eitaa logo
اســــاس
97 دنبال‌کننده
188 عکس
34 ویدیو
38 فایل
گفتمان ساز حقوق عمومی برای زیست بوم ایران اسلامی Instagram.com/asaas_discourse1 twitter.com/Asaas_discourse Telegram.me/Asaas_discourse
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹انقلاب فرهنگی لازمه ی استقلال فرهنگی🔹 انتشار به مناسبت سالروز انقلاب فرهنگی انقلاب اسلامی ایران خود یک انقلاب فرهنگی در پاسخ به نیاز های انسان عصر خویش بود،اما انقلاب فرهنگی که در سال 1359 با حکم امام منجر به تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی گردید؛دلالت به یک معنای خاص از آن دارد؛انقلاب در عرصه فرهنگ و به نحو خاص در نظام آموزش عالی.انقلاب اساسی در دانشگاه ها از آنجا اهمیت می یابد که دانشگاه محل تلاقی دو عنصر مهم تمدن،علم و نیروی انسانی می باشد. انقلاب فرهنگی فراتر از اتفاقات خردی از قبیل منازعات گروه های سیاسی در دانشگاه ها و در نهایت تعطیلی دانشگاه ها؛ حامل یک ایده کلان- در واکنش به دانشگاه قبل از انقلاب است که جامعه ایران در آن محلی از اعراب ندارد و با خود تحقیری پروژه آن مدرنیزاسیون وارداتی بدون توجه به مقتضیات کشور است- و آن بومی سازی نهاد علم متناسب با جامعه ایرانی-اسلامی که از بستر آن نهاد های اجتماعی،اقتصاد،سیاسی و مناسبات اجتماعی شکل می گیرد.در این وضعیت انقلاب فرهنگی به دنبال حذف رقبا از ساحت علم نخواهد بود، بلکه با فراهم شدن زمینه پژوهش در منابع اسلامی به دنبال اثبات طرح خویش برای انسان و جامعه بر مدار قرآن و سنت (اصل دوم قانون اساسی) در رقابت با سایر نظریه های علمی است و با تربیت اندیشمندان متعهد بر خلاف گزاره های عصر رنسانس(فاصله مذهب و عمل) کارآمدی دین در تحقق آرمان انسانی را عملی خواهد نمود. در چنین برداشتی برای تحقق استقلال فرهنگی و بالتبع آن استقلال همه جانبه کشور(بند ج اصل دوم) مستلزم تداوم انقلاب فرهنگی می باشد، چرا که با تغییرات و دگرگونی ها، پرسش انسان نیز پاسخی در خور شرایط زمان و مکان می طلبد و و آن جز از طریق جنبش نرم افزاری و با روش عقلانیت گزینشی در مواجهه با مدرنیته در نهاد علم( حوزه و دانشگاه) محقق نخواهد شد.در همین راستاست که قانون اساسی در اصل سوم وظایفی را از جمله ایجاد محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی،تعمیم آموزش عالی،تقویت روح بررسی و تتبع و ابتکار در تمام زمینه های علمی، فنی، فرهنگی و اسلامی و تامین خودکفایی در علوم و فنون و صنعت و... جهت تحقق استقلال کشور برای دولت جمهوری اسلامی در نظر گرفته است. ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse
امیرالمومنین شهید تقابل تاریخی اسلام ناب و اسلام آمریکایی.pdf
369.5K
انتشار به مناسبت شهادت امام علی (ع) ▪️ امیرالمؤمنین شهیدِ تقابل تاریخی اسلام ناب و اسلام آمریکایی ▪️ ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse
835413209762.pdf
406.7K
انتشار به مناسبت شهادت امام علی (ع) ▪️ شاخص حرکت در مدار حکومت علوی ▪️ ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse
🔹برگی از تاریخ🔹 به مناسبت ۴ اردیبهشت ماه، سالروز تاج‌گذاری رضاشاه 🔻ماجرای تاج‌گذاری رضاشاه و تغییر سلطنت از قاجاریه به پهلوی: ۳ سال بعد کودتای ۱۲۹۹ رضاخان و سیدضیا الدین طباطبائی علیه حکومت احمدشاه و بعد از فروپاشی کابینه مستوفی الممالک، رضاخان که در آن زمان وزیر جنگ بود با تبلیغ های گسترده، دسیسه چینی و دستاویز قرار دادن ناامنی در کشور، خواهان قدرت و اختیارات بیشتری شد. سرانجام نیز با وجود مخالفت ها، احمد شاه و مجلس را ناچار به انتخاب خود به نخست وزیری کرد. احمد شاه در سوم آبان ماه ۱۳۰۲ه.ش فرمان نخست وزیری او را صادر کرد و بلافاصله به اروپا رفت تا با این اقدام عملاً کشور را به دست رضاخان بسپارد. نکته جالب توجه آن است که در این زمان رضاخان با افزایش اقتدار خود علاوه بر نخست وزیری، وزارت جنگ را نیز عهده‌دار بود! که این مطلب دست او را برای تبلیغ علیه احمد شاه باز می‌گذاشت. به عنوان مثال با همکاری عوامل انگلیسی از یک سو چنین تبلیغ می کردند که وضعیت کشور بحرانی و آشفته است و به شاه توصیه می‌کردند که برای مدتی کشور را ترک کند و از سوی دیگر خروج احمد شاه را از کشور نشانه بی کفایتی و بی علاقه اش به ایران اعلام کردند. در نهایت نیز رضا خان با اعمال قدرت مجلس موسسان را از هوادارانش پر کرد. مجلس شورای ملی در روز نهم آبان ماه ۱۳۰۴ سلسله قاجار و واگذاری موقت سلطنت به رضاخان را تصویب کرد. کوشش های شخصیت هایی چون آیت الله مدرس برای جلوگیری از تغییر سلطنت موثر واقع نشد. آیت الله مدرس در حالی که می‌گفت: ((اگر هزار بار رای بدهید این کار خلاف قانون اساسی است)) مجلس را ترک کرد. و این در حالی بود که بسیاری از یاران قبلی او توسط رضاخان تطمیع یا ترسانده شده بودند. سرانجام در آذرماه ۱۳۰۴ه.ش مجلس موسسان با اصلاح ۴ اصل از اصول متمم قانون اساسی، سلطنت دائمی را به رضاخان واگذار کرد و در چهارم اردیبهشت ماه ۱۳۰۵ رضاخان به عنوان پادشاه ایران رسما تاج‌گذاری نمود. بعدها (یعنی در زمان محمدرضاشاه و در دوران فعالیت گروه فداییان اسلام) استدلال مرحوم مدرس توسط شهید نواب صفوی در دادگاهی که در حال محاکمه شدن بود به شیوه جالبی استفاده شد. در آن زمان که دادستان می‌گفت: "طبق مواد ۳۱۷، ۳۱۸، ۳۱۹ و ۳۲۰ قانون مشروطه سلطنتی اگر یک نفر یا صد نفر علیه سلطنت قیام کنند محکوم به مرگ هستند." نواب در جواب گفت: "ماده ۳۱۷ تا ۳۲۰ قانون مشروطه سلطنتی که شما می گویید چه زمانی تنظیم شده است؟" گفتند: "در زمان مشروطه." نواب گفت: "قانون مشروطه در چه زمانی تنظیم شده؟" گفتند: "در زمان مظفرالدین شاه." شهید نواب گفت: "شما پسر رضاشاه را بیاورید تا جواب دهد چطور پدرش علیه مشروطه و سلطنت قاجار قیام کرد من هم همان جواب‌ها را می دهم!" این حرف نواب آن جلسه دادگاه را به تعطیلی کشاند! منابع: ۱ کتاب سرگذشت دیکتاتور، ساره جمالی زواره، مرکز اسناد انقلاب اسلامی ۲ کتاب حاشیه های مهم تر از متن، محمدعلی الفت پور، مرکز اسناد انقلاب اسلامی ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse
هدایت شده از اســــاس
روز قدس؛ روز حمایت از مظلومان و مستضعفان پیام تاریخی امام امت در نام گذاری روز جهانی قدس اقدامی هوشمندانه و مبتکرانه در راستای حمایت از مظلومان و مستضعفان جهان تلقی می شود. 🇵🇸حمایت از مظلومان و مستضعفان از خصایص بارز نظام امت و امامت است؛ دراسلام تابعیت مبتنی بر ایمان و عقیده است از این رو همه مسلمانان یک امت هستند و وظیفه ی دولت اسلامی آن است که اگر ظلمی به آن ها شد درصدد احقاق حقوق آن ها برآید. 🇵🇸پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران که خود به نماد بیداری اسلامی مبدل شده بود، امام خمینی (ره) در نخستین گام به حمایت از مظلومان و مستضعفان جهان برخاستند. 🇵🇸پیام تاریخی امام امت در نام گذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس، اقدامی هوشمندانه و البته مبتکرانه، ملهم از آموزه های اسلامی « مَنْ أَصْبَحَ لاَ يَهْتَمُّ بِأُمُورِ اَلْمُسْلِمِينَ فَلَيْسَ مِنْهُمْ وَ مَنْ سَمِعَ رَجُلاً يُنَادِي يَا لَلْمُسْلِمِينَ فَلَمْ يُجِبْهُ فَلَيْسَ بِمُسْلِمٍ» قلمداد می شود. 🇵🇸حق محوری، استکبار ستیزی و پیشگام شدن ملت ایران در پاسخ به استغاثه ی ملت فلسطین، رفته رفته موجب الهام سایر ملت ها و تشجیع رهبران ملی آن ها شد. به طوری که امروزه مسلمانان و آزادی خواهان جهان نیز راهپیمایی سالانه روز قدس را ارج می نهند. 🇵🇸از آنجا که نظام حقوقی کشور متاثر از آموزه های اسلام می باشد و در اسلام نیز حمایت از همه مظلومان و مستضعفان مورد تاکید قرار گرفته است فلذا می بایست موضع قوانین و مقررات کشور و در راس آن ها قانون اساسی را در این باره پی گرفت. 🇵🇸قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را می توان اولین و شاید تنها قانون اساسی درجهان دانست که رسالت خود را تشکیل امت واحد جهانی، استمرار مبارزه در نجات ملل محروم و تحت ستم و تحقق حکومت مستضعفین در زمین معرفی کرده و اصول سیاست خارجی کشور را بر حمایت بی دریغ از مستضعفین جهان استوار نموده است. 🇵🇸اصل ۱۵۲ قانون اساسی، ضمن به رسمیت شناختن نفی هرگونه سلطه پذیری و سلطه جویی، دفاع از حقوق همه‌‌ی مسلمانان را اساس سیاست خارجی کشور معرفی نموده است. 🇵🇸اصل ۱۵۴ قانون اساسی نیز گویای این نکته است که جمهوری اسلامی ایران سعادت انسان در کل جامعه ی بشری را آرمان خود قرار داده و ضمن حقانی شمردن استقلال، آزادی وحکومت حق و عدل برای همه، از مبارزه حق طلبانه مستضعفین در برابر مستکبرین حمایت می کند. 🇵🇸باری، راهپیمایی سالانه روز قدس اقدامی است در راستای دفاع از حقوق قانونی ملت فلسطین. چرا که اگر مستمراً غاصبانه بودن این عمل یادآوری نشود چنین افاده می شود که گویی عمل آن ها به رسمیت شناخته شده و امکان پیش روی آن ها وجود دارد. ۱۵۲ ۱۵۴ ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ ما را دنبال کنید ...⚖📜 @asaas_discourse
🔹فلسطین و ظرفیت های قانونی متروک 🔹 حمایت از مظلومان جهان آرمان والای انقلاب اسلامی است که علاوه بر نمودِ آن در اهداف و نهادبندی‌های ابتدای نهضت، در مقدمه، بند۱۶ اصل سوم و اصل یکصد و پنجاه و چهارم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز تبلور یافته است. از آغاز نیز مسئله فلسطین و حمایت از ملت ستمدیده آن در مقابل رژیم سفاک و جنایتکار صهونیست از جمله مهمترین دغدغه ها،مسائل و مسئولیت های انقلاب اسلامی برشمرده شد و گام و تلاش های متعددی نیز تا کنون در این راستا صورت گرفت. در حوزه قانونگذاری علاوه بر وجود این اهتمام، اندک تلاش هایی برای کنشگری صورت گرفت که در عمر ۴۰ ساله انقلاب اسلامی و ۴ دهه مسئله محوری این دغدغه،منجر به وضع دو قانون گردید. قانون حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین مصوب ۱۳۶۹/۲/۱۹ و قانون الزام دولت به حمایت همه جانبه از مردم مظلوم فلسطین مصوب ۱۳۸۷/۱۰/۱۱ که در بردارنده تکالیف متعدد و متنوعی برای حمایت از مردم فلسطین هستند. در قانون الزام دولت به حمایت همه جانبه از مردم مظلوم فلسطین مصوب ۱۳۸۷ تکلیف دولت به پیگیری محاکمه سران رژیم اشغالگر قدس از طریق مجامع بین المللی و در دادگاه دیوان کیفری بین المللی (ICC) و محاکم داخلی کشور به عنوان جنایتکار علیه بشریت و عاملان نسل‌کشی(ماده ۳)، الزام سازمان صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بسیج امکانات خود و ایجاد هماهنگی با «رسانه‌های مستقل جهانی» و «رسانه‌های جهان اسلام» برای انعکاس مظلومیت فلسطین و جنایات رژیم غاصب(ماده ۴) و الزام دولت به تمهیدات لازم در جهت جلوگیری از واردات کالاها و انعقاد قرارداد با شرکتهایی که سهامداران اصلی آنها بنگاههای صهیونیستی می‌باشد(ماده ۵) از جمله تکالیفی ست که در این راستا در نظر گرفته شده است. و در قانون حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین مصوب ۱۳۶۹ نیز تکالیف متنوع دیگری نظیر حمایت مادی و معنوی از خانواده‌های شهداء، جانبازان، اسرا و مفقودین سرزمینهای اشغالی و سایر شهدایی که «از بقیه نقاط جهان» در راه آزادی فلسطین به شهادت‌می‌رسند توسط بنیاد شهید انقلاب اسلامی و بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی(ماده ۳)، الزام وزارتخانه‌های فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به اختصاص سهمیه ای «هرساله» جهت تحصیل تعدادی از داوطلبان فلسطینی‌در دانشگاههای کشور(ماده ۴) و ممنوعیت هر نوع برقراری رابطه اقتصادی و تجاری و فرهنگی با کمپانیها و مؤسسات و شرکتهای وابسته به صهیونیستها در سطح جهان(ماده ۸) مقرر شده است که تنها نمونه هایی از آنهاست. اما در صحنه اجرا متاسفانه به علت عدم اهتمام جدی مجریان و غفلت ناظران از نظارت موثر بر اجرای قانون در این سالها، اجرای موثر این قوانین به چشم نمیخورد و عملا به قوانینی متروک تبدیل شده اند. در ماده ۵ قانون سال ۶۹ هیاتی متشکل از نهاد های مسئول و موثر در اجرای ضوابط قانون پیشبینی شده بود و مقرر شده بود این هیات هر شش ماه گزارش اقدامات به مجلس ارائه کند. در ماده ۶ قانون سال ۸۷ نیز وزارت خارجه مکلف شده است که گزارش اجرای این قانون را «هر دو هفته یکبار» به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارائه نماید. اما در عمل تا کنون چه اتفاقی افتاده است؟ در مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی در این سالها بررسی شود که چه میزان مجالس به این قوانین پرداخته اند؟ در اخبار و مکتوبات جستجو شود چند مرتبه خبری از گزارش وزارت خارجه در اجرای قانون الزام دولت به حمایت همه جانبه از مردم مظلوم فلسطین به کمیسیون امنیت ملی و یا جلسه کمیسیون یا بررسی کمیسیون در اجرای این قانون منتشر شده است؟ متاسفانه کم توجهی دولت ها و نهاد های حاکمیتیِ مسئول نسبت به اجرای ظرفیت های موجود و مفاد این قانون و غفلت ادوار مجلس شورای اسلامی در نظارت موثر بر اجرای این قوانین و مطالبه و بکارگیری ظرفیت ها و اختیارات قانونی خود در این راستا سبب شده است که در عمل شاهد دور افتادگی و فراموشی این ظرفیت های قانونی در حمایت از مردم فلسطین باشیم. ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse
🔸️آموزه های حقوق عمومی در آیینه نهج البلاغه🔸️ نفس حکومت از دیدگاه امیرالمؤمنین امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام حکومت و زعامت را به‌عنوان یک پست و مقام دنیوی که اشباع کننده حس جاه‌طلبی است سخت تحقیر می‌کند (خطبه 33). حکومت و زعامت از منظر ایشان وسیله‌ای برای اجرای عدالت و اقامه حق است؛ «وَ [لَوْ] ما اَخَذَ اللّهُ عَلَى الْعُلَماءِ اَنْ لايُقارُّوا عَلى کِظَّةِ ظالِم وَ لاسَغَبِ مَظْلُوم، لاْقَيْتُ حَبْلَها عَلى غارِبِها، وَ لَسَقَيْتُ آخِرَها بِكَاْسِ اَوَّلِها، وَ لاََلْفَيْتُمْ دُنْياكُمْ هذِهِ اَزْهَدَ عِنْدى مِنْ عَفْطَةِ عَنْز؛ اگر‌ خداوند از دانشمندان عهد و پیمان نگرفته بود که در برابر شکمبارگی‌ هیچ ستمگر و گرسنگی‌ هیچ مظلومی‌ سکوت ننمایند، دهنه شتر حکومت را بر کوهانش می‌‌انداختم و پایان خلافت را با پیمانه خالی‌ اولش سیراب می‌‌کردم، آن‌وقت می‌‌دیدید که ارزش دنیای شما نزد من از اخلاط بینی بز کمتر است (خطبه 3)». از این خطبه به خوبى فهمیده مى‌شود که نفس حکومت براى امام هدف نبوده, بلکه از باب تحقق عدالت، اقامه حق و ازاله باطل به آن مى‌نگریستند. ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse
🔸معلمی؛ اشتغالی کلیدی برای رسالتی اساسی🔸 هم‌زمانی روز بزرگداشت مقام معلم با عید بازگشت به خویشتن خویش، تببین رسالت معلمی را هموارتر کرده است. معلمی جایگاهی اجتماعی است که به صورت آگاهانه و ناخودآگاه در مقام تربیت و هدایت سرمایه های انسانی یک جامعه است. اگر در پایان ماه مبارک رمضان، پس از یک ماه خودسازی معنوی و تربیت خویش در میدان مبارزه با هواهای نفسانی و چشم‌پوشی از لذایذ حلال، بازگشت (عید) به فطرت الهی خویش را جشن می‌گیریم، در روز معلم بر آستان کسانی سر تعظیم فرود می‌آوریم که رسالت زندگی و جوانی خویش را تربیت و تکامل نسلی آزاداندیش و آگاه قرار داده‌اند که باید زیست خدامدارانه را بیاموزد. خلاصه مأموریت معلمی انسان‌سازی است و بزرگ‌ترین ضربه به این رسالت را، نگاه و عمل کسانی بر این اشتغال مقدس وارد می‌کنند که این مسند تربیتی کلیدی و حساس را در سطح یک شغل برای امرار معاش تنزل دهند. خواه این افراد اکنون در قامت معلم در مدرسه و حوزه و دانشگاه حضور داشته باشند و خواه افرادی باشند که در لباس سیاستگذار و قانونگذار و برنامه ریز و حتی رسانه، فکر و ذهن معلم را مشغول اولیات معیشت کرده باشند. تکلیف بی‌نیاز از استدلال دستگاه حکمرانی البته، تأمین مطلوب و کریمانه زیست معلمی است چرا که مربیان اصلی مهمترین سرمایه یک جامعه، نباید درگیر دغدغه اولیات معیشتی خود باشند و لذا مواردی از قبیل تصویب قانون رتبه بندی معلمان و یا پرداخت معوقات و تضمین امنیت شغلی آنها نباید لطف و منت تلقی شود که جبران مافات است. اما از آن سو کسی که می‌خواهد لباس معلمی بر تن کند باید نیک بداند که در حال کاسبی از محل انتقال آموخته ها نیست بلکه در جایگاه امامت و هدایت‌گری انسان قرار گرفته است؛ انسانی که دردانه خلقت است و در حال صیرورت در مسیر خداگونگی. بر آموزگاران دلباخته‌ی سرآمد معلمان تاریخ امیرالمومنین علی علیه السلام است که این توصیه بی‌تاریخ‌انقضای ایشان را هماره پیش چشم داشته باشند: «كسى كه خود را پیشوای مردم قرار داد، بايد پيش از آن كه به تعليم ديگران پردازد، خود را بسازد، و پيش از آن كه به گفتار تربيت كند، با كردار تعليم دهد» ( نهج‌البلاغه حکمت ۷۳) ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse
🔹 حاشیه‌نشینی اصول مکتب اقتصادی اسلام در سایه سوء تدبیر ها 🔹 🔻بخش اول🔻 ما با انباشت چالش های اقتصادی مواجه هستیم. آثار این انباشت و فشار ناشی از آن بر مردم، در روزهایی که حذف ارز ترجیحی ، آزاد سازی قیمت ها و یا میزان افزایش حقوق کارگران تبدیل به چالش شده است، بیشتر با رویکردی اجتماعی و سیاسی مورد توجه قرار گرفته است. در این چند سطر پیش رو فارغ از چالش های اجتماعی و سیاسی، بعد اقتصادی این مسوولیت حاکمیتی را بررسی میکنیم. جمهوی اسلامی ایران، یک نظام سیاسی مبتنی بر اسلام است و این یعنی نظامات گوناگون درون آن نیز جزیی از یک نظام کلان اسلامی هستند. پس ما در درون نظام سیاسی اسلامی باید با مکتب اقتصادی اسلامی امر اقتصاد را پیش برانیم. هر مکتب اقتصادی را با شاخصه ها و اوصافی¹ می شناسند که ریشه در جهان بینی که از آن برخاسته دارد. یکی از شاخصه های اساسی مکتب اقتصادی اسلام، عدالت اجتماعی است و دو وصف بنیادین این مکتب واقعیت گرایی و اخلاق گرایی می باشد. نظام سیاسی که مبتنی بر اسلام ایجاد شده است، نمی تواند در نظام مالی خود امری خلاف عدالت اجتماعی را تجویز نماید، چرا که در این صورت از آبشخور مکتبی خود عدول کرده است. هم چنین ضرورت دارد واقع بینانه روش های تحقق اهداف اقتصادی خود را ترسیم نموده و با ضمانت اجرای واقعی، تحقق آن را برای جامعه، ضرورتا تضمین نماید.نگاه این مکتب به انسان نیز واقع بینانه است و منفعت طلبی انسان را رد نمیکند بلکه با به رسمیت شناختن آن، راه های مدیریت انسان منفعت طلب را عرضه میکند. علاوه بر این موظف است در تمامی برنامه های اقتصادی و بهره گیری از روش ها و ابزارها و رویکردها، اخلاقی عمل نماید. یعنی به هر قیمتی رسیدن به نتیجه ی مطلوب را تجویز نمی کند. این امر صرفا بر بهره گیری از ابزار دلالت ندارد. بلکه فراتر از آن، روح حاکم بر عمل دولت است که باید از این وصف اخلاقی تبعیت کند. اگر اسلام مقرر کرده است که تضمین زندگی کارگر ضروری است، بر اساس نگاه مارکسیستی و تحلیل شرایط مادی تولید و تاثیرات آن نیست، بلکه تحقق این هدف، نمود یک ارزش عملی است. بنابراین در این مکتب اقتصادی صرف تحقق آن هدف موضوعیت ندارد بلکه در کنار آن چگونگی تحقق نیز لحاظ شده و به عامل روحی و درونی و جامعه ساز نیز توجه شده است. در این مکتب اگر مالی از ثروتمند به مستضعف داده می شود نه به جبر ، بلکه به عنوان یک واجب شرعی و متاثر از عامل درونی مقرر شده است تا آن ثرتمند نیز از مواهب جامعه سازی مکتب اقتصادی در این نظام اجتماعی بهره ببرد . در درون این اصول، شاخصه های مدیریت اقتصادی به خوبی دیده میشود، واقعی بودن، ضمانت داشتن، نمایشی نبودن، متناسب با اهداف بودن اقدامات، سیاستها و قوانین حاکم بر اقتصاد. دیگر شاخصه بنیادین این مکتب اقتصادی، تمرکز و توجه جدی به موضوع مدیریت اقتصادی دارد، امری که با اصل محدودیت آزادی اقتصادی تامین میشود.² بخشی از این اصل مربوط به محدودیت های عینی آزادی است که به واسطه قانون بر فرد اعمال می شود. ممنوعیت بهره گرفتن از این ابزارها، روش ها و فعالیت ها از آن جهت است که مانع تحقق اهداف و ارزش های اسلام است و ضرورت دارد منع آن تضمین شود. علاوه بر این نوعی از محدودیت نیز در امور مباح از سوی حاکم قابل اعمال است که به منظور تضمین تحقق اهداف و مفاهیم اسلام در مورد عدالت اجتماعی در گذر زمان ضروری است.³ 🔸ادامه دارد...🔸 ۱- صدر، سید محمد باقر ، اقتصادنا،347-350 ۲- صدر، سید محمد باقر ، اقتصادنا، 341 ۳- صدر، سید محمد باقر ، اقتصادنا،344 ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse
تخریب قبور ائمه..-1.pdf
410.1K
تعظیم شعائر؛ تجلیات دین و مذهب رسمی ▪️انتشار به مناسبت سالروز جنایت تخریب قبور ائمه بقیع علیهم السلام▪️ ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse
اســــاس
🔹 حاشیه‌نشینی اصول مکتب اقتصادی اسلام در سایه سوء تدبیر ها 🔹 🔻بخش اول🔻 ما با انباشت چالش های اقتص
🔹حاشیه نشینی اصول مکتب اقتصادی اسلام در سایه سوءتدبیرها🔹 فقدان مدیریت واقع‌بینانه و اخلاقی مبتنی بر اصول مکتب اقتصادی اسلام، یکی از جدی‌ترین عوامل موثر در انباشت چالش‌های اقتصادی 🔻بخش دوم🔻 این اصل، نظام مالی حاکم بر اقتصاد و سیاست‌های خرد و کلان را مشخص می‌کند. توجه کنید این یک اصل مدیریتی در اقتصاد بوده و از جهت تحقق اهداف جامعه موضوعیت پیدا می‌کند. مشکلی که در اقتصاد امروز ما منجر به انباشت چالش‌ها شده است، شکاف جدی مدیریت امر اقتصادی با شاخص‌های آن است. در واقع مدیریت ازهم‌گسیخته و غیر نظام‌مندی در طول این چهار دهه بر اقتصاد کشور حاکم بوده است که مشکل آن نه فقط مبتنی نبودن بر مکتب اسلامی بلکه مبتنی نبودن بر یک رویکرد واحد منسجم است. در شرایطی که کشور نیازمند تولید است و «دست‌یافتن به‌پیش رفت عادلانه در اقتصاد و حل مشکلات کشور فقط از مسیر تولید می‌گذرد»¹ ، مواجهه مدیران ما با امر تولید، مواجهه‌ای مدبرانه نیست. تدبیر در این عرصه یعنی همسو کردن منفعت کارگر و کارفرما، نه ایجاد بستر تقابلی غیر متوازن که در نهایت ضرر آن متوجه کارگری است که دولت قادر نیست در برابر دست برتر کارفرما، از او در عرصه کلان بازار حمایت کند. هم سو نشدن کارفرما باسیاست‌های دولت، نشان‌دهنده بی‌تدبیری دولت‌هاست. دولتی که به‌واسطه ارائه برق و سوخت یارانه‌ای بلا شرط به کارخانه‌داران هر روز آن‌ها را فربه‌تر می‌کند، نه سرمایه، نه نوع تولید و نه تولیدکننده را نمی‌تواند مدیریت کند. درحالی‌که مدیریت یعنی اعطای امتیاز به شاخص‌هایی که در راستای سیاست کلان دولت است. مانند بالا بودن شاخص‌های اشتغال‌زایی، افزایش صادرات، کاهش خروج ارز، تأمین بازار داخلی. شأن مدیریتی دولت است که شرایط را عملاً به نفع کارگر و کل جامعه تغییر می‌دهد، نه اقدامات نمایشی یا فرمایشی. شأن مدیریتی دولت در طرح‌ریزی اقدامات بنیادین اقتصادی مانند هدفمندسازی انواع یارانه در راستای تحقق عدالت، متناسب با نظام مالی و اصول مکتب اقتصادی متبوع، امکان برون‌رفت از بحران را فراهم می‌کند، اما اقدامات شتاب‌زده و قابل تأمل از دیدگاه متخصصان، و بدون درنظرگرفتن آستانه تحمل اقتصادی قشر ضعیف و متوسط جامعه و با توزیع فشار اقتصادی نامتناسب میان تمام اقشار و گام‌به‌گام نبودن برنامه درمان بیماری مزمن اقتصاد کشور، بحران‌های جدید اقتصادی می‌آفریند. مدیریت همه‌جانبه یکی از مهم‌ترین ارکان اقدامات زیربنایی در اصلاح ساختارهای اقتصادی می‌باشد. دولت موظف است پیش از اقدام برای پیش برد برنامه‌های اقتصادی در جهت مدیریت افکار عمومی و اقناع حقیقی ایشان برنامه‌ریزی نموده و هرگونه اقدام ناگهانی بدون اقناع در این زمینه محکوم است. اما این خود متأخر بر وجود برنامه‌ای اقتصادی است که کلیات اجرایی آن در درجه اول توان پاسخ به‌نقد متخصصین را داشته و عموم ارکان دولت و حاکمیت را با خود همراه کرده باشد، نه آنکه تشتت را از سطح کلان مدیریتی به سطح مردم کشانده و توقع اقناع نیز داشته باشد. ۱- سخنرانی نوروزی مقام معظم رهبری، ۱۴۰۰ ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse
♨️ جراحی اقتصادی به دست مردم؛ بازگشت به اساس به‌حاشیه‌رفته ♨️ مردمی شدن اداره‌ی امور عمومی البته مبانی و مصادیق متنوع دارد. چشم انداز مشارکت عموم مردم در امور کشور و تعیین مردمی مقدرات کشور در سپهر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، بنایی بس رفیع دارد. چنین مشارکتی نه موهبتی حکومت‌داده برای تسکین مردمان تلقی شده و نه شعاری دهان‌پرکن برای اسکات خصم. مولفه ای است که در تاروپود فلسفه حکمرانی اسلامی تنیده شده است به نحوی که بی‌آن، چنین حکومتی مبنایی برای تداوم ندارد. به این فراز مقدمه قانون اساسی بنگرید: « هدف از حكومت، رشد دادن انسان در حركت به سوي نظام الهي است (وَ اِلي اللّـهِ الْمَصيْر) تا زمينه برو‌ز و شكوفايي استعدادها به‌منظور تجلي ابعاد خداگونگي انسان فراهم آيد (تَخَلَّقُوا باخلاق اللّـه) و اين جز در گرو مشاركت فعال و گسترده تمامي عناصر اجتماع در رو‌ند تحول جامعه نمي‌تواند باشد. با توجه به اين جهت، قانون اساسي زمينه چنين مشاركتي را در تمام مراحل تصميم‌گيري‌هاي سياسي و سرنوشت‌ساز براي همه افراد اجتماع فراهم مي‌سازد تا در مسير تكامل انسان هر فردي خود دست اندر‌كار و مسؤو‌ل رشد و ارتقاء و رهبري گردد » این گزاره روشن و روشنگر ابهامی باقی نمی‌نهد: رشد انسانی و تأسیس و تثبیت جامعه‌ای که بستر شکوفایی استعدادها است، جز از طریق مشارکت ملموس یکایک اعضای جامعه در تصمیم‌گیری‌های سرنوشت‌ساز اصلا شدنی نیست. کوتاه اینکه، طی مسیر رشد اگر بدون مشارکت میسور هم باشد، مطلوب نیست. قانون اساسی زمینه سازی آشکاری برای رشد مشارکت محور فراهم آورده است که از جمله اصول ۶ و ۷ و ۸ و ۲۶ و ۲۷ قابل اشاره است. هشتمین بند اصل ۳ نیز حکومت را موظف کرده همه امکانات خود را برای تحقق مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت سیاسی اجتماعی اقتصادی و فرهنگی خود به‌کارگیرد. اما ظرفیت چهاردهه مغفول‌مانده‌ی همه‌پرسی قانونگذارانه موضوع اصل ۵۹ بسی حیرت‌آور است. «در مسائل بسيار مهم اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي ممكن است اعمال قوة مقننه از راه همه‌پرسي و مراجعه مستقيم به آراء مردم صورت گيرد. درخواست مراجعه به آراء عمومي بايد به تصويب دو سوم مجموع نمايندگان مجلس برسد.» «ممکن است» یعنی هیچ منعی ندارد؛ نه آنکه امتناع فلسفی ندارد که معلوم است ندارد. نیز روشن است که اصل ۵۹ طریقی استثنایی و نه عادی برای اعمال قوه مقننه است اما سخت می‌شود پذیرفت که در جامعه‌ای پر از چالش‌های متعدد و دغدغه‌های سیاسی اجتماعی اقتصادی و فرهنگی در عصر پساانقلاب اسلامی، در طول ۴ دهه هیچ مسئله بسیار مهم اقتصادی رخ ننموده باشد که شایسته‌ی تعیین تکلیف از سوی مردم به صورت مستقیم باشد. تجربه زیسته چهل ساله این نگرانی را پدید آورده که این بستر مشارکت، که البته تمهیداتی به‌ویژه از جهت انتخابگری آگاهانه می‌طلبد، به رؤیایی دست‌نیافتنی مبدل شود که جز نقشی نمایشی بر تارک قانون اساسی نداشته باشد و در فرض خطرناک‌تر نوعی بدبینی نسبت به مردمان برای تشخیص مصالح اجتماعی را القا کند. هدفمندسازی یارانه‌ها در سال ۱۳۸۹، افزایش قیمت بنزین در ۱۳۹۸ و حذف ارز ترجیحی در ۱۴۰۱ که همگی جراحی اقتصادی نامیده شدند، آیا هیچ‌کدام موضوعی بسیار مهم نبودند؟ آیا مشارکت مردم در این تصمیم گیری ها زمینه ساز اجرای بهتر را فراهم نمی‌کرد؟ توسعه و تنوع قالبهای ابراز اراده تصمیم گیرانه مردمی، اقدامی انقلابی در راستای اجرای قانون اساسی است. اصل ۵۹ بی‌عیب نیست ولی اجرای آن حلال بسیاری از چالش‌های حکمرانی است. ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse
🔹فضای مجازی و ضرورت پرداختن به آن در نظام جمهوری اسلامی🔹 امروزه فضاي سايبري و به طور خاص شبکه هاي اجتماعي جز عناصر اصلي و تاثير گذار زندگي مردم جوامع شده است .اما به علت آنکه اين فضا جز پديده هاي نوظهور محسوب ميشود ، ضرورت پردازش به آن در نظام هاي سياسي براي اهل آن پوشيده است . وليکن با اندکي تفکر ميتوان فهميد که فضاي سايبري و شبکه هاي اجتماعي امروزه به ابزاري براي کنترل گري و مطالبه گري عام و خاص مردم و قشر هاي اجتماعي تبديل شده است و تاثير آن بر نظام هاي سياسي از هر عامل ديگري پررنگ تر است .در نظام جمهوري اسلامي نيز با توجه به اهداف مقرر شده ي آن در مقدمه و اصول قانون اساسي ميتوان به ضرورت پردازش به فضاي سايبري و نقش مهم آن در پيشبرد اهداف مقرر شده در مقدمه و اصول قانون اساسي پي برد.البته بايد به اين نکته نيز توجه کرد که با توجه به نوظهور بودن فضاي سايبري و شبکه هاي اجتماعي و رونق گرفتن آن در چند دهه ي اخير ، در مقدمه و اصول قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران به طور مستقيم از فضاي سايبري و حقوق کاربران در اين فضا و... صحبتي به ميان نيامده است وليکن با توجه به برخي از اصول قانون اساسي همچنين مقدمه آن ميتوان متوجه رويکرد نظام جمهوري اسلامي در اين مسئله شد و مسائل مربوط به فضاي سايبري و چالش ها و حقوق آن را استخراج کرد.ضرورت پردازش به فضاي سايبري و شبکه هاي اجتماعي را در نظام جمهوري اسلامي را با توجه به دو ويژگي آن يعني جمهوريت و اسلاميت مي توان بررسي کرد.به لحاظ اسلاميت ميتوان ضرورت پردازش به اين فضا را در مقدمه قانون اساسي و اصل يازدهم قانون اساسي جستجو کرد.در مقدمه ي قانون اساسي و اصل يازدهم ، جمهوري اسلامي ايران يکي از وظايف اين نظام را گسترش روابط بين المللي با ديگر جنبش هاي اسلامي و مردمي ميداند و مي کوشد تا از اين طريق راه تشکيل امت واحد جهاني را هموار کند و استمرار مبارزه در نجات ملل محروم و تحت ستم در تمامي جهان قوام يابد. اگر بخواهيم امتي واحد در جهان ايجاد کنيم لازمه ي آن وجود روابط گسترده و آسان با ساير مردم در کشور هاي ديگر است فضاي سايبري را ميتوان به عنوان لوازمي براي تحقق اين هدف دانست .همچنين اگر بخواهيم به ويژگي ديگر نظام جمهوري اسلامي که همان جمهوري بودن و مردم سالاري آن است توجه کنيم پي خواهيم برد که قانون اساسي جمهوري اسلامي وظيفه خود را در جلوگيري از استبداد فکري و اجتماعي ميداند و وظيفه دارد تا مردم خود را از حقوق خود مطلع کند و اين اطلاع ، تکاليفي را بر عهده ي دولت قرار خواهد داد. علاوه بر مقدمه اين مسئله را ميتوان در برخي از اصول قانون اساسي که به بحث آزادي بيان به عنوان يکي از شئون نظام جمهوري مي پردازد نيز پيدا کرد زيرا که حق دسترسي به فضاي سايبري را می توان يکي از مصاديق آزادي بيان به حساب آورد. در همين راستا می توان به بند دوم اصل سوم و اصل بيست چهارم ناظر به فضاي سايبري استناد کرد. البته اگرچه که فضاي سايبري راهي براي تحقق اهداف جمهوريت و مردم سلاری اين نظام است اما اگر در استفاده از این فضا قائل به رعایت قیودی نباشيم، آفت ها و مسئله تزاحم حق ها به وجود خواهد آمد. زيرا که يکي از پايه هاي نظام هاي مردم سالار نظارت بر آزادي هاست که بايد طبق قانون انجام شود همچنين دولت بايد به گونه اي نظارت کند که به شفافيت اطلاع رساني فضاي مجازي آسيبي نرساند و آزادي ها حفظ شود و از طرفي ديگر فهم عمومي در خطر نيفتد که به این مهم در اصل نهم قانون اساسی پرداخته شده است. ✍🏼خانم گلنوش تخشید دانشجوی کارشناسی حقوق دانشگاه شیراز ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse
هدایت شده از مستضعفین تی‌وی
⭕️ مجلس کجای کار است؟! 🔹 روز شنبه هماهنگی اقتصادی تصمیم گرفتند تا اختیارات قانونی بیشتری به سازمان داده شود تا امکان برخورد جدی‌تری با محتکران و گران‌فروشان فراهم گردد. صرف نظر از محتوای این تصمیم، چند سوال در مورد شأن و اختیارات این شورا مطرح است. 🔹 شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در سال ۹۷ و به درخواست رئیس‌جمهوری و با موافقت رهبر انقلاب تشکیل شد. از آن زمان تا کنون این شورا تصمیماتی را گرفته که به دلیل در سازوکار و اختیارات در بعضی موارد نظیر «مصوبه افزایش قیمت بنزین در ۹۸ » بحث برانگیز و هزینه‌ساز بوده است. 🔸 حال سوال اینجاست که این شورا کجاست؟ 🔸 چه کسی مسئول و این شورا است؟ 🔸 آیا این شورا به ورود نکرده است؟ 🔸 آیا مصوبات شورا باعث و شأن آن نیست؟ 🔸 آیا اساساً ما با مجلس قانون‌گذاری دیگری روبرو نیستیم؟! 🔹 البته ممکن است بعضی از افراد صرفاً ضرورت تصمیم‌گیری فوری و اقتضایی را دلیل این نحوه تصمیم‌گیری بدانند در صورتی که برای این موارد هم در قانون راهکاری پیش‌بینی شده است. چنانچه نیاز به اخذ چنین تصمیماتی باشد، دولت می‌تواند لایحه یک، دو و یا حتی سه فوریتی به مجلس ارائه دهد تا در کمترین زمان به نتیجه برسد. 🔺 شایسته است حالا که مجلس در حال بررسی و تصویب طرح است، نام این شورا را هم به فهرست نهادهایی که باید اطلاعات، مصوبات، آرا و ... خود را منتشر کنند اضافه کند تا هم نحوه تصمیم‌گیری در آن مشخص شود و هم به تبع آن، مسئولیت افراد معین شود. 🎬 @Mostazafin_TV
❌ «گاهی هم بعضی در مجلس هستند - این هم یک پدیده‌ای است - در رأی‌گیری شرکت نمیکنند؛ آقایان آن عقب مجلس می‌نشینند، گعده میکنند! این هم مصلحت نیست. یعنی هم حضور جسمانی در مجلس، هم حضور قلب در مجلس - یعنی متوجه آن مسئله بودن، حرف موافق و حرف مخالف را شنیدن - لازم است؛ اینها جزو وظائفی است که قوام نمایندگی به اینها است و نمیشود از اینها صرف‌نظر کرد؛ اینها خیلی چیزهای مهمی است. واقعا درخواست من از برادران و خواهران عزیز نماینده این است که به این مسئله توجه کنند، اهتمام بورزند؛ هم برای حضور در مجلس، به معنای حضور جسمانی و مادی؛ هم به معنای حضور معنوی و روحانی، یعنی حضور قلب و حضور ذهن؛ این مسئله‌ی مهمی است.» |بیانات رهبر انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی ۸ خرداد ۱۳۹۲| ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse
💠 جمهوری اسلامی؛ دولت مقاومت 💠 انقلاب اسلامی به عنوان نهضت اصیل مکتبی و اسلامی، «زمینه ساز بنای جامعه ی نمونه اسوه برپایه موازین اسلامی»، «حرکتی برای پیروزی مستضعفان بر مستکبران»، «زمینه‌ساز تداوم انقلاب در گستره ی جهانی»، «تسهیلگر تشکیل امت واحد جهانی» و «قوام دهنده‌ی مبارزه‌ی مستمر در نجات ملل محروم و تحت ستم» است. در این راستا، اساس توحیدی نظام سیاسی برخاسته از انقلاب اسلامی، با این همانی «کفر به طاغوت» و «نفی نظام سلطه» این ضرورت مسلمانی را به عنوان یکی از راهبردهای اصلی نیل به اهداف خود به شمار آورده و تنظیم سیاست خارجی جمهوری اسلامی را بر اساس معیارهای «اسلام»، «تعهد برادرانه نسبت به همه مسلمانان» و «حمایت بی دریغ از مستضعفان جهان» از تکالیف صریح نظام سیاسی قرار داده است. گفتمان توحیدی انقلاب اسلامی که در مکتب امام امت متجلّی گردیده، کلیدواژه‌ی «مقاومت» را در بستری عقلانی، معنوی و عدالت‌خواهانه به مثابه رمز عملیات این تکلیف اخلاقی شرعی و حقوقی رونمایی کرده و امت ایران در فرآیند نظام سازی و ایجاد بنیان‌های اجتماعی اسلامی با اتکاء به مشارکت فعال و گسترده تمامی عناصر اجتماعی در روند تحول جامعه، با بازآفرینی هویت اصلی خود، جمهوری اسلامی ایران را به «دولت مقاومت» مبدّل نموده است. دولت مقاومت به عنوان نظامی بر پایه ایمان به خدای یکتا (لا اله الاّ الله) با التزام عملی به لوازم این باور و ایستادگی در برابر نظام سلطه و مبارزه با مظاهر نوین طاغوت و عدم تسلیم در مقابل مشکلات و موانع و بدون منصرف شدن از راه حقّ متکی بر آموزه‌های اسلام ناب (انّ الّذین قالو ربّنا الله ثمّ استقاموا...)، دکترین امنیت پایدار توحیدی (لا خوفٌ علیهم ولا هم یحزنون) را سامان داده، در مسیر اقتدار بازدارنده قرار گرفته و با تکثیر فراسرزمینی و فرامنطقه‌ای خود در قالب اندیشه¬ مقاومت، گروه‌های مقاومت و جبهه مقاومت شده است و اینگونه در عمل و در اجرای اساس خود، حمایت از مبارزه حق طلبانه مستضعفان در برابر مستکبران را در راستای نیل به آرمان سعادت انسان در کل جامعه بشری محقق نموده است. با توجه به وجه مردم‌بنیاد جمهوری اسلامی، ایجاد، گسترش و تعمیق جبهه ی مقاومت، بیش و پیش از هر عاملی نتیجه انجام یکی از مهم‌ترین رسالت‌های اساس جمهوری اسلامی، یعنی عینیت بخشیدن به زمینه های اعتقادی نهضت و ایجاد شرایطی برای پرورش انسان با ارزش های والا و جهان شمول اسلامی است. در واقع، فتح الفتوح انقلاب اسلامی، نه در «طریق القدس»، «فتح المبین» و «الی بیت‌المقدس» و فتح خرمشهر، بلکه در تربیت فاتحان خرمشهر است؛ انسان های انقلاب اسلامی. ایستادگی و مقاومت خستگی ناپذیر امّت مقاومت، از «مدافعان خرمشهر» تا «مدافعان حرم» در مسیر برافراشتن پرچم توحید در دورترین افق و بروز و ظهور مصادیق متعدد ملّی، منطقه‌ای و بین‌المللی نصرت الهی، بر اساس قاعده ی لایتخلّف «ولینصرنّ الله من ینصره»، ثمره ی تربیت امام محور و ایمان عمیق دولت مقاومت به نقش اساسی امامت و رهبری مستمر در تداوم انقلاب اسلام است. همچنین تکمیل جلوه های نصر و فتح سیاسی و نظامی دولت و جبهه مقاومت، در عرصه های دیگر، به خصوص اقتصاد، دانش و فنّاوری، نیز در گرو ایستادگی نظری و عملی بر مؤلفه های گفتمان توحیدی انقلاب اسلامی است. تکرار پیروزی های بزرگ و فتح خرمشهرهای پیشرو، نیازمند پرورش مجاهدانی ملتزم به مکتب امام مقاومت و مجهز به عناصر این مکتب یعنی عقلانیت معنویت و عدالت است. ✍🏼 آقای حسین تیرانداز دانش آموخته کارشناسی ارشد حقوق‌عمومی دانشگاه شهید بهشتی ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse
▪️به مناسبت شهادت امام ششم شیعیان، صادق آل محمد (ص) و کل شیئ احصیناه فی امام مبین. هر چیزی در طبیعت، در قرآن و بدن انسان و به صورت اتم و کامل در امام معصوم نهفته شده است. در هر زمانی متناسب با آن زمان، بخشی از نیکی‌ها آشکار می‌شود. امیرالمؤمنین علی (ع) که زمان‌های گوناگون را درک کرده‌اند، رفتارهای متفاوتی به تناسب زمان از خود نشان داده‌‌اند. به همین ترتیب امام حسن و امام حسین علیهما‌السلام که یکی سمبل صلح و دیگری سمبل مقاومت بوده است؛ حال آن که هر دو از یک وجودند و مظهر تمام نیکی‌ها بوده‌اند. امام ششم شیعیان حضرت صادق (ع) بهترین شاگرد و صادق‌ترین انتقال دهنده آموزش‌ها و تعالیم پدر بزرگوارشان امام محمد باقر ملقب به شکافنده علوم بودند. ایشان مطالب و آموزه‌های پدر را بهتر از دیگر شاگردان فهم کرده و به شیعیان ارائه داده‌اند؛ بنابراین به صادق یعنی راستگوی مطالب پدر و صدق در حدیث معروف شده‌اند. دوران امام همام (ع) عصر برخورد مکتب‌ها و ایدئولوژی‌ها و عصر تضاد افکار فلسفی و کلامی مختلف بود که از برخورد امت اسلام با مردم کشورهای فتح شده و نیز روابط مراکز اسلامی با دنیای خارج به وجود آمده و در مسلمانان شور و هیجانی برای فهمیدن و پژوهش پدید آورده بود. این دوران 34 ساله مصادف بود با دوره ضعف حکمرانی امویان و انتقال حکومت به عباسیان. عباسیان چون از دستیابی به قدرت در پوشش شعار طرفداری از خاندان پیامبر(ص) و گرفتن انتقام خون آنان عمل می‌کردند، فشاری از طرف آنان مطرح نبود. این زمان دوران آرامش و آزادی نسبی امام (ع) و شیعیان بود. آن حضرت از این زمان استفاده کرده و تلاش فرهنگی وسیعی را آغاز نمودند. امام جعفر صادق علیه‌السلام در ظلمت بحران‌ها و آشوب‌ها، دنیای شیعه را به فروغ تعالیم خویش روشنی بخشید و حقیقت اسلام را از آلایش انحرافات وگزند فریبکاران حفظ نمود. فقه و دانش اهل بیت را گسترش داده و زمینه ترویج احکام و بسط کلام شیعی را فراهم ساختند. آن اندازه که دانشمندان و راویان از دانش امام بهره مند برده و از ایشان حرف و حدیث نقل کرده اند، از هیچ یک از دیگرائمه نقل نکرده‌اند. تا جایی که مذهب شیعه به نام او به عنوان مذهب جعفری شهرت یافت. این امام بزرگوار از توجیهات غلط و وارونه دستورات دین که به‌وسیله خلفای وقت صورت می‌گرفت جلوگیری می‌کردند. ایشان دشواری فراوان در پیش و مسئولیت عظیم بر دوش داشت. مشهور است که امام بزرگوار در حقوق تطبیقی نمایندگانی را به دیگر سرزمین‌ها می‌فرستادند و تفاوت احکام مختلف را در آن سرزمین‌ها جویا می‌شدند. امام صادق علیه‌السلام که همواره مبارزی نستوه و خستگی‌ناپذیر و انقلابی بنیادی در میدان فکر و عمل بوده، کاری که امام حسین علیه‌السلام به صورت قیام‌خونین انجام داد؛ وی قیام خود را در لباس تدریس و تأسیس مکتب و انسان‌سازی انجام داد و جهادی راستین کرد. لیکن طولی نکشید که این دوران پایان یافت و بنی‌عباس پس از تحکیم پایه‌های حکومت و نفوذ خود، همان شیوه ستم و فشار بنی‌امیه را در ‌پیش گرفتند و حتی از آنان هم گوی سبقت را ربودند. ایشان را با سم مسموم کردند. ارتکاب این جنایت را منصور در توان خود نمی‌دید و به جعفر بن سلیمان پسر عموی خویش و والی وقت مدینه محول کرد. سلام بر شما از میلاد تا میعاد. ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse
📚 📙 پیشوای صادق سلسله سخنرانی های مقام معظم رهبری پیرامون امام صادق (ع) 📥 دانلود👇 ✅در دوران مبارزه با رژیم ستم شاهی و در زمانی که رهبری جامعه‏؛ مهمترین مساله نهضت اسلامی بود‏؛ آیت الله خامنه ای چند سخنرانی درباره تحلیل‏ زندگانی امام ششم (ع) ایراد کردند که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تحت عنوان «پیشوای صادق (ع‏») توسط انتشارات سیدجمال و با همکاری واحد ایدئولوژی روزنامه جمهوری اسلامی تنظیم و منتشرگردید. تاریخ دقیق انجام سخنرانی معلوم نیست ولیکن بین سالهای‏45 تا 50 شمسی بوده است. کتاب «پیشوای صادق (ع‏») در بین سالهای‏58 تا 60 شمسی منتشر شده است. در هر حال، محتوای کتاب هرچندمختصر است 111 صفحه اما یکی از بهترین تحلیل‏های سیاسی‏درباره عملکرد امام صادق (ع) شمرده می‏شود. این کتاب با تقسیم بندی دقیق مطالب، به شکلی موجز، موضوع ها و اطلاعات سودمندی را از سیر و سلوک اخلاقی، اجتماعی و سیاسی امام جعفر صادق(ع) در اختیار خوانندگان قرار میدهد. حفظ لحن خطابی در نوشتار سبب شده است تا صمیمیت نهفته در کلام این بزرگوار به متن کتاب نیز انتقال یابد. کتاب پیشوای صادق(ع) در چهار فصل درباره فلسفه امامت امام صادق (ع) فراز و نشیبهای دوره امام صادق (ع) وجود تشکیلات پنهانی سیاسی و ایدئولوژیک امامان به نگارش درآمده است. 📥 دانلود👇 ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse
1_1243362972.pdf
1.11M
📚 📙 پیشوای صادق سلسله سخنرانی های مقام معظم رهبری پیرامون امام صادق (ع) ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse
13921026_7971_192k.mp3
5.52M
🎙 امام صادق و داعیه تشکیل حکومت اسلامی رهبر انقلاب: امام صادق علیه‌الصلاةوالسلام، ماهیت مبارزه‌اش یک ماهیت سیاسی بود، کار فرهنگی او هم کار سیاسی بود. ✔️ امام صادق تفکر انقلابی اسلامی را که پادشاهان اموی حاضر به تحمل آن نبودند در میان مسلمانها رایج کرد ❌ بعضی خیال میکنند که امام صادق به سیاست کاری نداشت، علیه دستگاه فعالیتی نمیکرد، در صدد ایجاد حکومت الهی و علوی نبود، این خطاست ✔️ امام صادق علیه‌الصلاةوالسلام، ماهیت مبارزه‌اش یک ماهیت سیاسی بود، کار فرهنگی او هم کار سیاسی بود ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse
🔹 کانون پدیده گرد و غبار 🔹 شدت و پایداری ریزگردها، مهم‌ترین چالش زیست محیطی کشور 🔻 🔻 چند صباحی است که گرد و غبار مهمان ناخوانده بسیاری از استانهای کشورمان شده و سلامت و زندگی روزمره مردم ایران را مختل کرده است.اگرچه کشور ایران در زمره مناطق خشک جهان قلمداد می‌شود و همواره در ایامی از سال تحت تأثیر گرد و غبار یا ریزگرد بوده‌است اما شدت و پایداری گرد و غبار از دهه 1380 به این سو، در اثر عوامل مختلف انسانی و طبیعی، از جمله وقوع خشکسالی‌های پیاپی، بروز جنگ‌های مختلف در منطقه غرب آسیا، تغییر در رژیم هیدرولوژیکی منطقه با احداث سدها و کانال‌های انحرافی، تغییر الگوی کشت و آشکار شدن آثار تغییر اقلیم افزایش یافته و هم‌اکنون به یکی از مهم‌ترین چالش‌های زیست‌محیطی کشور مبدل شده است. یافته‌های ستاد ملی مقابله با گرد و غبار سازمان حفاظت از محیط زیست نشان می‌دهد که گرد و غبار در ایران، هم از کانون‌های داخلی و هم از کانون‌های خارجی نشأت می‌گیرد. بررسی‌های علمی، 6/34 میلیون هکتار کانون غبار داخلی را شناسایی کرده‌اند و 300 میلیون هکتار از کشورهای اطراف نیز کانون گرد و غبار دارند که به همراه جریانات جوی به کشور گسیل می‌شوند (سازمان حفاظت محیط زیست، 1401). مهم‌ترین کانون‌های غبار خارجی، از سمت شرق و شمال شرق، کشورهای ترکمنستان، ازبکستان، افغانستان و پاکستان و از سمت جنوب، غرب و جنوب غرب، کشورهای عراق، سوریه، عربستان و اردن هستند (همان). پژوهش‌های انجام شده حکایت از آن دارد که به علت جهت بادها (درگاهیان، لطفی نسب و خسروشاهی، 1397) و شدت اقدامات انسانی، کانون‌های گرد و غبار خارجی در سمت غرب، بخش وسیع‌تری از کشور را به نسبت کانون‌های گرد و غبار خارجی در شرق و یا کانون‌های داخلی، تحت تأثیر این پدیده قرار می‌دهند. اقدامات توسعه‌ای بدون توجه به شکنندگی زیست‌محیطی این منطقه از جمله احداث سدهای متعدد توسط کشورهای بالادست رود دجله و فرات (از جمله ترکیه)، انحراف منابع آب توسط عراق و استفاده غیربهینه از آب، زمینه خشک شدن تالاب‌ها و هورها را در سرزمین این کشور فراهم کرده‌اند و مهم‌ترین منبع ایجاد ریزگرد را سبب شده‌اند(فرهادی، 1399). ✍🏼دکتر مهناز رشیدی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز منابع: - «مهار گرد و غبار در کشور نیازمند تقویت دیپلماسی است»، 23/01/1401، سازمان حفاظت محیط زیست، دسترسی در: https://doe.ir/?news/196210/1339437/1355432/، تاریخ بازیابی: 24/01/1401. - درگاهیان، فاطمه، لطفی نسب اصل، سکینه و محمد خسروشاهی، «تحلیل نقش کانون‌های گرد و غبار داخلی در اهواز با تأکید بر جنوب شرق»، فصلنامه تحقیقات حمایت و حفاپت جنگلها و مراتع ایران، جلد 16، شماره 2، 1397. -فرهادی، علی، «تأثیرات طرح راهبردی آناتولی جنوب شرقی ترکیه (GAP) بر امنیت جمهوری اسلامی ایران»، فصلنامه علمی امنیت ملی، سال 10، شماره 38، 1399. ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse
اساس برگزار می کند: 📝 کارگاه یادداشت نویسی 📝 مجموعه علمی اساس در نظر دارد، با توجه به رسالتی که برای جامعه دانشگاهی در عرصه‌ی رسانه قائل است، کارگاه‌ یادداشت نویسی علمی_رسانه‌ای برگزار نماید. 📆 زمان برگزاری : پنجشنبه ، دوازدهم خردادساعت: ۱۸- ۱۹/۳۰جلسه به صورت مجازی در بستر اسکای روم برگزار خواهد شد. ✔️ مهلت ثبت نام، سه شنبه، دهم خرداد ✔️ هزینه ثبت نام :  ۲۰۰۰۰ تومان (وجه پرداخت شده به حاضرین درجلسه عودت داده خواهد شد) متقاضیان حضور از طریق دایرکت اینستاگرام اساس @asaas_discourse1 و یا ارتباط با ادمین کانال‌ها در ایتا یا تلگرام ثبت نام نمایند. @asaas_mokhatab 🔴 ظرفیت محدود🔴 ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse
🔹 تعهد دولت‌ها به تحقق و تضمین حق بر محیط زیست سالم 🔹 اقدامات کشورهای همسایه در تشدید کانون‌های گرد و غبار از عوامل ناقض حق بر محیط زیست سالم 🔻🔻 نظر بر اینکه امروزه حق بر محیط زیست سالم، به عنوان حق هر انسان به برخورداری از محیط زیست شایسته، سالم و امن به عنوان یک حق بشری محسوب می‌شود که در اسناد مختلف زیست‌محیطی از جمله اعلامیه استکهلم (1972)، اعلامیه ریو (1992)، اسناد مختلف جهانی و منطقه‌ای از جمله قطعنامه 13/48 شورای حقوق بشر در سال 2021 شناسایی شده است، اقدامات کشورهای همسایه در تشدید کانون‌های گرد و غبار موجود و یا ایجاد کانون‌های گرد و غبار جدید می‌تواند ناقض تعهدات این حق باشد. این حق در زمره نسل سوم حقوق بشر یعنی حقوق همبستگی جای گرفته است. به این معنی که حق بر محیط زیست سالم بدون همکاری و همبستگی تمامی اعضای جامعه بین‌المللی، محقق نخواهد شد. افزون بر این، حق بر محیط زیست سالم، بخشی از تعهد کشورها را به اجرای مصادیقی از نسل اول و دوم حقوق بشر مانند حق بر حیات، حق بر سلامت و حق بر استانداردهای شایسته زندگی، تشکیل می‌دهد. دولت‌ها در زمینه اجرای حقوق مزبور، نه تنها در مقابل شهروندان خود مسئولیت دارند، بلکه تضمین حقوق بشر شهروندان سایر کشورها از طریق همکاری بین‌المللی نیز وظیفه‌ای خطیر است که به حکم مواد 55 و 56 منشور ملل متحد و ماده 2(1) میثاق حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (1966)، دولت‌ها موظف به اجرای آن هستند. تعهد به اجرای فراسرزمینی حق بر محیط زیست سالم، از اصول پایه‌ای حقوق بین‌الملل محیط زیست مانند اصل منع استفاده زیانبار از سرزمین، اصل همکاری، اصل پیشگیری از آسیب‌های زیست‌محیطی، اصل احتیاط و... نیز مستفاد می‌شود. افزون بر این در قطعنامه شماره 195/70 مجمع عمومی سازمان ملل متحد که در موضوع مقابله با طوفان‌های گرد و غبار در 2015 صادر شد، بر نیاز به همکاری در سطوح جهانی و منطقه‌ای با هدف پیشگیری از ایجاد گرد و غبار و مدیریت آن تأکید شد. این در حالی است که، اقدامات کشورهای همسایه ایران، به ویژه ترکیه و عراق در سمت غرب به دلیل عدم تأمین حقابه زیست‌محیطی تالاب‌های مهم مانند تالاب هورالعظیم و سببیت در شکل‌گیری گرد و غبار، تعهدات مذکور در حوزه حقوق بشر و محیط زیست را نقض می‌کند. علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته پیشین، در راستای تقویت همکاری‌های بین‌المللی در مدیریت گرد و غبار، مانند برگزاری کنفرانس‌های منطقه‌ای و در مواردی امضای تفاهم‌نامه‌های دو یا چند جانبه و یا پیشنهاد ایران در راستای تصویب قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل، اما همچنان چارچوب حقوقی الزام‌آوری در منطقه پیرامون این موضوع، ایجاد نشده است. در سطح بین‌المللی نیز، کنوانسیون جامع و خاصی در زمینه مدیریت گرد و غبار تدوین نشده‌است. تنها برخی معاهدات زیست‌محیطی مانند کنوانسیون بین‌المللی مقابله با بیابانزایی (1994)، کنوانسیون مربوط به تالاب‌های مهم بین‌المللی به ویژه تالاب‌های زیستگاه پرندگان آبزی (کنوانسیون رامسر) (1971) می‌توانند با تحمیل تعهداتی بر دولت‌ها، در کاهش پدیده گرد و غبار با منشأ انسانی کمک‌کننده باشند. اما به واسطه فقدان ضمانت اجرای مؤثر و عدم پیش‌بینی راهکار قطعی حل و فصل اختلاف در این اسناد، جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند در الزام کشورهای همسایه به اجرای تعهدات مندرج در این اسناد، از ظرفیت طرح دعوای حقوقی بهره‌مند شود. اگرچه کشور ایران می‌تواند در نهادها و اجلاس‌های مربوط به این اسناد، مواضع حقوقی- سیاسی خود را بیان کرده و افکار عمومی جهانی را به معضل گرد و غبار جلب نماید. ✍🏼 دکتر مهناز رشیدی؛ عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse
🔹 راهکارهای پیش روی جمهوری اسلامی برای مدیریت پدیده گرد و غبار🔹 راهکارهای همکاری‌گرایانه یا نرم و راهکارهای تهاجمی یا سخت 🔻🔻 با تأمل در اینکه مطابق اسناد بالادستی قانونی کشور، حفظ محیط زیست و مدیریت پدیده گرد و غبار، یک تکلیف مهم برای دولت به شمار می‌آید، راهکارهای پیش روی جمهوری اسلامی ایران را می‌توان به دو دسته راهکارهای همکاری‌گرایانه یا نرم و راهکارهای تهاجمی یا سخت تقسیم کرد (مشهدی، 1401). در راستای اتخاذ راهکارهای دسته اول، در شرایط کنونی، بدیهی است که بدون انعقاد یک توافقنامه جامع مدیریت گرد و غبار که ماهیتی الزام‌آور داشته باشد و تمامی بازیگران دولتی منطقه در آن تعهداتی الزام‌آور، به ویژه در راستای تأمین حقابه زیست‌محیطی تالاب‌ها بر عهده گیرند، مقابله با این پدیده، به صورت پایدار، ممکن نخواهد بود. بدیهی است حصول هدف نهایی (کنوانسیون چندجانبه) فرآیندی زمان‌بر و نیازمند دیپلماسی فعالانه است اما در صورت تحقق، پایداری آن بیشتر خواهد بود. در راستای اتخاذ راهکارهای سخت، اولین گام، درخواست برای تشکیل کمیته تحقیق بین‌المللی، به ابتکار طرفین یا با درخواست از سازمان‌های بین‌المللی، به منظور تعیین دقیق کانون‌های گرد و غبار و احراز مسئولیت هر یک از دولت‌ها است. گام بعدی، استفاده از ظرفیت نهادهای حقوق بشری است. برای مثال، می‌توان در زمینه اقدامات توسعه‌ای آبی در بالادست دجله و فرات توسط همسایگان غربی، به گزارشگر ویژه در موضوع حقوق بشر و محیط زیست، گزارشی را تهیه و ارسال کرد. گام نهایی، بهره‌مندی از ظرفیت طرح دعوای قضایی مندرج در عهدنامه تسویه مسالمت‌آمیز اختلافات بین ایران و عراق مورخ 1316 ه. ش (1937 م) است که در بند 3 ماده 2، راهکار حل اختلاف را طرح دعوا در دیوان دادگستری بین‌المللی قرار داده است. نظر به اینکه دیوان بین‌المللی دادگستری کنونی، جانشین دیوان دایمی دادگستری بین‌المللی شده است، به حکم ماده 37 اساسنامه دیوان دیوان بین‌المللی دادگستری، می‌توان در این مرجع، دعوا را به طرفیت عراق مطرح نمود. البته به دلیل برخی ملاحظات حقوقی- سیاسی، تصمیم‌گیری نهایی راجع به استفاده از این راهکار، تأمل و تفحص بیشتری را از جانب جامعه حقوقی کشور می‌طلبد. ✍🏼دکتر مهناز رشیدی؛ عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز منابع: مشهدی، علی، در: «نشست علمی: حقوق بین‌الملل مواجهه با ریزگردها در ایران و غرب آسیا»، سه شنبه‌های حقوق بین‌الملل ایران و انجمن علمی حقوق بین‌الملل دانشگاه قم، 6 اردیبهشت 1401. ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse
🔰 نقش هدایتگری زینب ثانی در هجرتی تاریخ ساز اول ذی‌القعده سال 173 هجری قمری روز ولادت بانویی است که پس از چهارده معصوم علیهم‌السلام زیارت هیچ‌یک از انبیا و اولیا در حد زیارت ایشان مورد تشویق و ترغیب قرار نگرفته است¹ . در بیان مقام والای ایشان همین بس که امام صادق (ع) پیش از ولادت این بانوی بزرگوار آن را بشارت داده و حرم ایشان را حرم و محل زیارت همه اهل‌بیت علیهم‌السلام خوانده‌اند² . هرچند راجع به مقام علمی و معنوی حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها مطالبی ذکر شده اما نکته مغفول مانده از زندگی ایشان، نقش آن بزرگوار در ترویج، رهبری و هدایت شیعه در کل تاریخ پس از ولادت است. وقتی امام رضا (ع) با وجود 21 برادر دیگر، به فاطمه معصومه (س) نامه می‌نویسد و ایشان را به مرو فرامی‌خواند و سرپرستی کاروان خاندان خود برای این سفر را به ایشان می‌سپارد، نشان می‌دهد که آن بزرگوار از توان مدیریتی و ژرف‌اندیشی بالایی برخوردار بودند. این مطلب وقتی خود را بهتر نمایان می‌کند که بدانیم حضرت، مسیر حرکت به‌سوی مرو را درست از بلاد شیعه‌نشین که مأمون ملعون مانع از حرکت امام رضا (ع) از آن مسیرها شده بود انتخاب کردند و در طول مسیر با عَلَم زینبی به تبلیغ شیعه و رسوا کردن طاغوت زمان پرداختند. اما این تنها آغاز نقش تبلیغی و رهبری ایشان بود و حضور ایشان در قم حتی پس از رحلت باعث زنده نگه داشته شدن ذکر همه ائمه و نشر و توسعه علوم آل محمد (ص) در تمام جهان شد. قطعاً امام کاظم (ع) وظیفه داشتند دختر خود را برای چنین مأموریتی تربیت نمایند و همین ظرفیت فوق‌العاده این بانوی کرامت باعث شد از میان تمام اهل‌بیت پیامبر، چنین رسالت خطیر و عظیمی به این بزرگوار سپرده شود. وقتی امیر مؤمنان مولا علی (ع) قم را قدمگاه جبرئیل و بهترین مکان در زمان فرود آمدن فتنه خواندند³ و امام کاظم (ع) این شهر را مرکز دعوت به حق و شروع یک قیام بزرگ معرفی می‌نمایند⁴ و از طرفی امام صادق (ع) با بیان شفاعت کل شیعیان، مقام شفاعت یک رهبر را برای ایشان گوشزد می‌کنند⁵ ، نشان می‌دهد که خداوند این بانوی 28 ساله در خاندان پیامبر را برای یک حرکت پیامبرگونه برگزید که این حرکت را تا زمان ظهور امام عصر (عج) رهبری کند و با ترویج اسلام و به‌ویژه تشیع در کل هستی، زمینه را برای ظهور و رهبری آن ذخیره الهی فراهم نماید. یا فاطمه إشفعی لنا فی الجنه فإن لک عندالله شأن من الشأن ۱ . بحار الانوار، ج 48، ص 316 و ج 60، ص 216 و ج 99، ص 265؛ عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 267؛ مستدرک الوسائل، ج 10، ص 368. ۲ . بحارالانوار، ج 48، ص 317 و ج 57، ص 216؛ مستدرک الوسائل، ج 1، ص 57. ۳ . بحارالانوار، ج 57، ص 217؛ سفینه البحار، ج 7، ص 359. ۴ . بحارالانوار، ج 60، ص 216. ۵ . بحارالانوار، ج 57، ص 228؛ جامع الاحادیث شیعه، ج 12، ص 617. ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse