eitaa logo
اســــاس
96 دنبال‌کننده
188 عکس
34 ویدیو
38 فایل
گفتمان ساز حقوق عمومی برای زیست بوم ایران اسلامی Instagram.com/asaas_discourse1 twitter.com/Asaas_discourse Telegram.me/Asaas_discourse
مشاهده در ایتا
دانلود
ولایت امیرالمومنین علی علیه السلام.pdf
405.6K
📍یادداشت 💠 انتشار به مناسبت عیدالله الاکبر عید سعید غدیر... ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse
♨️گشت ارشاد، بدون تبعیض! ♨️ 🔻امر به معروف و نهی از منکر و ضرورت بازخوانی تجربه‌ای مهم🔻 چکیده: پس از پیروزی انقلاب با روی کار آمدن نظام اسلامی، امام خمینی (ره) نسبت به تشکیل نهادی مستقل با نام «اداره امر به معروف و نهی از منکر» در مرکز و شعب آن در سراسر کشور حکمی را خطاب به شورای انقلاب صادر کردند. این حکم به دلایلی در آن مقطع تاریخی و سال‌های پس از آن فرصت عملیاتی شدن پیدا نکرد و همین موضوع و عدم اتخاذ رویکرد مناسب نسبت به اجرای امر به معروف و نهی از منکر، امروزه این فریضه را با چالش‌های متعددی مواجه ساخته است. با طلوع آفتاب انقلاب اسلامی، خون تازه‌ای در رگ‌های کشور به جریان درآمد و نظام سیاسی - حقوقی جدید به طراحی قوا و سازوبرگ جدید پرداخت. در همین ایام، بنیان‌گذار انقلاب اسلامی، در حکم مهمی، پیرامون ایجاد تشکیلات لازم برای اجرای فریضه «امر به معروف و نهی از منکر»، وظایفی را به شورای انقلاب محول و نکاتی را بیان کردند: «شورای انقلاب اسلامی به موجب این مرقوم مأموریت دارد که اداره‌ای به اسم‏‎ ‎‏«امر به معروف و نهی از منکر» در مرکز تأسیس نماید و شعبه‌های آن در تمام کشور‏‎ ‎‏گسترش پیدا کند؛ و این اداره، مستقل و در کنار دولت انقلابی اسلامی است و ناظر به‏‎ ‎‏اعمال دولت و ادارات دولتی و تمام اقشار ملت است...». بر این اساس، دولت موظف به اجرای اوامر صادره از این نهاد بود و هیچ کس حتی رهبر یا رئیس دولت نیز از شمول آن خارج نمی‌شد. امام خمینی (ره) گرچه بر اجرای حکم اصرار داشتند، فرصت عملیاتی شدن این فرمان حاصل نشد. آقای سید احمد خمینی بعدها در سال ۷۲ از مخالفت شورای انقلاب و دولت موقت با اجرای این حکم با استناد به دلایلی چون «فقدان تشکیلات لازم برای اجرا» و «بروز هرج و مرج در کشور به واسطه دخالت برخی افراد» پرده برداشت. با این حال، اندک تاملی در فلسفه امر به معروف و نهی از منکر، آیات و روایات پرشمار در خصوص آن و امعان نظر به حکم عقلی وجوب امر از باب مقدمه واجب ضرورت طراحی سازوکار، تشکیلات منسجم و کارویژه و اختیارات صریح و شفاف قانونی را روشن می‌کند. تعلل نظام در طراحی تشکیلات در راستای اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر، صدمات جبران‌ناپذیری را به پیکره نظام جمهوری اسلامی ایران وارد ساخت. هر چند سال‌های بعد در دهه 70، «ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر» و پس از آن در دهه 90، «ستاد امر به معروف و نهی از منکر» به موجب قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر روی کار آمدند، عملکرد حداقلی و ایفای وظیفه صرفا روبنایی و عمدتا نسبت به حجاب، چالش‌ها و موانعی را فراراه این نهاد مهم قرار داد. شاید چنان‌چه از همان‌ ابتدای روی کار آمدن نظام اسلامی، نسبت به ایجاد نهادی مستقل با ظرفیت پژوهشی لازم برای پاسخ به ابهامات پیرامون ماهیت و چگونگی اجرای این فریضه، نسبت آن با اقتضائات زیست اجتماعی و حیطه وظایف و شیوه‌های اجرای آن تدبیر می‌شد، فریضه حیات‌بخش امر به معروف و نهی از منکر به امری مهجور و گاهی مغضوب بدل نمی‌شد. با این حال، به نظر می‌رسد حلقه مفقوده در باب اجرای این فریضه در وجود تشکیلات، سازوکار و ضمانت‌اجرای مشخص خلاصه نمی‌شود. این موارد، هر چند مقدمه ضروری و شرط اعمال کارویژه‌های حکومتی هستند، خیزش عزم و اراده عمومی در اجرای امر به معروف و نهی از منکر و آهنگ یک ملت در تحقق آن، تضمین‌گر ایفای استوار آن خواهد بود. ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse
🔰 شانزدهمین نشست اینستاگرامی اساس برگزار می‌شود 🔹 الزامات افشاگری فساد در نظام حقوقی ایران 👤مهمان نشست: دکتر مهدی شمسایی لشگریانی دانش آموخته دکتری حقوق عمومی دانشکدگان فارابی و عضو کانون وکلای مرکز 👤 دبیر نشست: آقای داور درخشان کارشناس معاونت حقوقی ریاست جمهوری و مدرس دانشگاه 📆زمان: پنج شنبه ۶ مردادماه ⏰ ساعت ۲۱ ✔️این نشست در بستر صفحه اینستاگرام اساس برگزار خواهد شد. ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse
♨️ اطلاعیه ♨️ ضمن عرض سلام خدمت مخاطبان و همراهان مجموعه علمی اساس، بدین وسیله اعلام می‌شود به دلیل مشکلات فنی که در پلتفرم اینستاگرام در خصوص برگزاری لایو وجود دارد، شانزدهمین نشست با عنوان «الزامات افشاگری فساد در نظام حقوقی ایران» در موعد اعلام شده در پلتفرم اسکای روم برگزار خواهد شد. لینک ورود متعاقباً اعلام می‌گردد. با سپاس از همراهی شما
اســــاس
🔰 شانزدهمین نشست اینستاگرامی اساس برگزار می‌شود 🔹 الزامات افشاگری فساد در نظام حقوقی ایران 👤مهمان
🔻نشست علمی «الزامات افشاگری فساد در نظام حقوقی ایران» امشب راس ساعت ۲۱ از طریق لینک ذیل در بستر اسکای روم برگزار خواهد شد: https://www.skyroom.online/ch/asaas1/neshast 🔹با سپاس از همراهی شما🔹
AUD-20220728-WA0033.mp3
28.12M
🎙صوت شانزدهمین نشست علمی اساس با موضوع: الزامات افشاگری فساد در نظام حقوقی ایران با حضور 🔹دکتر مهدی شمسایی لشگریانی دانش آموخته دکتری حقوق عمومی دانشکدگان فارابی و عضو کانون وکلای مرکز ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید ...⚖📜 @asaas_discourse
22.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | قسمت اول نشست «الزامات افشاگری فساد در نظام حقوقی ایران» ✔️ گزارشگری عمومی در اسناد سری و مراجع صالح برای رسیدگی به آن. ✔️ تجربه بین‌المللی گزارشگری عمومی و الگوهای فساد موضوع گزارش ✔️ نسبت گزارشگری عمومی با گزارشگری اولیه و اثرات آن. 🔹 برای دسترسی به صوت کامل نشست، به کانال‌های اساس در تلگرام و ایتا مراجعه نمایید.🔹 ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse
22.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | قسمت دوم نشست «الزامات افشاگری فساد در نظام حقوقی ایران» ✔️ تبیین وضعیت افشاگری/گزارشگری در نظام حقوقی ایران ✔️ خلأهای موجود در مجموعه نهادهای افشاگری/گزارشگری ✔️ خلأهای قانونی افشاگری/ گزارشگری در نظام تقنین ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse
هدایت شده از اســــاس
🖋️ایجاد دارالشورای اسلامی؛رسالت اصل طراز 🔺انقلاب مشروطه در سال 1285ه.ش به پیروزی رسید. این جنبش برای مشروط‌کردن قدرت حاکمیت، نهادینه‌سازی آزادی سیاسی، برقراری عدالت قضایی و حکومت قانون آغاز شد و با پایان‌دادن به دوران سلطنت مطلق، تاریخ سیاسی ایران را وارد مرحله جدیدی کرد. 🔺هدف و خواسته انقلابیون، حاکمیت قانون و تأسیس عدالت‌خانه بود که نهایتاً منجر به تأسیس مجلس شورای ملی و تدوین قانون اساسی شد. 🔺دراین‌بین فقیهان نسبت به انقلاب مشروطه مواضع متفاوتی اتخاذ کردند. یکی از علمای مطرح تهران، شیخ فضل‌الله نوری بود که بعد از یک دوره همکاری با مشروطه‌خواهان با آنان اختلاف‌نظر پیدا کرده و به‌مرور که اهداف اجتماعیون و مشروطه‌خواهان تندرو عیان گشت مخالفت‌های وی نیز علنی شد. 🔺ایشان به‌رغم حضور فعال در جنبش‌های ضداستبدادی نظیر جنبش تنباکو و جنبش عدالت‌خانه، به‌عنوان مخالف سرسخت جنبش مشروطه شناخته شد. 🔺یکی از موارد اختلاف، اعتقاد افراطیون مشروطه‌خواه به جدایی مذهب از سیاست بود. اما شیخ فضل‌الله نوری که خواهان مجلس‌دارالشورای اسلامی بود، مشروطه مشروعه را مطرح کرد. 🔺در واقع شیخ فضل‌الله نوری بر انطباق قوانین با شرع اعتقاد داشت و چون این موضوع آسان نمی‌نمود باید سازوکار آن وضع می‌شد. تصویب اصل دوم متمم قانون اساسی، حاصل تلاش‌های شیخ فضل‌الله نوری در همین راستا بود. 🔺اصل مذکور معروف به اصل طراز، به هیأتی از مجتهدین و فقهای متدینین اشاره دارد که باید آگاه به مقتضیات زمان بوده و کمتر از پنج نفر نیز نباشند. 🔺علما و مراجع تقلید شیعه، اسامی بیست نفر از علما را که دارای صفات مذکوره باشند به مجلس شورای ملی معرفی می‌کنند و پنج نفر از آنها یا بیشتر بالاتفاق یا به‌حکم قرعه تعیین می‌شوند. 🔺 بدین ترتیب نباید در هیچ عصری از اعصار، مواد قانونی مصوب مجلس شورای ملی، مخالفتی با قواعد مقدس اسلام داشته باشد و تشخیص این امر برعهده علمای اسلام است. 🔺در مجلس اول جز به درخواست یکی از نمایندگان مجلس مبنی‌بر ارسال نامه‌ای به نجف و تقاضای معرفی بیست مجتهد از ایشان و خواندن نامه مرحوم آیت‌الله سید محمدکاظم خراسانی و فرار مجلس در پاسخ‌دادن به آن حرکتی دیده نشد. 🔺 در مجلس دوم با تحرکات گسترده گروه‌ها و علما این اصل به اجرا درآمد و بیست نفر از سوی علمای نجف معرفی شدند که از میان ایشان پنج نفر انتخاب گردید. 🔺در دوره سوم سیدحسن مدرس و امام‌جمعه خویی که در دوره دوم عضو هیأت مجتهدین طراز اول بودند نه به‌عنوان عضو هیأت مذکور بلکه نماینده مردم تهران در مجلس شدند. در این دوره در خصوص اجرا نکردن این اصل از سوی هیچ‌یک از نمایندگان اعتراض و ایرادی صورت نگرفت. 🔺در مجلس چهارم و مجلس پنجم که هم‌زمان با کودتای 1299 و روی کار آمدن رضاخان بود، اقلیت مجلس که سید حسن مدرس نیز در این طیف قرار داشت، پیگیر اجرای این اصل شدند و اکثریت مجلس که هواداران رضاخان بودن رضایتی به اجرای این اصل نداشتند. 🔺در نهایت تحقق مشروعیت مصوبات مجلس شورای ملی در گرو پذیرش عملی اصل طراز امکان‌پذیر بود که به جز مجلس دوم اهتمامی بر اجرای آن از سوی نمایندگان وجود نداشت. 🔺فقهای دیگری نیز نسبت به انقلاب مشروطه طرح بحث کرده‌اند. علامه میرزا محمدحسین نایینی به‌عنوان موافق مشروطیت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده که با تألیف کتاب " تنبیه الامه و تنزیه المله " مبانی فکری خود را بیان کرد. 🔺علامه نایینی به لزوم وجود حکومت پرداخته اما درعین‌حال اظهار می‌دارد که حکومت مشروطه بهتر از حکومت مطلق است. اساس استدلال وی از یک قاعده فقهی تحت عنوان "واجب بودن مقدمه واجب" نشأت می‌گیرد. وی از این قاعده فقهی برای اثبات ضرورت قانون اساسی و برقراری مجلس استفاده می‌کند. 🔹 از نظر او نه مجلس و نه قانون اساسی فی‌نفسه واجب نیستند و آنچه واجب است صرفاً حفظ بیضه اسلام است. 🔺به نظر می‌رسد مبانی و اصول فکری شیخ فضل‌الله نوری و علامه نایینی یکی است اما با توجه به برداشت‌های مختلف از مشروطه و میزان آشنایی با آن، تفاوت در نگرش آنان به موضوع مشروطه دیده می‌شود. _________________ @asaas_discourse
22.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | قسمت سوم نشست «الزامات افشاگری فساد در نظام حقوقی ایران» ✔️ چگونگی روند حمایت از افشاگران/ گزارشگران در نظام حقوقی ✔️ معضلات و خلأهای حقوقی حمایت از افشاگران/ گزارشگران ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse
▪️نهضت حسینی؛ چراغ امرِبه معروف و نهی از منکر بررسی عوامل مؤثر در نهضت حسینی با تدبر در قیام حسینی می‌توان فهمید که عوامل متعددی در وقوع آن تاثیر داشته‌اند. تعدد عوامل سبب می‌شود تا علی‌رغم اینکه این حادثه، طول و تفصیل زیادی از نظر تاریخی ندارد؛ اما به لحاظ تفسیری ماهیت بسیار پیچیده‌ای داشته باشد. یکی از وجوه آن، بیعت خواستن از امام حسین (ع) و امتناع ایشان از بیعت با یزید ابن معاویه است. در یک جا سخن از دعوت مردم کوفه به میان آمده است و در جای دیگر امام به‌ طورکلی بدون توجه به مسئله بیعت خواستن از ایشان و دعوت مردم کوفه، از اوضاع زمان و وضع حکومتِ وقت انتقاد می‌کنند و شیوع فساد که سبب تغییر ماهیت اسلام شده است را یادآوری می‌کنند. وظیفه مسلمان می‌دانند که در مقابل چنین شرایطی ساکت نباشد. ایشان در وصیت نامه‌ای که به محمد ابن حنفیه می‌نویسد صریحاً مطلب را ذکر می‌کنند: (أَنّی لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً، وَ لا بَطِراً، وَ لا مُفْسِداً، وَ لا ظالِماً، وَ إِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاِصْلاحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی، أُریدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعرُوفِ وَ أَنْهى عَنِ الْمُنْکَرِ). اباعبدالله در بین راه، در مواقع متعدد به این اصل تمسک نموده و مسئله دعوت و بیعت را مطرح نمی‌نمایند. از همه صریح‌تر آن زمانی است که به مرز عراق وارد شده و با لشکر حر ابن ریاحی مواجه گردیده‌اند. امام حسین (ع) خطابه معروفی را که مورخین معتبری همچون طبری، نقل کرده‌اند، ایراد و در آن به سخن پیامبر ص تمسک می‌کنند، به اصل امر به معروف و نهی از منکر تمسک می‌کنند: «ایّهاالنّاس، انّ رسول‌اللَّه (صلّی اللَّه‌علیه‌وآله) قال: «من رأی سلطاناً جائراً مستحلاً لحرام اللَّه، ناکثاً لعهداللَّه، مخالفاً لسنّة رسول‌اللَّه یعمل فی عباداللَّه بالاثم والعدوان ثم لم یغیّر بقول و لا فعل کان حقّاً علی اللَّه ان یدخله مدخله؛ اگر کسی ببیند حاکمی در جامعه، بر سرِ کار است که ظلم می‌کند، حرام خدا را حلال می‌شمارد، حلال خدا را حرام می‌شمارد، حکم الهی را کنار می‌زند - عمل نمی‌کند - و دیگران را به عمل وادار نمی‌کند؛ در میان مردم، با گناه، با دشمنی و با ظلم عمل می‌کند - حاکمِ فاسدِ ظالمِ جائر، که مصداق کاملش یزید بود - «و لم‌یغیّر بقول و لافعل» و با زبان و عمل، علیه او اقدام نکند، «کان حقّاً علی اللَّه ان یدخله مدخله»، خدای متعال در قیامت، این ساکتِ بیتفاوتِ بیعمل را هم به همان سرنوشتی دچار می‌کند که آن ظالم را دچار کرده است؛ یعنی با او در یک صف و در یک جناح قرار می‌گیرد. لیکن حقیقت مطلب آن است که همه این عناصر در حادثه کربلا دخالت داشته است. لیکن این سه عامل از نظر ارزش در یک درجه نیستند و هر کدام در حد معینی به نهضت امام ارزش می‌دهند. این عامل ارزش بسیار بیشتری نسبت به سایر عوامل دخیل دارد؛ زیرا نه متکی به دعوت است و نه متکی به تقاضای بیعت. این به معنی آن است که اگر دعوتی از امام به عمل نمی‌آمد یا کسی از ایشان تقاضای بیعت نداشت، باز هم ایشان با تکیه بر قاعده امر به معروف و نهی از منکر سکوت نمی‌کردند. به موجب همین عامل است که این نهضت شایستگی پیدا کرده تا به امروز زنده بماند و آموزندگی خود را حفظ کند. منبع: حماسه حسینی، جلد اول ، استاد شهید مرتضی مطهری، صص ۱۹۵_۱۹۴. ◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇ همراه ما باشید...⚖📜 @asaas_discourse