامعه‏؛ مهمترین مساله نهضت اسلامی بود‏؛ آیت الله خامنه ای چند سخنرانی درباره تحلیل‏ زندگانی امام ششم (ع) ایراد کردند که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تحت عنوان «پیشوای صادق (ع‏») توسط انتشارات سیدجمال و با همکاری واحد ایدئولوژی روزنامه جمهوری اسلامی تنظیم و منتشرگردید. تاریخ دقیق انجام سخنرانی معلوم نیست ولیکن بین سالهای‏45 تا 50 شمسی بوده است. کتاب «پیشوای صادق (ع‏») در بین سالهای‏58 تا 60 شمسی منتشر شده است. در هر حال، محتوای کتاب هرچندمختصر است 111 صفحه اما یکی از بهترین تحلیل‏های سیاسی‏درباره عملکرد امام صادق (ع) شمرده می‏شود. این کتاب با تقسیم بندی دقیق مطالب، به شکلی موجز، موضوع ها و اطلاعات سودمندی را از سیر و سلوک اخلاقی، اجتماعی و سیاسی امام جعفر صادق(ع) در اختیار خوانندگان قرار میدهد. حفظ لحن خطابی در نوشتار سبب شده است تا صمیمیت نهفته در کلام این بزرگوار به متن کتاب نیز انتقال یابد. کتاب پیشوای صادق(ع) در چهار فصل درباره فلسفه امامت امام صادق (ع) فراز و نشیبهای دوره امام صادق (ع) وجود تشکیلات پنهانی سیاسی و ایدئولوژیک امامان به نگارش درآمده است. 📥 دانلود👇 ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse
1_1243362972.pdf
1.11M
📚 📙 پیشوای صادق سلسله سخنرانی های مقام معظم رهبری پیرامون امام صادق (ع) ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse
13921026_7971_192k.mp3
5.52M
🎙 امام صادق و داعیه تشکیل حکومت اسلامی رهبر انقلاب: امام صادق علیه‌الصلاةوالسلام، ماهیت مبارزه‌اش یک ماهیت سیاسی بود، کار فرهنگی او هم کار سیاسی بود. ✔️ امام صادق تفکر انقلابی اسلامی را که پادشاهان اموی حاضر به تحمل آن نبودند در میان مسلمانها رایج کرد ❌ بعضی خیال میکنند که امام صادق به سیاست کاری نداشت، علیه دستگاه فعالیتی نمیکرد، در صدد ایجاد حکومت الهی و علوی نبود، این خطاست ✔️ امام صادق علیه‌الصلاةوالسلام، ماهیت مبارزه‌اش یک ماهیت سیاسی بود، کار فرهنگی او هم کار سیاسی بود ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse